Ez már megint a kavics dobálás a pocsolyába effektus. Nem születnek kiemelkedő zenészek, meg az építészet, meg a mai embernek csak az új, a régmúlt már érdektelen?? Jaj nekem.cables írta: ↑2020.01.18., szomb. 00:16Na ez az, amire nincs esély. Az utókor - ha lesz egyáltalán - nem fog foglalkozni a múlttal. Egyre jobban pörög az élet, már ma is a jelennek él mindenki.huszti-zsolt írta: ↑2020.01.17., pén. 23:38
...A zenében, irodalomban, képzőművészetben éppen így születnek ma (is) korszakalkotó, klasszikus alkotások. Ma is pontosan annyi sok tehetséges zenész van - sőt sokkal több, hiszen mondjuk 50 év alatt megháromszorozódott a Föld lakossága. Kérdés, hogy mi felismerjük e, mert az utókor majd felismeri. ...
Az meg, hogy háromszor annyi ember él a Földön nem azt jelenti, hogy háromszor annyi embernek van esélye ismert zenésznek lenni. A legszegényebb országokban nő a népesség, ahol még enni vagy egészséges vizet inni sem tudnak sokan.
Az építészet mint látvány és gazdagság mutogatás az az uralkodó osztály kivagyiság mutogatása volt, de még a vallási épületek is főleg ilyen céllal épültek. A funkcionalitás, élhetőségi, biztonsági és kényelmi funkciók alárendelt szerepben voltak. Az átlag plebsz sanyarú, egészségtelen körülmények között élt mindenütt a világban, az uralkodó, vagyonos szűk réteghez képest mindenképp. A ma építészete nem csak esztétikájában más, hanem az előbb felsoroltakon felül műszaki, technológia csodákat is tudnak mutatni, nem csak a piramisokhoz képest és főleg abban más, hogy egyre több ember számára biztosít kényelmes, egészséges élet felületet.
Ha nem érdekelné a ma emberét a régmúlt, akkor nem nyafognának pl Egyiptomban, Velencében, Athénben, Rómában stb a turista áradat miatt. Nem lenne népszerű a számtalan laikus szinten érdekesen magyarázó történelmi TV csatorna.
De, az építészet mint kultúra felület annyira más, mint a zenei művek, még inkább az előadó zenészek kultúra pozíciója. Ez még az alma-körte hasonlattal sem differenciálható.
A zene nagyon egyszerűsítve egy emocionális, hangulati élmény, életünk nem szükség szerű része, nem úgy mint az építmények. Klasszikus zenében jellemzően művek születnek, amit a kor közönsége ilyen-olyan módon elfogad. A leírt zenéket előadó zenészek tálalják a kor relatíve szűk közönsége számára. Azok a művek és zeneszerzők maradtak fenn inkább a későbbi korok számára is, akik életükben tudtak sikeres alkotások produkálni. Ha nem lett volna sikerük, akkor más munkát kellett volna végezni.
A mai klasszikus zenészek a mai naptól vissza felé az elmúlt néhány száz év kottákon fenn maradt műveit játsszák. ( a népzene hagyományok útján). A könnyűzenében kb 80év a merítés, abban gyakori a zenész saját művet ad elő.
De, mivel a zene a világ minden embere számára elérhető teljes műfajai szélességben, ezt csak többszörös zenész létszámmal lehet produkálni, még akkor is ha a zene rögzítésre kerül, és kommunikáció számos felületén továbbítják. És igen, az 500évvel ezelőttihez képest ezerszeresére növekedett zenész képzésben nagyobb valószínűséggel tűnnek fel hatalmas tehetségek, hangszeres, vokális de még könnyűzenei területen is.
Egyik építészeti csoda, a Taipei 101 nevű torony, hatalmas földrengés ellen stabilizáló vasgolyóval.
https://www.youtube.com/watch?v=xqELmBN ... =emb_title