A Fórum működési költségeihez járulsz hozzá azzal, ha hirdetéseket jeleníthetünk meg. Kérjük, hogy fontold meg ezen az oldalon az „Adblock” rendszered kikapcsolását.
Annak érdekében, hogy fenntartsuk ezt a szigetet, szükségünk van bevételre. Te is támogathatsz minket, ha azt szeretnéd, hogy sokáig és stabilan tudjunk működni. Amennyiben élsz ezzel a lehetőséggel, azt mi megköszönjük!
Talán az ő szava jobban elfogadható, mint az enyém.
Engem tájékoztatott ezekről a hibákról a sony esetében, de nem akartam idekeverni korábban.
Mivel a publikált tesztben sem esett szó ezekről.
Persze, de ezek szerint úgy írtál véleményt, hogy annál többet tudtál, mint amit leírtál.
Nem nagyon értem, de nem is dolgom megérteni, hogy téged egy Sony forgalmazó miért tájékoztat hibákról - nem hiszem, hogy Sony projektor vásárlás lenne nálad a cél.
Én teljesen kívülállóként úgy látom, hogy egy infó keresztülment a "csapaton" - mindenki tudta, de netes fényképeket tesztek be és JVC-ről írtok.
Közben meg itt a valóság.
Egy fórumtárs nemrég vett Sony 5000-es projektort. Remélem nincs vele gond és bátran tudja használni, az esetleges hibákat meg megoldja Sony!
Az, hogy Iván esetleg beszélt a problémáról, de senki nem hozta elő, az pont az ellenkezőjét mutatja annak, amiről te írsz. Ugyanis senki nem értékelte túl az infót, mivel az lehetett simán a demo darab kezdetleges hibája is.
Itt azonban német és liechtensteini kereskedőkről szólt az infó, utóbbi tette közé a fotókat, amit linkeltem. És nem 1-1 példányról van szó, hanem többről.
Azt meg végkép nem gondolnám, hogy te annyira kívülálló lennél, mint ahogy azt itt el akarod adni a nagyközönségnek
Nos akkor jöjjön az én véleményem, aki Sonyt és Epsont is árul egyszerre.
Ha jól tudom régóta árultok Sony projektort.
Ez előfordult ezelőtt is? Ha igen, mikor és melyik típussal?
ha nem - akkor az 5000 és 7000 típusokkal vigyázni kell?
A leírtakból ez derül ki nekem.
Ez derül ki, igen, csupán a következtetés levonása hibás. Nem az XW széria hibája az inhomogenitás, de még alapvetően az LCD technológiáé sem, sokkal inkább írom a hanyagabb gyártás és minőségellenőrzés számlájára ezeknél a példányoknál. Az Epson LS12000 az ellenpélda. Döbbenetesen jó gép ebből a szempontból.
Nos akkor jöjjön az én véleményem, aki Sonyt és Epsont is árul egyszerre. Az országba elsőként érkezett XW 5000 készülékek mindegyike, és ha jól tudom 1 db XW 7000 készülék kibontás után azonnal vissza kellett hogy menjen. Ismereteim szerint esztétikai gondok voltak a készülékekkel. Személy szerint én már nem is találkoztam velük, el sem jutottak hozzánk. Az általam tesztelt XW 5000-t szintén visszahívta a Sony. HDCP probléma állítólag. Sem megerősíteni, sem cáfolni nem tudom, mivel nálunk erre utaló hibát nem produkált egyszer sem. A kép oldalain viszont látható fényszórás mutatkozott. A 7000-n is megvan ez. Ha keretes vászonra vetítesz, vagy a vetített képen kívül fekete szövetezés van a front oldalon, nem fog gondot jelenteni. Sokan észre se fogják ezt venni soha. Az általam tesztelt 7000-nek továbbá inhomogén a képe. Nem kicsit. Ennyi pénzért meg pláne. De ez is csak akkor látszik, ha full fehéret vagy feketét vetítesz. Ettől függetlenül ez elfogadhatatlan.
Az általunk eladott Epson lézerek mindegyike hibátlan volt. Kivéve azt az egyet, amit én vettem meg. Akasztották a hóhért. Vissza is kellett küldenem.
Zozitól tudom (örülök is neki, hogy ő maga említette meg a korrektség érdekében), a JVC-nél szintén problémák vannak. Nem kicsik.
Összességében az látható, a magyarországi eladási mennyiség a halvány töredéke a nyugat-európai értékesítési adatoknak, ebből kifolyólag az esetlegesen felmerülő problémás egyedek száma is kevesebb. Ez az oka annak, hogy pl. Németországban jóval nagyobb gondot okoz ez, mint nálunk. Ez viszont sem pro, sem kontra nem magyaráz semmit. Egyetértek azokkal, akik azt mondják, semmit sem szabad a szőnyeg alá söpörni. Tágra nyílt szemekkel és fülekkel várom a Sony hivatalos állásfoglalását arra vonatkozóan, mit jelent szerintük az a mondat, eszerint “…ha huzamosabb ideig áll a készülék, csökkenhet a teljesítménye.”
Nagyra értékelem és becsülöm a németek ezen döntését. Én sem tudnék olyan készülék mellé állni, ami gyárilag ennyire off.
Egyébként tőlünk nyugatabbra nem újkeletű dolog ez... mondjuk vannak kivételek is.
Pár évvel ezelőtt a bécsi heimkinowelt betárazott az akkor megjelenő jbl sdp 55 prociból. Rengeteg probléma volt vele szoftveresen. Úgy döntöttek, hogy felfüggesztik az eladásokat. Onnan tudom, hogy lehetséges jelölt volt az emotiva rmc vásárlása előtt... sokáig próbálkoztam megfűzni őket, de hajthatatlanok voltak. Talán még a levelezésem is megvan valahol velük. Azt írták, hogy a vevői megelégedettség a legfontosabb és jelenleg nincs olyan szinten a gép, hogy jó szívvel piacra bocsássák őket. Ugyanígy tettek az Arcam talán AV40-gyel a kezdeti időkben szinten szoftveres problémák miatt.
Ennek szöges ellentéte, hogy egy francia cég örömmel adott volna szinte féláron a JBL prociból. Sokáig töprengtem rajta, majd jóval drágábban az rmc 1 mellett döntöttem. Cseberből vederbe esve... sajnos... az emo sem szent, elég megnézni az AVS fórumot... egy darabig olvastam még a jbl sdp55 topikot is és rengeteg bosszúságot okozott a tulajoknak...
minden gyártónak van vaj a füle mögött, csak nyitott szemmel és füllel kell járni a világban...
Gond van a Sonyval, de éppúgy gond van a JVC-vel is.
Ismerek olyan srácot svájcban, aki közel 1 évvel ezelőtt előre kifizette a 25.000€-os JVC NZ9-et. Most végre megkapta pár hete, de nem felhőtlen az öröme. A gépet bekapcsolva szép sárga csíkok jelentek meg a vetített képen. A kereskedő nem hajlandó cserélni neki, hanem a svájci szerviz központba kell beküldenie. Ott diagnosztika után fognak alkatrészt rendelni, mert jelenleg nincs alkatrész készlet európában. Ugye a JVC elvitte a gyártását japánba. Sokan azt gondolták, hogy ez pozitív dolog, de egyelőre több hibás NZ9-ről is olvasni ami made in japan... pedig nem mondhatni "tucatterméknek" még Németországban sem.
Tipikus JVC problémák az NZ7, NZ8 gépekkel
szórt fény a vetített kép körül
felvilágosodott sarkok
kép inhomogenitás
A sony-nál pedig a panel degradáció, visszafordíthatatlan kontrasztvesztés...
Vagyis orvosolható, komplett fényút cserével 6.500€-ért. Ha lehet hinni a németeknek.
Októberben megvalósul remélhetőleg a nagy "Ekki Sony teszt" és remélhetőleg prezentálva is lesz.
Engem inkább a gyártók hozzáállása irritál.
A sony beleírja a kézikönyvbe, hogy a nem rendszeres használat teljesítmény vesztéshez vezet... mi van? ez egy vicc...
A másik azt mondja, hogy a a különböző gépek között széria szórás van. És belefér, hogy világosak a sarkok, vagy épp fele a kontraszt... vagy szar a konvergencia annyira, hogy szinte lehetetlen rendben hozni szoftveresen.
De amíg mindenki homokba dúgja a fejét nem fog változni. És jelenleg ezeknél a készülékeknél nem 500-600€-ról beszélünk, hanem egy kisebb személyautó áráról..
* JVC DLA NZ800 * gerriets opera white microperf CS 135" * Trinnov Altitude16 * topping e50 *
* FusionAmp PlateAmp * Apollon Audio NCMP 8350 * Apollon Audio NCMP 6350 * Pronomic XA1400 *
* MadVR PC * HKV Bold Series * BMS 18n862 * WaveForming * Harmony Elite * iPad mini * Sonoff *
Kezd elmenni a szánalmas fele ez a téma.
Egy német, nagynevű cég bejelentését raktam ki ide, ami a Facen is megjelent, ott egy liechtensteini házimozis cég embere is hozzászólt, ők is felfüggesztették a Sonyk árusítását.
Ezek tények és valószínű nem jókedvükben tették, gyanítom sokkal egyszerűbb lenne nekik is, ha tudnák probléma mentesen csinálni az eladásaikat.
Ez az állandó célozgatás meg, a rosszindulatra, baromira uncsi már.
Ez egy fórum, nehogy már csak olyat lehessen leírni, ami pár embernek nem sérti az érdekeit. Érdekes mód van itt a fórumon több más olyan cég is, aki forgalmaz Sony projektorokat. De mindig csak a Mekka embere érzi személyes sértésnek, ha a Sony-k árnyoldala merül fel. A PH-n is már bírósággal fenyegetett meg egy kalibrálni tudó személyt, csak mert nem túl hízelgő eredményeket publikált, egy Sony méréséről.
Véleményem szerint nagyon is jó dolog, hogy az internet korában, nem homokba dugjuk a fejünket, hanem nyitott szemmel járunk és ilyen fórumokon meg tudjuk osztani egymással a különböző tapasztalatokat, amiket a világban lehet találni. Legyen ez pozitív vagy negatív. Függetlenül attól, hogy pl. én se akarok mostanában Sony projektort vásárolni(se JVC-t, se Epsont), ettől még lehet másnak, aki akar venni, annak hasznos ez az információ.
Aki eladó, az vevő is volt. Én meg leszek is. Az nekem továbbra sem lényeges, hogy Cisco az AVX fórumon talált a neten valamit és ő mit nem fog csinálni, amit amúgy sem tett volna meg.
Csupán csak a rosszindulat, ne húzd fel magad! Én már megszoktam tőlük
Rosszindulatú vagyok nagyon, direkt megkértem külföldi cégeket, hogy húzzák le a Sony vetítőket, hogy aztán idejöhessek és jól beírhassam. Abszolút, most jól lebuktam :)
Elvis csak hazaköltözött, nem pedig meghalt ugye? A covid oltás meg csak egy firmware frissítés...
Aki eladó, az vevő is volt. Én meg leszek is. Az nekem továbbra sem lényeges, hogy Cisco az AVX fórumon talált a neten valamit és ő mit nem fog csinálni, amit amúgy sem tett volna meg.
Csupán csak a rosszindulat, ne húzd fel magad! Én már megszoktam tőlük
A kép valós lehet, de ez általános probléma?
Ha olyat veszek, akkor tuti olyan lesz a kép? Mindegyik Sony képe olyan lesz?
Pár éve félrement. Mióta? Melyik az a típus, amelyiknél ez valós veszély? Mindegyik?
Ez valóban olyan, mint az Onkyo HDMI panel hibája?
Nekem a cég által betett közlemény enyhén szólva is érdekes.
Amit eladtak, azzal nincs gond, nem tudták kalibrálni, stb...
Most ez hogy van? Kibontották a projektorokat? Szét is szedték? Tesztelték őket 1000 órán keresztül és amelyikkel nem volt azt visszacsomagolták és kiküldték a vevőnek?
Én valóban nem értem, de szerintem még várjunk az általad leírt következtetésekkel!
Zseniálisan adod az értetlent :)
Hány Epson vagy JVC gépról olvastál bármi hasonlót? Én egyről sem!
A sonynál a panel degradáció és most ez azt jelenti, hogy valami félrement a minőségbiztosítási oldalon. Én tuti nem kockáztatnék ennyi pénzt, hogy vagy jó lesz vagy nem.
Lars itt beszèl a HDCP hibáról, és hogy felismerte a sony, ismerik az okot és ki fogják válogatni a készülékeket, így a kereskedőkhöz már csak a tökéletes darabok kerülnek.
Voltak visszahívasok, és én is küldtem vissza az esztétika hiba miatt. Ki is cseréltek mindent, így hiba mentes keszülekek mentek csak ki vevőkhöz és vannak raktáron.
Te nem ugyanazt a fórumot olvasod...
Milyen esztétikai hiba, hogy a képen a Cutler által betett hibák vannak???
A sony-nál valami félrement az utóbbi pár évben. Én tuti nem kockáztatnék, hogy veszek 3-7 milláért egy gépet, ami most pont jó, utána meg pár hónap múlva meg küldhetem vissza és várhatok hónapokat a cserére/szervízre vagy esetleg majd gari idő után jön elő valami széria hiba.
Volt egy 5-7 év amikor onkyo vasat nem volt szabad venni, mert a hdmi panelek tönkre mentek...van más, azt kell venni.
Lars itt beszèl a HDCP hibáról, és hogy felismerte a sony, ismerik az okot és ki fogják válogatni a készülékeket, így a kereskedőkhöz már csak a tökéletes darabok kerülnek.
Voltak visszahívasok, és én is küldtem vissza az esztétika hiba miatt. Ki is cseréltek mindent, így hiba mentes keszülekek mentek csak ki vevőkhöz és vannak raktáron.
Lars itt beszèl a HDCP hibáról, és hogy felismerte a sony, ismerik az okot és ki fogják válogatni a készülékeket, így a kereskedőkhöz már csak a tökéletes darabok kerülnek.
“ Aus diesem Grunde konnten wir diese nicht kalibrieren und somit auch nicht ausliefern.
”
Nem gondolnám, hogy esztétikai hiba miatt nem lehetett őket kalibrálni… de majd kiderül.
Minden esetre a német hkv fórumon már több infó van. Szó van hdmi problémáról, amit egy rosszul beépített kábel okozott. Igaz ez csak egy gyártási charge-ot érintett. Lars Mette (takeoffmedia) foglalkozott vele, videót is készített a jelenségről. Mondjuk kérdés, hogy ha van a cégnél QS, (biztosan van) hogyan tudott egy egész gyártási sorozat “átcsúszni”.
Ami miatt az értékesítést Patrick (grobi.tv) leállította, az más jellegű hiba. Talán egyszer kiderül…
Idézet a grobi.tv-től
“
Nabend zusammen, bevor hier spekuliert wird, was ich nachvollziehen kann, was aber der Sache nicht dient. Ich habe heute die Notbremse gezogen, da wir einfach nicht mehr in der Lösungsfindung weiterkommen und wir seit der Einführung der Geräte eine aussergewöhnliche Anzahl von Qualitätsproblemen haben. DAs mit dem HDMI Problem war laut Sony ein dummer Fehler auf einer Fertigungsstrasse, wo ein Kabel falsch verbaut wurde. Das ist in der QS - die es ja hoffentlich dort im Werk gibt - leider nicht aufgefallen. Wir haben damals keine Geräte aus dieser Charge bekommen, Kollege Lars hatte mindestens einen und das "live" im Video demonstriert. Die jetzige Situation ist aber eine andere. Und die muss für alle Beteiligten zufriedenstellend gelöst werden. Und das ist nicht der Fall und das kostet uns am Ende des Tages nur Geld, Zeit und wirklich Nerven. Bevor ich also Videos von jedem einzelnen Gerät mache - ich muss da wirklich über das Fingerabdruck Video schmunzeln - haben wir es wirklich lange versucht, intern zu klären. Jetzt ist aber leider die Geduld und der Leidenswille am Ende und ich will uns allen das nicht weiter zumuten. Und daher habe ich offiziell einen Auslieferungsstopp entschieden und wir warten jetzt ab, was wie gelöst wird und hoffen, daß wir in 4 oder 8 Woche eine Lösung haben, mit den wir alle zufrieden sind und der Kunde ein einwandfreies Gerät hat. Manchmal muss es anscheinend erst einmal öffentlich scheppern, bevor sich was bewegt. Schauen wir mal.”
Sok minden egyelőre nem derül ki belőle, de nekem laikusként nem úgy tűnik, hogy csupán esztétikai dolog van a háttérben.
* JVC DLA NZ800 * gerriets opera white microperf CS 135" * Trinnov Altitude16 * topping e50 *
* FusionAmp PlateAmp * Apollon Audio NCMP 8350 * Apollon Audio NCMP 6350 * Pronomic XA1400 *
* MadVR PC * HKV Bold Series * BMS 18n862 * WaveForming * Harmony Elite * iPad mini * Sonoff *
Érdekes bejelentés, egy nagyon nem pici cégtől.
Mégis lehet abban valami, amit a Prohardveren már beharangoztak, a Sony vetítők kontrasztvesztéséről?
Vagy ez valami teljesen új hiba lehet?
Tudom, hogy örül a lelked, de hiába. Ezek esztérikai hibák voltak, amit én is rögtön jeleztem és vissza is küldtem, amelyik ilyen volt. A müanyag burkolat volt az első adagokból fényfoltos. Most amiket megnéztem rendben voltak.
Kár a pánikot kelteni :)
Miért is örülne?
Engem nem igazán érint se a Sony, se más új gép
Ja és ezek nem igazán esztétikai hibák. Sony 5000-es képe. Bár tudom, hogy csak a nyamvadt németeknél lehetnek hibás Sonyk, a Bükkbe csak elsó osztályú gépet küldenek
Csatolmányok
896CDCCC-D543-462B-9E95-BBC250247F22.png (817.7 KiB) Megtekintve 1198 alkalommal
0308B48E-3C4D-4224-8EFF-459665B07DF3.png (639.8 KiB) Megtekintve 1198 alkalommal
A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára Cutler 2022.10.12., szer. 00:01-kor.
Érdekes bejelentés, egy nagyon nem pici cégtől.
Mégis lehet abban valami, amit a Prohardveren már beharangoztak, a Sony vetítők kontrasztvesztéséről?
Vagy ez valami teljesen új hiba lehet?
Tudom, hogy örül a lelked, de hiába. Ezek esztérikai hibák voltak, amit én is rögtön jeleztem és vissza is küldtem, amelyik ilyen volt. A müanyag burkolat volt az első adagokból fényfoltos. Most amiket megnéztem rendben voltak.
Kár a pánikot kelteni :)
Érdekes bejelentés, egy nagyon nem pici cégtől.
Mégis lehet abban valami, amit a Prohardveren már beharangoztak, a Sony vetítők kontrasztvesztéséről?
Vagy ez valami teljesen új hiba lehet?
A DigitalProjection es a http://www.cine4home.de/Specials/Vivite ... eview2.htm Vivitek beltartalomban megegyezik a Runco ledes gépekkel. Vezértlő program eltérés van csupán. Runco gépeken lehet az RGB szenzort manuálisan 3db micro potméterrel szabályozni amivel én a gépeket modernebb ledek cseréje után szoktam kalibrálni, D65-re állítani az abszolút fehérszintet amit a gép fényerő vesztés nélkül végbevisz. Ezután ez lesz a kiindulási alap a menüben. Igaz a Runcoban nincs irisz az objektívben, viszont alapból 2200:1 a nativ kontrasztja és ez mellett képes arra a fényerőre és ANSI kontrasztra.
És pár további gondolat ... azután visszatérek a hallgatáshoz ... egy időre.
Már említettem régebben, hogy a gyári LED projektorok fényereje láthatóan nagyobb, mint amit a számítások jósolnak. Ennek okaival eddig nem foglalkozott kb. senki ...
Nos, amikor én fényességet számolok, mindig
- a gyárilag megadott minimum értékeket veszem figyelembe (minden LED esetén)
- az alapszínek világítási idejét minden LED esetén az idő egyharmadának tekintem
- mindig D65-re kalibrált fényerőt számolok.
A fenti három paraméter együttesen talán magyarázhatja az eltérést:
- a projektor gyártók használhatják a legjobban sikerült LED példányokat (vagy akár eleve ezeket is megrendelhetik a gyárból) amelyek fényereje jóval nagyobb lehet, mint a minimum érték
- az alapszínek világítási idejét a gyártók maguk választhatják ki, mi viszont kötve vagyunk pl. a színkerék szegmenshosszai által meghatározott időtartamokhoz, amikor pl. egy UHP-s gépet LED-esítünk.
- a kevésbé minőségi gépek gyártói tipikusan a gép maximális, kalibrálatlan fényerejét adják meg, ami teljesen eltorzult színeket eredményez a vásznon ... de jó nagy fényerő mellett. Ha én pl. egy FL32-t szándékosan így állítanék be, jóval magasabb fényességet lehetne mérni azon is. Házimoziban ez nem kívánatos, de pl. egy kertmoziban történő vetítéskor (ahol mondjuk nem kimondottan videofil a társaság és/vagy a szén alapú létformák illuminálására képes etil-alkohol szervezetekbe történő bevitele is foganatosítva lett :-) szóval ilyenkor egy kis "rásegítés" a fényerőre ... hát ... talán elfogadható lehet. Különösen akkor, ha a vetített anyag eleve sem a képminőség csúcsa. Én ennek ellenére mindig a D65-ös fényerőt számolom ki, mert egy házimozis fórumon ez a logikus.
Nézegettem a nemrég érkezett 2560 pixeles LED-es gépet ... és azt hiszem megvilágosodtam. Úgy tűnik, hogy ez a masina képes a LED-ek világítási idejét az aktuálisan mért fényességeket is figyelembe véve elosztani kalibráláskor. Magyarul ez nem "csak" annyit csinál, hogy visszahúzza a fényesebb LED áramát, mert ugye ettől még a többi nem lenne fényesebb. Ez a gép inkább csökkenti a legfényesebb LED világítási idejét, majd az így felszabadult plusz időt "odaadja" a gyengébb fényforrásnak. Így maximalizálható a fényerő ... de a fene sem gondolta, hogy ezt bármelyik gép is képes lenne megcsinálni. De hát úgy tűnik, hogy ez pontosan ezt csinálja.
Ami még viccesebb, hogy ez alapján VÉGRE pontosabban megértettem az FL32 működését is. Annál a gépnél évek óta egyértelmű volt, hogy a LED-ek valós fényességei nagyon NEM felelnek meg a gép elektornikája által (a belső RGB szenzor segítségével) mért adatoknak. Tudtuk, hogy valami "nem stimmel" a dologgal, de senki nem tudta megmagyarázni az eltérést. Amikor pl. az egyik LED-et jóval fényesebb példányra cseréltem, a mért adatok változása sokkal kisebb volt, mint amire számítottunk. Egy ideig azt hittük, hogy a gép logaritmikus skálát használ a LED-ek mérésére, de így sem "jött ki a matek". Most viszont megvan a megoldás ... és ilyenkor csapunk a homlokunkra, hogy "miért nem gondolt erre senki"?
A logikus magyarázat az, hogy már az FL32 is képes volt a LED-ek világítási idejét okosan elosztani a fényforrások között ... csak akkoriban még senki nem gondolt erre. Amikor fényesebbre cseréltük az egyik LED-et és újrakalibráltunk mindent, a gép érzékelte, hogy az egyik LED a szükségesnél több fényt termel és ennek megfelelően csökkentette annak világítási idejét (a gyengébb LED-ekét pedig megnövelte). A kép így fényesebb lett a vásznon, de a gép mégis mindig (előtte- és utána is) azt mondta, hogy "a három LED majdnem azonos fényességű". Ez viszont nyilván nem felelhetett meg a valóságnak (mindkét esetben) hiszen az egyik fényforrás legalább 2x fényesebb lett időközben. A világítási idők dinamikus elosztása viszont azonnal és jól magyarázza a tapasztalt eltéréseket. Ha a fényesebb LED kevesebb időt kap, akkor valóban közelebb kerülnek a fényességek egymáshoz. Végre minden puzzle-darab a helyére került!
Sajnos azonban a világítási idők elosztásának is vannak tényszerű korlátai (nagyon kevés időt egyik szín sem kaphat, mert a DLP chip által megjeleníthető bitmélység az idő függvénye). Amikor a gép már a megengedett idő minimumát adja egy LED-nek de az még mindig "túl fényes", akkor nincs más választása az elektronikának, mint a további eltérést már a LED áramának csökkentésével kompenzálni. Ezzel viszont nem nő a fényerő, "csak" a fehérpont lesz a D65 közelében. Mindnesetre így is kalapot kell emelnem a ProjectionDesign mérnökei előtt, hogy EZT a funkciót beletették egy AKKOR épített gépbe! Soha eszembe sem jutott volna feltételezni, hogy egy ennyire fejlett megoldást tudtak implementálni az első generációs LED-es gépeikben. Főleg úgy, hogy elméletileg ezekben nem is lehet LED-et cserélni. De azért gondolom örülni szabad ... :-)
A fentiek ismeretében azt kell mondanom, hogy az FL32 (és persze utódai) az általam ismert (és elképzelhető) legfejlettebb elektronikai/szoftveres megoldásokat tartalmazzák. Ez viszont olyan tuning-potenciált biztosít ezeknek a gépeknek, amivel nem versenyezhet egyetlen olyan gép sem, ami erre a dinamikus-idő-allokációra nem képes. Említettük, hogy az elmúlt évtizedben nagyon megváltozott a különböző alapszínek LED-jeinek egymáshoz viszonyított fényereje. Az eltérés kompenzálása nélkül egyetlen gép sem lehet képes az új generáció LED-jeit megfelelően meghajtani (pont ezt írtam le pár órája). A kompenzáció legjobb módja a világítási idők ÉS a LED-ek áramának EGYÜTTES változtatása lenne (a vörös és a kék LED-nek több áramot és több időt is kellene adni). Sajnos mindkét módszernek vannak korlátai, így mindkettő csak RÉSZLEGES megoldást adhat a problémára. Sajnos együtt sem adnak tökéletes megoldást (a nagyobb, modern LED-eket soha nem lesznek képesek ezek a gépek teljesen "kihajtani"). De azért ha KÉT lépést teszünk a jó irányba, akkor valamivel közelebb kerülünk a célhoz, mint csupán egyetlen lépés után. Amelyik gép csak a LED-ek áramával tud "játszani", az kevésbé tudja majd megközelíteni az új LED-ek beépítése után az ideális működést. Ezen viszont akár 20-30% fényerő és/vagy kontraszt is múlhat.
Az sajnos tény, hogy az FL32 (és utódai) optikai rendszere viszont NEM tökéletes. Ez a magyarázata annak, hogy pl. a Runco Q750i valamivel jobb kontrasztot mutat gyári állapotában. Viszont az optikai rendszert simán tudjuk mi magunk módosítani, így már a PD LED-es gépei is ideálisan működnek majd optikai értelemben. Az elektronika (LED idők, DMD vezérlés) módosítása viszont házilag reménytelen, tehát itt csak annyit tehetünk, hogy olyan gépet választunk tuning-alapnak, amelyik elektronikája megfelelően fejlett. Nem tudom, hogy hány ilyen gép van a piacon, lehet, hogy több is, mint ahogy eddig gondoltuk. Annak idején a PD és a Runco mellett pl. a Digital Projection és a Vivitek, meg a Sim2 is kijött PT-120 chipseten alapuló LED-es gépekkel. Nem tudom, hogy ezek közül hány tud "játszani" a LED-ek világítási idejével, de annak örülök, hogy a PD géoei ilyenek, mert nekem EGYETLEN géptípus már elég lesz a célra, ha az megfelel az elvárásaimnak (vagy mi magunk meg tudjuk "reszelni", hogy megfeleljen). Mivel most úgy tűnik, hogy egy ilyen géptípust már ismerünk, én már nagyon szélesen mosolygok a bajszom alatt ... :-)
annak ellenére, hogy az eredmény nem látványos, az agyam azért folyamatosan jár ezen a LED-dolgon. A gondolom, hogy legalább három fő "csapásirányra" kellene bontani a fejlesztés(eke)t. Ezekre gondoltam:
1. Ultrahalk LED projektor fejlesztése
2. Ultrafényes LED projektor fejlesztése
3. Ultrakontrasztos LED projektor fejlesztése
A fenti három feladat teljesen más paraméterek mentén való gondolkodást (optimalizálást) igényel, ezért már régebben is külön kellett volna bontani őket.
Az ultrahalk projektben jóformán az egyik, kiindulásként jól használható (gyakori, bezerezhető, olcsó, jó minőségű és kicsi) géptípus amiből érdemes lenne kiindulni, szerintem az F22 (ismertebb nevén: Baba-Barco). Félreértés ne essék, nem vagyok szerelmes ezekbe a gépekbe, csupán a kicsi fizikai méret, a nagy DMD, az inverz-TIR prizma által adott brutális ANSI kontraszt és az alapértelmezetten fluorit lencse mondatják velem, hogy ez egy jó kiindulási alap. A LED szerepe itt az, hogy használatával szükségtelenné válik a gépben a legnagyobb zajforrás (lámpahűtő radiálventi) annak kikapcsolásával tehát durván halkká tehető a gép.
Az ultrafényes gép esetén cél a lehető legnagyobb felületű LED-ek használata illetve azok maximális árammal való meghajtása. A mai LED-ek már brutál fényesek, akár 3000 lumen fényerő sem lenne elvi probléma nekik (RGB módban), tehát nagyjából egy 3 chip-es (UHP lámpás) DLP fényerejét ezek a LED-ek már simán képesek lennének produkálni. Ehhez viszont "igen rendes" mennnyiségű elektromos energiát kellene nekik adni, amire a korabeli LED-es gépek nagyon nincsenek felkészülve. Itt két alapvető probléma van:
1.) a zöld LED-et nagyobb árammal képes meghajtani LED meghajtó áramkör, mint a kék- és vörös fényforrásokat. Ez ma már nagyon nem optimális működés
2.) a zöld LED (maximális) árama is durván elmarad a mai LED-ek terhelhetőségétől
Nehéz lenne megoldani, hogy ezekkel a gépekkel a mai "csúcs" LED-eket maximumra hajtsuk, így csak annyit tehetünk, hogy (a gépek képességei szerint) maximumra növeljük a LED-ek áramát. Mivel e gépek fényességét az elektronika képességei mindig korlátozzák majd, még annyival egészíthetjük ki a megoldást, hogy legalább a (részteljesítménnyel hajtott) LED-ek által megtermelt fényt már nem pazaroljuk tovább, azaz maximalizáljuk a fényhasznosítást. Nem hiszem, hogy a belátható jövőben meg tudnánk közelíteni a LED-ek képességeit, de azért bőven lesz annyi fényerőnk, amire egy hazai házimozinak szüksége van (kevesen vetítenek nagy olyan nagy vászonra itthon).
Az ultrakontrasztos projektor tervezése teljesen más hozzáállást követel. Itt a cél az, hogy a lehető legkisebb felületű LED-et használjuk, hiszen így lehet a rendszer etendue-jét minimalizálni. Előny, ha a LED felülete minimális mennyiségű chip-ből áll, mivel a chip-ek közötti (fényt nem sugárzó) osztásvonalak növelik a világító felület effektív méretét, tehát rontják az etendue-t. Ha kicsi felületű LED-et használunk, akkor a kontraszt igen jó lesz (megfelelő íriszek használatával) azonban a fényerő nem lesz valami acélos, kivéve, ha rendesen meghajtjuk a LED-eket. A hosszú élettartam viszont itt is elvárás, ezért a gyári speckó szerinti áramerősségeket érdemes betartani. A jó megoldás az, hogy előre meghatározzuk az adott feladathoz szükséges fényerőt (a vászonfelület és a gain ismeretében) majd abból visszaszámoljuk, hogy melyik az a minimális méretű LED, amelyik képes a szükséges fénymennyiséget produkálni. Ha ehhez építjük meg a gép optikai rendszerét, akkor maximális lesz a kontraszt és a kép fényessége is megfelelő lesz.
Az ultra-kontrasztos projektorok építői számára jó hír, hogy az egyes LED-ek áramát csökkenteni tetszőlegesen tudjuk (csak az áram jelentősebb növelését gátolja a "gyenge" tápegység) ezért a kontrasztos gép esetén meg tudjuk oldani, hogy mindegyik LED pontosan az előírt gyári maximális áramot kaphassa. A kicsi LED-ek esetén tehát nagyon is képesek vagyunk a szett minden tagját maximumra hajtani, így az elméletileg maximális fényerő mellett kaphatjuk meg az elméletileg maximális kontrasztot.
A LED-ek élettartamával kapcsolatban hallottam pletykákat, amikre itt és most reagálnék. Tény, hogy a projektorba szánt LED-ek fényessége is csökken idővel, de a fénygörbe teljesen más jellegű, mint amit megszoktunk. Ezek a LED-ek az első kb. 1000 órában (tipikusan) elveszítenek valamennyi fényt (3-5%) majd a további fénycsökkenés gyakorlatilag megáll. Sőt, a gyári diagramok szerint picit hullámzik is a fényesség (1-2%) ez azonban simán lehet mérési hiba, vagy pl. a hőmérséklet hatása is. A lényeg, hogy kb. 10000 órán át figyelte a gyár a LED-ek fényességét és ez alatt a vizsgált LED-ek fényessége NEM igazán csökkent tovább. A mérést maximális áramerősséggel végezték és jó meleg LED maggal, tehát egyáltalán nem kímélték a fényforrásokat. Senki nem tudja, hogy ezután mi történik, lehet, hogy valamikor később lényegesen csökken majd a fényesség, azonban normál használat esetén ehhez olyan hosszú idő kell, hogy addigra már a mai LED-ek is elavultak lesznek. Ezeket tehát nem azért cseréljük majd ki (esetleg) mert csökkent a fényerő, hanem azért, mert addigra még sokkal jobb LED-ek állnak majd rendelkezésre és egyszerűen túl nagy lesz a csábítás... :-). Halkan mondom, otthon a fiókban kb. kétmaréknyi PT-120 LED fekszik, amelyek mindegyike tökéletesen működik. Némelyikben még 2000 vetített óra sincs ... mégsem fognak soha újra projektorba kerülni, mert egyszerűen LOGIKÁTLAN dolog lenne használni őket.
A projektoros LED-eket ugyan nem tesztelték 10000 vetített óránál tovább, de az általános felhasználásra szánt LED-ek élettartamával kapcsolatban publikáltak dokumentumokat a gyártók, amelyekből kb. 100000 óra élettartam sejthető (maximális teljesítménnyel hajtott LED-eket tesztelve és a 30% fénycsökkenést tekintve a LED "halálának"). Nem tudjuk azonban, hogy ezek az eredmények mennyire használhatóak a projektoros LED-ek esetén.
Mindent összevetve nem gondolom, hogy a LED-eket "kímélni" kellene, ha a gép építésekor betartottuk a gyártói specifikációban megadott paramétereket. Hacsak a magas energiaárak miatt nem vesszük lejjebb a teljesítményüket... :-)
- akinek a TV alternatíva a vetítés helyett, annak szerintem is a TV a jó megoldás. Vannak azonban akiknek a vetítés valamiért tetszik. Én is így vagyok vele. Kb. gyerekkorom óta várom, hogy vetíthessek végre rendes minőségben, mint a moziban. Most, ezt is itt a hálószobában a LED-esített Baba-Barco képét bámulva pötyögöm be a billentyűzeten. Nekem a LED-es vetítés nehezen jött össze (senki nem gondolta, hogy át lehet verni a gép elektronikáját, hogy UHP lámpa nélkül is hajlandó legyen vetíteni) de végül sikerült és nagyon élvezem.
- Megnéztem a fehér LED-eket és sajnos nincs új változat. Úgy tűnik tényleg nem fejlesztik ezeket. Marad az, hogy magunknak gányolunk fehér LED-et ... vagy lemondunk a fehér LED-es vetítésről. Mondjuk nekem ez nem gond, a hálóban elég lesz az itt levő 5000 lumen-es LED által elérhető kb. 300 lumen körüli max. fénykibocsátás. Még sok is lenne, kb. 12 footlambert (2m képszélességre számolva). Ez mozizni jó, de este, fáradt szemmel nagyon sok. Már az a 8 footlambert amit most használok, az is sok esetenként, olyankor kikapcsolom a BrilliantColor-t vagy lejjebb veszem a kontraszt beállítást. Szerencse, hogy a LED fényerejét csökkenteni nem gond, annak annyi áramot adunk, amennyi nekünk tetszik, ez nem UHP lámpa, nem megy tönkre ha fél teljesíténnyel használjuk. Sőt, az élettartama úgy még hosszabb (de már eleve is 100000 óra körül becsülik, ez NEM lézer, azok sokkal kevesebbet bírnak).
Nem igazán látom értelmét F22-t ledesíteni (kivéve olyan igény hogy hálószobába kell kis vetítő).
Én látom az értelmét. Ha 40-50W fogyasztással tízezer órás élettartammal lehet egy 160-180 körüli képet vetíteni kb. ki lehet váltani egy tv-t vele, egy tv-hez képest is harmad/negyed fogyasztással. A 180 széles kép pedig egy 85 inch képátlós tv mérete, amiket azért most se 2 zacskó szotyi áráért osztogatnak.
Vetítésben az egyik legkisebb rész a vetítő, kábelezni kell, megfelelően kezelt fényelnyelésű helyiséget kialakítani. Ilyen szempontból sokkal egyszerűbb egy tv, és 75"-os készülékek már nem az az elérhetetlen kategória. Nyilván lehet erre is igény, de szerintem elsősorban a hatalmas kép ami a vetítés mellett szól, szóval ez méginkább rétegigény lenne magán a vetítés rétegigényen belül. Nem tudom ki akar csak vetítőre ezért 300-350k-t áldozni (f22+ledesítés költsége amit nem is tudok).
A tv egyetlen előnye a felkapcsolt lámpa melletti kép. Én szoktam felhúzott redőny és kinyitott ablak mellett is pl. sportot nézni, és teljesen nézhető. Gyanítom egy ALR vászonnal már egész jó lenne. De abban igazad van, hogy eléggé rétegigény. De hát a vetítés alapba mindig is réteg igény volt, nemde? :)
Nem igazán látom értelmét F22-t ledesíteni (kivéve olyan igény hogy hálószobába kell kis vetítő).
Én látom az értelmét. Ha 40-50W fogyasztással tízezer órás élettartammal lehet egy 160-180 körüli képet vetíteni kb. ki lehet váltani egy tv-t vele, egy tv-hez képest is harmad/negyed fogyasztással. A 180 széles kép pedig egy 85 inch képátlós tv mérete, amiket azért most se 2 zacskó szotyi áráért osztogatnak.
Vetítésben az egyik legkisebb rész a vetítő, kábelezni kell, megfelelően kezelt fényelnyelésű helyiséget kialakítani. Ilyen szempontból sokkal egyszerűbb egy tv, és 75"-os készülékek már nem az az elérhetetlen kategória. Nyilván lehet erre is igény, de szerintem elsősorban a hatalmas kép ami a vetítés mellett szól, szóval ez méginkább rétegigény lenne magán a vetítés rétegigényen belül. Nem tudom ki akar csak vetítőre ezért 300-350k-t áldozni (f22+ledesítés költsége amit nem is tudok).
Nem igazán látom értelmét F22-t ledesíteni (kivéve olyan igény hogy hálószobába kell kis vetítő).
Én látom az értelmét. Ha 40-50W fogyasztással tízezer órás élettartammal lehet egy 160-180 körüli képet vetíteni kb. ki lehet váltani egy tv-t vele, egy tv-hez képest is harmad/negyed fogyasztással. A 180 széles kép pedig egy 85 inch képátlós tv mérete, amiket azért most se 2 zacskó szotyi áráért osztogatnak.