Az eleje még érdekes volt, sok dolgot segített helyretenni a clock témában, de az a műszaki szint, ahol most tart a beszélgetés, már valóban inkább a PC topicba való

Ezzel mit szerettel volna mondani? Bocsanat, de elvesztettem a fonalat…shany írta: ↑2025.02.03., hétf. 22:37Megnézve a Gustard dacokat, a 10MHz órabemenet megjelenésével egyidejűleg áttértek az egyetlen DDS alapú, újabban OCXO órajelre. Úgy hívják, hogy "K2 ultra low noise clock synthesizer"
Az Antelope ( van rubidium órájuk is ) esetében pedig: "4th Generation Acoustically Focused Clocking (AFC™) 64-bit DDS"
( a Gustard esetében a jitter méréseken látszik egy kis romlás az új DDS esetében a régebbi dupla TCXO megoldásokhoz képest, még akkor is ha a belső oszcillátorról megy )
Megnézve a Gustard dacokat, a 10MHz órabemenet megjelenésével egyidejűleg áttértek az egyetlen DDS alapú, újabban OCXO órajelre. Úgy hívják, hogy "K2 ultra low noise clock synthesizer"
Nincs ingyen ebéd, ahhoz, hogy a PLL fázis-frekvencia detektora összevethesse a bejövő 10 MHz-es referenciával, az MCLK-t kell visszaosztani, sajnos elég bugyuta osztókkal, amit elég nehéz kivitelezni, és potenciális zajforrás, hiába mutogatod az oszcillátorok egyébként remek mérési eredményeit. Az ideális megoldás éppen a DAC chiphez minél közelebb helyezett, az alkalmazott órajelek egész számú többszöröseivel dolgozó oszcillátorok lennének...ja, tényleg, minden normálisan megépített eszközben ez így is van!
Ha jól értem, akkor a dacon belül, egy általános processzor ( pl. az USB bementet xmos pocesszora, 24MHz saját órajel ) saját órajelét szinkronizáljátok a külső 10MHz-vel. A dac csipek bementi I2S jelét változatlanul az 45.1584Mhz (1024 x 44.1khz) és 49.152Mhz (1024 x 48khz) frekvenciájú, master módban működő belső XO,TCXO oszillátorok ( az xmos processzor az általuk meghatározott időzítéssel küldi ki az adatokat, nem a saját órájának megfelelően ) időzítik.wittao írta: ↑2025.02.02., vas. 15:17...Nagyjabol ugy, hogy az ominozus dac velhetoen az aranx frekvenciak mellett meg 24MHz clock-kal is ki van egeszitve (kulonben az USB nem menne, vagy DDS kellene hozza, ami nem tul egeszseges), ezen felul pedig egy belso 10MHz OCXo biztositja a PLL hurkot.
Ha erre kivulrol egy (a belsonel jobb minosegu) 10MHz referencia jelet adunk, akkor mint lentebb irtam a meglevo oszcillatorok kozeli zaja csokken, illetve a tavoli zajpadlojukra lesz hatassal egx jobb oszcillator. Esetunkben -105dB@10Hz helyett -108dB@10Hz faziszaj merheto a kulso, jobb minosegu referencia oszcillatorral, azon tulmenoen hogy a frekvenciapontossaguk is javul a 0.5Hz-es huroknak koszonhetoen…
Ezen tulmenoen nem szabad elmenni amellett, ha egy ehhez hasonlo orajelrendszerrel felszerelt audio PC is a korben van, akkor annak a 10MHz-es PLL-et biztosito OCXO-jat is EGYSZERRE kivaltjuk, igy osszesen 6db orajel lesz a lancunkban ugyanarra a PLL-re felfuzve. Ez nem rossz dolog, es meg raadasul hallhato is.
Ezt az Accusilicon es 957-es Crystec orakat merd mar meg legyszives kapcsolasban is, ne csak kint az asztalon :) -95dB/10Hz eddig meg egyik sem produkalt jobbat, kiveve amikor kivettuk a kvarcaikat es bedobtuk a mi oszcillatorunkba…shany írta: ↑2025.02.02., vas. 07:53Erről van szó. Az univerzális 10MHz nem digitális audió indíttatású. Ha - az erre felkészített rendszerben - a külső masterclock a szokásos 44.1 és 48,0 kHz-t, vagy ennek egész számú többszöröseit, tehát eleve (legalább)két különböző frekvenciájú órajelet adna, akkor nem lenne a műszaki értetlenkedés.
"Clock Accuracy
Better than +/-1 ppm when shipped over an ambient temperature range of +5°C to +45°C
Word Clock Outputs
• 2 x independently buffered TTL-compatible output on 75Ω BNC connectors
• Output 1: fixed at 44.1kHz
• Output 2: fixed at 48kHz"
https://lina.dcsaudio.com/products/lina ... TnrFU9rAo7
dCS_Lina Master Clock.jpg
Clipboard.jpg
Ő úgy véli, hogy ez nem hallható. Én viszont hamarosan kiderítem. Ha mégsem hallok különbséget, akkor nem tartom meg. Ennyire egyszerű részemről a dolog.
Nagyjabol ugy, hogy az ominozus dac velhetoen az aranx frekvenciak mellett meg 24MHz clock-kal is ki van egeszitve (kulonben az USB nem menne, vagy DDS kellene hozza, ami nem tul egeszseges), ezen felul pedig egy belso 10MHz OCXo biztositja a PLL hurkot.juliush írta: ↑2025.02.02., vas. 14:06Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy a gyártó képviselőjétől közvetlenül szerezhetünk szakmailag megalapozott információt, így megkérdezhetem azt, ami ezzel a Master Clock témakörrel kapcsolatban foglalkoztat.
Adva van egy DAC, melynek átalakító chipje példának okáért a Rohm terméke, és amely a különböző PCM felbontásokhoz az MCLK bemenetén 22.5792 vagy 24.576 MHz-es órajelet használ (DSD-hez az előbbit, illetve annak 2,4,8-ad leosztását, lásd data sheet 35.old.), amelyet a DAC gondosan megtervezett és megépített master clock órajelgenerátora nagy pontossággal állít elő. Eddig tökéletesen tiszta minden.
Most alakítsunk ki egy bemenetet külső forrásból származó, ha lehet, még nagyobb pontosságú, de 10 MHz frekvenciájú órajel beviteléhez!
Ekkor a fenti architektúrában pontosan mi is történik ezzel a 10 MHz-es órajellel, milyen mechanizmuson keresztül fogja kifejteni hangra, és persze műszaki paraméterekre áldásos hatását? Hogyan szinronizálhatunk egy vagy több 22.5792 vagy 24.576 MHz-es órajelet használó eszközt egy 10 MHz-es referencia órajelhez bármiféle frekvencia-konverzió nélkül?
Pici pontosítással élnék az elnevezések tekintetében!
Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy a gyártó képviselőjétől közvetlenül szerezhetünk szakmailag megalapozott információt, így megkérdezhetem azt, ami ezzel a Master Clock témakörrel kapcsolatban foglalkoztat.
Erről van szó. Az univerzális 10MHz nem digitális audió indíttatású. Ha - az erre felkészített rendszerben - a külső masterclock a szokásos 44.1 és 48,0 kHz-t, vagy ennek egész számú többszöröseit, tehát eleve (legalább)két különböző frekvenciájú órajelet adna, akkor nem lenne a műszaki értetlenkedés.
Nem alakitjak at a 10MHz-et semmire sem… nem arra valo (legalabbis nem lattam mostanaban ilyen keszuleket, ami ezt csinalta volna).juliush írta: ↑2025.02.01., szomb. 23:46Bizony így van! Minden digitális forrás, vagy átalakító a belsejében az értelmezendő és használandó mintavételi frekvenciák egészszámú többszöröseivel ketyegő órajel-generátorokkal dolgozik. Erre jövünk egy külső 10 MHz-es órajellel, amelyből az eszközöknek valahogy elő kell állítania a saját belső órajeleit, amelyhez önálló aszinkron mintavételi frekvencia konverziós algoritmusokat kell alkalmaznia, a maguk jitter-befolyásoló karakterisztikáit alkalmazva.
"Vicces", ahogy gyártók melldöngetve hírdetik, mekkora figyelmet fordítottak az alacsony fáziszajú belső órákra (kerekítve) 22-24-44-48-...MHz frekvenciákkal, majd rátesznek egy plussz konverziót igénylő bemenetet a "még jobb minőségű" 10 MHz-es külső óráknak, hogy aztán mit adj' Isten, kínáljanak is ilyet... "fillérekért"!
Mindegy, mint említettem, az a lényeg, hogy sokaknak szól jobban így, annyival, hogy bőven megéri a támogatandó eszközök árával vetekedő ráfordítást.
Én személy szerint egy elmaradott, vaskalapos, zeneszerető emberke vagyok, aki bőven elegendő örömet talál a meglevő eszközeiben, így a véleményem nem tekintendő mérvadónak.
Bizony így van! Minden digitális forrás, vagy átalakító a belsejében az értelmezendő és használandó mintavételi frekvenciák egészszámú többszöröseivel ketyegő órajel-generátorokkal dolgozik. Erre jövünk egy külső 10 MHz-es órajellel, amelyből az eszközöknek valahogy elő kell állítania a saját belső órajeleit, amelyhez önálló aszinkron mintavételi frekvencia konverziós algoritmusokat kell alkalmaznia, a maguk jitter-befolyásoló karakterisztikáit alkalmazva.
CD-ről beszélünk ugye...
Bocs, de nem latom a ket Accusilicon oszcillator faziszaj-mereset, pedig vegigolvastam. Hogy jon ki ebbol a jitter nekik? (Persze ertem, koltoi volt) Mivel a jitteruk nem mas, mint a faziszajgorbe alatti terulet merete, igy egy 10MHz hozzaadasa elott ill. utan zajkarakterisztika kellett volna. Igaz egy FSUP vagy FSWP merese nem olcso, de talan jobban tamogatta volna ezt az egesz elmelkedest…shany írta: ↑2025.02.01., szomb. 08:46A cikk második fele:juliush írta: ↑2025.02.01., szomb. 08:38A helyzet az, hogy manapság már a középkategóriájú DAC-okba is elképesztő precizitású órajel-generátorokat építenek, melyekkel praktikusan elérhetik a formátumok elvi minimum jitterét, és a külső óra akár ronthat is a mérhető jitteren. Ami persze műszakilag távolodás a mérhető jitter tekintetében az optimálistól, de lehet, hogy pont ez az a "fűszer", amitől jobban tetszik.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... -ps.30310/
https://goldensound.audio/2022/04/14/gu ... mhz-clock/
Nehany dologra reflektalnek…juliush írta: ↑2025.02.01., szomb. 19:57Ha picit figyelmesebben elolvasod amit írtam, láthatod, hogy következetesen "műszaki" tartományban nyilatkoztam, és leginkább azzal van problémám, hogy még műszaki végzettségű emberek is szakmailag megalapozatlan, akár mérésekkel is megkérdőjelezhető "teóriákkal" (lásd javuló jitter) támasztják alá a hallott különbséget!Voyager írta: ↑2025.02.01., szomb. 18:57"de minek is raknánk be egy funkcionálisan felesleges, méregdrága, sőt potenciálisan akár műszakilag alsóbbrendű működést biztosító (értsd jittert rontó) eszközt "juliush írta: ↑2025.02.01., szomb. 18:32Tökéletesen lejött, de minek is raknánk be egy funkcionálisan felesleges, méregdrága, sőt potenciálisan akár műszakilag alsóbbrendű működést biztosító (értsd jittert rontó) eszközt (és a plussz kábelezést - digitálisokat, meg tápot, amelyeken szintén nem spórolhatunk, mint azt a közelmúltban oly ékesszólóan kifejtették nekünk), mikor a meglevőkben levő órajelgenerátorok bőven elegendők?![]()
Ha a DAC órajelének jitterén nem javít a külső órajel, mennyivel jobb használni azt mondjuk a DAC master/futómű slave üzemmód helyett? (Egyébként megjegyzem -120 ~ -140 dB zajtartalomról beszélgetünk a technikai mai színvonalán...)
Mindegy, én nem akarok senkit lebeszélni bő félmillió forint (plussz az apró) elköltéséről, a lényeg, hogy annyival jobbnak hallja a tulaj, hogy boldog legyen a beruházásával!
Miért gondolod így? Próbáltad már ezeket a megoldásokat?
Ha igen, kérlek, oszd meg velünk a tapasztalataidat! Nagyon kíváncsi vagyok, mert mielőtt úgy döntöttem volna, hogy megveszem a CG-10-et, egy héten át lehetőségem volt egy szerényebb eszközzel támogatni a CD-lejátszómat, és nagyon tetszett a változást amit tapasztaltam. Egyébként alapvetően ezzel elégedett lennék, de több ismerősöm, illetve itt a szakmabeliek is azt javasolták, hogy érdemes ugyanarról a generátorról több készüléket kiszolgálni.
Az könnyen belátható fizikai tény, hogy külső órajel szinkronizált alkalmazása több eszköz esetén a klasszikus "izokrón" működésben az összes érintett eszköz órajelét egyszerre "cseréli le". Még akkor is, ha az eszközök készítői jelentős energiát fektettek a saját belső órajelek minőségére, amelyek jó eséllyel magasabbak, mint a külső eszköztől csatlakozókon és kábeleken keresztül interfészelt órajel, amit egyes mérések által feltárt picit magasabb jitter-értékek is alátámasztanak. Nem tudom, milyen pontosan milyen futóművet és DAC-ot használsz, de szinte biztos vagyok benne, hogy modern eszköz esetén a jitter érték CD esetén már a 120-150pSec-es elméleti küszöb közelében jár amúgy Master Clock nélkül is. Ennek néhányszor 10pS változása bőven a hallási küszöb alatti torzításváltozással jár.
Az elv egyébként a stúdiótechnikából eredeztethető, ahol számos eszköz működésének szinkronizálása volt a cél, és nem a hangminőség javítása.
Én nem is próbálkozok ebbe az irányba, egyrészt mert az eszközök aszinkron együttműködését tartom műszakilag indokoltabbnak, másrészt mert megvan az a rossz tulajdonságom, hogy azokat a hatásokat, melyeket villamosmérnökként megalapozatlannak találok, hajlamos vagyok egyszerűen meg sem hallani. Ezt már számos bemutatón, kereskedőknél, vagy épp a saját rendszereimben megtapasztaltam.
Őszintén örülök, ha a személyes teszteléseid során ilyen mértékű ráfordítást racionalizáló minőségbeli javulást tapasztaltál, a lényeg, hogy boldogabban hallgasd a rendszered!
Nincs vita és nem is volt.juliush írta: ↑2025.02.01., szomb. 21:44Nézd, kipróbáltál egy ilyen megoldást, tetszett az általa okozott változás, szívesen elköltenél ennyit erre, nincs értelme a további vitának!Voyager írta: ↑2025.02.01., szomb. 21:03Az érvelésed azon feltevésen alapul, hogy a külső órajel generátor alacsonyabb minőségű, mint a csatlakoztatott készülékekben lévő lehetőség. De olyan eszközök, melyek belső generátorai profitálnak a referenciafrekvenciaként szolgáló külső 10 MHz-es generátorból, jellemzően úgy vannak tervezve, hogy a belső PLL vagy órajel-szintézis áramköre kifejezetten optimalizált legyen az alacsony jitterű külső referenciajelhez.
DAC: Teac UD-505
TP: Teac PD-505T
A műszaki hátteret meg hagyjuk, mert csak mérési eredményekkel alá nem támasztott "ideológiákkal" találkoztam, miközben bőven találunk megfelelően dokumentált ellenpéldát. Légy szíves, olvasd el figyelmesen a shany fórumtárs által alább behivatkozott cikket egy műszakilag megalapozott és mérésekkel dokumentált magyarázatért!
Bárhogyan is döntesz, örömteli muzsikálással eltöltött órákat kívánok!
Milyen “elkepeszto precizitasu” orajelgeneratorra gondolsz?juliush írta: ↑2025.02.01., szomb. 08:38A helyzet az, hogy manapság már a középkategóriájú DAC-okba is elképesztő precizitású órajel-generátorokat építenek, melyekkel praktikusan elérhetik a formátumok elvi minimum jitterét, és a külső óra akár ronthat is a mérhető jitteren. Ami persze műszakilag távolodás a mérhető jitter tekintetében az optimálistól, de lehet, hogy pont ez az a "fűszer", amitől jobban tetszik.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... -ps.30310/
Nézd, kipróbáltál egy ilyen megoldást, tetszett az általa okozott változás, szívesen elköltenél ennyit erre, nincs értelme a további vitának!Voyager írta: ↑2025.02.01., szomb. 21:03Az érvelésed azon feltevésen alapul, hogy a külső órajel generátor alacsonyabb minőségű, mint a csatlakoztatott készülékekben lévő lehetőség. De olyan eszközök, melyek belső generátorai profitálnak a referenciafrekvenciaként szolgáló külső 10 MHz-es generátorból, jellemzően úgy vannak tervezve, hogy a belső PLL vagy órajel-szintézis áramköre kifejezetten optimalizált legyen az alacsony jitterű külső referenciajelhez.
DAC: Teac UD-505
TP: Teac PD-505T
A mai jobbféle transzportok és DAC-ok teljesítménye már tényleg nagyon jó, a jitter néhány száz pS alatti tartományban mozog, és a hatása bizonyos határérték alatt sokak szerint nagyon nehezen hallható. Egyébként a jitter nem csupán a mennyisége miatt lehet hallható, hanem annak spektrális eloszlása miatt is. Nem? És a "hallhatóságot" befolyásolja az, hogy a jitter milyen frekvenciatartományban jelentkezik – például a lassú modulációs jitter torzító hatása jobban észrevehető lehet, mint a gyors jitteré. Vagy rosszul gondolom?juliush írta: ↑2025.02.01., szomb. 19:57Ha picit figyelmesebben elolvasod amit írtam, láthatod, hogy következetesen "műszaki" tartományban nyilatkoztam, és leginkább azzal van problémám, hogy még műszaki végzettségű emberek is szakmailag megalapozatlan, akár mérésekkel is megkérdőjelezhető "teóriákkal" (lásd javuló jitter) támasztják alá a hallott különbséget!Voyager írta: ↑2025.02.01., szomb. 18:57"de minek is raknánk be egy funkcionálisan felesleges, méregdrága, sőt potenciálisan akár műszakilag alsóbbrendű működést biztosító (értsd jittert rontó) eszközt "juliush írta: ↑2025.02.01., szomb. 18:32Tökéletesen lejött, de minek is raknánk be egy funkcionálisan felesleges, méregdrága, sőt potenciálisan akár műszakilag alsóbbrendű működést biztosító (értsd jittert rontó) eszközt (és a plussz kábelezést - digitálisokat, meg tápot, amelyeken szintén nem spórolhatunk, mint azt a közelmúltban oly ékesszólóan kifejtették nekünk), mikor a meglevőkben levő órajelgenerátorok bőven elegendők?![]()
Ha a DAC órajelének jitterén nem javít a külső órajel, mennyivel jobb használni azt mondjuk a DAC master/futómű slave üzemmód helyett? (Egyébként megjegyzem -120 ~ -140 dB zajtartalomról beszélgetünk a technikai mai színvonalán...)
Mindegy, én nem akarok senkit lebeszélni bő félmillió forint (plussz az apró) elköltéséről, a lényeg, hogy annyival jobbnak hallja a tulaj, hogy boldog legyen a beruházásával!
Miért gondolod így? Próbáltad már ezeket a megoldásokat?
Ha igen, kérlek, oszd meg velünk a tapasztalataidat! Nagyon kíváncsi vagyok, mert mielőtt úgy döntöttem volna, hogy megveszem a CG-10-et, egy héten át lehetőségem volt egy szerényebb eszközzel támogatni a CD-lejátszómat, és nagyon tetszett a változást amit tapasztaltam. Egyébként alapvetően ezzel elégedett lennék, de több ismerősöm, illetve itt a szakmabeliek is azt javasolták, hogy érdemes ugyanarról a generátorról több készüléket kiszolgálni.
Az könnyen belátható fizikai tény, hogy külső órajel szinkronizált alkalmazása több eszköz esetén a klasszikus "izokrón" működésben az összes érintett eszköz órajelét egyszerre "cseréli le". Még akkor is, ha az eszközök készítői jelentős energiát fektettek a saját belső órajelek minőségére, amelyek jó eséllyel magasabbak, mint a külső eszköztől csatlakozókon és kábeleken keresztül interfészelt órajel, amit egyes mérések által feltárt picit magasabb jitter-értékek is alátámasztanak. Nem tudom, milyen pontosan milyen futóművet és DAC-ot használsz, de szinte biztos vagyok benne, hogy modern eszköz esetén a jitter érték CD esetén már a 120-150pSec-es elméleti küszöb közelében jár amúgy Master Clock nélkül is. Ennek néhányszor 10pS változása bőven a hallási küszöb alatti torzításváltozással jár.
Az elv egyébként a stúdiótechnikából eredeztethető, ahol számos eszköz működésének szinkronizálása volt a cél, és nem a hangminőség javítása.
Én nem is próbálkozok ebbe az irányba, egyrészt mert az eszközök aszinkron együttműködését tartom műszakilag indokoltabbnak, másrészt mert megvan az a rossz tulajdonságom, hogy azokat a hatásokat, melyeket villamosmérnökként megalapozatlannak találok, hajlamos vagyok egyszerűen meg sem hallani. Ezt már számos bemutatón, kereskedőknél, vagy épp a saját rendszereimben megtapasztaltam.
Őszintén örülök, ha a személyes teszteléseid során ilyen mértékű ráfordítást racionalizáló minőségbeli javulást tapasztaltál, a lényeg, hogy boldogabban hallgasd a rendszered!
Ha picit figyelmesebben elolvasod amit írtam, láthatod, hogy következetesen "műszaki" tartományban nyilatkoztam, és leginkább azzal van problémám, hogy még műszaki végzettségű emberek is szakmailag megalapozatlan, akár mérésekkel is megkérdőjelezhető "teóriákkal" (lásd javuló jitter) támasztják alá a hallott különbséget!Voyager írta: ↑2025.02.01., szomb. 18:57"de minek is raknánk be egy funkcionálisan felesleges, méregdrága, sőt potenciálisan akár műszakilag alsóbbrendű működést biztosító (értsd jittert rontó) eszközt "juliush írta: ↑2025.02.01., szomb. 18:32Tökéletesen lejött, de minek is raknánk be egy funkcionálisan felesleges, méregdrága, sőt potenciálisan akár műszakilag alsóbbrendű működést biztosító (értsd jittert rontó) eszközt (és a plussz kábelezést - digitálisokat, meg tápot, amelyeken szintén nem spórolhatunk, mint azt a közelmúltban oly ékesszólóan kifejtették nekünk), mikor a meglevőkben levő órajelgenerátorok bőven elegendők?![]()
Ha a DAC órajelének jitterén nem javít a külső órajel, mennyivel jobb használni azt mondjuk a DAC master/futómű slave üzemmód helyett? (Egyébként megjegyzem -120 ~ -140 dB zajtartalomról beszélgetünk a technikai mai színvonalán...)
Mindegy, én nem akarok senkit lebeszélni bő félmillió forint (plussz az apró) elköltéséről, a lényeg, hogy annyival jobbnak hallja a tulaj, hogy boldog legyen a beruházásával!
Miért gondolod így? Próbáltad már ezeket a megoldásokat?
Ha igen, kérlek, oszd meg velünk a tapasztalataidat! Nagyon kíváncsi vagyok, mert mielőtt úgy döntöttem volna, hogy megveszem a CG-10-et, egy héten át lehetőségem volt egy szerényebb eszközzel támogatni a CD-lejátszómat, és nagyon tetszett a változást amit tapasztaltam. Egyébként alapvetően ezzel elégedett lennék, de több ismerősöm, illetve itt a szakmabeliek is azt javasolták, hogy érdemes ugyanarról a generátorról több készüléket kiszolgálni.