gomolalaci írta: ↑2024.10.15., kedd 20:48
kaef2 írta: ↑2024.10.15., kedd 09:08
Érdekes és informatív cikk arról, hogy az egyik legrégebbi new yorki koncerttermet, hogy alakították át, az akusztika javítását tekintve elsődleges prioritásnak.
A zenészek véleménye is sokféle:
"While the acoustics are still evolving, the reviews of Geffen Hall have largely been positive. The hall is more resonant and enveloping, according to more than a dozen Philharmonic players, guest artists, conductors and audience members. But there are still shortcomings. The hall, some say, can be cool and clinical — and at the highest volumes, blaring.
“It’s definitely better than it was,” said Rebecca Young, the Philharmonic’s associate principal viola, who joined in 1986. “But I don’t think it’s perfect.”
Van aki szerint hideg és száraz a hangja, nagy hangerőn zavaróan kiabál és van aki szerint meg pont jó
https://www.nytimes.com/2024/10/08/arts ... j19x-ta2JA
- [OFF - katt ide ha látni akarod]
- Nem fordítom le, nem tudnám a cikk nyelveztéhez méltó módon lefordítani, tessék használni a DeepL-t vagy a Google Fordítót.
Akkor kár volt ide bemásolni
Ha már egy ,,mindent tudó" nem tudja lefordítani, hogyan értse meg egy csak magyarul értő és beszélő egyszerű ember
Azt írtam, hogy: "nem tudnám a cikk nyelveztéhez méltó módon lefordítani" - ezt ugyanis az íráshoz értő újságíró írta, és egy méltó, minőségi fordításhoz sok idő kellene, ami pár nappal a hétvégi kiállítás előtt nincs.
Viszont az off részben megadtam, hogy DeepL-lel is, meg Google Fordítóval is le lehet fordítani, ha valakinek nem megy az angol. Kb 4 klikkelésből oldható meg. Mivel ez egy hosszú cikk, az őrületbe fog egy pár embert kergetni a sok scrollozás, de most csak az ön kedvvéért megcsináltam a 4 kattintást és íme itt a DeepL fordítása. Jó görgetést.
- [OFF - katt ide ha látni akarod]
- Kiváncsi vagyok, hogy van-e olyan szabály, hogy külföldiül írt szöveget csak magyar fordítással lehet berakni? A DeepL, Google fordító ingyenes, bárkinek a rendelkezésére áll. Alap internetezős tapasztalattal, különösebb képzettség nélkül egyszerűen használható mindkettő
-------------------------------------------------
Az 550 millió dolláros kérdés: David Geffen Hall hangja?
A New York-i Filharmonikusok otthona átfogó felújításon esett át, amely két évvel ezelőtt fejeződött be. De ez csak a kezdete volt a tökéletes hangzás keresésének.
Javier C. Hernández
2024. október 8.
Amikor a New York-i Filharmonikusok angolkürtöse és oboistája, Ryan Roberts manapság a felújított David Geffen Hallban lép fel, meztelennek és kiszolgáltatottnak érzi magát, mintha egy nagyfelbontású televízió képernyőjén lépne fel.
"A hangzás őszinte" - mondta. "Mindent hallasz - jóban-rosszban."
A sztárhegedűs Hilary Hahn, aki gyakori szólista, megnyugvást érez. "Bízhatsz abban, hogy a hangod kivetül" - mondta.
John Adams zeneszerző és karmester pedig azt mondta, hogy elmúltak azok az idők, amikor a koncertterem olyan volt, mint a Yankee Stadion. "Ez olyan friss levegőt jelent" - mondta. "Sokkal nagyobb finomságra és finomságra lehet törekedni."
A Geffen Hall, a New York-i Filharmonikusok otthona két éve nyílt meg újra egy 550 millió dolláros felújítás után. A belső tér kibelezésével és újjáépítésével a projekt célja az volt, hogy egyszer s mindenkorra megtörje az akusztikai átkot, amely évtizedekig sújtotta a termet. Az új helyiség bemutatásakor a Filharmónia vezetői új korszakot hirdettek, pezsgőspoharakkal koccintva és "2200 férőhelyes koronaékszerünket" üdvözölve.
Két év és több mint 270 koncert után hogyan hangzik a terem?
Bár az akusztika még mindig fejlődik, a Geffen Hallról szóló értékelések nagyrészt pozitívak. A hall több mint egy tucat filharmonikus játékos, vendégművész, karmester és közönségtag szerint sokkal rezonánsabb és átjárhatóbb. De még mindig vannak hiányosságok. A terem, egyesek szerint, hűvös és klinikai lehet - és a legnagyobb hangerőn bömbölő.
"Határozottan jobb, mint volt" - mondta Rebecca Young, a Filharmonikusok helyettes szólóbrácsása, aki 1986-ban csatlakozott a zenekarhoz. "De nem hiszem, hogy tökéletes lenne."
A Geffen Hall újranyitása óta a technikusok számos módosítást végeztek, és az akusztikai panelek elhelyezésén bütyköltek. A zenekar játékosai még mindig tanulnak a térben játszani: A rézfúvósok a hangzásukat temperálták, a vonósok pedig a keveredésen dolgoznak.
Még több változás jöhet 2026-ban, amikor a karmester Gustavo Dudamel veszi át a Filharmonikusok zenei és művészeti igazgatói posztját. Ő módosíthatja a zenekar ülésrendjét és finomhangolhatja az egyes szekciók egyensúlyát; vagy kérheti a térben szétszórt akusztikai panelek szögének megváltoztatását.

A New York-i Filharmonikusok próbálnak a két évvel ezelőtt felújított teremben. "Olyan, mintha egy régi tragacsot vezetnél, és valaki egy igazán nagy teljesítményű sportkocsit adna neked" - mondta Deborah Borda.Hitel...Todd Heisler/The New York Times
"Olyan, mintha egy régi tragacsot vezetnél, és valaki egy igazán nagy teljesítményű sportkocsit adna neked" - mondta Deborah Borda, a Filharmónia veterán vezetője, aki nemrég tért vissza ideiglenesen. "Meg kell tanulnod, hogyan kell egészen másképp vezetni. A zenészeinknek egy teljesen új hangszeren kellett megtanulniuk játszani."
Jaap van Zweden, a Filharmonikusok zeneigazgatója 2018-tól egészen idén nyárig, elmondta, hogy az együttes már most jó egyensúlyt ért el az új előadóteremben. De hozzátette: "Sok zenész számára a régi terem még mindig a DNS-ben van. Adjanak nekik egy kis időt, és megkapják, amit keresnek".
A Filharmonikusok évtizedek óta szembesülnek az otthonuk akusztikájával kapcsolatos kérdésekkel. Amikor a zenekar 1962-ben megnyitotta a Philharmonic Hallt a Lincoln Centerben, az egy fényes esemény volt: A közönség soraiban ott volt Jackie Kennedy, Nelson Rockefeller és Adlai Stevenson. A terem hibái azonban azonnal nyilvánvalóvá váltak, ami kritikus probléma egy olyan művészeti ág esetében, amely a hangszerek erősítés nélküli megszólaltatására támaszkodik.
A Filharmonikusok játékosai nehezen hallották egymást a színpadon, a közönség tagjai pedig erőlködve hallották a zenekar hangját. A terem, egy szürke cipősdobozos előadóterem, tágas és személytelen volt, a közönség közel egyharmada több mint 100 lábra volt a színpadtól.
"Bontsátok le a helyet és kezdjétek elölről" - hangzott George Szell karmester nyers tanácsa, aki a Clevelandi Zenekarral koncerteket vezetett ott.
Miután az évek során számos sikertelen kísérletet tettek a problémák orvoslására, beleértve egy 1976-os bélrendszeri felújítást is, a terem radikális átalakításának tervei végül a világjárvány előtt öltöttek formát. A felújítást a brooklyni születésű szórakoztatóipari mogul, Geffen 100 millió dolláros adománya indította el. A Lincoln Center és a Filharmonikusok vezetői együtt dolgoztak azon, hogy a világjárvány idején felgyorsítsák az építkezést, és másfél évvel a tervezett határidő előtt fejezzék be.
A terem intimebbé tétele érdekében 500 ülőhelyet és a proszcéniumot megszüntették. A színpadot 25 méterrel előrébb húzták, az ülések pedig köréje kerültek. A falak mentén bükkfa paneleket helyeztek el, mindegyik díszítéssel, hogy segítsenek csökkenteni a magasabb frekvenciák élét. A nézőteret lebegő virágszirom-motívummal kárpitozott ülések töltötték ki.

"A hangzás őszinte" - mondta Ryan Roberts - "mindent hallasz - jóban-rosszban".Hitel...Chris Leeűű

Hilary Hahn: Hahn Hahn: "Bízhatsz benne, hogy a hangod ki fog vetülni."Hitel...Chris Lee
A legutóbbi felújítás után azonban újabb kérdések merültek fel a terem akusztikájával kapcsolatban. A kritikusok szerint a hangzás ugyan egységes és tiszta, de ugyanakkor merev és összefüggéstelen is lehet.
"A zene megragad előtted, ahelyett, hogy körülötted rohanna" - írta a New Yorker kritikusa, Alex Ross írta a 2022-es nyitókoncertek után. "Az volt az érzésem, hogy egy világszínvonalú sztereó rendszert hallgatok egy száraz szobában".
A kritikusok aggályai továbbra is fennállnak. Zachary Woolfe, a The New York Times januári számában azt írta, hogy egy Wagner-prelűd előadása "kiemelte azt a kellemetlen módot, ahogyan a sűrűn hangszerelt zenében a Geffen Hall akusztikájának rideg tisztasága a meleg keveredés helyett inkább rideg robajlásba torkollik".
Bár a terem elkerülhetetlenül kedvezőtlen összehasonlításokat vont a Carnegie Hallal, a fényűző akusztikájáról ismert, nagy múltú szomszédjával, egyesek szerint a kontraszt igazságtalan.
"Amit tettünk, az abszolút a legtöbb, amit ki tudtunk hozni a meglévő csarnokból" - mondta van Zweden. "Nem várhatunk egy teljesen új csarnokot. Ez egy lehetetlen álom."
Stéphane Denève karmester elmondta, hogy néhány héttel a Geffen Hall újranyitása után, amikor a pódiumra lépett, nehézségeket észlelt. Elmondása szerint nehéz volt elővarázsolni a Ravel- és Roussel-műsorhoz szükséges hajlékony színeket.
"A New York-i Filharmonikusok - ez a nagyon erős zenekar - minden nagyszerű tulajdonságát megkérdőjelezte az akusztika élénksége" - mondta.
De amikor Denève tavaly visszatért New Yorkba, hogy Beethovent, Saint-Saëns-t és Carlos Simon ősbemutatóját vezesse, észrevette a különbséget.
"A zenekar valóban megtalálta a módját annak, hogy meleg, magával ragadó és erőteljes legyen anélkül, hogy túl harsány vagy túl hangos lenne" - mondta. "Látványos változás volt."
A csarnok újranyitása óta a figyelem középpontjában a csillogó látványtervezés áll. A nyilvános tereket, köztük az előcsarnokot is felújították, a kevesebb ülőhellyel rendelkező nézőtér pedig intimebbé vált.
Emanuel Ax zongoraművész szerint "minden távolinak tűnt" a régi teremben. Hozzátette, hogy a felújításra adott pozitív reakciók egy része nemcsak a hangzásnak, hanem annak a "pszichológiai megkönnyebbülésnek" is tulajdonítható, hogy közelebb érezték magukat a zenéhez.
"Az ember a cselekmény részének érzi magát, bárhol is van" - mondta. "A vizuális aspektusnak nagy szerepe van abban, hogy mindenki másképp látja a dolgokat."
A zeneszerzők, akik műveiket az új térben hallgatták meg, azt mondják, hogy a Geffen Hall hatékony hordozója volt a zenéjüknek.
"A terem korábban száraz és távoli volt, és minden összenyomódott" - mondta a zeneszerző Tania León, a Filharmónia igazgatótanácsának tagja. "Most sokkal közvetlenebb a hangzás".
Az újranyitást követő hónapokban a technikusok kiigazításokat végeztek annak érdekében, hogy a zenekar játékosai jobban hallják egymást a színpadon, beleértve a színpad oldalán felfelé és lefelé futó panelek beállítását, amelyek dönthetők, hogy több hangenergiát irányítsanak a zenekarra.
Tavaly a technikusok abbahagyták a finomhangolást, mert attól tartottak, hogy a zenekar állandóan "az akusztikát kergeti" - mondta Paul Scarbrough, az Akustiks cégtől, aki segített felügyelni a felújítást.
Scarbrough, aki elismert akusztikus (nemrég fejezte be a San Diego-i Szimfonikusok Jacobs Music Centerének felújítását), azt mondta, nem számít további változtatásokra, amíg Dudamel nem lesz jobban jelen a pódiumon New Yorkban. Az akusztika egyszerre művészet és tudomány, és nehéz mindenkinek megfelelni, mondta Scarbrough.
"Az egyensúly, amelyet végül a karmesterrel és az együttessel közösen találunk meg, nem feltétlenül olyan egyensúly, amelyet mindenki betart vagy szeret" - mondta. "Mérsékelnem kell minden késztetést arra, hogy védekező álláspontra helyezkedjek, és elfogadjam a kritikákat."
A Geffen Hallban végrehajtott fejlesztések fényes pontot jelentettek a Filharmonikusok nehezebb időszakában. A zenekart az elmúlt hónapokban megzavarták a munkaügyi tárgyalások, egy megbízhatatlansági vizsgálat és menedzsmentváltás. Dudamelre még mindig várnak, az együttesnek sem ebben az évadban, sem a következőben nincs főállású zeneigazgatója.
A felújítás hozzájárult a jegyeladások fellendítéséhez is egy anyagilag bizonytalan időszakban, amikor a Filharmónia azon dolgozik, hogy kilábaljon a világjárvány okozta zavarokból.
Leelanee Sterrett kürtös elmondta, hogy a régi teremben "olyan keményen kellett dolgoznod, hogy a hangodat eljuttasd a közönséghez - sok minden elveszett a fordítás során". Azt mondta, úgy érzi, hogy a felújított teremmel és Dudamel kinevezésével a zenekar új korszakba lépett.
"Még mindig a berendezkedés, a kényelem megszerzése és a tér sajátunkká tétele zajlik" - mondta. "De nagyon bizakodóak vagyunk."
A játékosok azt mondják, hogy végre képesek értékelni kollégáik gazdag hangzását, miután évekig nem hallhatták őket rendesen a színpadon.
Yoobin Son fuvolaművész elmondta, hogy a zenészek most már kevésbé függenek a karmesterektől, és jobban kötődnek a közönség érzelmeihez.
"A régi teremben olyan volt, mintha motyogtak volna - most minden kristálytiszta" - mondta. "A hangok most csak úgy áramlanak. Természetesek tudunk lenni."
Javier C. Hernández a klasszikus zenéről, operáról és táncról tudósít New Yorkban és azon túl. Még többet Javier C. Hernándezről.
A cikk nyomtatásban megjelent változata a Oct. 13, 2024, Section AR, Page 6 of the New York edition cím alatt: A Work Still Very Very Much in Progress. Újranyomatok megrendelése | Napilap | Feliratkozás
See more on: New York-i Filharmonikusok, Lincoln Center for The Performing Arts, Lincoln Center for The Performing Arts.