Annak érdekében, hogy fenntartsuk ezt a szigetet, szükségünk van bevételre. Te is támogathatsz minket, ha azt szeretnéd, hogy sokáig és stabilan tudjunk működni. Amennyiben élsz ezzel a lehetőséggel, azt mi megköszönjük!

Általában a hifiről

Online
Avatar
jott/ment
Törzsvendég
Törzsvendég
Hozzászólások: 1561
Csatlakozott: 2007.03.12., hétf. 01:15
Értékelés: 309

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: jott/ment »

tamagaba írta:
2019.10.11., pén. 11:35
Van egy jellegzetes "hangos-torz" hangzása - Auditionban megnyitom és már kukázom is
Mintha magamat olvasnám. :)

Online
Avatar
jott/ment
Törzsvendég
Törzsvendég
Hozzászólások: 1561
Csatlakozott: 2007.03.12., hétf. 01:15
Értékelés: 309

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: jott/ment »

Aszpirin írta:
2019.10.11., pén. 11:37
jott/ment írta:
2019.10.11., pén. 11:20
Shimano írta:
2019.10.09., szer. 17:32
Cd,lp esetében ugye volt sokféle kiadás egy egy album esetében,most ez az online elérés esetében hogyan működik?Gondolom nincs usa,vagy japán nyomat online elérés,vagy hogyan van ez?
Bocsi ha láma a kérdés,de ez a világ nekem nagyon kínai. :D
A Steve Hoffman fórumon esetenként több száz oldalon beszélik meg, hogy egy-egy album különböző kiadásai hogyan szólnak. Gyanítom, hogy a streamelve nem mindegyik elérhető, és a legesélyesebb, hogy amelyik igen, az egy felpumpált verzió lesz.

A Talking Heads Speaking in Tongues c. lemezének három változatát hasonlítottam össze. Ti melyiket választanátok?
Tidalon elég gyakori, hogy ugyanaz az album két vagy több változatban van fenn. Az, hogy a fizikai nyomatok hol készülnek, az streamelt fájl változatban nem hinném, hogy különbséget jelentene (ebből a szempontból eléggé valószínűnek tartom, hogy a file verzió az ideális). Más kérdés persze a mastering...

A második kérdésedre: én az elsőt választanám. De ez nem a nyomástól függ, ez három különböző mastering vagy különböző módszerű rip szerintem. Az utolsó - jó eséllyel - agyonkompresszált.
Ez három különböző évjáratú mastering, mindegyik rip EAC-kal készült. A log fájlban nem találok arra vonatkozó infót, hogy a "normalize" opció ki lenne pipálva. De nem is látom magam előtt azt a jóembert, aki az EAC-ot használva, a konfigurációt végigszöszmötölve ekkora amatőr hibát vétne. :)

Az elsőre mondja a rendes Steve Hoffman fórumista, hogy "crankable", feltekerhető. A második sem gáz, az album két kiadása a masteringen kívül egyes számok időtartamában tér el.

Avatar
zz7
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2099
Csatlakozott: 2005.08.19., pén. 17:37
Értékelés: 363

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: zz7 »

tamagaba írta:
2019.10.11., pén. 11:35
Ezt csinálja az Autogain, meg a Normalize
Jól hazavágják vele a CD rip-et
Sok ilyennel találkozok. Van egy jellegzetes "hangos-torz" hangzása - Auditionban megnyitom és már kukázom is
Eredeti CD anyag is nagyon sokszor tartalmaz már eleve elrontott, túltolt dinamika viszonyokat.

Avatar
zz7
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2099
Csatlakozott: 2005.08.19., pén. 17:37
Értékelés: 363

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: zz7 »

jott/ment írta:
2019.10.11., pén. 11:20
A Talking Heads Speaking in Tongues c. lemezének három változatát hasonlítottam össze. Ti melyiket választanátok?
A harmadikat biztos hogy nem. ;)

Avatar
zz7
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2099
Csatlakozott: 2005.08.19., pén. 17:37
Értékelés: 363

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: zz7 »

chord írta:
2019.10.11., pén. 08:29
Az ilyen szimulációs-modellezős korrekció-kreálásnál maradva, eszembe jutott egy, ami elterjedt volt nagyon, amit mindenki ismer, ill. ismert, mert a mai HighEnd teljesen száműzte.
Pedig nem az ördögtől való.

A hangszínszabályozás.

Hova is lett?
Mielőtt valaki nyomná, hogy minek, meg csak elrontja a hangot, meg színez, meg sz@r, elég arra gondolni, hogy a fülünknek is van egy frekvenciafüggő karakterisztikája, ami azt jelenti, hogy kicsi hangerőn 'színtelenedés' van az észlelésben, vagy másképp, középhang-orientáció, ez valószínűleg evolúciós hatás is volt.

Vagyis, amikor nem a Show-n vagyunk, amikor 110dB-lel ordít a bármi-mert-fáj, hanem otthon, pl. éjszaka, egy halk zenehallgatásnál, elméletileg és fiziológiásan is hiány lesz az alsó és a felső frekvenciákon kb. 1:2 arányban, a mélyek jobban elvesznek.

Igen, erre találták ki a loudness kapcsolót, az idősebbek tutira emlékeznek rá.
Régen, 20+ éve, hallottam olyan erősítőt, amelyen igazi loudness volt. Vagyis, többleágazásos hangerőpotmétert alkalmaztak, és így a loudness kiemelés mértéke a tekerésnél automatikusan változott, pici hangerőn nagy volt, kb, fele állás után, felfelé haladva pedig nulla.
Az átmenet teljesen folyamatos volt.
És, ami a lényeg, így, ez az egész, teljesen és totálisan észrevehetetlen volt, és egészen helyesnek tűnt. Akkor.


Mostanában nem hallottam ilyet. Pedig valószínűleg lehetne nagyon jót készíteni. És az elv teljesen korrekt.

Nem tudom, hogy kellene-e.
Profi audio világban rengetegféle EQ-t használnak, főleg mióta a digitális világ jóvoltából bővült a történet a lineár fázisú EQ-k lehetőségeivel is. Szóval az EQ is mondhatni egy külön tudomány terület a hangászaton belül és rengeteg variációja és változója lehet. Hifiben is lehetne néha létjogosultsága, például durvább rendszer, szoba, vagy akár a hangfelvételek egyenetlenségeinek korrigálására. De szerintem ami működni is tudna jól esetleg, az elég macerás lenne hifivel zene hallgatóknak azt majd állandóan kezelni, állítgatni hangfelvételenként, hallgatási hangerő szintenként stb. Kényelmesebb ha nincs is, legfeljebb az ember majd megpróbál úgy ahogy a saját fülének megfelelő tonális működésű rendszert összerakni a szobájában.
Amúgy a fülnek is van aktív EQ képessége. Ha valaki sokat hallgat egy tonális irányba húzó rendszert annak füle (hallás feldolgozó rendszere) akár tartósan is ráállhat arra a fajta egyensúlyra, annak korrekcióira.

Online
Avatar
Aszpirin
Kiemelt Moderátor
Kiemelt Moderátor
Hozzászólások: 6887
Csatlakozott: 2018.04.06., pén. 21:30
Értékelés: 6096
Tartózkodási hely: Szár

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Aszpirin »

jott/ment írta:
2019.10.11., pén. 11:20
Shimano írta:
2019.10.09., szer. 17:32
Cd,lp esetében ugye volt sokféle kiadás egy egy album esetében,most ez az online elérés esetében hogyan működik?Gondolom nincs usa,vagy japán nyomat online elérés,vagy hogyan van ez?
Bocsi ha láma a kérdés,de ez a világ nekem nagyon kínai. :D
A Steve Hoffman fórumon esetenként több száz oldalon beszélik meg, hogy egy-egy album különböző kiadásai hogyan szólnak. Gyanítom, hogy a streamelve nem mindegyik elérhető, és a legesélyesebb, hogy amelyik igen, az egy felpumpált verzió lesz.

A Talking Heads Speaking in Tongues c. lemezének három változatát hasonlítottam össze. Ti melyiket választanátok?
Tidalon elég gyakori, hogy ugyanaz az album két vagy több változatban van fenn. Az, hogy a fizikai nyomatok hol készülnek, az streamelt fájl változatban nem hinném, hogy különbséget jelentene (ebből a szempontból eléggé valószínűnek tartom, hogy a file verzió az ideális). Más kérdés persze a mastering...

A második kérdésedre: én az elsőt választanám. De ez nem a nyomástól függ, ez három különböző mastering vagy különböző módszerű rip szerintem. Az utolsó - jó eséllyel - agyonkompresszált.
A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára Aszpirin 2019.10.11., pén. 11:39-kor.
  • Fő rendszer: Mac (Roon Server) | Thorens 206 + Goldring 2200 | NAD M55 → NAD M33 → Audio Physic Classic 20
  • Fejes rendszer: Mac (Roon Server) → RME ADI-2 DAC FS → Hifiman Arya Stealth
  • Házimozi: Oppo 203 | AppleTV 4K → Marantz SR6013 → LG OLED77C5 | 5x Dali Opticon + 4x Quadral Casa + B.K.DoubleGem

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15751
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 11026
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »

Tctronic írta:
2019.10.11., pén. 11:00
Ott a pont. De azért zárt térben van egy optimum hangerő szerintem, ahol még a rezonanciák, reflexiók nem zavarnak, de a torzítás még nem számottevő.
Igen. Ez az egyik legerősebb indoklás az akusztika jelentősége mellett. Méréseim során ritka az a helyszín, ahol ne szólalna meg valamilyen berendezési tárgy, rosszabb esetben épületszerkezet, pedig átlagos hangnyomás szinten szoktam zajongani.

Online
Avatar
jott/ment
Törzsvendég
Törzsvendég
Hozzászólások: 1561
Csatlakozott: 2007.03.12., hétf. 01:15
Értékelés: 309

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: jott/ment »

Shimano írta:
2019.10.09., szer. 17:32
Cd,lp esetében ugye volt sokféle kiadás egy egy album esetében,most ez az online elérés esetében hogyan működik?Gondolom nincs usa,vagy japán nyomat online elérés,vagy hogyan van ez?
Bocsi ha láma a kérdés,de ez a világ nekem nagyon kínai. :D
A Steve Hoffman fórumon esetenként több száz oldalon beszélik meg, hogy egy-egy album különböző kiadásai hogyan szólnak. Gyanítom, hogy a streamelve nem mindegyik elérhető, és a legesélyesebb, hogy amelyik igen, az egy felpumpált verzió lesz.

A Talking Heads Speaking in Tongues c. lemezének három változatát hasonlítottam össze. Ti melyiket választanátok?
Csatolmányok
talking heads.jpg
talking heads.jpg (139.98 KiB) Megtekintve 2501 alkalommal

Avatar
Tctronic
Beköltözött
Beköltözött
Hozzászólások: 2821
Csatlakozott: 2014.06.26., csüt. 12:00
Értékelés: 2742
Tartózkodási hely: Kistarcsa

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Tctronic »

fülelek írta:
2019.10.11., pén. 10:49
"Ez pont nem csak műszaki dolog, hanem élő szükséglet.
Lenne. De a HighEndből meg mindenhonnan kigolyózódott.
Micsoda felhördülések itt is, tökvicces.:)

Van egy fiziológiás jellegzetessége az észlelésünknek, amely nem olyan zavaros dolog, mint az akusztika nagyon komplikált változatossága, hanem nektek is így pont úgy működik, mint mindenkinek, ez tényleg szépen mérhető és modellezhető, és ez szimplán 'marhaságnak' van titulálva.

Furcsa ez a kánonban benne lenni, meg nem-lenni-benne..."

Te most szándékosan nem veszed figyelembe az említett műszaki problémákat, vagy csak szimplán nem érted?
Az ábrázolt görbéken csak a különbségeket kell nézni a különböző hangosság szinteken, nem az abszolút értéket.
Ha halkan hallgatod a zenét, akkor elég sok minden belevész a környezeti zajba, tehát hígendről kár beszélni. Nincs hígend háttérzenélés, mert nincs értelme.
Ott a pont. De azért zárt térben van egy optimum hangerő szerintem, ahol még a rezonanciák, reflexiók nem zavarnak, de a torzítás még nem számottevő.
"A szépség nem maguknak a dolgoknak a tulajdonsága, hanem pusztán az azokat szemlélő elmében keletkezik."

Avatar
fülelek
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 7182
Csatlakozott: 2005.08.08., hétf. 20:44
Értékelés: 5226
Tartózkodási hely: Csobánka

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: fülelek »

"Ez pont nem csak műszaki dolog, hanem élő szükséglet.
Lenne. De a HighEndből meg mindenhonnan kigolyózódott.
Micsoda felhördülések itt is, tökvicces.:)

Van egy fiziológiás jellegzetessége az észlelésünknek, amely nem olyan zavaros dolog, mint az akusztika nagyon komplikált változatossága, hanem nektek is így pont úgy működik, mint mindenkinek, ez tényleg szépen mérhető és modellezhető, és ez szimplán 'marhaságnak' van titulálva.

Furcsa ez a kánonban benne lenni, meg nem-lenni-benne..."

Te most szándékosan nem veszed figyelembe az említett műszaki problémákat, vagy csak szimplán nem érted?
Az ábrázolt görbéken csak a különbségeket kell nézni a különböző hangosság szinteken, nem az abszolút értéket.
Ha halkan hallgatod a zenét, akkor elég sok minden belevész a környezeti zajba, tehát hígendről kár beszélni. Nincs hígend háttérzenélés, mert nincs értelme.

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15751
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 11026
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »

asebestyen írta:
2019.10.11., pén. 10:26
Robici írta:
2019.10.11., pén. 10:13
marconi írta:
2019.10.11., pén. 09:39
Aminek a hangminősége 500e Ft ért csak egy icipicit marad el egy normálisan megtuningolt 12e Ft os kínai dacpanelétől 😂 (ez utóbbi akkumlátorról hajtva)
Igen ez most megint egy "újra látták a jetit" jellegű hozzászólás volt. :-)
Az kizárt, múltkor látták, ahogy megette a loch nessi szörny. :smile29:
Nessiből is van már akkus High End verzió. Állítólag idén több HiFi kiállításon is bemutatják, Linux alapú 3 gépes rendszerbe lesz kötve tiszta ezüst kábelezéssel, kék gyöngyökkel zsonglőrködve fog operákat előadni és az 50-es évekből származó, demagnetizált, félig teli Unicumos üvegeket osztogatni. Bár itt a hírek ellentmondóak, mert némelyikben félig üres üvegeket említenek.

Online
Avatar
asebestyen
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 6186
Csatlakozott: 2017.11.26., vas. 10:59
Értékelés: 7665
Tartózkodási hely: Bokod

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: asebestyen »

Robici írta:
2019.10.11., pén. 10:13
marconi írta:
2019.10.11., pén. 09:39
Aminek a hangminősége 500e Ft ért csak egy icipicit marad el egy normálisan megtuningolt 12e Ft os kínai dacpanelétől 😂 (ez utóbbi akkumlátorról hajtva)
Igen ez most megint egy "újra látták a jetit" jellegű hozzászólás volt. :-)
Az kizárt, múltkor látták, ahogy megette a loch nessi szörny. :smile29:
Alces 6 | Mac Mini M1 | Audio-gd Reference 10.32 | Genelec 1031APM aktív monitorok | DIY Oyaide kábelezés



 

Avatar
SoundMania
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 6363
Csatlakozott: 2011.05.06., pén. 20:57
Értékelés: 1258

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: SoundMania »

chord írta:
2019.10.11., pén. 09:59
SoundMania írta:
2019.10.11., pén. 09:04
chord írta:
2019.10.11., pén. 08:29

A hangszínszabályozás.
Szerintem ipyen műszaki jellegű dolgokba ne menj bele...... Maradj a zenehallgatásnál.
Ez pont nem csak műszaki dolog, hanem élő szükséglet.
Lenne. De a HighEndből meg mindenhonnan kigolyózódott.
Micsoda felhördülések itt is, tökvicces.:)

Van egy fiziológiás jellegzetessége az észlelésünknek, amely nem olyan zavaros dolog, mint az akusztika nagyon komplikált változatossága, hanem nektek is így pont úgy működik, mint mindenkinek, ez tényleg szépen mérhető és modellezhető, és ez szimplán 'marhaságnak' van titulálva.

Furcsa ez a kánonban benne lenni, meg nem-lenni-benne...
Szerintem normális rendszer esetén gyakorlatilag szükségtelen .
Másrészt ahogy Zoli is írja , egyáltalán nem elhanyagolható a műszaki megvalósítás része. Sokkal több a probléma vele mint amit hozna, így sztem nem véletlenül gyomlálódtak ki a készülékekből.
Kár, hogy itt tartatok, hogy ilyen dolgokat szeretnétek a készülékekbe, az üveggolyók, meg színes kövek mellé.

Avatar
Robici
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 1387
Csatlakozott: 2007.07.24., kedd 08:16
Értékelés: 1189
Kapcsolat:

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Robici »

marconi írta:
2019.10.11., pén. 09:39
Aminek a hangminősége 500e Ft ért csak egy icipicit marad el egy normálisan megtuningolt 12e Ft os kínai dacpanelétől 😂 (ez utóbbi akkumlátorról hajtva)
Igen ez most megint egy "újra látták a jetit" jellegű hozzászólás volt. :-)

Avatar
Tctronic
Beköltözött
Beköltözött
Hozzászólások: 2821
Csatlakozott: 2014.06.26., csüt. 12:00
Értékelés: 2742
Tartózkodási hely: Kistarcsa

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Tctronic »

chord írta:
2019.10.11., pén. 09:59
SoundMania írta:
2019.10.11., pén. 09:04
chord írta:
2019.10.11., pén. 08:29

A hangszínszabályozás.

Szerintem ipyen műszaki jellegű dolgokba ne menj bele...... Maradj a zenehallgatásnál.
Ez pont nem csak műszaki dolog, hanem élő szükséglet.
Lenne. De a HighEndből meg mindenhonnan kigolyózódott.
Micsoda felhördülések itt is, tökvicces.:)

Van egy fiziológiás jellegzetessége az észlelésünknek, amely nem olyan zavaros dolog, mint az akusztika nagyon komplikált változatossága, hanem nektek is így pont úgy működik, mint mindenkinek, ez tényleg szépen mérhető és modellezhető, és ez szimplán 'marhaságnak' van titulálva.

Furcsa ez a kánonban benne lenni, meg nem-lenni-benne...
Egy-két napja írtam a Hangsugárzó építés topikban pont, hogy a habszínszabályozás, (eqalizer) nem ördögtől való dolog....
Egy időben Home-audióban is nagyon népszerű volt aztán száműzték.
dsp.jpg
dsp.jpg (74.36 KiB) Megtekintve 2363 alkalommal
"A szépség nem maguknak a dolgoknak a tulajdonsága, hanem pusztán az azokat szemlélő elmében keletkezik."

Avatar
chord
Beköltözött
Beköltözött
Hozzászólások: 2548
Csatlakozott: 2009.04.15., szer. 14:42
Értékelés: 2223

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: chord »

SoundMania írta:
2019.10.11., pén. 09:04
chord írta:
2019.10.11., pén. 08:29

A hangszínszabályozás.

Szerintem ipyen műszaki jellegű dolgokba ne menj bele...... Maradj a zenehallgatásnál.
Ez pont nem csak műszaki dolog, hanem élő szükséglet.
Lenne. De a HighEndből meg mindenhonnan kigolyózódott.
Micsoda felhördülések itt is, tökvicces.:)

Van egy fiziológiás jellegzetessége az észlelésünknek, amely nem olyan zavaros dolog, mint az akusztika nagyon komplikált változatossága, hanem nektek is így pont úgy működik, mint mindenkinek, ez tényleg szépen mérhető és modellezhető, és ez szimplán 'marhaságnak' van titulálva.

Furcsa ez a kánonban benne lenni, meg nem-lenni-benne...

ML 512 - Heed Nexus - Spendor SP1
blog: Komolyzenei ajánló
                      
 

Avatar
marconi
Fórumlakó
Fórumlakó
Hozzászólások: 519
Csatlakozott: 2011.03.30., szer. 08:42
Értékelés: 352

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: marconi »

Robici írta:
2019.10.11., pén. 09:09
Loudness ma is létezik, például az RME ADI-2-ben be- és kikapcsolható, ráadásul még paraméterezhető is.
Aminek a hangminősége 500e Ft ért csak egy icipicit marad el egy normálisan megtuningolt 12e Ft os kínai dacpanelétől 😂 (ez utóbbi akkumlátorról hajtva)
Audiomeca J1,Airtangent2b,SupexSD900SuperII,Krell KSP-7B(Kaisei recap), Philips cd304mkII fullBGrecap, Marantz CDA94 Vfet mod/BG recap), Philips CD100 Demo Vfet mod/BG recap, Townshend Allegri Reference mkII, Tunerman OTL twin servo, vFET srpp, Lowther Acousta (P6M square)

Avatar
fülelek
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 7182
Csatlakozott: 2005.08.08., hétf. 20:44
Értékelés: 5226
Tartózkodási hely: Csobánka

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: fülelek »

A halk zenehallgatásnál valóban fiziológiailag szükséges a mély hangok emelése, az ábrán látszik, hogy az újabb mérések jócskán eltérnek a régiektől. A 80 és 50phon hangerő szint (hangos és halk zenehallgatás) között 200Hz alatt kb. 6 dB-t kellene korrigálni.
A szokásos fiziológiai hangerőszabályzás a gyakorlatban használhatatlan a következő okok miatt:
A szabályzás kezdete csak a hangerőszabályzó potméter kialakításától függ, nem veszi figyelembe a jelszintet, azaz ugyanúgy szabályoz, ha 2Vmax névleges jelszintet adó cédajátszót kötünk rá, vagy ha 500mV névleges jelszintű analóg hanglemez előerősítőt kötünk az erősítő bemenetére, ez akár12dB különbség is lehet, ami nem hanyagolható el. Az erősítő kimenetére kötött hangsugárzók hatásfoka is jócskán eltérhet, 82-94dB között még 12dB különbség van, ez sem hanyagolható el. A hallgatási távolság és a szobaakusztika is változó, ez is akár 6-8dB különbséget jelenthet.
Megoldható a dolog, ha mindent figyelembe veszünk, és egyénileg határozzuk meg a fiziológiai hangerőszabályzás mértékét. Ezt dsp segítségével relatíve egyszerűen és pontosan beállíthatjuk némi kísérletezés után, de ez elég úri huncutság, és érteni se árt hozzá. A hangerőszabályzó preset beállítással (már ahol van ilyen, pl. Foobar plugin) kísérleti alapon szintén lehet tenni valamit, de ha a hangszínszabályzó szabályzási meredeksége nagyobb a kelleténél, akkor könnyen túl lehet tolni a biciklit, amit persze meg lehet szokni, mint ahogy elég sok hifi hobbitársunk igényli a több mélyhangot, mint ami dukálna...
Csatolmányok
elc1.gif
elc1.gif (94.99 KiB) Megtekintve 2298 alkalommal

Avatar
Robici
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 1387
Csatlakozott: 2007.07.24., kedd 08:16
Értékelés: 1189
Kapcsolat:

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Robici »

Loudness ma is létezik, például az RME ADI-2-ben be- és kikapcsolható, ráadásul még paraméterezhető is.

Avatar
SoundMania
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 6363
Csatlakozott: 2011.05.06., pén. 20:57
Értékelés: 1258

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: SoundMania »

chord írta:
2019.10.11., pén. 08:29
Az ilyen szimulációs-modellezős korrekció-kreálásnál maradva, eszembe jutott egy, ami elterjedt volt nagyon, amit mindenki ismer, ill. ismert, mert a mai HighEnd teljesen száműzte.
Pedig nem az ördögtől való.

A hangszínszabályozás.

Hova is lett?
Mielőtt valaki nyomná, hogy minek, meg csak elrontja a hangot, meg színez, meg sz@r, elég arra gondolni, hogy a fülünknek is van egy frekvenciafüggő karakterisztikája, ami azt jelenti, hogy kicsi hangerőn 'színtelenedés' van az észlelésben, vagy másképp, középhang-orientáció, ez valószínűleg evolúciós hatás is volt.

Vagyis, amikor nem a Show-n vagyunk, amikor 110dB-lel ordít a bármi-mert-fáj, hanem otthon, pl. éjszaka, egy halk zenehallgatásnál, elméletileg és fiziológiásan is hiány lesz az alsó és a felső frekvenciákon kb. 1:2 arányban, a mélyek jobban elvesznek.

Igen, erre találták ki a loudness kapcsolót, az idősebbek tutira emlékeznek rá.
Régen, 20+ éve, hallottam olyan erősítőt, amelyen igazi loudness volt. Vagyis, többleágazásos hangerőpotmétert alkalmaztak, és így a loudness kiemelés mértéke a tekerésnél automatikusan változott, pici hangerőn nagy volt, kb, fele állás után, felfelé haladva pedig nulla.
Az átmenet teljesen folyamatos volt.
És, ami a lényeg, így, ez az egész, teljesen és totálisan észrevehetetlen volt, és egészen helyesnek tűnt. Akkor.


Mostanában nem hallottam ilyet. Pedig valószínűleg lehetne nagyon jót készíteni. És az elv teljesen korrekt.

Nem tudom, hogy kellene-e.
Szerintem ipyen műszaki jellegű dolgokba ne menj bele...... Maradj a zenehallgatásnál.

Online
Avatar
istvan01
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5073
Csatlakozott: 2007.10.21., vas. 17:39
Értékelés: 3516

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: istvan01 »

chord írta:
2019.10.11., pén. 08:29
Az ilyen szimulációs-modellezős korrekció-kreálásnál maradva, eszembe jutott egy, ami elterjedt volt nagyon, amit mindenki ismer, ill. ismert, mert a mai HighEnd teljesen száműzte.
Pedig nem az ördögtől való.

A hangszínszabályozás.

Hova is lett?
Mielőtt valaki nyomná, hogy minek, meg csak elrontja a hangot, meg színez, meg sz@r, elég arra gondolni, hogy a fülünknek is van egy frekvenciafüggő karakterisztikája, ami azt jelenti, hogy kicsi hangerőn 'színtelenedés' van az észlelésben, vagy másképp, középhang-orientáció, ez valószínűleg evolúciós hatás is volt.

Vagyis, amikor nem a Show-n vagyunk, amikor 110dB-lel ordít a bármi-mert-fáj, hanem otthon, pl. éjszaka, egy halk zenehallgatásnál, elméletileg és fiziológiásan is hiány lesz az alsó és a felső frekvenciákon kb. 1:2 arányban, a mélyek jobban elvesznek.

Igen, erre találták ki a loudness kapcsolót, az idősebbek tutira emlékeznek rá.
Régen, 20+ éve, hallottam olyan erősítőt, amelyen igazi loudness volt. Vagyis, többleágazásos hangerőpotmétert alkalmaztak, és így a loudness kiemelés mértéke a tekerésnél automatikusan változott, pici hangerőn nagy volt, kb, fele állás után, felfelé haladva pedig nulla.
Az átmenet teljesen folyamatos volt.
És, ami a lényeg, így, ez az egész, teljesen és totálisan észrevehetetlen volt, és egészen helyesnek tűnt. Akkor.


Mostanában nem hallottam ilyet. Pedig valószínűleg lehetne nagyon jót készíteni. És az elv teljesen korrekt.

Nem tudom, hogy kellene-e.
Ezt a loudness marhaságot hogy illeszted egy 83dB és 105dB hatásfokú rendszerhez? Arról már nem is beszélve, a tömeg-pop felvételek fele(?) ludnessre van keverve, ami persze nem pont ugyan az, de legalább nem kell bajlódni a halkabb részek esti háttérben zenélésével.

Avatar
chord
Beköltözött
Beköltözött
Hozzászólások: 2548
Csatlakozott: 2009.04.15., szer. 14:42
Értékelés: 2223

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: chord »

Az ilyen szimulációs-modellezős korrekció-kreálásnál maradva, eszembe jutott egy, ami elterjedt volt nagyon, amit mindenki ismer, ill. ismert, mert a mai HighEnd teljesen száműzte.
Pedig nem az ördögtől való.

A hangszínszabályozás.

Hova is lett?
Mielőtt valaki nyomná, hogy minek, meg csak elrontja a hangot, meg színez, meg sz@r, elég arra gondolni, hogy a fülünknek is van egy frekvenciafüggő karakterisztikája, ami azt jelenti, hogy kicsi hangerőn 'színtelenedés' van az észlelésben, vagy másképp, középhang-orientáció, ez valószínűleg evolúciós hatás is volt.

Vagyis, amikor nem a Show-n vagyunk, amikor 110dB-lel ordít a bármi-mert-fáj, hanem otthon, pl. éjszaka, egy halk zenehallgatásnál, elméletileg és fiziológiásan is hiány lesz az alsó és a felső frekvenciákon kb. 1:2 arányban, a mélyek jobban elvesznek.

Igen, erre találták ki a loudness kapcsolót, az idősebbek tutira emlékeznek rá.
Régen, 20+ éve, hallottam olyan erősítőt, amelyen igazi loudness volt. Vagyis, többleágazásos hangerőpotmétert alkalmaztak, és így a loudness kiemelés mértéke a tekerésnél automatikusan változott, pici hangerőn nagy volt, kb, fele állás után, felfelé haladva pedig nulla.
Az átmenet teljesen folyamatos volt.
És, ami a lényeg, így, ez az egész, teljesen és totálisan észrevehetetlen volt, és egészen helyesnek tűnt. Akkor.


Mostanában nem hallottam ilyet. Pedig valószínűleg lehetne nagyon jót készíteni. És az elv teljesen korrekt.

Nem tudom, hogy kellene-e.

ML 512 - Heed Nexus - Spendor SP1
blog: Komolyzenei ajánló
                      
 

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15751
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 11026
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »

chord írta:
2019.10.10., csüt. 22:02
Ahol az akusztikai modellezésetek kb. olyan lenne, mint amikor 30 vagy 50 vagy 100 helyen mérek hőmérsékletet, légnyomást, páratartalmat meg szelet, időben, szg. szimulációval futtatva, atompontosan, ahogyan a megbízó kérte, és megpróbálom ezekből kitalálni, hogy holnap milyen idő lesz...
Attól tartok, az időjárást ritkábban találják el. :D

Avatar
chord
Beköltözött
Beköltözött
Hozzászólások: 2548
Csatlakozott: 2009.04.15., szer. 14:42
Értékelés: 2223

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: chord »

Valóban, az, hogy a templomi terek, az egyenlő, hogy hideg meg visszhangos, ennek erősen ellentmondanak maguk a lemezek, amelyeket ott vettek fel, és mégis kiemelkedően szólnak.
Nekem, asszem, van jó sok ilyen felvételem. Ahol az akusztikai modellezésetek kb. olyan lenne, mint amikor 30 vagy 50 vagy 100 helyen mérek hőmérsékletet, légnyomást, páratartalmat meg szelet, időben, szg. szimulációval futtatva, atompontosan, ahogyan a megbízó kérte, és megpróbálom ezekből kitalálni, hogy holnap milyen idő lesz...

ML 512 - Heed Nexus - Spendor SP1
blog: Komolyzenei ajánló
                      
 

L5S1
Kezdő Fórumlakó
Kezdő Fórumlakó
Hozzászólások: 489
Csatlakozott: 2019.01.21., hétf. 20:20
Értékelés: 288

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: L5S1 »

[/quote]
Én azért így kategorikusan a templomokat nem írnám le, mert valóban lehet jó akusztikájuk, de ahogy te is írtad, ott mások az elvárások. Voltam már templomban vonósnégyes koncerten, ahol semmi probléma nem volt, bár tény, hogy az első sorok valemelyikében ültem. Sőt úgy gondolom, kisebb zenekarokra, énekre, meg persze orgonakoncertre nagyon is kellemes hangzást ad. De akárcsak bármely koncertteremben, egy templomban is vannak jó meg kevésbé jó helyek akusztika szempontjából. Szakrális szempontból pedig egy templom nekem még többet jelent, ami hozzátehet az élményhez, de nyilván ez megintcsak más témakör.
[/quote]

A zenekar az nem egy vacak hifitorony amit betolnak a templomba és jól vagy szarul de mindig ugyanolyan lélektelenül szól. A zenészek maguk is adaptálódnak az akusztikai viszonyokhoz így a kevésbé szerencsés akusztika bár néha megnehezíti az életüket de azért nem feltétlen akadályozza a feledhetetlen koncertélmények létrejöttét. Mire valaki eljut oda hogy egy zenei diplomát a kezébe kap nagyjából az iskolai vécétől a nagyzenekari koncertteremig mindenhol kipróbálja a gyakorlást és érdekes mód mindenütt képes lesz gyorsan alkalmazkodni az eltérő akusztikai viszonyokhoz. Nekik egy templomi koncert az utózengések ellenére is sokszor maga a mennyország.
AK120 II - AK SE100 - Adl Stratos - HD600 - Ether C

Válasz küldése

Vissza: “Csevegők”