MrCollector írta: ↑2025.06.09., hétf. 18:45
kaef2 írta: ↑2025.06.09., hétf. 12:56
Szó nincs semmiféle "magas lóról".
Felesleges erre a szintre vinni a dolgot. Én még nagyképű zenésszel nem találkoztam, és a hangmérnökök között sem jellemő ez a hozzáállás.
Egyszerűen másra figyelnek, a szokásos audiofil hangzást jellemző kifejezések nem mondanak nekik semmit.
Ráadásul a hangmérnökök és a zenészek sokkal többet vannak élő zene és hús-vér előadók közvetlen közelében, ebben a közegben, valós gyakorlati hangszerközeli hangzás tapasztalatok birtokában mások az elvárásaik.
Milyen szintre ? Az igazságéra?
Egy kábelt vagy annak készítőjét kritizálhatja akár ki, de egy felvétel készítőjét nem?
Azt hozzáteszem, hogy a zenészeknél inkább a megmosolygás az ami jellemző, mert hiszen mégis művészemberek, a lelkük érzékenyebb. Ők mondjuk tisztában vannak vele, hogy egy nagyzenekar hangját semmilyen eszköz nem tudja teljes mértékben reprodukálni. Azonban, míg a hangszereiket a lehetőségeikhez mérten a legmagasabb szinten választják ki, a többire, lehet pont az előbbi miatt, már annyira nem koncentrálnak.
Azonban abban hibáztatom őket is, hogy kikerülnek olyan albumok, amik mondhatnám hallgathatatlanok. Sajnos többségük megbízik a hangmérnökben illetve a stúdió felszereltségében. Illetve nem tudnak vagy akarnak annyit fizetni ami egy csúcsminőségű felvételhez kellene. Szerintem ezzel a saját munkájukat, képességeiket degradálják le. Szomorú, de ez van.
Jártam már stúdiós környezetben, még ha nem is sokban, és tapasztaltam, hogy egy 1 méteres USB kábel cseréje milyen változást hozott, amit hallott a stúdiós is és nem tudott napirendre térni felette. Egy másik helyen meg nem is hallotta a tulajdonos, pedig volt különbség. Akkor most miről is beszélünk? Nyilván több 10-100 méternyi, főleg ahol ezek egyben vannak, kábel cseréje lényegében megoldhatatlan (illetve soha nem térülne meg), de a rövid kábeleknél igen és ezen a hangminőséget tekintve profitálhatna mindenki.
Tudod van sok fotós, szobafestő, burkoló, sőt útépítő (!!!

)is, és még sorolhatnám, aztán a munka amit hagynak maguk után nem mindig igazolja a szakmai végzettségüket. Az, hogy ebből az átlag ember mit vesz észre, már más kérdés. Nyilván ez itt is így van. A saját munkára való igényesség az veleszületett képesség, nem a szakmunkás bizonyítvány mellé jár.
Az általánosítás (nem egy konkrét felvétel készítőjét kritizálod, hanem általánosságban mindenkit), amivel válogatás nélkül igénytelennek bélyegzed a hangmérnököket úgy általában és a zenészeket meg olyanoknak, akiknek nincs jobb dolguk, mint nevetgélni a hifistákon, nagyon erős túlzás és egyáltalán nem jellemző. Úgy állítod be, mintha a hangfelvételek minőségi hiányosságai lennének a hifisták útkeresésének a legnagyobb problémái. A valóság valójában ettől sokkal bonyolultabb, de ennek kifejtésével nem untatnék senkit.
Kiadóból, zenészből és hangmérnökből van, igényes, lusta egyaránt, akik sokféle igényt kell, hogy kielégítsenek produktumaikkal, tehetségükkel, ugyanúgy, ahogy minden más szórakoztató, kreatív iparágban is. Egy valami valószínűleg mindegyikükre igaz: nem azért csinálnak direkt rossz felvételt, hogy az igényes audiofileket bosszantsák...
Félreértés azt gondolni, hogy néhány rövid kábel cseréjével javulna a kommersz felvételek átlagos minősége. A jellemző
kommersz produkciós folyamatok általában ugyanis olyanok, hogy nincs szükség rövid kábelekre egyáltalán.
Akik viszont többségükben használnak igényes és drága kábeleket, azok az alábbi off részben felsorolt száznál több kiadó, akik nem nagyon adnak ki kommersz felvételeket, csak audiofil és zenei szemmel egyaránt minőséginek mondható, igényes albumokat, amik kis példányszámban jelennek meg.
- [OFF - katt ide ha látni akarod]
- Kábeleik sokfélék. Holland stúdiók és kiadók például Siltechet, Crystal Cabel-t, amerikaiak Transparent Audiot, a Clarity Records és az Ultra Analogue pedig saját készítésű nagy tisztaságú ezüstöt használnak. A Chesky Records évekig használt Nirvana Audio SL és SX XLR kábeleket, Ray Kimber IsoMike kiadója meg Kimber ezüstöket értelemszerűen.
A felsorolásban nincs benne a magyar Gramy-H/GR1993 Records, a Djabe felvételek kiadója és a Hunnia Records sem. MIndketten nemzetközileg ismert audiofil albumok sikeres kiadói.
- [OFF - katt ide ha látni akarod]
- 2INCH-RECORDS
2L
2xHD
2xHD - Storyville
2xHD-Naxos
2xHD-Ondine
A. T. Music
AC Records
Acousence Records
Acoustic Sounds
ADS
Aliud Records
Alpha Classics
Analekta
AnalogFather
Anderson Audio New York
Anima Sound Productions
APSoon Recordings
Arcana
Artaria
Artes Mirabiles
Audio Fidelity
AudioDefine Records
Audioguy
AudioNautes Recordings
BarcaNova Records
Base 2 Music
Bel Canto Musicale,
Berliner Meister Schallplatten
Bona Nova
Buzz
Camilio Records
Caro Mitis
Challenge Classics
Channel Classics
Clarity Records
Claves Records
Cobra Records
Concertgebouworkest Live
Crier Records
Delmark Records
Divox
DMP (Digital Music Products)
Doctor Heart Music
Elkwood DXD/DSD
Etcetera Records
Eudora Records
Farelive
Fidelio Audio
Fonè
Footprint Records
Forward Music Italy
Fuga Libera
FunCOOLio Records
Fung Hang Record
FWRL Records
Gloriae Dei Cantores Recordings
Grand Cru Records
Groove Note Records
harmonia mundi
HD Remastered
Hearingfield Recordings
High Definition Tape Transfers
HR Recordings
IBS Classical
Impex Records
in-akustik
International Audiophile Recording
IsoMike
Janka Industries
Jersika Records
Just Listen Records
Justin Time Records
King Records
King's College Cambridge
Kolibri Records
Lawo Classics
Linn Records
LSO Live
Machina Records
Magnetic Fidelity
MDG
Melbourne Symphony Orchestra
MGL Musik Produktion
Montauk Mantis Records
Musikproduktion Dabringhaus und Grimm
myrios classics
National Symphony Orchestra
NativeDSD Presents
Navis Classics
NCM East Records
Nettwerk Records
Neuklang Records
New Amsterdam Records
NKB Record
Oberlin Music
Octave Records
Octavia Records
Omad Records
Ondine
OpenReelToReel Lab
OPUS3 Records
Opus3-Footprint
Orbita Tape Record
OUR Recordings
Outer Marker Records
Pelle D'oca
Pentatone
Peter Takács Music
Plasma Records & Tapes
Prelude Classics
Premonition Record
Psalmus
Ramée
ReachSound.Art
Reference Recordings
Regga Records
Ricercar
SmartAudio Recording Lab
Speakers Corner Records
STS Analog
STS Digital
Studio 1812
Tacet
Triston Masters
Ultra Analogue Records
Venus Records
Water Lily Acoustics
A képen látható két úriember igen sokat tett az audiofil felvételkészítés megteremtéséért.
Tim Paravicini és Kavi Alexander.
