Mintha magamat olvasnám. :)
Annak érdekében, hogy fenntartsuk ezt a szigetet, szükségünk van bevételre. Te is támogathatsz minket, ha azt szeretnéd, hogy sokáig és stabilan tudjunk működni. Amennyiben élsz ezzel a lehetőséggel, azt mi megköszönjük!
Általában a hifiről
Online
Online
Az elsőre mondja a rendes Steve Hoffman fórumista, hogy "crankable", feltekerhető. A második sem gáz, az album két kiadása a masteringen kívül egyes számok időtartamában tér el.
Re: Általában a hifiről
Ez három különböző évjáratú mastering, mindegyik rip EAC-kal készült. A log fájlban nem találok arra vonatkozó infót, hogy a "normalize" opció ki lenne pipálva. De nem is látom magam előtt azt a jóembert, aki az EAC-ot használva, a konfigurációt végigszöszmötölve ekkora amatőr hibát vétne. :)Aszpirin írta: ↑2019.10.11., pén. 11:37Tidalon elég gyakori, hogy ugyanaz az album két vagy több változatban van fenn. Az, hogy a fizikai nyomatok hol készülnek, az streamelt fájl változatban nem hinném, hogy különbséget jelentene (ebből a szempontból eléggé valószínűnek tartom, hogy a file verzió az ideális). Más kérdés persze a mastering...jott/ment írta: ↑2019.10.11., pén. 11:20A Steve Hoffman fórumon esetenként több száz oldalon beszélik meg, hogy egy-egy album különböző kiadásai hogyan szólnak. Gyanítom, hogy a streamelve nem mindegyik elérhető, és a legesélyesebb, hogy amelyik igen, az egy felpumpált verzió lesz.
A Talking Heads Speaking in Tongues c. lemezének három változatát hasonlítottam össze. Ti melyiket választanátok?
A második kérdésedre: én az elsőt választanám. De ez nem a nyomástól függ, ez három különböző mastering vagy különböző módszerű rip szerintem. Az utolsó - jó eséllyel - agyonkompresszált.
Az elsőre mondja a rendes Steve Hoffman fórumista, hogy "crankable", feltekerhető. A második sem gáz, az album két kiadása a masteringen kívül egyes számok időtartamában tér el.
Re: Általában a hifiről
Eredeti CD anyag is nagyon sokszor tartalmaz már eleve elrontott, túltolt dinamika viszonyokat.
Re: Általában a hifiről
Profi audio világban rengetegféle EQ-t használnak, főleg mióta a digitális világ jóvoltából bővült a történet a lineár fázisú EQ-k lehetőségeivel is. Szóval az EQ is mondhatni egy külön tudomány terület a hangászaton belül és rengeteg variációja és változója lehet. Hifiben is lehetne néha létjogosultsága, például durvább rendszer, szoba, vagy akár a hangfelvételek egyenetlenségeinek korrigálására. De szerintem ami működni is tudna jól esetleg, az elég macerás lenne hifivel zene hallgatóknak azt majd állandóan kezelni, állítgatni hangfelvételenként, hallgatási hangerő szintenként stb. Kényelmesebb ha nincs is, legfeljebb az ember majd megpróbál úgy ahogy a saját fülének megfelelő tonális működésű rendszert összerakni a szobájában.chord írta: ↑2019.10.11., pén. 08:29Az ilyen szimulációs-modellezős korrekció-kreálásnál maradva, eszembe jutott egy, ami elterjedt volt nagyon, amit mindenki ismer, ill. ismert, mert a mai HighEnd teljesen száműzte.
Pedig nem az ördögtől való.
A hangszínszabályozás.
Hova is lett?
Mielőtt valaki nyomná, hogy minek, meg csak elrontja a hangot, meg színez, meg sz@r, elég arra gondolni, hogy a fülünknek is van egy frekvenciafüggő karakterisztikája, ami azt jelenti, hogy kicsi hangerőn 'színtelenedés' van az észlelésben, vagy másképp, középhang-orientáció, ez valószínűleg evolúciós hatás is volt.
Vagyis, amikor nem a Show-n vagyunk, amikor 110dB-lel ordít a bármi-mert-fáj, hanem otthon, pl. éjszaka, egy halk zenehallgatásnál, elméletileg és fiziológiásan is hiány lesz az alsó és a felső frekvenciákon kb. 1:2 arányban, a mélyek jobban elvesznek.
Igen, erre találták ki a loudness kapcsolót, az idősebbek tutira emlékeznek rá.
Régen, 20+ éve, hallottam olyan erősítőt, amelyen igazi loudness volt. Vagyis, többleágazásos hangerőpotmétert alkalmaztak, és így a loudness kiemelés mértéke a tekerésnél automatikusan változott, pici hangerőn nagy volt, kb, fele állás után, felfelé haladva pedig nulla.
Az átmenet teljesen folyamatos volt.
És, ami a lényeg, így, ez az egész, teljesen és totálisan észrevehetetlen volt, és egészen helyesnek tűnt. Akkor.
Mostanában nem hallottam ilyet. Pedig valószínűleg lehetne nagyon jót készíteni. És az elv teljesen korrekt.
Nem tudom, hogy kellene-e.
Amúgy a fülnek is van aktív EQ képessége. Ha valaki sokat hallgat egy tonális irányba húzó rendszert annak füle (hallás feldolgozó rendszere) akár tartósan is ráállhat arra a fajta egyensúlyra, annak korrekcióira.
Online
A második kérdésedre: én az elsőt választanám. De ez nem a nyomástól függ, ez három különböző mastering vagy különböző módszerű rip szerintem. Az utolsó - jó eséllyel - agyonkompresszált.
- Aszpirin
- Kiemelt Moderátor
- Hozzászólások: 6887
- Csatlakozott: 2018.04.06., pén. 21:30
- Értékelés: 6096
- Tartózkodási hely: Szár
Re: Általában a hifiről
Tidalon elég gyakori, hogy ugyanaz az album két vagy több változatban van fenn. Az, hogy a fizikai nyomatok hol készülnek, az streamelt fájl változatban nem hinném, hogy különbséget jelentene (ebből a szempontból eléggé valószínűnek tartom, hogy a file verzió az ideális). Más kérdés persze a mastering...jott/ment írta: ↑2019.10.11., pén. 11:20A Steve Hoffman fórumon esetenként több száz oldalon beszélik meg, hogy egy-egy album különböző kiadásai hogyan szólnak. Gyanítom, hogy a streamelve nem mindegyik elérhető, és a legesélyesebb, hogy amelyik igen, az egy felpumpált verzió lesz.
A Talking Heads Speaking in Tongues c. lemezének három változatát hasonlítottam össze. Ti melyiket választanátok?
A második kérdésedre: én az elsőt választanám. De ez nem a nyomástól függ, ez három különböző mastering vagy különböző módszerű rip szerintem. Az utolsó - jó eséllyel - agyonkompresszált.
A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára Aszpirin 2019.10.11., pén. 11:39-kor.
- Fő rendszer: Mac (Roon Server) | Thorens 206 + Goldring 2200 | NAD M55 → NAD M33 → Audio Physic Classic 20
- Fejes rendszer: Mac (Roon Server) → RME ADI-2 DAC FS → Hifiman Arya Stealth
- Házimozi: Oppo 203 | AppleTV 4K → Marantz SR6013 → LG OLED77C5 | 5x Dali Opticon + 4x Quadral Casa + B.K.DoubleGem
- Luxor Audio
- Otthon vagyok
- Hozzászólások: 15751
- Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
- Értékelés: 11026
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Re: Általában a hifiről
Igen. Ez az egyik legerősebb indoklás az akusztika jelentősége mellett. Méréseim során ritka az a helyszín, ahol ne szólalna meg valamilyen berendezési tárgy, rosszabb esetben épületszerkezet, pedig átlagos hangnyomás szinten szoktam zajongani.
Online
A Talking Heads Speaking in Tongues c. lemezének három változatát hasonlítottam össze. Ti melyiket választanátok?
Re: Általában a hifiről
A Steve Hoffman fórumon esetenként több száz oldalon beszélik meg, hogy egy-egy album különböző kiadásai hogyan szólnak. Gyanítom, hogy a streamelve nem mindegyik elérhető, és a legesélyesebb, hogy amelyik igen, az egy felpumpált verzió lesz.
A Talking Heads Speaking in Tongues c. lemezének három változatát hasonlítottam össze. Ti melyiket választanátok?
- Csatolmányok
-
- talking heads.jpg (139.98 KiB) Megtekintve 2501 alkalommal
- Tctronic
- Beköltözött
- Hozzászólások: 2821
- Csatlakozott: 2014.06.26., csüt. 12:00
- Értékelés: 2742
- Tartózkodási hely: Kistarcsa
Re: Általában a hifiről
Ott a pont. De azért zárt térben van egy optimum hangerő szerintem, ahol még a rezonanciák, reflexiók nem zavarnak, de a torzítás még nem számottevő.fülelek írta: ↑2019.10.11., pén. 10:49"Ez pont nem csak műszaki dolog, hanem élő szükséglet.
Lenne. De a HighEndből meg mindenhonnan kigolyózódott.
Micsoda felhördülések itt is, tökvicces.:)
Van egy fiziológiás jellegzetessége az észlelésünknek, amely nem olyan zavaros dolog, mint az akusztika nagyon komplikált változatossága, hanem nektek is így pont úgy működik, mint mindenkinek, ez tényleg szépen mérhető és modellezhető, és ez szimplán 'marhaságnak' van titulálva.
Furcsa ez a kánonban benne lenni, meg nem-lenni-benne..."
Te most szándékosan nem veszed figyelembe az említett műszaki problémákat, vagy csak szimplán nem érted?
Az ábrázolt görbéken csak a különbségeket kell nézni a különböző hangosság szinteken, nem az abszolút értéket.
Ha halkan hallgatod a zenét, akkor elég sok minden belevész a környezeti zajba, tehát hígendről kár beszélni. Nincs hígend háttérzenélés, mert nincs értelme.
"A szépség nem maguknak a dolgoknak a tulajdonsága, hanem pusztán az azokat szemlélő elmében keletkezik."
- fülelek
- V.I.P.
- Hozzászólások: 7182
- Csatlakozott: 2005.08.08., hétf. 20:44
- Értékelés: 5226
- Tartózkodási hely: Csobánka
Re: Általában a hifiről
"Ez pont nem csak műszaki dolog, hanem élő szükséglet.
Lenne. De a HighEndből meg mindenhonnan kigolyózódott.
Micsoda felhördülések itt is, tökvicces.:)
Van egy fiziológiás jellegzetessége az észlelésünknek, amely nem olyan zavaros dolog, mint az akusztika nagyon komplikált változatossága, hanem nektek is így pont úgy működik, mint mindenkinek, ez tényleg szépen mérhető és modellezhető, és ez szimplán 'marhaságnak' van titulálva.
Furcsa ez a kánonban benne lenni, meg nem-lenni-benne..."
Te most szándékosan nem veszed figyelembe az említett műszaki problémákat, vagy csak szimplán nem érted?
Az ábrázolt görbéken csak a különbségeket kell nézni a különböző hangosság szinteken, nem az abszolút értéket.
Ha halkan hallgatod a zenét, akkor elég sok minden belevész a környezeti zajba, tehát hígendről kár beszélni. Nincs hígend háttérzenélés, mert nincs értelme.
Lenne. De a HighEndből meg mindenhonnan kigolyózódott.
Micsoda felhördülések itt is, tökvicces.:)
Van egy fiziológiás jellegzetessége az észlelésünknek, amely nem olyan zavaros dolog, mint az akusztika nagyon komplikált változatossága, hanem nektek is így pont úgy működik, mint mindenkinek, ez tényleg szépen mérhető és modellezhető, és ez szimplán 'marhaságnak' van titulálva.
Furcsa ez a kánonban benne lenni, meg nem-lenni-benne..."
Te most szándékosan nem veszed figyelembe az említett műszaki problémákat, vagy csak szimplán nem érted?
Az ábrázolt görbéken csak a különbségeket kell nézni a különböző hangosság szinteken, nem az abszolút értéket.
Ha halkan hallgatod a zenét, akkor elég sok minden belevész a környezeti zajba, tehát hígendről kár beszélni. Nincs hígend háttérzenélés, mert nincs értelme.
- Luxor Audio
- Otthon vagyok
- Hozzászólások: 15751
- Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
- Értékelés: 11026
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Re: Általában a hifiről
Nessiből is van már akkus High End verzió. Állítólag idén több HiFi kiállításon is bemutatják, Linux alapú 3 gépes rendszerbe lesz kötve tiszta ezüst kábelezéssel, kék gyöngyökkel zsonglőrködve fog operákat előadni és az 50-es évekből származó, demagnetizált, félig teli Unicumos üvegeket osztogatni. Bár itt a hírek ellentmondóak, mert némelyikben félig üres üvegeket említenek.asebestyen írta: ↑2019.10.11., pén. 10:26Az kizárt, múltkor látták, ahogy megette a loch nessi szörny.
Online
- asebestyen
- V.I.P.
- Hozzászólások: 6186
- Csatlakozott: 2017.11.26., vas. 10:59
- Értékelés: 7665
- Tartózkodási hely: Bokod
Re: Általában a hifiről
Az kizárt, múltkor látták, ahogy megette a loch nessi szörny.

Alces 6 | Mac Mini M1 | Audio-gd Reference 10.32 | Genelec 1031APM aktív monitorok | DIY Oyaide kábelezés
- SoundMania
- V.I.P.
- Hozzászólások: 6363
- Csatlakozott: 2011.05.06., pén. 20:57
- Értékelés: 1258
Re: Általában a hifiről
Szerintem normális rendszer esetén gyakorlatilag szükségtelen .chord írta: ↑2019.10.11., pén. 09:59Ez pont nem csak műszaki dolog, hanem élő szükséglet.SoundMania írta: ↑2019.10.11., pén. 09:04Szerintem ipyen műszaki jellegű dolgokba ne menj bele...... Maradj a zenehallgatásnál.
Lenne. De a HighEndből meg mindenhonnan kigolyózódott.
Micsoda felhördülések itt is, tökvicces.:)
Van egy fiziológiás jellegzetessége az észlelésünknek, amely nem olyan zavaros dolog, mint az akusztika nagyon komplikált változatossága, hanem nektek is így pont úgy működik, mint mindenkinek, ez tényleg szépen mérhető és modellezhető, és ez szimplán 'marhaságnak' van titulálva.
Furcsa ez a kánonban benne lenni, meg nem-lenni-benne...
Másrészt ahogy Zoli is írja , egyáltalán nem elhanyagolható a műszaki megvalósítás része. Sokkal több a probléma vele mint amit hozna, így sztem nem véletlenül gyomlálódtak ki a készülékekből.
Kár, hogy itt tartatok, hogy ilyen dolgokat szeretnétek a készülékekbe, az üveggolyók, meg színes kövek mellé.
Re: Általában a hifiről
Igen ez most megint egy "újra látták a jetit" jellegű hozzászólás volt. :-)
- Tctronic
- Beköltözött
- Hozzászólások: 2821
- Csatlakozott: 2014.06.26., csüt. 12:00
- Értékelés: 2742
- Tartózkodási hely: Kistarcsa
Re: Általában a hifiről
Egy-két napja írtam a Hangsugárzó építés topikban pont, hogy a habszínszabályozás, (eqalizer) nem ördögtől való dolog....chord írta: ↑2019.10.11., pén. 09:59Ez pont nem csak műszaki dolog, hanem élő szükséglet.SoundMania írta: ↑2019.10.11., pén. 09:04Szerintem ipyen műszaki jellegű dolgokba ne menj bele...... Maradj a zenehallgatásnál.
Lenne. De a HighEndből meg mindenhonnan kigolyózódott.
Micsoda felhördülések itt is, tökvicces.:)
Van egy fiziológiás jellegzetessége az észlelésünknek, amely nem olyan zavaros dolog, mint az akusztika nagyon komplikált változatossága, hanem nektek is így pont úgy működik, mint mindenkinek, ez tényleg szépen mérhető és modellezhető, és ez szimplán 'marhaságnak' van titulálva.
Furcsa ez a kánonban benne lenni, meg nem-lenni-benne...
Egy időben Home-audióban is nagyon népszerű volt aztán száműzték.
"A szépség nem maguknak a dolgoknak a tulajdonsága, hanem pusztán az azokat szemlélő elmében keletkezik."
Re: Általában a hifiről
Ez pont nem csak műszaki dolog, hanem élő szükséglet.SoundMania írta: ↑2019.10.11., pén. 09:04Szerintem ipyen műszaki jellegű dolgokba ne menj bele...... Maradj a zenehallgatásnál.
Lenne. De a HighEndből meg mindenhonnan kigolyózódott.
Micsoda felhördülések itt is, tökvicces.:)
Van egy fiziológiás jellegzetessége az észlelésünknek, amely nem olyan zavaros dolog, mint az akusztika nagyon komplikált változatossága, hanem nektek is így pont úgy működik, mint mindenkinek, ez tényleg szépen mérhető és modellezhető, és ez szimplán 'marhaságnak' van titulálva.
Furcsa ez a kánonban benne lenni, meg nem-lenni-benne...
ML 512 - Heed Nexus - Spendor SP1
blog: Komolyzenei ajánló
Re: Általában a hifiről
Aminek a hangminősége 500e Ft ért csak egy icipicit marad el egy normálisan megtuningolt 12e Ft os kínai dacpanelétől
Audiomeca J1,Airtangent2b,SupexSD900SuperII,Krell KSP-7B(Kaisei recap), Philips cd304mkII fullBGrecap, Marantz CDA94 Vfet mod/BG recap), Philips CD100 Demo Vfet mod/BG recap, Townshend Allegri Reference mkII, Tunerman OTL twin servo, vFET srpp, Lowther Acousta (P6M square)
- fülelek
- V.I.P.
- Hozzászólások: 7182
- Csatlakozott: 2005.08.08., hétf. 20:44
- Értékelés: 5226
- Tartózkodási hely: Csobánka
Re: Általában a hifiről
A halk zenehallgatásnál valóban fiziológiailag szükséges a mély hangok emelése, az ábrán látszik, hogy az újabb mérések jócskán eltérnek a régiektől. A 80 és 50phon hangerő szint (hangos és halk zenehallgatás) között 200Hz alatt kb. 6 dB-t kellene korrigálni.
A szokásos fiziológiai hangerőszabályzás a gyakorlatban használhatatlan a következő okok miatt:
A szabályzás kezdete csak a hangerőszabályzó potméter kialakításától függ, nem veszi figyelembe a jelszintet, azaz ugyanúgy szabályoz, ha 2Vmax névleges jelszintet adó cédajátszót kötünk rá, vagy ha 500mV névleges jelszintű analóg hanglemez előerősítőt kötünk az erősítő bemenetére, ez akár12dB különbség is lehet, ami nem hanyagolható el. Az erősítő kimenetére kötött hangsugárzók hatásfoka is jócskán eltérhet, 82-94dB között még 12dB különbség van, ez sem hanyagolható el. A hallgatási távolság és a szobaakusztika is változó, ez is akár 6-8dB különbséget jelenthet.
Megoldható a dolog, ha mindent figyelembe veszünk, és egyénileg határozzuk meg a fiziológiai hangerőszabályzás mértékét. Ezt dsp segítségével relatíve egyszerűen és pontosan beállíthatjuk némi kísérletezés után, de ez elég úri huncutság, és érteni se árt hozzá. A hangerőszabályzó preset beállítással (már ahol van ilyen, pl. Foobar plugin) kísérleti alapon szintén lehet tenni valamit, de ha a hangszínszabályzó szabályzási meredeksége nagyobb a kelleténél, akkor könnyen túl lehet tolni a biciklit, amit persze meg lehet szokni, mint ahogy elég sok hifi hobbitársunk igényli a több mélyhangot, mint ami dukálna...
A szokásos fiziológiai hangerőszabályzás a gyakorlatban használhatatlan a következő okok miatt:
A szabályzás kezdete csak a hangerőszabályzó potméter kialakításától függ, nem veszi figyelembe a jelszintet, azaz ugyanúgy szabályoz, ha 2Vmax névleges jelszintet adó cédajátszót kötünk rá, vagy ha 500mV névleges jelszintű analóg hanglemez előerősítőt kötünk az erősítő bemenetére, ez akár12dB különbség is lehet, ami nem hanyagolható el. Az erősítő kimenetére kötött hangsugárzók hatásfoka is jócskán eltérhet, 82-94dB között még 12dB különbség van, ez sem hanyagolható el. A hallgatási távolság és a szobaakusztika is változó, ez is akár 6-8dB különbséget jelenthet.
Megoldható a dolog, ha mindent figyelembe veszünk, és egyénileg határozzuk meg a fiziológiai hangerőszabályzás mértékét. Ezt dsp segítségével relatíve egyszerűen és pontosan beállíthatjuk némi kísérletezés után, de ez elég úri huncutság, és érteni se árt hozzá. A hangerőszabályzó preset beállítással (már ahol van ilyen, pl. Foobar plugin) kísérleti alapon szintén lehet tenni valamit, de ha a hangszínszabályzó szabályzási meredeksége nagyobb a kelleténél, akkor könnyen túl lehet tolni a biciklit, amit persze meg lehet szokni, mint ahogy elég sok hifi hobbitársunk igényli a több mélyhangot, mint ami dukálna...
- Csatolmányok
-
- elc1.gif (94.99 KiB) Megtekintve 2298 alkalommal
Re: Általában a hifiről
Loudness ma is létezik, például az RME ADI-2-ben be- és kikapcsolható, ráadásul még paraméterezhető is.
- SoundMania
- V.I.P.
- Hozzászólások: 6363
- Csatlakozott: 2011.05.06., pén. 20:57
- Értékelés: 1258
Re: Általában a hifiről
Szerintem ipyen műszaki jellegű dolgokba ne menj bele...... Maradj a zenehallgatásnál.chord írta: ↑2019.10.11., pén. 08:29Az ilyen szimulációs-modellezős korrekció-kreálásnál maradva, eszembe jutott egy, ami elterjedt volt nagyon, amit mindenki ismer, ill. ismert, mert a mai HighEnd teljesen száműzte.
Pedig nem az ördögtől való.
A hangszínszabályozás.
Hova is lett?
Mielőtt valaki nyomná, hogy minek, meg csak elrontja a hangot, meg színez, meg sz@r, elég arra gondolni, hogy a fülünknek is van egy frekvenciafüggő karakterisztikája, ami azt jelenti, hogy kicsi hangerőn 'színtelenedés' van az észlelésben, vagy másképp, középhang-orientáció, ez valószínűleg evolúciós hatás is volt.
Vagyis, amikor nem a Show-n vagyunk, amikor 110dB-lel ordít a bármi-mert-fáj, hanem otthon, pl. éjszaka, egy halk zenehallgatásnál, elméletileg és fiziológiásan is hiány lesz az alsó és a felső frekvenciákon kb. 1:2 arányban, a mélyek jobban elvesznek.
Igen, erre találták ki a loudness kapcsolót, az idősebbek tutira emlékeznek rá.
Régen, 20+ éve, hallottam olyan erősítőt, amelyen igazi loudness volt. Vagyis, többleágazásos hangerőpotmétert alkalmaztak, és így a loudness kiemelés mértéke a tekerésnél automatikusan változott, pici hangerőn nagy volt, kb, fele állás után, felfelé haladva pedig nulla.
Az átmenet teljesen folyamatos volt.
És, ami a lényeg, így, ez az egész, teljesen és totálisan észrevehetetlen volt, és egészen helyesnek tűnt. Akkor.
Mostanában nem hallottam ilyet. Pedig valószínűleg lehetne nagyon jót készíteni. És az elv teljesen korrekt.
Nem tudom, hogy kellene-e.
Online
Re: Általában a hifiről
Ezt a loudness marhaságot hogy illeszted egy 83dB és 105dB hatásfokú rendszerhez? Arról már nem is beszélve, a tömeg-pop felvételek fele(?) ludnessre van keverve, ami persze nem pont ugyan az, de legalább nem kell bajlódni a halkabb részek esti háttérben zenélésével.chord írta: ↑2019.10.11., pén. 08:29Az ilyen szimulációs-modellezős korrekció-kreálásnál maradva, eszembe jutott egy, ami elterjedt volt nagyon, amit mindenki ismer, ill. ismert, mert a mai HighEnd teljesen száműzte.
Pedig nem az ördögtől való.
A hangszínszabályozás.
Hova is lett?
Mielőtt valaki nyomná, hogy minek, meg csak elrontja a hangot, meg színez, meg sz@r, elég arra gondolni, hogy a fülünknek is van egy frekvenciafüggő karakterisztikája, ami azt jelenti, hogy kicsi hangerőn 'színtelenedés' van az észlelésben, vagy másképp, középhang-orientáció, ez valószínűleg evolúciós hatás is volt.
Vagyis, amikor nem a Show-n vagyunk, amikor 110dB-lel ordít a bármi-mert-fáj, hanem otthon, pl. éjszaka, egy halk zenehallgatásnál, elméletileg és fiziológiásan is hiány lesz az alsó és a felső frekvenciákon kb. 1:2 arányban, a mélyek jobban elvesznek.
Igen, erre találták ki a loudness kapcsolót, az idősebbek tutira emlékeznek rá.
Régen, 20+ éve, hallottam olyan erősítőt, amelyen igazi loudness volt. Vagyis, többleágazásos hangerőpotmétert alkalmaztak, és így a loudness kiemelés mértéke a tekerésnél automatikusan változott, pici hangerőn nagy volt, kb, fele állás után, felfelé haladva pedig nulla.
Az átmenet teljesen folyamatos volt.
És, ami a lényeg, így, ez az egész, teljesen és totálisan észrevehetetlen volt, és egészen helyesnek tűnt. Akkor.
Mostanában nem hallottam ilyet. Pedig valószínűleg lehetne nagyon jót készíteni. És az elv teljesen korrekt.
Nem tudom, hogy kellene-e.
Re: Általában a hifiről
Az ilyen szimulációs-modellezős korrekció-kreálásnál maradva, eszembe jutott egy, ami elterjedt volt nagyon, amit mindenki ismer, ill. ismert, mert a mai HighEnd teljesen száműzte.
Pedig nem az ördögtől való.
A hangszínszabályozás.
Hova is lett?
Mielőtt valaki nyomná, hogy minek, meg csak elrontja a hangot, meg színez, meg sz@r, elég arra gondolni, hogy a fülünknek is van egy frekvenciafüggő karakterisztikája, ami azt jelenti, hogy kicsi hangerőn 'színtelenedés' van az észlelésben, vagy másképp, középhang-orientáció, ez valószínűleg evolúciós hatás is volt.
Vagyis, amikor nem a Show-n vagyunk, amikor 110dB-lel ordít a bármi-mert-fáj, hanem otthon, pl. éjszaka, egy halk zenehallgatásnál, elméletileg és fiziológiásan is hiány lesz az alsó és a felső frekvenciákon kb. 1:2 arányban, a mélyek jobban elvesznek.
Igen, erre találták ki a loudness kapcsolót, az idősebbek tutira emlékeznek rá.
Régen, 20+ éve, hallottam olyan erősítőt, amelyen igazi loudness volt. Vagyis, többleágazásos hangerőpotmétert alkalmaztak, és így a loudness kiemelés mértéke a tekerésnél automatikusan változott, pici hangerőn nagy volt, kb, fele állás után, felfelé haladva pedig nulla.
Az átmenet teljesen folyamatos volt.
És, ami a lényeg, így, ez az egész, teljesen és totálisan észrevehetetlen volt, és egészen helyesnek tűnt. Akkor.
Mostanában nem hallottam ilyet. Pedig valószínűleg lehetne nagyon jót készíteni. És az elv teljesen korrekt.
Nem tudom, hogy kellene-e.
Pedig nem az ördögtől való.
A hangszínszabályozás.
Hova is lett?
Mielőtt valaki nyomná, hogy minek, meg csak elrontja a hangot, meg színez, meg sz@r, elég arra gondolni, hogy a fülünknek is van egy frekvenciafüggő karakterisztikája, ami azt jelenti, hogy kicsi hangerőn 'színtelenedés' van az észlelésben, vagy másképp, középhang-orientáció, ez valószínűleg evolúciós hatás is volt.
Vagyis, amikor nem a Show-n vagyunk, amikor 110dB-lel ordít a bármi-mert-fáj, hanem otthon, pl. éjszaka, egy halk zenehallgatásnál, elméletileg és fiziológiásan is hiány lesz az alsó és a felső frekvenciákon kb. 1:2 arányban, a mélyek jobban elvesznek.
Igen, erre találták ki a loudness kapcsolót, az idősebbek tutira emlékeznek rá.
Régen, 20+ éve, hallottam olyan erősítőt, amelyen igazi loudness volt. Vagyis, többleágazásos hangerőpotmétert alkalmaztak, és így a loudness kiemelés mértéke a tekerésnél automatikusan változott, pici hangerőn nagy volt, kb, fele állás után, felfelé haladva pedig nulla.
Az átmenet teljesen folyamatos volt.
És, ami a lényeg, így, ez az egész, teljesen és totálisan észrevehetetlen volt, és egészen helyesnek tűnt. Akkor.
Mostanában nem hallottam ilyet. Pedig valószínűleg lehetne nagyon jót készíteni. És az elv teljesen korrekt.
Nem tudom, hogy kellene-e.
ML 512 - Heed Nexus - Spendor SP1
blog: Komolyzenei ajánló
- Luxor Audio
- Otthon vagyok
- Hozzászólások: 15751
- Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
- Értékelés: 11026
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Re: Általában a hifiről
Attól tartok, az időjárást ritkábban találják el.chord írta: ↑2019.10.10., csüt. 22:02Ahol az akusztikai modellezésetek kb. olyan lenne, mint amikor 30 vagy 50 vagy 100 helyen mérek hőmérsékletet, légnyomást, páratartalmat meg szelet, időben, szg. szimulációval futtatva, atompontosan, ahogyan a megbízó kérte, és megpróbálom ezekből kitalálni, hogy holnap milyen idő lesz...

Re: Általában a hifiről
Valóban, az, hogy a templomi terek, az egyenlő, hogy hideg meg visszhangos, ennek erősen ellentmondanak maguk a lemezek, amelyeket ott vettek fel, és mégis kiemelkedően szólnak.
Nekem, asszem, van jó sok ilyen felvételem. Ahol az akusztikai modellezésetek kb. olyan lenne, mint amikor 30 vagy 50 vagy 100 helyen mérek hőmérsékletet, légnyomást, páratartalmat meg szelet, időben, szg. szimulációval futtatva, atompontosan, ahogyan a megbízó kérte, és megpróbálom ezekből kitalálni, hogy holnap milyen idő lesz...
Nekem, asszem, van jó sok ilyen felvételem. Ahol az akusztikai modellezésetek kb. olyan lenne, mint amikor 30 vagy 50 vagy 100 helyen mérek hőmérsékletet, légnyomást, páratartalmat meg szelet, időben, szg. szimulációval futtatva, atompontosan, ahogyan a megbízó kérte, és megpróbálom ezekből kitalálni, hogy holnap milyen idő lesz...
ML 512 - Heed Nexus - Spendor SP1
blog: Komolyzenei ajánló
Re: Általában a hifiről
[/quote]
Én azért így kategorikusan a templomokat nem írnám le, mert valóban lehet jó akusztikájuk, de ahogy te is írtad, ott mások az elvárások. Voltam már templomban vonósnégyes koncerten, ahol semmi probléma nem volt, bár tény, hogy az első sorok valemelyikében ültem. Sőt úgy gondolom, kisebb zenekarokra, énekre, meg persze orgonakoncertre nagyon is kellemes hangzást ad. De akárcsak bármely koncertteremben, egy templomban is vannak jó meg kevésbé jó helyek akusztika szempontjából. Szakrális szempontból pedig egy templom nekem még többet jelent, ami hozzátehet az élményhez, de nyilván ez megintcsak más témakör.
[/quote]
A zenekar az nem egy vacak hifitorony amit betolnak a templomba és jól vagy szarul de mindig ugyanolyan lélektelenül szól. A zenészek maguk is adaptálódnak az akusztikai viszonyokhoz így a kevésbé szerencsés akusztika bár néha megnehezíti az életüket de azért nem feltétlen akadályozza a feledhetetlen koncertélmények létrejöttét. Mire valaki eljut oda hogy egy zenei diplomát a kezébe kap nagyjából az iskolai vécétől a nagyzenekari koncertteremig mindenhol kipróbálja a gyakorlást és érdekes mód mindenütt képes lesz gyorsan alkalmazkodni az eltérő akusztikai viszonyokhoz. Nekik egy templomi koncert az utózengések ellenére is sokszor maga a mennyország.
Én azért így kategorikusan a templomokat nem írnám le, mert valóban lehet jó akusztikájuk, de ahogy te is írtad, ott mások az elvárások. Voltam már templomban vonósnégyes koncerten, ahol semmi probléma nem volt, bár tény, hogy az első sorok valemelyikében ültem. Sőt úgy gondolom, kisebb zenekarokra, énekre, meg persze orgonakoncertre nagyon is kellemes hangzást ad. De akárcsak bármely koncertteremben, egy templomban is vannak jó meg kevésbé jó helyek akusztika szempontjából. Szakrális szempontból pedig egy templom nekem még többet jelent, ami hozzátehet az élményhez, de nyilván ez megintcsak más témakör.
[/quote]
A zenekar az nem egy vacak hifitorony amit betolnak a templomba és jól vagy szarul de mindig ugyanolyan lélektelenül szól. A zenészek maguk is adaptálódnak az akusztikai viszonyokhoz így a kevésbé szerencsés akusztika bár néha megnehezíti az életüket de azért nem feltétlen akadályozza a feledhetetlen koncertélmények létrejöttét. Mire valaki eljut oda hogy egy zenei diplomát a kezébe kap nagyjából az iskolai vécétől a nagyzenekari koncertteremig mindenhol kipróbálja a gyakorlást és érdekes mód mindenütt képes lesz gyorsan alkalmazkodni az eltérő akusztikai viszonyokhoz. Nekik egy templomi koncert az utózengések ellenére is sokszor maga a mennyország.
AK120 II - AK SE100 - Adl Stratos - HD600 - Ether C