Annak érdekében, hogy fenntartsuk ezt a szigetet, szükségünk van bevételre. Te is támogathatsz minket, ha azt szeretnéd, hogy sokáig és stabilan tudjunk működni. Amennyiben élsz ezzel a lehetőséggel, azt mi megköszönjük!

Zöld topik

Online
Avatar
Rock60
Őslakos
Őslakos
Hozzászólások: 4904
Csatlakozott: 2021.02.12., pén. 13:20
Értékelés: 1356

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: Rock60 »

Luxor Audio írta:
2024.09.09., hétf. 11:55

Továbbra is az elektromos hajtást fejlesztik elsősorban, csak kevésbé elvakultan, mint a legutóbbi pár évben...
Így látom az elejétől a végéig, kb. szó szerint. :tutiok:

A VW megszünésének kérdését nem nagyon részletezte a szakértő, az a pár mondat kevés is lett volna rá, de én is csodálkoztam rajta.
Valami bennfentes figura volt, németül beszélt és szemüveg volt rajta, a háttérben az üzemben összeszerelés folyt... :yingyang:

A HVG inkább tőből leherapná valamilyét inkább, mint hogy ne egy negatív, hazug felütéssel kezdjen egy hírt.
/ Ez a feladata, úgy látszik... gondolkodik.gif /

Avatar
GTomi
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 4988
Csatlakozott: 2003.11.20., csüt. 11:45
Értékelés: 668
Tartózkodási hely: Sopron/Budapest

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: GTomi »

Viszont a hidrogén meghajtásról mostanában kevesebbet olvasni (?) , motornál láttam (kawasaki), hogy csináltak ilyet, mondjuk fura a formája :) Terve van a suzukinak is Burgmanhoz.
Rega / DacMagic200M / TMP táp / Revox B226 / Pc / Hivox zárt 3 utas / HiDiamond, Hivox, Oyaide, DIY, AQ

Avatar
GTomi
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 4988
Csatlakozott: 2003.11.20., csüt. 11:45
Értékelés: 668
Tartózkodási hely: Sopron/Budapest

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: GTomi »

Vinkler írta:
2024.09.09., hétf. 11:15
GTomi írta:
2024.09.09., hétf. 10:29

Nemrég olvastam , hogy VW is inkább a belső égésű motorok fejlesztését folytatja tovább (a villany háttérbe szorul)
Azért ez így csúsztatás.
Ha jól emlékszem a fejlesztési csomagra, 180 Milliárd EUR-t különített el a VW, melyből az egyharmadát 60 milliárd EUR-t csoportosított át a "hagyományos" belső égésű motorok fejlesztésére.
igaz, igaz, így pontos.
Rega / DacMagic200M / TMP táp / Revox B226 / Pc / Hivox zárt 3 utas / HiDiamond, Hivox, Oyaide, DIY, AQ

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15729
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 11003
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »

Vinkler írta:
2024.09.09., hétf. 11:15
Azért ez így csúsztatás. Ha jól emlékszem a fejlesztési csomagra, 180 Milliárd EUR-t különített el a VW, melyből az egyharmadát 60 milliárd EUR-t csoportosított át a "hagyományos" belső égésű motorok fejlesztésére.
Továbbra is az elektromos hajtást fejlesztik elsősorban, csak kevésbé elvakultan, mint a legutóbbi pár évben. Érdemes megnézni és helyükön kezelni a számokat. Nem feltétlenül hanyatlásról van szó (az EU autópiaca is bővült tavaly 14 %-ot), hanem az elektromos hajtás felfutása kevésbé bombasztikus, mint várták pl. a Tesla sikere alapján. A médiában nagyon buta írások jelennek meg, amik az iparág végét emlegetik. Tény, hogy a tradicionális autógyártók kicsit bealudtak, máshonnan nézve a kínaiak léptek nagyon gyorsan. Ki fog ez szépen simulni, átrendeződik a pakli és mindenki megtalálja a helyét.

Egy akkora konszern, mint a VW, nem tud megszűnni, maximum átalakul és azt gyártja, amit el tud adni. Lehet, hogy nem is autókat fognak készíteni pár évtized múlva, de egyelőre rá vannak kényszerítve, nem feltétlenül a saját döntésük, ami zajlik. Két nagy német gyárban is leépítéseket akartak meglépni, hogy olcsóbb legyen a gyártás, így a végtermék is, de a szakszervezet nem engedte. Másrészt az EU is komoly nyomást gyakorol a gyártókra (meg a vásárlókra) pl. a durva határidőkkel és kvótákkal, márpedig ritkán sül ki jó abból, ha a politika beavatkozik a piaci folyamatokba.

Szerintem már eldőlt, hogy a hagyományos hajtást leváltja az elektromotor, csak az bizonytalan még, a váltás mikor és milyen gyorsan zajlik le. A dízel már nagyon visszaszorult, de benzinmotoros autóból még mindig többet adnak el, mint tisztán elektromos hajtásúból. De ha egy kalap alá vesszük a hibrideket, plugineket és a nagy akkus típusokat, ezekből fogyott a legtöbb már tavaly is Európában, harmadával többet adtak el belőlük, mint 2022-ben. A világ legnagyobb autó piacán, Kínában pedig már nagyon nehéz nem elektromos autót eladni. Szóval nem kell minden kattintásvadász bulvárcikknek bedőlni.

u.i.: Pl. a HVG online éppen most tett ki egy cikket azzal a címmel, hogy nem fogynak az elektromos autók idehaza, miközben 15 %-kal többet adtak el belőlük, mint tavaly. És ugye sokan csak a címet olvassák, aztán már adják is tovább a hülyeséget.

Avatar
Vinkler
Adminisztrátor
Adminisztrátor
Hozzászólások: 14021
Csatlakozott: 2011.02.13., vas. 23:02
Értékelés: 8965
Tartózkodási hely: Szentendre

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: Vinkler »

GTomi írta:
2024.09.09., hétf. 10:29

Nemrég olvastam , hogy VW is inkább a belső égésű motorok fejlesztését folytatja tovább (a villany háttérbe szorul)
Azért ez így csúsztatás.
Ha jól emlékszem a fejlesztési csomagra, 180 Milliárd EUR-t különített el a VW, melyből az egyharmadát 60 milliárd EUR-t csoportosított át a "hagyományos" belső égésű motorok fejlesztésére.
Apple / PS Audio / Linn / Parasound / Diy Active ATC
Gyertyára sem vet rossz fényt az, hogy fogyton fogy, amíg világít. / Fodor Ákos

Avatar
GTomi
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 4988
Csatlakozott: 2003.11.20., csüt. 11:45
Értékelés: 668
Tartózkodási hely: Sopron/Budapest

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: GTomi »

Rock60 írta:
2024.09.09., hétf. 10:50
GTomi írta:
2024.09.09., hétf. 10:29

Nemrég olvastam , hogy VW is inkább a belső égésű motorok fejlesztését folytatja tovább (a villany háttérbe szorul), a Mercedes is átcsoportosított pénzeket ugyanígy az elektromos fejlesztésről....(de talán még volt egy vagy két gyártó is)
Asszem a Fordot írta még Fapaci...
Úgy tűnik, ez egy tendencia, eléri az összes gyártót előbb - utóbb.
Aztán majd alakítanak megint a szabályozáson az okosok és lesz megint hátra arc...
Pontosabban előre. :D
Nem olvastam el a cikket alaposan, pár hete volt, de mintha hibrideknél se annyi a fogyasztás, mint amennyit megadnak gyártók. (talán megtalálom a cikket).

(Van egy Suzuki Balenom, 1.2, 8 éves, átlagfogyasztása 4,3 - 4,7 légkondival, ha autópálya, akkor 5-5,2. Abszolút hibrid fogyasztás :D )
Rega / DacMagic200M / TMP táp / Revox B226 / Pc / Hivox zárt 3 utas / HiDiamond, Hivox, Oyaide, DIY, AQ

Avatar
GTomi
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 4988
Csatlakozott: 2003.11.20., csüt. 11:45
Értékelés: 668
Tartózkodási hely: Sopron/Budapest

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: GTomi »

pali923 írta:
2024.09.09., hétf. 07:47
Luxor Audio írta:
2024.09.09., hétf. 07:26
inkább a csóróságunk mutatkozik meg annak ellenére, hogy előre megyünk...
Nem tudom, hogy ez a szám csak az új autók eladására vonatkozik-e, de a statisztikák szerint a magyar autópark minden évben egyre öregebb autókból áll. Az átlagautók már rég tinédzser korúak. Ez sem a piaci bővülést jelzi, legfeljebb azt, hogy szép számmal jönnek be a régi használt autók az országba.
Én azt látom a nyugati határszélen, hogy az ebbe a régióba költöző, majd ausztriában dolgozók 15-20 éves VW , Audi , BMW (jellemzően) vesznek. Nyilván ebben benne van, az is, hogy ahonnan átköltözött nem tehette meg, plusz "státuszszimbólum", ha hazamegy. (természetesen nem mind, és megbántani se szeretnék ezzel, de ők a "mi ausztriában dolgzunk", míg szakemberként biztosan jó, de a nevét már nem tudja rendesen leírni...)
Rega / DacMagic200M / TMP táp / Revox B226 / Pc / Hivox zárt 3 utas / HiDiamond, Hivox, Oyaide, DIY, AQ

Online
Avatar
Rock60
Őslakos
Őslakos
Hozzászólások: 4904
Csatlakozott: 2021.02.12., pén. 13:20
Értékelés: 1356

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: Rock60 »

GTomi írta:
2024.09.09., hétf. 10:29

Nemrég olvastam , hogy VW is inkább a belső égésű motorok fejlesztését folytatja tovább (a villany háttérbe szorul), a Mercedes is átcsoportosított pénzeket ugyanígy az elektromos fejlesztésről....(de talán még volt egy vagy két gyártó is)
Asszem a Fordot írta még Fapaci...
Úgy tűnik, ez egy tendencia, eléri az összes gyártót előbb - utóbb.
Aztán majd alakítanak megint a szabályozáson az okosok és lesz megint hátra arc...
Pontosabban előre. :D

Avatar
GTomi
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 4988
Csatlakozott: 2003.11.20., csüt. 11:45
Értékelés: 668
Tartózkodási hely: Sopron/Budapest

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: GTomi »

Rock60 írta:
2024.09.09., hétf. 09:02
istvan01 írta:
2024.09.09., hétf. 08:45
Ezt az autógyártási bummot, annak világméretű átrendeződését, jelenleg Kína felé billen a mérleg, most úgy mutatja a média, hogy a hagyományos európai és német autógyártás hanyatlóban, Németország gazdasági válságban van, gyárakat zárnak be.
Pont láttam egy érdekes filmet a Német autógyártásról.
A problémák elsődleges okaként az olcsó Orosz energiától való " sikeres megszabadulásban " látják a szakértők.
Másik tényező, amiről beszéltek, hogy minden negyedik autónak elektromosnak KELL lennie a flotta átlagos Co kibocsájtása miatt.
/ EU rendelet / Mivel a VW rengeteg járművet gyárt, ez nagyon nagy szám.
Viszont, ha nincsen támogatás és emiatt nem fogy az EV, akkor zsákutca...
Egyes jóslások szerint a VW csoport akár meg is szűnhet.
bravo.gif
Nemrég olvastam , hogy VW is inkább a belső égésű motorok fejlesztését folytatja tovább (a villany háttérbe szorul), a Mercedes is átcsoportosított pénzeket ugyanígy az elektromos fejlesztésről....(de talán még volt egy vagy két gyártó is)
Rega / DacMagic200M / TMP táp / Revox B226 / Pc / Hivox zárt 3 utas / HiDiamond, Hivox, Oyaide, DIY, AQ

Avatar
pali923
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2092
Csatlakozott: 2008.11.08., szomb. 13:42
Értékelés: 1211

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: pali923 »

istvan01 írta:
2024.09.09., hétf. 08:45
Ezt az autógyártási bummot, annak világméretű átrendeződését, jelenleg Kína felé billen a mérleg, most úgy mutatja a média, hogy a hagyományos európai és német autógyártás hanyatlóban, Németország gazdasági válságban van, gyárakat zárnak be.
Tegnap olvastam Várkonyi Gábor autós szakértő szövegét a helyzetről. A vége kb. az volt, hogy a politikának a célokat kellene meghatározni, és nem a módszereket. Azt hiszem, ebben van a lényeg, és ez nem csak az autógyártásra igaz. gondolkodik.gif
erősítő: LZ 7, cd: Marantz CD5000 modifikált, dvd: Cambridge Audio DVD89, lemezjátszó: REGA Planar2+RB250 AN kábel+Roksan Corus Black+Orbit2+Heed Quasar streamer: Electrocompaniet RENA S1+Schiit Bifrost Multibit, hangfal: Triangle Antal EX, kábel: Wireworld, Chord, Valhalla

Avatar
istvan01
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5050
Csatlakozott: 2007.10.21., vas. 17:39
Értékelés: 3488

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: istvan01 »

Rock60 írta:
2024.09.09., hétf. 09:02
istvan01 írta:
2024.09.09., hétf. 08:45
Ezt az autógyártási bummot, annak világméretű átrendeződését, jelenleg Kína felé billen a mérleg, most úgy mutatja a média, hogy a hagyományos európai és német autógyártás hanyatlóban, Németország gazdasági válságban van, gyárakat zárnak be.
Pont láttam egy érdekes filmet a Német autógyártásról.
A problémák elsődleges okaként az olcsó Orosz energiától való " sikeres megszabadulásban " látják a szakértők.
Másik tényező, amiről beszéltek, hogy minden negyedik autónak elektromosnak KELL lennie a flotta átlagos Co kibocsájtása miatt.
/ EU rendelet / Mivel a VW rengeteg járművet gyárt, ez nagyon nagy szám.
Viszont, ha nincsen támogatás és emiatt nem fogy az EV, akkor zsákutca...
Egyes jóslások szerint a VW csoport akár meg is szűnhet.
bravo.gif
Én kizártnak tartom, hogy a VW csoport megszűnne. Ahogy nézem, világszerte, nagyon sok gépjármű gyártásban többségi, nagyon sokban résztulajodonosként ott van a VW. Próbáltam megszámolni, nem egyszerű az albrandek miatt mennyire VW vagy csak részvényes. Átrendeződés lesz, de ez szükségszerű, amikor a piaci trendhez alkalmazkodni kell, felfele és lefele is. Ha csak béna kacsaként figyelnék a világ gépjármű tendenciáit, akkor az egyenes út a megszűnéshez.
https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Group

Online
Avatar
Rock60
Őslakos
Őslakos
Hozzászólások: 4904
Csatlakozott: 2021.02.12., pén. 13:20
Értékelés: 1356

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: Rock60 »

istvan01 írta:
2024.09.09., hétf. 08:45

Ha majd a villany autósok a belsőégésű autó használókkal arányos jövedéki, út- és más adóformákat is fizetnek, /valamiből fenn kell tartani a közlekedési infrastruktúrát/ akkor földbe fog állni az e-car bumm.
Nem csak fenntartani kellene, hanem fejleszteni is. / Töltőállomások./
Nem tudom, mi az oka az EV gazdaságtalanságának termelői szinten. gondolkodik.gif
Látszólag egyszerűbb, kevesebb alkatrészből álló technológia, mint a belsőégésű ősgép a hozzá kapcsolt ilyen - olyan váltójával. A hibridről nem is beszélve.

Ha földbe áll az e - car, mi lesz helyette ?
A hidrogén - auto kb. még sehol sincs - ha az EV - t gazdaságtalan előállítani, a hidrogénnel sem biztos, hogy jobb lesz a helyzet.
Mi lesz ? Szívjuk tovább a gázokat ?

Online
Avatar
Rock60
Őslakos
Őslakos
Hozzászólások: 4904
Csatlakozott: 2021.02.12., pén. 13:20
Értékelés: 1356

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: Rock60 »

istvan01 írta:
2024.09.09., hétf. 08:45
Ezt az autógyártási bummot, annak világméretű átrendeződését, jelenleg Kína felé billen a mérleg, most úgy mutatja a média, hogy a hagyományos európai és német autógyártás hanyatlóban, Németország gazdasági válságban van, gyárakat zárnak be.
Pont láttam egy érdekes filmet a Német autógyártásról.
A problémák elsődleges okaként az olcsó Orosz energiától való " sikeres megszabadulásban " látják a szakértők.
Másik tényező, amiről beszéltek, hogy minden negyedik autónak elektromosnak KELL lennie a flotta átlagos Co kibocsájtása miatt.
/ EU rendelet / Mivel a VW rengeteg járművet gyárt, ez nagyon nagy szám.
Viszont, ha nincsen támogatás és emiatt nem fogy az EV, akkor zsákutca...
Egyes jóslások szerint a VW csoport akár meg is szűnhet.
bravo.gif
A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára Rock60 2024.09.09., hétf. 09:17-kor.

Avatar
istvan01
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5050
Csatlakozott: 2007.10.21., vas. 17:39
Értékelés: 3488

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: istvan01 »

Ezt az autógyártási bummot, annak világméretű átrendeződését, jelenleg Kína felé billen a mérleg, most úgy mutatja a média, hogy a hagyományos európai és német autógyártás hanyatlóban, Németország gazdasági válságban van, gyárakat zárnak be. Ennek egyik folyománya (sajnos ez megint politika) hogy az erősen német autó gyártásra fejlesztett magyar ipari termelés végveszélyben van, pl Varga Mihály szerint is. Le kell válni a német függőségről, át kell állni pl a kínai, főleg villany függőségre. Miközben a világ villanyautó kereslete a támogatások fokozatos leállása miatt bezuhant. Ha majd a villany autósok a belsőégésű autó használókkal arányos jövedéki, út- és más adóformákat is fizetnek, /valamiből fenn kell tartani a közlekedési infrastruktúrát/ akkor földbe fog állni az e-car bumm.

Erre a magyar királyi gazdasági-történész elemzők a német autó gyártás megtorpanása és ezzel is összefüggő társadalmi feszültségek okán egy ideje azt hangoztatják, Németország már nem is létezik. Pedig csak talán annyi a változás, hogy vissza állnak a 10 évvel ezelőtti autó gyártási szintre.

Online
Avatar
Rock60
Őslakos
Őslakos
Hozzászólások: 4904
Csatlakozott: 2021.02.12., pén. 13:20
Értékelés: 1356

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: Rock60 »

Alex_Aston írta:
2024.09.09., hétf. 08:07
Kis dolog ez még jelenleg (méretben is), de legalább mutatja, hogy így is lehet.

https://www.economx.hu/nemzetkozi-gazda ... 95733.html
Klassz. Feltalálták a mélyedést a kanálban. :D
Nem lenne olyan kis dolog, ha az összes teherhajózást így oldanák meg...
Utána jöhetnének a repülőgépek. :fekverohog:

Online
Avatar
Rock60
Őslakos
Őslakos
Hozzászólások: 4904
Csatlakozott: 2021.02.12., pén. 13:20
Értékelés: 1356

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: Rock60 »

Luxor Audio írta:
2024.09.09., hétf. 07:26

... itt inkább a csóróságunk mutatkozik meg annak ellenére, hogy előre megyünk... No de ne politizáljak! :-)
Nem tagadod meg magad egy pillanatra sem, de engem már szórakoztat...
A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára Rock60 2024.09.09., hétf. 08:46-kor.

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15729
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 11003
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »

pali923 írta:
2024.09.09., hétf. 07:47
Nem tudom, hogy ez a szám csak az új autók eladására vonatkozik-e...
A forgalomba helyezett új autók számát mutatja, az országba behurcolt használt autók nem szerepelnek benne. A magyar személyautópark átlagéletkora 16 év jelenleg és folyamatosan emelkedik. Mutatja, hogy nincs pénzünk lecserélni a régi romot és egyre öregebb autókat hozunk be az országba. Gyakran látni 15-20 éves kocsikat új AA- rendszámmal.

Online
Avatar
Alex_Aston
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5057
Csatlakozott: 2020.08.03., hétf. 16:25
Értékelés: 3304

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: Alex_Aston »

Kis dolog ez még jelenleg (méretben is), de legalább mutatja, hogy így is lehet.

https://www.economx.hu/nemzetkozi-gazda ... 95733.html
Csak a Marantz! :-D

Avatar
pali923
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2092
Csatlakozott: 2008.11.08., szomb. 13:42
Értékelés: 1211

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: pali923 »

Luxor Audio írta:
2024.09.09., hétf. 07:26
inkább a csóróságunk mutatkozik meg annak ellenére, hogy előre megyünk...
Nem tudom, hogy ez a szám csak az új autók eladására vonatkozik-e, de a statisztikák szerint a magyar autópark minden évben egyre öregebb autókból áll. Az átlagautók már rég tinédzser korúak. Ez sem a piaci bővülést jelzi, legfeljebb azt, hogy szép számmal jönnek be a régi használt autók az országba.
erősítő: LZ 7, cd: Marantz CD5000 modifikált, dvd: Cambridge Audio DVD89, lemezjátszó: REGA Planar2+RB250 AN kábel+Roksan Corus Black+Orbit2+Heed Quasar streamer: Electrocompaniet RENA S1+Schiit Bifrost Multibit, hangfal: Triangle Antal EX, kábel: Wireworld, Chord, Valhalla

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15729
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 11003
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »

istvan01 írta:
2024.09.09., hétf. 06:45
Wikiből kopizott kép a személygépkocsi gyártás töretlen emelkedését mutatja 1950-től 2014-ig. (biztos van későbbi adat is).
Miközben kerestem neked friss ábrát, az európai autógyártók szövetségének oldalán ezt találtam:

"In 2023, the EU car market concluded with a solid 13.9% expansion compared to 2022, reaching a full-year volume of 10.5 million units. All EU markets grew in the past year except for Hungary (-3.4%)."

Kétlem, hogy a magyarországi kereskedők ennyivel bénábbak lennének külföldi kollégáiknál, meg azt sem hiszem, hogy felébredt a magyar környezettudatosság, itt inkább a csóróságunk mutatkozik meg annak ellenére, hogy előre megyünk... No de ne politizáljak! :-)

Én igazából olyan ábrákat szeretnék látni, amin meredeken csökkennek az eladások és az utcákról eltűnnek a parkoló és dugóban araszoló autók. Talán még belefér az életembe, bár még mindig bővülő szakaszban van az iparág.

Avatar
istvan01
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5050
Csatlakozott: 2007.10.21., vas. 17:39
Értékelés: 3488

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: istvan01 »

Autóipar, ezen belül a személygépkocsi gyártás évről évre növekvő kapacitása kezd plafonba ütközni. A gyártók látva az elmúlt 60év meredek és alig változó tendenciáit, persze hogy versenyben akarnak minél nagyobbat hasítani a növekvő sajtból. A világ autógyártása és forgalomba helyezett gépjárművek száma igazolta a fogyasztás állandó növekedésre alapozott gazdasági modelt. Meddig lehet ezt ebben a tempóban és struktúrában növelni? Nyersanyag és energia gyártáshoz, infrastruktúra az használathoz egyre nagyobb teher és költség használónak, országnak, világnak. Ez lenne a jólét definíciója, hogy lehet, legyen egy, majd kettő, majd egyre nagyobb méretű, teljesítményű autó az emberek birtokában?

Villany vagy belsőégésű? Teljesen mindegy, mert lassan egyikkel sem lehet elférni az utakon, parkolni városokban végképp szenvedés.

Környezet terhelés? Nem csak légkör, városi por, üzemanyag előállítás, gépjárművek bontás-megsemmisítése, kezd kezelhetetlen lenni.
Wikiből kopizott kép a személygépkocsi gyártás töretlen emelkedését mutatja 1950-től 2014-ig. (biztos van későbbi adat is). 2008-as válság időben volt csak számottevő visszaesés.

Tessék elképzelni ehhez hasonló tendenciát tehergépjárműre, személy- és teherhajókra, repülő gépekre. És ez "csak" a közlekedés-szállítás igénybevétele a Föld nem végtelen erőforrásaiból.
https://hu.wikipedia.org/wiki/Aut%C3%B3 ... 1rt%C3%A1s
Csatolmányok
Motor_Vehicle_Prod_volume_RITA_T1-23.svg.png

Avatar
pali923
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2092
Csatlakozott: 2008.11.08., szomb. 13:42
Értékelés: 1211

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: pali923 »

Luxor Audio írta:
2024.09.07., szomb. 23:39
Németországban is láttam, ahogy a helyi iskola mellé épített vegyi raktár ellen demonstráló környezetvédőket leköpték, megdobálták, meg jött a szokásos, háttérhatalmakkal riogató szöveg is.
A környezetvédelem ügye elég mostoha helyzetben van nálunk, és sajnos sem a zembereket, sem a politikát nem érdekli nagyon. Sok országban jó pár éve volt felfutása a zöld pártoknak, amik aztán beleolvadtak a nagy egészbe, mikor - látszólag - a nagy pártok is felkarolták ezeket az ügyeket, hogy ne történjen végül semmi. Kivéve azt a mantrát, hogy a széndioxid-kibocsátást csökkentsük, és akkor visszajön a sosemvolt Kánaán. Régi téma már, hogy a politikusok és a választók számára könnyen megjegyezhető célkitűzés ez, csak sajnos a problémák megoldásához fikarcnyit sem lesz elegendő. Jogosak a kérdések a metán és más üvegházhatású gázok, az felmelegedés egyéb kiváltói kapcsán, csak sajnos válaszolni néhány tudóson kívül senki nem hajlandó. Viszont legalább az európai autóipart sikerül majd jól megnyomorítani, ahogy a dolgok állnak.

A harcos környezetvédőket tisztelni kell, de a meggyőződésem szerint rengeteget ártanak nekik azok a marhák, akik világhírű festményeket öntenek le, vagy hasonló ökörségeket követnek el a környezetvédelem ürügyén. Ez kb. annyira hatásos a problémák megoldására, mint a terroristák bombamerényletei, szerencsére itt "csak" tárgyak az áldozatok.

Politika nélkül meg valóban nehéz erről beszélni, lám én is előjöttem vele. Igaz, nem az éppen regnáló kormányt szidtam (pedig járna neki belőle bőven ebben a témában is). Ezernyi dolog van, amit nem lehet 4 éves ciklusokban elintézni, megoldani, hanem évtizedek kellenek legalább valamilyen működő rendszer kialakításához is. Nem csak a környezet ilyen, hanem az egészségügy, a nyugdíj, oktatás, jogrendszer, katonaság stb. Ilyen, mindenki életét gyökeresen és nagyon hosszú távon meghatározó ügyekben mindenképpen valamilyen nemzeti megegyezésre lenne szükség, amire a mai közállapotokat ismerve semmiféle esély nincs. Ebből pedig az következik, hogy nem is lesznek soha megoldva. :smile30:
erősítő: LZ 7, cd: Marantz CD5000 modifikált, dvd: Cambridge Audio DVD89, lemezjátszó: REGA Planar2+RB250 AN kábel+Roksan Corus Black+Orbit2+Heed Quasar streamer: Electrocompaniet RENA S1+Schiit Bifrost Multibit, hangfal: Triangle Antal EX, kábel: Wireworld, Chord, Valhalla

Avatar
kupecke
Törzsvendég
Törzsvendég
Hozzászólások: 1424
Csatlakozott: 2016.08.26., pén. 19:38
Értékelés: 1301

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: kupecke »

mike-rame írta:
2024.09.08., vas. 18:16
Medervisszaterelési kísérlet kérdéscunami által, szén-dioxid mumuslás témájában. :P

A légkör hány százaléka szén-dioxid? A szén-dioxid szennyezőanyagnak számít-e az ökoszisztéma szempontjából? Mennyi szén-dioxidra van szüksége éves szinten az ökoszisztémának, ahhoz hogy "működni" tudjon? Ha több van belőle, mennyit tud tolerálni? Képes-e magától visszállítani azt az "optimális" szintre? Az üvegházhatású gázok hány százaléka szén-dioxid? Mekkora a hőmegtartási képessége és mennyi ideig marad a légkörben a többi üvegházhatású gázhoz képest? Létezhet-e élet a bolygón üvegházhatású gázok nélkül? Léteznek-e és melyek azok az üvegházhatású gázok, amelyek hőmegtartó képességük és lebomlási idejük miatt nagyságrendekkel károsabbak? Milyen összetevőkre és milyen gyorsan bomlik le a metán a légkörben? Gyarapíthatja-e vajon a szén-dioxid mennyiségét a légkörben a metán lebomlása? Mennyivel nőtt az utóbbi időszakban a metánkibocsátás? Miért(csak) a szén-dioxidra van éves szinten többezer milliárd dolláros kvótarendszer? Mit jelent a "karbonsemlegességre" való törekvés egy "karbonalapú" ökoszisztéma számára?
Emlékeim szerint a nagykorlátozásokat előíró, nagymegmondó, nagyszakértős, nagykonferencián feltették az első kérdésed. Nem ugrották meg a pulpituson ülők... Jó sárdagasztást :napsut: ( nem a kérdezőnek ;) )

Avatar
mike-rame
Nincs visszaút
Nincs visszaút
Hozzászólások: 239
Csatlakozott: 2016.10.23., vas. 16:01
Értékelés: 685

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: mike-rame »

Medervisszaterelési kísérlet kérdéscunami által, szén-dioxid mumuslás témájában. :P

A légkör hány százaléka szén-dioxid? A szén-dioxid szennyezőanyagnak számít-e az ökoszisztéma szempontjából? Mennyi szén-dioxidra van szüksége éves szinten az ökoszisztémának, ahhoz hogy "működni" tudjon? Ha több van belőle, mennyit tud tolerálni? Képes-e magától visszállítani azt az "optimális" szintre? Az üvegházhatású gázok hány százaléka szén-dioxid? Mekkora a hőmegtartási képessége és mennyi ideig marad a légkörben a többi üvegházhatású gázhoz képest? Létezhet-e élet a bolygón üvegházhatású gázok nélkül? Léteznek-e és melyek azok az üvegházhatású gázok, amelyek hőmegtartó képességük és lebomlási idejük miatt nagyságrendekkel károsabbak? Milyen összetevőkre és milyen gyorsan bomlik le a metán a légkörben? Gyarapíthatja-e vajon a szén-dioxid mennyiségét a légkörben a metán lebomlása? Mennyivel nőtt az utóbbi időszakban a metánkibocsátás? Miért(csak) a szén-dioxidra van éves szinten többezer milliárd dolláros kvótarendszer? Mit jelent a "karbonsemlegességre" való törekvés egy "karbonalapú" ökoszisztéma számára?
"Áldozat nélkül nincs veszteség"

Avatar
stx
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 920
Csatlakozott: 2011.06.15., szer. 09:13
Értékelés: 458
Tartózkodási hely: Csonka-Magyarország, Középfölde
Kapcsolat:

Re: Zöld topik

Hozzászólás Szerző: stx »

Rock60 írta:
2024.09.08., vas. 16:24
Luxor Audio írta:
2024.09.08., vas. 14:45

A környezetszennyezésre is vannak jogszabályi előírások, de pont annyit érnek, amennyire be vannak tartva és tartatva.
Például késelni, gyilkolászni sem szabad, aztán látjuk mit művelnek " szegény " emberek Németországban. Hiába rohangál tízezer rendőr, ugyebár.
Ez csak egy példa arra, hogy ha a hülyék tömegesen vannak jelen, azt szinte lehetetlen hatóságilag féken tartani.
Nem hülyék. Ahol élnek, ahonnan jönnek, a szüleik nem mondják meg nekik, hogy a kukába kell tenni a szemetet. Igaz, legtöbbször kuka sincs. (De a fejlett világból - a gyarmatosítók által - van kólás doboz.)

Válasz küldése

Vissza: “Csevegők”