Luxor Audio írta: ↑2024.06.05., szer. 15:11
kammerer írta: ↑2024.06.05., szer. 11:39
1. A legoptimálisabban odahelyezi a lehető legjobb minőségű hangfelvételi eszközöket a lehető legoptimálisabb körülmények között elhangzó zenéhez, oszt elindítja a felvevőkészüléket, és ezen kívül nem tesz mást, ebből lesz a hanghordozó. Nincs masteringtevékenység.
- Drágám, mit szeretnél, mit főzzek holnap ebédre?
- Kérlek, készítsd el az optimális ételt számomra!
- ???
2. Bizonyos óvatos manipulációkat elvégez a felvétel-keverés-masterelés... során azért, hogy kutyaharapást szőrével alapon ellensúlyozza a felvételt végző (és azt lejátszó), törvényszerűen tökéletlen elektronikai berendezések törvényszerű hibáit, azaz inverz hibákat visz be azért, hogy hátha így jobban hasonlít majd a felvétel az eredeti eseményre, mintha csak az 1-es pont szerint járna el.
Ebben már van némi életszerűség, csak hát kit nevezzünk ki tipikus hallgatónak, kinek a technikai, akusztikai körülményeihez, ízléséhez idomítsuk a kiadványt? Ha logikusan a Nagy Zenefogyasztó Tömegből ragadunk ki valakit, akkor a hifisták garantáltan reklamálni fognak pl. a szűk dinamikatartomány miatt. Ha a hifisták elvárásai szerint állítom be a paramétereket, akkor meg a hallgatók 99,99 százaléka fog reklamálni, hogy mi ez a lapos hang, miért nem hallják az előadás halkabb részeit, miért olyan hangos a zongora... Ráadásul a kiadvány garantáltan ráfizetéses lesz, mert párszáz példánynál több nem fog elkelni belőle.
Mi számít manipulációnak? Ha egynél több mikrofon van, de még egyetlen példánynál is számos paramétert be kell állítani. Mi az optimális értékük? Ezek módosítása már manipulációnak számít? Ha igen, akkor manipulációtól mentes hangfelvétel nem létezik. (Szerintem amúgy sem létezik, miként utómunka nélküli digitális fénykép sincs.)
3. Saját ízlése és/vagy az elképzelt hallgatóság ízlése szerinti manipulációkat végez avégett, hogy a konzervzene önálló produktumként némelyeknek élvezhetőbb legyen, mintha csak az 1-es (és 2-es) pont szerint, azaz mintha a természethűségre törekvően járna el.
Lásd mint fent! Mitől lesz "élvezhetőbb" egy kiadvány? Látsz ebben bármiféle egyetértést a hallgatóság soraiban? Nekem 35 év alatt nem sikerült felfedeznem.
Optimálisság-ügyben én - általában is, régóta - leginkább azt szeretném főzetni ebédre lehetőleg mindennap, hogy optimálisan elolvasd, azaz elsajátítsd a szövegemet, mielőtt úgy teszel, mintha arra reagálnál. És akkor máris a reakciód zöme lepereg a szövegemről.
A reakciód egy része nevezhető továbbgondolásnak, ami éppen az a mindentmegrelativizálás (sic!), amit éppen a minap kritizáltunk meg néhányan azon az alapon, hogy ha a mindentmegrelativizálásnak helyt adunk, akkor hozzánk már hűtlen lesznek a szavak (s leszünk mint túláradt patak oly tétova céltalan parttalan), azaz nem fogunk tudni semmiről semmit mondani, mert nem maradnak a mondandónk kifejezésére fogalmaink, amiket a mindentmegrelativizálás módszere ne relativizálna meg, akár "továbbgondolva" adott eredeti szöveget, akár azt célzatosan félregondolva.
Egy visszakérdezésem van, de az is csak költői, úgyhogy meg is válaszolom. Mi köze a 2-es pontomnak bármiféle "tipikus hallgatóhoz", akihez "idomítani" kéne a kiadványt? Válasz: semmi köze semmiféle közönséghez a 2-es pontomnak, mert a 2-es pontom az élőzene és a felvételi technológiánk egyenlőtlen viszonyáról szól - a kettő közötti médiumként a hangmérnökkel. A 2-es pontomnak kifejezetten semmi köze a közönséghez - amint az 1-esnek sincs. Éppen a közönséghez való semmi köze révén állíttatott szembe az 1-es és 2-es pontom a 3-assal. Lásd le van írva, az 1-es és 2-es pontom a természethűségről szól. Az elhangzott élőzenéhez való hűségről. Bármiféle közönség indifferens ehhez (az ebédfőző közönség is, sőt).
De akkor már hozzáteszem, a 3-as pontom is már okosan előre megkerülte
[és sikerült?!], hogy alkalmad legyen megrelativizálni a tipikus hallgató meghatározhatatlanságának szempontját belevive, lásd (kiemelés most tőlem): "
3. Saját ízlése és/vagy az elképzelt hallgatóság ízlése szerinti manipulációkat végez avégett, hogy a konzervzene önálló produktumként némelyeknek élvezhetőbb legyen, mintha csak az 1-es (és 2-es) pont szerint, azaz mintha a természethűségre törekvően járna el." A "némelyek" a célközönségnek azon köre/halmaza, akikről a zenekiadó cég illetékesei úgy vélik, hogy üzletileg optimálisan (höhöhö) be tudják határolni, hogy kb. milyen ízléshiányokkal és ebből fakadó igényekkel bírnak a hangfelvételi-masterelési módszerek irányában - lásd például az ún. loudness war elég széles körét tudja megcélozni a "némelyeknek".