Annak érdekében, hogy fenntartsuk ezt a szigetet, szükségünk van bevételre. Te is támogathatsz minket, ha azt szeretnéd, hogy sokáig és stabilan tudjunk működni. Amennyiben élsz ezzel a lehetőséggel, azt mi megköszönjük!

Általában a hifiről

Avatar
revox
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 13760
Csatlakozott: 2005.06.27., hétf. 10:13
Értékelés: 4315
Kapcsolat:

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: revox »

kaef2 írta:
2024.10.11., pén. 08:49
revox írta:
2024.10.11., pén. 01:52
kaef2 írta:
2024.10.10., csüt. 21:54


A kiváló hangosító dobozok feláldoznak valamit az audiofilek által vágyott simaság, melegség oltárán, de átengedik a zenében lévő energiákat, ritmikát. Lásd bármely Pink Floyd, David Gilmour, Peter Gabriel, stb koncert, amelyek bármelyike életreszóló élmény lehet, teljesen más módon, ahogy egy high-end audio hangsugárzó. A nyers energiával, amit a testünk rezgésein dolgozunk fel, nem hagy annyi teret a hallójárati érzékelésünk (és agyunk) működésének, mint amit otthon általában a velőt rázó szubok hiján és a sokkal kevesebb mozgatott levegő miatt megélhetünk.
az emlegetett zene energiája nem ez. erővel bír, egyetlen gitárhúr lassú és halk megpendítése is. de mondhatok egy megrezdülő zongorahúrt is, óvatosan, halkan is. ha ismered az einstürzende/silence is sexi albumot, az elején meggyújtanak egy gyufát, azzal egy cigarettát, majd beleszívnak. Ebben a rövid mozdulatsorban olyan energiák lakoznak, ami azonnal hat a hallgatóra. ez más mint a nyers paraszterő, ami a nagy hangnyomásból fakad (de. ha lehalkítjuk, kiderül, hogy a király meztelen)
amit emlegetsz, arra a megoldás. a nagyfelbontású, nagyon hangos rendszer. de az energiák megéléséhez ez nem elengedhetetlen, sőt...
A zenei és a "megszólalási" energiák furcsa kombinációjáról beszélek, ez a lényege:

"A nyers energiával, amit a testünk rezgésein dolgozunk fel, nem hagy annyi teret a hallójárati érzékelésünk (és agyunk) működésének, mint amit otthon általában a velőt rázó szubok hiján és a sokkal kevesebb mozgatott levegő miatt megélhetünk."
első körbne ma, ami megfogalmazódott bennem ,hogy milyen pozitív irányt vett ez a beszélgetés. a pöcse mindenkinek megmaradt akkora,amekkora,így lehet értelmesen tapasztalatot is megosztani. Magam részéről azt tudom mondani, köszi mindenkinek.
Mindezek mellett,éreztem, hogy amit éjszaka beírtam, nem igazán teljes és nem biztos, hogy egyértelmű, s miközben még mindig a Metallic/Unforgiven morzsolódik a fejemben, szereténk Veletek megosztani egy régi cikket, amit Veres Attila (később audiolife.hu) írt, amikor még tanulgatta ezt a témát. szerintem sokkal jobban megfogja, amiről én próbálok beszélni, márcsak azért is, mert ami nekem sokéve természetes gyakorlatban, vagy definiálatlanul elméletben, talán érthetőbb olyan tollából, aki ezt a jelenséget elindult megtapasztalni. Lesz benne minden, amiről beszéltem, beszéltünk és lesz benne halk zene és hangos zene is, hogy mindenkinek igaza legyen.
Linkelhetném ,de akkor nem lenne itt, vághatnám, de akkor nem lenne teljes. Így vágatlanul bemásolom. mint semmi más, nem szentírás, de érdekesebb egy olyan beszámoló a témában, amit nem én akarok beleerőltetni a témába.
Kicsit légies a stílus, nekem tetszik, inkább szimbolizál, mit konkretizál. Ami nincs benne, a két rendszer:

Moth Series30 100W monoblokkok
47 Lab Lens egyutas monitor
Funk Vector lemezjátszó
Kondo KSL kábelek

Avantgarde Model5+ erősítő
Avantgarde tölcsér
Elite Rock lemezjétszó
Talán Audio Innovations Alto CD
És valami noname DVD, de tűrhető hangja volt, arra emléxem
kábelek itt is Kondo KSL

********************************************
Frankie goes to Debrecen
analog, sze, 2008-07-23 15:24 filozófia

Már a megérkezés is rendhagyóra sikerül, s ez rányomja a bélyegét az egész hosszú hétvégére, mintha egy idegen dimenzióba kerültünk volna: a dolgok túl gyorsan történnek, vagy éppen ellenkezőleg, túl lassan múlik az idő. Sehova sem érünk oda időben, de amikor a zene testet ölt, mintha a visszafelé tekerné az óramutatókat. A tervezetthez képest mintegy másfél órás késéssel futunk be, már sötétedik, az ég aljára kirajzolódó színkavalkádot még a sztrádán sikerül elkapnunk. Debrecen csendes, akár egy kushadó kutya, elnyúlik, elterül. Rögtön a betoppanásunk után fülvégre kapjuk a rendszert, de ezek még csak az első benyomások, még minden hideg, még el vagyunk gémberedve, még nem hallom úgy és nem hallom azt, amit kellene, csendesebb is minden az átlagosnál, ezen az estén még ügyelünk a szomszédok komfortérzetére.
A nyári meleg kezd kifulladni, perzselő lehelete felszáll, akár a pára. A fákkal szegélyezett sétány képe lenyomatként rezeg bennem, alatta pedig gitárból, visszhangos zongorából és dobból szőtt zene csorog, mérgező elegye a vérembe issza magát. A punkok most inkább befelé fordulnak, és a másnapra tartogatják rozsdás ziherejsztűt, amit érzéstelenítés nélkül fognak átszúrni különböző testrészeken.
Aznap este már nem sok szó esik, bár így is alig bírjuk abbahagyni, de a szusz kezd elfogyni az emberből, hiába segítek rá a sörökkel, a három órás autóút és a késői óra (nameg a végigdolgozott hét) megteszi a magáét, fél három felé kikapcsoljuk a készülékeket is, és elvonulunk aludni.

Reggel betűz a nap a szobánkba, egy galamb sétál végig a korláton, látom a rezzenéstelen tekintetét, mintha ritmusra tenné, peckesen elvonul. Ez a nap is kárba vész és a reggeli kávé nameg az éjszakai séta (a kockakövek úgy fénylenek, mint eső után, pedig csak egy halványfényű utcai lámpa csorgatja valahonnan sárga derengését) között egy tömbben áll az idő, amelynek darabkáit megpróbálom most összeillesztgetni.

Szóval az van ilyenkor, amikor az ember megpróbálja a sok történést egy kévébe gyűjteni, hogy az idő megtréfálja az embert, és persze az emlékei is megtréfálják, semmi nem akar összeállni, a szétdarabolt cserepekből próbálok egy legalább megközelítően hű montázst összerakni. És persze éppen ellenkezőleg is történik valami: minden egyfelé tart, minden ugyanoda jutna ki. Azon a délutánon, egyszerre voltam megint fiatal (már nem vagyok) és egyszerre voltam ott több koncerten is, egyszerre voltam letaglózva és irgalmatlanul feldobva. A lemezeket otthon hagytam. A lemezeket mindig otthon hagyom, ezt később bánom is meg nem is, úgyis hallottam már mindegyiket, ellenben rém kíváncsi lennék, hogy itt most milyennek mutatkoznak.
Ezen a bosszankodós tökölésen rögtön túlteszem magam, amikor a kezembe kaparintottam a távirányítót. Valami ilyesmit érezhet a szomjas alkoholista, amikor a közelebbi kapcsolatba kerül egy dugóhúzóval és pár üveg Chatou Lafitte-tal. Az álom netovábbja: jól bebaszni egy igazán minőségi piától. Itt is valami ilyesmi történt. A végére mindenkinek csillogott a szeme és csettingettünk a nyelvünkkel, pedig esküszöm, nem ittunk egy kortyot sem.
Arról kellene most itt beszámolnom, hogy mit hallottunk. De sokkal inkább arról tudok elmélkedni, hogy mit nem hallottam. Tehát akkor nem hallottunk: fáradt, lapos, kiegyenlítetlen és színtelen hangot. Mindkét rendszer ugyanazt a szellemiséget képviselte: minden zenén egyforma teljesítményre volt képes. Az most mellékes, hogy az egyik helyen egy nem egészen 8 cm széles hangszóró, a másikon pedig két ötven kilós mélyládával megtámogatott tölcsér szólt. A feladat az volt, hogy ne kelljen megtartóztatni magunkat, bármit is akarunk feltenni, legyen az édesbús komolyzene, übermetál, heroin alap rockzene, döngölős-kokszos techno, tökös jazz, koszos gépi sikolyok vagy bármi egyéb, ki kell hozni a tartalmat mindegyikből. Megoldások nem voltak, csupán végeredmény lett. A lemezek minősége itt most nem volt téma. Mellesleg nem is tűnt fel, hogy ezen kellene leakadnunk, eljutottunk oda, hogy a zenék lényegét sikerült minden probléma nélkül detektálni. Van-e benne erő, vagy nincs? A legtöbben volt, a fene egye meg, a többit pedig félre dobtuk. (Miért? Ha valaki meg tudja mondani, akkor várom a megoldást. Bármilyen megoldást. Mert én nem tudom, egyszerűen annyit tudok csupán, hogy ezek a készülékek szóltak, zenéltek, ha úgy tetszik, és nem csupán működtek, vagy zajt bocsátottak ki magukból, ették az áramot, ilyesmi. Olykor nálam is működik ez a kémia, de még az út elején vagyok. De szeretnék már megérkezni!)

Emberi számítás szerint már rég itt kellene lennie az összes szomszédnak, plusz a helyi rendőri erőknek felsorakozva a bejárati ajtó előtt. Kimegyek könnyíteni magamon, a fűrdőszobában rezeg a vécéülőke, nem hallom, a lezúduló víz hangját, a nappaliban egy kicsit meghajtották a Rammstein koncertet. A végfok kb 20 wattot tud stabilan. Nekem olyan 50-nek tűnt, beszélgetni nem tudtunk még ordítva sem. Elképzelem, hogy mit szólnának egy ilyen bemutató után a megdöbbent látogatók. Habár, ki tudja, lehet, hogy többeket szólítana meg, mint a túlfinomult pipiskedés, amikor Norah Jones odaül a zongorához és zene helyett parfümillatú rózsaszirmok távoznak a húrokról. Az átszellemült közönség pedig elalél a hangfalak előtt, mert hallani, ahogy valaki a hallgatóságból halkan szellent egyet, a lemezen tudniillik az is rajta vagyon. Aztán levesszük az őrült hangerőt, még vagy egy percig cseng a fülem. Mindez nem zavar a műélvezetben. Rájövök, hogy igaz volt a mondás: tud olyan is lenni, hogy már fáj. Nem épp hifi kategória. Hiszen ki akar olyan rendszert, ami adott esetben a fájdalomküszöb környékén adja vissza a koncertfelvételeket? (Dinamikában, hangerőben és ott van benne a lendület is, a nyers erő mindenfajta erőlködés nélkül) És itt is tetten érhetővé válik az egymásnak ellentmondó szisztéma, ami már az elején is feltűnt: egyszerre válik igazzá a hihetetlen: olyan jó, hogy már fáj. Ennél többet nem akarok elmondani, talán csak annyit suttognék még ide a végére, hogy hallgassátok meg, oszt lesz majd ámulás, de még milyen.
***********************************************
avantgardeAcoustic, kondo, 47Lab, RS Laboratory, operaConsonanceLP5, twAcustic, vivLab, artemisLabs, zyx, hana, Quad CDP, KSL, TakeT, audioNote, furuyamaAudioLab, vdHul, tiglon, daruma, SaSuPa, onzow, loricraft, townshend, tmpAnt, hitachiSax
halfnote.hu

Avatar
juliush
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 3155
Csatlakozott: 2009.04.29., szer. 14:46
Értékelés: 4015

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: juliush »

Luxor Audio írta:
2024.10.11., pén. 08:34
Viszont csembalót én még soha nem hallottam rockzenekarban, ami számomra logikus (anti)jelenség, merthogy a számodra (is) gyönyörködtető felhangtartalmából nagyjából semmit nem hallanánk rockzenei hangszerelésbe ültetve.
https://www.thetoptens.com/music/rock-p ... rpsichord/ ;)
És bár nem kimondottan rockzene, de a 60-as évek életérzését remekül közvetítő nagy kedvencem:

youtu.be/EXrj1RyACGg
Gyula 
Hanghordozó -> Kütyük -> Zene
 

Avatar
kaef2
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 6675
Csatlakozott: 2008.01.07., hétf. 20:53
Értékelés: 3559

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: kaef2 »

revox írta:
2024.10.11., pén. 01:52
kaef2 írta:
2024.10.10., csüt. 21:54


A kiváló hangosító dobozok feláldoznak valamit az audiofilek által vágyott simaság, melegség oltárán, de átengedik a zenében lévő energiákat, ritmikát. Lásd bármely Pink Floyd, David Gilmour, Peter Gabriel, stb koncert, amelyek bármelyike életreszóló élmény lehet, teljesen más módon, ahogy egy high-end audio hangsugárzó. A nyers energiával, amit a testünk rezgésein dolgozunk fel, nem hagy annyi teret a hallójárati érzékelésünk (és agyunk) működésének, mint amit otthon általában a velőt rázó szubok hiján és a sokkal kevesebb mozgatott levegő miatt megélhetünk.
az emlegetett zene energiája nem ez. erővel bír, egyetlen gitárhúr lassú és halk megpendítése is. de mondhatok egy megrezdülő zongorahúrt is, óvatosan, halkan is. ha ismered az einstürzende/silence is sexi albumot, az elején meggyújtanak egy gyufát, azzal egy cigarettát, majd beleszívnak. Ebben a rövid mozdulatsorban olyan energiák lakoznak, ami azonnal hat a hallgatóra. ez más mint a nyers paraszterő, ami a nagy hangnyomásból fakad (de. ha lehalkítjuk, kiderül, hogy a király meztelen)
amit emlegetsz, arra a megoldás. a nagyfelbontású, nagyon hangos rendszer. de az energiák megéléséhez ez nem elengedhetetlen, sőt...
A zenei és a "megszólalási" energiák furcsa kombinációjáról beszélek, ez a lényege:

"A nyers energiával, amit a testünk rezgésein dolgozunk fel, nem hagy annyi teret a hallójárati érzékelésünk (és agyunk) működésének, mint amit otthon általában a velőt rázó szubok hiján és a sokkal kevesebb mozgatott levegő miatt megélhetünk."

Avatar
kaef2
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 6675
Csatlakozott: 2008.01.07., hétf. 20:53
Értékelés: 3559

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: kaef2 »

ELEX írta:
2024.10.11., pén. 00:13
kaef2 írta:
2024.10.10., csüt. 21:54
.... Nagy hangerőn a mélysugárzók egy része, főképpen a kisebbek (és reflex dobozosak) a nagyobb membránkitérés miatt nehezebben tudnak a megfelelő pillanatban "megállni" és ez a ritmusjátszásban "követési hibát", elmosódást okoz, nem ott fog megindulni a következő beütés, ahol kellene, hanem pár mikroszekundummal később, amikor meg már lehet jön a következő beütés. A csinosra, filigránra formázott audiofil hangsugárzók a csinosság oltárán sokszor feláldozzák a nagy membránfelületet, a reflex dobozzal feáldozhatnak valamit a tranziens viselkedés oltárán ismét csak a csinosság okán.
Szóval az egész kompromisszumok sokasága. Ügyesen kell balanszírozni közöttük.

Ha egy erősítő kellően kis kimeneti impedanciával képes "megfogni" a hangszórót (nagy a damping faktora), akkor sokkal kevesebb szabad mozgást enged a membránnak. Nem véletlen, hogy sokan úgy élik meg, hogy a csöves erősítőknek jobb a basszusa. Igen, mivel sokkal kevésbé kontrollálják a membrán mozgását az alacsony dampingjuk révén. Így basszus feldúsulás keletkezik. Ráadásul a hepehupás impedanciájú hangfalak rezonancia pontjain impedancia maximum van, ami sokkal kevésbé terheli az erősítőt, így ezeken a pontokon tovább nő az akusztikus jel, vagyis tovább dúsul a basszus.
Jobb aktív mélysugárzók ezért alkalmaznak mozgás visszacsatolást. Sokkal precízebben követi a membrán mozgása az elektromos jelet és D-osztályú erősítőt használnak, mivel azok dampingja nagyon magas a szub tartományban (meg sok-sok egyéb előnyük is van a szubok esetében).
A keskeny "csinos", hangfalak azért sok előnnyel rendelkeznek a nagy sík felületű hangfalakkal szemben. Történetesen a front lapról kiinduló visszaverődések kellemetlen interferenciák sokaságát generálják. Nem véletlen, hogy sok hangfal front oldala nem sík, hanem görbült és keskeny. A mélysugárzókat pedig az oldallapokra teszik zömmel egymással szemben, hogy a doboz rezonanciákat minimalizálják.
A nagy sík felülettel rendelkező hangfalak sok és nagy dobozrezonanciával rendelkeznek. Ezek csillapítása rettenetesen nehéz. Belül nagyon bonyolult merevítő rendszert kell használni, ami nehézzé teszi a hangfalat és drágává.
A Magico nagyon bonyolult aluminium dobozokat épít a rezonanciák minimalizálására nagy eredménnyel és nyilvánvalóan nagyon drágán.
De hát sehol sincs ingyen ebéd.
Miközben tökéletesen igaz és fontos, amit írsz, az a furcsa, hogy ha a leirt konstrukciós elvek igazán mindenhatóak lennének, akkor például a stúdió monitorok, vagy a hangosító hangsugárzók, szubok esetében is használnák őket, de nem igazán használják. Pedig ott sokkal nagyobb teljesítmények és rezgések is előfordulnak. A Hifiben sem mindenki, lásd Harbeth, Spendor, Audio Note vonalat, ahol a dobozrezgéseket is beépítik a hangzásba és nem jellemző rájuk az elől keskeny hátrafelé mély kialakítás vagy az oldalirányú mélysugárzók beépítése.

Avatar
kaef2
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 6675
Csatlakozott: 2008.01.07., hétf. 20:53
Értékelés: 3559

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: kaef2 »

ELEX írta:
2024.10.11., pén. 00:13
kaef2 írta:
2024.10.10., csüt. 21:54
.... Nagy hangerőn a mélysugárzók egy része, főképpen a kisebbek (és reflex dobozosak) a nagyobb membránkitérés miatt nehezebben tudnak a megfelelő pillanatban "megállni" és ez a ritmusjátszásban "követési hibát", elmosódást okoz, nem ott fog megindulni a következő beütés, ahol kellene, hanem pár mikroszekundummal később, amikor meg már lehet jön a következő beütés. A csinosra, filigránra formázott audiofil hangsugárzók a csinosság oltárán sokszor feláldozzák a nagy membránfelületet, a reflex dobozzal feáldozhatnak valamit a tranziens viselkedés oltárán ismét csak a csinosság okán.
Pár mikroszekundumos csúszást, késést senki és semmi nem fog detektálni.
Békésy György, Nobel-díjas magyar fizikus, kémikus kutatásai mást mutatnak. Szerinte az érzékelésünk ettől sokkal szenzitívebb.

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15686
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 10970
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »

chord_ írta:
2024.10.10., csüt. 14:31
... És van, aki azt találja mondani, hogy egy csembaló dupla regiszterén lévő bélhúrok / bronzhúrok felhangtartalma kb. 1 milliószoros a betorzított elektromos gitár mesterségesen leszűkített hangjához képest, és a játékos használt billentési arzenálja meg jobban gyönyörködteti, mint a feljebb vázolt űber-gitáros tudás.
Kedvelem a lendületes, több síkon is rétegzett hozzászólásaidat. De nagy lendületből nehéz szlalomozni, néha akaratlanul is elcsapunk egy útjelző bóját. Percek óta töröm a fejem, melyik hangszerhang tartalmaz több al- és felharmonikust a torzított elektromos gitárnál. Egyelőre nem találtam ilyet az elmémben (hacsak viccesen nem vesszük ide a fehérzajt), de ez fakadhat az én fogyatékosságomból is. A szubjektivitást, pláne az elfogultságot kizárandó nem árt néha ránézni egy műszerre, ez esetben egy spektrum analizátorra, ami szépen kirajzolja a kérdéses paramétereket. Ez a hangszer felhangtartalmát tekintve egyáltalán nincs bezárva, rendkívül szabad mozgásteret ad a muzsikusnak és ezt néhányan képesek ki is használni. Ők hozzák létre azt a hangot, amit néhány pengetett hang alapján magabiztosan felismerünk és a nevükkel azonosítunk, ez pedig logikusan nem lenne lehetséges egy zárt színezettségű hangszernél. Ugye nem kell névsorolásba kezdenem?

Az elektromos gitár egy paraméterben viszont erősen korlátos, az pedig a dinamika, de emögött is sok logika rejtőzik, pl. maga a rockzenei műfaj megszólalási sajátosságai, mint pl. a hangosság, de ezt mások már kifejtették előttem. Rockzenekart jellemzően nem olyan célból szoktak alapítani, hogy vasárnap délután a szalonban háttérzenét biztosítson a családi teázáshoz, vagy az úrnő és társalkodónői hímzéséhez. Ott sokkal szerencsésebb választás egy csembaló.

Mindig is idegenkedtem tőle, itt olvasva sem érzem jól magam, mikor zenei műfajokat (és az őket hallgatókat) versenyeztetnek egyfajta, de persze óvatosan ki nem mondott, törvényszerűen önkényes ranglistát felállítva. Nem jövök itt most a műfajok és hangszerek történelmi hátterével, eredetével, hogy melyik miért, milyen környezetben és milyen céllal jött létre, ezeket mindenki megkeresheti, ha érdekli, de ilyen információk nélkül az eszmecsere kizárólag meddő lehet és egészen kifacsart eredményt hozhat, mint jelen esetben a csembaló és az elektromos gitár összevetése. Vagy a strandpapucs és a szögbelövő összehasonlítása evolúciós szempontok alapján.

A torzított elektromos gitárhang technikai (overdrive) hátteréből fakadóan is dinamikailag erősen komprimált. Ezt még meg is szokták fejelni néhány agresszív eszközzel, ne adj' ördög! a hifistáknak örök vitatémát adva bekötnek néhány dinamika kompresszort. De ez (számomra) nem tekintendő roncsolásnak, sokkal inkább funkcionális igyekezetnek, hogy a hangszer betölthesse szerepét, amit egy rockzenekarban neki szánnak, pláne szóló futamok idején (bár az izgágább gitárosok egész életüket szóló üzemmódban töltik). Mert ugye a hangszerelés 1. törvényét betartva a zenekar hangzását egyben kell értelmezni, kezelni és kontrollálni.

A rockzene (ami nagyjából olyan bődületesen általánosító címke, mint a jazz) sajátosságait, műfaji korlátait a megszületése utáni harmadik naptól kezdődően feszegetik (ahogy a söröknél is megjelentek bizarr gyümölcsös próbálkozások, pedig a sokszáz éves eredeti termék ma is tökéletesen működik), megszólaltak klasszikus és egzotikus hangszerek a gitárok mellett és bár ezek a történések akkoriban nem kis vitát váltottak ki, ma már nem képedünk el egy hegedű, vagy valamilyen fúvós hangszer jelenlététől ebben a műfajban sem. Viszont csembalót én még soha nem hallottam rockzenekarban, ami számomra logikus (anti)jelenség, merthogy a számodra (is) gyönyörködtető felhangtartalmából nagyjából semmit nem hallanánk rockzenei hangszerelésbe ültetve. És ez persze visszafelé is működik, egy elektromos gitárt nem tudnánk annyira lehalkítani, hogy ne dörömböljön ki egy kamarazenekar dinamikailag romantikusan rétegelt megszólalásából, ahol a csembalót jellemzően sikeresen használják. Pár száz évvel ezelőtt még sikeresebb lehetett a mostaninál sokkal kevésbé zajos környezetben. Ma már a rockgitár sem elég hangos, nem elég dögös sokaknak, így jöhettek létre a modern, elektromos műfajok, de ez már egy másik történet.

Avatar
tunerman
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2894
Csatlakozott: 2007.09.21., pén. 17:26
Értékelés: 2722
Tartózkodási hely: Tatabánya

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: tunerman »

Nem véletlen, hogy sokan úgy élik meg, hogy a csöves erősítőknek jobb a basszusa. Igen, mivel sokkal kevésbé kontrollálják a membrán mozgását az alacsony dampingjuk révén. Így basszus feldúsulás keletkezik. Ráadásul a hepehupás impedanciájú hangfalak rezonancia pontjain impedancia maximum van, ami sokkal kevésbé terheli az erősítőt, így ezeken a pontokon tovább nő az akusztikus jel, vagyis tovább dúsul a basszus.

Van itt még más problémakör is, mint pl. az SE erősítők esetében (vagy alultervezett PP-nél), ahol a dinamikus damping faktor változik a frekvencia fűgvényében. Ez tipikusan a sávszéleken gyengül meg, az amúgy is alacsony értéke még tovább fogy.
Ennek zenehallgatás során van jelentősége, mert a komplex frekvenciaváltozásokra változó damping faktor tovább rontja az erősítő-hangfal kapcsolatát.
Én inkább azt feltételezem, hogy a frekvencia fűgvényében "állandó értékű dinamikus DF" jobb hangzást biztosít, mint a feleslegesen hajkurászott kisebb értéke.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Damping_factor

TJ.
Csatolmányok
DampingFactor-Example.png
DampingFactor-Example.png (118.95 KiB) Megtekintve 1017 alkalommal
LP: Lurné J1/Air Tangent 1B/Kiseki Agaat, PHONO: Twin Servo MCRIAA, AMPLIFIER: Münchhausen drive V-FET SE, CD: Philips CD100 trial run no NFB, TUNER: REL Precedent, CASSETTE: Nakamichi 1000/II, REEL: StellaMaster(SP-8) SPEAKER: Lowther Acousta 115/P6/7M, HEADPHONES: Stax SRA-14S/SRX-mkIII

Avatar
revox
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 13760
Csatlakozott: 2005.06.27., hétf. 10:13
Értékelés: 4315
Kapcsolat:

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: revox »

kaef2 írta:
2024.10.10., csüt. 21:54


A kiváló hangosító dobozok feláldoznak valamit az audiofilek által vágyott simaság, melegség oltárán, de átengedik a zenében lévő energiákat, ritmikát. Lásd bármely Pink Floyd, David Gilmour, Peter Gabriel, stb koncert, amelyek bármelyike életreszóló élmény lehet, teljesen más módon, ahogy egy high-end audio hangsugárzó. A nyers energiával, amit a testünk rezgésein dolgozunk fel, nem hagy annyi teret a hallójárati érzékelésünk (és agyunk) működésének, mint amit otthon általában a velőt rázó szubok hiján és a sokkal kevesebb mozgatott levegő miatt megélhetünk.
az emlegetett zene energiája nem ez. erővel bír, egyetlen gitárhúr lassú és halk megpendítése is. de mondhatok egy megrezdülő zongorahúrt is, óvatosan, halkan is. ha ismered az einstürzende/silence is sexi albumot, az elején meggyújtanak egy gyufát, azzal egy cigarettát, majd beleszívnak. Ebben a rövid mozdulatsorban olyan energiák lakoznak, ami azonnal hat a hallgatóra. ez más mint a nyers paraszterő, ami a nagy hangnyomásból fakad (de. ha lehalkítjuk, kiderül, hogy a király meztelen)
amit emlegetsz, arra a megoldás. a nagyfelbontású, nagyon hangos rendszer. de az energiák megéléséhez ez nem elengedhetetlen, sőt...
avantgardeAcoustic, kondo, 47Lab, RS Laboratory, operaConsonanceLP5, twAcustic, vivLab, artemisLabs, zyx, hana, Quad CDP, KSL, TakeT, audioNote, furuyamaAudioLab, vdHul, tiglon, daruma, SaSuPa, onzow, loricraft, townshend, tmpAnt, hitachiSax
halfnote.hu

Avatar
ELEX
Kezdő Fórumlakó
Kezdő Fórumlakó
Hozzászólások: 274
Csatlakozott: 2017.04.28., pén. 21:05
Értékelés: 727
Tartózkodási hely: Budaörs

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: ELEX »

kaef2 írta:
2024.10.10., csüt. 21:54
.... Nagy hangerőn a mélysugárzók egy része, főképpen a kisebbek (és reflex dobozosak) a nagyobb membránkitérés miatt nehezebben tudnak a megfelelő pillanatban "megállni" és ez a ritmusjátszásban "követési hibát", elmosódást okoz, nem ott fog megindulni a következő beütés, ahol kellene, hanem pár mikroszekundummal később, amikor meg már lehet jön a következő beütés. A csinosra, filigránra formázott audiofil hangsugárzók a csinosság oltárán sokszor feláldozzák a nagy membránfelületet, a reflex dobozzal feáldozhatnak valamit a tranziens viselkedés oltárán ismét csak a csinosság okán.
Mondandód lényegével egyetértek, csak a hozzá fűzött "fizikai" magyarázatok számos helyen sántítanak.

A mikroszekundumos tartomány frekvenciára fordítva a Megahertzes tartomány. Ott semmi nem történik a zenében.
Pár mikroszekundumos csúszást, késést senki és semmi nem fog detektálni. A mélysugárzók a 10 milliszekundumos tartományban dolgoznak (100 Hz-es tartomány).
Gyakorlatilag minden több utas hangfal "step response" görbéje, vagyis a lépcsőjelre (beütés) adott válasza jól tükrözi az egyes hangszórók eltérő időben történő válaszát. Semmi gond nincs ezzel. Itt sok milliszekundum késések vannak az egyes hangszórók válasza között. De ha a hangfal akusztikusan fázis lineáris, akkor ezek összeadódva szép átvitelt produkálnak.
Ugyanazon a frekvencián, ugyanabban a távolságban mérve ugyanakkora hangnyomást, a kis membránfelületű hangszóró pont ugyanakkora mennyiségű levegőt mozgat meg, mint a nagy membránfelületű. Csak a membrán lökete sokkal nagyobb.
A problémák inkább ebben vannak, mármint a nagy löketben. Gyakorlatilag az összes kis membránfelületű hangszóró lengőcsévéje igen hamar kilép a mágneses légrésből, ezzel torzul a jelalak. Hogy ne legyen ilyen torzítás, sokan hosszú lengőcsévét használnak. Ennek az a hátránya, hogy a mágneses tér csak a lengőcséve kis szakaszára hat, így az elektromos energia nagy része hővé alakul, alacsony a hatásfok. A nagy felületű hangszórók nagyon kis löketűek, gyakorlatilag a működés teljes tartományában a lengőcséve benn marad a mágneses térben (légrésben). Így érzékenységük sokszorosa a kisméretűeknek. A nagy membránfelület hátránya viszont a membránban keletkező állóhullámok megjelenése a nem tökéletesen merev membrán anyag miatt. Ezért szoktak pl. aluminium membránt használni mélysugárzókban. Itt meg a hátrány a nagy tömeg.
Szóval az egész kompromisszumok sokasága. Ügyesen kell balanszírozni közöttük.

Ha egy erősítő kellően kis kimeneti impedanciával képes "megfogni" a hangszórót (nagy a damping faktora), akkor sokkal kevesebb szabad mozgást enged a membránnak. Nem véletlen, hogy sokan úgy élik meg, hogy a csöves erősítőknek jobb a basszusa. Igen, mivel sokkal kevésbé kontrollálják a membrán mozgását az alacsony dampingjuk révén. Így basszus feldúsulás keletkezik. Ráadásul a hepehupás impedanciájú hangfalak rezonancia pontjain impedancia maximum van, ami sokkal kevésbé terheli az erősítőt, így ezeken a pontokon tovább nő az akusztikus jel, vagyis tovább dúsul a basszus.
Jobb aktív mélysugárzók ezért alkalmaznak mozgás visszacsatolást. Sokkal precízebben követi a membrán mozgása az elektromos jelet és D-osztályú erősítőt használnak, mivel azok dampingja nagyon magas a szub tartományban (meg sok-sok egyéb előnyük is van a szubok esetében).
A keskeny "csinos", hangfalak azért sok előnnyel rendelkeznek a nagy sík felületű hangfalakkal szemben. Történetesen a front lapról kiinduló visszaverődések kellemetlen interferenciák sokaságát generálják. Nem véletlen, hogy sok hangfal front oldala nem sík, hanem görbült és keskeny. A mélysugárzókat pedig az oldallapokra teszik zömmel egymással szemben, hogy a doboz rezonanciákat minimalizálják.
A nagy sík felülettel rendelkező hangfalak sok és nagy dobozrezonanciával rendelkeznek. Ezek csillapítása rettenetesen nehéz. Belül nagyon bonyolult merevítő rendszert kell használni, ami nehézzé teszi a hangfalat és drágává.
A Magico nagyon bonyolult aluminium dobozokat épít a rezonanciák minimalizálására nagy eredménnyel és nyilvánvalóan nagyon drágán.
De hát sehol sincs ingyen ebéd.
Csatolmányok
B&W 800 step response.jpg
B&W 800 step response.jpg (24.4 KiB) Megtekintve 972 alkalommal

Avatar
kaef2
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 6675
Csatlakozott: 2008.01.07., hétf. 20:53
Értékelés: 3559

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: kaef2 »

Idézgetések nélkül további pár gondolat a rock zene otthoni megszólalásának témájához.

A rock zene lényege a ritmus, torzítás mellett az akár szimfonikus harmoniák megléte, az energiák áramlása, és a zenében is a zenei hangosság. Sokszor bonyolult egymásra rakódó rétegei vannak, lásd a Genesis albumai a Lamb Lies Down On Broadway dupla albumig.

A dob, a lábdob különösen, a basszus gitár, a szintetizátor a progresszív rockban és néha még fúvósok is, eleve hangosra vannak maszterelve, olyan hangosra, hogy sokszor szándékosan klippeltetik is a zenét.

Az erősítők és hangszórók egy jó része nem bírkózik meg otthoni nagy hangerőn az ezek jelentette terheléssel és egyszerűen elfogy belőlük a szufla, tápoldalon (tisztelet a kivételeknek). Igy aztán a rock zenébe komponált (zenei értelmű) torzítás mellé sokszor hozzáadódik a reprodukció saját torzítása is. A kettő együtt pedig kellemetlen tud lenni. Ami ellen az egyetlen védekezés a halkabb zenehallgatás. Vagy az erősítő és a hangsugárzó kicserélése.

A nagyobb membránfelületű hangsugárzók előnyben lesznek, részben mert több levegőt mozgatnak, részben mert általában jól hatnak a hangosságérzetünkre is. A jellemzően magasabb hatásfokuk miatt az erősítőket is kevesebb erőlködésre kényszerítik.

Nagyon fontos a Linn által 40 éve ritmusjátszó képességnek nevezett tulajdonság is, vagy amit a Naim PRAT-nak ( Pace, Rhytm and Timing) nevezett. Nagy hangerőn a mélysugárzók egy része, főképpen a kisebbek (és reflex dobozosak) a nagyobb membránkitérés miatt nehezebben tudnak a megfelelő pillanatban "megállni" és ez a ritmusjátszásban "követési hibát", elmosódást okoz, nem ott fog megindulni a következő beütés, ahol kellene, hanem pár mikroszekundummal később, amikor meg már lehet jön a következő beütés. A csinosra, filigránra formázott audiofil hangsugárzók a csinosság oltárán sokszor feláldozzák a nagy membránfelületet, a reflex dobozzal feáldozhatnak valamit a tranziens viselkedés oltárán ismét csak a csinosság okán.

A kiváló hangosító dobozok feláldoznak valamit az audiofilek által vágyott simaság, melegség oltárán, de átengedik a zenében lévő energiákat, ritmikát. Lásd bármely Pink Floyd, David Gilmour, Peter Gabriel, stb koncert, amelyek bármelyike életreszóló élmény lehet, teljesen más módon, ahogy egy high-end audio hangsugárzó. A nyers energiával, amit a testünk rezgésein dolgozunk fel, nem hagy annyi teret a hallójárati érzékelésünk (és agyunk) működésének, mint amit otthon általában a velőt rázó szubok hiján és a sokkal kevesebb mozgatott levegő miatt megélhetünk.

Erre a jelenségre írtam azt tegnap, hogy a rock zene reprodukciójának a lényege, hogy nem tud nem hangosítva megszólalni élőben. A rock zene csak hangosítva létezik, lételeme a hangosítás és sokszor annak torzításai, hibái is.

Természetesen sokféle hifi rendszer alkalmas lehet a rock otthoni élvezetes reprodukciójára.

Autentikusra viszont csak nagyon kevés.

Avatar
chord_
Fórumlakó
Fórumlakó
Hozzászólások: 871
Csatlakozott: 2020.05.28., csüt. 17:29
Értékelés: 966

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: chord_ »

Rock60 írta:
2024.10.10., csüt. 18:11
revox írta:
2024.10.10., csüt. 14:56
chord_ írta:
2024.10.10., csüt. 14:31
Két koordináta-rendszer próbálja megközelíteni ezt a kérdést.
Komoly kérdés, nem viccelek!!! matekoztam valamikor, nagyon rég volt és baxxa az agyam, hogy nekem ezt az analógiát nem sikerült értelmeznem (nem vicc és nem kekeckedés :smile53: )
Nem a legszerencsésebb analógia, szerintem sem... :smile49:
Talán írhatott volna egy F1 - es és egy WRC versenyautó különböző menetdinamikájáról és eltérő pályaigényéről... gondolkodik.gif
Kicsi nyelvi metafizika lehetne? Nyilván nem a matek részére kell gondolni, hanem a jelentésmezőre, amit behúz a szóalak...

De amúgy, tényleg különböző tengelyek mentén, - mint a hangosság-hűség, a tónushűség, a készülékek műszaki beltartalma, a dB képességek, Wattok, torzítatlanságok, stb..., a másik tengelyeken az elvárt élmény, hangminőség, hangszerhűség, hangzásideál a különféle zenéken, stb... - szóval ezen tengelyek mentén különböző függvények hullámoznak, ezeket mi állítjuk fel, tulajdonképpen ezek az 'elvárások', és az adott függvény-maximumok, ami maga a 'leolvasott' (hallott/észlelt) hangminőség, helyei és értékei a két koordináta-rendszerben erősen máshová fognak esni.

Az egyik pl. egy 'beszakadt' hangosságú helyen (hangosság-képtelenség) is szép és helyes tónust ad, a hangminőség-maximum jó magas, a csembaló szépen szól; a másik koordináta-rendszer szerint egy ilyen beszakadás majdhogynem lenullázza a hangminőség-maximumot, közelít a zéróhoz, mert a Zeppelin-t lehetetlen a kellő ordítós hangerővel hallgatni.
(értsd: pl. egy 2A3 erősítőre ráteszünk egy magas impedanciájú, de csak 83dB körüli hangdobozt)

Vagy az egyiknél a 'szuper' torzítatlanul-q.va-hangos függvény-helyen hangminőség-maximum van, mert az Iggy Pop szinte koncerthangerővel szól, talán még jobban is, mint a koncerten, a másik koordináta-rendszerben ugyanezen a helyen a 'hangminőség-érték' harmadolódik, mert a viola da gamba, az ugyan hangos, de kegyetlen-sz@rul szól.
(értsd: kimentél az Audio Expo-ra)

A két koordináta-rendszer nagyon más; ha a fenti két bekezdésből ez nem világos, még feljebb kell görgetni, ott azért erősen látszik...

Ha meg úgy sem, akkor legyen sima 'rendszer', és akkor béke lesz.:)
Blog: Komoly Zenei Ajánló
Pro-Ject RS2-T - Gustard A26 - Heed Nexus - Spendor SP1 - Radnai kábelek

Avatar
Rock60
Őslakos
Őslakos
Hozzászólások: 4783
Csatlakozott: 2021.02.12., pén. 13:20
Értékelés: 1320

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Rock60 »

revox írta:
2024.10.10., csüt. 14:56
chord_ írta:
2024.10.10., csüt. 14:31
Két koordináta-rendszer próbálja megközelíteni ezt a kérdést.
Komoly kérdés, nem viccelek!!! matekoztam valamikor, nagyon rég volt és baxxa az agyam, hogy nekem ezt az analógiát nem sikerült értelmeznem (nem vicc és nem kekeckedés :smile53: )
Nem a legszerencsésebb analógia, szerintem sem... :smile49:
Talán írhatott volna egy F1 - es és egy WRC versenyautó különböző menetdinamikájáról és eltérő pályaigényéről... gondolkodik.gif

Avatar
revox
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 13760
Csatlakozott: 2005.06.27., hétf. 10:13
Értékelés: 4315
Kapcsolat:

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: revox »

chord_ írta:
2024.10.10., csüt. 14:31

A zenehallgatás, a befogadás az tanulható dolog, és ékesen tükrözi az illető belső zenei horizontját, zenei értékrendjét.
sose késő belépni a klubba :rolleyes:

"az üstdobos szuszogása vagy a logikával terhelt gondolatok felismerése legfeljebb hifis, de semmiképpen nem zenei/művészeti kategóriák, csupán a befogadás minimális szintjét képviselik, amelyet - egy kedves mosoly kíséretében - meg kell hagyni az "igazság" és a "mindent értés" magabiztos képviselőinek..." (kb 1996-97, Jokesz Anti alias antiskating from index fórum)
avantgardeAcoustic, kondo, 47Lab, RS Laboratory, operaConsonanceLP5, twAcustic, vivLab, artemisLabs, zyx, hana, Quad CDP, KSL, TakeT, audioNote, furuyamaAudioLab, vdHul, tiglon, daruma, SaSuPa, onzow, loricraft, townshend, tmpAnt, hitachiSax
halfnote.hu

Avatar
Snipi
Törzsvendég
Törzsvendég
Hozzászólások: 1322
Csatlakozott: 2007.10.03., szer. 13:45
Értékelés: 525

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Snipi »

revox írta:
2024.10.10., csüt. 15:39
Snipi írta:
2024.10.10., csüt. 15:25

Figyi revox! Ha Győrbe jársz, én adok neked ajándékba egy ruszki nyomatú monó lemezt. Ráadásul a legkedvencebb zeném van rajta. De csak azért, mert van még belőle két másik ruszki nyomású lemezem, egy CD-m (asszem az Dajcse Gramofon, de azt nemadom :D ) meg még nem tudom mi ... (Van belőle sok - mivel mint írtam a legkedvencebb zeném - az egyik a Tied lehet. Monó Melógyia dupla.)
Amúgy Sosztakovics 7. C-dúr Op.60 (Leningrad) szimfóniája. Nagyon sukár zene!
könnyű úgy dobálózni ajándékkal, hogy tudod, sose járok arra :D de van emberem Győrben, aki elhozza :D
vicc, de köszi, be fogom hajtani :smile53: Kraftwerk, tha man machine van kétszer, tudok adni cserébe, de az nem monó :rolleyes:
honnan a rákból tudnám, hogy sose jársz erre? Felülsz a bicóra és idetekersz pikk-pakk :D
Kraftwerk The Man Machine nekem is van. (Több is ... ) Én komolyan gondoltam ... Ha van egy embered Győrben az is jó, szívesen továbbítom rajta keresztül is (csak hogy örüjjé b...meg :D )

Avatar
Aszpirin
Kiemelt Moderátor
Kiemelt Moderátor
Hozzászólások: 6784
Csatlakozott: 2018.04.06., pén. 21:30
Értékelés: 5964
Tartózkodási hely: Szár

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Aszpirin »

chord_ írta:
2024.10.10., csüt. 14:31
Én, és még jó pár ember, aki nem irkál ide az avx-re, ezt egy nagyon erős túlzásnak tartom. A szinonimákba beleférhet az is, hogy 'nem úgy van', meg 'nevetséges', meg 'tévedés', meg 'félrevezetés'. Hifis vonalon olyannyira, hogy gyakorlatilag a rossz hangú berendezések felé tereli még azt is, aki esetleg nem is hallgat rockzenét.
[...]
Csak annyi észrevétel, hogy amit mi keresünk a hangvisszaadásban, úgy igazából, ami miatt rohangálunk mindenféle hülye vezetékekkel meg csatlakozókkal meg költjük a milliókat, az úgy tűnik, hogy amott zárt kapukat talál, magyarán, őnáluk ez a faktor amire mi érzékenyek vagyunk, az nem észlelhető, nem szól jól, semennyire, sőt, olykor kibírhatatlanul sz@r
[...]
Ez saját vélemény. Ill. olyan körökben mozgok, ahol hasonlóan gondolkoznak erről, de ez kitalálható volt eddig is. Ja, ők is hifiznek, csak nem nálatok.
Először is, a kiemelt szavak mentén, a fórum nevében ezúton is kijelenteném, hogy nagyon szívesen látjuk a "mi" ill. az "ők" csoportokhoz tartozókat is, főleg ha olyan kulturált vitát lehet folytatni, amilyen most ez is.

A soraidat olvasva - mivel én magam igen sok klasszikus zenét hallgatok, (még Monteverdi is belekeveredik néha, bár nálam nem az a fő irányzat) - úgy árzem, mintha a szemedben valmiféle blaszfémiát követnék el azzal, hogy rockzenét is hallgatok. :)

Ha ennyire két táborra szeded a zenehallgatókat (vagy hifiseket vagy audiofüleket), akkor szerintem tévúton jársz. Azzal teljesen egyetértek - illetve én is úgy tapasztalom - hogy az embereknek az audiofil hangzásról kialakított képe eltérő lehet, és amit "ti" kerestek benne, az teljesen más, mint amit "mi" vagy adott esetben a "mainstream hifis" keres benne - és mindeközben magamat sem tartom mainstream hifisnek. De ez a hangbéli preferencia véleményem szerint nem feleltethető meg a műfaji preferenciákkal egyértelműen - vagy én vagyok most a viccbéli Dezsőke. A kettő két különböző dimenzió, találkoztam én már nem egy emberrel, akivel teljesen más elképzelésünk volt arról, hogy hogyan kellene szóljon egy hegedű felvételről egy hifi (ill. audiofil-)-lejátszóláncon, pedig én is és az illető is hallotunk már élőben nem egyszer hegedűt, ráadásul én még 8 éven át nyúztam is gyerekkoromban azt a hangszert (kényszerből, mert a szüleim ezt akarták). Az elképzeléseink közötti különbség igen tetemes, és szerintem nem én voltam az, aki a "mainstream hifi-hangzás" szeretetét képviselte.
Az AVX-en is elég nagy a szórás, mind a hangzásbeli, mind a műfaji preferenciák között.

A "mi" ill "ők" jellegű táborok kialakítása ezért véleményem szerint tévedés. Lefeljebb vannak, ebben a kétdimenziós koordinátarendszerben viszonylag közel vannak egymáshoz, és vannak, akik viszonylag távol esnek tőluk, de ez nem jelenti azt, hogy az utóbbiak egymáshoz közel vannak... - de az egész egyébként inkább olyan, mint egy nyelvkontinuum.

SZERINTEM

(egyébként az "elektromos gitár mesterségesen beszűkített hangja" véleményed nem is eshetne távolabb az enyémétől, de ebben már úgysem fogunk egyetérteni - csak megjegyezném, hogy vannak, akik hallják a különbséget a mahagóni test és éger gitártest között, az rózsafa és a juhar fogólapok között, single coil vagy humbucker hangszedő között stb /és ezeket bizony ne is nehéz meghallani, sőt, felismerni sem/, és nem is csak a "tiszta" megszólalásban, hanem torzítókkal megpakolva is - éas ez még csak a hangszer adottságai - de a meghatározó vélemény az elektromos gitárt használók között is, hogy "a hang a kézben van" - és bizony a kézzel igen változatosan lehet azt alakítani, és itt nem csak arról beszélek, hogy Yngwie Malmsteen és David Gilmour kezében teljesen másként szólal meg ugyanaz az éger testű és juhar fogólapú, single coil-os Fender Stratocaster. Szó sincs mesterségesen leszűkített hangzásról - ismét csak SZERINTEM)
  • Fő rendszer: Mac (Roon Server) | Thorens 206 + Goldring 2200 | NAD M55 → NAD M33 → Audio Physic Classic 20
  • Fejes rendszer: Mac (Roon Server) → RME ADI-2 DAC FS → Hifiman Arya Stealth
  • Házimozi: Oppo 203 | AppleTV 4K → Marantz SR6013 → LG OLED B7 | Dali Opticon HM szett

Avatar
revox
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 13760
Csatlakozott: 2005.06.27., hétf. 10:13
Értékelés: 4315
Kapcsolat:

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: revox »

Snipi írta:
2024.10.10., csüt. 15:25

Figyi revox! Ha Győrbe jársz, én adok neked ajándékba egy ruszki nyomatú monó lemezt. Ráadásul a legkedvencebb zeném van rajta. De csak azért, mert van még belőle két másik ruszki nyomású lemezem, egy CD-m (asszem az Dajcse Gramofon, de azt nemadom :D ) meg még nem tudom mi ... (Van belőle sok - mivel mint írtam a legkedvencebb zeném - az egyik a Tied lehet. Monó Melógyia dupla.)
Amúgy Sosztakovics 7. C-dúr Op.60 (Leningrad) szimfóniája. Nagyon sukár zene!
könnyű úgy dobálózni ajándékkal, hogy tudod, sose járok arra :D de van emberem Győrben, aki elhozza :D
vicc, de köszi, be fogom hajtani :smile53: Kraftwerk, tha man machine van kétszer, tudok adni cserébe, de az nem monó :rolleyes:
avantgardeAcoustic, kondo, 47Lab, RS Laboratory, operaConsonanceLP5, twAcustic, vivLab, artemisLabs, zyx, hana, Quad CDP, KSL, TakeT, audioNote, furuyamaAudioLab, vdHul, tiglon, daruma, SaSuPa, onzow, loricraft, townshend, tmpAnt, hitachiSax
halfnote.hu

Avatar
-CB-
Beköltözött
Beköltözött
Hozzászólások: 2216
Csatlakozott: 2019.04.12., pén. 13:29
Értékelés: 1209
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: -CB- »


Avatar
Snipi
Törzsvendég
Törzsvendég
Hozzászólások: 1322
Csatlakozott: 2007.10.03., szer. 13:45
Értékelés: 525

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Snipi »

revox írta:
2024.10.10., csüt. 13:21
Vessetek meg, de, ha komolyzenei lemezt vásárolok, azt nézem meg először,van e monó, ruszki nyomata... De ezeket is modern hangszedővel hallgatom, nem érzem, hogy nem lennének barátok (bár 2 monó is van nálam a polcon, kutya nem veszi meg, lehet a végén az egyiket beszerelem valamelyik karba :D )
Figyi revox! Ha Győrbe jársz, én adok neked ajándékba egy ruszki nyomatú monó lemezt. Ráadásul a legkedvencebb zeném van rajta. De csak azért, mert van még belőle két másik ruszki nyomású lemezem, egy CD-m (asszem az Dajcse Gramofon, de azt nemadom :D ) meg még nem tudom mi ... (Van belőle sok - mivel mint írtam a legkedvencebb zeném - az egyik a Tied lehet. Monó Melógyia dupla.)
Amúgy Sosztakovics 7. C-dúr Op.60 (Leningrad) szimfóniája. Nagyon sukár zene!

Avatar
dixie-chicken
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 4948
Csatlakozott: 2007.03.16., pén. 20:56
Értékelés: 2638
Tartózkodási hely: Kistarcsa

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: dixie-chicken »

Technics SL1300G,MoFi Mastertracker,Michael Fidler MM Pro,Musical Fidelity M6Si,Tannoy D700S2...digitális:Marantz CD17KIS,Tidal

...it's only rock 'n' roll (but i like it)

Avatar
revox
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 13760
Csatlakozott: 2005.06.27., hétf. 10:13
Értékelés: 4315
Kapcsolat:

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: revox »

chord_ írta:
2024.10.10., csüt. 14:31
koordináta-rendszer próbálja megközelíteni ezt a kérdést.

kicsit OFF lesz, de már rég kíváncsi vagyok erre..

Nem vagyok törzsvendég,de már sokszor belefutottam a "koordináta rendszer"-be. Ha ennyire ttk-s alapon akarod ezt szemléltetni, jobb lenne a halmaz, vagy inerciarendszer kifejezések bármelyike. így nekem ez elég döcögős...

de halál-komolyan kíváncsi vagyok, miért kell több koordináta rendszer, azok miként viszonyulnak egymáshoz, mik a tengelyeik és a tartományaik?

komoly kérdés, nem viccelek!!! matekoztam valamikor, nagyon rég volt és baxxa az agyam, hogy nekem ezt az analógiát nem sikerült értelmeznem (nem vicc és nem kekeckedés :smile53: )
avantgardeAcoustic, kondo, 47Lab, RS Laboratory, operaConsonanceLP5, twAcustic, vivLab, artemisLabs, zyx, hana, Quad CDP, KSL, TakeT, audioNote, furuyamaAudioLab, vdHul, tiglon, daruma, SaSuPa, onzow, loricraft, townshend, tmpAnt, hitachiSax
halfnote.hu

Avatar
chord_
Fórumlakó
Fórumlakó
Hozzászólások: 871
Csatlakozott: 2020.05.28., csüt. 17:29
Értékelés: 966

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: chord_ »

'A rockzene mocskos bonyolult zene és annak reprodukciója otthon bizony igen jó hifit kíván meg. stb... '

Én, és még jó pár ember, aki nem irkál ide az avx-re, ezt egy nagyon erős túlzásnak tartom. A szinonimákba beleférhet az is, hogy 'nem úgy van', meg 'nevetséges', meg 'tévedés', meg 'félrevezetés'. Hifis vonalon olyannyira, hogy gyakorlatilag a rossz hangú berendezések felé tereli még azt is, aki esetleg nem is hallgat rockzenét.

Hogy miért?, biztos nem rosszindulatból. Két különböző koordináta-rendszer próbálja megközelíteni ezt a kérdést. Olyannyira különböző, hogy maga a 'zene' definíciója, szerepe, létezése, miértje, a konkrét metafizikai háttere egyenesen antagonisztikus.
Vagyis, semmi, de az égvilágon semmi közös nincs bennünk, egy kivétellel: a hifi, mint eszköz, hogy megszólaljon az, amit zenének tartunk. De mint konkrét eszköz, megint nincs közös: egymás rendszere csak nagyon erős szájhúzást kapna max.
Ne menjünk ebbe bele mélyebbre, azt a veszélyes terepet meg főleg kerüljük, hogy értéket próbálunk adott zenék mellé társítani, és kerülném Monteverdi meg Iggy Pop direkt összehasonlítását, akkor is, ha én már voltam Iggy Pop koncerten, (szerencsére csak egyszer), a fenti kollégák meg ha 5 percnél több Monteverdit hallgattak egyfolytában életükben, azon elcsodálkoznék...- de Iggy Pop felvételt és sem hallgatok, 1 másodpercet sem, ez is igaz.

Csak annyi észrevétel, hogy amit mi keresünk a hangvisszaadásban, úgy igazából, ami miatt rohangálunk mindenféle hülye vezetékekkel meg csatlakozókkal meg költjük a milliókat, az úgy tűnik, hogy amott zárt kapukat talál, magyarán, őnáluk ez a faktor amire mi érzékenyek vagyunk, az nem észlelhető, nem szól jól, semennyire, sőt, olykor kibírhatatlanul sz@r megszólalások vannak, és amik alatt olyan árcédulákat, találunk hogy szörnyű, és olyan lelkes véleményeket, mint feljebb. A kivételek üdítőek.

A zenehallgatás, a befogadás az tanulható dolog, és ékesen tükrözi az illető belső zenei horizontját, zenei értékrendjét. Ezért, van, akinek a rockzene egy bezárt doboz, és 5 perc után halálos zenei unalom, ami jó benne, az megvolt 25 meg 30 évesen, de vége, túlnőttünk rajta, valami jobb kellett, már 20 éve is több kellett, és most meg a hallgatása egy gyötrelmes intellektuális meg hifis kínlódás. És van, aki azt találja mondani, hogy egy csembaló dupla regiszterén lévő bélhúrok / bronzhúrok felhangtartalma kb. 1 milliószoros a betorzított elektromos gitár mesterségesen leszűkített hangjához képest, és a játékos használt billentési arzenálja meg jobban gyönyörködteti, mint a feljebb vázolt űber-gitáros tudás.
A két dolog valószínűleg mindegyike értékes, de az elsőhöz olyan berendezések szükségesek, amelyek keresésekor a dB / Watt / stb.. technikai maszlag teljességgel és határozottan felesleges. Egy jó csembalós rendszert összeállítani, az annyira nehéz, hogy a én pl. szökőévenként botlok egy-egybe, ahol egyáltalán feltehető maga a kérdés, hogy miért jó ezeket hallgatni.

Ez saját vélemény. Ill. olyan körökben mozgok, ahol hasonlóan gondolkoznak erről, de ez kitalálható volt eddig is. Ja, ők is hifiznek, csak nem nálatok.
Hogy ez kisebbség-e, és a fenti a mianstream, vagy a hifis piacnak / kiállításoknak ezt figyelembe kéne-e vennie, vagy hogy Monteverdi az igazi jó zene valójában, az most itt az avx-en, az teljesen mindegy.
A szélesebb körökben, a blog által, azt látom, hogy a helyzet azért egyáltalán nem rossz.:)
Blog: Komoly Zenei Ajánló
Pro-Ject RS2-T - Gustard A26 - Heed Nexus - Spendor SP1 - Radnai kábelek

Avatar
Snipi
Törzsvendég
Törzsvendég
Hozzászólások: 1322
Csatlakozott: 2007.10.03., szer. 13:45
Értékelés: 525

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Snipi »

dixie-chicken írta:
2024.10.10., csüt. 13:44
volt valahol régen egy vlmilyen képem,ahol egy gitáros volt látható,a szövegezésben az szerepelt (ha jól emlékszem):

" a jazz gitáros 5000 akkordot játszik,1 embernek,a rock gitáros 1 akkordot játszik 5000 embernek" :guitar:

31_1_21.gif
Nekem valahol a gardrób mélyén van egy könyvem az a címe : "Gitárakkord lexikon jazz gitárosoknak" (Jó vastag.)
Bakker abban annyi akkord van! Megvettem kb. 45 éve ... de aztán feladtam a küzdelmet ... :D
De még az is lehet, hogy már elajándékoztam, nem emlékszem ...
A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára Snipi 2024.10.10., csüt. 14:32-kor.

Avatar
dixie-chicken
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 4948
Csatlakozott: 2007.03.16., pén. 20:56
Értékelés: 2638
Tartózkodási hely: Kistarcsa

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: dixie-chicken »

ez sem gyenge 31_1_21.gif
Csatolmányok
mona lisa.jpg
mona lisa.jpg (72.09 KiB) Megtekintve 964 alkalommal
Technics SL1300G,MoFi Mastertracker,Michael Fidler MM Pro,Musical Fidelity M6Si,Tannoy D700S2...digitális:Marantz CD17KIS,Tidal

...it's only rock 'n' roll (but i like it)

Avatar
dixie-chicken
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 4948
Csatlakozott: 2007.03.16., pén. 20:56
Értékelés: 2638
Tartózkodási hely: Kistarcsa

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: dixie-chicken »

ez sem piskóta ;peace;
Csatolmányok
anatomy of songs.jpg
anatomy of songs.jpg (60.32 KiB) Megtekintve 986 alkalommal
Technics SL1300G,MoFi Mastertracker,Michael Fidler MM Pro,Musical Fidelity M6Si,Tannoy D700S2...digitális:Marantz CD17KIS,Tidal

...it's only rock 'n' roll (but i like it)

Avatar
dixie-chicken
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 4948
Csatlakozott: 2007.03.16., pén. 20:56
Értékelés: 2638
Tartózkodási hely: Kistarcsa

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: dixie-chicken »

Snipi írta:
2024.10.10., csüt. 13:25
Aszpirin írta:
2024.10.10., csüt. 13:12
Snipi írta:
2024.10.10., csüt. 12:53
Számomra a másik "véglet" is tud zseniális lenni, és szerintem ahhoz talán még nagyobb tudás kell, de minimum ugyanakkora mint az előbb felsoroltakhoz.
Hogy három akkordból és faék egyszerű dallamvezetésből kihozzon valaki valami fantasztikusat.
Természetesen Angusra és az AC/DC-re gondolok. :D
Angus Young gitárjátéka azért nem annyira faék egyszerűségű... Pl. a Back in Black kezdő riffje okozhat meglepetéseket a megtanulni kívánoknak (az első három akkord után várni kell egy félütem+tizenhatodnyit, majd az ütem közepétől eltolva, tizenhatod határon kell kezdeni a következő ütemet felvezető 7 hangból álló gyors leszaladó futamot (asszem ezt hívják cascata-nak a komolyzenében). Nagyon kell érezni ehhez a ritmust, különben nem jön ki, metronómra kiszámolni kb lehetetlen, hol kell elkezdeni... Persze ha már benne van az ember ujjaiban, akkor érzésből kijön az ütem :D
De ez csak egy példa. Igen, egyszerűnek hangzik a dallamvilág, de vannak érdekességei :D

A 2-3 akkordos punk az igazi faék, ott nincs semmi ilyen akrobatika :D csak 2-3 akkord, egybepengetve, szólóhangot tartalmazó riffek nélkül. És bólogatás a fejjel :D
Ezért írtam "dallamvezetést". Lehet, hogy rosszul fogalmaztam. Én ezen a zenei alapot értettem.
Az elég egyszerű. Az hogy Angus Young egy nagy tudású gitáros, és a szólói milyenek egy másik kérdés. Amúgy abban feltehetőleg igazad van, hogy Angus kiváló gitárjátéka nélkül a 3 akkord tényleg csak egy kukába való valami lenne, de pont erre akartam rávilágítani, ezért zseniális az egész.
De mondhattam volna ZZ-Top-ot is, az hasonló egyszerű, de nagyszerű muzsika szerintem.
volt valahol régen egy vlmilyen képem,ahol egy gitáros volt látható,a szövegezésben az szerepelt (ha jól emlékszem):

" a jazz gitáros 5000 akkordot játszik,1 embernek,a rock gitáros 1 akkordot játszik 5000 embernek" :guitar:

31_1_21.gif
Technics SL1300G,MoFi Mastertracker,Michael Fidler MM Pro,Musical Fidelity M6Si,Tannoy D700S2...digitális:Marantz CD17KIS,Tidal

...it's only rock 'n' roll (but i like it)

Válasz küldése

Vissza: “Csevegők”