Annak érdekében, hogy fenntartsuk ezt a szigetet, szükségünk van bevételre. Te is támogathatsz minket, ha azt szeretnéd, hogy sokáig és stabilan tudjunk működni. Amennyiben élsz ezzel a lehetőséggel, azt mi megköszönjük!

Zöld topik

Avatar
K P
Kezdő Fórumlakó
Kezdő Fórumlakó
Hozzászólások: 382
Csatlakozott: 2010.02.27., szomb. 13:33
Értékelés: 284

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: K P »

A Covid ha másra nem is arra jó volt, hogy minden városlakó megtapasztalja azt, milyen lehet tiszta levegőjű környezetben élni. Nyilván sok hibája van (még) az elektromos autóknak is az akku gyártástól kezdve, a töltő hálózatokig, azonban a lokális szennyezés minimalizálása egyelőre csak így lehetséges….

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15713
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 10997
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »

mike-rame írta:
2025.06.17., kedd 07:42
Ezt az arányt sem tekintem "valós" többségnek, több okból sem.
Ez szerintem nem kíván kommentálást.
Apropó növényi aktivitás, ajánlom olvasásra Peter Wohlleben - A fák titkos élete cimű könyvét.
Köszönöm az ajánlást, volt hozzá szerencsém.
Túlturizmus témájában egy tegnapi cikk: https://www.vg.hu/nemzetkozi-gazdasag/2 ... del-europa
Kevés rombolóbb tevékenysége van a modern embernek a tömegturizmusnál. Ebben sajnos én sem játszom tisztán, valóban sokat mozgolódom, de szerencsére ritkán utazom városnéző turistaként, erről már sok éve leszoktam, pl a tömegiszonyom miatt. Utoljára Lisszabonban mászkáltam egy napot utcákat nézegetve kb 8 évvel ezelőtt, az valami egészen elkeserítő élmény volt. Szó szerint hullámzott a több tízezres tömeg a régi belvárosban és emberek egymást taposták, hogy beülhessenek valahová egy kávéra és megcsinálhassák a kötelező szelfit valami (vélt) nevezetesség előtt. Mert ugye kávé és szelfi nélkül nincs élet.

Avatar
mike-rame
Nincs visszaút
Nincs visszaút
Hozzászólások: 237
Csatlakozott: 2016.10.23., vas. 16:01
Értékelés: 683

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: mike-rame »

Luxor Audio írta:
2025.06.16., hétf. 17:50
Tévedős napot tartunk, úgy tűnik.

"Jelenleg az emberiség kb. 58%-a él városokban. Ez az arány várhatóan 68%-ra nő 2050-re."
Ezek szerint régen számoltam utána, elnézést :smile53: Ezt az arányt sem tekintem "valós" többségnek, több okból sem. A prognózis szerintem azzal számol, hogy lesz még akkor civilizált emberiség.
Luxor Audio írta:
2025.06.16., hétf. 17:43
Azt sem hiszem, hogy a környezettudatos életnek arról kellene szólnia, hogy egy növény aktivitásával éljük le a nekünk adatott éveket. De szívesen vállalok egy megméretést, ki mennyi környezeti terhelést okoz élete során és mennyit tesz az okozott károk ellensúlyozására.
Apropó növényi aktivitás, ajánlom olvasásra Peter Wohlleben - A fák titkos élete cimű könyvét. Egy élőlény, nemcsak attól számít aktívnak, hogy dinamikus helyzetváltoztatásra képes, illetve az aktivitás nem kizárólag fizikai természetű.

Túlturizmus témájában egy tegnapi cikk: https://www.vg.hu/nemzetkozi-gazdasag/2 ... del-europa
"Áldozat nélkül nincs veszteség"

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15713
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 10997
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »

mike-rame írta:
2025.06.16., hétf. 17:15
...és a többség nem városokban lakik.
Tévedős napot tartunk, úgy tűnik.

"Jelenleg az emberiség kb. 58%-a él városokban. Ez az arány várhatóan 68%-ra nő 2050-re."

Többi vonatkozó gondolatomat lásd ELEX-nek adott válaszomban!

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15713
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 10997
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »

ELEX írta:
2025.06.16., hétf. 14:57
Amúgy ez az egész "zöld topik" egy szelep a felgyülemlett feszültségek leeresztésére, én úgy törölném az egészet, ahogy van.
Ha egy ilyen topik képes lenne "a felgyülemlett feszültségek leeresztésére", én biztosan nem tiltanám be. De mivel nem képes rá, akár kezdeményezheted is a törlését, vagy egyszerűen ignorálhatod is.

ELEX írta:
2025.06.16., hétf. 16:42
Óóó, biztosan kerékpárral, elektromos rollerrel vagy Teslával jártál arrafelé.
Ördögöd van, mert valóban elektromos robogóval és autóval közlekedtem arrafelé, ahogy azt az ottani többség is teszi. (A Tesla és a roller nem az én világom.) De kapaszkodj meg, éppen Ausztriában vagyok és kerékpárral fogok hazamenni (ahogy azt már sokszor megtettem). Persze nem azt a pár tucat kg széndioxidot akarom megspórolni, amit egy autó kipöffögne, hanem mert egyszerűen szeretek mozogni.

Ha nem, akkor az ökológiai lábnyomod, amit a nagyszámú repülőutaid során a sok százezer km alatt hagytál, csakhogy hobbidnak hódolhass, több nagyságrenddel nagyobb, mint egy általam is utált dízel 20d egy életciklusa alatt kibocsát.
Ma több tárgyi és nagyságrendi tévedést is vétettél, ez is az. Hogy az állításod igaz legyen, ahhoz kb hetente kellene repkednem sok ezer km-t, ami távol áll a valóságtól. Nézz utána a számoknak, amennyiben érdekel az igazság! Vagy kérdezd meg a gépi agyat, ahogy én is megtettem most:

"Egy Budapest–Kairó repülőjárat károsanyag-kibocsátása több tényezőtől függ, például a repülőgép típusától, az utasok számától és az üzemanyag-hatékonyságtól. Általánosságban egy ilyen távolságú járat esetében az egy főre jutó szén-dioxid-kibocsátás körülbelül 300-500 kilogramm lehet. Ezzel szemben egy átlagos személyautó évente körülbelül 4-5 tonna szén-dioxidot termel, attól függően, hogy mennyit használják és milyen üzemanyaggal működik."

Amúgy meg egyáltalán nem hiszem, hogy itt bárki is tökéletesen tisztaéletű, én biztosan nem. Azt sem hiszem, hogy a környezettudatos életnek arról kellene szólnia, hogy egy növény aktivitásával éljük le a nekünk adatott éveket. De szívesen vállalok egy megméretést, ki mennyi környezeti terhelést okoz élete során és mennyit tesz az okozott károk ellensúlyozására.

dumdum
Nincs visszaút
Nincs visszaút
Hozzászólások: 218
Csatlakozott: 2024.10.16., szer. 13:18
Értékelés: 36
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: dumdum »

Luxor Audio írta:
2025.06.16., hétf. 16:01
dumdum írta:
2025.06.16., hétf. 11:12
Nyugodtan cáfolhatod.
Hogy aztán belemenjünk a szokásos felületes vitába, ami semennyire sem szól a lényegről, csak egymás cseszegetéséről, meg hogy ki mit olvasott az internet valamelyik bulvárbugyrában? Eszemben sincs, ebből már ki kellene nőnie mindenkinek, aki meg élvezi, az megtalálja hozzá a terepet. Ha az emberi butaság aktuális helyzetére vagyunk kíváncsiak, pont elég beleolvasni bármelyik elektromos autós Facebook csoport párbeszédeibe. Elkeserítő olyan blődségeket olvasni 2025-ben, hogy nincs elég elektromos energia, meg az elektromos autó szennyezőbb, stb., de ki tud alakulni egy immunitás.

(Érdemes utána olvasni, milyen viták zajlottak a közbeszédben, mikor a lovaskocsikat személyautók váltották egy évszázada. Szinte szóról szóra ugyanazok a párbeszédek hangzottak el akkor, mint manapság, lényegében nem változott semmi az emberek gondolkodásában és érvelésében.)

Emberek nagyon környezettudatosak tudnak lenni, mikor az elektromos autózást kell támadni, aztán teljes lelki nyugalommal beülnek a 15-20 éves dízelmotoros kocsijukba, ami nélkül létezni sem tudnak. Nem az a fő kérdés, hogy az autókat milyen motor mozgatja, hanem hogy miért közlekedünk 2 tonnás fémdobozokban és erről hogyan lehetne leszoktatni a népet úgynevezett közérdekre hivatkozva. (Lásd néhány haladó város autómentes városrészeit!)

Volt szerencsém az elmúlt hónapokban több olyan világvárosban járni a távoli keleten, ahol az elektromobilitás erősen rátelepült már a mindennapokra és bizony mellbevágó a különbség pl. Budapesthez képest. Míg ezt nem tapasztalod meg saját szemeddel, orroddal, füleddel, lehet lobogtatni a szokásos tévhiteket, utána viszont nem fogod. A közvélekedés sok-sok évvel le van maradva a valóságtól.

Felsoroltál egy rakat kérdést, amiknek alapja valamilyen politikai döntés. Hogy a (párt/maffia)vezetés éppen mit támogat, annak legkevésbé van köze a zöld életmódhoz és természetvédelemhez, sokkal inkább gazdasági téma (jó és rossz értelemben egyaránt). Hagyományos (elavult) autókat készítő üzemeket és (szükségtelen) akkugyárakat egyaránt kitömtek állami pénzzel az elmúlt évtizedekben mifelénk (is). E lépések értelmén és hasznán lehet kattogni, de sem előtte, sem utána nem kérdeztek meg minket. Hogy a gyárakat, vagy a késztermék vásárlását támogatják, az a végeredményt tekintve nem lényeges különbség, mindegyik a kereskedelmi számokra és a profitra próbál hatni, nem a polgár életminőségére. Márpedig ez utóbbi lenne az igazi kérdés számunkra.
Már ne is haragudj de én hol támadtam az elektromos autózást?
A saját álláspontomat írtam és nem azt, hogy a "zöldítők" hülyék lennének.
Még annak ellenére sem, hogy sokuk bizony elvakult fanatikus.
Fogalmam nincs mi megy a FB.-on, sosem voltam rá kíváncsi és nálam eleve le van tiltva még a nyomkövetői is.
Én teljesen mást tapasztaltam a Távol-Keleten, maszkban jártam a szmog miatt, a szagokat az sem közömbösítette sajnos. Rengeteg pöfög és zötyög hú de kafa.... Sok helyen még szemétszállítás sincs nem, hogy csatornázás..

Persze, hogy felsoroltam, minden politikai döntéseken múlik, mindenhol. Meg a gazdasági lobbyn meg a kínaiakon..)))
Az emberek nem fognak nyarat csinálni...

Egyébként már a 19. században feltalálták az elektromos autót és elterjedt volt.
Még Magyarországon is.
Vajon miért szorultak háttérbe?)))
Már a B oldal forog így 60 felett...

Avatar
mike-rame
Nincs visszaút
Nincs visszaút
Hozzászólások: 237
Csatlakozott: 2016.10.23., vas. 16:01
Értékelés: 683

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: mike-rame »

Luxor Audio írta:
2025.06.16., hétf. 16:01
Emberek nagyon környezettudatosak tudnak lenni, mikor az elektromos autózást kell támadni, aztán teljes lelki nyugalommal beülnek a 15-20 éves dízelmotoros kocsijukba, ami nélkül létezni sem tudnak. Nem az a fő kérdés, hogy az autókat milyen motor mozgatja, hanem hogy miért közlekedünk 2 tonnás fémdobozokban és erről hogyan lehetne leszoktatni a népet úgynevezett közérdekre hivatkozva. (Lásd néhány haladó város autómentes városrészeit!)
Emberek nagyon környezettudatosak tudnak lenni, mikor a 15-20 éves dízelmotoros kocsit kell támadni, aztán teljes lelki nyugalommal beülnek a 15-20 éves 70-80 tonnás sugárhajtóműves szárnyas fémhengerekbe, ami nélkül létezni sem tudnak. ...és teszik ezt rendszeresen, többnyire élvhajhászat(turizmus) céljából. :P De rendelgetnek és/vagy gyártatnak is mindenféle felesleges limlomot is, amit pakurát égető bádogteknők hoznak a világ másik feléről. ...és erről hogyan lehetne leszoktatni a népet úgynevezett közérdekre hivatkozva? :smile28:
Érdemes néha elgondolni, hogy nem csak a "mi" életszínvonalunkon élnek "polgártársaink". Sokan vannak köztünk, akiknek az általad említett koros dízeljármű az egyetlen közlekedési alkalmatosság, adott esetben vidéken, tanyán, rossz infrastrukturális körülmények között. ...és a többség nem városokban lakik.
Az autómentes városrészek elnéptelenednek, mert megdrágulnak a szolgáltatások és az árucikkek.(nehezebb megközelíthetőség, behajtási engedélyek áruszállítás céljából, stb) Megjelennek a fent említett élvhajhászok, akik tovább strófolják az árszintet, leélik az infrastruktúrát, hangoskodnak és puszta jelenlétükkel(élvhajhász mentális kisugárzás), ellehetetlenítik az életvitelszerű ottlakását a helyieknek. Így terjed az "erbíenbi", mint az óvárosok pestise.
wittao írta:
2025.06.16., hétf. 13:59
És ez miért visszás? Azért, mert ha a vállalkozások áramszámlája 3x annyi, a gázszámlája pedig 7x annyi, mint másoknak, akkor ezek bekerülnek a termékek és szolgáltatások árába + ÁFA. Ez azt jelenti, hogy egy kg kenyér lehetne 650 Ft, ehelyett 850 Ft a magánszemélyeknek a bolt kasszájánál. Tehát fizetünk egy alacsony lakossági rezsiköltséget, majd naponta, hetente a nagybevásárlások alkalmával még több 10.000 Ft-ot otthagyunk a szolgáltatásokra és termékvásárlásokra, mert a szolgáltatók és termék előállítók rezsije megemelkedett a világpiaci árak felé. Kicsit olyan, mintha a rezsit több részletben fizetné be MINDENKI.
Tízenévvel ezelőtt elhangzott, hogy ez így lesz, mégis csodálkozás van. Egy ismerős fazon dakota közmondása volt: "Az embereket nem akkor kell megadóztatni, amikor pénzt keresnek. Hanem amikor elköltik."
"Áldozat nélkül nincs veszteség"

Avatar
wittao
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 1782
Csatlakozott: 2017.01.29., vas. 12:19
Értékelés: 2035

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: wittao »

IMG_7368.jpeg
IMG_7369.jpeg
IMG_7370.jpeg
IMG_7371.jpeg
IMG_7372.jpeg
IMG_7373.jpeg
Szerintem eleg jol lathatok a Covid hatasai, es hogy allunk most villamosaram frontjan. Persze mindenki azt olvas ki a tenyadatokbol, ami szamara kedvesebb.
Core Audio, TARALABS, MBL, PrimaLuna, PASS Labs, YG, Vivid, Entreq
Elektroncsovek: Sophia Electric

Avatar
ELEX
Kezdő Fórumlakó
Kezdő Fórumlakó
Hozzászólások: 283
Csatlakozott: 2017.04.28., pén. 21:05
Értékelés: 751
Tartózkodási hely: Budaörs

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: ELEX »

Luxor Audio írta:
2025.06.16., hétf. 16:01
....Volt szerencsém az elmúlt hónapokban több olyan világvárosban járni a távoli keleten, ahol az elektromobilitás erősen rátelepült már a mindennapokra és bizony mellbevágó a különbség pl. Budapesthez képest. Míg ezt nem tapasztalod meg saját szemeddel, orroddal, füleddel, lehet lobogtatni a szokásos tévhiteket, utána viszont nem fogod. A közvélekedés sok-sok évvel le van maradva a valóságtól.
Óóó, biztosan kerékpárral, elektromos rollerrel vagy Teslával jártál arrafelé.

Ha nem, akkor az ökológiai lábnyomod, amit a nagyszámú repülőutaid során a sok százezer km alatt hagytál, csakhogy hobbidnak hódolhass, több nagyságrenddel nagyobb, mint egy általam is utált dízel 20d egy életciklusa alatt kibocsát.

Neked aztán tényleg nem kellene itt másokat kioktatnod környezet tudatosságból, bennük bűntudatot keltve.
Neked, aki élete során sok sok nagyságrenddel nagyobb környezet pusztítást hajtottál végre repülőutaidon Ázsiába, Afrikába... amelyekkel itt is büszkélkedtél. Én mélységesen szégyellném magam és a elbújnék szégyeneben ahelyett, hogy másokban bűntudatot keltenék. De hát mint tudjuk, a kettős mérce megint csak tökéletesen működik benned és a köreidben szintén.

Javaslom a valós idejű meteorológiai oldalak környezetünkre vonatkozó térképeinek a tanulmányozását, mielőtt hanyadt vágjuk magunkat a csodás Ázsia, Távolkelet környezet tudatosságától.

https://www.windy.com/hu/-Men%C3%BC/men ... 6,4,p:favs
Csatolmányok
CO koncentráció Ázsia most.jpg

Avatar
komarfamily
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2219
Csatlakozott: 2015.04.27., hétf. 16:30
Értékelés: 1047
Tartózkodási hely: Dusseldorf

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: komarfamily »

ELEX írta:
2025.06.16., hétf. 14:57
wittao írta:
2025.06.16., hétf. 13:59
....Jelenleg is mind a gáz mind a villamosáram nemzetközi díjszabása alacsonyabb a hazai vállalkozások által megfizetettnek! ....
Tanulmányozásra javaslom az EUROSTAT által közölt statisztikák tanulmányozását mielőtt posztolunk valamit.
Nem árt hiteles forrásból tájékozódni esetenként a kedvenc "függetlenobjektív" média helyett. Meg persze nem árt néha használni a józan paraszti eszünket is. Már, ha van mit.

(ez most nem Neked szólt, úgy általában az itteni kommentelőkre vonatkozik, akik lazán "leostobáznak", ha nem nekik tetsző komment születik, majd jajveszékelnek, ha ők is ugyanezt kapják vissza - csak a szokásos viselkedési forma adott körökben, addig vagyunk nagyon elfogadóak, amíg mások véleménye egyezik a mienkkel, ha nem, azonnal "náci, rasszista, nacionalista, kirekesztő.... és persze ostoba vagy. Persze csakis a véleménynyilvánítás szabadsága jegyében. )

https://ec.europa.eu/eurostat/statistic ... _2024_.png

Amúgy ez az egész "zöld topik" egy szelep a felgyülemlett feszültségek leeresztésére, én úgy törölném az egészet, ahogy van. Már ha valóban politika mentes akar lenni az AVX. Ha meg nem, akkor hagyni kell, hogy mindenki fújja a magáét hite szerint.

Ps.: Ja, még csak annyit, hogy az EU energia árak nem a COVID miatt ugrottak meg, hanem az idióta vezetésének még idiótább szankciói miatt Oroszország ellen, aki köszöni szépen, mert a bevételei az egekben. Az EU megveszi Indián keresztül az orosz energia hordozókat sokszoros áron. És mi meg még tapsolunk is neki.
Most lehet hogy en ertelmezem rosszul de pont azt bizonyitottad amit wittao mondott. Hiszen az eu atlag a nem haztartasi aramra vonatkoztatva joval alacsonyabb mint a magyar a gaznal ez nem igy van de szinte az meg pariban van vele.

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15713
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 10997
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »

dumdum írta:
2025.06.16., hétf. 11:12
Nyugodtan cáfolhatod.
Hogy aztán belemenjünk a szokásos felületes vitába, ami semennyire sem szól a lényegről, csak egymás cseszegetéséről, meg hogy ki mit olvasott az internet valamelyik bulvárbugyrában? Eszemben sincs, ebből már ki kellene nőnie mindenkinek, aki meg élvezi, az megtalálja hozzá a terepet. Ha az emberi butaság aktuális helyzetére vagyunk kíváncsiak, pont elég beleolvasni bármelyik elektromos autós Facebook csoport párbeszédeibe. Elkeserítő olyan blődségeket olvasni 2025-ben, hogy nincs elég elektromos energia, meg az elektromos autó szennyezőbb, stb., de ki tud alakulni egy immunitás.

(Érdemes utána olvasni, milyen viták zajlottak a közbeszédben, mikor a lovaskocsikat személyautók váltották egy évszázada. Szinte szóról szóra ugyanazok a párbeszédek hangzottak el akkor, mint manapság, lényegében nem változott semmi az emberek gondolkodásában és érvelésében.)

Emberek nagyon környezettudatosak tudnak lenni, mikor az elektromos autózást kell támadni, aztán teljes lelki nyugalommal beülnek a 15-20 éves dízelmotoros kocsijukba, ami nélkül létezni sem tudnak. Nem az a fő kérdés, hogy az autókat milyen motor mozgatja, hanem hogy miért közlekedünk 2 tonnás fémdobozokban és erről hogyan lehetne leszoktatni a népet úgynevezett közérdekre hivatkozva. (Lásd néhány haladó város autómentes városrészeit!)

Volt szerencsém az elmúlt hónapokban több olyan világvárosban járni a távoli keleten, ahol az elektromobilitás erősen rátelepült már a mindennapokra és bizony mellbevágó a különbség pl. Budapesthez képest. Míg ezt nem tapasztalod meg saját szemeddel, orroddal, füleddel, lehet lobogtatni a szokásos tévhiteket, utána viszont nem fogod. A közvélekedés sok-sok évvel le van maradva a valóságtól.

Felsoroltál egy rakat kérdést, amiknek alapja valamilyen politikai döntés. Hogy a (párt/maffia)vezetés éppen mit támogat, annak legkevésbé van köze a zöld életmódhoz és természetvédelemhez, sokkal inkább gazdasági téma (jó és rossz értelemben egyaránt). Hagyományos (elavult) autókat készítő üzemeket és (szükségtelen) akkugyárakat egyaránt kitömtek állami pénzzel az elmúlt évtizedekben mifelénk (is). E lépések értelmén és hasznán lehet kattogni, de sem előtte, sem utána nem kérdeztek meg minket. Hogy a gyárakat, vagy a késztermék vásárlását támogatják, az a végeredményt tekintve nem lényeges különbség, mindegyik a kereskedelmi számokra és a profitra próbál hatni, nem a polgár életminőségére. Márpedig ez utóbbi lenne az igazi kérdés számunkra.

Avatar
ELEX
Kezdő Fórumlakó
Kezdő Fórumlakó
Hozzászólások: 283
Csatlakozott: 2017.04.28., pén. 21:05
Értékelés: 751
Tartózkodási hely: Budaörs

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: ELEX »

wittao írta:
2025.06.16., hétf. 13:59
....Jelenleg is mind a gáz mind a villamosáram nemzetközi díjszabása alacsonyabb a hazai vállalkozások által megfizetettnek! ....
Tanulmányozásra javaslom az EUROSTAT által közölt statisztikák tanulmányozását mielőtt posztolunk valamit.
Nem árt hiteles forrásból tájékozódni esetenként a kedvenc "függetlenobjektív" média helyett. Meg persze nem árt néha használni a józan paraszti eszünket is. Már, ha van mit.

(ez most nem Neked szólt, úgy általában az itteni kommentelőkre vonatkozik, akik lazán "leostobáznak", ha nem nekik tetsző komment születik, majd jajveszékelnek, ha ők is ugyanezt kapják vissza - csak a szokásos viselkedési forma adott körökben, addig vagyunk nagyon elfogadóak, amíg mások véleménye egyezik a mienkkel, ha nem, azonnal "náci, rasszista, nacionalista, kirekesztő.... és persze ostoba vagy. Persze csakis a véleménynyilvánítás szabadsága jegyében. )

https://ec.europa.eu/eurostat/statistic ... _2024_.png

Amúgy ez az egész "zöld topik" egy szelep a felgyülemlett feszültségek leeresztésére, én úgy törölném az egészet, ahogy van. Már ha valóban politika mentes akar lenni az AVX. Ha meg nem, akkor hagyni kell, hogy mindenki fújja a magáét hite szerint.

Ps.: Ja, még csak annyit, hogy az EU energia árak nem a COVID miatt ugrottak meg, hanem az idióta vezetésének még idiótább szankciói miatt Oroszország ellen, aki köszöni szépen, mert a bevételei az egekben. Az EU megveszi Indián keresztül az orosz energia hordozókat sokszoros áron. És mi meg még tapsolunk is neki.
Csatolmányok
F6Electricity_prices_for_non-household_consumers,_second_half_2024_.png
F6Electricity_prices_for_non-household_consumers,_second_half_2024_.png (79.34 KiB) Megtekintve 459 alkalommal
F1Natural_gas_prices_for_household_consumers,_second_half_2024_.png
F5Natural_gas_prices_for_non-household_consumers,_second_half_2024_.png
F5Natural_gas_prices_for_non-household_consumers,_second_half_2024_.png (69.61 KiB) Megtekintve 459 alkalommal

Avatar
wittao
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 1782
Csatlakozott: 2017.01.29., vas. 12:19
Értékelés: 2035

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: wittao »

komarfamily írta:
2025.06.16., hétf. 12:13
Erdekes ez a zold topik.

Mindamellett, hogy eleg sok ellentmondasos informacio talalhato a temaban a neten azert erdemes magat az elmult 10 evet megnezni mekkora fejlodesen ment at az iparag.

Ha csak magat a technologiat es az ahhoz kapcsolodo arakat nezzuk akkor lathatjuk, hogy
kb 10 evvel ezelott 1KWH akksi eloallitasa olyan 1200 USD volt
Jelenleg olyan 130-140 USD es a minap lattam egy videot, hogy egy nagy kinai ceg elorukkolt egy 10USD/KWH akksi koltseggel.

Ha ehhez nezzuk meg, hogy maga a technologia mekkorat fejlodott ugye Lithiom ion / LFP / es most most mar sodium ion akksikat fognak forgalomba helyezni (ami ugye Lithiumot nem tartalmaz) akkor belathatjuk, hogy kornyezetvedelmi szempontbol egyre inkabb van letjogosultsaga.

Ha csak a sajat peldambol indulok ki, en abban a szerencses helyzetben vagyok, hogy van napelem plusz 20KWH akksicsomag a hazunkban ami bar rengeteg penzbe kerult, de akar 10-12 even belul siman megterul. Sot meg gyorsabban ha azt is beleveszem, hogy az egyik autoval nem kell benzinkutra jarni es a szervizkoltseg is joval joval alacsonyabb.

Magyarorszagon az energia arak joval az europai atlagar alatt vannak es nem tudom, hogy ezt meddig lehet igy fenntartani. En bar Angliabol atkoltoztem Nemetorszagba, ahol megdobbentoen magasak az energia arak, itt is boven van letjogosultsaga a megujulonak hosszu tavon. Arrol nem is beszelve, hogy sok energiaszolgaltato szep kis osszeget fizet havonta (Angliaban) azert, hogy visszataplaljunk a helyi halozatba (foleg csucsidoben) ezzel is elosegitve a halozati stabilitast.

Ez egy erdekes es osszetett tema foleg kulfoldon ahol ez egy mukodo modell es mar olyan szolgaltatasokat is igenybe lehet venni mint a sajat elektromos autorol valo visszataplalas a hazba. Nyilvan az mas teszta, hogy ez ugye jobban degradalja az akksit es ennek a gyartok nem orulnek de gondolom meg par ev es ez sem lesz akkora problema.

Meg annyit tennek hozza, hogy nekunk egy tobb mint 100 eves szigeteles nelkuli oreg hazunk van Angliaban ahol a hutes es telen a futes is 90%ban klimarol van megoldva. A 20 KWH akksik kb 10-15 oran at tudjak kiszolgalni a futesi rendszert valamint a szolgaltatom egy 6 oras reggeli ablakot biztosit a toltesre ami a 30 penny helyett 7 pennybe kerul. Ki lehet szamolni, hogy ez igy mennyivel olcsobb. Egyebkent akkor fogalmazodott meg bennem a gondolat ket evvel ezelott amikor az egyik havi elektromos/gaz szamlank telen 440 GBP volt. HAVI! Pont elozo honapban az Octopus energy szolgaltatom irt ram, hogy ha nincs ellenemre akkor a havi 120 GBP atalanyt lecsokkenti 70 GBPre havonta mert tulfizetesem van es ugy latjak, hogy ez eleg lesz.

udv
Laci
Teljesen egyetértek az Általad leírtakkal!

Egy dologban nem: ez pedig egy kis pontosításra szorul, mégpedig a LAKOSSÁGI energia ár (adott mennyiségig) alacsony, minden más az EU átlagárak felett van jelenleg jóval. Természetesen van az a lakossági réteg, akinek ez nagyon jól jön és azt mondom pártolom is ezt a fajta támogatást.
Sokan azonban hajlamosak elfelejteni, hogy sokáig ez a csökkentett ár is az átlag felett volt (tehát már korábban túlfizette a lakosság azt, amit a Covid idején kilőtt nemzetközi energiaárak fedezetére félre kellet volna tenni). Jelenleg is mind a gáz mind a villamosáram nemzetközi díjszabása alacsonyabb a hazai vállalkozások által megfizetettnek!
És ez miért visszás? Azért, mert ha a vállalkozások áramszámlája 3x annyi, a gázszámlája pedig 7x annyi, mint másoknak, akkor ezek bekerülnek a termékek és szolgáltatások árába + ÁFA. Ez azt jelenti, hogy egy kg kenyér lehetne 650 Ft, ehelyett 850 Ft a magánszemélyeknek a bolt kasszájánál. Tehát fizetünk egy alacsony lakossági rezsiköltséget, majd naponta, hetente a nagybevásárlások alkalmával még több 10.000 Ft-ot otthagyunk a szolgáltatásokra és termékvásárlásokra, mert a szolgáltatók és termék előállítók rezsije megemelkedett a világpiaci árak felé. Kicsit olyan, mintha a rezsit több részletben fizetné be MINDENKI.

A 440GBP kombinált fűtésszámla hazai kertvárosi viszonylatban itthon sem annyira világtól elrugaszkodott egy 150nm-nél nagyobb ház esetén. Nekem a villanyszámlám (hűtés/fűtés/világítás) 100GBP havi átalány idehaza, és a téli fűtés még efelett van.

Akkuk és elektromos autók fejlesztése jelenleg zajlik gőzerővel, nagyon messze van még a vége. A benzin/dízel járművek hatásfokán, teljes ellátási lánc hatékonyságán, energiafelhasználásán folyamatosan tizen%-okat faragnak, addig a hagyományos üzemanyagos megoldásoknál 1-2% is hatalmas fejlesztéseket igényel. Már most is átborult a megtérülési ráta az elektromosok irányába, 10 év múlva durván nagy különbség lesz az elektromos autók javára. Környezetkímélőbb módon előállított akkucsomagokkal, 1000-1300km hatótávokkal, 5 perces töltési időszakokkal, csökkentett saját tömeggel és 90% feletti hajtáslánc-hatékonysággal (benzinesnél ez 30% körül van jó esetben). És az újrahasznosítást is emlegetik, már most 95% felett jár a Li-alapú akkuk vissszaforgatási hatékonysága.
Amit még szerintem át kellene gondolni, azok az erőgépek meghajtási rendszere: véleményem szerint nem ideális egy vonat, hajó, repülőgép akku+villany hajtásrendszere, hanem ott a hidrogén belsőégésűre szavaznék. Teszem hozzá a mostani ismereteim alapján.
Core Audio, TARALABS, MBL, PrimaLuna, PASS Labs, YG, Vivid, Entreq
Elektroncsovek: Sophia Electric

Avatar
komarfamily
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2219
Csatlakozott: 2015.04.27., hétf. 16:30
Értékelés: 1047
Tartózkodási hely: Dusseldorf

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: komarfamily »

juliush írta:
2025.06.16., hétf. 12:30
Távolabbról tekintve az elektromos autózás egy újabb kiváló példa a fogyasztói társadalmunk visszásságára, nevezetesen arra, hogyan lovagoljuk meg a (nagyrészt álságos) környezettudatosságot, és címkézzünk fel zöld matricával egy új(nak látszó) eszközt/technológiát, új fogyasztói igényt, keresletet teremtve ahelyett, hogy a helytelen fogyasztói szokásokkal számolnánk le a közlekedés megreformálásával, az embereket leszoktatva arról, hogy 1,5-2 tonna acéllal, üveggel, műanyaggal együtt mozgatják magukat A-ból B-be, gyakran magányosan ülve dobozaikban, ahelyett, hogy tömegközlekedésre ülnének, bringáznának, gyalogolnánk.
SZVSZ, persze.
Nalunk itt kozel a Holland hatarhoz rengetegen bicajoznak es elektromos rollereznek, de ettol meg az utak tele vannak. A lakossag kb 20%a lakik Budapesten a tobbi varosban nem olyan jo (suru) a tomegkozlekedes. Peldaul amikor Pecsre jartam egyetemre es a busz csak orankent indult szombaton a palyaudvarrol akkor nehez pozitiv fogyasztoi szokasra osztonozni az embereket. De ha csak Londont nezem szerintem messze az egyik legjobb tomegkozlekedsu varos Europaban es ennek ellenere tulfeszitett, az emberek a metron/buszon mint a heringek (ugy,hogy sok esetben 1-2 perc a kovetesi tavolsag) es az utak is tele vannak. Nekem nincs azzal problemam, hogy a meglevo megoldasok javitasara fokuszalunk ahelyett, hogy megreformaljuk a megreformalhatatlant. SZVSZ persze

Avatar
tottyi
Hazajáró lélek
Hazajáró lélek
Hozzászólások: 3730
Csatlakozott: 2013.06.19., szer. 16:37
Értékelés: 863
Tartózkodási hely: Šamorín

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: tottyi »

juliush írta:
2025.06.16., hétf. 12:30
Távolabbról tekintve az elektromos autózás egy újabb kiváló példa a fogyasztói társadalmunk visszásságára, nevezetesen arra, hogyan lovagoljuk meg a (nagyrészt álságos) környezettudatosságot, és címkézzünk fel zöld matricával egy új(nak látszó) eszközt/technológiát, új fogyasztói igényt, keresletet teremtve ahelyett, hogy a helytelen fogyasztói szokásokkal számolnánk le a közlekedés megreformálásával, az embereket leszoktatva arról, hogy 1,5-2 tonna acéllal, üveggel, műanyaggal együtt mozgatják magukat A-ból B-be, gyakran magányosan ülve dobozaikban, ahelyett, hogy tömegközlekedésre ülnének, bringáznának, gyalogolnánk.
SZVSZ, persze.
Azert ez sem ilyen egyszer. En pl biciklivel jarok munkaba de ezt megtehetem mert masfel kilometerre van a munkahelyem de ha masok varosban dolgoznek akkor joval egyszerubb autoval utazni es gyorsabb is, marmint nem kell buszra varakozni ha netan atszallas van ami tuti biztos akkor villamosra varni stb + telen hideg, nyaron meleg. Telen pl gyalog jarok munkaba mert en fazos vagyok es biciklin fazok, ez van akkor is ha varakozol valamilyen tomegkozlekedeses jarmure na meg az idosporolas, akar fel oraval is elobb otthon lehetsz vagy munkaba fel oraval kesobb kell kelni, az mar napi egy ora, nagyjabol. Nalunk az asszony jar autoval pedig nem dolgozik messzebb mint en de o eleg sok helyre megy meg munka utan na meg konyhan dolgozik es azt nehez hazahozni. :) Nekunk pl tokeletes volna a villanyauto ebbol a szmepontbol ha mindkettonknek marad a munkahelye de amint mar irtam egy olyan elektromos auto ami megfelelne az 40 ezer-nel kezdodik es a toltes csak bevasarlokozpontokban lehetseges, legalabb is ahol elek.
Audio PC - WW Platunim 7 | USB - Shunyata Research Sigma v2 | Chord Dave - WW Platinum 7 | WW Platinum Eclipse 8 XLR | Benchmark HPA4 | Hangfalkabel - Valhalla Draco Reference V3 XLR | ATC SCM150ASL Pro | Tapkabel hangfalba (2x) - WW Platinum 7 | Betapkabel - Valhalla Draco V3/2 HC R

Online
Avatar
juliush
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 3178
Csatlakozott: 2009.04.29., szer. 14:46
Értékelés: 4048

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: juliush »

Távolabbról tekintve az elektromos autózás egy újabb kiváló példa a fogyasztói társadalmunk visszásságára, nevezetesen arra, hogyan lovagoljuk meg a (nagyrészt álságos) környezettudatosságot, és címkézzünk fel zöld matricával egy új(nak látszó) eszközt/technológiát, új fogyasztói igényt, keresletet teremtve ahelyett, hogy a helytelen fogyasztói szokásokkal számolnánk le a közlekedés megreformálásával, az embereket leszoktatva arról, hogy 1,5-2 tonna acéllal, üveggel, műanyaggal együtt mozgatják magukat A-ból B-be, gyakran magányosan ülve dobozaikban, ahelyett, hogy tömegközlekedésre ülnének, bringáznának, gyalogolnánk.
SZVSZ, persze.
Gyula 
Hanghordozó -> Kütyük -> Zene
 

Avatar
komarfamily
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2219
Csatlakozott: 2015.04.27., hétf. 16:30
Értékelés: 1047
Tartózkodási hely: Dusseldorf

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: komarfamily »

Erdekes ez a zold topik.

Mindamellett, hogy eleg sok ellentmondasos informacio talalhato a temaban a neten azert erdemes magat az elmult 10 evet megnezni mekkora fejlodesen ment at az iparag.

Ha csak magat a technologiat es az ahhoz kapcsolodo arakat nezzuk akkor lathatjuk, hogy
kb 10 evvel ezelott 1KWH akksi eloallitasa olyan 1200 USD volt
Jelenleg olyan 130-140 USD es a minap lattam egy videot, hogy egy nagy kinai ceg elorukkolt egy 10USD/KWH akksi koltseggel.

Ha ehhez nezzuk meg, hogy maga a technologia mekkorat fejlodott ugye Lithiom ion / LFP / es most most mar sodium ion akksikat fognak forgalomba helyezni (ami ugye Lithiumot nem tartalmaz) akkor belathatjuk, hogy kornyezetvedelmi szempontbol egyre inkabb van letjogosultsaga.

Ha csak a sajat peldambol indulok ki, en abban a szerencses helyzetben vagyok, hogy van napelem plusz 20KWH akksicsomag a hazunkban ami bar rengeteg penzbe kerult, de akar 10-12 even belul siman megterul. Sot meg gyorsabban ha azt is beleveszem, hogy az egyik autoval nem kell benzinkutra jarni es a szervizkoltseg is joval joval alacsonyabb.

Magyarorszagon az energia arak joval az europai atlagar alatt vannak es nem tudom, hogy ezt meddig lehet igy fenntartani. En bar Angliabol atkoltoztem Nemetorszagba, ahol megdobbentoen magasak az energia arak, itt is boven van letjogosultsaga a megujulonak hosszu tavon. Arrol nem is beszelve, hogy sok energiaszolgaltato szep kis osszeget fizet havonta (Angliaban) azert, hogy visszataplaljunk a helyi halozatba (foleg csucsidoben) ezzel is elosegitve a halozati stabilitast.

Ez egy erdekes es osszetett tema foleg kulfoldon ahol ez egy mukodo modell es mar olyan szolgaltatasokat is igenybe lehet venni mint a sajat elektromos autorol valo visszataplalas a hazba. Nyilvan az mas teszta, hogy ez ugye jobban degradalja az akksit es ennek a gyartok nem orulnek de gondolom meg par ev es ez sem lesz akkora problema.

Meg annyit tennek hozza, hogy nekunk egy tobb mint 100 eves szigeteles nelkuli oreg hazunk van Angliaban ahol a hutes es telen a futes is 90%ban klimarol van megoldva. A 20 KWH akksik kb 10-15 oran at tudjak kiszolgalni a futesi rendszert valamint a szolgaltatom egy 6 oras reggeli ablakot biztosit a toltesre ami a 30 penny helyett 7 pennybe kerul. Ki lehet szamolni, hogy ez igy mennyivel olcsobb. Egyebkent akkor fogalmazodott meg bennem a gondolat ket evvel ezelott amikor az egyik havi elektromos/gaz szamlank telen 440 GBP volt. HAVI! Pont elozo honapban az Octopus energy szolgaltatom irt ram, hogy ha nincs ellenemre akkor a havi 120 GBP atalanyt lecsokkenti 70 GBPre havonta mert tulfizetesem van es ugy latjak, hogy ez eleg lesz.

udv
Laci

dumdum
Nincs visszaút
Nincs visszaút
Hozzászólások: 218
Csatlakozott: 2024.10.16., szer. 13:18
Értékelés: 36
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: dumdum »

Luxor Audio írta:
2025.06.16., hétf. 10:04
dumdum írta:
2025.06.15., vas. 23:49
Egyébként nem vagyok ellenük de nem kellene anyagilag dotálni őket, meg mantrázni, hogy zöldebb.
Gyönyörűen összeszedted egy csokorba a szokásos féligazságokat, tévhiteket. Teljesen rendben van, ha számodra nem szimpatikus az elektromos autózás, de azért nem kellene átesni...

Nem fogom a kijelentéseidet tételesen cáfolni, hiszen minden lényeges információ fellelhető a Neten, meg saját szemünkkel is láthatjuk a fejleményeket, ha kimozdulunk az országból, csak a dotációhoz szólnék hozzá. Esetleg nézz utána, a hazai Audi, Suzuki, Mercedes, BMW gyárak mennyi állami támogatásban és adókedvezményben részesültek!
Félreértetted, nem a gyárak támogatására értem hanem az elektromos autók vásárlására
No és az igencsak szennyező akkugyárakat mennyivel támogatja az állam?
Többet rég be kellet volna zárni....
Jaja, a Tesla és VW elektromos gyárai Németországban.
USA-ban Trump belengette, hogy visszavonja a Tesla állami támogatását.
Vajon miért nem valósult még Szerbiában a lítium bányászás, mert annyira zöld projekt?
Ott van Európa legnagyobb lítium készlete.
Miért hagyták becsődölni (évek alatt) Európa legnagyobb akku gyárát Svédországban?
Lengyelországban áramellátását miből is hány százalékban biztosítják az erőművek?
Nyugodtan cáfolhatod.
Már a B oldal forog így 60 felett...

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15713
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 10997
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »

dumdum írta:
2025.06.15., vas. 23:49
Egyébként nem vagyok ellenük de nem kellene anyagilag dotálni őket, meg mantrázni, hogy zöldebb.
Gyönyörűen összeszedted egy csokorba a szokásos féligazságokat, tévhiteket. Teljesen rendben van, ha számodra nem szimpatikus az elektromos autózás, de azért nem kellene átesni...

Nem fogom a kijelentéseidet tételesen cáfolni, hiszen minden lényeges információ fellelhető a Neten, meg saját szemünkkel is láthatjuk a fejleményeket, ha kimozdulunk az országból, csak a dotációhoz szólnék hozzá. Esetleg nézz utána, a hazai Audi, Suzuki, Mercedes, BMW gyárak mennyi állami támogatásban és adókedvezményben részesültek!

dumdum
Nincs visszaút
Nincs visszaút
Hozzászólások: 218
Csatlakozott: 2024.10.16., szer. 13:18
Értékelés: 36
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: dumdum »

"A villanyautózás lokális szennyezést csökkent, lokális felmelegedést csökkent, városok légszennyezettségi adatait javítja + zajszennyezésben is segít + a feldolgozó ipar szükségességét csökkenti (lévén harmada alkatrész kell hozzá, így az egész beszállítói lánc egyszerűsödik) + kőolaj sem a hátsó fáról jön le, a kitermelés és finomítás brutális szennyezését is mérsékli. Tehát nem önmagában az elfogyasztott üzemanyag emisszióját kell kalkulálni, hanem a teljes ellátási láncét.
- nem szeretek senki zsebében turkálni, nem az én dolgom, csupán annyit jegyeznék meg, hogy visszásnak tartom elektromos autók drágállását....."


Vannak itt féligazságok..
Sok tanulmány jelent meg arról, hogy a villanyautók a teljes gyártási folyamat (kezdve a bányászattal) és a használat során sokkal szennyezőbbek.
Maguk az akkugyárak lokálisan a legszennyezőbbek. Nincs megoldva az újrahasznosítás nem is lesz egy jó sokáig, komoly szaktudást, fejlesztést és technikát igényel (ne). A villanyautókban is sok a kőolajszármazék ugye....? Csak nem reklámozzák.
Ja, és bizony a töltéshez az áramot kőolaj-, gáz-, atom- és szénerőművek termelik.
Valóban kevesebb alkatrész kell hozzá és ezért drága. Az akkupakk elhasználódásával egy kalap @art érnek. Vagy veszel bele az új ár kb. 70%- ér újat. A franciák próbálkoztak azzal, hogy az akku nem is a tulajdonod benne stb. de halott ötlet.
A töltőhálózatok kiépítetlenségéről nem is szólva. Norvégiában is ahol a legjobban elterjedt baromi nagy állami támogatással.
Még ha ingyen adnák sem kellene két okból. A ház garázsába nem állnék be a tűzveszélyességük miatt. A kertben is ott a rizikó, a nyavalyás nyestek imádnak vezetéket rágni...
Egyébként nem vagyok ellenük de nem kellene anyagilag dotálni őket, meg mantrázni, hogy zöldebb.
Már a B oldal forog így 60 felett...

Avatar
Tctronic
Beköltözött
Beköltözött
Hozzászólások: 2810
Csatlakozott: 2014.06.26., csüt. 12:00
Értékelés: 2719
Tartózkodási hely: Kistarcsa

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: Tctronic »

"A szépség nem maguknak a dolgoknak a tulajdonsága, hanem pusztán az azokat szemlélő elmében keletkezik."

gomolalaci
Fórumlakó
Fórumlakó
Hozzászólások: 929
Csatlakozott: 2018.05.14., hétf. 08:52
Értékelés: 362
Tartózkodási hely: Szada

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: gomolalaci »

Luxor Audio írta:
2025.06.11., szer. 17:44
mike-rame írta:
2025.06.11., szer. 16:38
(M)el(l)nézést kérek, hogy megint kibicként szólok...
Ki merem jelenteni, hogy az általad felvetett kérdésekben itt mindannyian kibicek vagyunk, mégha van is olyan fórumtársunk, aki rettenetesen tájékozottnak és jólértesültnek tartja önnön magát. A témát viszont a bennfentesek nem publikusan szokták megtárgyalni, a tömegmédiából, de még az internetről sem lehet kinyomozni az igazságot, maximum összeesküvés elméleteket lehet szövögetni, amik leginkább arra alkalmasak, hogy egymásnak ugrasszák az egymást amúgy is egyre jobban utáló embereket. Ez szerintem legalább annyira durva fejlemény, mint az éghajlatváltozás, másképpen mondva a mai embert leginkább önmaga irtja ki, nem a természet.

Én biztosan nem mennék bele, nem érdekelnek az ilyen sötét bugyrok és rettenetesen utálom, hogy a többség minden mögött valami sötét érdeket lát. Pár napja kaptam - sokadszorra - egy olyan mondatot, hogy mekkora önbecsapás részemről bringával közlekedni, miközben az óriás konténerhajók telefüstölik a világot. Hősünkben fel sem merült, hogy esetleg bringázni, sportolni önmagában is jó dolog, nem kell hozzá világmegváltási küldetéstudat. Egészen elszomorító az ilyen hozzáállás, de már nem megyek bele az eféle párbeszédekbe. Megvannak a magam érvei és szempontjai, nekem ez bőven elég. A természet védelme, a zöld életmód számomra fontos és egyszerű. A most feldobott kérdések leginkább arra jók, hogy eltereljék a figyelmet és alibit biztosítsanak ahhoz, miért ne tegyünk semmit a legyintgetésen túl.

No meg biztosra veszem, hogy a felvetett kérdésekben néhány hozzászólás után ismét egymás nyakának esnénk, ehhez meg semmi kedvem. A topikba sem illik, sokkal inkább valamilyen politikai gumiszobában lehetne cincálni, amihez sok sikert kívánok!

,,amik leginkább arra alkalmasak, hogy egymásnak ugrasszák az egymást amúgy is egyre jobban utáló embereket. Ez szerintem legalább annyira durva fejlemény, mint az éghajlatváltozás, másképpen mondva a mai embert leginkább önmaga irtja ki, nem a természet."

Óriási igazság!!!
A gondolkodás nem megerőltető...

Avatar
tottyi
Hazajáró lélek
Hazajáró lélek
Hozzászólások: 3730
Csatlakozott: 2013.06.19., szer. 16:37
Értékelés: 863
Tartózkodási hely: Šamorín

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: tottyi »

wittao írta:
2025.06.13., pén. 14:32
tottyi írta:
2025.06.13., pén. 14:10
wittao írta:
2025.06.13., pén. 13:56

Pár probl...
En azok tabo...
Megpróbálok tételesen végigmenni az írásodon és nem kötözködésként, csak amiatt, hogy az utókor számára esetleg ne ez ragadjon meg.
- az ember eléggé sok mindenre képes már (nem csak lelkületileg, hanem tudományos alapon is)
- ahol nagy szmog volt és a Covid idejére pl. Wuhan, olasz iparterületek és német iparterületek csodálatosan kitisztultak, Kínában gyerekek végre látták milyen kék az égbolt valójában és nem sárgás-rózsaszín míg évekig csak arra volt lehetőségük. Ez mind mind az emberi tevékenység befolyása.
Az aeroszolok amik a levegőben vannak ilyenkor nem úgy képzelendők el, mint egy felhővel vagy hóval borított táj, ami visszaveri a napsugarakat. Rengeteg kémiai folyamat is lezajlik, üvegházhatást növelő tényezők.
- a napelemparkok közelében levő hőmérsékleti változások természetesek, hiszen koncentráltan befogadják a hőt és felmelegszenek, amit másik hullámhosszon leadnak. MEgváltoztatják a mikroklímát.
Ugyanakkor a házak tetejére szerelt napelemek teljesen ellentétes hatást váltanak ki, ugyanis légrés van alattuk, árnyékot vetnek a tetőszerkezetre, önmagában nem melegszik úgy a házak teteje, mint a napelemek nélkül. Kevésbé kell nyáron hűteni.
- a villanyautózásról annyit, hogy a globál közlekedés 10-15%-ban vesz részt az emissziós kérdésekben, ebből 2-3% a személyautók által kibocsátott emisszió. Számít, de sokkal kevésbé, mint mondjuk a szénerőművek, vagy éppen a tengeri hajózás, dízelmozdonyok, repülés, vagy éppen Temu szarok felesleges szállítgatása 10-20.000km-ekre 5USD-ért.
A villanyautózás lokális szennyezést csökkent, lokális felmelegedést csökkent, városok légszennyezettségi adatait javítja + zajszennyezésben is segít + a feldolgozó ipar szükségességét csökkenti (lévén harmada alkatrész kell hozzá, így az egész beszállítói lánc egyszerűsödik) + kőolaj sem a hátsó fáról jön le, a kitermelés és finomítás brutális szennyezését is mérsékli. Tehát nem önmagában az elfogyasztott üzemanyag emisszióját kell kalkulálni, hanem a teljes ellátási láncét.
- nem szeretek senki zsebében turkálni, nem az én dolgom, csupán annyit jegyeznék meg, hogy visszásnak tartom elektromos autók drágállását és ugyanakkor az aláírásodban szereplő hifirendszer (ami valljuk be mindannyiunk számára luxuskiadás) fenntartását... de nem az én dolgom, csupán egy megjegyzés. + napokban jött ki egy BYD kisautó 7-8MFt-ért megvásárolható, teljesen OK a közlekedésre. Mennyi legyen? 1DB!!! ATC SCM 150 kerül ennyibe, mint ez az autó.
Tudtam, hogy egyszer visszaut ez az alairasos dolog. :) Eddig amit legtobbet koltottem autora az is hasznaltan az 2.4 millio forint volt es ez is mar szamomra sok volt mert ez az egyik legrosszabb befektetes. Az ATC-et hasznalhatom ameddig elek akar 30-40 evig is (most 50). Ha igaz amit fapaci ir akkor lehet elobb lesz elektromos autom persze ha tenyleg igazak azok a feltetelek amiket irtam de meg mindig nincsenek olyan "benzinkutak", legalabb is nem tudok rola vagy csak a kornyezetemben nem letezik. Mivel en meg csak meg is tudnam engedni egy 20 ezer euroig egy autot attol meg rengeteg ember ezt nem engedheti meg maganak. Vegyuk magyarorszagot, ki az aki kiadhat kb 10-15 evente 20 ezer eurot autora persze ha igaz amit fapaci irt es fele aron lesznek stb. En bevallom egy Tesla-t neztem es ami megfelelne az kb 40 ezer euro, ahogy no a kilometer ugy no az ara is az autonak. En nem szeretnek egy zseb autot amit 3 naponta tolthetek es meg tud tenni egy toltessel 200 kilometert. Most is kombi kocsim van es nem szeretnek kissebbet.
Ha ugy igazan gazdag lennek akkor benzines autot vennek, lehet volna egy elektromos is, hogy neha tesztelgessem.
Audio PC - WW Platunim 7 | USB - Shunyata Research Sigma v2 | Chord Dave - WW Platinum 7 | WW Platinum Eclipse 8 XLR | Benchmark HPA4 | Hangfalkabel - Valhalla Draco Reference V3 XLR | ATC SCM150ASL Pro | Tapkabel hangfalba (2x) - WW Platinum 7 | Betapkabel - Valhalla Draco V3/2 HC R

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15713
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 10997
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »

wittao írta:
2025.06.13., pén. 13:56
Nem feltétlenül van meg az emberiségben az a képesség, hogy képes globálisan 10-15-20 fokok elviselésére hosszútávon.
3-4 fokos globális felmelegedés az összes földfelszíni és tengeri jég elolvadását okozná. (Jelenleg +1,5 foknál járunk.) Ezzel az a probléma, hogy az emberiség 40 %-a vízparti településeken él, a 10 legnagyobb városunkból 8 (Tokió, Sanghaj, Jakarta, Manila, New York, Sencsen, Mumbai és Rio de Janeiro) van tengerparton és ezek víz alá fognak kerülni. Az úszásoktatás kiemelt fontosságú lesz, a hegyi telkek pedig kelendőek lesznek.

Avatar
wittao
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 1782
Csatlakozott: 2017.01.29., vas. 12:19
Értékelés: 2035

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: wittao »

tottyi írta:
2025.06.13., pén. 14:10
wittao írta:
2025.06.13., pén. 13:56
tottyi írta:
2025.06.13., pén. 13:45


ChatGPT - Nagyon röviden a lényeg:
"A szöveg egy békésebb, türelmesebb párbeszédre hív fel, miközben rávilágít arra, hogy az emberiség önpusztító tendenciái nem külső hatalmak művei, hanem saját természetünkből fakadnak. A szerző lemondott az értelmetlen vitákról, és inkább a saját életminőségére koncentrál, mivel úgy érzi, a nagy folyamatokra nincs valódi ráhatása."

A zold nyilhoz visszaterve, ezek szerint most egy nagyon jo klimaban elunk mint ami tobb millio evvel ezelott volt vagy azt irod, hogy amiota megjelent a Homo Sapiens azota vissza melegitjuk a foldet az eredeti klimahoz?
Igy vagy ugy par millio ev mulva hozzaszokunk a nagyon meleg eghajlathoz es a tobbi noveny is mint azt tettek azelott.
Pár probléma akad azért ezzel:
- régebben voltak fékek/ellensúlyok, amit az emberiség nem ismer, vagy legalábbis nem szeretne tudomást venni róla. Ezek kibillenése a Föld életére semmilyen hatással nem lesz. Sőt a Földet az sem zavarja, ha teljesen élettelen sivataggá válik. Minket annál inkább!
Szóval ezek a fékek, ellensúlyok a kibillent ökoszisztémákat helyre pofozták, ez látszódik is a hullámszerű mozgásokon. A nagy probléma az, amikor a keljfelJancsinak akkora pofont adsz, hogy nem kel fel többé... erről tanúskodik a grafikon utolsó kis farkincája, ami a mi pofonunk az ökoszisztémának, majd várhatjuk ami visszajön felkelünk-e belőle.

- lehet, hogy a növények hozzászoktak, de azért néhány hatalmas kihalási folyamatot rejtenek ezek a grafikonok. Nem feltétlenül van meg az emberiségben az a képesség, hogy képes globálisan 10-15-20 fokok elviselésére hosszútávon. Nagyon erős mesterséges beavatkozást, komplett rendszerszintű táplálkozási átállást igényelne. Ja, és még elfelejtettem, ami a legfontosabb és a legkisebb esélye van: összefogást is igényelne. Na erre az eddigi történelmünk során nem voltunk képesek, vélhetően nem is leszünk. Szóval mindent összevetve vagy másik bolygó, vagy nekünk kampó... Az elsőnek szignifikánsan kisebb esélye van.
En azok taborabat erositem akik nem hiszik, hogy az ember kepes lenne megvaltoztatni drasztikusan az idojarast es a klimat bar covid idejen olvastam olyat is, hogy ahol azelott es most is nagy smog van ott hosszu evek utan ujra volt napsutes na de ha smog van akkor nem eri napsutes a foldet akkor szerintem nem is melegitheti fel a foldfelszint. Olyat is olvastam, hogy a nagyobb napelemparkok kozeleben olyan hoseg van, hogy az elviselhetetlen, tehat melegiti az idojarast. Aztan ha jovore csak villanyautot lehetne kapni akkor erre meg nincs meg az infrastruktura amely ezt el tudna latni elektromos arammal. Akarhogy nezzuk nincs kiut, mindmeghalunk. Ja es akarmilyen tovenyeket hoznak europaban az nem eleg ahoz, hogy megmentsuk a foldet. Nem azt mondom, hogy ne tegyunk semmit csak meg nem talaltak ki, hogy mit amibe minden ember reszt vesz, igen, meg a miliardosok is. En szemely szerint szeretnek villanyautot de ez meg nagyo gyerekcipoben jar es ku..va draga, nem engedhetem meg magamnak. Ha majd fele ennyiert lesznek megbizhato villanyautok es egy aktataska nagysagu elemmel fog mukodni amit "benzinkuton" bevalthatsz es tovabbi 4-500 kilometert megteszel akkor azt mondom, hogy mar jo uton jarnak.
Megpróbálok tételesen végigmenni az írásodon és nem kötözködésként, csak amiatt, hogy az utókor számára esetleg ne ez ragadjon meg.
- az ember eléggé sok mindenre képes már (nem csak lelkületileg, hanem tudományos alapon is)
- ahol nagy szmog volt és a Covid idejére pl. Wuhan, olasz iparterületek és német iparterületek csodálatosan kitisztultak, Kínában gyerekek végre látták milyen kék az égbolt valójában és nem sárgás-rózsaszín míg évekig csak arra volt lehetőségük. Ez mind mind az emberi tevékenység befolyása.
Az aeroszolok amik a levegőben vannak ilyenkor nem úgy képzelendők el, mint egy felhővel vagy hóval borított táj, ami visszaveri a napsugarakat. Rengeteg kémiai folyamat is lezajlik, üvegházhatást növelő tényezők.
- a napelemparkok közelében levő hőmérsékleti változások természetesek, hiszen koncentráltan befogadják a hőt és felmelegszenek, amit másik hullámhosszon leadnak. MEgváltoztatják a mikroklímát.
Ugyanakkor a házak tetejére szerelt napelemek teljesen ellentétes hatást váltanak ki, ugyanis légrés van alattuk, árnyékot vetnek a tetőszerkezetre, önmagában nem melegszik úgy a házak teteje, mint a napelemek nélkül. Kevésbé kell nyáron hűteni.
- a villanyautózásról annyit, hogy a globál közlekedés 10-15%-ban vesz részt az emissziós kérdésekben, ebből 2-3% a személyautók által kibocsátott emisszió. Számít, de sokkal kevésbé, mint mondjuk a szénerőművek, vagy éppen a tengeri hajózás, dízelmozdonyok, repülés, vagy éppen Temu szarok felesleges szállítgatása 10-20.000km-ekre 5USD-ért.
A villanyautózás lokális szennyezést csökkent, lokális felmelegedést csökkent, városok légszennyezettségi adatait javítja + zajszennyezésben is segít + a feldolgozó ipar szükségességét csökkenti (lévén harmada alkatrész kell hozzá, így az egész beszállítói lánc egyszerűsödik) + kőolaj sem a hátsó fáról jön le, a kitermelés és finomítás brutális szennyezését is mérsékli. Tehát nem önmagában az elfogyasztott üzemanyag emisszióját kell kalkulálni, hanem a teljes ellátási láncét.
- nem szeretek senki zsebében turkálni, nem az én dolgom, csupán annyit jegyeznék meg, hogy visszásnak tartom elektromos autók drágállását és ugyanakkor az aláírásodban szereplő hifirendszer (ami valljuk be mindannyiunk számára luxuskiadás) fenntartását... de nem az én dolgom, csupán egy megjegyzés. + napokban jött ki egy BYD kisautó 7-8MFt-ért megvásárolható, teljesen OK a közlekedésre. Mennyi legyen? 1DB!!! ATC SCM 150 kerül ennyibe, mint ez az autó.
Core Audio, TARALABS, MBL, PrimaLuna, PASS Labs, YG, Vivid, Entreq
Elektroncsovek: Sophia Electric

Válasz küldése

Vissza: “Csevegők”