ISE 2019 Amsterdam
Mozis lévén, a mozis demók felé vettem az irányt, úgyhogy íme, ahogy én láttam az idei show-t.
A dedikált helyiségeknél a számok egyben az általam felállított rangsort is jelentik (1=leginkább tetszett, 7=legkevésbé tetszett)
Dedikált házimozi installáció
1) ALCONS AUDIO
9.4.6 kb. 25-30 m2-en, kb. 4 méteres belmagassággal. Érdekesség, hogy ők már évek óta egy speciális csillapítási és szigetelési tulajdonsággal rendelkező, kifejezetten kiállítási alkalmakra gyártott, könnyen összeszerelhető, amolyan függönnyel oldották meg a „falat”, amelyet egy fém tartószerkezetre erősítettek fel. Saját gyártású ribbon magassal és 15”-os membránnal szerelt sugárzók, kb. 3 m széles, 2.35:1-es, áteresztő DreamScreen vászon, saját gyártású Sentinel 10 DSP teljesítmény erősítőkkel meghajtva. Processzor: Storm Audio. Lejátszó: Egreat. A teljes rendszer jelátvitele digitális (Cat6), egészen az erősítőkig, ahol a DA konverzió után már hagyományos hangfalkábelen megy a jel a sugárzókhoz. 4 db zárt, 18”-es szubláda, mindegyik elől, a vászon mögött, 2-2 egymásra téve a frontok és a center között. Projektor egy natív, lámpás JVC 4K. Minden szempontból kimagaslóan egységes hangzás. Kristálytiszta, érthető centerhang, rendkívül részletes középtartomány, ami csak úgy ropogott. A megszólalás dinamikus és erőteljes. Az egész performanszot valami frenetikus ambiens tér jellemezte. Az első sorban ülők kaptak az arcukba rendesen (kb. 2 m), a további 2 sorban mérve kb. 102-108dB volt a hangnyomásszint, viszont, érdekes módon, nem tűnt „hangosnak”.
Demó klippek:
• Beethoven Piano Concerto, Tel-Avivban, natív atmosban felvéve
• Bohemian Rhapsody
• Star is Born
• Unbroken
• Deepwater Horizon
• The Hitman’s Bodyguard
• Dolby Atmos demó klippek (Amaze, Silent, Unforld, stb.)

- Alcons.jpg (67.23 KiB) Megtekintve 3187 alkalommal

- alcons 2.jpg (87.92 KiB) Megtekintve 3187 alkalommal
2) AUREA
7.2.4 kb. 20 m2, 3 m belmagasság. Maga a helyiség egy elemekből épített helyiség, amelyben a vászon alatt voltak a frontsugárzók elhelyezve: bal front – szub – center – szub – jobb front elrendezés. Kb. 3 méteres, 16:9 vászon, amelyre egy JVC 4K vetített (fogalmam sincs melyik). A rendszert egy Trinnov Altitude 16 csatornás processzor vezényelte, az erősítők pedig szintén az Aurea VIP Theater márkából voltak. Az LCR frontok 15”-es membránnal szerelt, nyomókamrás driverrel ellátott magasak. A szubok 18”-es DSP vezérelt, reflexes mélyládák voltak. A surroundok a cég 6+6”-es, falba építhető változat, a mennyezetre pedig Coaxial 6”-es sugárzókat tettek fel, a hallgatóságra irányítva. A hangzásvilága ezeknek picit keményebb, miközben brutálisan részletes középtartomány jellemezte a produkciót. Jó volt a tér, szépen kirajzolódott körülöttünk minden. Igazi öblös mozihangot adott az Aurea. A kép sajnos magasan volt (kb. 120 cm-en indult), de mivel mindenki széken ült, a hátsó sorokból csak így lehetett látni a vásznat. A JVC képe irtózatosan fos volt, túlszaturált színekkel, de ez nem a vetítő hibája volt, hanem az installációé. Sajnos kevés figyelmet kapott ez a rész a spanyoloktól. Mentségükre legyen mondva, ők hangsugárzó gyártók, s bérelték csak a gépet. A JVC-től igazán jöhetett volna valaki, aki beállítja. Ahogy máshol is megtették. Lejátszó: Oppo 205. 100-105dB hangnyomásszint csúcsokat lehetett mérni.
Demó klippek:
• Star is Born
• 13 Hours
• Unbroken
• Mad Max

- aurea.jpg (64.77 KiB) Megtekintve 3187 alkalommal
3) JBL SYNTHESIS
9.4.6, kb. 30 m2-es, gyönyörűen megépített szoba. A tavaly debütált SCL 2 LCR-ek a vászon mögött, a 4 sarokban 1-1 db vadi új, SS2 szub (dupla 30 cm-es reflexes). Kb. 3,5 m-széles, 2.40:1-es, oldalról maszkolható Screen Research AT vászon. Lexicon M10 processzor, sDAC-kal és Arcos-szal tuningolt bemérő rendszer, JBL végfokok. Ami a hangzást illeti, az Alcons digitális jelátviteléhez képest hangyányit árnyaltabb a részletek tekintetében, picit fátyolosabb volt, de még mindig kellően részletes. Pontos mélykezelés és eloszlás jellemezte a szobát. A fotelek közötti mélyérzet itt volt talán a legegyenletesebb. A hangrendszer ára kb. 70e EUR. A kép tetszett, jól be lett lőve a Sony VW870ES. Telefonon mérve néha elértük a 100dB-t. Átlagban alatta maradt. Nem mondom, hogy nem nyúltam volna hangerőgomb után… Itt egy Kaleidescape Strato 4K volt a forrás.
Demó klippek:
• Ready Player One
• Bohemian Rhapsody

- jbl.jpg (54.81 KiB) Megtekintve 3187 alkalommal

- jbl 2.jpg (89.3 KiB) Megtekintve 3187 alkalommal
4) PARADIGM/ANTHEM
9.4.4. A legszebb szoba a kiállításon. Kb. 35-40 m2, ízléses munka az olasz HTE-től (Home Theater Entertainment). Évekkel korábban ők tervezték a Wisdom szobáját is, úgyhogy nem csalódtam bennük most sem. Zászlóshajó Persona frontok és center, 2 Persona szub elől, oldalt és hátul falba süllyeszthető CI Elite E5 LCR-ek, felül pedig E80-A. Hátul (a szoba felső 2 sarkában!) 1-1 db Defiance X15 szub. AVM60 processzor dirigált. A frontokat egy Anthem STR, az összes többit pedig Anthem az MCA sorozat végfokai hajtották meg. Az ARC nagyon szép munkát végzett. Több helyre is ültem, mindenhol kb. ugyanazt kaptam. Árnyalattal talán a kelleténél csengőbb-bongóbb volt, de hát ez egy kimondottan hifi-high-end setup. A nagy LCR-ek után a front szekció itt egy leheletnyivel „vékonyabb”-nak, kevésbé testesnek hatott. A Sim2 képe csalóka, s nehezen megítélhető volt számomra, mivel nem egy fehér felületre, hanem a Screen Innovations Slate 1.2-es, szürke, irányított visszaverésű felületére vetített. Ennek következtében a fekete nem tűnt annyira szürkének. Viszont csillogott, hisz ez egy ALR vászon alapvetően, nem neutrális, matt fehér. Néha kicsit zavart is. A színek ezzel együtt rendben voltak, a felbontás szép, rajzos volt. Szándékosan közelről is megvizslattam, s hát bizony az objektív mutatott is kromatikus aberrációt. Nézési távból ez már nyilván nem látszódott. Menet közben rainbow-t csak akkor láttam, amikor kifejezetten akartam. Még egy érdekes dolog. Az SI Slate mikroperforált volt, mivel korábban azt gondolták az Anthemes fiúk, hogy AT kell majd, ezért rendeltek ilyet, s csak később döntöttek úgy, hogy mégsem, s inkább az álló Persona szériát mutatják meg. Itt is egy Kaleidescape Strato 4K volt a forrás. Szépen összerakott bemutató volt, nem vallott szégyent, pedig ez volt a legolcsóbb az összes pre-pro közül a kiállításon.
Demó klippek:
• Sing
• Venom
• Star is Born

- Anthem.jpg (73.27 KiB) Megtekintve 3187 alkalommal

- Anthem2.jpg (79.84 KiB) Megtekintve 3187 alkalommal
5) PROCELLA
A legnagyobb méretű szoba volt a kiállításon (kb. 40-50 m2), a legprofibban összeállított demóanyaggal. Filmrészletek előtt (s a közreműködő cégek bemutatása után) ugyanis ismertették egy animációs filmben, a szobának mely pontján, milyen és hány darab sugárzó található. 3 emelt dobogós sorral, soronkénti 6 kényelmes fotellel volt ellátva a helyiség. Korábban sosem tetszett a Procella, úgyhogy nagyon kíváncsi voltam, ez a kiemelkedően sok (21.4.10!) kiosztású rendszer képes-e érdemben hozzátenni bármit is a megszokott, hagyományosnak mondható 7.x.4-hez. Érdekes volt (s egyben kiváló ötlet is), hogy az oldal és hátfalakra kifeszített, akusztikailag áteresztő szövetre rá is nyomták a mögötte elhelyezésre kerülő hangsugárzó típusát ott, ahol az volt. Így elég volt csak körülnézni, s mindjárt tudta az emberfia, mi, hol, s hány db van. A vászon ránézésre úgy 4,5-5 méter széles, natív 2.40:1 arányú, Screen Research ClearPix 4K felülettel ellátott Supreme vászna lehetett, amire egy Sony VW5000 tolta a lumeneket. Fényerőben nem volt hiány, fekete is nagyon jó volt, a színek is rendben voltak, a HDR is faintos volt, csak épp senki sem ügyelt arra, hogy a paneleket összehozza a vasban. Olyan konvergencia hibás volt, hogy még az első sorból is látni lehetett a kilógó vörös panelt (kb. 4 méter). A vászon mérete, valamint a széles ültetésű nézősereg miatt (oldalt csupán 30-40 cm lehetett a falak és a szélső fotelek között), 5 frontsugárzó teljesített szolgálatot a vászon mögött. A hagyományos jobb – center – balt egy jobb center/front és egy bal center/front egészített ki. Jó döntés volt, mivel a vásznon folyó jelentek vízszintes síkon mozgó hangját nagyon élethűen és zökkenőmentesen adták vissza a plusz sugárzók. Hihetetlenül immersive volt ez a giga csatornaszám, azt kell, mondjam. A tér órásinak hatott, s sehol sem volt „lyuk” a dóm-ban. Hogy pontosan mik voltak a rendszer elemei, a videóról látható, amelyet menet közben lőttem. S hogy mégis miért lett csak 5. a rangsoromban? Nos, nem éreztem a teljes hangrendszer koherenciáját, az egységességét. Az volt a benyomásom, hogy „mély nehéz” a produkció, s bár a szubok bevertek valószínűleg a 20Hz-es tartomány alá is, valahogy hiányzott az összehangoltság köztük. Elmondták, a két hátsó 15” szub a surround sugárzók, a frontfal közepén lévő 18” szub pedig a vászon mögötti sugárzókról „bass menedzselt” mélyfrekvenciás hangjait tolmácsolták. Az LFE-ért egy 4. szub felelt, amely egy dupla 21”-os volt a frontfal bal elején. Nem hiszem, hogy ezért, de mégis soknak és felbontás nélkülinek éreztem a mélyet. Ráadásul, valahogy nem volt balanszban. Lehengerlően lobogott a gatyaszár, de mintha egy-egy vérmes jelenetnél nem egyszerre ütöttek volna, hanem lett volna köztük némi fázis probléma. Nehéz jól megfogalmazni. Talán emiatt éreztem úgy, hogy a 300-2kHz-es középtartomány, kevésbé fókuszált, kevésbé ropogós, kevésbé „karcos”, a centerhang pedig árnyaltabb (mint pld. az Alcons vagy a JBL). Ezt még az is tetőzte, hogy a magas szekció sem késztetett mosolyra. A Kaleidescape Strato 4K innen sem maradt el. Referencia közeli hangnyomást lehetett mérni a demó alatt.
Demó klippek:
• The Greatest Showman
• Venom
• The Icredibles 2
• Bohemian Rhapsody
• Documentum filmrészlet

- procella.jpg (66.48 KiB) Megtekintve 3187 alkalommal

- procella 2.jpg (58.22 KiB) Megtekintve 3187 alkalommal

- procella 3.jpg (71.5 KiB) Megtekintve 3187 alkalommal

- procella 4.jpg (64.37 KiB) Megtekintve 3187 alkalommal
6) BARCO
Barco Bragi, 3 RGB LED, 5120x2160, 2100 ANSI LUMEN
7.4.4. Tetszetősen megépített szoba, kb. 30 m2. Barco Bragi debütálásának lehettünk itt szemtanúi. 5120x2160 felbontás, cinemascope 3 RGB LED projektor, 2100 Ansi Lumen fényárammal. 320 cm széles, 2.37:1 cinemascope képarányú, Display Technology AT vászon a front thx előtétfalon. Forrásnak ők is a jól bevált Kaleidescape Strato 4K-t választották. Meridian aktív, süllyeszthető hangrendszer körben. Csupa nagy, s drága név, mégis csalódást keltett. A Braginak gyönyörű, rainbow mentes, homogén, makulátlan üvegoptikai rendszerrel kivitelezett, kiválóan definiált, tökéletesen bekalibrált színvilágú képe van. Egy szuper 5K LED projektor. Csak épp nem egy ekkora méretű vásznon. Ránézésre a fénysűrűség alig lehetett több, mint 14 fL. Ez pedig (pláne, egy ilyen kiállításon, amikor „ütni” kell), gyengusz. Nyilván nem akartak kisebb képet, pedig szerintem jobban jártak volna. A hangerővel is meglehetősen fukarkodtak. Nem mértem, de kb. 80dB körül lehetett max. Már-már szólni akart volna az ember, hogy héééé, nem lehetne kicsit rátolni a kakaót? Érezni lehetett, van a rendszerben potenciál, de így, totál jellegtelen volt az egész produkció. Nem is tudtam ezzel mit kezdeni. Erős hiányérzet maradt bennem, pláne, hogy tavaly a Balder 5K lézer Cinemasope minden más vetítővel felmosta a padlót. A Steinway-Lyngdorf atmos/Auro-3D rendszer dettó.
Demó klippek:
• Guardians of the Galaxy Vol2
• Maze Runner – The Death Cure
• Star is Born
7) d’ARTS
Teljességgel jellegtelen belső kialakítással bíró, kb. 16 m2-es, belülről burkolatlan, OSB szerkezetű helyiség, aminek a falaiban került telepítésre a márka süllyeszthető sugárzói. A Display Technology AT vászna mögött kapott elhelyezést a front-center-left LCR. A rendszert 2 in-room mélynyomó egészítette ki (2 db 15”-es, zárt). A fejünk fölé 6 db, döntött hangszórókkal felvértezett atmos sugárzó tettek. Acurus 16 csatornás processzor, Accurus erősítőkkel karöltve ontotta magából a 7.2.6 kiosztású, objektum alapú decibeleket. A képet egy JVC-klón Wolf natív 4K gép szolgáltatta. Az egyik szub membránja hibás lehetett, mert klaffogott, amit szóvá is tettem. A másik, amire rákérdeztem, mi okozza a hihetetlenül zavaró, egyenesen hangosnak mondható sziszegést, amely minden sugárzóból hallható volt? Az ürge, aki a demót nyomta annyit mondott vigyorogva, már annak is hummára örül, hogy egyáltalán van kép és hang. A kiállítás előtti napon ugyanis még semmi sem volt. Láttam a szemében a „hitet vesztettséget”, úgyhogy nem kínoztuk tovább. Az egész úgy volt tré, ahogy volt. A kép is rangon aluli volt, ami elsősorban a 3 méter széles vászon és a kezeletlen (világos) oldalfalak közelségének volt betudható.

- darts.jpg (81.69 KiB) Megtekintve 3187 alkalommal
Nappali installáció:
8) BEO (Bang & Olufsen)
5.0.1. Egy, minden oldalról nyitott helyiségben volt egy nagy BEO TV a falon, amelynek szélein és alján volt egy-egy, 4 sugárzóból ellátott, akusztikai szivacselem mögé rejtett dizájn-sugárzó. Ugyanilyenek voltak még az oldalfalakon illetve a mennyezeten is. A szubot – szándékosan - hiányoló rendszer hangosnak ugyan hangos volt, de mély nyomot nagyon nem hagyott. Ötletesnek viszont kétségtelenül ötletes. A Star Trek egyik jelente ment épp.
9) AUDIO EXCELLENCE
Sima stand, ahol egy Anthem MRX + végfokok adták úgy a produkciót, hogy a centersugárzó a TV előtt úgy 60-80 cm-rel a mennyezeten volt installálva oly módon, hogy az visszafordítva, a TV felületére lőtte rá a hangot. A visszapattanó hang próbálta a centerhangot leképezve azt az érzetet kelteni, mintha a kép mögül jönne a hang egy AT vászon mögül. Azt kell, hogy mondjam, hellyel-közzel sikerült.
„Nem tudom, minek nevezzem” helyiség
10) DREAMVISION/CINEVERSUM
A lúzerség mintapéldája. Kihoztak a kiállításra 3 db JVC klón DREAMVISION 4K projektort, s az egyiket egy olyan, kb. 10 m2-es helyiségbe b…ták be egy polcra téve, amelynek a falait belülről full fehéren hagyták, arra semmilyen akusztikai panelt nem tettek. Felakasztottak egy 2,6 m széles 16:9-es fehér, sima, fix keretes (nem AT) vásznat, amely mellé és alá tettek falra akasztható, filléres sugárzókat (márkára nem emlékszem). Az egészet egy AVR hajtotta meg. Szubra nem is emlékszem. 5 db szék volt bent, dobogó persze nyente. A vászon jó magasra lett itt is feltéve, úgyhogy felfelé kényszerült az ember nézni. Úgy világított az egész szoba belülről, mintha égve hagytuk volna a csillárt. Borzalom igénytelennek tűnt az egész. Ezek után nem csoda, hogy a Dunkirk képe olyan lapos volt, mint az országút. Hogy kinek, mikor támadt az az ötlete, hogy a világ legmeghatározóbb, legnagyobb kiállítására ez elég lehet, máig rejtély számomra.
Standon voltak csak
11) KRIX
Az ausztrálok, s az utolsó pillanatban ébredtek rá, el kéne ide jönniük. Maradt, ami maradt alapon kaptak helyet az egyik, félreeső pavilonban. A standon bekötve a dedikált moziszobák áteresztő vásznai mögé szánt, komplett MX-30 Modular rendszerük volt, amelyet egy Oppo 205 – Trinnov Altitude 16 – valami végfok szolgált ki. Hátterek és egyéb hangsugárzók nélkül szólt. Öblös volt, mozis volt, jó volt. Jövőre önálló mozis helyiséget fognak ők is felépíteni. Érdekessége a rendszernek, hogy a sugárzók felületén elnyelő anyag van végig, teljes szélességben, így a screensugárzó szett egyben a THX Baffle Wall is!

- krix.jpeg (2.25 MiB) Megtekintve 3187 alkalommal
Akik idén nem csináltak mozit
12) B&W – a visszajelzések alapján úgy ítélték meg, idén nem csinálnak
13) WISON AUDIO – költséghatékonyra vették idén a témát
14) TRIAD – a Storm Audio idén más hangsugárzó márkával karöltve csinált demót