Egy facebookos diskurzus hatására írtam egy blog posztot a DSD felkonvertálással kapcsolatos tapasztalataimról, kísérleteimről.
A mediumon ezen a linken olvasható:
https://medium.com/@mediaengineering/go ... d8c8b2169d
Idézem itt is alább a szovegét, hátha lesz aki jobban szeretné itt olvasni.
----------------------------------------------------
Az első, Apple OS X-be épített felkonvertálás felfedezése és használata után (olyan 2008, 2009 táján) igazán komolyan kb 2012-től kb 2020-ig kísérleteztem a felkonvertálással, nagy segítséget kapva Jussi Laakotól, a Hqplayer fejlesztőjétől is illetve Jord Groentől, a Pink Faun alapítójától és több ismert szoftver fejlesztőtől is (Audio Linux például).
Építettem, használtam a 18 Xeon magos, 32 GB GPU-s Apple iMac Protól kezdve HP z8 munkaállomást, sok Xeon magos, NVIDIA GPU-s gépen keresztül erre dedikált Audio Linuxos gépeket is, egy, kettő, illetve 3 gépes konfigurációban (1 adatbázis kezelő + 1 render + plusz egy lejátszó gép Linux alatt). Roonnal, Hqplayerrel, Audirvanaval, Tidal, Qobuz desktop appal, saját fejlesztésű, linuxos parancssoros lejátszó szoftverrel is.
Több tucatnyi DAC-kal, köztük többféle R2R-rel is. 3, 4 utas aktív stúdió monitoroktól kezdve a Marten Duke 2 polcsugárzóig sokféle hangsugárzóval, erősítővel és komplett Danley hangosító rendszerrel is. Felső kategóriás Wireworld, Siltech, Crystal Cable ezüst (arany) kábelezéssel.
Vagyis összességében odafigyelve a részletekre, megadva a módját. DSD256-tól DSD1024-ig próbálkozva.
Mindezt ráadásul nem azzal a szándékkal, hogy a kísérlet eredményképpen valamiféle terméket hozzak létre, csupán azért, hogy megértsem mi történik és hogy lehet egy rendszer összerakása során a felkonvertálást optimálisan felhasználni.
Az alábbiak a fontosabb tanulságok:
1. Minél jobban működik egy felkonvertálás PCM-ről, annál erőforrás igényesebb valós időben. DSD512-re konvertálni egy bonyolultabb szűrővel nem lehetséges GPU használat nélkül, és már a DSD256 is necces üzembiztosan. A GPU használat meg alapvetően kizárja, hogy passzív hűtésű gépez tudjunk használni.
Nálam a jó számítógépes lejátszás egyik fontos kelléke a passzív hűtés.
2. Azok az algoritmusok, amik relatíve jól működtek, 44k, 48k Flac esetében, már nem voltak olyan jók 96k wav feletti file-ok esetében.
3.
A valós idejű konverziónak mindig rosszabb az eredménye, mint az un offline-nak. Az offline azt jelenti, hogy valós időnél lassabban csináljuk és elmentjük a konvertált PCM file-t, mint új .dsf/wsd DSD file és azt játszuk le. Ennek az ára a sokkal nagyobb file méret (nagyobb háttértár kapacitás kell), az előnye, hogy a lejátszáshoz nem kell sok magos CPU és nagy teljesítményű GPU, csak egy gyors SSD és sok memória (16 GB a minimum). További hátránya, hogy a jó minőségű offline konverzióhoz, kell a Hqplayer Pro szoftver, ami drága, közel, 4000 euró volt az ára.
4. Minél nagyobb teljesítményű a számítógépünk, annál több RF, EM zavart (és persze zavaró ventillátor zajt) vihetünk a rendszerünkbe. Vagyis amit esetleg megnyerünk a réven, annak egy részét elveszítjük a vámon. Ilyen esetben kötelező a felkonvertálást végző gépet optikai Ethernettel, galvanikusan leválasztani a rendszerünk egészéről és szükséges lehet akár egy másik helységbe is tenni, semmiképpen ne tegyük a hifi állványunkra. Ez azt is mutatja, hogy az un kétgépes megoldást érdemes ilyenkor használni, lásd a poszt végén lévő linken olvasható cikket.
5. Amikor saját eredeti DSD256 .dsf élő koncertfelvételünket (My Reel Club®) offline lekonvertáltunk 44,1k/16 bit flacra, majd valós időben (lejátszás közben) vissza DSD256-ra, az eredmény mindig egy picit tompább, ködösebb volt, mint az eredeti DSD256 hangzása. Amennyiben offline konvertáltuk vissza DSD256-ra, akkor nagyon kevés volt különbség, talán nem is volt, lehet, hogy csak beképzeltük.
6. A streaming szolgáltatóktól lejátszva korlátozottak a lehetőségek a felkonvertálásra, a Roon, a Hqplayer és az Audirvana adják ehhez a viszonylag egyszerű és jó minőségű lehetőséget.
7. A modern, hangos és agyonprocesszált felvételek felkonvertálása majd lejátszása, amik a streaming szolgáltatások többségének fő tartalmait kiteszik, nem nagyon “javíthatóak” ilyen módon és nem igazán reagálnak jól a konverzión keresztüli lejátszásra, sok esetben csak “mosottá” válnak tőlük. A bonyolultabb konverzióktól főképpen, inkább az egyszerűek használatával lehet elérni egy pici “kisimulást” a használatukkal. Viszont megjelenhet a klippelés, illetve jobban hallhatóvá válik hatása a konverzió után, köszönhetően az un ISD vagyis Intersample Distortion jelenségnek. Ha ezt el akarjuk kerülni legalább 1 dB-lel vegyük vissza a file hangosságát, a konverzió megkezdése előtt.
8. A zene műfajától és az utómunka minőségétől, processzálás mennyiségétől, a felvétel hangosságától is függ, melyik szűrő vagy algoritmus válik be.
9. Az offline konverzió esetében a két lépcsős konverzió jó eredményeket tud hozni. Vagyis egyfajta konverzióval előbb felkonvertáljuk 352,8 vagy 384 kHz/24 bitre a 44k vagy 48k file-t, majd egy másik konverzióval innen tovább DSD256-ra vagy DSD512-re.
10. A DAC-okba épített konverzió általában rosszabb eredményt hoz, mint a számítógépesen elvégzett. Sajnos az esetek többségében nem kikapcsolható.
Aki szeretne egy kicsit az offline konverzióval kísérletezni, az töltse le a Tascam Hi-Res editor szoftverét ingyenesen.
https://tascam.com/us/product/hi-res_editor
Ez tud DSD256-ig le és fel konvertálni. Átlagos, nem rossznak mondható minőséggel.
Ugyanazon felvételek DSD256 és 44k/16 bites verzióját pedig a tavalyi hifi kiállítási élő felvételek közül lehet letölteni a próbához innen:
https://medium.com/@mediaengineering/22 ... cc30e1e19e
Ezek azért is érdekes felvételek ( kiváló zenén és előadáson túl) mert kihasználják a DSD formátum adta teljes dinamika tartományt (+3,1 dB-ig vannak kivezérelve) és dinamika kompresszió nélkül készültek vagyis a közel 70 dB-es élő dinamika maradéktalanul megvan.
A sok évig tartó kísérletezés eredményeképpen született meg az alábbi írás is, arról, hogy milyen lehetőségeink vannak számítógépes zenehallgató rendszer kiépítésére, ezt már többször betettem itt is, de hátha lesz aki érdekesnek talál egy összefoglalót a lehetőségekről (ami lassan négy éve nem frissült, vagyis sok minden nincs benne, lassan majd írok egy frissített verziót is).
https://medium.com/@mediaengineering/az ... 722985d913