
A hegedűs miért nem hegedáll, a zongorista meg zongorül?? Persze, a magas és mély hangrendű magánhangzók miatt....
a duda dudál, de a kan nem kanál

Talán nem bonyolult ez sem. Ha a reflektor reflektál, a kompresszor komprimál és az ekvalizer ekvalizál, akkor a diffúzor vélhetően mit csinál?
Új ige a láthatáron: diffuzálni, még sosem hallottam, de érdekesfapaci írta: ↑2023.12.05., kedd 16:19Diffúz felületet sok módon létre lehet hozni, nem kell ehhez olyan tudományos kalkuláció. Ha esetleg felcserész néhány hasábot, semmit sem fogsz érzékelni. Inkább azt a kérdést firtatnám, hogy miből gondolod a diffúzorok szükségességét és miért pont a megjelölt frekvencia sávban akarsz diffúzálni.peterson írta: ↑2023.12.05., kedd 16:06Nagyjából ott, ahol az ábra is mutatja, de gyakorlatilag kísérletezés lenne, mert egyenlőre nincs mit mérni. (A zenehallgató szoba még csak készül és csak akkor gondoltam méretni mikor már a padló-falburkolatok, bútorok, lemezek, készülékek is bennt vannak. ) Viszont ami fa anyagom van az 48*48 mm keresztmetszetű, és gongoltam megnézem milyen változást okoz ez, illetve ha a hosszakkal is "játszom".
Ott van az, csak megváltozott címük, és online lett.
Diffúz felületet sok módon létre lehet hozni, nem kell ehhez olyan tudományos kalkuláció. Ha esetleg felcserész néhány hasábot, semmit sem fogsz érzékelni. Inkább azt a kérdést firtatnám, hogy miből gondolod a diffúzorok szükségességét és miért pont a megjelölt frekvencia sávban akarsz diffúzálni.peterson írta: ↑2023.12.05., kedd 16:06Nagyjából ott, ahol az ábra is mutatja, de gyakorlatilag kísérletezés lenne, mert egyenlőre nincs mit mérni. (A zenehallgató szoba még csak készül és csak akkor gondoltam méretni mikor már a padló-falburkolatok, bútorok, lemezek, készülékek is bennt vannak. ) Viszont ami fa anyagom van az 48*48 mm keresztmetszetű, és gongoltam megnézem milyen változást okoz ez, illetve ha a hosszakkal is "játszom".
Nagyjából ott, ahol az ábra is mutatja, de gyakorlatilag kísérletezés lenne, mert egyenlőre nincs mit mérni. (A zenehallgató szoba még csak készül és csak akkor gondoltam méretni mikor már a padló-falburkolatok, bútorok, lemezek, készülékek is bennt vannak. ) Viszont ami fa anyagom van az 48*48 mm keresztmetszetű, és gongoltam megnézem milyen változást okoz ez, illetve ha a hosszakkal is "játszom".
Milyen sávban akarsz diffúzálni?
fapaci írta: ↑2023.11.12., vas. 09:43Emlékeim szerint jártam nálad, de az talán egy másik szoba lehetett, az újat nem ismerem.supravox írta: ↑2023.11.12., vas. 08:55Az már segít a helyzeten ha a plafon nem vízszintes?
A mostani szoba is kvázi négyzet alapú, de a mennyezet kb. 8 fokos. Nem csak a saját benyomásaim de a nálam hallgatózó népek is csodálkoztak,hogy nincs basszusanomália. Nyílván mérve lehetne bajokat találni de tényleg jó zenét hallgatni. 0 akusztikai beavatkozás nélkül.
Csodák nincsenek, de vannak szerencsés esetek. Előfordul néha, hogy a felmérés után azt kell mondjam, nincs szükség korrekcióra, de ez az esetek maximum 5-10 százaléka, a többinél vérzik a torok. Meglepődnétek annak láttán, hogy néhányan milyen áldatlan körülmények között próbálnak zenét hallgatni, néha meglepően drága rendszereket felhalmozva (feleslegesen). Pont a sok vállalhatatlan helyzet miatt alakult ki bennem a karakán hozzáállás, hogy bárki bármit is állít, az akusztika fontossága mindenek feletti.
Pár hete voltam Szolnokon egy vályogházban, ahol a nagy tér és szerencsés forma, megtört felületek miatt olyan jó volt a helyzet, hogy csak néhány bútort kellett áthelyezni és máris célba értünk. Sokan azt hiszik, az akusztikai kezelés panelek vásárlásából áll, pedig néha elég gondolkodni.
Emlékeim szerint jártam nálad, de az talán egy másik szoba lehetett, az újat nem ismerem.supravox írta: ↑2023.11.12., vas. 08:55Az már segít a helyzeten ha a plafon nem vízszintes?
A mostani szoba is kvázi négyzet alapú, de a mennyezet kb. 8 fokos. Nem csak a saját benyomásaim de a nálam hallgatózó népek is csodálkoztak,hogy nincs basszusanomália. Nyílván mérve lehetne bajokat találni de tényleg jó zenét hallgatni. 0 akusztikai beavatkozás nélkül.
Nálam is párhuzamosak a falak, a méretezés (talán még veled is egyeztettem anno) viszont rettentően sokat hozott a konyhára, gyakorlatilag azonnal hallgatható volt a zene, nagyobb anomáliák nélkül, értem ezalatt a kiemeléseket, kioltásokat. Az eredetileg tervezett hangsugárzó hely változott bútorozás után egy keveset.fapaci írta: ↑2023.11.12., vas. 09:33Ez is megoldás lehet ott, ahol az épület már áll és azon belül kell kialakítanunk egy helyiséget, bár így elég sok helyet elveszítünk. Az alábbi kép Pécsen készült, ahol egy meglévő, nem is fiatal házban kellett kialakítani dedikált zenehallgató szobát, itt is előtétfalat alkalmaztunk:
Az előtétfal nagy divat a házimozisoknál mostanában, bár ott a hangszigetelés is feladat általában. Akusztikailag akkor van értelme és akkor változtatja meg a helyiség akusztikai geometriáját, ha az új fal masszív, merev szerkezetből épül. Az egyrétegű gipszkarton előtétfal - amit a laikusok többsége épít - a basszushangok szempontjából szinte ott sincs, az alacsony frekvenciás hanghullámok áthaladnak rajta és az eredeti falakról verődnek vissza. Sokan a fali vakolás, glettelés, javítás folyamatát próbálják megúszni az olcsó(nak tűnő) előtétfallal, de sok esetben többet ártanak vele, mint javítanak a helyzeten. A vékonyka gipszkarton lap membránként is képes üzemelni, rezonáns viselkedésével szépen feltolja a torzítást a pár száz hertzes sávban, ez gyönyörűen látszik a mérési görbéken. Stb, stb...
Épp tegnap beszéltük át a megrendelővel egy most épülő faház kialakítását, ahol már a tervezési szakaszban fontos szerepet kap az akusztika. Bár ott párhuzamosak lesznek a falak, a könnyűszerkezetes építés, a jól átgontolt rétegrend és a barátságos, diffúz hatást is kifejtő burkolatok miatt Fibonacci varázslás nélkül sem kell majd küzdeni az állóhullámokkal, magas utózengéssel, utólagos variálás nélkül is ideális környezet lesz a hangzás és a látvány alapján. Ezt egy helyszíni méréssel ellenőrizzük majd, aminek eredménye alapján még változtathatunk a szoba berendezésén, de panelekre biztosan nem lesz szükség.
Az akusztikai tervezésnek része a hangforrások elhelyezése is. Ennél az esetnél a megrendelő még abba is belement, hogy a hangdobozok (B&W 800-as széria) masszív beton alapzatot kapjanak, míg a szoba többi részén a padló is könnyűszerkezetes lesz komoly szigeteléssel és elnyelő rétegekkel. Persze ennek is ára van, a visszaverődések hiánya miatt némileg nagyobb erősítő teljesítményre lesz szükség, mint egy szokványos beton, vagy téglaházban, de a meglévő hangrendszernek ez nem lesz probléma.
Ez is megoldás lehet ott, ahol az épület már áll és azon belül kell kialakítanunk egy helyiséget, bár így elég sok helyet elveszítünk. Az alábbi kép Pécsen készült, ahol egy meglévő, nem is fiatal házban kellett kialakítani dedikált zenehallgató szobát, itt is előtétfalat alkalmaztunk:
Az már segít a helyzeten ha a plafon nem vízszintes?
Ok, ok, de az nem egy lehetséges opció, hogy dupla fallal oldják meg? Értem ezalatt, hogy az épület kívülről szabályos alakú, így a tetővel nincs nagy gond, viszont belül előtét falak vannak, melyek nem 90 fokos szöget zárnak be.
Jó, jó, Te győztél. De ha egy szobát, épületet zenehallgatásra tervezek, eleve nem téglatest formát javaslok.
Ez így igaz. Mert a "jól tervezett" azt is jelenti, a szükséges, optimális akusztikai elemek, diffuzor-elnyelő funkciók be vannak építve falakba, padló-mennyezetbe. Hozzá "tervezve" a várható bútor, kárpit, zene rendszer és hallgatási pozíció. Az is tervezési szempont, ha lehet ne hasáb-kocka alakzat legyen a beltér, ha bár ez utóbbi a legnagyobb építési feladat. De ha dedikált zene-hifi épületről van szó, akkor ez is megvalósítható. Ezzel közelítünk a színház, koncert terem tervezési-építési szempontokhoz. Az persze nem baj, ha elkészülte után még lehet keveset módosítani a hangzáson, lecsengés, állóhullámok, hangzás arányokon úgy, hogy azok alig látszódjanak, simuljanak be a térbe-falakhoz. Faló talán részt vett ilyen szintű home-hifi-zene épület tervezésben, lássunk erre példát.fapaci írta: ↑2023.11.11., szomb. 19:39Az építkezés a tervezéssel indul.dixie-chicken írta: ↑2023.11.11., szomb. 16:34kezdésnek,alapnak nem rossz,nem a felületek kezelésével,akusztikai elemek elhelyezésével indul egy épitkezés...finomitani lehet azon ami jó...
Egy jól megtervezett szobában utólagosan elhelyezett akusztikai panelekre nincs is szükség. Na de már csak a szavakkal zsonglőrködünk.
a tervezéshez meg kellenek méretekfapaci írta: ↑2023.11.11., szomb. 19:39Az építkezés a tervezéssel indul.dixie-chicken írta: ↑2023.11.11., szomb. 16:34kezdésnek,alapnak nem rossz,nem a felületek kezelésével,akusztikai elemek elhelyezésével indul egy épitkezés...finomitani lehet azon ami jó...
Egy jól megtervezett szobában utólagosan elhelyezett akusztikai panelekre nincs is szükség. Na de már csak a szavakkal zsonglőrködünk.
Az építkezés a tervezéssel indul.dixie-chicken írta: ↑2023.11.11., szomb. 16:34kezdésnek,alapnak nem rossz,nem a felületek kezelésével,akusztikai elemek elhelyezésével indul egy épitkezés...finomitani lehet azon ami jó...
kezdésnek,alapnak nem rossz,nem a felületek kezelésével,akusztikai elemek elhelyezésével indul egy épitkezésfapaci írta: ↑2023.11.11., szomb. 09:57Ez így ebben a formában inkább a Kiskegyed valamelyik konyhatudományos rovatába illik.dixie-chicken írta: ↑2023.11.11., szomb. 07:33... a Fibonacci elveket követtve a méretezésnél épitett egy haverom zeneszobát...gyakorlatilag minden jó szólt ott,függetlenül hogy Quad ES63,JBL 222 Disco,Tannoy DC15 volt a fő hangszoró...még az Aiwa minivonal is meglepően jó szólt...![]()
Bocsánat, nem kötekedni akarok, de javaslom, ne sugalljuk, hogy a jó akusztika titka a helyiség méreteinek aranymetszés szerinti megválasztása. Ez önmagában még nem garantál semmit, egyetlen problémát enyhít, az állóhullámok frekvenciáinak eloszlása kicsit vállalhatóbb lesz, de a problémák ugyanúgy megszületnek egy ilyen helyiségben is, mint minden párhuzamos felületekkel határolt térben. Ha már tervezünk, akkor célszerű átfogó akusztikai megoldást keresni a falak megfelelő elhelyezésével, kialakításával, a felületek burkolásával, a hangforrások és a hallgatási pont okos megválasztásával.
Meg gondolom a japán csaj isfapaci írta: ↑2023.11.11., szomb. 14:27Hát igen. A basszusproblémák, amikkel itt Európában folyamatosan szívunk, a világ más részein ismeretlenek, pl. Ausztráliában és Észa-Amerikában, ahol jellemzően könnyűszerkezetes építést alkalmaznak. Pár hónapig egy japán faházban laktam, annál jobb zenehallgatási körülményeim soha nem voltak (ehhez persze sokat hozzáadott az ott élő félig japán leány is). Egy egészen egyszerű lejátszó rendszerem volt akkoriban (Sony CD, Denon erősítő, ősöreg HECO hangdbozok), de az élmény sok szempontból lepipálta a több milliós utód készülékeket.
Hát igen. A basszusproblémák, amikkel itt Európában folyamatosan szívunk, a világ más részein ismeretlenek, pl. Ausztráliában és Észa-Amerikában, ahol jellemzően könnyűszerkezetes építést alkalmaznak. Pár hónapig egy japán faházban laktam, annál jobb zenehallgatási körülményeim soha nem voltak (ehhez persze sokat hozzáadott az ott élő félig japán leány is). Egy egészen egyszerű lejátszó rendszerem volt akkoriban (Sony CD, Denon erősítő, ősöreg HECO hangdbozok), de az élmény sok szempontból lepipálta a több milliós utód készülékeket.