ZolaBA írta: ↑2025.04.02., szer. 19:44
Tctronic írta: ↑2025.04.02., szer. 18:23
az európai autógyártók le vannak maradva Kínával szemben.
A másik pedig, hogy automata váltó és a váltókar egy a kormány jobb oldalán lévő vékony szar bajuszkapcsoló ami rendes autóban az ablaktörlőt kezeli.
Ha ezen csodálkozol, akkor még Teslában sem ültél :)
Egy modern elektromos autónak nincs szüksége semmiféle váltóra, a motorvezérlés biztosítja a váltó szerepét (mivel a maximális nyomatékot majdnem álló helyzetből képes leadni egy elektromotor, elegendő egy fix áttétel, és a motorvezérlő biztosítja, hogy mindig a megfelelő nyomaték kerüljön a hajtásláncra /általában PWM-mintázatokkal vagyis a kitöltési tényező folyamatos változtatásával érik ezt el, kb mint az LCD monitorok fényerejénél, csak kicsit bonyolultabban/). Így elég neki egy kapcsoló, amivel megmondod, hogy előre vagy hátra. Egy bajuszkapcsoló teljesen megteszi. Ha "hátra", akkor egyszerűen fordított irányba forgatja a motort.
Van néhány kivétel, pl. a Porsche Taycan-ban azt histzem van egy 2 sebességes mechanikus nyomatékváltó - de ez nem jelemző úgy általában az elektromos autókra.
A kormányváltó a hagyományos amcsi autóknál régebben nem volt ritka, de pl. ha vezettél már mondjuk (automata váltós) Mercedes C-Klasse-t (benzinest vagy dízelt), akkor ott is meglepődnél... már nagyon régóta "bajuszkapcsoló" benne a "váltókar", ez itt pl. egy aktuális (2025-ös) C300 (benzines) Merci "váltókarja" a kormány mögött:
Pedig egy Mercedes elég rendes autó szerintem :)