kaef2 írta: ↑2024.06.20., csüt. 21:39
i
Habár felhasználóként azt gondoljuk, hogy az internetes adatátvitel korlátlan, ez a szerver, felhő oldalon illetve a streaming adatátviteli költségére már nagyon nem igaz. Ha az Amazon S3-at és AWS-t használó streaming cég egy 500 MB-os 352,8 kHz/24 bites nagy felbontású flac file helyett egy 90 MB-os flac file-t streamel az MQA segítségével, amit a fogadó oldalon bontanak ki hardveresen 352,8 kHz-re (például az általam feltöltött mintafile-ok esetében is), akkor könnyen lehet, hogy megéri neki licenszdíjat fizetni, mert az esetleg kevesebb, mint amit a tárhelyért és a streaming adatátvitelért fizetne, ha a flac file-t streamelné. Több millió egyidejű user és 120-130 millió file többféle verzióban történő tárolása esetében az így megspórolt költségek milliósok lehetnek dollárban havonta és ennyt biztosan nem fizetett például a Tidal (vagy a Roon, Audirvana), azért mert a licenszeléssel a lejátszó szoftverében dekódolni tudta az MQA file-okat max 96 kHz mintavételezésig szoftveresen.
Feri, ha hiszed ha nem, az AWS-t aktívan használom nagyon régóta (nagyvállalati környezetben, termék- és szolgáltatásfejlesztésben, szakmai vezetőként és prototipizáló "hands-on" munkát is végző chief architektként is, ipari területen), szóval nagjából tisztában vagyok a céges díjszabásaival, ha másért nem, hát azért, mert a dashboardon nagy számokkal virít az aktuális havi költség. Játszásból utána fogok számolni ezeknek a millióknak, lehet, hogy helytállóak a számok, amiket írsz, de akkor sem stimmel valami teljesen:
Egyrészt a már kb (legalább) 8 éve szintén AWS-infrastruktúrájú Netflix kb 2 nagyságrenddel (!!!) nagyobb forgalmat bonyolít SOKKAL nagyobb infrastruktúrán, és kb négyszer akkora userenkénti maximális sávszélességigénnyel, mint a Tidal az MQA-korszakában (épp az egyik AWS re:Invent konferencián volt alkalmam személyesen belepillantani a Netflix mikroszerviz-architektúrájába - mellesleg ha minden jól megy, az idén novemberben is ott leszek Vegasban a re:Inventen, sz'al ha jössz, találkozhatunk), és szimultán felhasználója is nagyságrendekkel több van, de mindezek mellett a Tidal MQA-korának nagy részében a Netflix top-top egyéni csomagja mintegy 33%-kal került csak többe, mint a Tidal top-top egyéni csomagja.
Masrészt érdekes módon a Tidal épp röviddel azelőtt csökkent drasztikusan végfelhasználói árat, hogy megválik az MQA-tól, ráadásul amikor emiatt ugye jóval nagyobb méretű natív HiRes-fájlok tárolási és streamelési költségeivel elvileg milliós nagyságrendű havi spórolásról mond le...
Elég érdekes egybeesések ezek, de igen, mindenki azt hisz, amit akar.
Én a magam részéről csak paraszti józan ésszel azt hiszem, hogy bármennyire is bonyolult az MQA üzleti modellje, annak bevételi láncnak a legvégén a végfelhasználóktól ilyen-olyan módon befolyó pénzek vannak, és ezen osztoznak a lánc elemei, azaz a benne részvevő cégek - és mert itt sem hiszem el, hogy karitatív tevékenységről lenne szó, legyen az DAC-eladás, szoftverlicensz-eladás vagy éppen streaming szolgáltatás, számomra hihetetlen, hogy ezekben mind 0% az MQA-biznisz szereplőinek részesedése. Mellesleg nem is várom el, hogy annyi legyen, mert nem vagyok naiv, és a biznisz az biznisz, én is és sokan mások közülünk piaci termékeladásokból és szolgáltatásokból származó bevételekből élünk, hülyeség lenne démonizálnom a dolgot.