2 hónappal ezelőtt szembe jött velem egy Christie Mirage HD6K 3 chipes vetítő egy véletlen folytán.
Pár évvel fiatalabb, mint a meglévő roadster hd10k vetítőm, tud 3D-t (igaz nem annyira érdekel), Twin HDMI panellel szerelt… az óraszám jóval több benne, de most volt Christie szervizben, kapott új lámpákat, új optikai blokkot és a gyári specifikációkat teljes mértékben hozza. Legalábbis ez volt az eladó „meséje”
Rövid mérlegelés után aztán belevágtam és megvásároltam a gépet.
A meglepetések ezután jöttek… Természetesen a fent említett dolgokból szinte semmi sem volt igaz.
Homályos, inhomogén kép, életlen, foltos, beárnyékolt sarkok, 10 fL fényerő, aminek okozója 2 darab nagyon komolyan beégett lámpa volt…
Csalódottságomat jeleztem az eladónak, aki szintén értetlenül állt a dolgok előtt, mert mint kiderült, ő csak közvetítő volt az ügyletben… hosszas kálvária következett, ami végül szerencsésen megoldódott Cseneles kollégának köszönhetően.
Ha már így alakult a helyzet, megpróbáltuk kihozni az adott szituációból a legjobbat. Első körben Cseneles segítségével sikerült beállítani a fényútban levő tükör dőlésszögét, amivel megoldódott a „árnyékolt sarok” probléma. A tüköralagút pozícióját is „finomhangolni” kellett. Az objektív tartó szerkezetet is sikerült a segítségével úgy beállítani, hogy a kép teljes felületét ki lehetett élesíteni. (Boresight Alignment) Szerencse, hogy ezeknél a professzionális gépeknél erre is van lehetőség. Kapott 2 darab új, modern, 1.0 ívhosszú lámpát, amivel aztán már a fényerő is megjött. A Gyulaipali által készített tuning objektívvel 85%-ra zárt írisz mellett 28.1 fL-tel tudta megvetíteni a vásznamat, közel 4000:1 kontraszt mellett.
A Christie már ebben az állapotában is egész jó képet tudott, de biztos voltam benne, hogy a benne levő közel 7000 óra nem múlt el nyomtalanul… ezért megegyeztem Krisztiánnal, hogy amint ideje lesz, átesik egy alapos tisztításon a gép és kap egy „ansi tuningot”. Legalábbis megpróbálja kihozni belőle a legtöbbet.
A munkára pénteken került sor. Már reggel korán megbontotta a vetítőt és folyamatosan jöttek a képek a beavatkozásról. Amint sejteni lehetett, rengeteg por volt a készülékben. Mielőtt az optikai alkatrészekre került volna a sor, az összes belső felületet speciális, matt fekete festékkel kezelte. Festette, „hőkezelte”. Ez elvileg a szórt fény elnyeletésére szolgál. Eredeti állapotában az egész belső felépítése a gépnek világos.

- IMG_6418.JPG (481.7 KiB) Megtekintve 2483 alkalommal

- IMG_6419.JPG (651.07 KiB) Megtekintve 2483 alkalommal

- IMG_6416.JPG (527.01 KiB) Megtekintve 2483 alkalommal

- IMG_6388.jpeg (779.86 KiB) Megtekintve 2483 alkalommal
A komplett optikai út is ki lett tisztítva. A lencsék, a tükrök és a tüköralagút is. A tüköralagút Krisztián szerint kb 90%-os, majd előbb-utóbb cserére szorul… amivel további javulást lehet majd elérni.

- IMG_6431.JPG (520.63 KiB) Megtekintve 2483 alkalommal

- IMG_6426.JPG (557.01 KiB) Megtekintve 2483 alkalommal
Az összerakás után ismételten beállította a tükröket, a tüköralagutat. Az eredményt dokumentálta. A kezdeti, nála mért 82.44 fL helyett aztán a takarítás után 94.8 fL-t mért a vásznon. A műszer pozíciója nem változott. Ez kb 15% fényerő növekedést jelent, ami azt gondolom, nem elhanyagolható és több, mint amit reméltem. A nagyobbik Christie HD10K gépemen sokkal kevesebbet hozott. Alig vártam, hogy hazahozzam és itthon is meg tudjam próbálni.

- IMG_6432.JPG (693.86 KiB) Megtekintve 2483 alkalommal
Tegnap délután aztán eljött az idő és elfoglalta a pozícióját a gépteremben.
Első bekapcsolás és gyors D65 fehéregyensúly kalibrálás után a korábban mért 28.1 fL fényerő helyett 33.6 fL fényerő fogadott (85%-os írisz állás mellett). Ez több volt, mint amire számítottam. A fényerő többletet a kontraszt javára fordítva 20% kontraszt növekedést sikerült elérnem. (50% irisz állás és 28.5 fL fényerő mellett)
Nagyon impozánsak voltak a számok, végül mégis úgy döntöttem, hogy némileg kevesebb kontraszt, de több fényerő maradjon. Így futtattam le a 3Dlut-ot, ami szinte tökéletes eredményt hozott. (dE 1.2%).
A nagyobb meglepetés ezután ért. MadVR-t beállítottam, majd elindítottam a kedvenc teszt jeleneteimet. Az „ansi tuning” pozitív hatása egyből, szemmel láthatóan visszaköszönt a vászonról. Sajnos ezt mérni nem tudom, így csak a saját, illetve a feleségem szemére tudtam hagyatkozni. Mindegy volt, hogy milyen jelenetet indítottam, az eredmény lehengerlő. Avatar 2, Lucy, Passengers, Gucci, Monster Hunter, Valerian… csináltam néhány mobilos képet, de csak részben adja vissza azt, ami a vásznon van. de ez már csak ilyen. Minél több jelenetet indítottam, annál jobban szippantott befele. Hogy ez a feketére festés hatása, vagy a takarításé, vagy a kettő kombinációja, azt nem tudom megmondani, mert nem ez a szakterületem, de hogy a képen belüli kontraszt jobb lett, az tuti.
Egy hete vettem egy JVC Z1 gépet, (ami szintén Csenelesnél van most takarírtáson) amit az elmúlt egy hétben néztem itthon. Azt gondoltam, trónfosztás lesz… félig meddig ipari kialakítás, 45 kg, hatalmas géptest, natív 4K, 35.000€-os gép (2017-es új ár), szuper tesztek, illetve felhasználói leírások az AVS-en, NZ9 nívó, stb… (NZ9-et láttam kint Ausztriában, azzal együtt lehetne élni hosszú távon is, igaz megvannak ott is a gyengeségek, de mindegy melyiket nézzük, mindenhol megvannak a kompromisszumok, amiket meg kell kötni.. kinek melyiket, egyéni preferenciák alapján)
https://streamaudio.hu/jvc-dla-z1-3d-na ... -projektor

- IMG_6304.jpeg (716.57 KiB) Megtekintve 2483 alkalommal
JVC Z1 vs Projection Design F22
Azt kell mondanom, hogy a Christie képét nézve egyedül talán a felbontás, ami kicsit hiányzik a JVC-vel összevetve. Meg talán a nagyon sötét esti jelenetekben van előnye. Minden másban a 3 chipes DLP köröket ver rá. Ha a feleségem szavaival élek:
„a Christie képe sokkal dinamikusabb, élesebb, rajzosabb. Nem tudom jobban megfogalmazni, sokkal impozánsabb, mint amit a JVC-től láttunk”
(Az összehasonlítás nem teljesen fair, mert Csenelesnél igaz megvolt a JVC-vel a 29 fL fényerő, de csak Dune volt a forrás, míg itthon a JVC 20 fL körül vetített, de legalább a forrás ugyanaz volt, mint a Christie esetében.)
Ezért is döntöttem úgy, hogy kitakaríttatom a Z1-et, és adok neki még egy esélyt. De a tegnapi tapasztalatok alapján nincsenek nagy reményeim…
Így most már mindkét nálam levő Christie vetítő szuper állapotnak örvend. A HD10K-ban mondjuk sokkal több a potenciál. Nagyobb színteret tud és több a rendelkezésre álló fényerő, amit a kontrasztra lehet fordítani. Hogy miért döntöttem a HD6K mellett? Kisebb fogyasztás, némileg kevesebb hőtermelés, halkabb hűtés és a rendelkezésre álló modern lámpák. Talán ez billentette el a mérleg nyelvét. A vágyam egy Barco Hodr, vagy egy Christie 4K RGB lenne…Jelenleg a Hodr-ra van nagyobb esély, de erre még azért várnom kell. 1-2 évet biztosan. Addig viszont a Christie szépen ki fog szolgálni.
És akkor itt még egy feljegyzés Csenelessel kapcsolatban… mindenkinek bátran ajánlom. Nagyon profi, nagyon alapos és maximalista. Egy percig nem éreztem, hogy bármi történhet a kezei között, pedig írt, hogy most kezdhetek izgulni, mikor a tüköralagúthoz ért…

Az eredmény magáért beszél. A HD10K-t is rendbe tette, most a mirage Christie-t is és a JVC sem kerüli el a sorsát. És nem csak felületi, eseti kezelést végez, hanem tényleg az utolsó alkatrészig kigombolja a gépet, amennyiben szükséges. Mindezt profin, magabiztosan teszi. Nagy köszönet!
* JVC DLA NZ800 * gerriets opera white microperf CS 135" * Trinnov Altitude16 * topping e50 *
* FusionAmp PlateAmp * Apollon Audio NCMP 8350 * Apollon Audio NCMP 6350 * Pronomic XA1400 *
* MadVR PC * HKV Bold Series * BMS 18n862 * WaveForming * Harmony Elite * iPad mini * Sonoff *