MrCollector írta: ↑2025.06.07., szomb. 14:28
kaef2 írta: ↑2025.06.07., szomb. 13:44
Az általunk legtöbbet használt ezüstözött OCC réz Wireworld Micro-Silver Eclipse AES/mikrofon kábel adatai a következőek:
Conductor resistance: 0.13 Ω/m
Shielding resistance: < 0.28 Ohm/m
Capacitance:
Conductor/ Cond. max. 100 pF/m
Egyéb kérdés?
Igen van.
Tudod, az eredeti kérdés:
"Aki úgy gondolja írja már le kábeltípusonként (táp, IC, usb stb.) milyen fizikai paraméterekre kíváncsi és ezek mennyiben segítik őt a számára megfelelő kábel kiválasztásában."
Akkor kérlek szépen adott esetben, az általad leírt fizikai paraméterek milyen segítséget nyújtanak neked, ne adj isten egy "átlagos" vásárlónak, abban, hogy ezek alapján válasszon kábelt aminek a HANGMINŐSÉGE számára az elsődlegesen fontos?
Kérlek amennyiben nem tudsz vagy akarsz konkrétan válaszolni, tisztelj meg azzal, hogy inkább ne is írj semmit! Köszönöm!
Conductor Resistance: 0.13Ω/m
- Ez alacsony veszteségre utaló jó érték, azt jelenti hogy mind mikrofonkábelként, mind az aktív hangsugárzóimat meghajtva lehet hosszabb kábeleket is lehet jelentősebb kompromisszum nélkül használni. Az aktív hangsugárzóimhoz használok 3m, 5m és 10m-es XLR-t is, mikrofonként pedig 30m a leghosszabb kábel ebből a WW-ből (az 50m-es más típus, oda már nem ideális a WW). Hosszabb RCA kábel és nem szimmetrikus erősítő fokozatok esetében ez fontos paraméter. Érdemes mgnézni a kimenő fokozat és a fogadó oldal impedanciáját is, erről pár mondattak később lesz még szó.
- Azoknak, akik egy D/A konverterről közvetlenül hajtanak meg végfokot is érdemes erre az adatra figyelni, ha hosszabb kábelre van szükségük és viszonyalg magas a DAC kimeneti impedanciája.
Shielding Resistance: < 0.28 Ω/m
Ez zavarvédettséggel összefüggő paraméter, jó értéknek mondható a megadott szám, és ismét csak az általam használt hosszabb kábelek miatt van jelentősége. A hozzám hasonlóan lakótelepi lakásban lakók számára is fontos paraméter, főképpen ha nem xlr csatalkozásokat használnak az eszközeik. Mikrofonkábelként pedig a külső helyszínek sokféle lehetséges zajai miatt érdemes erre figyelni.
Capacitance: Conductor/Cond. max. 100pF/m
A kábel kapacitása az előtte lévő komponens kimeneti impedanciájával egy ún. alul áteresztő szűrőt képez. Egy magasabb kapacitású kábel már a hallható tartomány felső részén "levághatja" a frekvenciákat, főképpen, ha mint nálam, ahogy írtam, hosszabb kábeleket használ az ember. Amennyiben a forrás oldalon a kimeneti impedancia 1-3 kOhm nagyságrendjében van, egy 30m-es magasabb kapacitású mikrofonkábel esetében már a hallható tartományban, 15, 20 kHz táján veszteség léphet fel.
Habár nekem nincsenek ilyen eszközeim éppen, de akik csöves vagy passzív előerősítőt vagy régebbi, vintage félvezetős forráskészüléket használnak, ahol a kimeneti impedancia a hangerőszabályzó potméter állásától függően változik és elérheti az 1-3 kOhmos tartományt, azoknak érdemes figyelni a kábel kapacitására már 2-3 m-es kábelhossznál is.
Egy régi erősítő konstrukciós elv szerint érdemes az un vágási pontot (vagyis ahol a jel szintje már 3 dB-t csökken) a hallható tartomány (20 kHz) legalább 3-5-szörösére, azaz 60-100 kHz fölé tervezni a transzparens hangzás érdekében. Vagyis kb 600 ohm vagy az alatti kimeneti impedanciát érdemes keresni az eszköz vonal kimenetének adatai között azoknak, akik kénytelenek hosszabb kábeleket is használni. Ilyenkor jól jön a kábel minél alacsonyabb kapacitása.
A forráskészülék vásárlásakor érdemes a kimeneti impedanciára vetni egy pillantást és ha lehet, olyat keresni, aminek ez az adata 100 ohm alatt van. Amennyiben a fogadó oldal bemeneti impedanciája 10 kOhm feletti, akkor van esélyünk arra, hogy a rendszerünk valamivel kevésbé lesz érzékeny a kábelezésre illeszkedési szempontból.
- [OFF - katt ide ha látni akarod]
- Csak érdeksségképpen említem, hogy a legendás csöves Neumann U47, U67, M49 mikrofonok zárt, egységes rendszerként működtek a gyári kábeleikkel (amiket a hatvanas években már a Gotham gyártott nekik). A mikrofon, a kábel és a tápegység egy egységet képezett. A mikrofon kimeneti fokozatát (amelyben egy cső dolgozott) pontosan úgy tervezték meg, hogy képes legyen meghajtani a hozzá tartozó, ismert, magas kapacitású kábelt. A teljes lánc (mikrofon elektronikája -> kábel magas kapacitása -> tápegység bemenete) elektromosan össze volt hangolva. A tervezők számoltak a kábel paramétereivel, és a rendszer frekvenciamenete a lánc végén, vagyis a tápegység kimenetén volt "helyes". A vintage mikrofonkábelek kapacitása mai szemmel nézve magas volt (150-250 pF/m), de ez nem hiba volt, hanem egy tervezett adottság egy zárt rendszeren belül.
Egy precíziós asztali LCR műszer már olyan 400 ezer forint körül kapható (vannak persze sokkal drágbbak is), de van esély arra is, hogy napi kb 20 ezer ft körül bérelhető is. Ha én gyártanék kábelt, akkor biztosan érdekelnének a paraméterei.