Közelítsük meg gyakorlatiasabban a kérdést...
Ezt kb. fél éve kitárgyaltuk keresztbe-hosszába, de elmondom, mit tudok én erről, persze a dolgok megváltozhatnak. Megváltozhatnak ?
Régen minden kommersz erősítőn a másik száz gomb mellett volt egy loudness gomb - jobb esetben. Ha ezt benyomtad, kb olyan hatása volt, mintha fel tekerted volna a mélyet és a magasat. Hogy erre miért alkalmaztak még egy külön gombot, annak az a magyarázata, hogy ez az elektronika csak kis hangerőn aktívizálódott, a hangerőt növelve folyamatosan csökkent a hatása, ami a vége felé vagy megszűnt, vagy maradt belőle valami, ennek a karakterisztikája gyártótól függően változott. Abban is volt némi eltérés - ez is gyátmánytól függött - hogy a loudness inkább a sávszélek végét emelte jobban a normál hangszínszabályzóhoz képest.
A "jobb esetben " arra vonatkozik, hogy voltak olyan erősítők is, amiken állandóan aktív volt ez az elektronika, nem volt gomb, amivel kikapcsolható lett volna . / Videoton Orpheus, Cleopátra...stb.../
Lehet, hogy a szó szerinti fordítás szerint nem "fiziológiai hangszínszabályzó " a jelentése, de hifis körökben ez a kifejezés volt ismert és ki is fejezi a hatámechanizmus lényegét :
Halkan hallgatva a zenét, hogy a hang ne tűnjön sávhatároltnak, az elektronika kicsit " besegített "a fülnek.
Fiziológlai kiegyensúlyozottságot teremtett, vagy legalább is, az volt a cél...