juliush írta: ↑2024.07.19., pén. 17:32
kammerer írta: ↑2024.07.19., pén. 15:13
Szerintem a most Gyula által felhozott példa sem arra nem példa, amire ő idehozta, sem arra, amit Jenő reagált rá ...
Köszönöm, hogy konstruktívan reagáltál rá, és nem azt kerested rögtön, hol köthetnél bele!
Bevallom, csak részben osztom a nézetedet, de ez nem jelenti azt, hogy ne lehetne mindkettőnknek igaza a maga szempontjából!
Az audio rendszerben a zenei tartalmat reprezentáló információ túlnyomórészt valamilyen analóg fizikai változássorozatban, ha kell a médium képességeit kiaknázandó valamelyest módosítva (lásd ekvalizáció, de-...), illetve egyes digitális szakaszaiban még annál is jobban továbbkódolt állapotában tölti. Bocsi a hosszú mondatért!
Valódi levegőrezgés formáját csak a hangfalak, fejhallgatók és társaik révén nyeri vissza. A hangszerek működésében ez a transzformált és/vagy kódolt tartomány/állapot teljesen hiányzik, a hangkeltő elem fizikai gerjesztését rögtön a megszólalás követi.
Épp ezért míg a hangfalak tervezésében/készítésében osztom a hangszer analógiát, a korábbi "szakaszok" működésének "absztrakt" jellege miatt a "jó" működés számomra, mérnökként csakis az információ lehető legpontosabb megőrzését jelentheti, minden ettől való eltérés, az eszközök egyedi "hangolása" potenciálisan megosztó szubjektivitást vezethet be. Ráadásul a hatása sem garantálható, hiszen a végső hangzás a lánc többi, a tervezéskor legtöbbször még nem ismert viselkedésű elemével együttműködve alakul ki.
Ha konkrétan az Audio Note digitális megoldásait nézzük, tudatosan döntöttek a reprodukciós szűrőt mellőző megoldás mellett, ami ha tetszik, ha nem, valójában a digitális-analóg átalakítás omegája, és hiánya potenciálisan hallható torzításforrás. Ráadásul egyáltalán nem biztos, hogy a lejátszót követő erősítőfokozatok optimálisan tudnak működni a nagy mennyiségű ultraszónikus zaj jelenlétében. Nyilván ezt a kompromisszumot valamilyen más területen mutatkozó előny reményében kötötték. A megítélés polarizálódik, valakinek vagy tetszik-e ez a technikailag nyilvánvalóan kevésbé "hűséges" reprodukció, vagy nem. A vicces az, hogy akinek tetszik, hajlamos lesz ezt tartani "hűségesebbnek", ha kell műszakinak tűnő magyarázatokat fabrikálni ezt igazolandó, és el is érkeztünk a polémia gyökeréhez.
Általában nagyon a digitális körül jár a gondolkodásod, ha konzervzenéről van szó. És a konzervzene digitális részét általában hajlamos vagy kifejezetten "pőreelektronikai", "pőreinformatikai" szemlélettel nézni - most is ezt fogalmazod meg -, ezért idegen tőled sokmindenben a hifitudomány (sic!) szemlélete. Én értem is ezt, de éppen a hifitudomány érdekében beszélek, és ez nagymértékben független attól, hogy a konzervzene analóg vagy digitális formájáról, eszközeinek analóg vagy digitális szakaszáról beszélünk, de azért megerősítem, a mondandóm a "hangszert" tervező hifi készüléktervezőkről szinte azonosan vonatkozik a digitális készülékekre is (most a hangfelvételekre nem térek ki). Valamint megjegyzem, még egy digitális hanghordozó lejátszásakor is igencsak rövid a hangrendszer digitális szakasza, lásd a digitális lejátszó egy része digitális, és a digitális lejátszónak is legalább annyira fontos része az analóg része (valamelyest hosszabb a digitális szakasz bizonyos olyan hifi rendszerekben, amelyekben például az (aktív) hangdobozokban történik a DA konverzió, de ez most mindegy).
Na de nézzük a kedvedért a digitális részt. Egyrészt az is tele van analóg elektronikai vonatkozásokkal, hiszen számok nincsenek, ugyebár számok csak az ember agyában léteznek, a természetben nem. Mégegyszer: számok nincsenek, a számok csak emberi fogalmak, elvonatkoztatások, amelyek nem a természet törvényei szerint működnek, hanem emberek által célirányosan, önkényesen megállapított néhány axióma alapján - ezek az axiómák is és a belőlük következő matematikai paradigmák is persze drasztikusan változtak például Euklidésztől Bolyai-Lobacsevszkijen és Gausson át Riemannig, Kleinig... Totálisan mást jelentenek a számfogalmaink attól függően, hogy melyik matematikai axiómarendszerben használjuk őket... A matematika nem a természet része, a matematika egy virtuális eszköz, egy fogalomrendszer az ember kezében, amely eszköz segít a természet valós jelenségeit leírni - erre most csak a mondandóm alapköveinek letétele végett tértem ki, nem ez a mondandóm lényege.
A digitális konzervzenében is analóg elektromos jelek hordozzák a számokként értelmezett impulzusokat - az értelmezés (komparáció) eleddig az ún. kettes számrendszerben történt a digitális konzervzenében (külön érdekes lesz majd, amikor jön a kvantumbitzene, megnehezedik majd a bitperfekciós dogmák mentén való hifiügyi fórumozás). A digitális konzervzene és annak eszközei is nagymértékben úgy viselkednek, mint az analóg eszközök, talán a legnagyobb trauma még ma is a "bitperfektek" számára, hogy a digitális hifi kábeleknek is van sajáthangjuk, méghozzá "analóg" paraméterek mentén (mélytónusú, prezenszes, transzparens, sűrű, szellős, zsíros, legömbölyített, meleg, éles...) még az ethernet-LAN kábelnek is, nemhogy az SPDIF-eknek, USB-knek... Ezeket a sokévtizedes felfedezéseket még ma is rengetegen tagadják - lásd a "bitperfektek", merthogy "nullák és egyesek" vannak ott a készülékben...
Na de számodra nézzük csak a DAC-csipeket (és/vagy az ADC-ket...). Az AKM kifejezetten "hangszereket" tervez, és ehhez illő fantázianevekkel is illeti a DAC-tervezési filozófiáját. A BB általában, az AD is sokszor "hangszereket" tervez DAC-csipnek [
Analog?!?!?! Devices...]. A Wolfsontól se idegen ez, a Cirrus Logic vegyesebb. A Sabre sokáig "pőreelektronikus" informatikai hajlamú volt, manapság azonban a kritikák hatására egyre hajlamosabbak "analógos" "hangszer" DAC-csipeket tervezni, főleg a fejhallgatóerősítővel integrált csipjeikben (pl. ES9218-ak, ES9219-ek, ezek szinte antitézisei a tipikus Sabre hangnak - "hangszerek"). Érdemes ezt is megfigyelni, és a "pőreinformatikai" szemléletnél természetközelibben közelíteni a témához digitális konzervzene terén is - például azért is, mert számok nem léteznek, csak elképzeljük őket fogalomként.
A jó hifi tervezőmérnök "hangszerkészítő" mester akkor is, amikor digitális hifi eszközt készít. Nem (csak) számok, nem (csak) törvények. PRÓBA-SZERENCSE.
Jól tervezett DAC(/ADC)-csip sincs. Azok is csak tökéletlen kompromisszumai az egymás ellen játszó paramétereknek. "Hangszerek".
Mellékes megjegyzés: A digitális szűrő (LPF) elhagyásának példájában is mindegy konkrétan az AN szerepe. Általánosítva kell nézni. Jónéhány audiofil CD-játszó tervező-gyártó cég hagyta el a digitális szűrőt, némelyikük eleve diszkvalifikálva azt. Persze, az elhagyásának is vannak káros hatásai, de a létének sok tervező szerint sokkal károsabb hatásai vannak CD-játszóban (lásd iszonyat téglafal-szűrő közvetlenül az ún. hallástartományunk szélén). Nagyfelbontású formátumok esetében kevésbé jelentős a probléma, de azért nem is jelentéktelen, nem véletlen, hogy a nagyfelbontású lejátszók esetében jóval elterjedtebb a különféle szűrőkarakterisztikákkal való opcionális játszadozás, mint a CD-játszóknál.
Szerk.: És András magashangszóróelfüstöléses példájához (típusanekdota az AN CD-játszók kapcsán) megjegyzem, bármely rendszerbe illesztve LPF nélküli CD-játszókat, nem szoktak elfüstölni a magassugárzók emiatt. Ha ez szerepet játszik-játszott adott magassugárzó elfüstölésében, az nagyon-nagyon kényes magassugárzó kell legyen ilyen szempontból.