Annak érdekében, hogy fenntartsuk ezt a szigetet, szükségünk van bevételre. Te is támogathatsz minket, ha azt szeretnéd, hogy sokáig és stabilan tudjunk működni. Amennyiben élsz ezzel a lehetőséggel, azt mi megköszönjük!

Általában a hifiről

Avatar
wittao
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 1789
Csatlakozott: 2017.01.29., vas. 12:19
Értékelés: 2042

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: wittao »

kammerer írta:
2024.06.23., vas. 15:46
juliush írta:
2024.06.22., szomb. 18:19
tunerman írta:
2024.06.22., szomb. 17:47
A felvételre kerülő információ veszteséges rőgzítése volt elsőre az a "visszaesés" :smile29:
TJ.
Minden felvételi technológia veszteséges az információ rögzítése tekintetében.
Ez az a tipikus értetlenkedő mindentmegrelativizálás megint. "Nem akarom érteni, hogy mit mond a másik" típusú "olvasás".

A digitális hangrögzítés mintavételez - utalt rá Jenő. KORLÁTOZOTT számú DISZKRÉT mintát vesz a FOLYAMATOS, ergo belsőleg "végtelen" felbontású fizikai eseményből - utalt rá Jenő. ELEVE, DEFINITÍVE veszteséges rögzítés - utalt rá Jenő. Én is ugye arra utaltam, hogy a nagyfelbontású digitális hangformátumok közelítik az analógot a digitális hibák kiküszöbölése tekintetében.
Az analóg hangrögzítés ugyebár nem mintavételez, hanem az egész folyamatot rögzíti, kvázi "végtelen" felbontásban, a digitális pedig mintavételez, igencsak alacsony felbontásban - utalt rá Jenő. És ehhez semmi köze nincs annak, hogy a világban semmi sem 100%-os hatékonysággal működik - tehát, hogy a világban minden "veszteséges". Persze, az analógnak ÉS A DIGITÁLISNAK IS megvannak a technológiai tökéletlenségből eredő hibái, alias "veszteségei" - de ennek semmi köze nincs ahhoz, amire Jenő utalt, amely ráutalás arról szólt, hogy a digitális hangrögzítés definitíve mintavételezési módszerre alapulása eleve egy visszaesés az analóg hangrögzítés "végtelen", tehát e szempontból elvileg veszteségmentes felbontásához képest.
Hatalmas viszaesés eleve. Definitíve.

Tehát nem, nem minden felvételi technológia veszteséges "az információ rögzítése tekintetében". A digitális hangrögzítési technológia definitíve veszteséges információrögzítő technológia. Veszteséges hangrögzítési TECHNOLÓGIA. Eldobja a rögzítendő folyamatos, tehát "végtelen" belső felbontású hangjelenség szinte teljes egészét, hogy igencsak véges számú diszkrét mintahalmazt állítson elő a jelenségből azon az alapon, hogy abból a mintából majd vissza tudja SZINTETIZÁLNI az eredeti folyamatos jelenséget. De mivel relatíve nagyon nagyon ritkán vesz mintát a jelenségből, ezért nagyon kevéssé tudja visszaállítani az eredeti jelenséget.

A minap itt is mutattam kedvenc példámat arról, hogy hogyan néz ki általában egy valós hangszer valós három térdimenziós hangrezgésének egy periódusa kétdimenziós grafikonon ábrázolva. Hja, "szinuszgörbe", persze (ne hozzátok megint ide, mert nem ide tartozik, hogy ezek éppen hány Hertzen megnyilvánuló eredők, tehát hogy a gyakorlatban egyébként hány minta jut egy periódusra adott felbontásban - ez itt most mindegy).
hangszerhangok periódusai - hifimagazin.jpg

Versus a Nyquist-Shannon-epigonok arról, hogy két egész valahány tized minta elegendő a hangszer rezgésperiódusának tökéletes visszaállításához, mert szinuszgörbe.
És ez csak egy-egy hangszer, nem egy egész zenekar, kórussal.
A digitális hangrögzítés veszteséges elvű TECHNOLÓGIA. Az analóg hangrögzítés veszteségmentes elvű TECHNOLÓGIA. Ez független attól, hogy az adott technológiák adott szintjének tökéletlenségeiből adódóan a gyakorlatban melyiknek milyen gyakorlati veszteségei vannak. Az is fontos téma, de semmi köze Jenő mondásához.
Szerintem többen arra próbáltak utalni, hogy:
- amikor hangrögzítés történik mondjuk egy 16-20-24 sávos magnóval, és ezzel párhuzamosan a keverőpulton PCM24/96 felbontásban és egy DSD256 digitális felvétel is "élőben" készül, akkor valójában az élő adáshoz képest mindegyik veszteséges, tekintve már a felvételi lánc keverőhöz történő beérkezésig eltelt jelfolyam veszteségeit, zavarait.
- utána jön a nagy kérdés, hogy az analóg szalagból hanyadik (mondjuk 2-3) másolást követően lesz egy mesterszalagunk (mert ugye illik kivágni belőle az oda nem illő dolgokat, esetleg a több sávot 1db 2 sávosra átvenni stb.
Szóval amit mindenek felett álló mesterszalagnak hívunk az is mondjuk 2-3 másolást elszenved a szalagos magnókon.
Ezt követően csinálnak Master Copy-t is szebb napokra.
És indulhat a további gyártás.
Ha a Master Copy jut el a direktvágásra, akkor egy jó minőségű analóg felvétel készíthető vinyl-re, ami "csupán" 3x-4x szenvedett el veszteséget forrás oldalon, és gyártáskor még egyet. És mindegyikbe beleszól a lejátszó rendszer állapota.
- nézzük meg ehhez képest a digitális oldalt, ami valóban elszenved veszteségeket a mintavételezés nem végtelen mivolta miatt... itt azért érdemes megjegyezni, hogy vajon az analóg világunk mennyi idő után kezd el az érzékszerveink tekintetében zavarba jönni, amikor már nagyon nagy felbontása van a digitálisnak. Erre talán nem a legjobb példa, de most ez jut eszembe: amikor 1mpx felbontású Kodak digitális fényképezőgépünk megérkezett, elkezdtük ontani a képeket a családdal, de azért még a filmes Nikon/Canon gépek a családban tovább dolgoztak, és a minőségi képeket ezek készítették, míg a másik a "tömeget" képviselte. Azután valahol jött egy áttörés, amikor már 15-20-40-100mpx felbontással operáltak, brutális minőségű lencsékkel és CCD-vel az újabb csodák, és már a professzionális felhasználók is a digitálissal dolgoznak (utómunka, költséghatékonyság, és minden egyéb tekintetében lenyomta a filmes megoldásokat). Amikor kitettek elém két képet, az egyik digitálisból, a másik "hagyományos" megoldással készült, a digitálisra böktem rá, hogy szerintem ő az analóg. Amatőr, hozzá nem értőként nálam itt eldőlt ez a kérdés. A mobiltelefonok korában pedig már 99.9999% a digitális oldal.

A kérdés vajon az, hogy mekkora felbontásnak kell lennie ahhoz, hogy nem csak elméletben, de gyakorlatban is gyorsabban mintavételezzen a digitális formátum, hogy a hallószervünk ne különböztesse meg az információmennyiséget, illetve két beérkező minta közötti "szakadást" ne detektáljuk? Van itt RedBook-unk is, és világ legjobb CD-játszója, amit sok tizenmilliós LP-nél is jobbnak hallanak egyesek (CD100), és akkor még nem beszéltünk a 24/96-24/192-24/768-DSD1024 felbontásokról... ott már brutális mintaszámról beszélhetünk. Vajon elértük a 100mpx, jó CCD, jó optikával készített képek minőségét, csak zenei oldalon?
- vajon ha a közvetlenül DSD256-ba rögzített felvételt azonnal egy orsósmagnóra rögzítem, jobb eredményt kapok-e, mintha az 5x másolatból csinálok egy 6. másolatot? (ami gyakorlatilag a legelső, amihez földi halandó hozzáférhet)
- vajon ha az elmúlt 30-40 év digitális stúdiómunkáját figyelembe vesszük, és az azok digitális terméséből készített vinyl kiadványokat (mondjuk a vinyl kiadványok 98%-át ezek teszik ki), akkor hány analóg rajongó rajong a digitális forrásból készített "analóg" albumaiért?
Core Audio termékek gyártása, TARA LABS kábelek forgalmazása
MBL, PrimaLuna, PASS Labs, ODEON, NAT Audio, Vivid, Entreq, Esoteric

Avatar
kammerer
Nincs visszaút
Nincs visszaút
Hozzászólások: 197
Csatlakozott: 2016.03.16., szer. 14:53
Értékelés: 117
Tartózkodási hely: Veszprém

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: kammerer »

Úgynevezett mesterséges intelligencia, azaz emberi létrehozású gépi (ön)tudat fejlesztése folyik, zajlik, többféle módszerrel, többféle helyen.

Egyelőre (nyilvánosan) nem jött létre mesterséges intelligencia - szerencsére. Remélem, egy darabig nem is jön létre, mert ha létrejön, az igencsak sok újfajta veszélyt rejt magában az emberiségre nézvést, amiket kétséges, hogy mennyire tudunk majd kezelni. A mesterséges intelligencia megnevezés egyelőre olcsó marketingeszköz bizonyos kódhalmazok és hardvereik működési módjára.

Úgynevezett Turing-teszten egyelőre hiába megy esetileg át olyan kódgyűjtemény, amit mesterséges intelligenciának igyekeznek létrehozni és nevezni, ez az "átmenetel" nem jelent semmit. Az úgynevezett Turing-teszt(ek) egyelőre nagyjából semmi mérvadással nem bír(nak) atekintetben, hogy valóban intelligencia-e, azaz (ön)tudat-e a szóbanforgó kódhalmaz és hardverei.

Alto kolléga szóbanforgó fia nem azért húz valamekkora fizetést adott helyen, mert a mesterséges intelligencia létezik, hanem mert foglalkoznak a kifejlesztésével - valamint az adott állapotú előképeinek a felhasználásával is.

Az intelligencia kategória ezirányú használata más szóval (ön)tudat jelentésű. Egyetlen nyilvánosan propagált gép se ébredt még öntudatára, tehát nincs még mesterséges intelligencia, alias mesterséges (ön)tudat. Egyelőre.
Egyelőre kutyának, delfinnek, emberszabású majomnak több (ön)tudata van, mint bármelyik gépnek. Egyelőre.

Sokan vitatják, hogy lehetséges-e mesterséges intelligencia, azaz ember által létrehozott (ön)tudat létrejötte. Szerintem természetesen lehetséges, és feltehetőleg meg is fog történni. Egyelőre nem tartunk ott. Még nem történt meg a Föld bolygón. Legalábbis a marketingileg nyilvános ilyen kódhalmazok és hardvereik még nem (ön)tudatok. Hogy katonai titkosítás alatt (sub rosa) történik-e ilyesmi, azt nem tudom, de szerintem még nem történt úgy sem.

Szerk.: Nem mellesleg hogy állunk a létrehozandó mesterséges intelligencia, azaz ember által létrehozandó gépi (ön)tudat emberi jogainak a megalkotásával? (Sehogy - és ez is már eleve hatalmas veszély az emberiségre nézvést.)
Lakott sziget-Bogár a hangyabolyban-Válaszd az életet

Avatar
kammerer
Nincs visszaút
Nincs visszaút
Hozzászólások: 197
Csatlakozott: 2016.03.16., szer. 14:53
Értékelés: 117
Tartózkodási hely: Veszprém

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: kammerer »

juliush írta:
2024.06.22., szomb. 18:19
tunerman írta:
2024.06.22., szomb. 17:47
A felvételre kerülő információ veszteséges rőgzítése volt elsőre az a "visszaesés" :smile29:
TJ.
Minden felvételi technológia veszteséges az információ rögzítése tekintetében.
Ez az a tipikus értetlenkedő mindentmegrelativizálás megint. "Nem akarom érteni, hogy mit mond a másik" típusú "olvasás".

A digitális hangrögzítés mintavételez - utalt rá Jenő. KORLÁTOZOTT számú DISZKRÉT mintát vesz a FOLYAMATOS, ergo belsőleg "végtelen" felbontású fizikai eseményből - utalt rá Jenő. ELEVE, DEFINITÍVE veszteséges rögzítés - utalt rá Jenő. Én is ugye arra utaltam, hogy a nagyfelbontású digitális hangformátumok közelítik az analógot a digitális hibák kiküszöbölése tekintetében.
Az analóg hangrögzítés ugyebár nem mintavételez, hanem az egész folyamatot rögzíti, kvázi "végtelen" felbontásban, a digitális pedig mintavételez, igencsak alacsony felbontásban - utalt rá Jenő. És ehhez semmi köze nincs annak, hogy a világban semmi sem 100%-os hatékonysággal működik - tehát, hogy a világban minden "veszteséges". Persze, az analógnak ÉS A DIGITÁLISNAK IS megvannak a technológiai tökéletlenségből eredő hibái, alias "veszteségei" - de ennek semmi köze nincs ahhoz, amire Jenő utalt, amely ráutalás arról szólt, hogy a digitális hangrögzítés definitíve mintavételezési módszerre alapulása eleve egy visszaesés az analóg hangrögzítés "végtelen", tehát e szempontból elvileg veszteségmentes felbontásához képest.
Hatalmas viszaesés eleve. Definitíve.

Tehát nem, nem minden felvételi technológia veszteséges "az információ rögzítése tekintetében". A digitális hangrögzítési technológia definitíve veszteséges információrögzítő technológia. Veszteséges hangrögzítési TECHNOLÓGIA. Eldobja a rögzítendő folyamatos, tehát "végtelen" belső felbontású hangjelenség szinte teljes egészét, hogy igencsak véges számú diszkrét mintahalmazt állítson elő a jelenségből azon az alapon, hogy abból a mintából majd vissza tudja SZINTETIZÁLNI az eredeti folyamatos jelenséget. De mivel relatíve nagyon nagyon ritkán vesz mintát a jelenségből, ezért nagyon kevéssé tudja visszaállítani az eredeti jelenséget.

A minap itt is mutattam kedvenc példámat arról, hogy hogyan néz ki általában egy valós hangszer valós három térdimenziós hangrezgésének egy periódusa kétdimenziós grafikonon ábrázolva. Hja, "szinuszgörbe", persze (ne hozzátok megint ide, mert nem ide tartozik, hogy ezek éppen hány Hertzen megnyilvánuló eredők, tehát hogy a gyakorlatban egyébként hány minta jut egy periódusra adott felbontásban - ez itt most mindegy).
hangszerhangok periódusai - hifimagazin.jpg
hangszerhangok periódusai - hifimagazin.jpg (31.08 KiB) Megtekintve 811 alkalommal
Versus a Nyquist-Shannon-epigonok arról, hogy két egész valahány tized minta elegendő a hangszer rezgésperiódusának tökéletes visszaállításához, mert szinuszgörbe.
És ez csak egy-egy hangszer, nem egy egész zenekar, kórussal.
A digitális hangrögzítés veszteséges elvű TECHNOLÓGIA. Az analóg hangrögzítés veszteségmentes elvű TECHNOLÓGIA. Ez független attól, hogy az adott technológiák adott szintjének tökéletlenségeiből adódóan a gyakorlatban melyiknek milyen gyakorlati veszteségei vannak. Az is fontos téma, de semmi köze Jenő mondásához.
Lakott sziget-Bogár a hangyabolyban-Válaszd az életet

Avatar
ELEX
Kezdő Fórumlakó
Kezdő Fórumlakó
Hozzászólások: 290
Csatlakozott: 2017.04.28., pén. 21:05
Értékelés: 762
Tartózkodási hely: Budaörs

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: ELEX »

alto írta:
2024.06.23., vas. 10:29
Ami most folyik a magyar tudománypolitikában, az a jövőbeli lehetőségeink szisztematikus leépítése. :smile51:
Igen, ennek ékes bizonyítéka Krausz Ferenc 20.000.000.000.- Ft-os állami kutatási támogatása, a szegedi lézerközpont létrehozása......mindez Covid, világválság, háborús hisztéria, migrációs válság, idióta EU szankciós időkben, ami miatt az egekbe szöktek az energia árak és ezzel együtt az infláció (és nem csak nálunk!)..... amikor azért büntetnek minket, mert nem engedjük be az európai keresztény világ elpusztítására ránk szabadított hordákat.
Nem biztos, hogy Európa szisztematikus leépítése nálunk kezdődik.......

Online
Avatar
Aszpirin
Kiemelt Moderátor
Kiemelt Moderátor
Hozzászólások: 6837
Csatlakozott: 2018.04.06., pén. 21:30
Értékelés: 5998
Tartózkodási hely: Szár

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Aszpirin »

alto írta:
2024.06.23., vas. 09:15
A fiam már doktoranduszként is 40.000 Euró/év fizetést kap, a PhD fokozat megszerzése után pedig 100.000 - 150.000 Eurós állásajánlatok között válogathat (versenyszférában, ha akadémiai vonalon folytatná, akkor "csak" 60.000-70.000 Euro). Elég szép pénzek ezek ahhoz képest, hogy egy "nemlétező" tudomány területről beszélünk.
Gratulálok a fiadnak és sok sikert a doktori címhez (kelleni fog a drukkolás, az n ismeretségi körömben 10 doktoranduszképzést elkezdőből 1 megy el a végéig, és szerzi is meg a fokozatot... Kívánom, hogy a fiad legyen az egy a tízből.
A "létező vagy nemlétező" AI nézőpont és értelmezés kérdése. Én azt hangoztatom (és emellett kitartok), hogy a mai AI nem intelligencia, és nagyon sokáig nem is lesz az, de addig legalábbis mindenképp, amíg nem értjük meg az öntudat működését (ebben a sajnos már 95 felé közeledő korú, amúgy agyilag még mindig nagyon fitt Nobel-díjas Roger Penrose tett le már valamit /legalább egy értelmezhető elméletet, ami még nem nyert ugyan bizonyítást, és egészen friss időkig egy öreg zseni hóbortjának tartotta a tudományos világ, de amint olvasom, kezdenek kísérleti úton is olyan eredmények előjönni, amelyek közelebb visznek Penrose öntudat-elméletei igaolásához vagy cáfolatához. /). Addig ugyanis, amíg nem ismerjük az öntudat működését, az emberi értelemben vett intelligencia nem fog előállni a mai AI algoritmusokkal. Van egyébként olyan iskola, amely az ún. emergens intelligenciát hirdeti, azaz abban hisz, hogy ha elég sok adattal tápláljuk a mai legfejlettebb AI-algoritmusokat, akkor azok valamiféle varázsütésre öntudatra ébrednek. Ez sajnos nemcsak filozófiai, hanem objeltiv fizikai téren is nagyon sok sebből vérzik, én személyesen pedig egyszerűen nem hiszek benne, mert a fizikábsn már bizonyított dolog, hogy az alacsonyabb szintű törvényekről a magasabb szintre lépéskor nincs emergens törvény, ami a magasabb szintű törvények által bevezetett szimmetrián kívül, mintegy a komplexitás hozzáadott értékeként jönne létre (a szabad akarat kérédése pont emiatt nagyon problémás, ugyanis létezése ezt az elvileg már bizonyított dolgot nullázná le, vagyi sellentmondana az eddii ismereteinknek).
alto írta:
2024.06.23., vas. 09:15
Egyébként az igaz, hogy az AI itthon tudományos szinten nem létezik. A fiam rendszeresen jár tudományos konferenciákra ebben a témakörben, és még sosem futott össze magyarországi kutatóval, nincsenek magyar publikációk a témában. Már most behozhatatlanul elment mellettünk világ ezen a terülten (is).
Ami a publikációkat illeti, na ez pont az a terület, amiben világszerte nem hemzsegnek a publikációk (szerintem), mert sok ilyen kutatás-fejlesztés nagy cégeknél folyik, akik titokban tartják, vagy azért nem publikáljákl eredményeiket, mert vagy publikálsz, vagy szabadalmaztatsz, ha előbb publikálsz, mint a szabadalmi közzététel, akkor ugrott a szabadalom.
Az, hogy elment mellettünk a világ, ráadásul behozhatatlanul, az - bocs - de a 21. már nehezen értelmezhető, mert nem csak az akadémiai világ létezik, és ugye nem csak az aladémiai világban vannak kutatások (sőt egyre inkább nem csak...), márpedig az "üzleti" szereplőkre már nehéz nemzeti fogalmak mellett ilyen kijelentéseket tenni, mert magyarok magyarországi helyszíneken igenis részt vesznek AI alapkutatásban, igaz aztán nem magyar publikációként v. szabadalomként jelenik meg a munkájuk eredménye (bár a szerzők nevét azért nem változtatják meg), ha egyáltalán megjelenik, lásd fennebb.
  • Fő rendszer: Mac (Roon Server) | Thorens 206 + Goldring 2200 | NAD M55 → NAD M33 → Audio Physic Classic 20
  • Fejes rendszer: Mac (Roon Server) → RME ADI-2 DAC FS → Hifiman Arya Stealth
  • Házimozi: Oppo 203 | AppleTV 4K → Marantz SR6013 → LG OLED B7 | Dali Opticon HM szett

Online
Avatar
alto
Őslakos
Őslakos
Hozzászólások: 4673
Csatlakozott: 2007.08.09., csüt. 17:47
Értékelés: 3178
Kapcsolat:

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: alto »

cables írta:
2024.06.23., vas. 09:55
alto írta:
2024.06.23., vas. 09:15

Már most behozhatatlanul elment mellettünk világ ezen a terülten (is).
Én ezt mind elhiszem, de azért nem kell így általánosságban szomorkodnunk a magyarságunk miatt. Elég sok mindent feltaláltunk, meg aztán a Börzsöny meg tele van arannyal :)
Ez nem szomorkodás, hanem maga a szomorú valóság. Akkor is ez van, ha nem beszélünk róla vagy ha jó magyar szokás szerint a múltba révedéssel takargatjuk, hogy a világ elmegy mellettünk. Persze sok mindent feltaláltunk, de zömében emigrációra kényszerült vagy kényszerített magyar tudósok által, más országok gazdaságát segítve ezzel.

Ami most folyik a magyar tudománypolitikában, az a jövőbeli lehetőségeink szisztematikus leépítése. :smile51:
BARTIMEX AUDIO Honlap
Főrendszer Forrás: SynologyDS713+ -Linn Majik DS DAC-fejhallgató erősítő: Antelope Audio Zodiac+ Előerősítő: Music First Audio Classic Copper Erősítő: Trafomatic Audio Experience Two Hangfal: WLM Lyra MKII Signature IC kábelek: Audioquest Columbia Hangfal kábel: Furutech u-2T Tápellátás: Trafomatic Audio Classic Power Fejhallgató: Beyerdynamic T 1
Kisrendszer Forrás: XTZ CD-100 Erősítő: XTZ Class A100-D3 Hangfal: XTZ 99.38 IC kábel: XTZ interkonnektHangfalkábel: Neotech KS-11275

Avatar
cables
Törzsgárda
Törzsgárda
Hozzászólások: 5469
Csatlakozott: 2012.07.04., szer. 13:21
Értékelés: 2296

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: cables »

alto írta:
2024.06.23., vas. 09:15

Már most behozhatatlanul elment mellettünk világ ezen a terülten (is).
Én ezt mind elhiszem, de azért nem kell így általánosságban szomorkodnunk a magyarságunk miatt. Elég sok mindent feltaláltunk, meg aztán a Börzsöny meg tele van arannyal :)

Online
Avatar
alto
Őslakos
Őslakos
Hozzászólások: 4673
Csatlakozott: 2007.08.09., csüt. 17:47
Értékelés: 3178
Kapcsolat:

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: alto »

Épp most olvastam, hogy a ChatGPT-4 átment a Turing teszten:

https://www.livescience.com/technology/ ... hers-claim

A fiam már doktoranduszként is 40.000 Euró/év fizetést kap, a PhD fokozat megszerzése után pedig 100.000 - 150.000 Eurós állásajánlatok között válogathat (versenyszférában, ha akadémiai vonalon folytatná, akkor "csak" 60.000-70.000 Euro). Elég szép pénzek ezek ahhoz képest, hogy egy "nemlétező" tudomány területről beszélünk.

Egyébként az igaz, hogy az AI itthon tudományos szinten nem létezik. A fiam rendszeresen jár tudományos konferenciákra ebben a témakörben, és még sosem futott össze magyarországi kutatóval, nincsenek magyar publikációk a témában. Már most behozhatatlanul elment mellettünk világ ezen a terülten (is).
BARTIMEX AUDIO Honlap
Főrendszer Forrás: SynologyDS713+ -Linn Majik DS DAC-fejhallgató erősítő: Antelope Audio Zodiac+ Előerősítő: Music First Audio Classic Copper Erősítő: Trafomatic Audio Experience Two Hangfal: WLM Lyra MKII Signature IC kábelek: Audioquest Columbia Hangfal kábel: Furutech u-2T Tápellátás: Trafomatic Audio Classic Power Fejhallgató: Beyerdynamic T 1
Kisrendszer Forrás: XTZ CD-100 Erősítő: XTZ Class A100-D3 Hangfal: XTZ 99.38 IC kábel: XTZ interkonnektHangfalkábel: Neotech KS-11275

Avatar
chord_
Fórumlakó
Fórumlakó
Hozzászólások: 938
Csatlakozott: 2020.05.28., csüt. 17:29
Értékelés: 1008

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: chord_ »

tunerman írta:
2024.06.22., szomb. 17:47
denesdr írta:
2024.06.22., szomb. 17:42
kammerer írta:
2024.06.22., szomb. 16:02
A nagyfelbontású digitális hangformátumok ma már elkezdték közelíteni az analóg formátumok hangminőségét azon paraméterekben is, amely paraméterekben hatalmas visszaesést hozott a digitális hangrögzítés.
Mik lennének azok a paraméterek és mekkora az a hatalmas visszaesés? Lehetőleg számszerűsítve, ha már paraméterekről van szó. Hadd informálodjon az ide tévedő olvasó.

A felvételre kerülő információ veszteséges rőgzítése volt elsőre az a "visszaesés" :smile29:
TJ.
Óvatos ellenvélemény:
1. Nem (csak) a rögzítés volt gond, hanem inkább az elégtelen CD játszók a lejátszó oldalon; ott sokkal gázabb dolgok történtek. A piacot elárasztották azok a lejátszók, amelyek kifejezetten sz@rul szóltak; egy LP12-nek nem volt túl nagy fáradság ezeket felülmúlni, egy olyan ős-birodalomban, ahol a CD100 volt a trónon (vagy a trón közelében).
2. Amíg erős berögzülés ez a '100 egységből 100-x -et tudunk rögzíteni, és 100-2x -et tudunk lejátszani', addig értelmes technikai vita lefolytatható, de a dolog jóval bonyolultabb, ötezerszer átbeszéltük.
Blog: Komoly Zenei Ajánló
Pro-Ject RS2-T - Gustard A26 - Heed Nexus - Spendor SP1 - Radnai kábelek

gomolalaci
Fórumlakó
Fórumlakó
Hozzászólások: 932
Csatlakozott: 2018.05.14., hétf. 08:52
Értékelés: 364
Tartózkodási hely: Szada

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: gomolalaci »

Luxor Audio írta:
2024.06.22., szomb. 09:28
alto írta:
2024.06.22., szomb. 06:56
A kisebbik fiam éppen doktorál a "nemlétező" AI és machine learning témában.
Szerintem csak a doktorátus megszerzése után áruld el neki, hogy maga a témakör sem létezik, sőt talán fiaid sincsenek. Bezzeg a digitális hangzáson vitatkozók mindig is lesznek.
Köszönöm a lenéző, lekezelő véleményed! Ha létezne MI, akkor létezne ,,önvezető" autó is!
És a chat robot ,, szia miben segíthetek" kérdésére azt válaszolom: kérem ne tegezzen, megáll a beszélgetés.
Pedig egy intelligens ember értené amit kértem...

Fapaci! Túl nagy a mellényed! Leestek a visszapillantó tükreid?
A gondolkodás nem megerőltető...

Online
Avatar
kaef2
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 6747
Csatlakozott: 2008.01.07., hétf. 20:53
Értékelés: 3638

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: kaef2 »

juliush írta:
2024.06.22., szomb. 18:19
tunerman írta:
2024.06.22., szomb. 17:47
A felvételre kerülő információ veszteséges rőgzítése volt elsőre az a "visszaesés" :smile29:
TJ.
Minden felvételi technológia veszteséges az információ rögzítése tekintetében.
Sajnos már a levegő is veszteséges, ami a mikrofonkapszula és a hangszer között van. A hangfelvételi lánc minden eleme valamilyen veszteséggel vagy torzítással működik. Az analóg szalagos másolás is.

A veszteségek tekintetében valószínűleg, ha a teljes felvételi, utómunka folyamatot, produkciós, disztribúciós láncot, nézzük, a digitális rendszerek veszteségei összességében kisebbek lehetnek.

Ettől persze mindenki azt szeret hallgatni, ami csak jólesik neki.

Online
Avatar
kaef2
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 6747
Csatlakozott: 2008.01.07., hétf. 20:53
Értékelés: 3638

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: kaef2 »

dixie-chicken írta:
2024.06.22., szomb. 12:21
Luxor Audio írta:
2024.06.22., szomb. 09:28
alto írta:
2024.06.22., szomb. 06:56
A kisebbik fiam éppen doktorál a "nemlétező" AI és machine learning témában.
Szerintem csak a doktorátus megszerzése után áruld el neki, hogy maga a témakör sem létezik, sőt talán fiaid sincsenek. Bezzeg a digitális hangzáson vitatkozók mindig is lesznek.
ha minden olyan szép és jó a digitális oldalon,mért AAA-ként készült ez ? ...megfelelési kényszerként az AAA hitgyülekezetnek,trendnek? :D
Ha nincs utómunka és nincs tervezve CD vagy streaming a kiadások között, akkor az LP egy kiváló formátum, mondhatni az egyetlen, amin kiadni érdemes.

Márpedig ebből nem lesz sem CD, sem streaming. Letölthető DSD256 igen, de csak később és az is az eredeti, első generációs szalagról digitalizálva.

Az analóg/digitális kérdés egyik fontos eleme, hogy a modern felvételkészítési és disztribúciós módszerek utómunka nélkül nem működnek.

Utómunka központúvá vált minden, és egyszerűen lehetetlen nem használni digitális eszközöket, főképpen, ha valami populárisabb műfajú zenét is hallgatna az ember, nem csak klasszikust.

Vagyis akadémikus, mondhatni elméleti szintű a vita, hogy melyik jobb, mert hát full analóg felvételek, csekély számú kivételtől eltekintve, már jó ideje nem készülnek.

Ez az album azért készült el, mert a kiváló, élőben is tökéletesen játszó zenészek örömmel mentek bele abba, hogy nem lesz semmi sem megváltoztatva utólag, a pillanatot rögzítjük, úgy ahogy megtörtént, ráadásul csak két mikrofonnal. Nem volt semmilyen dinamikai beavatkozás, még csak keverés sem, a sztereó két csatorna a mikrofon erősítőből bement a Nagrába és felvettük, ami történt. Majd utána megfelelő sorrendbe másoltuk a Nagráról egy nagy Otari MTR20-ra és a szalag ment ki a Hollandiába és a lehető legigényesebb anyagból, eljárással elkészült a lemez.

Ennyi a története.

Így készült a lemez:

https://youtu.be/aZFrEQsBu-c?si=CIfcJbSidG8BJJka

Online
Avatar
juliush
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 3201
Csatlakozott: 2009.04.29., szer. 14:46
Értékelés: 4086

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: juliush »

tunerman írta:
2024.06.22., szomb. 17:47
A felvételre kerülő információ veszteséges rőgzítése volt elsőre az a "visszaesés" :smile29:
TJ.
Minden felvételi technológia veszteséges az információ rögzítése tekintetében.
Gyula 
Hanghordozó -> Kütyük -> Zene
 

Online
Avatar
tunerman
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2925
Csatlakozott: 2007.09.21., pén. 17:26
Értékelés: 2761
Tartózkodási hely: Tatabánya

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: tunerman »

denesdr írta:
2024.06.22., szomb. 17:42
kammerer írta:
2024.06.22., szomb. 16:02
A nagyfelbontású digitális hangformátumok ma már elkezdték közelíteni az analóg formátumok hangminőségét azon paraméterekben is, amely paraméterekben hatalmas visszaesést hozott a digitális hangrögzítés.
Mik lennének azok a paraméterek és mekkora az a hatalmas visszaesés? Lehetőleg számszerűsítve, ha már paraméterekről van szó. Hadd informálodjon az ide tévedő olvasó.

A felvételre kerülő információ veszteséges rőgzítése volt elsőre az a "visszaesés" :smile29:
TJ.
LP: Lurné J1/Air Tangent 1B/Kiseki Agaat, PHONO: Twin Servo MCRIAA, AMPLIFIER: Münchhausen drive V-FET SE, CD: Philips CD100 trial run no NFB, TUNER: REL Precedent, CASSETTE: Nakamichi 1000/II, REEL: StellaMaster(SP-8) SPEAKER: Lowther Acousta 115/P6/7M, HEADPHONES: Stax SRA-14S/SR-009

Avatar
denesdr
Beköltözött
Beköltözött
Hozzászólások: 2059
Csatlakozott: 2014.04.27., vas. 20:30
Értékelés: 1108

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: denesdr »

kammerer írta:
2024.06.22., szomb. 16:02
A nagyfelbontású digitális hangformátumok ma már elkezdték közelíteni az analóg formátumok hangminőségét azon paraméterekben is, amely paraméterekben hatalmas visszaesést hozott a digitális hangrögzítés.
Mik lennének azok a paraméterek és mekkora az a hatalmas visszaesés? Lehetőleg számszerűsítve, ha már paraméterekről van szó. Hadd informálodjon az ide tévedő olvasó.

Avatar
kammerer
Nincs visszaút
Nincs visszaút
Hozzászólások: 197
Csatlakozott: 2016.03.16., szer. 14:53
Értékelés: 117
Tartózkodási hely: Veszprém

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: kammerer »

A digitális hangrögzítés fejlesztésén legalább négy okból fáradoztak adott időszak óta.

1. Tudományos alapkutatás.
2. Hangminőségi célzattal, az analóg hangrögzítés (és hanghordozókészítés) hibáit kiküszöbölendő.
3. Kényelmi és szórakoztatóelektronikai szempontok.
4. Üzleti célzattal. Alkalomadtán éppen azért is, mert nem volt még üzleti agglomerációja. Új üzleti agglomerációt kiépíteni hatalmas üzlet, ha van rá vásárlóerő. Lett.

A hangminőségi célzat egyelőre igencsak felemásan valósult meg - azazhogy számos fonákja lett. A nagyfelbontású digitális hangformátumok ma már elkezdték közelíteni az analóg formátumok hangminőségét azon paraméterekben is, amely paraméterekben hatalmas visszaesést hozott a digitális hangrögzítés.
Lakott sziget-Bogár a hangyabolyban-Válaszd az életet

Online
Avatar
juliush
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 3201
Csatlakozott: 2009.04.29., szer. 14:46
Értékelés: 4086

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: juliush »

Ilyen provokatív kérdéseket fordítva is fel lehet tenni. Például, ha minden olyan szép és jó az AAA oldalon, miért fáradoztak annyit már a 60-as évek közepétől a digitális hangrögzítés fejlesztésén, mikor annak anyagi haszonnal kecsegtető üzleti modellje és disztribúciós csatornái, mint a kereskedelmi forgalomban terjeszthető digitális formátumú médiumok (CD, DAT, MD, DCC, SACD,...), vagy épp a hálózati terjesztés, még sehol sem voltak? gondolkodik.gif
Kis olvasnivaló:
fine_dawn-of-digital.pdf
(5.71 MiB) Letöltve 50 alkalommal.
Gyula 
Hanghordozó -> Kütyük -> Zene
 

Avatar
chord_
Fórumlakó
Fórumlakó
Hozzászólások: 938
Csatlakozott: 2020.05.28., csüt. 17:29
Értékelés: 1008

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: chord_ »

dixie-chicken írta:
2024.06.22., szomb. 12:21


ha minden olyan szép és jó a digitális oldalon,mért AAA-ként készült ez ? ...megfelelési kényszerként az AAA hitgyülekezetnek,trendnek? :D
Igen, jól sejted.:)
Ez ma egy technikai kuriózum, sok munkával, igényesen kivitelezve, vélhetőleg nagy örömöt okoz majd pár embernek.
A digitál/analóg vitában nem fog semmit eldönteni.
Blog: Komoly Zenei Ajánló
Pro-Ject RS2-T - Gustard A26 - Heed Nexus - Spendor SP1 - Radnai kábelek

Online
Avatar
dixie-chicken
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 4986
Csatlakozott: 2007.03.16., pén. 20:56
Értékelés: 2690
Tartózkodási hely: Kistarcsa

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: dixie-chicken »

Luxor Audio írta:
2024.06.22., szomb. 09:28
alto írta:
2024.06.22., szomb. 06:56
A kisebbik fiam éppen doktorál a "nemlétező" AI és machine learning témában.
Szerintem csak a doktorátus megszerzése után áruld el neki, hogy maga a témakör sem létezik, sőt talán fiaid sincsenek. Bezzeg a digitális hangzáson vitatkozók mindig is lesznek.
ha minden olyan szép és jó a digitális oldalon,mért AAA-ként készült ez ? ...megfelelési kényszerként az AAA hitgyülekezetnek,trendnek? :D
Csatolmányok
babindák.jpg
Technics SL1300G,MoFi Mastertracker,Michael Fidler MM Pro,Musical Fidelity M6Si,Tannoy D700S2...digitális:Marantz CD17KIS,Tidal/Teac UD-503

...it's only rock 'n' roll (but i like it)

Avatar
cables
Törzsgárda
Törzsgárda
Hozzászólások: 5469
Csatlakozott: 2012.07.04., szer. 13:21
Értékelés: 2296

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: cables »

chord_ írta:
2024.06.21., pén. 17:02

...kicsit arcátlan próba, amit én (mi) más sok éve megcsináltunk: egy nagyon jó AD-vel (szintén nagyon jó) LP-ről digitális felvételt készíteni, kiírni CD-re, és egy (szintén nagyon jó) CD játszóval lejátszani.
Az LP utolsó vérig védett hangi sajátosságai (mert vannak, ez talán tény), furcsa módon átvándorolnak a CD-re. Amit én hallottam, legalább a 90%-a.
Valami ehhez hasonlót én is átéltem. Egy analog (Direct-cut) LP-t lejátszani és CDt készíteni belőle, ami jobban szól, mint a lemezkiadó stúdiójában felvett jazz CD? Ez ugye szinte hihetetlen. Pedig pár éve két FIM Records CD-vel ezt tapasztaltam.

A Jun Fukamachi At Steinway lemez a legjobb zongora felvétel amit én CD-ről hallottam. Egy érdekesség, hogy ezzel a lemezzel egy csomagban kaptam egy másik FIM lemezt, amelyen egy jazz trió játszott, a zongorista ugyancsak Steinway zongorán. Ez utóbbi új, FIM felvétel volt, míg a Fukamachi lemezt 1976-ban vették fel közvetlen lemezre vágással. A CD boríton a FIM vezetője Winston Ma elmeséli, hogy régi vágya volt egy Direct-cut LP újrakiadása és nem könnyen sikerült megszereznie a Toshiba-EMI Japan lemez könyvtárából az LP egyetlen érintetlen példányát. A lemezt a biztonság kedvéért jól becsomagolva, a térdén tartva vitte a hosszú repülő úton Amerikába. Ami érdekesség, hogy az LP-ről lejátszott lemezen sokkal jobban szól a zongora, mint a FIM akkor készült saját felvételén. Ez utóbbi lemezt nem is tartottam meg, mert a másikhoz képest kiábrándítóan szólt.

Akkoriban sokat gondolkodtam azon, hogy lehetséges ez. Arra jutottam, hogy jobb mikrofonokkal vehették fel Fukamachi zongora játékát.

akvapark
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5957
Csatlakozott: 2007.01.12., pén. 13:38
Értékelés: 1362

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: akvapark »

Ha valami elterjedését nem tudod megakadályozni, állj az élére. gondolkodik.gif
>>Egy nemzetnél sem vagyunk alábbvalók<

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15730
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 11003
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »

alto írta:
2024.06.22., szomb. 06:56
A kisebbik fiam éppen doktorál a "nemlétező" AI és machine learning témában.
Szerintem csak a doktorátus megszerzése után áruld el neki, hogy maga a témakör sem létezik, sőt talán fiaid sincsenek. Bezzeg a digitális hangzáson vitatkozók mindig is lesznek.

Online
Avatar
alto
Őslakos
Őslakos
Hozzászólások: 4673
Csatlakozott: 2007.08.09., csüt. 17:47
Értékelés: 3178
Kapcsolat:

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: alto »

gomolalaci írta:
2024.06.21., pén. 20:41
alto írta:
2024.06.21., pén. 17:50
andarson írta:
2024.06.21., pén. 17:45

Már a DeepL sem megbízható... :noproblemo: :rolleyes: :kiss:
Úgy tűnik a mesterséges intelligencia eldöntötte ezt a régóta húzódó nyelvi vitát, és a bakelit jött ki győztesként! :smile29:
Hagyjuk már ezt a reklám szöveget: ,,mesterséges intelligencia" ! Soha nem volt, nincs, és soha sem lesz!
A kisebbik fiam éppen doktorál a "nemlétező" AI és machine learning témában.
BARTIMEX AUDIO Honlap
Főrendszer Forrás: SynologyDS713+ -Linn Majik DS DAC-fejhallgató erősítő: Antelope Audio Zodiac+ Előerősítő: Music First Audio Classic Copper Erősítő: Trafomatic Audio Experience Two Hangfal: WLM Lyra MKII Signature IC kábelek: Audioquest Columbia Hangfal kábel: Furutech u-2T Tápellátás: Trafomatic Audio Classic Power Fejhallgató: Beyerdynamic T 1
Kisrendszer Forrás: XTZ CD-100 Erősítő: XTZ Class A100-D3 Hangfal: XTZ 99.38 IC kábel: XTZ interkonnektHangfalkábel: Neotech KS-11275

Avatar
kammerer
Nincs visszaút
Nincs visszaút
Hozzászólások: 197
Csatlakozott: 2016.03.16., szer. 14:53
Értékelés: 117
Tartózkodási hely: Veszprém

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: kammerer »

chord_ írta:
2024.06.21., pén. 17:02
Én kifejezetten CD párti vagyok, és sorozatosan jobb hangot vélek hallani CD-ről. Nem HD file-okról, hanem CD lejátszóról.

De nem ez volt a cikk lényege, nem figyeltetek.
Hanem az a kicsit arcátlan próba, amit én (mi) más sok éve megcsináltunk: egy nagyon jó AD-vel (szintén nagyon jó) LP-ről digitális felvételt készíteni, kiírni CD-re, és egy (szintén nagyon jó) CD játszóval lejátszani.
Az LP utolsó vérig védett hangi sajátosságai (mert vannak, ez talán tény), furcsa módon átvándorolnak a CD-re. Amit én hallottam, legalább a 90%-a.
Következtetéseket mindenki levonhatja és le is vonta. Természetesen a CD pártiak így, az LP fanok úgy.
Szóval, előrébb nem jutottunk, de legalább elgondolkodni, hogy mi történt, azt lehet.
Ez az eredeti idézetben is zavart, hogy valaki "meglepődik" és bizonyítékként hozza bármire is, hogy a vinyl bedigitalizálása esetén sokminden átvándorol a digitálisra a vinyl sajátosságaiból. Naná, hogy sokminden átvándorol furcsa is lenne, ha nem.
Az analógot szeretni hajlamos fül pedig hallja, hogy mennyi minden pedig hozzáadódik digitális sajátosság.
Amúgy sose értettem, hogy egy időben divat volt hangminőségi céllal vinyl ripet készíteni analóg lemezről.
Lakott sziget-Bogár a hangyabolyban-Válaszd az életet

Avatar
kammerer
Nincs visszaút
Nincs visszaút
Hozzászólások: 197
Csatlakozott: 2016.03.16., szer. 14:53
Értékelés: 117
Tartózkodási hely: Veszprém

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: kammerer »

kaef2 írta:
2024.06.21., pén. 12:28
Pár nappal ezelőtti poszt, az egyik legismertebb amerikai mastering mérnöktől a Facebookon.
Ő az, akinek a munkáját a híres DCC Gold CD kiadványok esetében is általában élvezhetjük.

Kép

A szöveg magyar fordítása a DeepL segítségével.

Zenerajongók:

Utoljára mondom, nincs olyan, hogy "durva digitális hangzás"! Ha durva hangzású digitális zenét hallasz, a mérnök szándékosan csinálta!

Az emberek még mindig használják ezt a kifejezést, sokféleképpen:
"Megszelídítem a durva digitális hangzást azzal, hogy lágy sztereó rendszert építek".
"A digitális durva, az analóg meleg, ezért játszom csak bakelitlemezt."
És más hasonló hülyeségek.

Ez már olyan régóta tart, hogy sokan tényként kezelik. De vajon az én CD-masteringjeim közül bármelyik "durva"? Nem hiszem, miért nem?

Úgy értem, ha valamit digitálisra masterelek, az miért nem durva? Kevésbé durvává teszem a mastering során? NEM. Nem, hacsak a tényleges master mix nem hangzik szarul. De ha feltételezzük, hogy nem így van, akkor nem.

A digitális hangzás semleges. Csak semleges. NINCS hangja.
Csak azt adja vissza, amit felvettek rá, ennyi az egész.

Az 1980-as évek elején a hangfelvevő és mastering mérnökök, akik először szabadultak meg a bakelit "korlátaitól", más szóval azoktól a szabályoktól, amelyeket követni kell a lemezvágáshoz (nincs óriási magassági erősítés stb.), teljesen megőrültek és parametrikus EQ-val felerősítették a magasságot, leborotválták a basszusfelhőt és általában nagyon szar hangzású CD-ket készítettek.
Mindenki azt gondolta, hogy "a digitális durva".

Valójában egyáltalán nem az. Az emberek mostanra már tudják ezt, de még mindig folyton beleesnek ebbe a régi kultikus gondolkodásmódba.

Bizonyítékot akarsz? Valamit, amit te magad is meg tudsz csinálni?
Ha van egy CD-felvevőd, vagy bármi másod, dobj be egy dalt a kedvenc bakelit albumodról.
Most játssza vissza a tényleges lemezzel szinkronizálva.
Látod, hogy majdnem 100%-ig pontos, amikor oda-vissza váltasz?

A digitális felvétel megragadta a bakelit varázslatát, és úgy adja vissza, hogy nem ad hozzá semmilyen "digitális durvaságot", mert ilyen nincs.

Egyébként boldog születésnapot kívánok Sir Paul McCartney-nak, aki ma 82 éves.
Hallottam néhányszor stúdióban azonnal lejátszva analóg szalagot versus digitális szalagot (vagy tárolót), amely ugyanazt a zenei eseményt egyidőben vette fel ugyanazokkal az eszközökkel, csak a legvégén a felvevőmagnó különbözött, egyik analóg, másik digitális (összehasonlítható minőségkategória példányai). Mindig az analóg szólt sokkal természetesebben, lágyabban, életszerűbben, hangszerszerűbben, fülkellemesebben, valóságosabban, zeneibben... A digitális magnóról az analóghoz és a zenei eseményhez képest digitális hidegséggel szólt az uniformizált hang. Ott a stúdióban, közvetlenül a felvétel után. Emberünk, amikor bakelitről meg egyebekről beszél, akkor terel. Már a felvételkor belekerül a digitálisba a digitális durvaság.

Szerk.:
No igen, analóg lemez is mindig sokkal jobban szokott szólni, mint ugyanaz CD-n - amint ezt kolléga is jelzi. Nem a master miatt, hanem az analógság vs. digitálisság miatt.
Megint más a nagyfelbontású fájlok ügye, főleg a DSD, azok közelítenek az analóghoz.
Lakott sziget-Bogár a hangyabolyban-Válaszd az életet

Válasz küldése

Vissza: “Csevegők”