
Tubeless fejezet egy évig tartott nálam, szóval afféle egyéjszakás kalandnak mondható (mint kiderült, egy hisztis drámakirálynővel, akinek nagyon komoly elvárásai vannak). A párezer kilométer alatt nem volt deffekt, ami mindenképp dícséretes, de végig bennem volt, hogy vajon mennyire lesz szórakoztató a világ végén javítani, ha mégis ...
És akkor a negatívumok.
Drágább, de nem feltétlen a külső magában - bár egy kicsit mindenképp - hanem mint rendszer. Külső, szelep, lötty, szalag, esetleg speckó pumpa. A felrakás rémálom, és itt semmi vigaszra nem lelek más kedvező tapasztalatában. Az a kombó, ami nekem volt, egyszerűen tényleg a határán volt a szerelhetőségnek. Konkrétan vissza akartam vinni, mert felfoghatatlan volt, hogy csak a legdurvább gyilkolással lehet felerőszakolni, és ez így normális. Aztán kb. 3000km után a hátsóban durvábban kezdett esni a nyomás, mint egy latex belsőnél, hiába töltöttem rá löttyöt. Leszedés, kipucolás, egy hét kísérletezés, mókolás, aztán végképp elengedtem. Egyrészt kiderült, hogy hiába van még sok ezer km a gumiban, már porózussá vált, másrészt a lötty sem tömített semmit - a shelf time itt valószínűleg komolyabban veendő, mint egy konzerv szavatossága. Közben még a kísérletezés is akadályba ütközött, mert fel sem tudtam fújni. Új korában egy mezei pumpával azonnal a helyére pattintottam, most vért izzadva sem sikerült. Készítettem egy tartályt egy mini gázpalackból, hogy tizenpár barral robbantsam a helyére a külsőt, de azzal sem működött. Aztán jöttem rá, hogy a tömítő szalag a küllőlyukaknál homorúan benyomódva azonnal eleresztette a levegőt. Ekkor betelt a pohár. A külsőleg még tökéletes gumi nem tartja a levegőt, a löttyöt folyamatosan ellenőrizni kell, nem száradt-e be, időnként után kell tölteni, sőt kukázni, mert álltában bedöglik, gumi leszedés után új szalagot kell felrakni, aztán remegni, hogy semmiképp se eresszen le menet közben, mert úgy fogok kinézni a szereléstől, mint egy fejőnő, akire a tehén rárúgta a rocskát... Most hibrid rendszer lett belőle: TL külső, latex belsővel. Míg jó a futófelület, marad, aztán előszedem a szekrényből a jó öreg Conti GP5000-eseket, aminél egy belső csere az árokparton 5 perc pumpálással együtt, és átlagosan évente egyszer fordul elő.
TPU belsőt még csak a lenti Pirellit próbáltam. Attól eltekintve, hogy mindkét darab selejt, kitűnű cucc.
