Annak érdekében, hogy fenntartsuk ezt a szigetet, szükségünk van bevételre. Te is támogathatsz minket, ha azt szeretnéd, hogy sokáig és stabilan tudjunk működni. Amennyiben élsz ezzel a lehetőséggel, azt mi megköszönjük!

Általában a hifiről

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15730
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 11003
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »

tunerman írta:
2024.06.09., vas. 13:36
Ez már egy műszakilag értelmetlen meghatározás volt, nem is támasztottad alá semmilyen szakmai tanulmánnyal, ok-okozati összefűggéssel.
A saját tézisemet osztottam meg, amit nem szándékozom megvitatni a részedről tanúsított hangnemben, ha már eleve azzal kezded, hogy "értelmetlen". Nekem így tanították az elektromosságot és az elektroakusztikát is, és az elmúlt 35 évben nálam jól működött ez a fajta látásmód. Máig a fülemben cseng a villamosságtan professzor egyik első mondata, miszerint "az áramvezeték működése nem csereszabatos a vízcsőével, az elektromos áramköré pedig a vízvezeték hálózatéval". Azóta rengetegszer megtapasztaltam (ezen a fórumon is), hogy az emberek bizony hasonlónak képzelik őket, tehát jogos volt a prof intelme.

De hogy legyen min rágódni, esetleg tessék a készülékek egymáshoz illesztésére gondolni, miként hat mondjuk a végerősítő és előerősítő viszonya a végeredményre. Vagy a készülékre, ami az egyik helyen letaglózóan jól szerepel, máshol meg csalódást kelt. De említhetem a passzív hangsugárzók hangszóróit és keresztváltóját is, amiktől szintén nem függetleníthető a végerősítő működése, hiába van a jelútban előrébb. Esetleg azon alkatrészek, eszközök is megérnek némi megfontolást, amiken nem is halad át hasznos jel (pl. alátétek, állványok, készülékházak). Akusztikai visszacsatolás? Gerjedések? A kábelek kérdését nem merem bedobni, mert attól szokásosan elszabadul a bolondéria. Legyen helyette inkább a zenehallgató előítéletei és ízlése, amik szintén a zenehallgatás élményének fő alkotóelemei, pedig ezeken sem halad át elektromos és akusztikai jel, egyfajta hálózati sidechaint-t (oldalágat?) alkotnak, mégis a folyamat részesei és a legnagyobb (vélemény) különbségek okozói.

Ez így még igencsak felületi kapirgálás, de nagyon hosszú hozzászólást kellene írnom ahhoz, hogy kifejtsem a témát. Néhány előadáson fel fog merülni témaként az őszi kiállításokon, ott lesz rá elegendő idő.

Online
Avatar
tunerman
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2919
Csatlakozott: 2007.09.21., pén. 17:26
Értékelés: 2753
Tartózkodási hely: Tatabánya

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: tunerman »

Luxor Audio írta:
2024.06.09., vas. 12:26
...Hogy pár hete néhány méterről figyelhettem Riccardo Muti és a chicagoi szimfonikusok összjátékát (ami szintén egy tipikus komplex rezgőkör, nem egy lineáris gyártósor, ahogy a HiFi rendszerek sem azok a beépített alkatrészek számától függetlenül :-) ), ...
Igaz lehet amire már többször felhívták figyelmedet - mintha kevernéd a dolgokat :smile29:
A koncerteken valóságos, komplex hangulati kapcsolatok alakulnak ki a zenészek között, és a hallgatóság írányában is - ez vitán felül áll, ezért az élményért járunk koncertekre.
Viszont amire Te korábban beírtad a "komplex rezgőkör" meghatározásodat az az otthoni lejátszó rendszerre vonatkozott:
Én a lejátszó rendszerre egy komplex rezgőkörként tekintek, amin minden alkatrész hangol valamilyen irányban és mértékben.
Ez már egy műszakilag értelmetlen meghatározás volt, nem is támasztottad alá semmilyen szakmai tanulmánnyal, ok-okozati összefűggéssel.
Ami teljességgel érthető is, amit rá lehet mondani egy koncertre - az a szöveg nem megy el az otthoni lejátszó HiFi rendszere. :D
TJ.
LP: Lurné J1/Air Tangent 1B/Kiseki Agaat, PHONO: Twin Servo MCRIAA, AMPLIFIER: Münchhausen drive V-FET SE, CD: Philips CD100 trial run no NFB, TUNER: REL Precedent, CASSETTE: Nakamichi 1000/II, REEL: StellaMaster(SP-8) SPEAKER: Lowther Acousta 115/P6/7M, HEADPHONES: Stax SRA-14S/SR-009

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15730
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 11003
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »

tunerman írta:
2024.06.09., vas. 06:09
Így szerény véleményem szerint a mai hihetetlen modern mérőparkokat kihasználva - erre a felismert célra - vezetik meg az emberek jobb hangra vágyó nagy részét.
Az emberek nagy részét nem kell megvezetni, ezt nagy hatékonysággal elvégzik önmagukon, ám közben örömüket lelik a folyamatban, így reklamációnak, kritikának nincs helye. Kérdőre vonni, hogy a másik miért élvez úgy, ahogy tud, erősen öncélú és felesleges agresszió.

Szó szerint értve és minden offenzíva nélkül mondva szórakoztató számomra olvasni az elmúlt 2-3 nap termését és nagyon tanulságosnak érzem, ahogy ismét megviláglott, mennyire mást jelent számunkra ez a hobbi és az otthoni zenehallgatás. A Kaef által leírt privát célok nálam is érvényesek, de kiegészülnek annyival, hogy nekem otthon, de még az autóban ülve is gyakran van koncertélményem, szoktam csápolni, léggitározni is, persze csak mikor senki sem látja.

De ezt a fajta élményt nem tudom egy lapon említeni a valódi koncertélménnyel, mert ott - legalábbis nálam - a megszólalás csak egyetlen paraméter a sok közül (már ha nem dolgozom). Legalább ilyen hangsúlyt kap a hangulat, az atmoszféra, a társaság és persze a fellépő művészek. Hogy pár hete néhány méterről figyelhettem Riccardo Muti és a chicagoi szimfonikusok összjátékát (ami szintén egy tipikus komplex rezgőkör, nem egy lineáris gyártósor, ahogy a HiFi rendszerek sem azok a beépített alkatrészek számától függetlenül :-) ), vagy John Medeski és Felix Pastorius játékát, akivel pár szót is sikerült váltani a csodás hangszeréről...

Ezekhez fogható élményben otthon nem reménykedhetek, akármilyen hypercuccot is raknék össze. Talán ezért nem érdekelt soha a High-End és elégszem meg az erős HiFi cuccokkal, mert hozzák azt, amire otthon vágyom. Ha annál többre támad étvágyam, azt már nem otthon keresem meg, részemről ilyen önvezetéssel kerülöm el az önmegvezetést.

Online
Avatar
revox
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 13878
Csatlakozott: 2005.06.27., hétf. 10:13
Értékelés: 4356
Kapcsolat:

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: revox »

Rock60 írta:
2024.06.09., vas. 11:26
Revox

Ha jól emlékszem, azt írtad a Nagy Fal blogodban, hogy a nagy membránról le lett nyisszantva a magas tartomány, a szupertweeterről - ami nem 300 ezer, mint a gagyi Townshend :D - meg le van kaszálva minden, kb. 10 khz alatt.
Akkor ez mitől egy utas szélessávú ?
Ez így simán két utas, nem ?

Tudnál feltenni képeket róla ?
a magas van alulvágva axxem egy kondival, az talán pont fent van a posztban,ahogy lóg a drót végén.
de félreértések elkerülése végett, az irodalom szélessávúnak hívja azt a hangsugárzót (mi meg egyszerűsítve egyutasnak, mert főleg az szokott lenni), ami önmagábn lesugározza a hallható spektrumot,váltókal nem buzerálva azt a hangtartományt,amire a fülünk érzékenyebb. a Tamás FALában a C90-es driverek vannak, ami kb 16kHz-ig visz át. lehet, csak 14 (nem emléxem xámokra, régen volt), bár kb 40 fölött eddig hallunk. ki szokták egészíteni egy magassal, ami e fölött dolgozik, aztán már ízlés dolga, kap e még supertweetert is. a helyes kifejezés a szélessávú, de ha egyutast mondunk. se nyúlunk nagyon mellé. amúgy nem sokat fotóztam, tartottam a drótokat. Tomi meg forasztott. Clarinet meg röhögött, hogy majd csak füstöl egyet az egész
avantgardeAcoustic, kondo, 47Lab, RS Laboratory, operaConsonanceLP5, twAcustic, vivLab, artemisLabs, zyx, hana, Quad CDP, KSL, TakeT, audioNote, furuyamaAudioLab, vdHul, tiglon, daruma, SaSuPa, onzow, loricraft, townshend, tmpAnt, hitachiSax
halfnote.hu

Online
Avatar
Rock60
Őslakos
Őslakos
Hozzászólások: 4930
Csatlakozott: 2021.02.12., pén. 13:20
Értékelés: 1369

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Rock60 »

Revox

Ha jól emlékszem, azt írtad a Nagy Fal blogodban, hogy a nagy membránról le lett nyisszantva a magas tartomány, a szupertweeterről - ami nem 300 ezer, mint a gagyi Townshend :D - meg le van kaszálva minden, kb. 10 khz alatt.
Akkor ez mitől egy utas szélessávú ?
Ez így simán két utas, nem ?

Tudnál feltenni képeket róla ?

Avatar
sutemenyx
Törzsgárda
Törzsgárda
Hozzászólások: 5346
Csatlakozott: 2015.12.09., szer. 17:08
Értékelés: 2876
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: sutemenyx »

“az a jó hifi, ami jól szól”

Meg amelyik egyáltalán szól, és nem szervizelni kell hetente.
Audiomeca J1 + Airtangent + Kiseki Blue NS, Phono 23 prototípus, Streamer 23 prototípus, Sofia 19 Signature erősítő, Galactic JCS 22 ezüst kábelek

http://saboaudio.eu

Online
Avatar
revox
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 13878
Csatlakozott: 2005.06.27., hétf. 10:13
Értékelés: 4356
Kapcsolat:

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: revox »

azon gondolkodtam. a lenti KF szösszenet igen jól példázza, hogy nincs aranyszabály, mi fog jól szólni. ezt az is jól példáza, évtizedek óta megfér egymás mellett a Kondo és a 47Lab pl, holott, na... építkezésben elég más világ, ahogy Feri említett rendszerei is.(vagy, ahigy a monumnetális méretű tölcsérek és a 8centis egyutas)
szerintem adjuk vissza a terepest a srácoknak, hadd keressék és fejtsék meg a hifi titkait, mert az úgyis addig kérdőjeles, míg maguk rá nem ébrednek, mi is az. de egy dolgot tudok mondani: az a jó hifi, ami jól szól :smile53:
avantgardeAcoustic, kondo, 47Lab, RS Laboratory, operaConsonanceLP5, twAcustic, vivLab, artemisLabs, zyx, hana, Quad CDP, KSL, TakeT, audioNote, furuyamaAudioLab, vdHul, tiglon, daruma, SaSuPa, onzow, loricraft, townshend, tmpAnt, hitachiSax
halfnote.hu

Online
Avatar
revox
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 13878
Csatlakozott: 2005.06.27., hétf. 10:13
Értékelés: 4356
Kapcsolat:

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: revox »

kaef2 írta:
2024.06.09., vas. 10:12

Már az őszi hifi új hifi kiállításra készülődve, egy új szélessávú prototípussal kisérletezgetve, együttélve éppen, abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy van éppen otthon egy Gauss Audio Optheron (Mos - Fet), egy dual-dual mono hazai D osztályú (2x 200W + 2x800W), a nagy Pass Labs Xs előfokról és az EMM Labs NS1/DA2 streamer/DAC-ról hajtva:

Kép

Kép

És lett egy szintén hazai 211-es is (2x35W), a hozzá méltó csöves előfokkal:

Kép
Kép
Kép

A 3 erősítő + 2 előfok (+ Falcon LS3/5a, egy Danley és egy Neumann KH310 aktív hangsugárzó) minden kombinációja nagyon más hangzást eredményez....

Akit érdekel a saját, szubjektív benyomásom is röviden a sokadalomról, az Off mögott találja.
[OFF - katt ide ha látni akarod]
A 3 erősítő + 2 előfok (+ Falcon LS3/5a, egy Danley és egy Neumann KH310 aktív hangsugárzó) minden kombinációja nagyon más hangzást eredményez, de a zenehallgatás élményében, ahogy engednek a számomra fontos zenei tartalomrra koncentrálni, már sokkal kisebbek a különbségek.

A csöves kombó kiemelkedik még ezzel a prototípus szélessávú hangsugárzóval is, úgy ragadja magával a figyelmet, hogy megszűnik az ember körül a környezet, a tegnap este AC/DC koncert is jól esett Tidalról, több opera után is.

Mindegyikkel együtt lehet élni, a két poszttal leírt saját elvárásaimnak megfelelően.

Nagyon tetszik az Optheron is, sokféle rendszerben használhatónak tűnik, a D osztályú pedig furcsa módon kevéssé tér el az Optherontól. Majd a blogomon írok mindkét erősítőről bővebben is.
egy okkal több. hogy menjünk sóra :smile32:
avantgardeAcoustic, kondo, 47Lab, RS Laboratory, operaConsonanceLP5, twAcustic, vivLab, artemisLabs, zyx, hana, Quad CDP, KSL, TakeT, audioNote, furuyamaAudioLab, vdHul, tiglon, daruma, SaSuPa, onzow, loricraft, townshend, tmpAnt, hitachiSax
halfnote.hu

Online
Avatar
kaef2
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 6739
Csatlakozott: 2008.01.07., hétf. 20:53
Értékelés: 3630

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: kaef2 »

revox írta:
2024.06.09., vas. 09:45
kaef2 írta:
2024.06.09., vas. 09:12
revox írta:
2024.06.08., szomb. 22:37


abban a posztban megépült egy olyan szélessávú, ami azóta se született...
Nálam az Avantgarde Triok mellett 2 aktív REL Studio szub dolgozott a kb 30m2-es lakótelepi magas földszinti szobában.
persze, ez az értelmes zenehallgatás :rolleyes: nekem volt egy korszakom. amikor, ha rockot hallgatam, rockkoncertet akartam a szobába. meg is tettem, de 25Wattal. Sok avantgarde+kondo rendszer belövést csináltam régebben. köztük triókat is, ami azért egy szerencsésebb megoldás, mint a "kisebbek", de a zene áramlása mellett mindig volt számomra egy olyan valami, amit nem tudtam megfogalmazni és akkor került képbe az Avanatgarde Model5+ erősítő, ami nem tudott Kondo lenni, de meglett az a másik fele, amit hiányoltam. Aztán már van 30wattos PP, feedbackes Kondo. Ebben sajna nincs ezüst kimenő, elvileg kilágyulna idővel,... de ez hasonlóan kezeli a tölcséreket, mint a saját erősítője, és azért hozza a kondoi muzikalitást.
Már az őszi hifi új hifi kiállításra készülődve, egy új szélessávú prototípussal kisérletezgetve, együttélve éppen, abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy van éppen otthon egy Gauss Audio Optheron (Mos - Fet), egy dual-dual mono hazai D osztályú (2x 200W + 2x800W), a nagy Pass Labs Xs előfokról és az EMM Labs NS1/DA2 streamer/DAC-ról hajtva:

Kép

Kép

És lett egy szintén hazai 211-es is (2x35W), a hozzá méltó csöves előfokkal:

Kép
Kép
Kép

A 3 erősítő + 2 előfok (+ Falcon LS3/5a, egy Danley és egy Neumann KH310 aktív hangsugárzó) minden kombinációja nagyon más hangzást eredményez....

Akit érdekel a saját, szubjektív benyomásom is röviden a sokadalomról, az Off mögott találja.
[OFF - katt ide ha látni akarod]
A 3 erősítő + 2 előfok (+ Falcon LS3/5a, egy Danley és egy Neumann KH310 aktív hangsugárzó) minden kombinációja nagyon más hangzást eredményez, de a zenehallgatás élményében, ahogy engednek a számomra fontos zenei tartalomrra koncentrálni, már sokkal kisebbek a különbségek.

A csöves kombó kiemelkedik még ezzel a prototípus szélessávú hangsugárzóval is, úgy ragadja magával a figyelmet, hogy megszűnik az ember körül a környezet, a tegnap este AC/DC koncert is jól esett Tidalról, több opera után is.

Mindegyikkel együtt lehet élni, a két poszttal leírt saját elvárásaimnak megfelelően.

Nagyon tetszik az Optheron is, sokféle rendszerben használhatónak tűnik, a D osztályú pedig furcsa módon kevéssé tér el az Optherontól. Majd a blogomon írok mindkét erősítőről bővebben is.

Online
Avatar
revox
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 13878
Csatlakozott: 2005.06.27., hétf. 10:13
Értékelés: 4356
Kapcsolat:

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: revox »

Tctronic írta:
2024.06.09., vas. 09:13
A nagyon kis teljesítményű erősítőknek is lehet létjogosultsága. Az Avantgarde-nál is érzik, hogy egy ilyen erősítők a nagyon jó közép és magas tartományuk mellett, nagy háromutas hangfal mély sugárzóját (még ha tölcsére akkor sem) nem tudják meghajtani rendesen. Ezért jött létre az Avantgarde Mezzo. Itt a mélysugárzót saját beépített érősítővel (+DSP) hajtják, de e-mellett a közép és magas sugárzó tölcséres részét már akár egy említett 1,5 Wattos erősítővel is ki lehet szolgáni. (170 Hz-28KHz)

Véleményem szerint ez egy nagyon jó ötlet és kialakítás, valószínűleg nagyon jó hangminőséget tud produkálni (Ha van hozzá egy mondjuk 1,5 Wattos szuper csöves)
a tölcsérek nagyréstt ilyen rendszerűek. 8méteres tölcsér kellen az alsó oktáv mechanikai erősítéséhez, az meg szintén nem életszerű :rolleyes:
avantgardeAcoustic, kondo, 47Lab, RS Laboratory, operaConsonanceLP5, twAcustic, vivLab, artemisLabs, zyx, hana, Quad CDP, KSL, TakeT, audioNote, furuyamaAudioLab, vdHul, tiglon, daruma, SaSuPa, onzow, loricraft, townshend, tmpAnt, hitachiSax
halfnote.hu

Online
Avatar
revox
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 13878
Csatlakozott: 2005.06.27., hétf. 10:13
Értékelés: 4356
Kapcsolat:

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: revox »

kaef2 írta:
2024.06.09., vas. 09:12
revox írta:
2024.06.08., szomb. 22:37
Rock60 írta:
2024.06.08., szomb. 21:53



Egy 1.5 Wattos Kondó talán jobb lehetne a Kageki - nél is, a kevesebb alkatrész okán.

abban a posztban megépült egy olyan szélessávú, ami azóta se született... de ez csak azért érdekes. hogy amit említesz. nem biztos. hogy igaz kenne, 1,5Watt jól hangzik, meg olyan májerség, de valójában még a 100dB érzékenységhez se használható korlátlanul. ha meg elmegyünk pl Avanatgardeozni, a 7-10watt is kevés a teljes boldogsághoz. mellesleg régen sok PSE erősítővel (főleg Kondo) próbáltam tölcséreket. de igazából mindig a sajját erősítőjével (AA Model5+) éreztem a tökéletes illesztettséget. (2x25W, PP, félvezető, AB osztály, minimális visszacsatolással. gondolom, a szub miatt). Jómagam sose tudtam megbarátkozni feltétel nélkül a tölcsér+ SE csövesekkel, de a 1,5Watt is addig jó, hiába 100+ dB verziótól függően, amíg esti, zsenge zenehallgatásra használod. Bááár, lehet arra se. nálam pl volt 18Watt SE is, az is betérdelt elég hamar. Xal az az 1,5 Watt igen erős kompromisszum lenne, bármit kötsz elé. Nálam most PP kapcsolás hajta a tölcsért. 2x30Watt kb, A osztály, minimális visszacsatolás, mint a gyári erősítője, csak csöves és több benne az ezüst. Egyszer már volt PP 2A3 erősítőm (the FIRST) és az nem rogyott meg a tölcsérektől, de a 7,5Watt a 102dB-hez is kevés volt. vagyis jobb hozzá a PP 25-30 Watt... Valójában ritkán kell nagyobb hangnyomás, mint amit a 1,5W tud ilyen érzékenység mellett, de nem baj, ha a lehetőség ott van a rendszeben :rolleyes: röviden: 1,5wattos Kondo erősítő nem életszerű. de semmilyen erősítő nem az 1,5wattal. persze, szerintem...
Nálam az Avantgarde Triok mellett 2 aktív REL Studio szub dolgozott a kb 30m2-es lakótelepi magas földszinti szobában.
A Trió basszus tölcsére az un szferikus tölcsér kialakítás miatt 90 Hz-en, 6 dB meredekséggel ejtette a mélyeket, vagyis nem kellett mellé egy felüláteresztő szűrő, ebből a szempontból könnyű volt a szubbal az integrálás (más szempontból meg nehéz).

Vagyis a 1,5W-nak nem kellett mélysugárzással sokat bajlódnia, azt elintézte a két REL szub.

Akkoriban (és otthoni zenehallgatás esetében ez azóta sem sokat változott) az érdekelt, hogy nekem kedves és kellemes tonalitással, jó dinamikával szólaljon meg az a pár ezer cd, ami volt, benne közel 2 ezer progresszív rock zenével. Az un részletek, meg felbontás, meg tér már akkor sem igazán izgatott fel, sokkal jobban érdekelt a zene "folyékonysága", ritmikájának, hangszíneinek, szólamainak reprodukálása). Nem érdekelt sem a koncerthangerő, sem az ún koncertélmény reprodukálása, az un valósághűség sem, csak azt szerettem volna elérni, hogy szeressem, amit hallok, a szomszédok és persze a család, két kicsi gyerekkel, erős zavarása nélkül (lakótelepi lakás!). Persze akkor már évek óta csináltam saját DSD koncertfelvételeket is, enyém volt a régióban az első dCS DSD-t is tudó A/D konverter (és egy speciális DAT magnó, amin ment a DSD rögzítés), tehát lett volna felvétel, amin a valósághűséget is kipróbálhatom, de inkább az eseményrögzítés érdekelt már akkor is (mint most a My Reel Club esetében).

Erre a 1,5W tökéletesen elég volt és a 6W-os Kageki sem a hangerejével vagy dinamikájával, részleteivel volt "jobb" vagy inkább tetszett nekem jobban, hanem a ritmikai finomságaival, és a már említett "folyékonyságával", amikor az ember agya már nagyon várja a következő hangjegyet, amitől igazán jó zenét hallgatni.

Anno Csontos István nagyon szerette volna, ha megveszem az Ő Ongakuját és Ő meg a Kagekit. El is hozta az Ongakut hozzám, meghallgattuk és aztán megállapítottuk, hogy az én körülményeim közepette nem tetszett egyikünknek sem jobban, mint a 45-ös.
persze, ez az értelmes zenehallgatás :rolleyes: nekem volt egy korszakom. amikor, ha rockot hallgatam, rockkoncertet akartam a szobába. meg is tettem, de 25Wattal. Sok avantgarde+kondo rendszer belövést csináltam régebben. köztük triókat is, ami azért egy szerencsésebb megoldás, mint a "kisebbek", de a zene áramlása mellett mindig volt számomra egy olyan valami, amit nem tudtam megfogalmazni és akkor került képbe az Avanatgarde Model5+ erősítő, ami nem tudott Kondo lenni, de meglett az a másik fele, amit hiányoltam. Aztán már van 30wattos PP, feedbackes Kondo. Ebben sajna nincs ezüst kimenő, elvileg kilágyulna idővel,... de ez hasonlóan kezeli a tölcséreket, mint a saját erősítője, és azért hozza a kondoi muzikalitást.

amúgy ezek a megrogyások a tölcsérekkel, SE erősítővel, egyszer nekem TJ magyarázta. mitől vannak, de vissza nem tudnám mondani, de a 7wattos Neirok is sorba letérdeltek, ha elkezdtem abnormális módon kergetni. De mondom, ez nem normális zenehalgatás már, de én csóró gyerek vagyok, ha ennyit pénzt ki kell köhögni hifiért, tudjon elmebeteg is lenni, ha kb évente egyszer úri kedvem mégis úgy tartaná :rolleyes:
avantgardeAcoustic, kondo, 47Lab, RS Laboratory, operaConsonanceLP5, twAcustic, vivLab, artemisLabs, zyx, hana, Quad CDP, KSL, TakeT, audioNote, furuyamaAudioLab, vdHul, tiglon, daruma, SaSuPa, onzow, loricraft, townshend, tmpAnt, hitachiSax
halfnote.hu

Online
Avatar
kaef2
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 6739
Csatlakozott: 2008.01.07., hétf. 20:53
Értékelés: 3630

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: kaef2 »

chord_ írta:
2024.06.09., vas. 08:26
kammerer írta:
2024.06.08., szomb. 23:15


De az is következetlenség, hogy egy bevallottan hibásan - megengedem, metaforikusan - használt szóalakot ("jobban szól...") hibásan továbbhasználva olyasmit írsz, hogy "ami miatt az élmény túlnő a valós koncertélményen". Én azt mondtam erre, hogy ez más élmény. Más. Ez az élmény nem a "valós koncertélményre" vonatkozik, hanem a hifizésre önmagára, éppen mint a hifi olyan szélsőértéke, amely éppen a valóságos élménytől függetlenedik, ahogy írtam, helyettesíti azt. Nem hozzá-adott érték, hanem más érték - ha(!) érték. Nem túlnő a valós koncertélményen, hanem más irányba nő. Más élmény. Nem hozzáadottérték élmény.
Hogy úgy mondjam, hozzáadott-torzítás élmény, höhö.
Mindenki az élményt keresi a hifizésben.
Akad, aki ezt kizárólag az élőzene-hasonlatossághoz kapcsolja.
Részemről - én biztosan többet akarok.:)
Érteni vélem, amit írsz, némi kiegészítést tennék csak hozzá.
[OFF - katt ide ha látni akarod]
Mindenkinek van saját belső "ízlése", zenei, hangzási referenciája, érzékenysége és tulajdonképpen az adott környezetben az ennek leginkább megfelelő rendszert szeretné összerakni magának (amennyiben nem a hifis cimborái lenyűgözése a fontos számára elsődlegesen). Idáig tudjuk befolyásolni a zenehallgatási körülményeinket.

A mit hallgatunk már egy másik kérdés, hiszen a kiadók, producerek és némiképpen a hangmérnökök, na meg a technológia kénye-kedvének vagyunk kiszolgáltatva.

Számomra a jó rendszer az, ahol arra tudok figyelni a zenében, amire csak szeretnék, mert a hangrendszer nem kényszerít rám semmilyen hangzási tulajdonságot, amin keresztül kell aztán a zenét megtalálnom. Műfajtól függetlenül.

Avatar
Tctronic
Beköltözött
Beköltözött
Hozzászólások: 2815
Csatlakozott: 2014.06.26., csüt. 12:00
Értékelés: 2722
Tartózkodási hely: Kistarcsa

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Tctronic »

A nagyon kis teljesítményű erősítőknek is lehet létjogosultsága. Az Avantgarde-nál is érzik, hogy egy ilyen erősítők a nagyon jó közép és magas tartományuk mellett, nagy háromutas hangfal mély sugárzóját (még ha tölcsére akkor sem) nem tudják meghajtani rendesen. Ezért jött létre az Avantgarde Mezzo. Itt a mélysugárzót saját beépített érősítővel (+DSP) hajtják, de e-mellett a közép és magas sugárzó tölcséres részét már akár egy említett 1,5 Wattos erősítővel is ki lehet szolgáni. (170 Hz-28KHz)

Véleményem szerint ez egy nagyon jó ötlet és kialakítás, valószínűleg nagyon jó hangminőséget tud produkálni (Ha van hozzá egy mondjuk 1,5 Wattos szuper csöves)
"A szépség nem maguknak a dolgoknak a tulajdonsága, hanem pusztán az azokat szemlélő elmében keletkezik."

Online
Avatar
kaef2
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 6739
Csatlakozott: 2008.01.07., hétf. 20:53
Értékelés: 3630

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: kaef2 »

revox írta:
2024.06.08., szomb. 22:37
Rock60 írta:
2024.06.08., szomb. 21:53
sutemenyx írta:
2024.06.08., szomb. 21:04

... Ez esetben hiába az egyszerűség, az egyik fokozatos nem volt alkalmas a feladatra. Más driverrel nagyon sokkal jobb lehetett volna, ugyancsak akár 1 csővel. Kondo nem nagyon használt ilyeneket, szerette pl finom, izmos 5687-ekkel hajtani a végcsöveket.

Egy 1.5 Wattos Kondó talán jobb lehetne a Kageki - nél is, a kevesebb alkatrész okán.

abban a posztban megépült egy olyan szélessávú, ami azóta se született... de ez csak azért érdekes. hogy amit említesz. nem biztos. hogy igaz kenne, 1,5Watt jól hangzik, meg olyan májerség, de valójában még a 100dB érzékenységhez se használható korlátlanul. ha meg elmegyünk pl Avanatgardeozni, a 7-10watt is kevés a teljes boldogsághoz. mellesleg régen sok PSE erősítővel (főleg Kondo) próbáltam tölcséreket. de igazából mindig a sajját erősítőjével (AA Model5+) éreztem a tökéletes illesztettséget. (2x25W, PP, félvezető, AB osztály, minimális visszacsatolással. gondolom, a szub miatt). Jómagam sose tudtam megbarátkozni feltétel nélkül a tölcsér+ SE csövesekkel, de a 1,5Watt is addig jó, hiába 100+ dB verziótól függően, amíg esti, zsenge zenehallgatásra használod. Bááár, lehet arra se. nálam pl volt 18Watt SE is, az is betérdelt elég hamar. Xal az az 1,5 Watt igen erős kompromisszum lenne, bármit kötsz elé. Nálam most PP kapcsolás hajta a tölcsért. 2x30Watt kb, A osztály, minimális visszacsatolás, mint a gyári erősítője, csak csöves és több benne az ezüst. Egyszer már volt PP 2A3 erősítőm (the FIRST) és az nem rogyott meg a tölcsérektől, de a 7,5Watt a 102dB-hez is kevés volt. vagyis jobb hozzá a PP 25-30 Watt... Valójában ritkán kell nagyobb hangnyomás, mint amit a 1,5W tud ilyen érzékenység mellett, de nem baj, ha a lehetőség ott van a rendszeben :rolleyes: röviden: 1,5wattos Kondo erősítő nem életszerű. de semmilyen erősítő nem az 1,5wattal. persze, szerintem...
Nálam az Avantgarde Triok mellett 2 aktív REL Studio szub dolgozott a kb 30m2-es lakótelepi magas földszinti szobában.
A Trió basszus tölcsére az un szferikus tölcsér kialakítás miatt 90 Hz-en, 6 dB meredekséggel ejtette a mélyeket, vagyis nem kellett mellé egy felüláteresztő szűrő, ebből a szempontból könnyű volt a szubbal az integrálás (más szempontból meg nehéz).

Vagyis a 1,5W-nak nem kellett mélysugárzással sokat bajlódnia, azt elintézte a két REL szub.

Akkoriban (és otthoni zenehallgatás esetében ez azóta sem sokat változott) az érdekelt, hogy nekem kedves és kellemes tonalitással, jó dinamikával szólaljon meg az a pár ezer cd, ami volt, benne közel 2 ezer progresszív rock zenével. Az un részletek, meg felbontás, meg tér már akkor sem igazán izgatott fel, sokkal jobban érdekelt a zene "folyékonysága", ritmikájának, hangszíneinek, szólamainak reprodukálása). Nem érdekelt sem a koncerthangerő, sem az ún koncertélmény reprodukálása, az un valósághűség sem, csak azt szerettem volna elérni, hogy szeressem, amit hallok, a szomszédok és persze a család, két kicsi gyerekkel, erős zavarása nélkül (lakótelepi lakás!). Persze akkor már évek óta csináltam saját DSD koncertfelvételeket is, enyém volt a régióban az első dCS DSD-t is tudó A/D konverter (és egy speciális DAT magnó, amin ment a DSD rögzítés), tehát lett volna felvétel, amin a valósághűséget is kipróbálhatom, de inkább az eseményrögzítés érdekelt már akkor is (mint most a My Reel Club esetében).

Erre a 1,5W tökéletesen elég volt és a 6W-os Kageki sem a hangerejével vagy dinamikájával, részleteivel volt "jobb" vagy inkább tetszett nekem jobban, hanem a ritmikai finomságaival, és a már említett "folyékonyságával", amikor az ember agya már nagyon várja a következő hangjegyet, amitől igazán jó zenét hallgatni.

Anno Csontos István nagyon szerette volna, ha megveszem az Ő Ongakuját és Ő meg a Kagekit. El is hozta az Ongakut hozzám, meghallgattuk és aztán megállapítottuk, hogy az én körülményeim közepette nem tetszett egyikünknek sem jobban, mint a 45-ös.

Online
Avatar
revox
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 13878
Csatlakozott: 2005.06.27., hétf. 10:13
Értékelés: 4356
Kapcsolat:

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: revox »

shany írta:
2024.06.09., vas. 08:18
sutemenyx írta:
2024.06.09., vas. 05:30
“1,5wattos Kondo erősítő nem életszerű. de semmilyen erősítő nem az 1,5wattal”

Hat nagyreszt, de nem feltetlen. 1.5wattal, 100dB érzékenységű hangsugárzóval egy 25nm-es szobában igen hangos zenehallgatást lehet produkálni. Viszont a nagy érzékenység nem egyenlő a könnyen hajthatósággal, az csak annyit jelent, hogy egységnyi teljesítményből mekkora hangnyomás fog keletkezni. Egyéb paraméterek nem következnek belőle. Mondok egy nagyon jó példát. Vannak a kültéri hangosításra használatos 40-50centis mélysugárzók. Ezek érzékenysége sokszor 100dB körül vagy afelett van, viszont a membránjuk tömege 500-1000g között mozog, tehát nagyon nehéz a mozgó tömeg, amiből az is következik, hogy a lendületük is nagy. Ezt valahogyan meg kellene tudni fogni, erre lenne jó az erősítő magas damping factora, de egy 1.5wattos 45 SE végfoknál ez kb. 4, tehát rendkívül alacsony. Egy ilyen erősítő bár képes lesz hangerőt produkálni egy ilyen hangszórón, de nem lesz felette kontrolja, összevissza fog lengeni csak a tehetetlenségéből és az elektromos csillapítatlanságából adódóan, és csak egy dinamikátlan massza lesz a definiált és dinamikus hang helyett.
Szóval egy 1.5Wattos 45 SE erre alkalmatlan. Viszont ha sikerül találni olyan sugárzót, aminek nagyon könnyű is a mozgó tömege és még baromi érzékeny is, na azzal érdemes lehet próbálkozni. Szélessávúak közt van ilyen. Aztán hogy az egyéb tekintetben is minden igényt kielégít-e, az egy másik kérdés, de attól még a dolog működik.
Van ilyenem, és van 1.5wattos 45-ös SE végfokom is, és szokásom eléggé nagyon gyors elektronikus zenét hallgatni, akár ezen is.
"hangos zenehallgatás": ha egy hangszóró/hangsugárzó kiemel a középsávban, jelentősen/durván torzít, jelentősen kompresszál ( tipikusan ilyenek a "csodálatos" szélessávú hangszórók ) akkor sokkal-sokkal hangosabbnak halljuk, mint pl. az egyenes átvitelű, középsávban rendkívül alacsony torzítású, extrém dinamikai átfogású Avangarde tölcsért. Amennyiben hasonló hangnyomással ( hangnyomás csúcsok ) hallgatjuk ezeket a hangsugárzókat, akkor az Avantgarde sokkal halkabban ( a forráshoz, hanganyaghoz hűen ) szól. Megfordítva, ugyanahhoz a (ordító)hangosság érzethez nagyobb teljesítményt kíván.

menbrántömeg-kontrolláltság:
A kontroll és mozgáscsillapítás kétféle módon jön létre: akusztikus és elektromos úton.
Az említett nagy memrántömegű és nagy memránfelületű hangszórók a membránfelületükhöz képest relatíve kis térfogatú dobozba vannak építve, így membránmozgás csillapításának nagyobbik részét adja a dobozba zárt "légrugó", amely mellesleg jóval lineárisabb csillapítást ad, mint az egyéb, hangszóróba épített csillapító elemek/mechanizmus. Ezért hívják ezt a fajta működést akusztikus felfüggesztésnek...
( amint elkezdjük csökkenteni a doboz-, így a bezárt térfogat nagyságát, akkor el tudunk jutni, pl. egy 15 cm-es, pillemembrános hangszóró csillapítottságához.... )
Az elektromos oldal csillapításához pedig hozzátarozik, hogy a nagyobb membrántömeghez sokkal-sokkal erősebb "mágnest", "motort" használnak. Az a 3Ohm a hangsugárzó kapcsain ugyanazt a csillapítást is el tudja érni, ez csupán a műszaki tervezés kérdése...
jajjaj. azért össze ne kapjatok :rolleyes:
nálam jól megfér a nagy tölcsér és a kisebb szélessáv is. nyilván, a kicsiktől nem azt várom el. sokszor csak tévénézős hangerőn szólnak. De pl a majdnem negyedik pár, amit már nem tudtam megvenni, mert nincs hova eltenni, már egész hangos is tud lenni, és még nem kezd torzítani, de az 21 centis.

egyébként a tölcsérre ez tényleg igaz. Ha eljön valaki. sokszor esik abba a csapdába. hogy halknak hallja, ha nem toljuk, de akkor felhívom arra a figyekmét, hogy már emelt hangon tudunk csak beszélgetni, xal nem olyan halk ez már, csak nem bánt. Aztán. 25m²-en ennek hol van vége? Ha a saját erősítővel hajtom, ami 25W, 100as skálán 80-nál még nem torz, de úgy bepréseli a levegőt a melkasban, hogy már fájdalom hallgatni. kb, mintha élő rockoncerten a hangfal elé állítanának. de ez már nem tekinthető értelmes zenehallgatásnak. én is csak riogatásra használtam ezt a rudását :rolleyes: Nyilván ezel nem összevethető, se váltós, se egyutas, normál hangsugárzó, hangnyomás vagy sávszélek terén.

jól leoffiltuk a művész-nem művész, és 2 kondi, vagy 10ezer témákat :smile46:
avantgardeAcoustic, kondo, 47Lab, RS Laboratory, operaConsonanceLP5, twAcustic, vivLab, artemisLabs, zyx, hana, Quad CDP, KSL, TakeT, audioNote, furuyamaAudioLab, vdHul, tiglon, daruma, SaSuPa, onzow, loricraft, townshend, tmpAnt, hitachiSax
halfnote.hu

Online
Avatar
revox
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 13878
Csatlakozott: 2005.06.27., hétf. 10:13
Értékelés: 4356
Kapcsolat:

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: revox »

sutemenyx írta:
2024.06.09., vas. 05:30
“1,5wattos Kondo erősítő nem életszerű. de semmilyen erősítő nem az 1,5wattal”

Hat nagyreszt, de nem feltetlen. 1.5wattal, 100dB érzékenységű hangsugárzóval egy 25nm-es szobában igen hangos zenehallgatást lehet produkálni. Viszont a nagy érzékenység nem egyenlő a könnyen hajthatósággal, az csak annyit jelent, hogy egységnyi teljesítményből mekkora hangnyomás fog keletkezni. Egyéb paraméterek nem következnek belőle. Mondok egy nagyon jó példát. Vannak a kültéri hangosításra használatos 40-50centis mélysugárzók. Ezek érzékenysége sokszor 100dB körül vagy afelett van, viszont a membránjuk tömege 500-1000g között mozog, tehát nagyon nehéz a mozgó tömeg, amiből az is következik, hogy a lendületük is nagy. Ezt valahogyan meg kellene tudni fogni, erre lenne jó az erősítő magas damping factora, de egy 1.5wattos 45 SE végfoknál ez kb. 4, tehát rendkívül alacsony. Egy ilyen erősítő bár képes lesz hangerőt produkálni egy ilyen hangszórón, de nem lesz felette kontrolja, összevissza fog lengeni csak a tehetetlenségéből és az elektromos csillapítatlanságából adódóan, és csak egy dinamikátlan massza lesz a definiált és dinamikus hang helyett.
Szóval egy 1.5Wattos 45 SE erre alkalmatlan. Viszont ha sikerül találni olyan sugárzót, aminek nagyon könnyű is a mozgó tömege és még baromi érzékeny is, na azzal érdemes lehet próbálkozni. Szélessávúak közt van ilyen. Aztán hogy az egyéb tekintetben is minden igényt kielégít-e, az egy másik kérdés, de attól még a dolog működik.
Van ilyenem, és van 1.5wattos 45-ös SE végfokom is, és szokásom eléggé nagyon gyors elektronikus zenét hallgatni, akár ezen is.
Ja. Ennyire nem akartam belemenni és pont ez volt még eszemben, hogy egy váltómentes,könnyű hangszórót meg tud hajtani. Kürthy japán nagy FALa kb 100dB és ilyen. Azon hallgattunk Merczbow, vagy Einstürzende koncertet és a 7-8 Wattos Souga (Kondo) lenyomja. De szerintem 1,5W ott is kevés lenne a hangos, tehát nem épeszű, általános zenehallgatáshoz. És mivel egy Kondo erősítő 20-80mill között mozog, úgy érzem, nem piacképes ennyi pénzért 1,5 Watt, az emberek nem kompromisszumot vesznek ennyiért. De, persze, azt odaírhattam volna, hogy más sztori, aki épít és nem abnormális módon zenél :smile53:

Nálam úgy néz ki, valami laza zongoramüvel kezdek (Chopin 1950-60-ból) és pikk-pakk, kb 2 átkötéssel eljutok a Photek-hez. Nemrég "fedeztük fel" az RLC206-os egyutast, amin baromi jól szól, de a tölcséreken más a történet, de sz RLC csak 450ezer, tölcsér meg ma már nincs 10mill alatt. Más az elvárás :) Amúgy a csúcs Kondo ma a Kagura végfok, ami kb 60kg 50W és 80mill. Ft (+ előfok). Ha ettől jobb hangú 1,5 Wattot építenének, ki venné meg és mennyiétt adnák?

Amúgy mibpnden tiszteletem Kondoé, és bárkié, aki "bolhapowert" épít, de a világ változik, a mai kor audiofüle már nem csak Toscaninit hallgat és főleg nem ennyiér ezt jól érzi Masaki, aki ezek mentén kicsit átszabta a kondoi örökséget... :smile53:


youtu.be/9qJKxaWb0_A
avantgardeAcoustic, kondo, 47Lab, RS Laboratory, operaConsonanceLP5, twAcustic, vivLab, artemisLabs, zyx, hana, Quad CDP, KSL, TakeT, audioNote, furuyamaAudioLab, vdHul, tiglon, daruma, SaSuPa, onzow, loricraft, townshend, tmpAnt, hitachiSax
halfnote.hu

Online
Avatar
chord_
Fórumlakó
Fórumlakó
Hozzászólások: 936
Csatlakozott: 2020.05.28., csüt. 17:29
Értékelés: 1008

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: chord_ »

kammerer írta:
2024.06.08., szomb. 23:15


De az is következetlenség, hogy egy bevallottan hibásan - megengedem, metaforikusan - használt szóalakot ("jobban szól...") hibásan továbbhasználva olyasmit írsz, hogy "ami miatt az élmény túlnő a valós koncertélményen". Én azt mondtam erre, hogy ez más élmény. Más. Ez az élmény nem a "valós koncertélményre" vonatkozik, hanem a hifizésre önmagára, éppen mint a hifi olyan szélsőértéke, amely éppen a valóságos élménytől függetlenedik, ahogy írtam, helyettesíti azt. Nem hozzá-adott érték, hanem más érték - ha(!) érték. Nem túlnő a valós koncertélményen, hanem más irányba nő. Más élmény. Nem hozzáadottérték élmény.
Hogy úgy mondjam, hozzáadott-torzítás élmény, höhö.
Mindenki az élményt keresi a hifizésben.
Akad, aki ezt kizárólag az élőzene-hasonlatossághoz kapcsolja.
Részemről - én biztosan többet akarok.:)
Blog: Komoly Zenei Ajánló
Pro-Ject RS2-T - Gustard A26 - Heed Nexus - Spendor SP1 - Radnai kábelek

Avatar
shany
Fórumlakó
Fórumlakó
Hozzászólások: 604
Csatlakozott: 2015.02.10., kedd 11:38
Értékelés: 354

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: shany »

sutemenyx írta:
2024.06.09., vas. 05:30
“1,5wattos Kondo erősítő nem életszerű. de semmilyen erősítő nem az 1,5wattal”

Hat nagyreszt, de nem feltetlen. 1.5wattal, 100dB érzékenységű hangsugárzóval egy 25nm-es szobában igen hangos zenehallgatást lehet produkálni. Viszont a nagy érzékenység nem egyenlő a könnyen hajthatósággal, az csak annyit jelent, hogy egységnyi teljesítményből mekkora hangnyomás fog keletkezni. Egyéb paraméterek nem következnek belőle. Mondok egy nagyon jó példát. Vannak a kültéri hangosításra használatos 40-50centis mélysugárzók. Ezek érzékenysége sokszor 100dB körül vagy afelett van, viszont a membránjuk tömege 500-1000g között mozog, tehát nagyon nehéz a mozgó tömeg, amiből az is következik, hogy a lendületük is nagy. Ezt valahogyan meg kellene tudni fogni, erre lenne jó az erősítő magas damping factora, de egy 1.5wattos 45 SE végfoknál ez kb. 4, tehát rendkívül alacsony. Egy ilyen erősítő bár képes lesz hangerőt produkálni egy ilyen hangszórón, de nem lesz felette kontrolja, összevissza fog lengeni csak a tehetetlenségéből és az elektromos csillapítatlanságából adódóan, és csak egy dinamikátlan massza lesz a definiált és dinamikus hang helyett.
Szóval egy 1.5Wattos 45 SE erre alkalmatlan. Viszont ha sikerül találni olyan sugárzót, aminek nagyon könnyű is a mozgó tömege és még baromi érzékeny is, na azzal érdemes lehet próbálkozni. Szélessávúak közt van ilyen. Aztán hogy az egyéb tekintetben is minden igényt kielégít-e, az egy másik kérdés, de attól még a dolog működik.
Van ilyenem, és van 1.5wattos 45-ös SE végfokom is, és szokásom eléggé nagyon gyors elektronikus zenét hallgatni, akár ezen is.
"hangos zenehallgatás": ha egy hangszóró/hangsugárzó kiemel a középsávban, jelentősen/durván torzít, jelentősen kompresszál ( tipikusan ilyenek a "csodálatos" szélessávú hangszórók ) akkor sokkal-sokkal hangosabbnak halljuk, mint pl. az egyenes átvitelű, középsávban rendkívül alacsony torzítású, extrém dinamikai átfogású Avangarde tölcsért. Amennyiben hasonló hangnyomással ( hangnyomás csúcsok ) hallgatjuk ezeket a hangsugárzókat, akkor az Avantgarde sokkal halkabban ( a forráshoz, hanganyaghoz hűen ) szól. Megfordítva, ugyanahhoz a (ordító)hangosság érzethez nagyobb teljesítményt kíván.

menbrántömeg-kontrolláltság:
A kontroll és mozgáscsillapítás kétféle módon jön létre: akusztikus és elektromos úton.
Az említett nagy memrántömegű és nagy memránfelületű hangszórók a membránfelületükhöz képest relatíve kis térfogatú dobozba vannak építve, így membránmozgás csillapításának nagyobbik részét adja a dobozba zárt "légrugó", amely mellesleg jóval lineárisabb csillapítást ad, mint az egyéb, hangszóróba épített csillapító elemek/mechanizmus. Ezért hívják ezt a fajta működést akusztikus felfüggesztésnek...
( amint elkezdjük csökkenteni a doboz-, így a bezárt térfogat nagyságát, akkor el tudunk jutni, pl. egy 15 cm-es, pillemembrános hangszóró csillapítottságához.... )
Az elektromos oldal csillapításához pedig hozzátarozik, hogy a nagyobb membrántömeghez sokkal-sokkal erősebb "mágnest", "motort" használnak. Az a 3Ohm a hangsugárzó kapcsain ugyanazt a csillapítást is el tudja érni, ez csupán a műszaki tervezés kérdése...

Online
Avatar
tunerman
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2919
Csatlakozott: 2007.09.21., pén. 17:26
Értékelés: 2753
Tartózkodási hely: Tatabánya

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: tunerman »

Hogy úgy mondjam, hozzáadott-torzítás élmény, höhö.
Szóval - nem akarnám elvinni a témát műszaki :D okfejtésekkel elvinni más írányba, de ez a THD téma újabb korunkban szerintem egy tervezési filózófia terméke lett.
Nem is lehetne másképpen, mivel az évtizedek óta, közismert elvek alapján épülő félvezetős/elektroncsöves erősítők láthatóan NEM tartalmaznak semmit, ami indokolhatóvá tenné ezt a "hifis élményt" hallgatásuknál.
Így szerény véleményem szerint a mai hihetetlen modern mérőparkokat kihasználva - erre a felismert célra - vezetik meg az emberek jobb hangra vágyó nagy részét.
TJ.
LP: Lurné J1/Air Tangent 1B/Kiseki Agaat, PHONO: Twin Servo MCRIAA, AMPLIFIER: Münchhausen drive V-FET SE, CD: Philips CD100 trial run no NFB, TUNER: REL Precedent, CASSETTE: Nakamichi 1000/II, REEL: StellaMaster(SP-8) SPEAKER: Lowther Acousta 115/P6/7M, HEADPHONES: Stax SRA-14S/SR-009

Avatar
sutemenyx
Törzsgárda
Törzsgárda
Hozzászólások: 5346
Csatlakozott: 2015.12.09., szer. 17:08
Értékelés: 2876
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: sutemenyx »

“1,5wattos Kondo erősítő nem életszerű. de semmilyen erősítő nem az 1,5wattal”

Hat nagyreszt, de nem feltetlen. 1.5wattal, 100dB érzékenységű hangsugárzóval egy 25nm-es szobában igen hangos zenehallgatást lehet produkálni. Viszont a nagy érzékenység nem egyenlő a könnyen hajthatósággal, az csak annyit jelent, hogy egységnyi teljesítményből mekkora hangnyomás fog keletkezni. Egyéb paraméterek nem következnek belőle. Mondok egy nagyon jó példát. Vannak a kültéri hangosításra használatos 40-50centis mélysugárzók. Ezek érzékenysége sokszor 100dB körül vagy afelett van, viszont a membránjuk tömege 500-1000g között mozog, tehát nagyon nehéz a mozgó tömeg, amiből az is következik, hogy a lendületük is nagy. Ezt valahogyan meg kellene tudni fogni, erre lenne jó az erősítő magas damping factora, de egy 1.5wattos 45 SE végfoknál ez kb. 4, tehát rendkívül alacsony. Egy ilyen erősítő bár képes lesz hangerőt produkálni egy ilyen hangszórón, de nem lesz felette kontrolja, összevissza fog lengeni csak a tehetetlenségéből és az elektromos csillapítatlanságából adódóan, és csak egy dinamikátlan massza lesz a definiált és dinamikus hang helyett.
Szóval egy 1.5Wattos 45 SE erre alkalmatlan. Viszont ha sikerül találni olyan sugárzót, aminek nagyon könnyű is a mozgó tömege és még baromi érzékeny is, na azzal érdemes lehet próbálkozni. Szélessávúak közt van ilyen. Aztán hogy az egyéb tekintetben is minden igényt kielégít-e, az egy másik kérdés, de attól még a dolog működik.
Van ilyenem, és van 1.5wattos 45-ös SE végfokom is, és szokásom eléggé nagyon gyors elektronikus zenét hallgatni, akár ezen is.
Audiomeca J1 + Airtangent + Kiseki Blue NS, Phono 23 prototípus, Streamer 23 prototípus, Sofia 19 Signature erősítő, Galactic JCS 22 ezüst kábelek

http://saboaudio.eu

Avatar
kammerer
Nincs visszaút
Nincs visszaút
Hozzászólások: 197
Csatlakozott: 2016.03.16., szer. 14:53
Értékelés: 117
Tartózkodási hely: Veszprém

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: kammerer »

chord_ írta:
2024.06.08., szomb. 22:51
kammerer írta:
2024.06.08., szomb. 21:55
Még mindig az alkatrészek lehetséges hatásához. Szerencsére Rock újraidézte, hogy mihez képest mondott mit Jenő. Menjünk vissza az origóhoz.

...

Na most, aki egyetért azzal, hogy a technológiánk miatt csak kevéssé tud a konzervzene hű lenni az élőzenéhez, az következetlen akkor, amikor amellett érvel, hogy a hifi készülék fel tudja javítani a beleérkező jelfolyamot "hozzáadott-érték alapon". A feljavítás ugyanis azt kell jelentse, hogy jobban hasonlít a konzervzene az élőzenére a feljavító készülékkel, mint anélkül. Ezért mondta Jenő, hogy az illető feltalálta az örökmozgót.
Nem értitek. Teljesen másról van szó.
A 'feljavítás' egy pontatlan szóalak. Nem feljavít, hanem, ahogy helyesen írtad, nagyobb hifis élményt ad. A 'hozzáadott-érték' az pedig valami olyasmi faktor, amely adott esetben nem bizonyos, hogy az élőzene sajátja. Az ilyen megközelítéssel összeállított rendszerek sem tudnak csodát tenni, ez az örökmozgó analógia szimplán rossz. Veszítenek, természetesen, a készülékek és a technológiai korlátok miatt, mint bármelyik másik lánc, de a veszteség 'beismerve', és nincs örök-elégedetlen loholás az élő hang után.
Inkább a másik oldalt, a láthatatlant, a mérhetetlent, az 'X faktort' tolják, ami miatt libabőr lesz, ami miatt éjszakai zenehallgatások szinte rítus-szerűek lehetnek, ami miatt az élmény túlnő a valós koncertélményen.
Ehhez mondjuk az kell, hogy legyen koncert-élmény...:)
Meg legyenek igen-igen jó lemezek.
Hogy ez akkor egy kiszínezés?, vagy púder?, felőlem, akár. Felvállalom.

Jenő, ő egy technikai ember, kezében az oszcilloszkóppal, és úgy tűnik, ez neki inkább valami ezo dolog. Nem baj. Én őt egy 'lánglelkű feltalálónak' gondolom, akkor is, ha teljesen másképp gondolkozunk ezen a területen.
De az is következetlenség, hogy egy bevallottan hibásan - megengedem, metaforikusan - használt szóalakot ("jobban szól...") hibásan továbbhasználva olyasmit írsz, hogy "ami miatt az élmény túlnő a valós koncertélményen". Én azt mondtam erre, hogy ez más élmény. Más. Ez az élmény nem a "valós koncertélményre" vonatkozik, hanem a hifizésre önmagára, éppen mint a hifi olyan szélsőértéke, amely éppen a valóságos élménytől függetlenedik, ahogy írtam, helyettesíti azt. Nem hozzá-adott érték, hanem más érték - ha(!) érték. Nem túlnő a valós koncertélményen, hanem más irányba nő. Más élmény. Nem hozzáadottérték élmény.
Hogy úgy mondjam, hozzáadott-torzítás élmény, höhö.

Szerk.: Ne feledjük, amikor hifiről mint valós koncertélményhez viszonyulóról beszélünk, akkor valós koncertélmény címszó alatt akusztikus zenéről, tehát élőzenéről beszélünk, hiszen csak az tudhat viszonyítási alapot adni, hangosított koncert eleve nem tud viszonyítási alapot adni. Ergo az elektronikánk és hangszórónk nem tud hegedűbb lenni a hegedűnél.
Lakott sziget-Bogár a hangyabolyban-Válaszd az életet

Online
Avatar
chord_
Fórumlakó
Fórumlakó
Hozzászólások: 936
Csatlakozott: 2020.05.28., csüt. 17:29
Értékelés: 1008

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: chord_ »

kammerer írta:
2024.06.08., szomb. 21:55
Még mindig az alkatrészek lehetséges hatásához. Szerencsére Rock újraidézte, hogy mihez képest mondott mit Jenő. Menjünk vissza az origóhoz.

...

Na most, aki egyetért azzal, hogy a technológiánk miatt csak kevéssé tud a konzervzene hű lenni az élőzenéhez, az következetlen akkor, amikor amellett érvel, hogy a hifi készülék fel tudja javítani a beleérkező jelfolyamot "hozzáadott-érték alapon". A feljavítás ugyanis azt kell jelentse, hogy jobban hasonlít a konzervzene az élőzenére a feljavító készülékkel, mint anélkül. Ezért mondta Jenő, hogy az illető feltalálta az örökmozgót.
Nem értitek. Teljesen másról van szó.
A 'feljavítás' egy pontatlan szóalak. Nem feljavít, hanem, ahogy helyesen írtad, nagyobb hifis élményt ad. A 'hozzáadott-érték' az pedig valami olyasmi faktor, amely adott esetben nem bizonyos, hogy az élőzene sajátja. Az ilyen megközelítéssel összeállított rendszerek sem tudnak csodát tenni, ez az örökmozgó analógia szimplán rossz. Veszítenek, természetesen, a készülékek és a technológiai korlátok miatt, mint bármelyik másik lánc, de a veszteség 'beismerve', és nincs örök-elégedetlen loholás az élő hang után.
Inkább a másik oldalt, a láthatatlant, a mérhetetlent, az 'X faktort' tolják, ami miatt libabőr lesz, ami miatt éjszakai zenehallgatások szinte rítus-szerűek lehetnek, ami miatt az élmény túlnő a valós koncertélményen.
Ehhez mondjuk az kell, hogy legyen koncert-élmény...:)
Meg legyenek igen-igen jó lemezek.
Hogy ez akkor egy kiszínezés?, vagy púder?, felőlem, akár. Felvállalom.

Jenő, ő egy technikai ember, kezében az oszcilloszkóppal, és úgy tűnik, ez neki inkább valami ezo dolog. Nem baj. Én őt egy 'lánglelkű feltalálónak' gondolom, akkor is, ha teljesen másképp gondolkozunk ezen a területen.
Blog: Komoly Zenei Ajánló
Pro-Ject RS2-T - Gustard A26 - Heed Nexus - Spendor SP1 - Radnai kábelek

Online
Avatar
revox
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 13878
Csatlakozott: 2005.06.27., hétf. 10:13
Értékelés: 4356
Kapcsolat:

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: revox »

Rock60 írta:
2024.06.08., szomb. 21:53
sutemenyx írta:
2024.06.08., szomb. 21:04

... Ez esetben hiába az egyszerűség, az egyik fokozatos nem volt alkalmas a feladatra. Más driverrel nagyon sokkal jobb lehetett volna, ugyancsak akár 1 csővel. Kondo nem nagyon használt ilyeneket, szerette pl finom, izmos 5687-ekkel hajtani a végcsöveket.

Egy 1.5 Wattos Kondó talán jobb lehetne a Kageki - nél is, a kevesebb alkatrész okán.

abban a posztban megépült egy olyan szélessávú, ami azóta se született... de ez csak azért érdekes. hogy amit említesz. nem biztos. hogy igaz kenne, 1,5Watt jól hangzik, meg olyan májerség, de valójában még a 100dB érzékenységhez se használható korlátlanul. ha meg elmegyünk pl Avanatgardeozni, a 7-10watt is kevés a teljes boldogsághoz. mellesleg régen sok PSE erősítővel (főleg Kondo) próbáltam tölcséreket. de igazából mindig a sajját erősítőjével (AA Model5+) éreztem a tökéletes illesztettséget. (2x25W, PP, félvezető, AB osztály, minimális visszacsatolással. gondolom, a szub miatt). Jómagam sose tudtam megbarátkozni feltétel nélkül a tölcsér+ SE csövesekkel, de a 1,5Watt is addig jó, hiába 100+ dB verziótól függően, amíg esti, zsenge zenehallgatásra használod. Bááár, lehet arra se. nálam pl volt 18Watt SE is, az is betérdelt elég hamar. Xal az az 1,5 Watt igen erős kompromisszum lenne, bármit kötsz elé. Nálam most PP kapcsolás hajta a tölcsért. 2x30Watt kb, A osztály, minimális visszacsatolás, mint a gyári erősítője, csak csöves és több benne az ezüst. Egyszer már volt PP 2A3 erősítőm (the FIRST) és az nem rogyott meg a tölcsérektől, de a 7,5Watt a 102dB-hez is kevés volt. vagyis jobb hozzá a PP 25-30 Watt... Valójában ritkán kell nagyobb hangnyomás, mint amit a 1,5W tud ilyen érzékenység mellett, de nem baj, ha a lehetőség ott van a rendszeben :rolleyes: röviden: 1,5wattos Kondo erősítő nem életszerű. de semmilyen erősítő nem az 1,5wattal. persze, szerintem...

Online
Avatar
revox
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 13878
Csatlakozott: 2005.06.27., hétf. 10:13
Értékelés: 4356
Kapcsolat:

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: revox »

Rock60 írta:
2024.06.08., szomb. 21:53
sutemenyx írta:
2024.06.08., szomb. 21:04

... Ez esetben hiába az egyszerűség, az egyik fokozatos nem volt alkalmas a feladatra. Más driverrel nagyon sokkal jobb lehetett volna, ugyancsak akár 1 csővel. Kondo nem nagyon használt ilyeneket, szerette pl finom, izmos 5687-ekkel hajtani a végcsöveket.
Anélkül, hogy értenék hozzá, azt a gyanúmat támasztottad alá - arra céloztam az előbb is - hogy hiába volt egyszerű a kapcsolás, ha rossz koncepció mentén készült el.
Naná, hogy leverte a Kondo Kageni...
Egy 1.5 Wattos Kondó talán jobb lehetne a Kageki - nél is, a kevesebb alkatrész okán.

/ Most olvastam, nagyon jó revox bloggja " A Japán Nagy Fal " /
mi van benne? megyek elolvasni...:D
avantgardeAcoustic, kondo, 47Lab, RS Laboratory, operaConsonanceLP5, twAcustic, vivLab, artemisLabs, zyx, hana, Quad CDP, KSL, TakeT, audioNote, furuyamaAudioLab, vdHul, tiglon, daruma, SaSuPa, onzow, loricraft, townshend, tmpAnt, hitachiSax
halfnote.hu

Avatar
kammerer
Nincs visszaút
Nincs visszaút
Hozzászólások: 197
Csatlakozott: 2016.03.16., szer. 14:53
Értékelés: 117
Tartózkodási hely: Veszprém

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: kammerer »

Még mindig az alkatrészek lehetséges hatásához. Szerencsére Rock újraidézte, hogy mihez képest mondott mit Jenő. Menjünk vissza az origóhoz.

Hifi készülék/rendszer építésének filozófiái két szélső értéket vehetnek fel:
1. A hifi készülék legyen adatjelleggel elektronikailag a lehető legpontosabb, hogy minél kevesebbet torzítson az elektronika elektronikailag az elhangzott zenei eseményen a felvételezés és visszajátszás során. Az ilyen konzervzene az eredeti zenei esemény minél pontosabb megragadására törekszik. Az élőzene élményét hajszolja.
2. Mivel az 1-es pont a technológiánkkal eleve csak nagyon alacsony színvonalon valósítható meg, sokan úgy terveznek hifi készüléket, hogy a konzervzene önálló produkció legyen, azaz ne az elhangzott élőzenére akarjon hasonlítani, mert azt nagyon kevéssé tud, hanem a hifi készülék konzervzenéje önmagára hasonlítson, teremtsen önálló hifizenei élményt, amely élmény az ilyen filozófiát követők szerint helyettesíti az élőzenét. Más élmény. Hifi élmény.

Na most, aki egyetért azzal, hogy a technológiánk miatt csak kevéssé tud a konzervzene hű lenni az élőzenéhez, az következetlen akkor, amikor amellett érvel, hogy a hifi készülék fel tudja javítani a beleérkező jelfolyamot "hozzáadott-érték alapon". A feljavítás ugyanis azt kell jelentse, hogy jobban hasonlít a konzervzene az élőzenére a feljavító készülékkel, mint anélkül. Ezért mondta Jenő, hogy az illető feltalálta az örökmozgót.

Örökmozgót feltalálni lehetetlen a termodinamika jelenleg érvényesnek tekintett alaptételeivel egyetértve. Csak azokat megkerülve lehet(ne) feltalálni.
A konzervzenei jelfolyamot feljavító készüléket feltalálni lehetetlen a hifi "termodinamikai" alaptételeivel egyetértve. Csak azokat megkerülve lehetne. Azaz a konzervzenei jelfolyamot feljavító készüléket csak olyasvalaki találhatna fel, aki szerint lehetséges lenne, hogy a konzervzene jobban hasonlítson az elhangzott és felvett élőzenére, mint maga az elhangzott és felvett élőzene hasonlított önmagára az elhangzásakor.
Örökmozgó - a négyzeten.
A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára kammerer 2024.06.08., szomb. 21:58-kor.
Lakott sziget-Bogár a hangyabolyban-Válaszd az életet

Válasz küldése

Vissza: “Csevegők”