Az, hogy kinek az agya mit tart "rideg szintetizátorgéphang"-nak, egyéni szociális probléma, és erősen rendszerfüggő is. Én ugye abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy a véleményeimet olyan saját felvételekkel tudom elmondani, amin ott ültem a készültükkor.kammerer írta: ↑2024.06.23., vas. 20:48Nem csak a hallószervünk miatt kérdés. Hanem legalább annyira kérdés, hogy a hangszerhangok (összessége) bármely egyes rezgésperiódusának a "tiszta" szinuszgörbe periódusánál sokkal-sokkal bonyolultabb gidreit-gödreit milyen minimális felbontással lehet többé-kevésbé pontosan mintavételezni a pontos visszaszintetizálás végett. Csak ezután kerül sorra a fül felbontási és időzítési képességeinek kérdése. Ugyanis hiába jobb esetleg az adott mintavételi felbontás mintavételezési eredménye a fül ezirányú képességeinél, ha az eredeti jelenséget nem tudja elegendően mintavételezni a mintavételezés (és az analóggá visszaszintetizálás lejátszáskor). Szerk.: Persze te is érthetted így is a mondatodat, ez esetben csak mások számára szólt a hozzáfűzményem.wittao írta: ↑2024.06.23., vas. 18:17
A kérdés vajon az, hogy mekkora felbontásnak kell lennie ahhoz, hogy nem csak elméletben, de gyakorlatban is gyorsabban mintavételezzen a digitális formátum, hogy a hallószervünk ne különböztesse meg az információmennyiséget, illetve két beérkező minta közötti "szakadást" ne detektáljuk?
Ferinek is:
A meghallgatásos kísérletes tapasztalataimról egy-két mondat.
Nekem eddig tapasztalatom a PCM 384kHz és DSD256 szintig van, illetve egyszer már hallottam PCM 768 kHz-es felbontású felvételt is hasonló felbontású DAC-ról. Erre a szintre mondom azt, hogy a nagyfelbontású digitális hanghordozó közelít az analóg hanghordozókról általam hallani szokottakhoz atekintetben, hogy nagyfelbontáson már nem eleve annyira rideg szintetizátorgéphangúak a hangszerek, mint a kisebb, például CD-szintű felbontások esetében. De még ezen magasabb digitális felbontásokhoz képest is jóval könnyebb az analóg hanghordozók által elhitetni az agyamnak velem, hogy hangszerhangot hallok a konzervzenéből, nem pedig géphangot. Pontosítok: a DSD előnyösebb a PCM-nél, akár a DSD64 is tud kevésbé géphang lenni, mint a PCM 384 kHz - ami nem anullálja, hogy (egyelőre?) a DSD256 is csak megközelíti az analóg konzervzene eleve természetszerűbbségét. Az én agyam tapasztalata ez.
2023 októbere óta minden felvételünk egyszerre készül sztereóban szalagra, sztereóban DSD256-ra és 4 csatornán vagy PCM nagy felbontásra vagy az utolsó néhány esetben DSD256 négy csatornán. Nagyjából ugyanazzal a kábelezéssel, leszámítva azt, hogy a Nagra bemeneti kábele Wireworld Micro Platinum ezüst, a többi meg vagy WW ezüst vagy Siltech ezüst.
A korrekt szalag és DSD256 összehasonlítás, jelent némi kihívást.
Már csak a felvételi szintek beállítása miatt is.
A szalagos magnón nem kell annyira ügyelni a csúcs szintre, mint a digitális esetében. A DSD-nél +3,1 dB-nél még nem torzít a rendszer (nincs olyan klippelése, mint a PCM-nek 0 dB és integer 24 bit esetében (a 32 bit floating teljesen más eset).
Az első generációs szalagos felvételek sokszor (szalag függvényében főképpen) beleütközhetnek a +8, +9 dB-be is és még mindig nem lesz egy pici szaturáltságon túl zavaró torzításuk, amit sokan valószínűleg nem is torzításnak, hanem kellemes színezettségnek élnek meg. A DSD-nél ugyanez +3,1 dB,, ahogy említettem. Itt viszont már nem mindegy, hogy milyen módon játszunk le. Ha a DAC akár PCM-re, akár valami magasabb 1 bites mintavételezésre konvertál (mint a Chord, vagy EMM Labs) akkor már felléphet torzítás, PCM-re konvertálás esetében főképpen, ezért a biztonság kedvéért vannak DAC-ok, amik eleve 3 vagy 6 dB-lel csökkentik a belső konverzió előtti szintet.
Ha korrekt összehasonlítást akarunk csinálni, akkor ezeket mind figyelembe kellene venni és ennek megfelelően beállítani mindent.
Ami viszont a legritkább esetben történik meg.
Képek a május 1-i Eu csatlakozási ünnepségre szerzett Oláh Krisztián Örömóda mű felvételéről, egy kis Snétbergerrel színesítve a programot.




