komarfamily írta: ↑2025.06.16., hétf. 12:13
Erdekes ez a zold topik.
Mindamellett, hogy eleg sok ellentmondasos informacio talalhato a temaban a neten azert erdemes magat az elmult 10 evet megnezni mekkora fejlodesen ment at az iparag.
Ha csak magat a technologiat es az ahhoz kapcsolodo arakat nezzuk akkor lathatjuk, hogy
kb 10 evvel ezelott 1KWH akksi eloallitasa olyan 1200 USD volt
Jelenleg olyan 130-140 USD es a minap lattam egy videot, hogy egy nagy kinai ceg elorukkolt egy 10USD/KWH akksi koltseggel.
Ha ehhez nezzuk meg, hogy maga a technologia mekkorat fejlodott ugye Lithiom ion / LFP / es most most mar sodium ion akksikat fognak forgalomba helyezni (ami ugye Lithiumot nem tartalmaz) akkor belathatjuk, hogy kornyezetvedelmi szempontbol egyre inkabb van letjogosultsaga.
Ha csak a sajat peldambol indulok ki, en abban a szerencses helyzetben vagyok, hogy van napelem plusz 20KWH akksicsomag a hazunkban ami bar rengeteg penzbe kerult, de akar 10-12 even belul siman megterul. Sot meg gyorsabban ha azt is beleveszem, hogy az egyik autoval nem kell benzinkutra jarni es a szervizkoltseg is joval joval alacsonyabb.
Magyarorszagon az energia arak joval az europai atlagar alatt vannak es nem tudom, hogy ezt meddig lehet igy fenntartani. En bar Angliabol atkoltoztem Nemetorszagba, ahol megdobbentoen magasak az energia arak, itt is boven van letjogosultsaga a megujulonak hosszu tavon. Arrol nem is beszelve, hogy sok energiaszolgaltato szep kis osszeget fizet havonta (Angliaban) azert, hogy visszataplaljunk a helyi halozatba (foleg csucsidoben) ezzel is elosegitve a halozati stabilitast.
Ez egy erdekes es osszetett tema foleg kulfoldon ahol ez egy mukodo modell es mar olyan szolgaltatasokat is igenybe lehet venni mint a sajat elektromos autorol valo visszataplalas a hazba. Nyilvan az mas teszta, hogy ez ugye jobban degradalja az akksit es ennek a gyartok nem orulnek de gondolom meg par ev es ez sem lesz akkora problema.
Meg annyit tennek hozza, hogy nekunk egy tobb mint 100 eves szigeteles nelkuli oreg hazunk van Angliaban ahol a hutes es telen a futes is 90%ban klimarol van megoldva. A 20 KWH akksik kb 10-15 oran at tudjak kiszolgalni a futesi rendszert valamint a szolgaltatom egy 6 oras reggeli ablakot biztosit a toltesre ami a 30 penny helyett 7 pennybe kerul. Ki lehet szamolni, hogy ez igy mennyivel olcsobb. Egyebkent akkor fogalmazodott meg bennem a gondolat ket evvel ezelott amikor az egyik havi elektromos/gaz szamlank telen 440 GBP volt. HAVI! Pont elozo honapban az Octopus energy szolgaltatom irt ram, hogy ha nincs ellenemre akkor a havi 120 GBP atalanyt lecsokkenti 70 GBPre havonta mert tulfizetesem van es ugy latjak, hogy ez eleg lesz.
udv
Laci
Teljesen egyetértek az Általad leírtakkal!
Egy dologban nem: ez pedig egy kis pontosításra szorul, mégpedig a LAKOSSÁGI energia ár (adott mennyiségig) alacsony, minden más az EU átlagárak felett van jelenleg jóval. Természetesen van az a lakossági réteg, akinek ez nagyon jól jön és azt mondom pártolom is ezt a fajta támogatást.
Sokan azonban hajlamosak elfelejteni, hogy sokáig ez a csökkentett ár is az átlag felett volt (tehát már korábban túlfizette a lakosság azt, amit a Covid idején kilőtt nemzetközi energiaárak fedezetére félre kellet volna tenni). Jelenleg is mind a gáz mind a villamosáram nemzetközi díjszabása alacsonyabb a hazai vállalkozások által megfizetettnek!
És ez miért visszás? Azért, mert ha a vállalkozások áramszámlája 3x annyi, a gázszámlája pedig 7x annyi, mint másoknak, akkor ezek bekerülnek a termékek és szolgáltatások árába + ÁFA. Ez azt jelenti, hogy egy kg kenyér lehetne 650 Ft, ehelyett 850 Ft a magánszemélyeknek a bolt kasszájánál. Tehát fizetünk egy alacsony lakossági rezsiköltséget, majd naponta, hetente a nagybevásárlások alkalmával még több 10.000 Ft-ot otthagyunk a szolgáltatásokra és termékvásárlásokra, mert a szolgáltatók és termék előállítók rezsije megemelkedett a világpiaci árak felé. Kicsit olyan, mintha a rezsit több részletben fizetné be MINDENKI.
A 440GBP kombinált fűtésszámla hazai kertvárosi viszonylatban itthon sem annyira világtól elrugaszkodott egy 150nm-nél nagyobb ház esetén. Nekem a villanyszámlám (hűtés/fűtés/világítás) 100GBP havi átalány idehaza, és a téli fűtés még efelett van.
Akkuk és elektromos autók fejlesztése jelenleg zajlik gőzerővel, nagyon messze van még a vége. A benzin/dízel járművek hatásfokán, teljes ellátási lánc hatékonyságán, energiafelhasználásán folyamatosan tizen%-okat faragnak, addig a hagyományos üzemanyagos megoldásoknál 1-2% is hatalmas fejlesztéseket igényel. Már most is átborult a megtérülési ráta az elektromosok irányába, 10 év múlva durván nagy különbség lesz az elektromos autók javára. Környezetkímélőbb módon előállított akkucsomagokkal, 1000-1300km hatótávokkal, 5 perces töltési időszakokkal, csökkentett saját tömeggel és 90% feletti hajtáslánc-hatékonysággal (benzinesnél ez 30% körül van jó esetben). És az újrahasznosítást is emlegetik, már most 95% felett jár a Li-alapú akkuk vissszaforgatási hatékonysága.
Amit még szerintem át kellene gondolni, azok az erőgépek meghajtási rendszere: véleményem szerint nem ideális egy vonat, hajó, repülőgép akku+villany hajtásrendszere, hanem ott a hidrogén belsőégésűre szavaznék. Teszem hozzá a mostani ismereteim alapján.