Azt hiszem Bencét, alias VoidXs-t nem kell bemutatni az AVX fórumon, vagy akár a ph!-n. Fiatal kora ellenére hatalmas lexikális tudással és gyakorlati tapasztalattal rendelkezik minden mozival kapcsolatos dologban. Legyen az hang, vagy kép.
Házimozis körökben is jól cseng a neve és az általa fejlesztett „cavern” quick EQ bemérő rendszernek is, ami már ismert márkákkal is gyönyörűen működik együtt. A teljesség igénye nélkül Emotiva, Behringer DCX, MiniDSP és nem utolsó sorban Storm audio. A cavern teljes tudásának kiaknázásához PC és EQApo javasolt, de nagyon jól muzsikál az említett márkákkal is. Igaz kell hozzá egy hozzáértő ember, mint amilyen a fejlesztő. Korábban többször próbálkoztam a quick EQ-val, de inkább kevesebb, mint több sikerrel… ezért időről időre elengedtem ezt a témát.
Az utóbbi fél évben viszont egyre több helyről hallottam vissza, főként DC által épített Storm processzorral felszerelt, cavern-nel mért szobákról, hogy inkább a "cavern preset"-et preferálják a tulajok a dirac-kal szemben. Ilyen a Facebook-on bemutatott pomázi szoba, a DC nagy terem és ha jól tudom Iván diósdi mozija is.
Nekem sem kellett több és pár hónappal ezelőtt felvettem Bencével a kapcsolatot. Június elejét beszéltünk meg, de végül nem úgy alakultak a dolgok. Húzódott a termin, végül egy véletlen következtében tegnap sort tudtunk keríteni a szeánszra.
Bence délután érkezett és lázasan neki is lendült a feladatnak. A dirac preset-et nem hallgatta meg, egyszerre a cavern konfigurálásába kezdett. Szerencsére a Storm-ot is nagyon jól ismeri, kiismerte már a „gyengéit”, így gyorsan és magabiztosan haladt végig a beállításokon.
Teljesen új preset-et hozott létre, konfigolta a cavern-t és elindítottuk a méréseket. Egyszerre 2 mikrofonnal mértünk (egymás után), hogy gyorsítsunk a folyamaton. 5 pontos mérést választott, majd a mérések eredményeit átlagolta. Ha jól emlékszem a front right csatornát választotta referenciának, majd a Storm menüjében a cavern mérési körök után állította a Storm csatornakiosztását. így viszonylag gyorsan, fizikai kábeldugdosás nélkül 3 körben végigmérte mind a 20 csatornámat. A sokak által preferált room curve-re esett a választás és ez lett a végső EQ target-je. Ez azért is volt számomra furcsa, mert én korábban a Storm által ajánlott house curve-öket használtam kb +5 dB emeléssel a mély szekcióban.
Ezután az EQApo-ba exportálta az alsó 7.1 layer-hez tartozó EQ-kat, delay-t és gain struktúrát. 5.1 demoval indított, hogy ellenőrizni tudjuk a kapott eredményt. Először nem akartam hinni a fülemnek és nehezen tudtam elképzelni, hogy tényleg csak 5.1 szól, annyira jó teret varázsolt a pc-s processzálás. Figyelgettem az atmos sugárzóimat, de azok tényleg némák maradtak, ennek ellenére az egész szobát betöltötte a hang és rettentő jó atmoszférát csinált.
Jött a kérdés: "jó lesz, mert akkor elkezdek dolgozni az eredményekkel…?!"
Mondanom sem kell, elégedetten bólogattam. Ezután jó fél óra munka következett, ahol teljesen elvesztettem a fonalat… Bence oda-vissza nevezgette a csatornákat, a referencia csatorna késleltetését és gain-jét a többi csatorna eredményeiből kivonta, vagy összeadta..… fene sem tudta követni…
ezt majd leírja, ha akarja… látszott rajta, hogy nem először csinál ilyet.
Amikor elkészültek a csatornánkénti EQ fájlok, egyesével beimportálta a Storm szoftverébe, miután beállította minden csatornára a késleltetéseket, illetve gain-t. Ellenőrizte az EQ-kat és ami nem tetszett neki, azokat kikapcsolta. Azért ehhez is kell rutin és tapasztalat.
A sub management-re kihasználta a Storm adta lehetőségeket. Expert bass management fül alatt felvette a 4 szubot és egy „matrix"-ot állított fel. Az LCR crossover alatti frekvenciáit a front subokra irányította, a jobb első atmos-t a jobb első szubra, a hátsót a hátsóra… stb. itt 0 dB, ott -3 dB… mindenre jött a tudományos magyarázat… én meg csak kerestem az állam…
ez a megoldás kicsit hajaz a nagymozis LFE és crossover szub felállásra ha jól értettem.. ha nem akkor majd megint javítva leszek.
Számomra az is újdonság volt, hogy mind a 4 szubot külön mérte és külön EQ-zta. Ennek a bass zone-nál lett jelentősége, mint később kiderült.
Fél óra múlva megszólaltak az első demo jelenetek, de valami nem volt ok. Mindketten úgy éreztük, hogy a surround szekció túlságosan dominál… "mi lehet??"
Gyors jelszint ellenőrzés és kiderült, hogy a cavern valami miatt 4-5 dB plusz erősítést számolt a surroundokra. Ezeket Bence javította és folytatódott a móka. Aquaman nyitójelenete és JW3 lövöldözés a film végén. Ez a két track volt, ami alapján ment a finomhangolás.
"Hiányzik az alja." - mondja.
"Mire gondolsz? A szubok 20 Hz alatt nem nagyon mennek..." - válaszoltam.
"Nem, nem… 40 Hz körül valami nem ok."
REW elő, ellenőrzés. Valóban a 2 első szub produkált a hallgatói pontban egy 40 Hz-es beszakadást. "Besz@rás, hogy ezt fülre így megmondta…" - gondoltam
"Sebaj, majd a 2 hátsó szub megoldja."
És így is lett. Egy filter elhelyezése s szubon, ellenőrzés... Egy lépéssel közelebb kerültünk a megoldáshoz.
Az LCR alját pedig úgy tudta kiküszöbölni, hogy a HKV-kat leengedte 40 Hz-ig. Itt történik az elváltás. Mivel a HKV-k alapvetően full range dobozok, és izmos erősítés van alattuk, így nem tapasztaltunk semmi negatívumot. Pozitívumot annál inkább.
Iszonyatosan tetszett a végeredmény. Az utolsó egy óra hallgatózással telt. Jöttek a jobbnál jobb jelenetek. 13 bengázi lebontotta a szobát, mint ahogy Vasember és Deadpool is. A Star is born-ban Lady Gaga is új életre kelt.
A beszédhangok parádésak lettek, és a 3D-s tér is profitált. Mondhatom, hogy még inkább kinyílt a szoba minden dimenzióban. Erre is volt tudományos magyarázat, mesterséges visszhang és a szoba saját zengése... vagy valami ilyesmi... mint amikor Gyulaipalival beszélgetsz a fényről... és a képalkotás törvényszerűségeiről... halandó ember nem értheti...

És hogy miért cavern vs dirac? Egy rövid időre visszakapcsoltuk a dirac-os Storm preset-emet, amit korábban használtam és több látogatómnak nagyon tetszett. Egyöntetűen kijelenthető, hogy a cavern-hez képest teljes kapufa… Magam sem gondoltam volna, hogy ennyit ki lehet még sajtolni a rendszeremből mindössze egy jó beállítással.
Bence este 6 után távozott, én közel éjfélig élvezkedtem még. Egyszerűen nem tudtam betelni a végeredménnyel... mint egy jó drog. Referencia hangerőn mindenféle torzítás és erőlködés nélkül vette az akadályokat, 115 dB-be is bele-belecsapva.
Kicsit propaganda írás lett így a végére, nem annak szántam. Most azt gondolom, hogy túl sokat vártam Bencére, vagyis a cavern-re. Már sokkal korábban el kellett volna jönnie. Csak ajánlani tudom. A programja, a szakértelme új ajtókat nyit ki a házimozis beállítások terén. Emellett végtelenségig szerény, és türelmes. Minden kérdésemre válaszolt, pedig biztosan voltak közte butaságok is.
Nagyon durva dolog, hogy itt ez a magyar srác és olyat alkotott, amit Nyugat Európában, vagy
akár Amerikában is száj tátva figyelnének… szerintem
Úgyhogy én csak gratulálni tudok ehhez a teljesítményhez, le a kalappal!!! És köszönöm még egyszer.
