Annak érdekében, hogy fenntartsuk ezt a szigetet, szükségünk van bevételre. Te is támogathatsz minket, ha azt szeretnéd, hogy sokáig és stabilan tudjunk működni. Amennyiben élsz ezzel a lehetőséggel, azt mi megköszönjük!

Zöld topik

Avatar
wittao
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 1836
Csatlakozott: 2017.01.29., vas. 12:19
Értékelés: 2086

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: wittao »

ZolaBA írta:
2025.08.13., szer. 13:22
wittao írta:
2025.08.13., szer. 00:25
raadasul fekete gumiabroncsbol lehet hofeher Tupperware muanyag edenyt kesziteni!
Ez biztosan így is van. A kérdés inkább az, hogy csinálnak-e.
Ha tippelnem kéne az ilyen minőségű újrahasznosítás sem anyagilag, de talán még környezetvédelmi szempontból sem jobb mint az új nyersanyag... Persze biztosan vannak jól fizetett pilot projektek, ahol bebizonyítják, hogy lehetséges használt abroncsból tupperware-t gyártani, mindenki elteszi szépen a kutatási lóvét, a termékre rákerül az újrahasznosítható plecsni, aztán meg minden marad változatlanul úgy, ahogy a legtöbb vele a profit.

Amúgy valahol azt írták, hogy világszinten percenként 3300 db használt gumiabroncs keletkezik.
Igen, csinalnak.
Europaban 3.5millio tonna gumiabroncs keletkezik evente. Jelenleg ilyen hasznositasi megoldassal 50.000 tonna hasznosul, 250.000 tonna kapacitas epites alatt, 2032-ig 1millio tonna kerul ilyen formaban ujrahasznositasra.

Ne tippelj, hogy kornyezetvedelmileg jobb-e vagy anyagilag jobban megeri-e. A valasz mindkettore igen. 2.5x kisebb a labnyoma ennek a hasznositasi modszernek a fosszilis alapanyagokra tamaszkodohoz kepest. A beruhazasok 5-6 ev megterulessel szamolnak jelenlegi uzleti kornyezetben, tamogatasok nelkul. Termeszetesen a koolajar, acelar, egxeb alapanyagok ara ezen valtoztathat.
Fontos kiemelni, hogy a 2.5x okolabnyom az az 1x korforgasra igaz, amikor masodjara, harmadjara forog ugyanaz az anyag, akkor sokkal jobb az eredmeny, es a korforgasok szama nem limitalt.

A nagyfiuk a nemzetkozi piacon nem igy jatszanak :) idehaza tobb pelda is van az altalad felvazolt forgatokonyvrol az utobbi 15-20 evbol… nemzetkozileg is volt boven, de a nemzetkozi befektetoi rendszer mar teljesen mashogy monitorozza ezeket a projekteket, olyan szakmai fuggetlen bizottsagok vannak amelyekkel a beruhazo nem is talalkozik, igy konnyen dobhatjak ezeket a mese projekteket. A mi cegunket a BASF 2 evig vilagitotta at a pelda kedveert, mire atmentunk a rostan. A bankok sem csak ugy serobol finansziroznak manapsag 10-20-50-100M€ osszegeket. EIB-EBRD bankhalozatokkal a targyalasok felernek egy tokonrugassal, mivel ott egy kamu megvalosithatosagi tanulmannyal, vagy egy laborkorulmenyek kozott is alig mukodo kis kamuval mar szoba sem allnak, azonnal rostaljak a dolgot.
Roviden osszefoglalva a minosegi, kornyezetvedelmi es a finanszirozasi rendszerek is keszen allnak mar ezen kerdesek megoldasara.
A kisember mit hisz, mit nem hisz, az meg igazabol mindegy a global eredmenyt tekintve.
Core Audio termékek gyártása, TARA LABS kábelek forgalmazása
MBL, PrimaLuna, PASS Labs, ODEON, NAT Audio, Vivid, Entreq, Esoteric

Avatar
ZolaBA
Törzsvendég
Törzsvendég
Hozzászólások: 1906
Csatlakozott: 2006.10.31., kedd 09:10
Értékelés: 1724
Tartózkodási hely: Pilisvörösvár

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: ZolaBA »

wittao írta:
2025.08.13., szer. 00:25
raadasul fekete gumiabroncsbol lehet hofeher Tupperware muanyag edenyt kesziteni!
Ez biztosan így is van. A kérdés inkább az, hogy csinálnak-e.
Ha tippelnem kéne az ilyen minőségű újrahasznosítás sem anyagilag, de talán még környezetvédelmi szempontból sem jobb mint az új nyersanyag... Persze biztosan vannak jól fizetett pilot projektek, ahol bebizonyítják, hogy lehetséges használt abroncsból tupperware-t gyártani, mindenki elteszi szépen a kutatási lóvét, a termékre rákerül az újrahasznosítható plecsni, aztán meg minden marad változatlanul úgy, ahogy a legtöbb vele a profit.

Amúgy valahol azt írták, hogy világszinten percenként 3300 db használt gumiabroncs keletkezik.
Rövid az élet ... egyél sok palacsintát!

Avatar
diagnet
Fórumlakó
Fórumlakó
Hozzászólások: 531
Csatlakozott: 2012.12.06., csüt. 21:55
Értékelés: 605

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: diagnet »

wittao írta:
2025.08.13., szer. 00:25

Eddig is sok volt a “jobol” reszedrol, nem szeretnek szemelyeskedesbe belemenni, csupan annyit szeretnek kerni, hogy amihez nem ertesz legyszives ne irjal kijelento modban le semmit. Konkretan egy mondatod nem volt a fentiekben, amiben ne lett volna targyi tevedes. A hulladekgazdalkodas az utobbi ket evtizedben hatalmasat fejlodott. Az akkumulatorok 98-99%-ujrahasznosithato (beleertve valamennyi akku-tipust, meg a lugos akkukat is). A hazai nagy akkugyarban csak a cimke nem ujrahasznositott alapanyagbol keszul, minden mas az… es ez ugyanigy igaz az EV/Li-Ion, LiFePo, vagy eppen NiCd, NiMH akkukra is!
Az autok muanyagjai egytol egyig hasznosulnak, meg a folyadekok is szarazra-fektetes utan.

Pont fentebb irtam le, hogy az ujrahasznositas egy olyan iranyt vett a femeknel, polimereknel, hogy az ujrahasznositott alapanyagoknal nem kell kompromisszumot kotnie a gyartonak (nem lesz ciradas szine egy muanyagnak… raadasul fekete gumiabroncsbol lehet hofeher Tupperware muanyag edenyt kesziteni!). Sajnos az edukacio hianya elegge megmutatkozik mar idehaza, es sajnos igeny sem nagyon van/befogadasi kepesseg az uj dolgokra. Pedig azok elerhetok, es meg csak nem is dragabb, hanem jovedelmezo uzeltagak. Fenntarthato autogyartashoz soha nem voltunk meg olyan kozel, mint ma.
Értem én, hogy egyre többen vannak olyanok akiknek az életfilozófiájuk a szélsőségek keresésével, promózásával vagy eladásával nyer értelmet. Azt is tudtam mikor megláttam a nicked a "zöld" topik mellett, hogy megint valami abszurd téma lesz porondon és hát persze hogy az elektromos luxiautózás shillelésébe csöppentem.
De engedd meg, hogy azt írjam le amit tapasztalok, mivel az itt olvasottakból biztosra veszem, hogy a jelenlévők közül senki nem dolgozott autógyárban, se a járműfenntartó szektorban.

Az általad felvázolt hulladékgazdálkodás olyan magas szinten van, hogy Mo. legnagyobb autógyára hulladékkezelő cégénél 2 éve még rendőrségi vizsgálat is zajlott a lítium és n-metil-pirrolidon talajvíz szennyezés miatt amit csak jelentős korrupció útján tudtak eltussolni. A semlegesítési és szétválasztási folyamathoz szintén jelentős mennyiségű vegyianyag szükséges akárcsak az előállításhoz. Minden felelős tanulmány leírja, hogy a li-ion akkuk hosszabb távon nagy tömegű hulladékfelhalmozódást okoznak.
Egyedül az ólomakkukat lehet magas hatékonysággal újrahasznosítani. De ott is fennáll az a következmény, hogy míg a legkevesebb újrahasznosított anyagot tartalmazó első szerelésű gyári akku 8-15 évet szolgál, a bolti "green recycled" selejt általában 2-5 évet bír és már annak is egekben van az ára "környezetvédelmi" díjak és magas haszonkulcsok miatt. Biztos nagyon környezetkímélő nonstop gyártani és cserélgetni közben milliárdossá hízlalni a nagykereket.
A jelenleg futó EV akksikban annyi újrahasznosított anyag van ami még egy 48V-os mild hibrid pakkhoz is kevés lenne. Közben meg százezer tonnás tételekben érkezik afrikai és ausztrál bányavállalatoktól az alapanyag. Addig állj egy lábon míg megkapod az első teljesen újrahasznosított akksis EV-d...

A műanyagoknak is példás az újrahasznosítása, főleg kishazánkban az EU közepén kivágnak a hulladékudvarokból ha autóalkatrészből származó válogatott műanyagot viszel. Nem vehetik át, a mohu meg olyan előnytelen szerződést köt az autószervizekkel, hogy (a fémeken és a folyadékokon kívül) inkább beleszórnak mindent a lakossági szemétbe. A beszállítók örülnek ha egyáltalán sikerül pl. egy lámpatestet úgy legyártani, hogy az a szavatossági időn belül nem reped szét és ázik be.
Használt gumiabroncsból éthordóedény megint életszerű. Tonnaszámra égetik a gumit a cementgyárakban annyira nem tudnak vele mit kezdeni.

Persze hogy jövedelmező EUs támogatásokból látszat újrahasznosításon nyerészkedni. A kényelmes elefántcsonttornyokból néhány évig még büszkén lehet mutogatni a kozmetikázott adatokra és élvezni a korlátlan fogyasztás által generált profitot. Csak a felelős döntéshozók már látják, hogy nem elég a globális probléma 0.1%-át lokálisan kezelgetni.
Nem hiába álltak bele német ipar energiaigényének csökkentésébe, és a belsőégésű modellek tiltásával való fenyegetőzésbe. Vannak akik már továbbgondolták és nem akarnak bármi áron újra nagyok lenni. Az elektomos autó jellegéből adódóan nem lesz mindenkié és a trump korszak vámjai majd az azt követő dollár+olajár visszaerősödés a hagyományos autózást is alapjaiban meg fogja tépázni.

Avatar
wittao
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 1836
Csatlakozott: 2017.01.29., vas. 12:19
Értékelés: 2086

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: wittao »

Tenyeket irtam le, peldakkal, amik jelenleg vannak, es ennel komolyabb erofeszitesek vannak az ugyben, 100 millio EUR nagysagrendben fektetnek olajcegek, petrolkemiai vallalatok es tokealapok ebbe az iparagba. Nem veletlenul.
Core Audio termékek gyártása, TARA LABS kábelek forgalmazása
MBL, PrimaLuna, PASS Labs, ODEON, NAT Audio, Vivid, Entreq, Esoteric

Avatar
tottyi
Hazajáró lélek
Hazajáró lélek
Hozzászólások: 3776
Csatlakozott: 2013.06.19., szer. 16:37
Értékelés: 876
Tartózkodási hely: Šamorín

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: tottyi »

wittao írta:
2025.08.13., szer. 00:25
diagnet írta:
2025.08.12., kedd 21:36
KLajos írta:
2025.08.12., kedd 18:36


Ez a vegán bőr meg társai a legképmutatóbb (valójában: hazug) megnevezések. Műbőr, nem más. Csak így átkeresztelve jobban hangzik. Marketing. És kmoly pénzkereset a gyáróknak, pontosabban a részvényeseknek. Senki más nem jár jól velük. Van sok tízéves (30+) rendes bőr ülésgarnitúrám a kocsiban. Kicsit jobb állapotú, mint az alcantara és a vegán műbőrök 6-8-10 év után ... Mert eleve erősebb anyag, sőt, sokkal vastagabb is.

(Lásd még pl.: fabútor vs. ikea/jysk/bármi bútorlap.)

De ugye kinek mi. Bár a le nem gyártott autó, bútor, mosógép, bármi komolyabb környezetvédelem a pár évente cserélt „jaj, ez mennyivel kevesebb energiát fogyaszthoz” képest.
Műbőrből is van 20+ évig tartó jó minőség. MB-tex a neve. Minden elhatározás, pénz és technológia kérdése.
A képmutatás inkább az újrahasznosítás terén jelentkezik. Ugyanis nagyon nem mindegy, hogy valami újrahasznosítható, vagy újrahasznosított. Az utóbbi már a lánc végén álló szinte értéktelen hulladék aminek a további feldolgozása a magas energiaigény vagy a hiányzó technológia miatt általában egyre kevésbé jön létre. Tehát üléskárpitból soha többet nem lesz üléskárpit, műszerfalból műszerfal, akkumulátorból akkumulátor. A kinyert nyersanyagok mindig csak egy gyengébb minőséget igénylő és eltérő felhasználási területen alkalmazhatók tovább. Csak ugye ha valamit eleve hulladékgranulátumból sütnek ki, azzal már nem sokmindent lehet kezdeni. Ezért (is) kamu a "fenntartható" autógyártás.
Eddig is sok volt a “jobol” reszedrol, nem szeretnek szemelyeskedesbe belemenni, csupan annyit szeretnek kerni, hogy amihez nem ertesz legyszives ne irjal kijelento modban le semmit. Konkretan egy mondatod nem volt a fentiekben, amiben ne lett volna targyi tevedes. A hulladekgazdalkodas az utobbi ket evtizedben hatalmasat fejlodott. Az akkumulatorok 98-99%-ujrahasznosithato (beleertve valamennyi akku-tipust, meg a lugos akkukat is). A hazai nagy akkugyarban csak a cimke nem ujrahasznositott alapanyagbol keszul, minden mas az… es ez ugyanigy igaz az EV/Li-Ion, LiFePo, vagy eppen NiCd, NiMH akkukra is!
Az autok muanyagjai egytol egyig hasznosulnak, meg a folyadekok is szarazra-fektetes utan.

Pont fentebb irtam le, hogy az ujrahasznositas egy olyan iranyt vett a femeknel, polimereknel, hogy az ujrahasznositott alapanyagoknal nem kell kompromisszumot kotnie a gyartonak (nem lesz ciradas szine egy muanyagnak… raadasul fekete gumiabroncsbol lehet hofeher Tupperware muanyag edenyt kesziteni!). Sajnos az edukacio hianya elegge megmutatkozik mar idehaza, es sajnos igeny sem nagyon van/befogadasi kepesseg az uj dolgokra. Pedig azok elerhetok, es meg csak nem is dragabb, hanem jovedelmezo uzeltagak. Fenntarthato autogyartashoz soha nem voltunk meg olyan kozel, mint ma.
Egyszer szeretnek magamban ennyire 100%-osan biztos lenni, hogy amit mondok az minden ugy van. :rolleyes: Remenykedek benne, hogy valamikor sikerul elernem ezt a szintet a magabiztossagban es bolcsessegben.
Rengeteget olvasok es megtobb kommentet, maganyvelement de nem mernek semmit sem 100%-ban kijelenteni, hogy az ugy van. Meg tanulnom es tapasztalnom kell, eleg sokat.
Audio PC - WW Platunim 7 | USB - Shunyata Research Sigma v2 | Chord Dave - WW Platinum 7 | WW Platinum Eclipse 8 XLR | Benchmark HPA4 | Hangfalkabel - Valhalla Draco Reference V3 XLR | ATC SCM150ASL Pro | Tapkabel hangfalba (2x) - WW Platinum 7 | Betapkabel - Valhalla Draco V3/2 HC R

Avatar
wittao
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 1836
Csatlakozott: 2017.01.29., vas. 12:19
Értékelés: 2086

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: wittao »

diagnet írta:
2025.08.12., kedd 21:36
KLajos írta:
2025.08.12., kedd 18:36
wittao írta:
2025.08.12., kedd 15:49
Emiatt annyira nem kell ódzkodni egy új autó vegán bőr ülésétől, amikor újrahasznosításra kerül sor, akkor megy vissza egy idő múlva a finomítóba alapanyagként, kőolaj helyett. És újra bekerül a ciklusba.
Ez a vegán bőr meg társai a legképmutatóbb (valójában: hazug) megnevezések. Műbőr, nem más. Csak így átkeresztelve jobban hangzik. Marketing. És kmoly pénzkereset a gyáróknak, pontosabban a részvényeseknek. Senki más nem jár jól velük. Van sok tízéves (30+) rendes bőr ülésgarnitúrám a kocsiban. Kicsit jobb állapotú, mint az alcantara és a vegán műbőrök 6-8-10 év után ... Mert eleve erősebb anyag, sőt, sokkal vastagabb is.

(Lásd még pl.: fabútor vs. ikea/jysk/bármi bútorlap.)

De ugye kinek mi. Bár a le nem gyártott autó, bútor, mosógép, bármi komolyabb környezetvédelem a pár évente cserélt „jaj, ez mennyivel kevesebb energiát fogyaszthoz” képest.
Műbőrből is van 20+ évig tartó jó minőség. MB-tex a neve. Minden elhatározás, pénz és technológia kérdése.
A képmutatás inkább az újrahasznosítás terén jelentkezik. Ugyanis nagyon nem mindegy, hogy valami újrahasznosítható, vagy újrahasznosított. Az utóbbi már a lánc végén álló szinte értéktelen hulladék aminek a további feldolgozása a magas energiaigény vagy a hiányzó technológia miatt általában egyre kevésbé jön létre. Tehát üléskárpitból soha többet nem lesz üléskárpit, műszerfalból műszerfal, akkumulátorból akkumulátor. A kinyert nyersanyagok mindig csak egy gyengébb minőséget igénylő és eltérő felhasználási területen alkalmazhatók tovább. Csak ugye ha valamit eleve hulladékgranulátumból sütnek ki, azzal már nem sokmindent lehet kezdeni. Ezért (is) kamu a "fenntartható" autógyártás.
Eddig is sok volt a “jobol” reszedrol, nem szeretnek szemelyeskedesbe belemenni, csupan annyit szeretnek kerni, hogy amihez nem ertesz legyszives ne irjal kijelento modban le semmit. Konkretan egy mondatod nem volt a fentiekben, amiben ne lett volna targyi tevedes. A hulladekgazdalkodas az utobbi ket evtizedben hatalmasat fejlodott. Az akkumulatorok 98-99%-ujrahasznosithato (beleertve valamennyi akku-tipust, meg a lugos akkukat is). A hazai nagy akkugyarban csak a cimke nem ujrahasznositott alapanyagbol keszul, minden mas az… es ez ugyanigy igaz az EV/Li-Ion, LiFePo, vagy eppen NiCd, NiMH akkukra is!
Az autok muanyagjai egytol egyig hasznosulnak, meg a folyadekok is szarazra-fektetes utan.

Pont fentebb irtam le, hogy az ujrahasznositas egy olyan iranyt vett a femeknel, polimereknel, hogy az ujrahasznositott alapanyagoknal nem kell kompromisszumot kotnie a gyartonak (nem lesz ciradas szine egy muanyagnak… raadasul fekete gumiabroncsbol lehet hofeher Tupperware muanyag edenyt kesziteni!). Sajnos az edukacio hianya elegge megmutatkozik mar idehaza, es sajnos igeny sem nagyon van/befogadasi kepesseg az uj dolgokra. Pedig azok elerhetok, es meg csak nem is dragabb, hanem jovedelmezo uzeltagak. Fenntarthato autogyartashoz soha nem voltunk meg olyan kozel, mint ma.
Core Audio termékek gyártása, TARA LABS kábelek forgalmazása
MBL, PrimaLuna, PASS Labs, ODEON, NAT Audio, Vivid, Entreq, Esoteric

Avatar
diagnet
Fórumlakó
Fórumlakó
Hozzászólások: 531
Csatlakozott: 2012.12.06., csüt. 21:55
Értékelés: 605

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: diagnet »

KLajos írta:
2025.08.12., kedd 18:36
wittao írta:
2025.08.12., kedd 15:49
Emiatt annyira nem kell ódzkodni egy új autó vegán bőr ülésétől, amikor újrahasznosításra kerül sor, akkor megy vissza egy idő múlva a finomítóba alapanyagként, kőolaj helyett. És újra bekerül a ciklusba.
Ez a vegán bőr meg társai a legképmutatóbb (valójában: hazug) megnevezések. Műbőr, nem más. Csak így átkeresztelve jobban hangzik. Marketing. És kmoly pénzkereset a gyáróknak, pontosabban a részvényeseknek. Senki más nem jár jól velük. Van sok tízéves (30+) rendes bőr ülésgarnitúrám a kocsiban. Kicsit jobb állapotú, mint az alcantara és a vegán műbőrök 6-8-10 év után ... Mert eleve erősebb anyag, sőt, sokkal vastagabb is.

(Lásd még pl.: fabútor vs. ikea/jysk/bármi bútorlap.)

De ugye kinek mi. Bár a le nem gyártott autó, bútor, mosógép, bármi komolyabb környezetvédelem a pár évente cserélt „jaj, ez mennyivel kevesebb energiát fogyaszthoz” képest.
Műbőrből is van 20+ évig tartó jó minőség. MB-tex a neve. Minden elhatározás, pénz és technológia kérdése.
A képmutatás inkább az újrahasznosítás terén jelentkezik. Ugyanis nagyon nem mindegy, hogy valami újrahasznosítható, vagy újrahasznosított. Az utóbbi már a lánc végén álló szinte értéktelen hulladék aminek a további feldolgozása a magas energiaigény vagy a hiányzó technológia miatt általában egyre kevésbé jön létre. Tehát üléskárpitból soha többet nem lesz üléskárpit, műszerfalból műszerfal, akkumulátorból akkumulátor. A kinyert nyersanyagok mindig csak egy gyengébb minőséget igénylő és eltérő felhasználási területen alkalmazhatók tovább. Csak ugye ha valamit eleve hulladékgranulátumból sütnek ki, azzal már nem sokmindent lehet kezdeni. Ezért (is) kamu a "fenntartható" autógyártás.

KLajos
Nincs visszaút
Nincs visszaút
Hozzászólások: 191
Csatlakozott: 2020.07.10., pén. 05:07
Értékelés: 87
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: KLajos »

wittao írta:
2025.08.12., kedd 15:49
Emiatt annyira nem kell ódzkodni egy új autó vegán bőr ülésétől, amikor újrahasznosításra kerül sor, akkor megy vissza egy idő múlva a finomítóba alapanyagként, kőolaj helyett. És újra bekerül a ciklusba.
Ez a vegán bőr meg társai a legképmutatóbb (valójában: hazug) megnevezések. Műbőr, nem más. Csak így átkeresztelve jobban hangzik. Marketing. És kmoly pénzkereset a gyáróknak, pontosabban a részvényeseknek. Senki más nem jár jól velük. Van sok tízéves (30+) rendes bőr ülésgarnitúrám a kocsiban. Kicsit jobb állapotú, mint az alcantara és a vegán műbőrök 6-8-10 év után ... Mert eleve erősebb anyag, sőt, sokkal vastagabb is.

(Lásd még pl.: fabútor vs. ikea/jysk/bármi bútorlap.)

De ugye kinek mi. Bár a le nem gyártott autó, bútor, mosógép, bármi komolyabb környezetvédelem a pár évente cserélt „jaj, ez mennyivel kevesebb energiát fogyaszthoz” képest.

KLajos
Nincs visszaút
Nincs visszaút
Hozzászólások: 191
Csatlakozott: 2020.07.10., pén. 05:07
Értékelés: 87
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: KLajos »

Luxor Audio írta:
2025.08.12., kedd 18:26
KLajos írta:
2025.08.12., kedd 15:23
Védjük a védhetetlent.
Ez az érvelés visszafelé legalább annyira, de inkább erősebben alkalmazható. A pamutot is vissza lehet forgatni, művelik is ezt nagy tételben, az újrafeldolgozott pamut egyre nagyobb arányt képvisel az iparban. Az új, "természetes" pamut előállítása egyáltalán nem nevezhető környezetbarátnak a komoly energia-, vegyszer- és vízigénye miatt.

Mikor azt írom, egyre több alkatrészt gyártanak reciklált anyagból, azzal nem védek semmit, csak egy tényt közlök. A tényeket meg ugye nem kell védeni, megállnak a maguk lábán.

Újrafeldolgozásnál általában valamilyen műanyag jut eszünkbe, nálam jobban azt meg kevesen utálják, évtizedekig nem tűrtem meg a lakásomban ilyen tárgyakat, de nekem is be kellett látnom, hogy a mai világot már nem lehet működtetni fémmel, üveggel, fával. Nálam mostanra odáig fajult a kérdés, hogy az egyik cégem műanyag újrafeldogozással, hasznosítással foglalkozik. Ha már elkerülhetetlen valami, próbáljuk megkeresni az előnyeit! A nagy mennyiségű hulladék meg pont ilyen.
https://www.msn.com/hu-hu/hirek/other/m ... 33#details

Európa és a műanyag ...

Akkor ez most nagy mennyiség? 150 kg Európában, a világátlag 60 kg. Mint felhasználás. A visszaforgatás adatai a videóban.

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15763
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 11045
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »

KLajos írta:
2025.08.12., kedd 15:23
Védjük a védhetetlent.
Ez az érvelés visszafelé legalább annyira, de inkább erősebben alkalmazható. A pamutot is vissza lehet forgatni, művelik is ezt nagy tételben, az újrafeldolgozott pamut egyre nagyobb arányt képvisel az iparban. Az új, "természetes" pamut előállítása egyáltalán nem nevezhető környezetbarátnak a komoly energia-, vegyszer- és vízigénye miatt.

Mikor azt írom, egyre több alkatrészt gyártanak reciklált anyagból, azzal nem védek semmit, csak egy tényt közlök. A tényeket meg ugye nem kell védeni, megállnak a maguk lábán.

Újrafeldolgozásnál általában valamilyen műanyag jut eszünkbe, nálam jobban azt meg kevesen utálják, évtizedekig nem tűrtem meg a lakásomban ilyen tárgyakat, de nekem is be kellett látnom, hogy a mai világot már nem lehet működtetni fémmel, üveggel, fával. Nálam mostanra odáig fajult a kérdés, hogy az egyik cégem műanyag újrafeldogozással, hasznosítással foglalkozik. Ha már elkerülhetetlen valami, próbáljuk megkeresni az előnyeit! A nagy mennyiségű hulladék meg pont ilyen.

Avatar
wittao
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 1836
Csatlakozott: 2017.01.29., vas. 12:19
Értékelés: 2086

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: wittao »

KLajos írta:
2025.08.12., kedd 15:23
Luxor Audio írta:
2025.08.12., kedd 11:51

Vegyük észre, hogy az új autók egyre nagyobb arányban már újrafeldolgozott anyagból készülnek! Pl. az általad említett alkatrészek.
És azt is vegyük észre, hogy a korábban használt pamutanyagok még környezetbarátabbak voltak. De hajrá kőolajipar. Ha üzemanyagként kevesebb kell, majd megoldják másképp. Csak belepusztulunk, mint a durva létszámemelkedésbe is.

Védjük a védhetetlent.
Azt észre kell(ett) venni, hogy a természetes anyagok körforgása egy tökéletes ciklust tud leírni az ember és emberi civilizáció nélkül. Viszont velünk együtt a képlet már közel sem ennyire egyértelmű... megpróbálom pár példával szemléltetni:
- vannak a textil bevásárló szatyrok (reklámtáska), amiket sokkal jobb többször használni (akár 100x) bevásárláshoz, mint egy eldobható műanyag zacskót
- viszont ezzel a textil zsákkal kell valamit kezdeni utána, és itt azért egy hatalmas korlátba ütközünk bele: NEM LEHET VÁLTOZTATNI RAJTA. Feltehetjük a kérdést, hogy minek változtatni rajta? Ez alapvetően amiatt van, hogy ha újrahasználják a textilhulladékot, akkor átmegy egy válogatási, mosási, fertőtlenítési fázison, majd ezt követően valamilyen használható textil terméket szabnak/varrnak belőlük. De nem mindenki szeret kockás ingben járni... és nem fogja ezeket a termékeket választani. Mivel az emberek zöme képtelen a kompromisszumra.
- mi történik egy polimer alapú reklámtáskával, ha visszagyűjtik (itt kell a lakosság, hogy nem vágja ki a kommunálisba) újrahasznosítják, lehet belőle (energiabefektetéssel) újra reklámtáska, vagy valami más műanyag termék.
- a kémiai újrahasznosítás itt egy új részt képvisel, ahol szinte a hulladékgazdálkodás és petrolkémiai üzemek kéz a kézben járnak, és a műanyag/gumihulladékokat kisebb szénghidrogénekre bontják, és újra bevezetik a nafta vonalba, és az lesz belőle, amit csak szeretnének a megrendelők. A ciklus végtelen.
(ha nem kell a kockás természetes textil anyag, az megy az égetőbe és energiát kénytelenek termelni belöle)

Lehet már említettem, de egyik ismerősöm azzal foglalkozik, hogy roncsautók újrahasznosítása során keletkezett légzsákokból (brutál erős és kopásálló anyag) ruhákat és kiegészítőket készítenek. A roncsautódat leadod náluk, akkor a régi autó biztonsági öve lehet a táska pántja, ha szeretnéd az ülés textil anyagát is megjelenítik a terméken. Ez kicsiben működik, nem sokan kíváncsiak erre. De van.

A fentiek alapján kijelenthető, hogy a polimer alapú termékek sokkal jobban újrahasznosíthatóak emberi/városi környezetben, mint a természetes anyagok. Emiatt annyira nem kell ódzkodni egy új autó vegán bőr ülésétől, amikor újrahasznosításra kerül sor, akkor megy vissza egy idő múlva a finomítóba alapanyagként, kőolaj helyett. És újra bekerül a ciklusba.
Core Audio termékek gyártása, TARA LABS kábelek forgalmazása
MBL, PrimaLuna, PASS Labs, ODEON, NAT Audio, Vivid, Entreq, Esoteric

KLajos
Nincs visszaút
Nincs visszaút
Hozzászólások: 191
Csatlakozott: 2020.07.10., pén. 05:07
Értékelés: 87
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: KLajos »

Luxor Audio írta:
2025.08.12., kedd 11:51

Vegyük észre, hogy az új autók egyre nagyobb arányban már újrafeldolgozott anyagból készülnek! Pl. az általad említett alkatrészek.
És azt is vegyük észre, hogy a korábban használt pamutanyagok még környezetbarátabbak voltak. De hajrá kőolajipar. Ha üzemanyagként kevesebb kell, majd megoldják másképp. Csak belepusztulunk, mint a durva létszámemelkedésbe is.

Védjük a védhetetlent.

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15763
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 11045
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »

KLajos írta:
2025.08.12., kedd 09:21
Valamint a két tonnás, rendkívül környezetvédő rettenetekbe bedolgozott sok száz kilónyi műanyagtenger (műszerfal, ajtópanelek, polikarbonát “fényszóróüvegek”, üléshuzatok és millió egyéb sallang). De én ne használjak szívószálat …
Vegyük észre, hogy az új autók egyre nagyobb arányban már újrafeldolgozott anyagból készülnek! Pl. az általad említett alkatrészek.

Avatar
wittao
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 1836
Csatlakozott: 2017.01.29., vas. 12:19
Értékelés: 2086

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: wittao »

Itt most alapvetoen nem a mikromuanyagok szennyezeserol van szo, hanem az uszo fizikailag foghato muanyag hulladekrol.

A mikromuanyag problema egx mas kerdes.

Az autok bontasabol szarmazo muanyaghulladekok elegge komolyan le vannak szabalyozva (EU, USA, Ausztralia), sot mar az alapanyagaik is. Az az ipari szegmens brutalis modon “zoldul”, az ujrahasznalati/ujrahasznositasi aranyok is brutalisan novekedtek az utobbi evekben mindenhol.
Core Audio termékek gyártása, TARA LABS kábelek forgalmazása
MBL, PrimaLuna, PASS Labs, ODEON, NAT Audio, Vivid, Entreq, Esoteric

KLajos
Nincs visszaút
Nincs visszaút
Hozzászólások: 191
Csatlakozott: 2020.07.10., pén. 05:07
Értékelés: 87
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: KLajos »

wittao írta:
2025.08.12., kedd 08:29
IMG_8156.jpeg
Továbbá bárhol a mosogatógépek:
https://hvg.hu/tudomany/20250704_mosoga ... szennyezes

Valamint a két tonnás, rendkívül környezetvédő rettenetekbe bedolgozott sok száz kilónyi műanyagtenger (műszerfal, ajtópanelek, polikarbonát “fényszóróüvegek”, üléshuzatok és millió egyéb sallang).
De én ne használjak szívószálat …

Avatar
wittao
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 1836
Csatlakozott: 2017.01.29., vas. 12:19
Értékelés: 2086

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: wittao »

IMG_8156.jpeg
IMG_8156.jpeg (77.34 KiB) Megtekintve 628 alkalommal
Core Audio termékek gyártása, TARA LABS kábelek forgalmazása
MBL, PrimaLuna, PASS Labs, ODEON, NAT Audio, Vivid, Entreq, Esoteric

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15763
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 11045
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »

Gyakran visszatérő aggodalom, hogy nincs elegendő elektromos energia az elektromos autózás kiszolgálásához. Ez így önmagában butaság, de itt van egy gyakorlati ellenpélda is:

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15763
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 11045
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »

pali923 írta:
2025.08.11., hétf. 10:18
Luxor Audio írta:
2025.08.09., szomb. 09:36
Várjunk vagy 50 évet, aztán majd értékeljük, hogy mennyire volt jó az, hogy ezek a koccintgató tulajdonosok meggyőzték az Unió vezetését, hogy erőltessék a villanyautó fejlesztéseket, és az államokat, hogy támogassák némi költségvetési pénzekkel az autócseréket. Innen messziről úgy látszik, hogy olyat akarnak ráerőltetni a piacra, ami a kínaiaknak mintha jobban menne.
Ők meg vérszemet (no és iszonyú nagy állami támogatásokat) kapnak, és jönnek ide csapatostól. Szerintem ez nem jó irány nekünk.
Nem is olyan régen a nagy európai gyártók az autóik egyharmadát adták el a kínai piacon, de bevételük fele onnan származott. Aztán tavaly már az volt ez egyik hír, hogy a Mercedes nem adott el egyetlen autót sem októberben Kínában, és azóta szerintem nem nagyon változott a helyzet.
Én nem hiszem, hogy erre is pezsgőt bontottak azok a tulajok, akármilyen nagy biznisz is a stratégiai megállapodás Kínával. A német (és magyar) autógyári munkások meg főleg nem örülnek a mai változásoknak.
Szép összefoglaló.

Kétlem, hogy a tradicionális autógyárak erőltetnék az elektromos autózást, nekik ez nem érdekük, ők az évtizedek alatt kifejlesztett, bejáratott technológiát szeretnék újra és újra eladni. Ellenben a feltörekvő cégek (mint a kínai gyártók is) erős érdeke, hogy a piac boruljon fel, mindenki kényszerüljön új fejlesztésekre, amiben a fürgébb vadászok be tudják előzni a lomha mammutokat. Ez nagyjából meg is történt, jelenleg a lassú öregek pislogva próbálnak Kína és Korea után menni, de még mindig növekszik a lemaradásuk. (Nokia szindróma) Az ázsiában ma már megvásárolható, ott tervezett autókban olyan újítások vannak, amik az európai típusokba évek múlva kerülnek majd be. Ugye emlékszünk még az MP3 és streaming világában is a kazettás magnókhoz és CD lejátszókhoz röhejesen ragaszkodó gyártókra... No most ők próbálnak elektromos autókat gyártani.

A Mercedesről nem tudok, de a Volkswagen konszern szépen bevásárolta magát a kínai autóiparba, így ők már mindenképpen jól járnak, akár tarolja a piacot Kína, akár lábra áll az európai autógyártás.

50 év múlva sok dolgot tisztábban látunk majd, ha még látunk bármit is akkor. A jelenlegi helyzet tényleg káosz, de szerintem nem durvább, mint a múlt évszázad elején, amikor a belsőégésű motorokkal hajtott személyautók megjelentek a lovaskocsiknak épített úthálózaton, ahol ugye benzinkutak sem voltak (ahogy jelenleg meg nincs elég elektromos töltőpont). Ismét átélhetünk egy teljes technológiaváltást az ezzel járó összes nyűggel. A német autógyárak munkásai azzal szembesülnek most, amivel pár évvel korábban a lámpagyújtogatók, a (lovas)kocsisok, favágók, szabók, jegesek, gépírók, meg az a többezer tervezőmérnök, akiket a mesterséges intelligencia előretörése miatt mostanában bocsátott el a Boeing.

Amúgy a következő 50 év alatt remélhetően a személyautózás kihal, vagy erősen visszaszorul, ezzel járnánk a legjobban.

Avatar
pali923
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2106
Csatlakozott: 2008.11.08., szomb. 13:42
Értékelés: 1221

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: pali923 »

Luxor Audio írta:
2025.08.09., szomb. 09:36
Egy személyautó eladási ára erősebben függ a politikai döntésektől, adóktól, kiszabott büntetésektől, embargóktól, állami támogatásoktól, mint a bekerülési költségektől.
Ez bizony lehetséges, de akkor valami itt nagyon félrecsúszott. Szerintem.
Várjunk vagy 50 évet, aztán majd értékeljük, hogy mennyire volt jó az, hogy ezek a koccintgató tulajdonosok meggyőzték az Unió vezetését, hogy erőltessék a villanyautó fejlesztéseket, és az államokat, hogy támogassák némi költségvetési pénzekkel az autócseréket. Innen messziről úgy látszik, hogy olyat akarnak ráerőltetni a piacra, ami a kínaiaknak mintha jobban menne.
Ők meg vérszemet (no és iszonyú nagy állami támogatásokat) kapnak, és jönnek ide csapatostól. Szerintem ez nem jó irány nekünk.
Nem is olyan régen a nagy európai gyártók az autóik egyharmadát adták el a kínai piacon, de bevételük fele onnan származott. Aztán tavaly már az volt ez egyik hír, hogy a Mercedes nem adott el egyetlen autót sem októberben Kínában, és azóta szerintem nem nagyon változott a helyzet.
Én nem hiszem, hogy erre is pezsgőt bontottak azok a tulajok, akármilyen nagy biznisz is a stratégiai megállapodás Kínával. A német (és magyar) autógyári munkások meg főleg nem örülnek a mai változásoknak.
erősítő: LZ 7, cd: Marantz CD5000 modifikált, dvd: Cambridge Audio DVD89, lemezjátszó: REGA Planar2+RB250 AN kábel+Roksan Corus Black+Orbit2+Heed Quasar streamer: Electrocompaniet RENA S1+Schiit Bifrost Multibit, hangfal: Triangle Antal EX, kábel: Wireworld, Chord, Valhalla

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15763
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 11045
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »

pali923 írta:
2025.08.08., pén. 22:23
Az pedig evidencia, hogy amit a politikusok ráerőltetnek egy társadalomra, abból nem sül ki hepiend. Szóval hagyni kéne ezt a történetet folyni a maga tempója szerint, és akkor talán az itteni gyárakat se kéne bezárni egy nem egészen tisztességes versenytárs miatt.
Szép gondolat, de...

Mióta az autógyárak hatalmas konszernekbe tömörültek, melyeket nem autóipari szakemberek, hanem pénzügyi befektetők irányítanak, a hagyományos szabadverseny, ahol a valós vásárlói igények vezérlik a folyamatokat, gyakorlatilag megszűnt. Öltönyös vízfejek, hétpróbás marketingesek sütik ki, neked 3 év múlva mi fog tetszeni és mire oda jutsz, simán el is fogják érni, hogy örömmel vásárold meg a terméket, amit a saját vágyad tárgyának hiszel. Mivel bődületes pénzről van szó, ez a fajta és mértékű üzleti stratégia valamennyire már politika is, ha nem is a szokásos pártpolitika, de oda-vissza átszövik a politikai érdekek, célok, döntések. Egy személyautó eladási ára erősebben függ a politikai döntésektől, adóktól, kiszabott büntetésektől, embargóktól, állami támogatásoktól, mint a bekerülési költségektől.

Mi itt kéjesen elvitázgatunk márkák, gyárak közötti különbségekről, közben a szerintünk konkurens cégek vezetői jókat kuncognak rajtunk néhány palack, szigorúan 6 C fokosra hűtött Dom Pérignon felett. Pl. a Volkswagen AG ( Volkswagen, Audi, Porsche, Škoda, SEAT, Cupra, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Ducati, MAN, Scania) tulajdonosai szerintem igen jókat vidulnak az itteni beszélgetést olvasva, amiben az általuk tulajdonolt, vagy stratégia megállapodásokba bevont kínai gyárak által ellopott európai licenszekről értekezünk. Előbb-utóbb csak fel kellene már hagynunk azzal, hogy konyhai logikával próbálunk szélsőségesen összetett, dollár billiókat mozgató folyamatokat megfejteni. Ez a kínai vs nyugati vita már 2 évtizede is idejétmúlt volt, ma már kimondottan nevetséges.

Avatar
pali923
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2106
Csatlakozott: 2008.11.08., szomb. 13:42
Értékelés: 1221

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: pali923 »

Nekem ugyan fogalmam sincs, hogy mennyire lesz megváltás a villanyautózás, de mostanában hallottam egy dolgot, ami elgondolkodtatott: ma piaci alapon sehol nincs tömeges villanyautózás, mert vagy a vásárlót, vagy a gyártót ösztönzik állami pénzekkel. Az pedig evidencia, hogy amit a politikusok ráerőltetnek egy társadalomra, abból nem sül ki hepiend. Szóval hagyni kéne ezt a történetet folyni a maga tempója szerint, és akkor talán az itteni gyárakat se kéne bezárni egy nem egészen tisztességes versenytárs miatt.
erősítő: LZ 7, cd: Marantz CD5000 modifikált, dvd: Cambridge Audio DVD89, lemezjátszó: REGA Planar2+RB250 AN kábel+Roksan Corus Black+Orbit2+Heed Quasar streamer: Electrocompaniet RENA S1+Schiit Bifrost Multibit, hangfal: Triangle Antal EX, kábel: Wireworld, Chord, Valhalla

Avatar
diagnet
Fórumlakó
Fórumlakó
Hozzászólások: 531
Csatlakozott: 2012.12.06., csüt. 21:55
Értékelés: 605

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: diagnet »

Megpróbálok tételesen reagálni:
- a kínai autó gyártók fos szart gyártanak a tradicionális autó gyártók termékeihez képest. A képességek azok attól függenek, hogy éppen az ellopott licencekből és a belpiacos reflexeikből mit tudnak összemixelni ami még megfelel az eu előírásoknak. és a legújabb Byd, Mg etc platform mindegy milyen menettulajdonságokkal-élettartammal bír, csak a teszteken épphogy átmenjen.
Ha ez neked nem számít, tőlem veheted az olcsó kínai autót, érezd magad jól vele.
Na most a valódi EU autógyártás területén nagyon nem ez (volt) a helyzet, minőség és képességek területén teljes értékű kihívói a kínai gyártóknak. Na ez nagy különbség!

Ezt a végtelenségig lehetne ragozni,de attól még, hogy az EU autóipar az elmúlt 15 évben lekorcsosult a legutolsó kezdő ázsiai csarnoküzem szintjére, még nem jelenti azt, hogy a kínaival hosszabb távon jobban járunk.
Lehet válogatni a drága és a még drágább szar között, de kínai megmentőkkel sem lesz ez másként. Nem hülyék, hogy ezen az áron tartós fogyasztási cikkekkel árasszák el a világot. Ez még az beetetés időszaka. Ha dolgoztál együtt velük jól tudod mi fog következni.

-a tervezett autócserélgetést úgy ahogy van be kellene szüntetni és a számok azt mutatják, hogy a dánok, németek már elkezdték alkalmazni. Még a Z generáció életében vége lesz ennek az esztelen dömpingnek.

- sehol nem írtam, hogy nem bírják 8 évig. Viszont a magyar autópark átlagéletkora 15+ év és egyre csak öregszik.
Meg lehet nézni hány eladó 10 éves EV van a hahun és mennyiért. Nem véletlen.
Senki nem cserél elővigyázatosságból akksit. Akkor mennek szervizbe mikor baj van. BC által számolt akku degradációs szintnek semmi köze a valós kapacitáshoz és a várható élettartamhoz. Az egy számított érték. 0-100% között is bármelyik pillanatban vége lehet. Az 1.-2. generációs hibridek már napi szinten halnak el, toyota lexus, merci stb...Mindegyiknél 80-85% az akku, aztán amikor lerakják őket nyaraláskor vagy nagyszervizre és nem kerül sorra azonnal,néhány hét állás után az első bekapcsoláskor akku hibát dobnak. Sajnos a kémiai folyamatokat nem lehet megállítani és aki még ezekre is kitalál valami fals cáfoltot ahelyett, hogy utána nézne, vagy elfogadná egy szakmabelitől, az a legnagyobb kamus. Sorra nyílnak az EV-re szakosodott szervizek mert a márkaszervizben minden 2. fődarab cserés autó gazdasági totálkáros lenne. Tele van magyar videóval is a yt ahogy nissanokat, teslakat bontott cuccokból legóznak össze. Még a haverod is forgatott róla.

-ahogy Shanghairól is. Örülök, hogy csak a közlekedési eredetű szmogot vontad ki. Azt említette, hogy attól még ugyanúgy mérgező a levegő? A pm2.5 továbbra is az egekben van és konktétan olyan mintha a egy autógyár fémmegmunkáló üzemében lennél. Millió vegyianyag nyomasztó illata terjeng, még a Bp-i Rákóczi úton is jobb a levegő. Csak a mesterségesen fentartott közparkok emlékeztetnek a földi létre. Ez igaz az összes ipari zónájukra.
És azért közlekedik 98%-nyi EV, mert a többi ki van tiltva. Alig van forgalom. Nem derogál tömegközlekedniük pedig nagy részük tehetősebb mint a magyar "elit". Az igazán gazdagok meg nem ott élnek.

-ha egy ország, társadalom nem tud divatautók és autógyárak nélkül létezni, az annyit is ér. Azok gyárakkal vagy anélkül is detroit sorsára fognak jutni.

Avatar
wittao
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 1836
Csatlakozott: 2017.01.29., vas. 12:19
Értékelés: 2086

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: wittao »

diagnet írta:
2025.08.08., pén. 13:34
wittao írta:
2025.07.22., kedd 13:18

De egy VW, BMW is annyival olcsóbb ott, na ezért teszek magasan az EU gyártókra, megérdemlik ha megeszik amit főztek :)
Oh wait a minute. Mikor forgalmazóként a szintén túlárazott "EU"-s audió termékek hypeolása mellett a kínai gyártók károsan alacsony árai miatt ment a gyűlöletkampány, akkor miért nem ez volt a kiállás?
A vételi oldalon már nem olyan kellemes a történet? Ejnye hát pont ilyenkor kellene összefogni és visszaforgatni a tőkét a nagy közösbe...

+ hozzátenném van egy érdekes faktora az elektromos autózásnak: baromira nyugodt vagyok az autóban. Nem tudom, hogy az elektroszmog szedál-e le annyira, de teljesen máshogy közlekedem velük. És magam is jobban érzem amikor kiszállok.
Pro tipp: entreq elektroszmog elnyelő homokkal töltött bőr üléshuzat bemutató handrással.

+ üzemeltetési költség: töredéke az elektromos. Akkuhibát nyugodtan el lehet felejteni. Aki cserél általában azért, mert még nagyobb hatótávokkal és jobb autók jönnek ki (kb. mint a mobiltelefonok). És már cellákra van bontva az akkupakk, tehát elég csak meghibásodott cellákat cserélni. És nem kell az 5 éven belüli több milliós rémhíreknek felülni.
Töredéke az üzemeltetése azoknak a kedvezményezett - és egyben a legnagyobb ökológiai lábnyommal rendelkező- cégeknek ahol a milliárdos árbevételbe belefér, hogy 1-2 évente cserélgessék az EV parkjukat csak azért, hogy presztizsből, kényelemből és nem utolsó sorban az adókat kijátszva 2.5 tonnás guruló telefonokkal járjanak az irodába, ebédelni, kávézgatni. 90% unproduktív módon üzemel.
Ahol meg igazán szükség lenne rá, a termelő-ingázó alsó-közép osztálynál, nem tudják megfizetni se a bekerülési se a valós fenntartási költséget.
Ugyanis az az állítás is hamis, hogy az akku és a hajtás kibírja az autó elvárt élettartamát. Csak erről viszonylag kevés influencer videó készül. Hiába épül fel cellákból az akkupakk, hivatalosan nem lehet cellákra bontani. Nincs hozzá pótcella, se gyári javítási utasítás. Az újabb generációk vannak modulokra tagolva a költséghatékonyabb javíthatóság érdekében, de ez még mindig milliós tételeket jelent.
A gyakorlatban úgy néz ki, hogy akár egyetlen cella meghibásodása esetén is letilt a BMS. Ezzel típustól függően akár teljes mozgásképtelenséget okozva. Ilyenkor a garanciaidőn túli példányoknál a szakszerviz ad egy 3-5-9m ft-os javítási árajánlatot a 3-7-13m ft-os piaci értékű autóra. Aztán indul a pingvinezés, kiskapu keresgélés, ügyeskedés.
Megtalálják a helyi "szakit" aki párszáz ezresést bevállalja a bontott/félholt akupakkból való cellázgatást, de persze az azzal járó anyagi felelősségvállalás nélkül. Így senki sem tudja, hogy a jelenleg forgalomban lévő külföldön levedlett hibridek, ev-k hány százaléka miként van megpatkolva és éppen melyik nyaraláson fog lehalni egy újabb cella, vagy pl. a nem megfelelő hűtőközeg tömítettség miatt kigyulladni egy mélygarázsban...


Ha már "zöld topik":

Az EU autózás jövőképe kb. úgy fest, hogy a lakosság nagyobbik és egyben szegényebbik fele egyre többet dolgozik azért, hogy fenntartsa az életviteléhez szükséges gyárilag selejtes EU5/EU6 autóparkját azért, hogy egy szintén fenntarthatatlan törekvésnek -mi szerint minden embernek lehetőleg 0 emissziós autó jár- a globális autóipar meg tudjon felelni. Emellett pedig kína szándékosan dumpolja a piacot az egynyári, szerviztámogatás nélküli 0 maradványértékű modelljeivel, elszívva európától a maradék fejlesztésre fordítható költséget is.
Természetesen a hosszútávú következmény itt is hasolnóan alakul akárcsak a hifinél. Miután már térdig gázolunk a túlárazott szarban és jönnek az tűréshatáron kívüli ár/érték/üzemeltetési viszonyok, elkezd visszaesni a kereslet és eltűnik a középmezőny. A szegényebb rétegek tömegközlekedésre váltanak, a felső százezreknek meg továbbra se fog gondot okozni az öncélú hobbyautózás.

Az a legszomorúbb, hogy ennek a gazdasági élet-halál harcnak valójában semmi köze a környezetvédelemhez.
Teljesen elfajzott elmék hirdetik azt, hogy a lokális/globális környezetet még több autó legyártásával lehet élhetőbbé tenni. Majd akkor lesz valóban zöld autózás, ha az audi-mercedes-bmw-byd-etc gyárak helyét erdő borítja.
Megpróbálok tételesen reagálni:
- a kínai audio gyártók fos szart gyártanak a tradicionális audio gyártók termékeihez képest. A képességek azok attól függenek éppen FPGA-t hogy tudnak programozni, és a legújabb AK chip mindegy hogy szól csak tudja a DSD512-t az belemenjen.
Ha ez neked nem számít, tőlem veheted az olcsó kínai hifit, érezd magad jól vele.
Na most az elektromos autózás területén nagyon nem ez a helyzet, minőség és képességek területén teljes értékű kihívói az EU gyártóknak. Na ez nagy különbség!

- Entreq: nem homokkal van töltve, ennyi év után már megérthetnéd

- hogy ki miért cseréli az autóját ez nem azon múlik elektromos vagy éppen benzin/dízel üzemű. Akár presztízs, akár más okon jelenleg is cserélgetik ezek a milliárdos cégek. Miért? Mert megtehetik. SEMMI összefüggés nincs az elektromos mivoltához.
Az alsó-közép osztály gyakorlatilag eltűnt, amiről a politikai elithez kötődő érdekkör megszámlálhatatlan rablása jobban kapcsolódik, mint az EV kínálat.

- a kamut te terjeszted: az akkuk sokkal tovább bírják, mint 8 év, ami nem az pedig SZAKSZERVÍZBEN pakkonként cserélhető. Több ismerősnek van 200-300.000km-t futott autója és 80-85% közötti élettartamot mutatott biztonságból fáradt cellákat cserélték újra. Szóval légyszi ne azt az 1-2 példát ragadd ki a több ezres működő közül, ami nem működött.
Az összes többi több milliós ajánlatokkal kapcsolatos barkács rémhírterjesztést meg inkább tartsd magadban, ne írd le, mert komolytalanabb leszel mint audio területen.

- a középréteg eltűnése és az EV-k kapcsolata az nem összefüggés, hanem KÖVETKEZMÉNY. Jelentős eltérés van a két dolog között, ugyanis a a középosztály elsorvasztása idehaza, alul-edukáltság egyfajta érdek, hiszen a szegényeknek szánt zsák krumplival többet lehet elérni és könnyebben, mint egy 2 diplomást meggyőzni valami baromságról aki tud kérdezni is.

- sok videót lehet találni az új Shanghai-ról, ami szinte 98% EV-kkel közlekedik. Csend van, nincs közlekedési eredetű szmog, látják a kék eget. Ezzel sok nagyváros kiegyezne a világ tájain. Nem csak az EU-ban.

- biztos tetszene, ha beszántanák az autógyárakat és erdőket építenének a helyére, meg nyilakkal járnánk vadászni az nagyon zöld lenne, de ezt a társadalom 99.99%-a már nem fogadná be.
Core Audio termékek gyártása, TARA LABS kábelek forgalmazása
MBL, PrimaLuna, PASS Labs, ODEON, NAT Audio, Vivid, Entreq, Esoteric

Avatar
diagnet
Fórumlakó
Fórumlakó
Hozzászólások: 531
Csatlakozott: 2012.12.06., csüt. 21:55
Értékelés: 605

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: diagnet »

wittao írta:
2025.07.22., kedd 13:18

De egy VW, BMW is annyival olcsóbb ott, na ezért teszek magasan az EU gyártókra, megérdemlik ha megeszik amit főztek :)
Oh wait a minute. Mikor forgalmazóként a szintén túlárazott "EU"-s audió termékek hypeolása mellett a kínai gyártók károsan alacsony árai miatt ment a gyűlöletkampány, akkor miért nem ez volt a kiállás?
A vételi oldalon már nem olyan kellemes a történet? Ejnye hát pont ilyenkor kellene összefogni és visszaforgatni a tőkét a nagy közösbe...

+ hozzátenném van egy érdekes faktora az elektromos autózásnak: baromira nyugodt vagyok az autóban. Nem tudom, hogy az elektroszmog szedál-e le annyira, de teljesen máshogy közlekedem velük. És magam is jobban érzem amikor kiszállok.
Pro tipp: entreq elektroszmog elnyelő homokkal töltött bőr üléshuzat bemutató handrással.

+ üzemeltetési költség: töredéke az elektromos. Akkuhibát nyugodtan el lehet felejteni. Aki cserél általában azért, mert még nagyobb hatótávokkal és jobb autók jönnek ki (kb. mint a mobiltelefonok). És már cellákra van bontva az akkupakk, tehát elég csak meghibásodott cellákat cserélni. És nem kell az 5 éven belüli több milliós rémhíreknek felülni.
Töredéke az üzemeltetése azoknak a kedvezményezett - és egyben a legnagyobb ökológiai lábnyommal rendelkező- cégeknek ahol a milliárdos árbevételbe belefér, hogy 1-2 évente cserélgessék az EV parkjukat csak azért, hogy presztizsből, kényelemből és nem utolsó sorban az adókat kijátszva 2.5 tonnás guruló telefonokkal járjanak az irodába, ebédelni, kávézgatni. 90% unproduktív módon üzemel.
Ahol meg igazán szükség lenne rá, a termelő-ingázó alsó-közép osztálynál, nem tudják megfizetni se a bekerülési se a valós fenntartási költséget.
Ugyanis az az állítás is hamis, hogy az akku és a hajtás kibírja az autó elvárt élettartamát. Csak erről viszonylag kevés influencer videó készül. Hiába épül fel cellákból az akkupakk, hivatalosan nem lehet cellákra bontani. Nincs hozzá pótcella, se gyári javítási utasítás. Az újabb generációk vannak modulokra tagolva a költséghatékonyabb javíthatóság érdekében, de ez még mindig milliós tételeket jelent.
A gyakorlatban úgy néz ki, hogy akár egyetlen cella meghibásodása esetén is letilt a BMS. Ezzel típustól függően akár teljes mozgásképtelenséget okozva. Ilyenkor a garanciaidőn túli példányoknál a szakszerviz ad egy 3-5-9m ft-os javítási árajánlatot a 3-7-13m ft-os piaci értékű autóra. Aztán indul a pingvinezés, kiskapu keresgélés, ügyeskedés.
Megtalálják a helyi "szakit" aki párszáz ezresést bevállalja a bontott/félholt akupakkból való cellázgatást, de persze az azzal járó anyagi felelősségvállalás nélkül. Így senki sem tudja, hogy a jelenleg forgalomban lévő külföldön levedlett hibridek, ev-k hány százaléka miként van megpatkolva és éppen melyik nyaraláson fog lehalni egy újabb cella, vagy pl. a nem megfelelő hűtőközeg tömítettség miatt kigyulladni egy mélygarázsban...


Ha már "zöld topik":

Az EU autózás jövőképe kb. úgy fest, hogy a lakosság nagyobbik és egyben szegényebbik fele egyre többet dolgozik azért, hogy fenntartsa az életviteléhez szükséges gyárilag selejtes EU5/EU6 autóparkját azért, hogy egy szintén fenntarthatatlan törekvésnek -mi szerint minden embernek lehetőleg 0 emissziós autó jár- a globális autóipar meg tudjon felelni. Emellett pedig kína szándékosan dumpolja a piacot az egynyári, szerviztámogatás nélküli 0 maradványértékű modelljeivel, elszívva európától a maradék fejlesztésre fordítható költséget is.
Természetesen a hosszútávú következmény itt is hasolnóan alakul akárcsak a hifinél. Miután már térdig gázolunk a túlárazott szarban és jönnek az tűréshatáron kívüli ár/érték/üzemeltetési viszonyok, elkezd visszaesni a kereslet és eltűnik a középmezőny. A szegényebb rétegek tömegközlekedésre váltanak, a felső százezreknek meg továbbra se fog gondot okozni az öncélú hobbyautózás.

Az a legszomorúbb, hogy ennek a gazdasági élet-halál harcnak valójában semmi köze a környezetvédelemhez.
Teljesen elfajzott elmék hirdetik azt, hogy a lokális/globális környezetet még több autó legyártásával lehet élhetőbbé tenni. Majd akkor lesz valóban zöld autózás, ha az audi-mercedes-bmw-byd-etc gyárak helyét erdő borítja.

KLajos
Nincs visszaút
Nincs visszaút
Hozzászólások: 191
Csatlakozott: 2020.07.10., pén. 05:07
Értékelés: 87
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: KLajos »

wittao írta:
2025.08.07., csüt. 19:34
25 eve dolgozom vegyesz/kornyezetmernokkent a szakmamban, neha megengedem magamnak azt a luxust, hogy ezen a teren nem az origorol tajekozodjam, hanem kollegaimmal konferenciakon illetve barati beszelgetesek soran informaljuk egymast :)
Amikor az ember “raharap” egy indiai/kinai szeneromu kemenyere, valahogy nehez megemeszteni az “inkabb fordulj el, ugysem szamit” hozzaallast. Ugyanigy a tengerekbe omlo folyokon meteres retegekben felhalmozodott muanyag hulladekok elkepeszto mennyisege sem problema sokak szerint. Mindenki ugy elvez, ahogy tud.
Sajnos nem kell Kínáig menni, meg a tengerekbe ömlő folyókat sem kell nézegetni.

A mindneki (oké, csak sokak) által favorizált lidlben például a párnafilteres fekete tea (sajnos munkahelyen nincs módom normális, szálas teát főzni) tasakjait az eddigi papíralapúról totál műanyagra cserélték. Látható, tapintható a változás. A csomagoláson persze egy betű nincs erről a tíz nyelv egykén sem. Kipróbáltam, a gyufalángtól szépen összemegy, mint egy zsugorcső. És gebedjenek meg, pár eurocent haszonért ezt forrázzam le? Mi és mennyi kerülhet vajon olyankor egy bögre teába? Onnan meg igencsak direktbe a szervezetünkbe? Kukáztam.
Már fogalmazom a levelet a német központnak (amit persze le sem fognak tojni), de eddig még nem sikerült minden sarkosabb káromkodást elfogadhatóbb kifejezésre cserélnem.

Valahol itt kezdődne, de pont az ellenkező irányba lépnek némi haszon reményében.
Nagyobb léptékben: volt apámnak egy fapados Feliciája. Az ülések, a teljes ajtópanel kárpitozott volt, normális, pamuttartalmú anyaggal. Ma egy tizenmilliós, fullos Octaviában az ajtópanel sokkilós műanyag öntvény. A fényszóróüveg üveg helyett nem igazán jól újrahasznosítható polikarbonát. Beteg világ ez. Sajnos.

Szóval elkeserítő, hogy képmutatás az egész környezetvédelem.

Válasz küldése

Vissza: “Csevegők”