
Ha már van ilyen...

Megtalálni azt lehet, ami létezik. De az is megtalálás, ha belátod, hogy ábrándokat kergetsz. Sőt talán ez a legnagyobb siker. Semmiképpen sem önbecsapás, inkább valamilyen kijózanodás.
Ez a gondolatod nagyon igaz! ,,Megtalálni" sajnos nem lehet! De elégedettnek lenni és ezzel ,,beérkezni", azt lehet......,GTomi írta: ↑2025.01.16., csüt. 10:43Olvasgatva az elmúlt napokban a kábeles / akusztika / dac / erősítő/ pc/ zenehallgatás stb. topikokat, ezt vettem észre, hogy mindegyik "részegységben" - számomra úgy tűnt - hogy a vélemények, viták (ilyen v. olyan formában), jobbá próbálják tenni, tanácsokkal ellátni az aktuális rendszert használót.
Bizonyos elemeit meg / elfogadva, magunkra nézve jónak is érezhetjük, hiszen vannak olyan tényezők, amik általánosak és működhetnek.
Ezzel kapcsolatban az a gondolat ragadt meg bennem, hogy ha van egy komplett rendszerem, ami "hellyel-közzel" jól szól, mindig van egy része, amit el tudok rontani bármilyen kis belenyúlással, vagy éppen javíthatok, ötletekkel stb.
Ha azon kezdek gondolkodni, hogyan tehetném (számomra) még jobbá (hifibogár), hiszen párszor már sikerült javítanom, ami miatt újra és újra megbontom az egész egységet, kábel, akusztika, új hardver etc., valójában sosem lesz egy komplett jó rendszerem , mert mindig bizergálok vmit otthon és mikor azt gondolom, hogy na most megvan az (otthoni) szentgrál, akkor megint jön a bogár...
Persze van aki azt mondja, hogy megtalálta, de úgy vélem ez önbecsapás![]()
![]()
![]()
És az analóg világban ?
A digitális jelfeldolgozás késleltetése (latency) és a pre-ringing jelensége között nincs kapcsolat, illetve maximum csak annyi, hogy zero latency esetén nyilvánvalóan nem létezhetne, de nem a késleltetés okozza. A pre-ringing bizonyos típusú digitális szűrők esetén lép fel, és egyenesen következik a digitális szűrő algoritmusok matematikájából. Jelentkezhet nem csak DAC-oknál, de digitális EQ-k, kompresszorok, crossoverek esetén is.chord_ írta: ↑2024.12.11., szer. 16:34Igen, ez módfelett furcsa, de ez lehet a titka pl. a 'pre-ringing' effektnek a mai dac-oknál; egyes szűrőbeállításokkal ez előhívható, és szépen hallható is.
Az, hogy egy lecsengés / visszhang beelőzze magát a mérőjelet, az a normál világban egy nonszensz.
De ha úgy közelítjük, hogy a kapott analóg jel egy 'elkészített' valami, és a fenti nagyon pici, de feltétlen létező időtartam szükséges a létrejöttéhez, akkor már teljesen érthető ez a képtelenség.
Én, ha analóg-hívő lennék, ezt a fenti dolgot a nem valós időről feltétlen a zászlómra tűzném. Mert metafizikai eltérést jelent.
De, visszatérve az eredeti felvetéshez, az élő adások ilyetén módon ugyanúgy ki vannak zökkentve a valós időből; a hangminőség-előny akkor, ahogy már fentebb elhangzott, valóban a kevesebb cucc-alkalmazásból jöhet, amin a jelet át kell kényszeríteni.
Igen, ez módfelett furcsa, de ez lehet a titka pl. a 'pre-ringing' effektnek a mai dac-oknál; egyes szűrőbeállításokkal ez előhívható, és szépen hallható is.
A digitális világban nincs valós idő.chord_ írta: ↑2024.12.10., kedd 15:41Talán itt az a kérdés, hogy van-e / volt-e valamennyi késleltetés a valósághoz képest.
Emlékeztek, valamikor jó régen, Amerikában, valami műsorban, a beszélő ember fejbelőtte magát a la nature, élőben, és onnantól a TV kép mindig egy késleltetett, felvett/lejátszott dolog volt, az ilyeneket elkerülendő. Mármint, hogy adásba ki ne menjenek nem illendő dolgok.
Több éve nem dolgozom már TV és rádió stúdiókban, de már az "én időmben" is kezdték bevezetni a biztonsági késleltetést élő adásoknál, egyes országokban évtizedek óta kötelező. Ettől még az adás élő marad, nem felvételről kerül lejátszásra az adatfolyam, csak egy átmeneti tárolóban tölt némi időt.chord_ írta: ↑2024.12.10., kedd 15:41Talán itt az a kérdés, hogy van-e / volt-e valamennyi késleltetés a valósághoz képest. Emlékeztek, valamikor jó régen, Amerikában, valami műsorban, a beszélő ember fejbelőtte magát a la nature, élőben, és onnantól a TV kép mindig egy késleltetett, felvett/lejátszott dolog volt, az ilyeneket elkerülendő. Mármint, hogy adásba ki ne menjenek nem illendő dolgok.
Milyen ciki lenne, ha a bécsi éjféli koncerten fejbe lőné pár zenész magát...chord_ írta: ↑2024.12.10., kedd 15:41
Emlékeztek, valamikor jó régen, Amerikában, valami műsorban, a beszélő ember fejbelőtte magát a la nature, élőben, és onnantól a TV kép mindig egy késleltetett, felvett/lejátszott dolog volt, az ilyeneket elkerülendő. Mármint, hogy adásba ki ne menjenek nem illendő dolgok.
Talán itt az a kérdés, hogy van-e / volt-e valamennyi késleltetés a valósághoz képest.
juliush írta: ↑2024.12.10., kedd 12:54Félreértetted azt, amiről írtam!
Azt írtam, hogy digitális rendszereknél már nem számít a valós idejűség a hangminőség szempontjából. Az élmény attól még lehet "real-time".
De hadd vessek fel egy másik gondolatkísérletet! Az élőadás a csúcsszuper, 3-fejes analóg, 38,1 cm/s-en forgó stúdiómagnó monitor kimenetéről megy adásba felvétel közben, tiszta analógban. Majd pár nap múlva ugyananezt a felvételt játszuk le ismét, ugyanazon a magnón, kínosan ügyelve minden beállítás, környezeti feltétel változatlanságára.
Máshogy fog szólni, mert nem "real-time"?
Félreértetted azt, amiről írtam!
De még egyszer, ennek semmi köze a valós idejűséghez!
Egyébként könnyen el tudom képzelni, hogy a műsorszórásban használt digitális tömörítés egy többé-kevésbé zárt rendszert alkot az adó- és a vevő oldalon ugyanazon gyártó speciális MPEG-2(?) eljárását megvalósító eszközeivel, míg archiválási célra a lánc valamelyik másik pontján "kinyerik" a digitális információt, hogy aztán valamilyen más szabványba átkódolva tárolják a későbbi újrajátszások céljára. Vagyis jó eséllyel nem ugyanúgy processzált az anyag, ez szolgálhat magyarázatul a hangzásban tapasztalható eltérésekre. De még egyszer, ennek semmi köze a valós idejűséghez!
Hát ez elég nehéz, mikor az élő és a felvételről sugárzott adás között többnyire elég sok idő is eltelhet és abban se lehetünk bizosak, hogy pontosan ugyanúgy processzált anyagot hallgatunk mindkét esetben!tunerman írta: ↑2024.12.10., kedd 11:20Jó lenne, ha a Bartók Rádió egy "élő adásának" meghallgatása után, kicsit később a tárolt változatán is erről az állításodról meggyőződnéljuliush írta: ↑2024.12.10., kedd 10:44Amennyiben digitalizált, sőt tömörített az információ, akkor óhatatlanul tárolt és processzált, akár többször is ismétlődve. Ilyenkor már teljesen mindegy, hogy az információ a digitális formában történő tárolását követően milliszekundumok, vagy épp napok múlva kerül processzálásra, lejászásra, tehát hiába tűnik valós idejűnek, technikailag már nem tekinthető annak.![]()
TJ.
juliush írta: ↑2024.12.10., kedd 10:44Amennyiben digitalizált, sőt tömörített az információ, akkor óhatatlanul tárolt és processzált, akár többször is ismétlődve. Ilyenkor már teljesen mindegy, hogy az információ a digitális formában történő tárolását követően milliszekundumok, vagy épp napok múlva kerül processzálásra, lejászásra, tehát hiába tűnik valós idejűnek, technikailag már nem tekinthető annak.tunerman írta: ↑2024.12.09., hétf. 20:24A Bartókon az élő közvetítések még mindig egészen jól tudnak szólni, hiába van veszteséges tömörítés a közvetítési láncban. Az hogy nincs utómunkázás, úgy tűnik visz bele valami természetességet, valami életet, ami sokszor hiányzik a hivatalos kiadványokból, hiába jobb elvileg a hangminőségük.
Talán inkább az ellenkezője lehet annak amit beírtál - nem visz bele természetességet az élő adásba, hanem inkább MEGMARAD valamennyi az élő adás atmoszférájából (a REAL TIME -nak nincs versenytársa).![]()
TJ.
Amennyiben digitalizált, sőt tömörített az információ, akkor óhatatlanul tárolt és processzált, akár többször is ismétlődve. Ilyenkor már teljesen mindegy, hogy az információ a digitális formában történő tárolását követően milliszekundumok, vagy épp napok múlva kerül processzálásra, lejászásra, tehát hiába tűnik valós idejűnek, technikailag már nem tekinthető annak.tunerman írta: ↑2024.12.09., hétf. 20:24A Bartókon az élő közvetítések még mindig egészen jól tudnak szólni, hiába van veszteséges tömörítés a közvetítési láncban. Az hogy nincs utómunkázás, úgy tűnik visz bele valami természetességet, valami életet, ami sokszor hiányzik a hivatalos kiadványokból, hiába jobb elvileg a hangminőségük.
Talán inkább az ellenkezője lehet annak amit beírtál - nem visz bele természetességet az élő adásba, hanem inkább MEGMARAD valamennyi az élő adás atmoszférájából (a REAL TIME -nak nincs versenytársa).![]()
TJ.