Az ártatlanok behálózására végtelen óvatosság és ügyesség szükséges.
Hogy miért? ezt magamban Dr. K.H.G. effektusnak neveztem el.
Örkény valami hihetetlen humorral és zsenialitással fogta meg a dolog lényegét:
In memoriam Dr. K.H.G.
- Hölderlin ist ihnen unbekannt? - kérdezte dr. K. H. G., miközben a lódögnek a gödröt ásta.
- Ki volt az? - kérdezte a német őr.
- Aki a Hyperion-t írta - magyarázta dr. K. H. G. Nagyon szeretett magyarázni. - A német romantika legnagyobb alakja. És például Heine?
- Kik ezek? - kérdezte az őr.
- Költők - mondta dr. K. H. G. - Schiller nevét sem ismeri?
- De ismerem - mondta a német őr.
- És Rilkét?
- Őt is - mondta a német őr, és paprikavörös lett, és lelőtte dr. K. H. G.-t.
Ez olyan, mint valami nagyon jó koan, nem?
Mert valóban, itt valaki fentebb mondta is, hogy a külső nyomásra a pszichénk valami részben tisztázott / tisztázatlan ok miatt szeret úgy reagálni, hogy 'csak azért sem', a szlengben van a legjobb szó erre, a 'dafke'.
A komolyzene az 'magaskultúra', ezen kár vitázni, ez így van. Akkor is, ha nem.:)
Sajnos pont ez az elitista attitűd automatikusan generálja a támadást saját maga ellen. A leghatásosabb támadások meg pont azok, amelyek a gyenge pontjait érik: hogy sokszor unalmas, közönségidegen, elválasztó, igen, elitista, meg néha egyenesen riasztó.
És félelmetes mennyiségű sz@r komolyzenei felvétel van. Meg olyan előadó, aki jobb lett volna, ha inkább más szakmát választ. Ezekkel találkozni pl. egy kritikus / fogékony korban, az gáz.
És annyi korszak, meg mű, meg szerző, hogy alig-alig lehet eligazodni.
Akkor, mi a megoldás?
Hát, nem egyszerű.
Szerintem abba a vékonyka fonálba érdemes kapaszkodni, hogy jó zenéket hallgatni, tájékozottnak lenni dolgokban, az egyszerűen 'sikk'. A komolyzenénél is pont ez van.
(Amúgy a vulkánkutatónál is pont ez van. Hogy csillogó szemmel, lelkesen magyaráz tökidegen dolgokat, hogy a 'piroklasztikumok', meg a 'magnitúdó', meg a 'fragmentáció', meg hogy a Vezúv miért volt akkora cumi 79-ben, aztán otthon meg azt vesszük észre, hogy aznap este a vulkáni explóziós indexeken spekulálunk...)
Szóval, a belső meggyőződést kell felkelteni valahogy. Ez kívülről, direkte, a zeneiskolában sem megy nagyon túl jól, itt is erősen kérdéses lenne.