Annak érdekében, hogy fenntartsuk ezt a szigetet, szükségünk van bevételre. Te is támogathatsz minket, ha azt szeretnéd, hogy sokáig és stabilan tudjunk működni. Amennyiben élsz ezzel a lehetőséggel, azt mi megköszönjük!

Zöld topik

Online
Avatar
juliush
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 3241
Csatlakozott: 2009.04.29., szer. 14:46
Értékelés: 4168

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: juliush »

pali923 írta:
2025.08.23., szomb. 20:41
... Egyik évben pl. kilométernyi kidobált drótot huzigáltak ki az avar alól...
És jól szóltak a belőlük készített kábelek?
Gyula 
Hanghordozó -> Kütyük -> Zene
 

Online
Avatar
pali923
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2106
Csatlakozott: 2008.11.08., szomb. 13:42
Értékelés: 1221

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: pali923 »

Luxor Audio írta:
2025.08.23., szomb. 12:41
Nem feltétlenül szemetelésre gondoltam,
Japánban (állítólag, nem láttam személyesen) nincsenek utcai kukák (ha igaz, valamilyen bombatámadások miatt, kukákban robbantak bombák), az emberek hazaviszik a szemetet, és ott dobják ki. Ráadásul ennek a szemétnek a 100%-át hasznosítják, feldolgozzák. Európa sok országában a kidobott szemétnek alig néhány %-a megy a lerakóba, a többit feldolgozzák, és hasznos anyag lesz belőle. A mai számokat nem tudom, mikor még elektronikai hulladékhasznosításból éltem (amitől ez a kiváló kormány eltiltott 2012-től), a szemét 61%-a ment nálunk lerakóba, a németeknél 4%.

Egyik kollégám évente szervezett egy Győr környéki erdőben egy iskolával szemétgyűjtést. Mindig odahívtak egy teherautó pótkocsit, és minden évben meg tudták tölteni. Egyik évben pl. kilométernyi kidobált drótot huzigáltak ki az avar alól. Szóval van hova fejlődni. :angry: sad.gif
erősítő: LZ 7, cd: Marantz CD5000 modifikált, dvd: Cambridge Audio DVD89, lemezjátszó: REGA Planar2+RB250 AN kábel+Roksan Corus Black+Orbit2+Heed Quasar streamer: Electrocompaniet RENA S1+Schiit Bifrost Multibit, hangfal: Triangle Antal EX, kábel: Wireworld, Chord, Valhalla

Online
Avatar
pali923
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2106
Csatlakozott: 2008.11.08., szomb. 13:42
Értékelés: 1221

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: pali923 »

Luxor Audio írta:
2025.08.23., szomb. 09:05
A hazai közhidelem valamiért egy fagyos világnak képzeli,
Talán már 20 éve is van, hogy volt egymás után 3 nap 25 fok körüli hőmérséklet Izlandon, és a nap is sütött erősen. Az akkori kormány erre a hírre rendkívüli munkaszüneti napokat rendelt el - az állampolgárok nagy örömére. :napsut:
Azért vannak a vidékek (talán a keleti fjordok körül?), ahol nagyon komoly hóviharok tudnak lenni, akár hosszú ideig is. A legfurcsább meg nekünk valóban alighanem a nagy és gyors változások az időjárásban.
erősítő: LZ 7, cd: Marantz CD5000 modifikált, dvd: Cambridge Audio DVD89, lemezjátszó: REGA Planar2+RB250 AN kábel+Roksan Corus Black+Orbit2+Heed Quasar streamer: Electrocompaniet RENA S1+Schiit Bifrost Multibit, hangfal: Triangle Antal EX, kábel: Wireworld, Chord, Valhalla

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15762
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 11043
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »

Alex_Aston írta:
2025.08.23., szomb. 09:55
Ez mondjuk érdekes, mert én kb. 6 éves korom óta fel tudtam fogni, hogy szemetelni nem jó dolog.
Nem feltétlenül szemetelésre gondoltam, de a legtöbb, főleg városi ember számára az sem ennyire egyértelmű (lásd pl. cigaretta csikkek!). Régebben sem dobtam el a szemetet sehol, de ahol volt kuka, oda beszórtam én is, mert milyen hülyeség már a táskámban cipelni. Csak felnőttként fogtam fel, hogy az erdei gyűjtőket valakinek ki is kell űrítenie, addig rájárnak az állatok, szétfújja a szél, a talajba mossa az eső, szóval oda nem dobunk semmit.

Egy magyar túlélőtúra, amire minden évben elmegyek, nem csak kaland, de egyfajta verseny is, ahol plussz pontot lehet kapni az erdei szemét gyűjtésével. Elég gyorsan meg szoktak telni a zsákok, pedig néha 100-150 csapat is rajthoz áll és nagyjából ugyanazon az útvonalon megyünk 50-60-70 km-t.

Online
Avatar
Alex_Aston
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5192
Csatlakozott: 2020.08.03., hétf. 16:25
Értékelés: 3576

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: Alex_Aston »

Luxor Audio írta:
2025.08.22., pén. 09:38
...Azóta mániákusan tiltom mindenféle hulladék eldobását a túráimon...
Ez mondjuk érdekes, mert én kb. 6 éves korom óta fel tudtam fogni, hogy szemetelni nem jó dolog. És számomra minden szemét, ami nem 100%-ban természetes anyag.
Amit eldobok, az pl. almacsutka, barackmag, és hasonlók, de azokat is csak bokrok alá, zöldárokba, vagy ilyen helyekre, nem az utca közepére.

Izlandon meg könnyű zöldnek lenni, ahol Magyarország méretű helyen kb. két Debrenen mennyiségű ember el, és minden sarkon rendelkezésre áll a geotermikus energia. Mindezt óceánnal körül véve. Persze a zord körülmények miatt sokkal több ember nem is nagyon tudna ott így megélni, meg persze lehet nem is akar, mert azért a fél éves sötétség, és a bokrok, és fák totális hiánya azért nem biztos, hogy hosszú távon is annyira vonzó.
Csak a Marantz! :-D

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15762
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 11043
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »

Snipi írta:
2025.08.22., pén. 09:54
Arról nem is beszélve, hogy Izlandon nem kell ezt a borzalmat elviselni ami itt nyár címszó alatt történik. Ezek a 35-40 fokok egyszerűen nem az olyan embereknek való akik nem ilyen környezetben születtek...
A hazai közhidelem valamiért egy fagyos világnak képzeli, ezzel szemben leszámítva azt a nehézséget, hogy szinte minden nap esik valamennyit és az időjárás képes 10 perc alatt teljesen megváltozni, Izland klímája barátságos (legalábbis számomra, aki utálom a hőséget). Télen nincs durva hideg az óceán és a Golf-áramlat miatt, nyáron ugyanezért nincs döglesztő meleg.

Avatar
Snipi
Törzsvendég
Törzsvendég
Hozzászólások: 1454
Csatlakozott: 2007.10.03., szer. 13:45
Értékelés: 597

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: Snipi »

Arról nem is beszélve, hogy Izlandon nem kell ezt a borzalmat elviselni ami itt nyár címszó alatt történik. Ezek a 35-40 fokok egyszerűen nem az olyan embereknek való akik nem ilyen környezetben születtek. Elviselhetetlen. Ha meg nincs olyan meleg (mint pl. most) akkor meg 90% a páratartalom (ilyen se volt régen) ami meg amiatt elviselhetetlen. Aki nem szubtrópusi környezetben nőtt fel, és így azt megszokhatta ez a mai magyarországi klíma szerintem egy kínszenvedés már. Én legalább is nagyon nehezen viselem, nekem a nyár kész kínszenvedés. (A hifit is ilyenkor elteszem, letakarom, és kb. októberig nem is használom, de nagyon kedvem sincs hozzá ... )

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15762
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 11043
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »

HeZ írta:
2025.08.21., csüt. 12:24
Izland.
Izland csodálatos hely, egyik nagy kedvencem.

Ahogy mindenhol, migráció ott is van, bár a zord körülmények miatt nem olyan mértékű, mint az európai kontinensen. Reykjavíkban sétálva, boltokba, éttermekbe betérve sok színesbőrűvel, arabokkal, ázsiaiakkal lehet találkozni. Van egy magyar közösség is, többszáz hazánkfia él ott vendégmunkásként, betelepülőként.

Az évente odaérkező 2,5-3 millió turista által okozott probléma mértékét jól jellemzi, hogy az ország állandó lakossága ennek töredéke, kb 400e fő. 15 éve voltam ott először, akkor még szabadon lehetett mozogni az egész szigeten, már ha a szeszélyes időjárás megengedte. Manapság már kordonok, lezárások állják utunkat, a helyiek eltökélten próbálják menteni a természeti kincseieket, de ez nyilván reménytelen küzdelem, a kötelező szelfik és gagyi drónfelvételek erejéhez nem érhet fel.

A helyi rangerek hozzáállását szépen mutatja a mi esetünk. Mikor egy népszerű helyszínen utastársam egy bokorba dobta a megunt rágógumiját, a semmiből ott termett egy természetőr és ízes angolsággal elmagyarázta, ne csináljuk ezt, mert a madarak minden érdekes dolgot lenyelnek, de nem tudják megemészteni, elzáródik odabent pár dolog és hosszú szenvedés végén elpusztulnak. A büntetés összege is fájt, de a szégyenérzetet napokig cipeltük magunkkal. Azóta mániákusan tiltom mindenféle hulladék eldobását a túráimon. Amit kiviszünk a természetbe, azt haza is visszük és amit odakint találunk, azt ott is hagyjuk. A problémát felismerve szerencsére egyre több helyen leszerelik az erdei szemétgyűjtőket idehaza is.

Izland szinte mindenhez megújuló, geotermikus és vízenergiát használ, ez alól csak a közlekedéshez használt fosszilis üzemanyag kivétel. Mivel exportálni nem tudják az energiafelesleget, próbálják helyben felhasználni, pl hatalmas üvegházakat fűtenek, ahol zöldséget, egzotikus gyümölcsöket termesztenek, pl. fura módon banánt. Az autók nagy része már elektromos hajtású, az állam is erősen támogatja a váltást, hogy kevesebb üzemanyagot kelljen importálni (saját kitermelésük és olajfinomítójuk sincs).

A természetes víz nem mindenhol iható, a geológiai tevékenység miatt pár helyen mérgező, ezt táblákkal jelzik. Viszont rengeteg természetes melegvízes fürdőben lehet mártózni, már amelyik nem túl forró (ezt is táblákkal jelzik), vagy vállalhatatlanul büdös (ezt nem jelzik).

Hogy mennyire boldogok a helyi emberek, azt kívülről szerintem nem lehet felmérni, a hagyományos skandináv komorság jellemzi a kedélyállapotukat. Az extrém mértékű alkoholfogyasztást (ami az egész országot megbénította hétvégéken) már sikerült visszaszorítaniuk, de a depresszió, az unalom és a magány továbbra is komoly probléma. A népességszámot alapul véve Izlandon él a legtöbb költő és író, szinte minden családban van valaki, akinek megjelent valamilyen könyve, verseskötete. No és minden gyerek megtanul valamilyen hangszeren játszani már óvodás, kisiskolás korában. Az életszemléletük ha nem is vidám, de mindenképpen nyitott és elfogadó, pl a homoszexualitás sem probléma számukra, a fővárosban évente többször van Pride felvonulás, olyankor az egész ország bulizik. Talán a nyitottságukhoz tartozik az is, hogy az ország katonasága és rendőri állománya összesen sem tesz ki ezer embert.

IMG_9042.jpg
IMG_9042.jpg (212.51 KiB) Megtekintve 533 alkalommal

Avatar
HeZ
Újonc fórumos
Újonc fórumos
Hozzászólások: 43
Csatlakozott: 2013.10.03., csüt. 12:31
Értékelés: 12

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: HeZ »

Izland.
Szerencsések, mert:
- messze vannak a tömegtől (400ezer lakos magyarországnyi+ területen, bevándorlás nincs 1000+ éve, a vikingek óta);
- vulkanikus terület, minden lakást földhővel fűtenek (gejzír izlandi szó, üvegházakban termelt zöldségeket exportálnak!);
- sok a folyóvizük és a rátelepített elektromos erőművek termelik a villamos energiát;
- nincsenek hüllők, szúnyogok (emlős is csak (kb) négyféle: sarki róka, ló, bálna, ember).
Következmények:
- gazdagok, boldogak, könnyen megveszik amit nem termelnek meg maguknak és magasról tojnak a világra
(pl: 14 napos a karácsonyuk);
- tiszta a vizük = bármelyik, a földön folyó víz iható;
- nagyon drágák, hogy visszatartsák a bevándorlást, mint pl Monaco
(pl: sör 4ezer+, egytálétel 10-20ezer+, egy liter benzin 900 forint, ingatlan csillagászati);
- izlandi az első és leghosszabban regnáló miniszterelnök nő;
- izlandi az első női szavazó (1908 ha jól emlékszem);
- izlandi az első nyíltan leszbikus miniszterelnők nő;
- kormány 47%-a nő (megelőzték kevéssel Svédországot), stb, stb, stb.

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15762
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 11043
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »

diagnet írta:
2025.08.17., vas. 19:36
Nem az emberi faj a probléma. Szerencsére rengetegen élnek még tiszta tudattal olyan életmód mellett, ahol valóban fenntartható módszerekkel többet állítanak elő, mint amennyit fogyasztanak.
Én biztosan, de talán többen is érdeklődéssel olvasnák beszámolódat ezekről a bizonyos tiszta tudatú személyekről, illetve az életmódjukról.

Tehát nyugodtan szűkíthetted volna a kört bizonyos kategóriákra akik akár ezeken a fórumokon is megtalálhatók. Ismertetőjegyük, hogy kivétel nélkül olyan témakörök mögött bukkannak fel amik társadalomra, gazdaságra, környezetre gyakorolt hatása erősen -tömegek által is- vitatott, de magukat mégis első körben mentik ki a felelősség alól.
Ezt most tekinthetjük önkritikának?

Avatar
wittao
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 1836
Csatlakozott: 2017.01.29., vas. 12:19
Értékelés: 2086

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: wittao »

Mivel ez egy kb. 3 éves 3D modell és talán a honlapjukon is fent van meg tudom már osztani.

Ez a svájci akkufeldolgozó üzem első összeállítási rajza volt, ami azóta idén felépült és dolgozik. Norvégiában van a testvére és egy másik technológia is.
Jelenleg a norvég üzemben egyáltalán nem tudnak elég hibás EV akkut összeszedni, mobilok, tabletek, notebookok és barkácsgépek akkumulátoraival pótolják, hogy jöjjenek az alapanyagok. Ők is elmondták nekem, hogy az EV akkuk képességeit a gyakorlat nem igazolta, SOKKAL jobban bírják a való életben, mint azt eleve előrevetítették (lásd 7-8-10év akku garanciák). tehát az újrahasznosítási problémát nem a technológia jelenti, hanem nincs elég hulladék EV akku. Úgyhogy másból is elkezdték az ún. black-mass-t összeszedni, szerencsére a technológia elég rugalmas ehhez. Most 98%-os hatásfokkal dolgoznak.
Képernyőfotó 2025-08-13 - 17.43.28.png
Legújabb alapanyagforrásaik az elmúlt 10-15 évben lerakott Li-ion akkuk veszélyes hulladék lerakókból történő kiemelése, majd a felszabaduló helyek rekultiválása, újabb kapacitások létrehozása.
Több cég is tervezi a 40-50 éves hulladéklerakók újbóli megnyitását, mint "bányák", mivel minden anyag koncentrációja jelentősen nagyobb, mintha ércekből kezdenének el kinyerni akármit is.
Szóval úgy néz ki a világ ezen része is érdekesen fog alakulni a jövőben :)
Core Audio termékek gyártása, TARA LABS kábelek forgalmazása
MBL, PrimaLuna, PASS Labs, ODEON, NAT Audio, Vivid, Entreq, Esoteric

Online
Avatar
tottyi
Hazajáró lélek
Hazajáró lélek
Hozzászólások: 3775
Csatlakozott: 2013.06.19., szer. 16:37
Értékelés: 876
Tartózkodási hely: Šamorín

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: tottyi »

Egy rokon aki a komunizmusban szokott ki nemetorszagba es majd mikor mar eleget dolgozott vett egy Mercedes Benz autot, pontos tipust nemtudom de jo par eve mikor el kellett illetve le kellett adnia mert nem felelt meg a normanak es vett egy fullos Toyotat akkor azt mondta, hogy a Mercedes-t meg sem kozeliti a Toyota minden teren. Nagyon sajnalta azt a Mercedes-t. Ujtat meg mar nem akart venni mert nagyon silany-an csinaljak meg a regiekhez kepest. Mai napig Munchenben el es imadja az autokat. Mikor leadta akkor egy rozsda folt sem volt rajta, mintha 1-2 eves lett volna ugy nezett ki a majd 25 eve auto.
Audio PC - WW Platunim 7 | USB - Shunyata Research Sigma v2 | Chord Dave - WW Platinum 7 | WW Platinum Eclipse 8 XLR | Benchmark HPA4 | Hangfalkabel - Valhalla Draco Reference V3 XLR | ATC SCM150ASL Pro | Tapkabel hangfalba (2x) - WW Platinum 7 | Betapkabel - Valhalla Draco V3/2 HC R

Avatar
wittao
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 1836
Csatlakozott: 2017.01.29., vas. 12:19
Értékelés: 2086

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: wittao »

Mi lett a hifi sorsa szerinted?
(ha esetleg nehany ceg tonkremenetelevel jossz, akkornel kell szomoritsalak, a hifis cegek jonnek es mennek, ez husz eve is trend volt). Vagy netan nagy MQA rajongo voltal :) ?
Core Audio termékek gyártása, TARA LABS kábelek forgalmazása
MBL, PrimaLuna, PASS Labs, ODEON, NAT Audio, Vivid, Entreq, Esoteric

Avatar
diagnet
Fórumlakó
Fórumlakó
Hozzászólások: 531
Csatlakozott: 2012.12.06., csüt. 21:55
Értékelés: 605

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: diagnet »

Jajj, a szegény taxisok...Kormányrendelettel kellett őket kiszedni a böncseikből mivel már nem engedélyezett EU5 alatt hiénázni. Egyébként sem maradt más választásuk mert az összes újabb belsőégésű széthullott alattuk a városban. Még szerencse, h van költségelszámolás...

~6 évvel ezelőtt ugyanez volt a reakciód mikor megírtam mi lesz a hifi sorsa. Aztán néhány évre rá valahol szóról szóra ugyanazt panaszoltad.

Tala ugyanitt 2031-ben :kiss:

Avatar
wittao
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 1836
Csatlakozott: 2017.01.29., vas. 12:19
Értékelés: 2086

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: wittao »

Istenem, olyan szinten menthetetlen vagy, hogy mar tovabbra nem vagyok hajlando a konkret tevedeseidet/teveszmiedet javitgatni. Azt sajnalom, hogy itt a forumon marad es ha valaki ide beteved azt gondolja biztos ez a kollega mondta meg a tutit.
Meg a legelso Leaf-ek es Teslak is futnak, a legtobb km-t benyomo taxisok is valamiert eleg gyorsan EV-partiak lettek, pedig a dizel 1.9PDTDI Passatbol eleg nehez volt kirobbantani vagy Toyota D4D-bol oket… hajtogasd csak a sajat suket szovegedet, vannak fogekony tapsikolok, hogy koszonoviszonban nincs a valosaggal… hat istenem, kellenek ilyenek is a vilagnak.
Core Audio termékek gyártása, TARA LABS kábelek forgalmazása
MBL, PrimaLuna, PASS Labs, ODEON, NAT Audio, Vivid, Entreq, Esoteric

Avatar
diagnet
Fórumlakó
Fórumlakó
Hozzászólások: 531
Csatlakozott: 2012.12.06., csüt. 21:55
Értékelés: 605

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: diagnet »

Luxor Audio írta:
2025.08.17., vas. 12:35
diagnet írta:
2025.08.15., pén. 21:25
Kevesebbet és rosszabbat kapnak a pénzükért.
Nem szeretnék nagyon belefolyni a - kívülről nézve reménytelennek tűnő - csörtétekbe, de erre a mondatra azért kérnék egy megerősítést, hogy tényleg így gondolod-e. Pl. összevetve a 70-80-as évek autóit a maiakkal. Én nem szeretnék visszaülni a 2101 Zsiguliba, vagy Trabantba, de az örökké nyávogó walkmaneket, meg a rettenet hangos és energiazabáló hűtőgépeket, gagyi TV-ket sem sírom vissza.
Annyira ne nézzünk már hülyének senkit, hogy a technológiai fejlődést összemossuk a minőséggel. Japánban a 80-as évek végén már VVT motorok készültek, de a németektől is olyan innovációk kerültek ki amik ma már kötelező felszereltségnek számítanak. És azok az autók máig működnek.
Miért a KGST belpiacot hozod példának az akkori globális autógyártás helyett? Annak pont az volt a célja, hogy egy mesterségesen létrehozott széles társadalmi réteget ki tudjanak szolgálni olcsó és igénytelen autóimitációkkal.
40 ezrenkénti motorfelújítás, zörgő recsegő műszerfalak, instabil futómű, megbízhatatlan működés. Ez ugyanaz a szellemiség mint amiben 2010-től kénytelenek gyártani. Meg lehet nézni a PSA, volvo beltereket mivé lesznek 5-6 éven belül. A csapágyas motorokat és persze az akkuk súlya alatt 30-50 ezrenként szétrottyanó EV futóműveket.

A magnézium ötvözetből készült sony és national panasonic walkman nem húzta a szalagot, ahogy a philips video 2000 sem.
Ezek is máig működő térmékek. Felesleges megint idekeverni az akkor magyar viszonyokat. Nem ide készültek és az sem az ő hibájuk, hogy nem tudtátok megvenni.

A minőséggel hazárdírozásnak és a "végtelen" ciklusú újrahasznosításnak az lett a vége, hogy EU4/MY2009-től generációnként 1/3-al csökkent az élettartam. Így az EU6 modellek harmad annyi futásteljesítmény alatt válnak gazdasági totálkárossá. A tervezett élettartamuk lejártát követően az elmúlt 10 évben majdnem 1 millió ömlött be nyugat-európából. Továbbá gyűlnek mellettük az alacsony maradványértékű addigra nagyban akkufáradt EV-k, mint alternatíva. Az újautó vétel továbbra is elhanyagolható. Néhány éven belül ezek okozzák majd azt az autópiaci vákumot, ami aztán alapjaiban át fogja szabni a háztartások költségvetését és a mennyiségi-kényelmi autózáshoz való hozzáállását.

A tömeggyártás miatt valóban könnyebben elérhetőbbek váltak bizonyos termékek a nagyközönség számára, de az mögött minden esetben brutális ökológiai lábnyom és minőségromlás áll. És ezen az újrahasznosításnak hívott játék az anyaggal, hellyel és idővel nem sokat segít. Sőt, még jobban megtéveszti a dilettáns politikai elitet, mert elhiteti velük, hogy maradt még idő. Közben meg már nincs olyan hely a bolygón ahol szabad szemmel ne látszódna a közvetlen hatása.
8-9 milliárd ember tömegigényeinek minőségi kiszolgálása - főleg, hogy az internet elterjedésével már mindenki ugyanazt akarja - ezen a bolygón nem lehetséges. Aki az ellenkezőjét promózza egyszerűen hazudik.


Nem az emberi faj a probléma. Szerencsére rengetegen élnek még tiszta tudattal olyan életmód mellett, ahol valóban fenntartható módszerekkel többet állítanak elő, mint amennyit fogyasztanak.
Tehát nyugodtan szűkíthetted volna a kört bizonyos kategóriákra akik akár ezeken a fórumokon is megtalálhatók. Ismertetőjegyük, hogy kivétel nélkül olyan témakörök mögött bukkannak fel amik társadalomra, gazdaságra, környezetre gyakorolt hatása erősen -tömegek által is- vitatott, de magukat mégis első körben mentik ki a felelősség alól.
Féligazságokon felfuttatott üzleti modellekkel veszik ki a likviditást a piacból és mire évek múlva kiderül, hogy a fogyasztói oldalon mégse jön ki a matek, ők mossák kezeiket és már rég egy másik területen skalpolgatnak.

Online
Avatar
Alex_Aston
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5192
Csatlakozott: 2020.08.03., hétf. 16:25
Értékelés: 3576

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: Alex_Aston »

Műanyag újrahasznosítás egyik lehetősége.
Nem láttam még ilyet eddig, de remélem sok hasonló ilyen van még.
20250817_133442.jpg
Csak a Marantz! :-D

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15762
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 11043
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »

diagnet írta:
2025.08.15., pén. 21:25
Kevesebbet és rosszabbat kapnak a pénzükért.
Nem szeretnék nagyon belefolyni a - kívülről nézve reménytelennek tűnő - csörtétekbe, de erre a mondatra azért kérnék egy megerősítést, hogy tényleg így gondolod-e. Pl. összevetve a 70-80-as évek autóit a maiakkal. Én nem szeretnék visszaülni a 2101 Zsiguliba, vagy Trabantba, de az örökké nyávogó walkmaneket, meg a rettenet hangos és energiazabáló hűtőgépeket, gagyi TV-ket sem sírom vissza. Értem én, hogy a nosztalgikus közvélekedés szerint a régebbi kocsik tartósabbak voltak (bár apámnak hetente kellett őket bütykölnie), csak hát messze nem használtuk őket annyit, mint a mai járgányainkat, ezért ritkábban kellett őket cserélni, tovább voltak velünk, de összességében jóval kisebb, a maiakhoz képest fele akkora volt a régi autók futásteljesítménye. Azt sem hülyeség megnézni, egy Lada előállítása, üzemeltetése és eltakarítása milyen környezeti terhelést jelentett a modern kocsikhoz képest, mert itt sem negatív a tendencia.

Hogy kevesebbet kapunk ma a pénzünkért, az minimum kétséges, minden vonatkozó tényezőt (pénzromlás, infláció, aktuális bérek és árak) figyelembe véve simán kijön, hogy a mai használati cikkek, de még a személyautók is könnyebben elérhetők, mint évtizedekkel ezelőtt. Hány havi (inkább évi) fizetésből lehetett 50 éve és manapság megvenni egy mezei járművet? Egy Wartburgban milyen túlélési esélyeid voltak egy komolyabb baleset során egy mai autóhoz képest.

Hozzászólásaidat évek óta olvasva azt érzem, neked általánosságban inkább az emberi fajjal van problémád. Amiket (joggal) kifogásolsz (nyereségvágy, trükközés, becstelenség, önzőség, szűklátókörűség, hazugság, stb), azokat szerintem az ember képtelen mellőzni, az önérdek szinte mindig felülírja a közérdeket. Ezekben a zsigeri sajátosságokban - bármennyire is utálatosak - szerintem nincs esély változásra, kvázi hülyeség rajtuk rugózni, hacsak nem akarom a kedvemet minden nap elrontani.

Avatar
diagnet
Fórumlakó
Fórumlakó
Hozzászólások: 531
Csatlakozott: 2012.12.06., csüt. 21:55
Értékelés: 605

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: diagnet »

1. Hiába próbálod rámsütni, hogy aki nem támogatja a szabadrablás elvű felelőtlen proli veretést, az irigy és sikertelen.
Nem engem minősít... Az erdőben nyilazás, lovasszekérrel közlekedés és a világ ipari gettóvá tétele között van némi átmenet. Csak mostanában fölénybe került a hirtelen vagyonhoz jutott élősködő vágyvezérelt réteg, akik a megalomán gyerekes frusztrációikat 30-60 évesen próbálják kiélni a termékek okozta pillanatnyi örömök síkján.
Majd a kövi recesziós hullámban ők is visszább vesznek...

2. A 8-10M Ft-os kotla dízel is a jóléti autózás része. Kényelemből veszik és az sem érdekli őket, hogy évről-évre drágább lesz a vételára és a fenntartása. Ráadásul a városokon belül élik le. Azért duplázódtak az árak és szigorodtak a kibocsátási normák a tarthatatlanságig, mert egyik se bírta ki, hogy ne 2 tonnás suvval járjon a wc-re és már mindenki fizeti az árát. Most pedig azt próbálják elhitetni, hogy ezek 800 kilós aksikkal megtoldott változatai lesznek a megmentő alternatívák.
Közben meg a 3. világ országai a legnagyobb károsanyag kibocsátók, ahol épphogy csak most sikerült kitiltani a 2 ütemű motorokat és a benzines haszongépjárműveket-taxikat a nagyvárosokból. (gázosra szerelték)
A lakosság 70%-ka még a belpiacos belépő modelleket sem tudja megvenni. 20-30 éves EU0 romokkal járnak. Ázsiában kormányzati támogatással és olcsó hitelekkel ösztönzik a járműpark cseréjét, mert már szó szerint beledöglenek a szmogba. Náluk most lett az EU4 a top. Évente többször van légszennyezetségi riadó a nagyvárosokban, ingyenessé teszik a tömegközlekedést, de a legszegényebb réteg továbbra is az utakon hajtja a pénzét. Őket melyik EV fogja megmenteni? A kovid miatt még a hitelt sem tudták fizetni, az erdőkben rejtegették az autóikat, hogy ne találja meg a bank.
De nyilván ez is csak egy összeesküvéselmélet része.

3. És? Nem állítottam olyat, hogy nincs ólomakku újrahasznosítás. Épphogy már mindegyik az. Szívnak is miatta az autósok.

4.Pont a bydes postodban írtad, hogy napi 100km-es városi hatótávval keresel autót. Az minden csak nem zöld.
Akkor számolgass lábnyomot ha az mögött max. egy bkv bérlet van. A 10-15M Ft-os autók megvétele, finanszírozása, amortizációja önmagában sem zöld. A vételi összeg előteremtése is súlyos CO2 kibocsátással jár, még akkor is ha csak pár kábelt adtál el érte. Valaki valahol óriási CO2 kibocsátás (és még sok minden más) árán termelte meg azt a pénzt.
Nem lehet a tulajdonolt autók hajtási elve alapján egyéni CO2 kvótát számolni. Egyébként


5.. Magán a feldolgozótelepen is csak lemérve veszik át. Üresek a konténerek miatta. Az építési hulladék is az ártérben végzi, mert nincs türelmük az embereknek órákig válogatni, méricskélni. Megfelelő infrastruktúra nélküli szabotált rendszer aminek a hosszútávú káros hatásai megint csak évek múlva kapnak nyilvánosságot.

6.Nem politikai oka van a bánatuknak. Kevesebbet és rosszabbat kapnak a pénzükért. Ez az egyedüli bajuk. A hajdani aranyélet élményét szépen felfalta az általuk is okozott infláció és amint belefáradnak a harácsolásba behozhatatlan hátrányba kerülnek. Képtelenek átlátni, hogy a gátlástalan mohóság és fogyasztás miatt lesz minden egyre gyorsabban szarabb. Évről-évre, generációról-generációra.

Avatar
wittao
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 1836
Csatlakozott: 2017.01.29., vas. 12:19
Értékelés: 2086

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: wittao »

Ahogy elnézem téged jobban zavar más jóléte, mint maga a világ alakulása :)
"Felveszik a támogatásokat" : miért ne vennék, azért vannak a támogatások, hogy felvegyék
"Profit alapon kezelik" : vannak sokan, akik nem, de mint annyiszor, megint egy kiragadott példa alapján veszed a bátorságot és rányomod a bélyeget általánosan mindenkire, aki vállalkozó. Komoly...
"telerakják SUV-okkal" : a SUV egy meglehetősen hasznos autó forma, nem "menőségből" népszerű, hanem baromira praktikus. Akinek elég egy kis Mini, vegyen azt. Akinek nagyobbra van szüksége meg vegyen nagyobbat.
"Felszámolás alatt" : ismét politikai és/vagy társadalmi problémákat próbálsz rávetíteni a világ működésére, mintha ez lenne az általános. DE NEM, NEM EZ AZ ÁLTALÁNOS. Bármennyire is zavar emberileg, hogy nem te nyertél tendert és a szomszédnak van sikeres vállalkozása, neadjisten SUV-ja is, attól ez még nem általános. Mármint ahogy te gondolkozol a világ dolgairól, szerencsére.
"lamboval jár" : ismét valami mélyről fakadó irigység...
A peticiókat indító zöld szervezetek mögött nagyrész a konkurencia bújik meg, vagy néhány savanyújóska, aki zéró tájékozottsággal rendelkezik a témában, zavarja a szomszéd vállalkozó lambója, Jóskának az unokájának nincs munkája, hiába segghülye mindenhez és amúgy sem szereti már a változást, szóval maradjon inkább a lovasszekér, a lócitromot jobb volt szagolni mint a feltételezett litium szennyezést.

2. Itt megint jóléti autósokról vízionálsz, de el kell keserítselek egy nyamvadt dízeles kotla is 8-10 MFt-nál kezdődik a végén. És azt biztosan állíthatom, hogy szívesebben fogdosol litium akkukat, mint minden nap 5 percre ráharapnál az "eskü 5 litert eszik 100km-en 160km/h-nál az M3-ason" dízelesünk verdájának kipufogójára...
Jelenleg volumenben durván annyit jelent, hogy 9 millió tonna Li-akku megy a járművekbe, míg 1 millió tonna a telefon/notebook/tab/szerszámgép lakossági szegmensbe (az ipari még hozzátesz 1-2 millió tonnát). És ne felejtsük, hogy az okostelók és tabok azért 10-15 éve hasonló kibocsátást jelentettek, és csak az EV-k megjelenése óta téma ezek újrahasznosítása, míg előtte veszhull-lerakóba került az egész! Szóval kijelenthető, hogy a gyűlölt EV-k hozták el a szeretett mobilok akkuinak hasznosítási lehetőségeit is! A visszanyerési ráták sehol nincsenek kozmetikázva, ezt a hülyeséget el is hagyhatod, jelenleg olyan visszanyerési ösztönzők vannak, amik préselik a tulajdonosok oldaláról és hatóság oldaláról is az egyre nagyobb visszaforgatási rátákat. Kár is az összeesküvés-elméleteid igazolására keresni azt a 4-5 "igazságot" állító cikket, ugyanolyan fizetett hirdetések, mint amiket megdobálsz, csak másik irányból.

3. Jelenleg hazánkban is van olyan akkumulátor gyártó cég, amelyik kizárólag újrahasznosított ólomból dolgozik, külföldre is és köszönik szépen elvannak azzal az "elméleti" tisztasággal.

4. CO2-t nem lehetne felszabadítani... hát ez jó. De a dízeled, benzinesed az tök rendben van. Milliárd tonna CO2 (és ugye tudjuk a kipufogócső végén nem csak ez van, hanem ennél keményebb versenyzők is) évente... és ezt mindegy a fos indiai kétütemű nyomja a levegőbe, vagy épp egy brazil traktor, az európai ember ha kiül a Toscana-ban levő napsütötte teraszára ugyanúgy kapja mindekettőt (és ő is ad a többieknek persze). Az, hogy itt fórumozunk, az is a "veretés része". A te géped, az enyém is áramot fogyaszt, legyártották őket, és közlekedünk is, fűtjük is a házunkat. Mindannyian részesei vagyunk ennek. Kettőnk közül talán azt tudom a nevemben kijelenteni, hogy a lábnyomom ökológiai szempontból vastagon mínuszos, mivel a tevékenységeim ilyenek, és az életem amit igényel azt bőven felülírja. Ha már ennyire benne vagy, remélem már te is dolgozol a sajátodon.

5. A kerti hulladék kerti égetése tilos. Aki ezt teszi, jogsértő magatartást tanúsít, eljárást vonhat maga után (jogosan, már küldtem melegebb éghajlatra nem egy szomszédot, akik azóta nem próbálkoznak ezzel). A nyesedéket be kell rakni zsákba, hogy szállítható legyen. A sok paraszt aki 5m-es ágakat akar leadni azzal nem számol, hogy miatta egy konténer 4-ed annyi anyagot tud elszállítani, mert cseszett a feldarabolására. Így a szállítójármű (kevés extra CO2 emisszióval) miattad fordulhat megint.

A minőségről a beszállító tehet minden esetben. Az újrahasznosított anyagok receptúra szerinti keverése az ő dolga és felelőssége (mivel ezzel spórol is). És még mielőtt bitófán lógnának az újrahasznosított anyagokból készült termékek gyártói, csak elmondanám, a gyártási selejtek akkor is voltak amikor 100% fosszilis alapanyagból ment a termékgyártás! Akkor is voltak szar alkatrészek, ahogy most is, nincs különbség. Talán annyi, hogy a visszavitt rossz terméket újra visszaküldik a ciklusba, míg a régiek régen egy lerakóban várakozhattak 100-1000-10000 éveket.

6. A régenmindenjobbvót generáció egy megkeseredett generáció, tisztelet a kivételnek, akik már akkor a generációban is kitaszítottan voltak kénytelenek élni, mert a sok okostojás fogalmatlan marha megmondta a tutit. Ez a generáció ne felejtsük a coccializmus miatt is felelős, jól asszisztáltak többen 3/3-asként és ahol lehetett visszahúzták a másként gondolkodókat. A kifogást most gyártják a Z-generáció számára, mit csesztek el 1950 óta. A "mindent" az nem egy alapos kifejezés. Jó nosztalgiázást a párt tagsági könyvében!
Core Audio termékek gyártása, TARA LABS kábelek forgalmazása
MBL, PrimaLuna, PASS Labs, ODEON, NAT Audio, Vivid, Entreq, Esoteric

Avatar
diagnet
Fórumlakó
Fórumlakó
Hozzászólások: 531
Csatlakozott: 2012.12.06., csüt. 21:55
Értékelés: 605

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: diagnet »

Sajnos nem kell elutazni, hogy megtapasztaljuk. Minden nagyobb város melletti ipari park/mező/rozsdaövezet tele van valamilyen műanyag és már lassan akku feldolgozó üzemmel. Pont ahogy írtad: Egy vállalkozás felelős vezetőséggel és tulajdoni körrel rendelkezik, ami úgy döntött, hogy valahogy kezel egy problémát. Hát úgy döntöttek profit alapon kezelik... Az elmúlt 10+ év megélhetési vállalkozói ezrei kezdtek EU-s pénzból műanyagfeldolgozást imitáló tevékenységbe. Felveszik a támogtásokat, telerakják SUVokkal az egyébként üres telephelyet, aztán a kötelező kvóta és fenntartási idő "teljesítése" után "Felszámolás alatt"-ra változik a KFT. státusza, majd kicsit megvariálva ugyanott indul a buli elölről. A szerződött partnereik meg jól megszívják, gyakorlatilag nincs már olyan eu-ból származó utángyártott műanyag alkatrész amire akár 1 év szavatosságot lehetne vállalni.
A zöld szervezetek már petíciókat indítanak, hogy ne lehessen támogatást bizonyos típusú üzemekre míg a tényleges hatékonyságuk és tényleges öko lábnyomuk nem bizonyított. Kezdik észlelni, hogy az egész olyan irányt vett mint az olyan ügyesen könyvelt "nullás" cégeknél, ahol nem tudni mi csinálnak de a vezetőség lamboval jár.

2.Kevésbé zavart a 200 millió 50g-os mobil akksi, mint az a tudat, hogy a világ összes jóléti autósához tartozni fog min. 1db 400-800Kg-os akkupakk. Tudom, hogy szeretitek elrelativizálni a dolgokat, de az tagadhatatlan, hogy ez volumenben "kicsit" mást jelent.
A hsz. végén linkeltem a vonatkozó tanulmányokat, hiányos engedélyezési eljárásokat, számjátékokat a százalékokkal, mennyiségekkel, össze-vissza kozmetikázott visszanyerési rátákkal.

3. És újra megérkeztünk a kulcsfontosságú részhez ahol az elméleti fizika/kémia elválik a valóságtól. Az megvan mikor az általános iskolás szaktanár mindig direkt kihangsúlyozva azzal kezdte a mondatot, hogy: "Ideális esetben"? Azért volt, hogy könnyebb legyen számolni és kijöjjön az eredmény.
A valóságban főleg az ennyire komplex folyamatoknál nincsenek ideálisan veszteségmentes esetek. Tele vannak irreverzibilis folyamatokkal. A használt ólomakkuból nem matekpélda útján kerül át az újba az ólom, ami ráadásul ötvözve is van. Hanem bonyolult és hosszadalmas fizikai-kémiai feldolgozás által ahol lehetetlen elkerülni a szennyezés és a technológiai korlátok okozta veszteségeket.
Csak az AI generált pályázatokban és az ilyen cégek PR termékeiben mutatnak szépen az iskolai példák, de még ott is gondosan ügyelnek rá, hogy szerepeljen a szövegkörnyezetben a "szinte" szó.

4. A CO2-t eleve nem szabadna ilyen mértékben felszabadítani és akkor a C vágányon szakadék felé robogó gazdaságot üzemeltető uradalmat sem kellene azzal a fake infóval hitegetni, hogy nyugodtan lehet még fokozni a veretést, hiszen mindig lesz egy új alternatíva ami ellensúlyozza a túltermelés okozta károkat.

5. Kerti hulladékot sem vesznek át feldolgozatlanul. Kizavarnak a 10m-es konténer mellől ha nincs aprítva és bálázva a nyesedékfa hogy azt adagonként le tudják mérni a mázsán. Így most újra mindenki a kertben égeti a hulladékot. Ilyen a látszat környezetvédelem nonprofit oldala.

Nyilván a beszállító tehet a minőségről, meg az ő beszállítójának a beszállítójának a beszállítója... Meg QM aki nem számolt vele, hogy a termék majd 5 fok alatt szétreped, az uv megeszi, vagy csak simán az elvárt élettartama ötödét tudja az adott környezetben. Véletlenül sem az a probléma, hogy a kielégíthetetlen mennyiségi igények miatt már meg van szabva az alapanyag öszetétele és mivel mindenki kamu adatokkal dolgozik az újra-feldolgozói láncban a végén a késztermékben jelenik meg az értékdeficit?

6. Kivi leszek mikor majd váltjátok a mostani "régenmindenjobbvót" generációt, mi lesz az indok-kifogás arra, hogy megint 2 generáció jövője lett elinflálva egy újabb illúzióért, aztá' mégse lett jobb :)

A többieknek kellemes olvasgatást a "modern" élet legújabb útvesztőjében:


Avatar
wittao
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 1836
Csatlakozott: 2017.01.29., vas. 12:19
Értékelés: 2086

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: wittao »

diagnet írta:
2025.08.13., szer. 13:04
wittao írta:
2025.08.13., szer. 00:25

Eddig is sok volt a “jobol” reszedrol, nem szeretnek szemelyeskedesbe belemenni, csupan annyit szeretnek kerni, hogy amihez nem ertesz legyszives ne irjal kijelento modban le semmit. Konkretan egy mondatod nem volt a fentiekben, amiben ne lett volna targyi tevedes. A hulladekgazdalkodas az utobbi ket evtizedben hatalmasat fejlodott. Az akkumulatorok 98-99%-ujrahasznosithato (beleertve valamennyi akku-tipust, meg a lugos akkukat is). A hazai nagy akkugyarban csak a cimke nem ujrahasznositott alapanyagbol keszul, minden mas az… es ez ugyanigy igaz az EV/Li-Ion, LiFePo, vagy eppen NiCd, NiMH akkukra is!
Az autok muanyagjai egytol egyig hasznosulnak, meg a folyadekok is szarazra-fektetes utan.

Pont fentebb irtam le, hogy az ujrahasznositas egy olyan iranyt vett a femeknel, polimereknel, hogy az ujrahasznositott alapanyagoknal nem kell kompromisszumot kotnie a gyartonak (nem lesz ciradas szine egy muanyagnak… raadasul fekete gumiabroncsbol lehet hofeher Tupperware muanyag edenyt kesziteni!). Sajnos az edukacio hianya elegge megmutatkozik mar idehaza, es sajnos igeny sem nagyon van/befogadasi kepesseg az uj dolgokra. Pedig azok elerhetok, es meg csak nem is dragabb, hanem jovedelmezo uzeltagak. Fenntarthato autogyartashoz soha nem voltunk meg olyan kozel, mint ma.
Értem én, hogy egyre többen vannak olyanok akiknek az életfilozófiájuk a szélsőségek keresésével, promózásával vagy eladásával nyer értelmet. Azt is tudtam mikor megláttam a nicked a "zöld" topik mellett, hogy megint valami abszurd téma lesz porondon és hát persze hogy az elektromos luxiautózás shillelésébe csöppentem.
De engedd meg, hogy azt írjam le amit tapasztalok, mivel az itt olvasottakból biztosra veszem, hogy a jelenlévők közül senki nem dolgozott autógyárban, se a járműfenntartó szektorban.

Az általad felvázolt hulladékgazdálkodás olyan magas szinten van, hogy Mo. legnagyobb autógyára hulladékkezelő cégénél 2 éve még rendőrségi vizsgálat is zajlott a lítium és n-metil-pirrolidon talajvíz szennyezés miatt amit csak jelentős korrupció útján tudtak eltussolni. A semlegesítési és szétválasztási folyamathoz szintén jelentős mennyiségű vegyianyag szükséges akárcsak az előállításhoz. Minden felelős tanulmány leírja, hogy a li-ion akkuk hosszabb távon nagy tömegű hulladékfelhalmozódást okoznak.
Egyedül az ólomakkukat lehet magas hatékonysággal újrahasznosítani. De ott is fennáll az a következmény, hogy míg a legkevesebb újrahasznosított anyagot tartalmazó első szerelésű gyári akku 8-15 évet szolgál, a bolti "green recycled" selejt általában 2-5 évet bír és már annak is egekben van az ára "környezetvédelmi" díjak és magas haszonkulcsok miatt. Biztos nagyon környezetkímélő nonstop gyártani és cserélgetni közben milliárdossá hízlalni a nagykereket.
A jelenleg futó EV akksikban annyi újrahasznosított anyag van ami még egy 48V-os mild hibrid pakkhoz is kevés lenne. Közben meg százezer tonnás tételekben érkezik afrikai és ausztrál bányavállalatoktól az alapanyag. Addig állj egy lábon míg megkapod az első teljesen újrahasznosított akksis EV-d...

A műanyagoknak is példás az újrahasznosítása, főleg kishazánkban az EU közepén kivágnak a hulladékudvarokból ha autóalkatrészből származó válogatott műanyagot viszel. Nem vehetik át, a mohu meg olyan előnytelen szerződést köt az autószervizekkel, hogy (a fémeken és a folyadékokon kívül) inkább beleszórnak mindent a lakossági szemétbe. A beszállítók örülnek ha egyáltalán sikerül pl. egy lámpatestet úgy legyártani, hogy az a szavatossági időn belül nem reped szét és ázik be.
Használt gumiabroncsból éthordóedény megint életszerű. Tonnaszámra égetik a gumit a cementgyárakban annyira nem tudnak vele mit kezdeni.

Persze hogy jövedelmező EUs támogatásokból látszat újrahasznosításon nyerészkedni. A kényelmes elefántcsonttornyokból néhány évig még büszkén lehet mutogatni a kozmetikázott adatokra és élvezni a korlátlan fogyasztás által generált profitot. Csak a felelős döntéshozók már látják, hogy nem elég a globális probléma 0.1%-át lokálisan kezelgetni.
Nem hiába álltak bele német ipar energiaigényének csökkentésébe, és a belsőégésű modellek tiltásával való fenyegetőzésbe. Vannak akik már továbbgondolták és nem akarnak bármi áron újra nagyok lenni. Az elektomos autó jellegéből adódóan nem lesz mindenkié és a trump korszak vámjai majd az azt követő dollár+olajár visszaerősödés a hagyományos autózást is alapjaiban meg fogja tépázni.
Látom a lila függöny szépen lehúzódott ismét és megy a vélt és/vagy fél-információk alapján a hülyeséggyár...

Amit te tapasztalsz, tőlem leírhatod, de messze ne úgy tálald mintha általánosság lenne. Teljesen politikamentesen (mert magasról teszek az összesre) a kishazánk állapotai messze nem összehasonlíthatók ezen a téren sem a nagy átlaggal (sem). Így amit tapasztalsz, vagy egy 1 hetes külföldi nyaraláson látsz egy országból messze nem elegendő hosszútávú következtetések levonására. Ahogy a hozzászólásodat megláttam, tudtam megint a "világsz@r" összeesküvés-elmélet fog következni...

Egy vállalkozás felelős vezetőséggel és tulajdoni körrel rendelkezik, ami úgy döntött, hogy valahogy kezel egy problémát. Ennek az általános környezetvédelmi kérdésekhez, állapotokhoz, célokhoz az égvilágon semmi köze. Ha én lelövök két kacsát a kertemben, attól még nem lehet általánosan kijelenteni, hogy Magyarországon illetve a közép-európai régiókban a lakosság kacsákra lövöldöz.
2. DEHOGY írja le minden FELELŐS tanulmány a Li-ion akkuk felhalmozódását. Pont, hogy a szakmai fórumok ezen akkumulátor technológiák hasznosítási kapacitásának létrejöttéről cikkeznek! Amíg nem léteztek EV-k addig gondolom nem zavart az évente 200 millió mobiltelefon és notebook akkumulátor, meg az akkus csavarhúzók aksijai sem érdekeltek senkit. Pedig azt is afrikai gyerekek bányászták, meg kínaiak. DE most, hogy az EV-k egyre népszerűbbek és Li-ion akkukkal kezdték el gyártani őket (és még az első Leaf-ek idején is mondták, hogy be kell indítani az akkumulátorok fejlesztését és a roncsautós szabályok miatt a hulladékkezelésüket is!), na ííígggyyy már halálos ellenség és pfhejjjjjj.... azt hiszed eddig nem volt NMP szennyezés? Csak veled együtt mindenki lesz@rta. Konkrétan partnerünk az a cég, aki Svájcban és Norvégiában letelepítette az első ilyen hasznosító üzemeket, és a BASF-fel is dolgozunk egy "black mass" hasznosító üzemen, a jelenlegi fejlesztési állapot 98% kinyerést biztosít, amit 99.9%-ra akarnak feltornázni 2030-ig. Tehát jelenleg az új telepítésű üzemek már 98%-ot visszaforgatnak. És tudod mi a gyakorlatban a problémájuk? Tippelj... az, hogy NINCS ELÉG AKKUMULÁTOR HULLADÉK számukra. 8-10 országból importálnak feldolgozandó hulladék alapanyagot és régi veszhull. lerakókat nyitnak meg forrásként.

3. Ólom akkumulátorok: szerinted az ólom "tud róla", hogy ő egy újrahasznosított ólomakkumulátorban van? Nem gondolod, hogy esetleg más oka van annak, hogy az élettartama nem annyi?

4. Újrahasznosított CO2-ből benzint vagy gázolajat mennyit tudsz jelenleg tankolni a kutakon? Ha ekkora problémád van az újrahasznosításból érkező akkumulátorokkal. Új anyag a hulladékos piacon, amit a gyártásba visszaforgatni több év már csak a technológia okán is. Az újrahasznosított korom az ipari korom helyére 3-4 év kísérlet után mehet gumiabroncsba. Ezeket a recepteket elég sok tényezőnek kell megfeleltetni ahhoz, hogy csont nélkül mehessenek gyártásba.

5. Műanyag hulladékok: először is az autóbontásból származó hulladékoknak meg van a helye, szabályzat írja le pontosan mivel mit kell csinálni. Normál lakossági hulladékudvarok erre nincsenek felkészítve (miért lennének, hiszen otthon senki se folytasson magánemberként autóbontási tevékenységet, mert még a végén egy kis glikol kifolyik a talajba :) ). A beszállítói minőségről a beszállító tehet és az a gyártó, amelyik elfogadja. Ez sem a műanyag hibája. Gumiabroncsból közvetlenül senki nem csinál ételhordó edényt, de ilyet nem is állított senki. A megfelelő feldolgozási folyamatoknak le kell zajlania ehhez. A cementgyárak ha nem tüzelnének gumiabroncsokkal vagy RDF-fel, akkor petrolkoksszal tüzelnének. Az jobb lenne? Vagy szerinted mivel kellene 32-40MJ/kg energiatartalmú fűtőanyagot kihelyettesíteni okostojás? Ott vannak a megfelelő bypass rendszerek, semmivel sem szennyezőbbek a kibocsátás szempontjából. Sőt, a kéntelenítők építkezéshez szükséges gipszet is előállítanak a kéntartalmából + a hamutartalma az acéllal együtt a klinkerben hasznosul. Csupán egy picit tájékozódni kellene mielőtt vagdalkózni kezdesz...

6. Erre a jövőben mindensz@rlesz dologra nem tudok és nem is szeretnék reagálni. Nyererencz meg nyenyerészhet a háttérben továbbra is.
Core Audio termékek gyártása, TARA LABS kábelek forgalmazása
MBL, PrimaLuna, PASS Labs, ODEON, NAT Audio, Vivid, Entreq, Esoteric

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15762
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 11043
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »

Egymás vég nélküli cseszegetése helyett egy játékot javaslok.

Engedjünk teret minden szkepticizmusunknak és fantáziánkban töröljünk el mindent, ami ellen kifogás merült fel az elmúlt hetekben, hónapokban! Állítsuk le az elektromos autógyártást, tiltsuk be a műanyag alkatrészek gyártását, visszagyűjtését és újrafeldogozását, zárjuk be a MOHU-t! Térjünk vissza a régi technológiákhoz és anyaghasználatokhoz, gyártsunk mindent fémből, fából, textíliából! Hagyjuk figyelmen kívül a környezetvédelmi szempontokat, töröljük ki elménkből a klímaváltozás gondolatát! Ne foglalkozzunk a fény- és légszennyezéssel, zajterheléssel, amiket sokan liberális/értelmiségi hisztinek tekintenek!

Várom a tippeket, az így létrejövő régi/új világrend mennyire lenne működőképes és fenntartható a XXI. század derekán 8-9 milliárd humanoid földlakót alapul véve.

Avatar
wittao
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 1836
Csatlakozott: 2017.01.29., vas. 12:19
Értékelés: 2086

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: wittao »

ZolaBA írta:
2025.08.13., szer. 14:33
wittao írta:
2025.08.13., szer. 14:18
Europaban 3.5millio tonna gumiabroncs keletkezik evente. Jelenleg ilyen hasznositasi megoldassal 50.000 tonna hasznosul, 250.000 tonna kapacitas epites alatt, 2032-ig 1millio tonna kerul ilyen formaban ujrahasznositasra.
tehát jelenleg 1,4%, épül további 7,1% és 2032-ig meg lesz a 28,5% kapacitás.
Persze persze ez is örömteli, de azért fenntarthatóságról talán még ne beszéljünk :D
Elkaptad a lenyeget aranyapam megint :)
Eloszor is valahol el kell kezdeni, legjobb az elejen.
Masodsorban azt gondolod, hogy most azzal a 3.5millioMt abronccsal nem tortenik semmi? EU rendelet csomag van arrol, hogy milyen kotelezo visszagyujtesi es hasznositasi kvotak vannak, amiket kotelezo teljesiteni. Es teljesitik is.
Amirol fentebb irtam az egy uj megoldas, nem az ugynevezett “csővégi” technologiak egyike, 1960-as evek ota fejlesztik, es most jutottak el arra a szintre, amikor mar lehet nagy mennyisegekkel, kontrolaltan hasznalni.
A fenntarthatosagrol mar regesreg beszelhetunk, csupan annak a hatasfoka is javul. Gyorsabban, egyszerubben, olcsobban. Nem ertem ezzel mi a problema?
Core Audio termékek gyártása, TARA LABS kábelek forgalmazása
MBL, PrimaLuna, PASS Labs, ODEON, NAT Audio, Vivid, Entreq, Esoteric

Avatar
ZolaBA
Törzsvendég
Törzsvendég
Hozzászólások: 1906
Csatlakozott: 2006.10.31., kedd 09:10
Értékelés: 1724
Tartózkodási hely: Pilisvörösvár

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: ZolaBA »

wittao írta:
2025.08.13., szer. 14:18
Europaban 3.5millio tonna gumiabroncs keletkezik evente. Jelenleg ilyen hasznositasi megoldassal 50.000 tonna hasznosul, 250.000 tonna kapacitas epites alatt, 2032-ig 1millio tonna kerul ilyen formaban ujrahasznositasra.
tehát jelenleg 1,4%, épül további 7,1% és 2032-ig meg lesz a 28,5% kapacitás.
Persze persze ez is örömteli, de azért fenntarthatóságról talán még ne beszéljünk :D
Rövid az élet ... egyél sok palacsintát!

Válasz küldése

Vissza: “Csevegők”