Annak érdekében, hogy fenntartsuk ezt a szigetet, szükségünk van bevételre. Te is támogathatsz minket, ha azt szeretnéd, hogy sokáig és stabilan tudjunk működni. Amennyiben élsz ezzel a lehetőséggel, azt mi megköszönjük!

Mindent a házimozi projektorokról és vásznakról, A-Z-ig

Avatar
Cseneles
Fórumlakó
Fórumlakó
Hozzászólások: 799
Csatlakozott: 2013.12.18., szer. 14:38
Értékelés: 614
Tartózkodási hely: Zalaegerszeg

Re: Mindent a házimozi projektorokról és vásznakról, A-Z-ig

Hozzászólás Szerző: Cseneles »

Sony HW55es koszos.jpg
Sony HW55es koszos.jpg (164.56 KiB) Megtekintve 1809 alkalommal
-
Sony HW55es tiszta.jpg
Sony HW55es tiszta.jpg (387.9 KiB) Megtekintve 1809 alkalommal
-
És egy elrettentő példa amivel jómagam találkoztam. 4000órás Panasonic PT-AT6000e Lcd vetítő illetve egy polikarbonát objektíves gép lencse első lámpa után...
-
Panasonic 6000 katasztrófa.jpg
Panasonic 6000 katasztrófa.jpg (206.38 KiB) Megtekintve 1809 alkalommal
-
IMG_20200325_133639.jpg
IMG_20200325_133639.jpg (8.37 MiB) Megtekintve 1809 alkalommal
-
A por és a fény hővel párosulva tud nem várt meglepetéseket okozni készülékeinkben. Használjuk a projektort, cserélünk egy lámpát majd lassan elkezdünk elégtelenkedni a vetített képpel, mintha már nem olyan volna mint új korában. Igen ez így van! Mivel minden készülék karbantartást igényel viszont a ventillátorok leporolása ebben az esetben nem segíthet illetve a szervizek áltad adott válasz, hogy felesleges mivelzárt a fény út. Ez az állítás igaz, tökéletesen látszik a képeken,hogy milyen arányban :D

Avatar
Cseneles
Fórumlakó
Fórumlakó
Hozzászólások: 799
Csatlakozott: 2013.12.18., szer. 14:38
Értékelés: 614
Tartózkodási hely: Zalaegerszeg

Re: Mindent a házimozi projektorokról és vásznakról, A-Z-ig

Hozzászólás Szerző: Cseneles »

Miért ne cseréljünk izzót egyidejű karbantartás nélkül?
-
https://www.projektor.hu/miert+ne+csere ... elkul.html
-
Egy régebbi cikk Attila(Batyo) tollából amelynek én is nagy jelentőséget tulajdonítok. Az elmúlt 6-7évben munkásságom során találkoztam rengeteg hasonló esettel. Szinte nem volt olyan gép ami nem igényelte volna egy teljes fényút tisztitást. Felhasználói szemszögből nézve az elkoszolódás jelensége az esetek túlnyomó többségében észrevehetetlen, szemünk hozzászokik a lassú folyamathoz mely fényerő, kontraszt és ANSIkontraszt illetve élessegbeli problémát okoz. Akkor válik szemmel láthatóvá amikor a por a képalkotás útjába kerül, viszont amíg a fény a lámpából kilépve elér odaig, rengeteg tükörrel, lencsével, prizmával, szűrővel és egyéb trükkös optikai elemmel érintkezik amik hatással vannak a megjelnítendő kép minőségére.
-
Üzemeltetési körülmények fögvényében egy teljes fény út tisztítás minden lámpacserekor fokozottan ajánlott ha azt szeretnénk készülékünk tudása maximumát nyújtsa és továbbiakban ne okozzon alkatrész cserés problémát. LCD,XSRD,DLA panelos gépeknél mindenképpen, mivel ezen technológiával rendelkező gépek fényútban elhelyezkedő elemei levegővel vannak hűtve, amik ez által szépen el tudnak porosodni ami továbbá a hő hatására bele illetve rá is tud égni.
-
Pár képet én is Batyo írásához hozzáfűznék.
-
Pár kép egy közismert DLP gép(ProjectionDesign, Barco, DigitalProjection F32,f30, cineo stb..) fényútjáról, 1200 üzemóránál járva egy dedikált moziteremben.
-
F32 fényút koszos.jpg
F32 fényút koszos.jpg (362.06 KiB) Megtekintve 1835 alkalommal
-
F32 fényút tiszta.jpg
F32 fényút tiszta.jpg (345.77 KiB) Megtekintve 1835 alkalommal
-
F32 színkerék köszos 1.jpg
F32 színkerék köszos 1.jpg (387.12 KiB) Megtekintve 1835 alkalommal
F32 színkerék koszos 2.jpg
F32 színkerék koszos 2.jpg (354.08 KiB) Megtekintve 1835 alkalommal
-
F32 színkerék tiszta.jpg
F32 színkerék tiszta.jpg (392.47 KiB) Megtekintve 1835 alkalommal
F32 színkerék tiszta 2.jpg
F32 színkerék tiszta 2.jpg (369.04 KiB) Megtekintve 1835 alkalommal
-
Közismert JVC DLA gép Diklorikus tükrei
-
JVC dicloric koszos.jpg
JVC dicloric koszos.jpg (430.76 KiB) Megtekintve 1835 alkalommal
-
JVC dicloric tiszta.jpg
JVC dicloric tiszta.jpg (92.48 KiB) Megtekintve 1835 alkalommal
-
Runco Q750i
-
Runco Q750i koszos 2.jpg
Runco Q750i koszos 2.jpg (334.12 KiB) Megtekintve 1835 alkalommal
Runco Q750i koszos.jpg
Runco Q750i koszos.jpg (336.04 KiB) Megtekintve 1835 alkalommal
-
Runco Q750i tiszta.jpg
Runco Q750i tiszta.jpg (393.81 KiB) Megtekintve 1835 alkalommal
-
Sony XSRD
-
Sony HW55es koszos 2.jpg
Sony HW55es koszos 2.jpg (320.29 KiB) Megtekintve 1835 alkalommal

Avatar
gyulaipal
Törzsvendég
Törzsvendég
Hozzászólások: 1447
Csatlakozott: 2014.10.21., kedd 10:54
Értékelés: 807

Re: Mindent a házimozi projektorokról és vásznakról, A-Z-ig

Hozzászólás Szerző: gyulaipal »

TSanyi írta:
2023.03.01., szer. 22:11
... Lassan összeáll a tökéletes projector! ...
Kedvesek vagytok, köszönöm, az Apaci72 Úr által kreált kép is nagyon tetszik ... de a valóságban ez csak "játék". Semmi olyat nem találtam ki/fel, ami ne lenne már évek óta közismert a projektorokat tervező mérnökök számára, tehát levédetni sem lehet semmit. Ha valamit is hozzátettem ezekhez a dolgokhoz az elmúlt években, az csak a pedagógiai vonal, azaz hogy népszerűsítettem a (hitem és az optika általam ismert törvényei szerint) legjobb projektorokat.

Viszont szerintem vicces dolog a fizika/optika törvényei alapján számításokat végezni, majd a való életben észrevenni, hogy ezek a dolgok tényleg működnek. Pl. egy ideje mondogatom, hogy a tüköralagút nem a legjobb megoldás ha a fényt kell összegyűjteni és/vagy homogenizálni, mivel a (hagyományos) tükör minden visszaveréskor elnyel valamennyi fényt, aminek melegedés és a fényerő csökkenése a következményei. Vagy legalábbis ezt mondja az elmélet.

Építettem hát egy provizórikus, lencsékkel működő rendszert a zöld LED számára (a tesztgépben az a leggyengébb). A lencsék más gépekből származtak, de szerencsére találtam egy olyan kombinációt, ami a LED felületét kb. akkora méretre képezte le, amekkora a LED-ek előtt levő tüköralagutak mérete. A fény homogenizálásának feladatától most "eltekintettem", ami nyilván nem korrekt műszakilag, mivel a tesztelt LED (aktívan hagyott) világító felülete két részből állt, közöttük fekete elválasztó vonallal. Ha ennek a képét egyszerűen rávetítjük a DMD felületére, látszani fog a kép közepén a függőleges fekete csík ... de erre kitaláltam egy egyszerű megoldást: a LED nem pontosan a lencsék fókuszsíkjában volt. Magyarul a LED képe rendkívül "homályosan" lett a DMD felületére leképezve, így várhatóan nem nagyon látszik majd az elválasztó vonal. Persze így a LED szélei sem élesek, azaz a kép peremén sötétedés lesz, mert a fény egy része kikerül a DMD felületéről ... de hát egy "deszkamodell" esetén ezekkel nem törődünk.

Teljes meglepetésemre a dolog a gyakorlatban is működött. Persze a képen látszott körben a magenta elszíneződés (a DMD felületén kívülre került zöld fény itt hiányzott a képből) és középen a LED chip-ek osztásvonala is felfedezhető volt a képfelületen, de a dolog alapvetően mégis működött.

A tesztelt zöld LED a gép eredeti, "őskori" (legalább 9 éves), 6 chip-es LED-jéből 2db chip volt (a másik 4 chip kábelét elvágtam). Ez a LED ma már semmire sem jó, gondoltam ha valami rosszul sül el, inkább ez menjen tönkre, mint a modern LED-ek. Ennek a LED-nek viszont komoly előnye, hogy a 2 chip együtt közel olyan formájú, mint a DMD, így a fényfoltja szépen illeszkedik a DMD-re.

Még sosem láttam arra példát, hogy ezek a gépek a gyári LED-ekkel 400 lumen-nél nagyobb fényerőt produkáltak volna (és ekkor mind a 6db chip világított a zöld LED-en). A 2 chip-re "butított" zöld LED-del a fényerő kb. 250 lumen volt, de már egy picit módosított tüköralagúttal, ami valamivel javította a fényhasznosítást. Érdekesség, hogy a LED ezekben a gépekben nem megy tönkre attól, hogy elvágdossuk a chip-ek kábelét, mert a LED-vezérlő tápfeszültsége csak egy picivel magasabb a szükséges minimumnál. Ha megszakítjuk a LED chip-ek egy részének az áramellátását, a maradék szépen tovább működik, nem lesznek azok sem túlterhelve, csak enyhén nő a rajtuk (egyenként) átfolyó áram. A magasabb áramhoz szükséges magasabb nyitófeszültséget a LED-vezérlő nem képes produkálni, ez a limitált feszültség pedig azt biztosítja, hogy egy-egy LED chip esetleges hibája sem okoz nagyobb problémát a gép működésében, csak a fényerő csökken valamennyit. Csodálatos, hol tart már a tudomány... :-)

A kísérlet célja az volt, hogy lássuk: mennyit javul a fényerő ha lencséket használunk a LED fényének "kezelésére" tüköralagút helyett. Az eredmény siker: kb. 90%-kal nőtt a mért fényerő. Ezt a kép közepén próbáltam mérni, ahol a zöld fény intenzitása valamivel kisebb volt (a LED chip-ek osztásvonala miatt). Többször is megmértem, mert először nem akartam hinni a műszernek, de az mindig ugyanazt mutatta.

Gondolhatjuk, hogy ez túl szép ahhoz, hogy igaz legyen ... de ez nem igaz. Most kell visszagondolni az eddigi ismeretekre:

Ezeknek a gépeknek a maximális elméleti fényhasznosítása 58% volt. A most tesztelt LED-felület mérete csupán HARMADA az eredetinek, ez a méret "könnyedén" 100% ELMÉLETI fényhasznosítást tesz lehetővé.

Ha tehát a LED fényét a most használt lencsék 100%-ban össze tudják gyűjteni (ez persze a gyakorlatban nem lehetséges, de közelíteni azért lehet) akkor pusztán ez már elégséges 100/58 azaz 1,72x-es fényerőhöz, ami magyarul 72% javulás. Ezzel a mért 90% nagyobb részét már meg is magyaráztuk.

A maradék különbség 1-2db tükörfelületről történő visszaverődés vesztesége. Ebben sincs semmi varázslat.

A koncepció tehát működik, a kisebb LED felület előnyei (jobb fényhasznosítás, jobb kontraszt) valóban kihasználhatóak lencsék segítségével, optikailag ez már megoldott feladat. A fény homogenizálására használhatunk egy üvegtestet, ez nem okoz lényeges veszteséget, csak meg kell tervezni és le kell gyártani.

Viszont a most tesztelt rendszer lényegében levegőben lógó optikai alkatrészek halmaza volt. Ezt rendesen meg kell építeni mechanikailag: meg kell tervezni és 3D nyomtatóval le kell gyártani a szükséges alkatrészeket, megoldani a rögzítésüket a gépben, hűteni kell őket, biztosítani kell az optikai alkatrészek mechanikai beállításának lehetőségét, stb.

A lencsés rendszer méret szempontjából hosszabb, mint az eredeti kis tüköralagutak. A vörös LED mögött nem igazán van hely a gépben ahhoz, hogy ezt a LED-et ennyivel "hátrébb" mozgassuk a saját optikai tengelye mentén. A kék LED esetén pedig ezt a LED vezérlő tápegysége teszi kb. lehetetlenné. Viszont elvben ezek a LED-ek működhetnek úgy, hogy jól méretezett üvegtestre cseréljük az előttük levő tüköralagutakat. Ezzel a megoldással optikailag megközelíthetjük a lencsés rendszer hatékonyságát mind Etendue, mint fényhasznosítás szempontjából, de még kérdés, hogy az üvegtestek vékonyka belépő oldala mennyire melegszik majd fel működés közben ... illetve hogy ez hogyan hat majd vissza a LED-re. Ezek a LED-ek elvben hátulról hatékonyan hűthetőek, a LED test jobb termikus csatolásával (pl. folyékony fémet tartalmazó hűtőpaszta alkalmazásával) ennek a megoldásnak elvben működnie kellene, de ezt még tesztelni kell a gyakorlatban. Ha itt gond adódik, akkor kompletten ki kell szedni a LED-blokkot a gépből és mindhárom LED elé lencséket tenni, de akkor a gép kívülről nem nagyon fog hasonlítani az eredeti önmagára ... úgyhogy remélem erre nem lesz szükség.

Ezt a (2014-ben gyártott zöld LED-el mért) kb. 500 lumen fényerőt már összehasonlíthatjuk más, hasonló LED-eket használó, de profik által tervezett, gyári gépek (műszerrel mért) fényerejével. Na, ez majd lefagyasztja a mosolyt az arcunkról...

A 2015-ben debütált LG PF1500 egy helyes kis 1080p projektor, ami ezeknek a LED-eknek a csupán egyetlen generációval újabb (és kisebb testű) változatát használja. Azt a gépet 760 lumen-re mérték egy tesztben, kalibrálás után, a legfényesebb módban. Namost sajnos ez sokkal nagyobb különbség, mint amennyinek így leírva látszik, mivel abban a gépben 0,47"-es kis DMD "makett" van. Számításaim szerint az elméleti maximális fényhasznosítása maximum kb. 66%. Az LG fényességét tehát kb. 1,5x-ös szorzás után kellene összehasonlítani az én gépemmel. 760lumen*1,5 az ... izé ... 1140. Mondhatjuk, hogy SOKKAL több, mint a nálam mért érték. Ez picit elkeserítő lenne, ha nem vennénk figyelembe, hogy:

Nem tudjuk, mennyi áram folyt át nálam a LED chip-eken. A gép eredetileg 5A-re állítja őket darabonként, de a 4 chip kikapcsolása utáni érték ismeretlen. Mivel a fényességük nem nőtt sokat, valószínűleg még így is jóval alatta voltak a gyárilag definiált 8A-nek. Márpedig az LG biztosan maximumon hajtja őket (vagy talán felette) amikor a legfényesebb módba kapcsolják.

A másik megoldás, amivel a fényerő növelhető, hogy hosszabb ideig égetjük a gyengébb LED-et, így kompenzálva a kisebb fényerejét. A világítási időket a fényerők arányában elosztva kapjuk a legnagyobb fényességet a vásznon ... de egy DLP gépben a (színcsatornánként) megjeleníthető bit-mélység is az időtől függ. Ha valamelyik szín kevesebb időt kap, akkor abban a színben poszterizálás jelenik meg a képen. A világítási időkkel tehát csak akkor szabad "játszani", ha a nagyobb fényerő érdekében megengedhető a képminőség romlása. Ehhez a kérdéshez nyilván másképp áll az LG, mint pl. a PD/Barco ... :-)

Az LG gép DMD-je 17 fok billenési szögű mikrotükröket használ, ezért elvben nem 2x12, hanem 1x17 fokos kúpszögben érkező fényt tud hasznosítani. Ha ezt kihasználták az LG mérnökei, akkor a fényhasznosítás lehet jobb a fent említett 66%-nál (a kontraszt meg borzalmas). Az LG lencséjéről azonban nem tudok információt szerezni. Szerintem ha magát a gyárat kérdeznénk meg, hogy "F per hányas" a lencse, akkor is csak néznének, mint aki nem látott még hülyét. :-)

Az LG-ben (szerintem) nincsenek síktükrök. A Barco-ban kettő is van, HA ezek hagyományos tükrök, akkor ez is eredményez fénycsökkenést. De mivel itt előre tudható a fény beesési szöge, elég fura lenne ha nem valami dielektrikus bevonatú tükröket használtak volna ... szóval remélhetőleg ez csak pici különbség a gyakorlatban.

Az LG optikája borzalmasan primitív, mind a megvilágításban, mint a vetítő lencsében kb. fele annyi lencsetag van, mint egy Barco-ban. A kevesebb tag kevesebb optikai felületet, azaz kevesebb fényveszteséget is jelent egyben ... de hát az LG-ben nincs rendes zoom, lens shift, stb. A lens shift-hez TIR prizma kell, ami nyilván szintén fényt veszít, tudtommal tipikusan 8% körül, de hát enélkül meg nehéz egy gépet elhelyezni egy házimoziban. Mindent összevetve szerintem egy 15-20% fényveszteséget a Barco-ban simán a bonyolultabb (telecentrikus) optikai rendszer és a TIR prizma számlájára írhatunk, de hát ez az ára a plusz szolgáltatások meglétének. Valamit valamiért.

Az LG esetén nem tudni, hogy tisztán RGB módban vetít-e a mért üzemmódban, vagy esetleg utánozza a fényesebb színkerekeket, azaz egyszerre kapcsol be több LED-et (másodlagos alapszíneket is vetítve, de ad absurdum mindhárom LED-et is bekapcsolhatja egyszerre, a színkerekek "fehér" szegmensét utánozandó). Ha egyszerre több LED is áram alatt van, az drasztikus fényerő-növekedést jelent.

Akkor most összegezzük a fentieket:
- az FL35 "Graphics" módba kapcsolva 30% plusz fényerőt kap, ami azonnal kb. 650 lumen
- a bonyolultabb optikai rendszer nélkül lenne (650/0,8) azaz kb. 810 lumen a fényerő
- ha nálam 6A folyt át egyenként a LED chip-eken, akkor ezt a maximális 8A-re növelve kapnánk vagy 25% plusz fényerőt (nem teljesen lineáris a kapcsolat) ami lenne kb. 812*1,25 azaz 1015 lumen
- a maradék kb. 10% különbség simán magyarázható a LED-ek világítási idejének az optimalizálásával (a színenkénti bit-mélység rovására az LG-ben).

Ja, a műszaki korrektség kedvéért megemlítendő, hogy TALÁN a kis LG pici mikrotükrei gyorsabban tudnak billegni és az őket "billegtető" áramkörök is valószínűleg sokkal gyorsabbak (de hogy modernebbek, az biztos) így ott a rövidebb idő is elégséges lehet alapszínenként ugyanannyi bit megjelenítésére a vásznon.

A fentiek alapján a "kevesebb, mint fele" fényerő igazából kb. ugyanannyi lenne, ha hajlandóak lennénk megkötni azokat a kompromisszumokat, amelyeket az LG gép megköt a fényesség növelésére. De NEM vagyunk hajlandóak!

Tisztán RGB színekkel vetítve sokkal jobb a kép, ezért én maradok a "VizSim" módnál. A "mindent tudó" optikai rendszer is (szerintem) megéri a fényveszteséget, tehát azt sem cserélném be plusz fényerőre, akkor sem, ha tehetném. Főleg mivel telecentrikus optika nélkül az íriszek "szűkítgetése" sem lenne könnyen megoldható, tehát nem tudnánk a kontrasztot javítani, hiába kicsi a modern LED-ek felülete.

Viszont a végleges megoldásban nyilván maximum közelében lesznek hajtva a LED-ek, meg hát azok sokkal modernebbek is lesznek, azaz ugyanannyi áramból több fényt termelnek majd.

Sajnos nehéz pontosan megmondani, hogy a most kipróbált, korabeli zöld LED (2 chip-je) pontosan milyen fényes a modern LED-ekhez képest. A korabeli specifikációk minimum értékével számolva kb. 3400 lumen fényt kellene nekik termelni, maximumon. Az ugyanekkora méretű, de modern LED-ek esetén ez az érték 7000 lumen, tehát HA a fényességek aránya valóban ennyi (ami valószínűtlen, mert ezek csak a minimális fényességek a speckóban, a valóság mindig más) akkor a modern változat dupla, azaz kb. 1000 lumen fényességet produkálna. Ez már nagyon hasonló az LG elméleti értékéhez, de közben megmaradt a fejlett optikai rendszer, a tisztán RGB színek, stb.

Az én LED-jeim azonban ennél picit nagyobbak, de csak picivel, így a fényhasznosítás gyakorlatilag azonos lehet. Ezek zöld változata elvben 9000 lumen-t kellene, hogy produkáljon az optikai rendszer bemenetén, ami elméletileg 1280 lumen fényáramot jelentene a vászon irányában. Feltéve persze, hogy a vörös LED is képes az ehhez szükséges fény megtermelésére, de szerintem az menni fog, csak jól kell hűteni szegénykét. A kék LED fényes, mint az ökör, azzal biztosan nem lesz gond.

Ha a valóság végül akár csak köszönő viszonban is lesz a fenti fényességekkel, akkor kb. értelmetlen lesz a nagyobb LED-ek használata, kivéve ha valakinek az átlagnál nagyobb fényességre van szüksége (pl. nagy vászon, kertmozi). Az enyémnél 1 mérettel nagyobb, 4 chip-es LED-ek használatával az elméleti fényerő 1800 lumen környéke lenne, de ahhoz már át kell alakítani a gép elektronikáját is, ami plusz macera. Mivel azok felülete már lényegesen nagyobb, a fényhasznosítás nem lesz ugyanolyan (legfeljebb 90% körül, ami azért még mindig elég jó) de csak maximumra nyitott íriszekkel lehetne kihasználni a plusz fényességet (szűkített íriszekkel a plusz fény egyszerűen fennakadna azokon és csak az áramot ennék jobban a nagyobb LED-ek de nem lenne fényesebb a kép a vásznon). Személy szerint én ennek sok értelmét nem látnám, kivéve a kertmozi esetét. De hát ízlések és pofonok...

A következő lépés, hogy egy olyan gépbe építem be (ideiglenesen) a jelen optikai rendszert, amiben a másik két LED is relatíve fényes. Ezúttal már egy modern zöld LED lesz a lencsék mögött és a fény homogenizálását is megcsinálom, első körben egy rövidke kis tüköralagúttal (mivel azt gyorsan tudok otthon építeni). Ha ez rövid, csak kevés alkalommal verődik majd vissza a falán a fény, így a veszteség is pici lesz. Viszont remélhetőleg a kép sem lesz úgy elszíneződve helyenként, ahogy az első próba alkalmával volt, tehát várhatóan ennek már egy élvezhető kép lesz az eredménye. A végleges megoldás nyilván egy üvegtest, azonban nem tudom, hogy ennek milyen hosszúnak kell lenni ahhoz, hogy a kép tökéletes legyen, ennek kitesztelésére a tüköralagút is jó megoldás.

Ha ez is működik, akkor jöhet a kék- és vörös LED-ek elé az üvegtestek gyártása és tesztelése. És ha az is működik, akkor nagy vigyor lesz az arcomon... :-)

Meglátjuk...

GyP

Avatar
t97eat
Fórumlakó
Fórumlakó
Hozzászólások: 697
Csatlakozott: 2007.02.14., szer. 13:07
Értékelés: 208

Re: Mindent a házimozi projektorokról és vásznakról, A-Z-ig

Hozzászólás Szerző: t97eat »

TSanyi írta:
2023.02.25., szomb. 13:53

t97eat által említett vetítő is brutál képet vetíthet!
Ezt sajnos nem tudjuk meg, mert - hallgatva a fórumtársak tanácsára - nem foglalkoztam tovább a Mirage projektorral. Azóta pedig már elkelt, ha jól tudom, 500 eurós licit vitte végül…

Avatar
Apaci72
Kezdő Fórumlakó
Kezdő Fórumlakó
Hozzászólások: 350
Csatlakozott: 2013.01.06., vas. 17:11
Értékelés: 143
Tartózkodási hely: Budapest IX.

Re: Mindent a házimozi projektorokról és vásznakról, A-Z-ig

Hozzászólás Szerző: Apaci72 »

PD_Pali.jpg
PD_Pali.jpg (131.85 KiB) Megtekintve 2095 alkalommal
PD Cyviz F22 - Apple TV4K - Oppo 203 - Sennheiser Ambeo Max - Nordost/Power-R - Kontaset

Avatar
TSanyi
Beköltözött
Beköltözött
Hozzászólások: 2737
Csatlakozott: 2017.04.06., csüt. 21:59
Értékelés: 441

Re: Mindent a házimozi projektorokról és vásznakról, A-Z-ig

Hozzászólás Szerző: TSanyi »

Pali!

Lassan összeáll a tökéletes projector!

Már csak le kell védetni, és mehet a sorozatgyártás. Vagy eladni a kész rendszert valamelyik gyártónak, esetleg kisebbnek, aki be akar törni a high-end szegmensbe.

Designed by Gyulai Pál, vagy Gyulai Pál Edition

Avatar
gyulaipal
Törzsvendég
Törzsvendég
Hozzászólások: 1447
Csatlakozott: 2014.10.21., kedd 10:54
Értékelés: 807

Re: Mindent a házimozi projektorokról és vásznakról, A-Z-ig

Hozzászólás Szerző: gyulaipal »

HSRT8 írta:
2023.02.02., csüt. 20:09
Minden gépezetbe becsúszik néha hiba, (a legjobbakba is) persze gyakran nem is tudunk róla.
Pontosan így van. Még a ProjectionDesign/Barco háza táján is előfordul ilyesmi. Bár kicsit más értelemben. Lásd alább...

Mostanában nem igazán írogattam, de most pótolom. Természetesen LED téma, akit nem érdekel, lapozzon.

Szóval mostanra kialakult bennem egy tudományos értelemben is megalapozott vélemény: a ProjectionDesign mérnökei nem "jövőbiztos" módon oldották meg a LED-ek fényének összegyűjtését a korabeli gépeikben.

Ezekben a gépekben egy-egy kis kúpos tüköralagútba világítanak bele a LED-ek. Annak idején, amikor a feladat az volt, hogy építsenek ezzel a fényforrással olyan gépet, ami befér az UHP-s változat házába, ez egy jó megoldás lehetett. 10 évvel később viszont ez már NEM egy jó megoldás. A mai, modern LED-ek (kisebb) felületéről a fényt már hatékonyabban lehetne lencsék segítségével összegyűjteni.

A lencsék (a tükrökkel ellentétben) gyakorlatilag nem nyelnek el fényt, azaz kevesebb a veszteség. Emiatt nem is melegszenek annyira, ez pedig a modern LED-ek többszörös energia-sűrűsége mellett komoly tényező.

Csináltam egy kísérletet: egy zöld LED (persze hátulról hűtve) függőlegesen felfelé világított, erre pedig rátettem egy tüköralagutat, hogy világítson át rajta, majd kb. 15 percen át így hagytam a rendszert. Ezután (kézzel tapogatásilag :-) ) megnéztem, hogy mennyire melegedett fel a tüköralagút. Nos, kb. 40 fokos lehetett a külső háza, de belül a kis tükrök a LED felületéhez közel nyilván jóval melegebbek voltak. Tegyük fel, hogy 50 fok volt a hőmérsékletük ott, ahol a LED-hez közel voltak!

A gépben ez a LED (időátlagban) 5x több áramot kap majd. Aki nem hiszi, számolja ki újra (én már megtettem), elméletileg a tüköralagút vége ekkor kb. 150C hőmérsékletű lesz. Nos, ez nem sokkal hűvösebb, mint egy konyhai sütő! Nyilván hiába biztosítunk hideg hűtőbordát a LED fenekének, ha az "orra" egy konyhai sütőbe "lóg bele".

A másik probléma az Etendue. A tüköralagút bejáratának valamivel nagyobbnak KELL lennie, mint a LED felülete. Ezt nem nehéz belátni, hiszen a LED minden irányban sugároz fényt, a nagyobb szögű sugarak "elvétik" a tüköralagút bejáratát, az nem nagyobb. Innentől viszont a tüköralagút bejáratának a (LED-nél nagyobb) mérete határozza meg a rendszer Etendue-jét (nem pedig a LED mérete ... sajnos). Az a kis méretkülönbség nem sokat számított a régebbi, nagyobb felületű LED-ek esetén, de a mai, pici LED-ek esetén már pár tized milliméteren is komoly "Etendue-ket" veszítünk. Ezt sem nehéz belátni: ha mondjuk 1,6mm x 3mm a LED felülete, akkor oldalanként 0.25mm túlméretezés hatására (ennél közelebb a tüköralagutat bajos lenne tenni, de már ekkor is elvesznek a LED széléről induló, 45 foknál nagyobb szögű sugarak) szóval így az eredetileg 4.8mm2 LED felület helyett azonnal kb. 7,4mm2-ee tüköralagút felülettek kell számolnunk. Ez kb. 50% veszteség ... azaz helyette lehetne kb. ennyi plusz natív kontrasztunk és/vagy hasznosíthatnánk a nagyobb szögű sugarakat (és akkor a fényerőnk nőne). És ez még csak a tüköralagút előtti veszteség, a tükrök fényveszteségéről nem beszéltünk ... meg arról sem, hogy egy tüköralagutat a gyakorlatban nem lehet tökéletesre megcsinálni, különösen házilag nem ... és különösen egy mikroszkópikus méretűt nem. A tükrök oldalát "perfekt" egyenesre csiszolni nem gond, de a csiszolópor mindig "kicsipkézi" kicsit a tükör oldalát. A tükröket (nekem) összeragasztani is lehetetlen úgy, hogy egy egész pici rés ne maradjon köztük ... ez pedig komoly vényveszteséget okoz akkor, ha a fény sokszor pattog ide-oda a tükrök között, hiszen minden alkalommal kijut valamennyi a réseken. Ha itt most 10 centis tükrökről beszélnénk, akkor ezek a tized milliméter nagyságrendű problémák elhanyagolhatóak lennének ... de egy 2mm széles tükör esetén ezek sajnos nagyon NEM elhanyagolhatóak. Márpedig a mai LED-ek már ebben a mérettartományban "muzsikálnak".

Az ember egy lusta állat, én különösen az vagyok, de lassan kezdem belátni, hogy ha életem "Végső és Tökéletes" projektorának a megépítése a cél, akkor kb. elkerülhetetlen lesz a fenti módszertan, azaz a LED-ek előtti lencsék használata. Ez a rendszer összesen is kevesebb fényt veszít majd, mint amennyit a tüköralagútban egyetlen visszaverődés okozott eddig, viszont közben az Etendue is megőrződik végig a rendszerben, mivel kiküszöböltük az ezt rontó optikai megoldást.

Ez "jövőbiztos" is lesz. Ha egyszer majd más méretű LED-eket akarunk a gépben használni (pl. mert akkorra majd a fele méretű LED-ek adnak ugyanennyi fényt) akkor csupán egyetlen alkatrész, az üvegtest cseréje lesz szükséges (persze a LED-ek mellett) és a gép ismét ideális módon fog működni, azaz Etendue- és (felesleges) fényveszteség nélkül jut majd át rajta a jövőben kapható LED-ek fénye is. A LED-eket folyamatosan fejlesztik, erre nekünk is fel kell készülni.

A sors fintora, hogy vannak a piacon olyan LED projektorok, amelyeket eredetileg így terveztek ... de ezek sem a mai LED-mérethez vannak optimalizálva. Ezek lencséi nem képesek akkora térszögből összegyűjteni a LED-ek fényét, mint ami a mai LED-ek használatakor célszerű (az eredeti, nagyobb LED-ek használatakor ennek nem lett volna értelme). Az egyetlen megoldás saját megoldás tervezése és építése, a mai követelmények alapján.

Ami nekem különösen tetszik, az az, hogy ez a rendszer elméletileg is sokkal jobban modellezhető lesz, mint a tüköralagutas megoldás. A tüköralagútban kb. minden fénysugár más és más számú visszaverődést szenved el: egy picike részük úgy jut át az alagúton, hogy egyetlen egyszer sem kerül a tükrök közelébe sem, más sugarak meg 5x-10x is "visszapattannak". Nagyon nehéz lenne kiszámolni, hogy végül mennyi fény marad meg ... de egy üvegtest használatakor a belső visszaverődések nem okoznak veszteséget, így csak az üvegbe való belépés- és az onnan való kilépés veszteségeivel kell számolni (ezek viszont összesen 1% alatt vannak, ha a felületeken rendes anti-reflexiós "réteg" van). Nem is értem miért nem minden gépben használnak a gyártók üvegtestet ... kivéve, hogy a legyártása sokszorosan drágább, mint egy tüköralagúté. És ugye a plusz gyártási költség a hasznot csökkentené...

Az üvegtest másik hátránya, hogy a kilépő felülete a kollimátorok fókuszpontjában van. Magyarul ha oda egyetlen porszem is rákerül, annak az árnyéka ott lesz a vetített képen. Ha ezt a térrészt hermetikusan lezárjuk, akkor ez nem gond ... de a problémára oda kell figyelni, lehetőleg már a tervezéskor.

Az egyetlen gond, hogy ennek a rendszernek a megvalósításához elég rendesen át kell alakítani a gépet. Ha a pénz, az idő és a munkaórák nem számítanak, akkor már van tökéletes megoldásunk a feladatra. Most azon gondolkozom, hogyan lehetne egy kb. ugyanilyen jó rendszert építeni sokkal kevesebb munkával. Erre egy ötlet, hogy egy gagyi, de relatíve fényes LED-es gép optikai blokkját használjuk fel, hiszen ebben már benne vannak a LED-ek foglalatai, előttük a lencsék szépen beépítve, a dikroikus tükrök, minden ami csak kell. Ez egy "konyhakész" megoldás, csak a LED-eket kell kicserélni a modern változatra (jó esetben még a méretük is simán "passzol" a régiek helyére) és ezek áramellátását kivezetni (majd összekötni a Barco LED vezérlőjével) majd ezt a "blokkot" rögzíteni a gépben, a megfelelő helyen. A vicces az, hogy ezek a gépek tipikusan 0.45"-es DMD-t használnak, márpedig az UHP-s Barco tüköralagútjának a bejárata is kb. ekkora. Magyarul ha levágjuk a kis LED-es gépnek azt a részét, ahol a TIR prizma meg a DMD van eredetileg, akkor a kis gép a "konyhakész", pont jó méretű fényfoltot simán "belevilágíthatja" az UHP-s gépből származó tüköralagút (később üvegtest) "bejáratába" és a gép azonnal működik, semmilyen plusz optikai alkatrészre nincs szükség. Ha tudunk szerezni ilyen gépet, akkor könnyen és gyorsan megoldható a dolog ... de hogy a kisebb gép kis hűtőbordái megfelelően tudják-e hűteni a nagyobb teljesítményű LED-eket ... hát ez majd kiderül. "Legrosszabb esetben" 2db ilyen kis gépet használunk és egy kétlámpás gép optikai rendszerébe fognak bevilágítani a 2db UHP lámpát "utánozva". Meglátjuk...

Nem tudom még, hogy melyik megoldással, de hogy építek egy optikailag a fenti módon működő LED-es rendszert, az kb. biztos, ezt már eldöntöttem. Abban a helyzetben vagyok, hogy van jó minőségű LED projektorom, de a LED-blokkja nem az igazi. Vannak otthon jó LED-ek is, amelyek az elméleti számítások szerint "bőven" alkalmasak a feladatra. Ismert, hogy mi lenne az ideális optikai megoldás. Mind elméleti, mind gyakorlati oldalon minden adott ahhoz, hogy épüljön egy olyan gép, ami mindenben a maximumot hozza. Csacskaság lenne NEM megcsinálni...

Az már más kérdés, hogy így (végre) ki fog derülni az is, hogy mennyit javul ezzel a megoldással a fényhasznosítás. Az eredeti rendszer ebben (szerintem) nem nagyon "jeleskedett" (de ennek objektív okai is vannak, ez NEM a mérnökök hibája). A tüköralagút bejáratának a méretéből és a DMD méretéből kiszámítható, hogy a gépek elméleti maximális fényhasznosítása nem lehet jobb, mint (emlékeim szerint) 58%. Ebben azonban CSAK a hasznosítható fény maximális határszöge van benne, azaz ez annak a fénynek a részaránya, amit a LED olyan szögben sugároz ki, hogy azt a DMD ELMÉLETILEG hasznosítani tudja (F/2,1-es lencsével). Erre a veszteségre jön még pluszban a tüköralagútban ide-oda pattogás vesztesége (ez átlagosan 2db visszaverődéssel számolva is van vagy 20%, ennyit levonva az 58-ból, marad kb. 46%). Plusz veszteséget okoznak az optikai blokkban a síktükrök és lencsék, meg persze a DMD sem az összes fényt veri vissza, de mivel ezek a paraméterek most nem változnak meg, így a fényerő várható változásában nem játszanak szerepet.

Mivel lencsék használatával teljesen reális lehet a LED fényének akár 90%-át is összegyűjteni, ezt a fenti 46%-kal összehasonlítva elképzelhető, hogy a tüköralagutak helyére lencséket téve akár duplázódhat is a fényerő. De akkor felmerül a kérdés: miért nem így építették eleve ezeket a gépeket? Hülyék voltak a mérnökök? Természetesen nem. A korabeli nagyméretű LED-ek esetén sokkal kevesebbet nyertek volna ezzel a megoldással, így akkoriban a tüköralagutak használata is teljesen elfogadható kompromisszum volt. Csak hát a mai LED-ek sokkal kisebb felületből világítanak...

GyP

Avatar
-KP-
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5920
Csatlakozott: 2003.06.02., hétf. 23:53
Értékelés: 1698
Tartózkodási hely: Bonyhád

Re: Mindent a házimozi projektorokról és vásznakról, A-Z-ig

Hozzászólás Szerző: -KP- »

Erről a rendszerről írhatnál, hogy milyen komponensekből áll és hány magyar ház az ára :smile29: Akár a moziszobás vagy hangsugárzós topikban, hogy itt le negyen off. :smile32:

Avatar
Zozi
Törzsvendég
Törzsvendég
Hozzászólások: 1848
Csatlakozott: 2012.01.28., szomb. 00:29
Értékelés: 974
Tartózkodási hely: Sopronkövesd

Re: Mindent a házimozi projektorokról és vásznakról, A-Z-ig

Hozzászólás Szerző: Zozi »

Ma kaptam egy fotót… egy bejegyzés a barco instagram story-ból.

kicsit öregbítettük az avx fórum hírnevét… :D
Viccet félretéve jó volt viszont látni a beszámoló egy részét a barco oldalán.
251B8BE4-AEC4-448F-B6A8-A28EC749E638.jpeg
251B8BE4-AEC4-448F-B6A8-A28EC749E638.jpeg (335.41 KiB) Megtekintve 2269 alkalommal
40123C0A-2518-45AD-A189-42471A19BC1B.jpeg
40123C0A-2518-45AD-A189-42471A19BC1B.jpeg (317.68 KiB) Megtekintve 2269 alkalommal

A screensound-ot pedig tényleg csak ajánlani tudom, ha valaki minőségi termékekből akar építkezni. Az M&O felénk kevésbé ismert koncepció. Bevallom először nekem is utána kellett néznem kik ők… amit aztán ott hallottam, az minden várakozásomat felülmúlta. Kristálytiszta hangzás, nagyon pontos 3D-s tér és nagyon jó dinamika. A felénk kevésbé ismert DBA felállás is páratlan. Nem összehasonlítható szerintem a multisub felállásokkal.

Vasárnap megint alkalmam volt 2 órát eltölteni a sweet pointban. Végre istenigazából elengedtük a gyeplőt és a trinnov is megmutatta a kvalitásait. A rongyosra nézett hang nélkül és terminator genisys jelenetek sokkoltak. Pedig azért itthon sem panaszkodhatok. De ez más dimenzió…



Ahogy írtam a barco kapcsán, újból csak ismételni tudom: a legjobb mozis élményemet én itt éltem át. Mind hangban, mind képben.
* JVC DLA NZ800 * gerriets opera white microperf CS 135" * Trinnov Altitude16 * topping e50 *
* FusionAmp PlateAmp * Apollon Audio NCMP 8350 * Apollon Audio NCMP 6350 * Pronomic XA1400 *
* MadVR PC * HKV Bold Series * BMS 18n862 * WaveForming * Harmony Elite * iPad mini * Sonoff *



 

Avatar
TSanyi
Beköltözött
Beköltözött
Hozzászólások: 2737
Csatlakozott: 2017.04.06., csüt. 21:59
Értékelés: 441

Re: Mindent a házimozi projektorokról és vásznakról, A-Z-ig

Hozzászólás Szerző: TSanyi »

Zozi írta:
2023.02.25., szomb. 08:12
A Barco főhadiszállásán a njord és a freya van beállítva egy teremben. Mindkettő 40 fL-re kalibrálva. 5-6 másodperc az átkapcsolás. Azt mondta, külön tanulmány az emberek viselkedése, amikor megnézik a njordot, megállítja a képet, majd átkapcsol a freya-ra. Az ember egyik döbbenetből esik a másikba. Én is hasonlót éreztem.
Fogsz Te ott még körülnézni!😀


t97eat által említett vetítő is brutál képet vetíthet!

Avatar
Zozi
Törzsvendég
Törzsvendég
Hozzászólások: 1848
Csatlakozott: 2012.01.28., szomb. 00:29
Értékelés: 974
Tartózkodási hely: Sopronkövesd

Re: Mindent a házimozi projektorokról és vásznakról, A-Z-ig

Hozzászólás Szerző: Zozi »

Megírtam a beszámolót. Ha szigorúan nézem, akkor nem volt fair összehasonlítás, de nem is ez volt a cél. Megnéztük, hogy mit tud a Bragi a túldimenzionált vásznon. Szerintem a Bragi is nagyon jó gép. Amit le is írtam.

A nap végén aztán átkerült a másik demoszobába, ahol egy takeoffmedia szőtt vászonra lett beállítva. 3 méter széles, 0.6 gain. Szintèn csak 55 nit jött ki belőle a szuper széles látószögű objektívvel. Egy EN63-mal, vagy EN61-gyel még több fényerő lenne. És az élesség is jobb lenne. Valószínű az élesség különbségben szerepet játszott az objektív is és a nagyobb fényerő is. Bart szerint a 3chip miatt is élesebb a Njord. Ezt nem igazán osztottam a konvergencia miatt, mindjuk ebben az esetben a Njord tökéletesen volt beállítva. A vászon teljes felületén patent éles volt.

Visszatérve az összehasonlításra, az én szememben a vetélytárs nem a Bragi volt, hanem a Christie, amit már több, mint egy éve nézek otthon.

A rezegtetésre… a vetítő ugyanolyan éles képet vetített, mint a christie (nativ élesség képjavítók nélkül) de emellett az összes részletet megmutatta a 4k forrásról, amire a christie nem képes.

Nehéz ezt leírni, megfogalmazni. Egyszerűen ezt látni kell.

És Bart szerint a freya ezt is sárba tiporja. Hihetetlen. A Barco főhadiszállásán a njord és a freya van beállítva egy teremben. Mindkettő 40 fL-re kalibrálva. 5-6 másodperc az átkapcsolás. Azt mondta, külön tanulmány az emberek viselkedése, amikor megnézik a njordot, megállítja a képet, majd átkapcsol a freya-ra. Az ember egyik döbbenetből esik a másikba. Én is hasonlót éreztem.
* JVC DLA NZ800 * gerriets opera white microperf CS 135" * Trinnov Altitude16 * topping e50 *
* FusionAmp PlateAmp * Apollon Audio NCMP 8350 * Apollon Audio NCMP 6350 * Pronomic XA1400 *
* MadVR PC * HKV Bold Series * BMS 18n862 * WaveForming * Harmony Elite * iPad mini * Sonoff *



 

Online
Avatar
Morph
Törzsvendég
Törzsvendég
Hozzászólások: 1779
Csatlakozott: 2011.02.19., szomb. 18:14
Értékelés: 618
Tartózkodási hely: Érd

Re: Mindent a házimozi projektorokról és vásznakról, A-Z-ig

Hozzászólás Szerző: Morph »

Korrekt beszámoló. Köszönjük.
A bragi továbbra sem nagy vászonra való, a maximuma kb 280-290-es vászon.Ez a ledes gépek fényerejének köszönhető. Természetes, hogy laposabbnak tűnt a kicsi fényerejével. Viszont az élességet továbbra sem értem, hogy annyival jobb a Njord. Meg, amúgy is. Amíg rezegtetnek és nem natív a chip, addig nem igazán várhatjuk a DLP elvitathatatlan élességi előnyét 4K-ban. Nekem ez a vesszőparipám, továbbra sem értem, miért nem lehet kikapcsolni ezekben a gépekben, vagy miért nincs az "elérhető árú" kategóriában natív 4K chip. Az F35, amim volt azelőtt, továbbra is a legélesebb képet produkálta a vásznon. Sajnálom, hogy én is DLP fanként fanyaloghatok, az lcd gépekkel, mert featurek-ben és elérhető árban továbbra is csak ezek az alternatívák léteznek a modern gépeknél számomra.
Nappali! MoziTCL 75C935 , Pc,
"Pinyó" mozi 7.1.4: PJ: Epson 12000B, ,Proci , Hang: KRIX Vászon: Screen research, Madzag: Wire World Helicon OCC,Fapaci. SUB:Krix, Arendal

Avatar
Zozi
Törzsvendég
Törzsvendég
Hozzászólások: 1848
Csatlakozott: 2012.01.28., szomb. 00:29
Értékelés: 974
Tartózkodási hely: Sopronkövesd

Re: Mindent a házimozi projektorokról és vásznakról, A-Z-ig

Hozzászólás Szerző: Zozi »

M&O - Barco Demo a screensound-nál


Múlt héten meghívást kaptam Harald-tól (www.screensound.at), egy projektor összehasonlító tesztre. A megmérettetésre tegnapi nap folyamán került sor.

Emlékezhettek rá, hogy pár héttel ezelőtt már jártunk itt Cutler-rel, akkor írtam is egy rövid összefoglalót a referencia szobáról. Azóta változott néhány dolog.


Bekerült 2 darab M&O hangsugárzó front wide csatornaként és az SBA helyett kiépítésre került egy DBA rendszer 8 darab 18” -os hangsugárzóval, elől, illetve hátul 4-es rácsszerkezetben. Az M&O fiuk jövő héten fognak eltölteni itt terv szerint 4 egész napot a finomhangolással, hogy az utolsó prozenteket is kihozzák a rendszerből. A fókuszpont nem a hang volt, ennek ellenére ismét lenyűgözött a 3D hangzás, a frontok tisztasága. A dialógusok, párbeszédek valósághűek, Lady Gaga énekhangjától pedig ismét libabőrös lettem… a mélyszekció is változott. Jó száraz, gyors, ütős lett. Semmi terjengősség. Bár igazából ilyen is volt. Csak most feljebb kapcsolt egy fokozatot.


A Stewart vászon időközben nagyobb méretre cserélődött, (410 cm szélesség, Studiotek 130 felület), ami nyugalmazta a Sony xw7000-et. Egyszerűen ekkora felületen már élességben nem tudta tartani a lépést a házigazda szerint. Azóta járt már itt próbaképp a SIM2 üdvöskéje, a SIM2 NERO 4S, de nem váltotta meg a világot. Aztán az ISE-n Barcelonában a tulaj nagyon jó kapcsolatot épített ki a Barco-bal, így nem volt meglepő, hogy a következő delikvens, illetve delikvensek a Barco háza tájáról kerültek ki. Én itt kapcsolódtam be a történetbe.


A Barco szakembere Bart Devos felelt a technikáért. A szobában 2 Barco projektor lett felállítva, egy Barco Bragi CS és egy Barco Njord CS. Mindkét projektor a Lumagen videó processzorral volt etetve. A kalibráció szintén a Lumagennel készült, mindkét projektor egyedi 3DLUT kalibrációt kapott.

a91c5542-c481-4cfb-b8de-9b9eff9266fb.JPG
a91c5542-c481-4cfb-b8de-9b9eff9266fb.JPG (32.86 KiB) Megtekintve 2492 alkalommal

A Barco Bragi CS-sel kezdtünk. Első körben Bart ismertette a programot, a lejátszási listát és hosszasan és részletesen beszélt a jelenetekről és a „finomságokról” amire érdemes figyelnünk.



Első jelenet a Passengers „randi” jelenete volt. Először Jennifer és Chris Pratt találkozik a szobában, majd a bárba mennek. A bár falainak színe nagyon OK, a bőrszínek nagyon természetesnek tűntek. Az apró bőrhibák a szuperközeli képeken nagyon szépen kirajzolódtak. Ezután a közös űrséta következett. Nagyon jó balanszban voltak a sötét, illetve világos részek. Jó volt az ANSI kontraszt és a Lumagen tone mappingjével a kép sem volt sötét, annak ellenére, hogy ez a vászon már túldimenzionált ennek a vetítőnek. Következő jelenet a Dr Strange-ből következett, amikor Strange-t kiütik a testéből és a különböző univerzumokban ide-oda „mászkál”… Próbáltam értelmezni a jelenetet, anélkül, hogy ismertem volna. Ez is nagyon rendben volt. Talán élességben volt kis hiányérzetem, amit én a rezegtetés számlájára írnék. James Bond szintén nagyon jól nézett ki a vásznon, nagyon természetes képi világ. A tükröződések, csillogások az autó lökhárítóján élmény számba mentek. Rohammentő megint csak igazi DLP gépre termett. A gyors kameramozgásokat is szinte tökéletesen jelenítette meg a projektor, annak ellenére, hogy nincs benne Frame interpoláció. Ez a belső 96 Hz-es paneljáratás pozitív mellékhatása. Gucci volt a legélesebb kép a fenti klippek közül. Kicsit hideg színbe húzott, de szerintem ez a jelenet ez ilyen. Ezt az etapot Star is Born zárta le. A fények játéka az előadás során, a fekete piano és az azon levő ujjlenyomatok, a visszatükröződések jól néztek ki nagyon. Ennek ellenére maradt némi hiányérzetem.



Szerintem otthon nagyon hasonló képet nézek a Christie-vel, magasabb natív kontraszttal, jobb élességgel és sokkal több fényerővel. Apropó fényerő. Erről nem esett szó. Tippelnem kellett, hogy mekkora fényerőt láttam a vásznon. Én 20 fL körülire saccoltam. Hát, nem jött be… 15 fL … bár, ha a led H/K (Helmholtz-Kohlrausch) effektusból indulunk ki, abból, hogy az emberi szem a led fényerejét közel 25-30%-kal erősebbnek érzékeli, akkor majdnem eltaláltam… A jelenetek után mindenki elmondta a véleményét a látottakról.



Eközben Bart átszerelte a projektorokat és kezdődhetett a második kör, immár a Njord CS-sel. Ezt a gépet már korábban kétszer láttam a Dreamcinema-ban, egyszer a dynablack nélkül és egyszer a dynablack firmware-rel.

Ugyanazon a listán mentünk végig. Az első pár kép után jött a WOW érzés. Leesett az állam. Az a natív élesség, az a részletesség, amit ez a projektor ezen a hatalmas vászon bemutatott, arra egyszerűen nincsenek szavak. Itt nem csak 1 kategória ugrásról beszélünk, hanem számomra óriási különbségekről. Nagyon hasonló a képi világ, mint amit otthon a 3 chipes gépen nézek, de egyszerűen mindenben jobb. Az a bődületes élesség és az a rengeteg részlet, amit tartalmaz a 4K forrás itt meg is jelenik a vásznon. A színek élnek. Csak ismételni tudom magamat.

A Passengers soha nem látott minőségben köszönt vissza. Dr Strange szintén. A pillangó szárnyának színei túlmutatnak a P3 szintéren, amit a projektor nagyrészben meg is mutat. James Bond jelenet úgy nézett ki a Bragin, mint amit délután 4-kor forgattak. A Njord-dal feljött a nap és kb 12:00 lehetett… nehéz ezt leírni. Ambulance jelenetet ilyen színesben még sohasem láttam. A Gucci, amit egy nagyon jó minőségű felvételnek tartok lefolyt a vászonról. A magas ANSI miatt brutális mélysége van a képnek. De nem csak mélysége van, hanem szinte kilépnek a szereplők a vászonról. Azt lehet mondani, hogy ez az igazi 3D-s kép. Természetes összkép, a színek, az apró részletek. Legyen az bőrhiba, vagy épp egy terítő, egy ruha struktúrája. Hogy őszinte legyek szinte lejöttek a könnyeim.


Ez az a kép, amit életem végéig tudnék élvezni. Ez teljesen más dimenzió, mint az eddig látott gépek. Megfelelően optimalizált környezetben, megfelelő forrással. Beleértve a Lumagent is. Sokkal nagyobb hatással volt rám, mint a DC-ben látott Njord.
A korrektség kedvéért hozzáteszem, hogy a DC-ben semmilyen videoprocesszor nem volt a Njord előtt, csak a Dune a la natur, így az összehasonlítás nem teljesen fair. Valamint az időfaktor is szerepet játszik.. itt nagyon friss az élmény... és azért egy videoprocesszorban rejlő számítási teljesítmény nem elhanyagolható. Gondolok itt a tone mapping-re és a 3DLUT-ra, ami tényleg az utolsó cseppet is kipréseli a vetítőből.
És ez csak egy foszfor lézer… és a Barco-nál szinte a középkategória… Amivel még tartozom, az a fényerő. Kb háromszorosra saccoltam a Bragihoz képest. Itt is majdnem igazam lett. A projektor konstans 40 FL-re volt kalibrálva. Ez számomra tökéletes balansz volt. Elegendő fényerő volt a HDR effektekhez és a sötét részek sem voltak világosak, illetve szürkék.


A lista után még élvezkedtünk kicsit. Több jelenetet néztünk meg a kedvenc demo-im közül. The 355-ből és a Lucy-ból. Nehéz volt betelni a látvánnyal. Ami baromi érdekes volt, hogy abban a jelenetben, amikor Freeman előadást tart az agy működéséről az előadóteremben a szemüveges hölgy szemüvegében eddig arra figyeltem, hogy milyen szuper a tükröződéses fényjáték, most azt is láttam, hogy mi tükröződik… bámulatos volt.



A nap végén aztán a hazaúton levontam a saját következtetéseimet… én igazi DLP fan vagyok. Egyszerűen nekem a DLP képi világa az, ami nagyon közel áll a szívemhez. A BRAGI CS egy nagyon jó gép, viszont a 3chip után és a megszokott fényerő miatt, amit a Bragi nem tud elérni számomra sajnos nem alternatíva. Pedig nagyon örültem volna neki. A Njord fényerőt tekintve hozzám túldimenzionált lenne, meg az ára is egy nagyobbacska lakás ára.. A tökéletes megoldás a Barco Hodr CS lenne, de azt sem érem fel pénzügyileg egyelőre. Bőven túl van az általam racionálisnak gondolt kereten. Így nem tudok mást tenni, mint várok. Várok, hátha LCD fronton változik valami, vagy megjelennek pár éven belül ezek a gépek, vagy ezek elődjei a használt piacon. Addig viszont élvezem a Christie képét, mert azért elnézve a kommersz gyártók elérhető gépeit a piacon, nincs okom panaszra.



Szeretném megköszönni a lehetőséget Haraldnak, hogy részt vehettem „magyarként” ezen a szeánszon. A srácoknak, hogy nagyon közvetlenek voltak velem és tényleg olyan hangulatot varázsoltak, mintha évek óta ismernénk egymást. Az biztos, hogy egy Barco-val Haraldnál végre a kép is eléri azt a szintet, amit a Trinnov- val és az M&O-val már hangban elért. Nekem ez az összeállítás így a legjobb mozis élményt okozta.

6f93eab7-522a-4ec1-af41-9e2264ff4d0e.JPG
6f93eab7-522a-4ec1-af41-9e2264ff4d0e.JPG (83.33 KiB) Megtekintve 2492 alkalommal
A hozzászólást 2 alkalommal szerkesztették, utoljára tonee73 2023.02.25., szomb. 09:05-kor.
* JVC DLA NZ800 * gerriets opera white microperf CS 135" * Trinnov Altitude16 * topping e50 *
* FusionAmp PlateAmp * Apollon Audio NCMP 8350 * Apollon Audio NCMP 6350 * Pronomic XA1400 *
* MadVR PC * HKV Bold Series * BMS 18n862 * WaveForming * Harmony Elite * iPad mini * Sonoff *



 

Avatar
Zozi
Törzsvendég
Törzsvendég
Hozzászólások: 1848
Csatlakozott: 2012.01.28., szomb. 00:29
Értékelés: 974
Tartózkodási hely: Sopronkövesd

Re: Mindent a házimozi projektorokról és vásznakról, A-Z-ig

Hozzászólás Szerző: Zozi »

phyton71 írta:
2023.02.05., vas. 09:32
mancsi1974 írta:
2023.02.05., vas. 06:50
Csak német feliratot találtam!
Feliratot bekapcsolod, majd a beállításokban-felirat eggyel lejjebb automatikus fordítás- csúszkát addig húzod lefelé míg a Magyart megtalálod.
Azért ennek a fordító algoritmusnak van hova fejlődnie... :-)
* JVC DLA NZ800 * gerriets opera white microperf CS 135" * Trinnov Altitude16 * topping e50 *
* FusionAmp PlateAmp * Apollon Audio NCMP 8350 * Apollon Audio NCMP 6350 * Pronomic XA1400 *
* MadVR PC * HKV Bold Series * BMS 18n862 * WaveForming * Harmony Elite * iPad mini * Sonoff *



 

Avatar
phyton71
Törzsvendég
Törzsvendég
Hozzászólások: 1697
Csatlakozott: 2013.12.06., pén. 19:18
Értékelés: 784

Re: Mindent a házimozi projektorokról és vásznakról, A-Z-ig

Hozzászólás Szerző: phyton71 »

mancsi1974 írta:
2023.02.05., vas. 06:50
Csak német feliratot találtam!
Feliratot bekapcsolod, majd a beállításokban-felirat eggyel lejjebb automatikus fordítás- csúszkát addig húzod lefelé míg a Magyart megtalálod.
"A zene magasabb rendű minden tudománynál és filozófiánál." Ludwig van Beethoven

Avatar
mancsi1974
Kezdő Fórumlakó
Kezdő Fórumlakó
Hozzászólások: 332
Csatlakozott: 2014.11.24., hétf. 18:03
Értékelés: 19

Re: Mindent a házimozi projektorokról és vásznakról, A-Z-ig

Hozzászólás Szerző: mancsi1974 »

Csak német feliratot találtam!

Avatar
phyton71
Törzsvendég
Törzsvendég
Hozzászólások: 1697
Csatlakozott: 2013.12.06., pén. 19:18
Értékelés: 784

Re: Mindent a házimozi projektorokról és vásznakról, A-Z-ig

Hozzászólás Szerző: phyton71 »

Zozi írta:
2023.02.03., pén. 18:21
Lars Mette az iSE-ről. 4:45-től egészen érdekes "nem létező" dolgokról beszél. Talán egyszer lesz hozzá felirat, aztán a németül nem beszélő fórumtársak is értelmezni tudják.

https://www.youtube.com/watch?v=E5I7xlj ... oodzuhause



szerkesztés 1: hogy kell videót beágyazni? :-)
szerkesztés 2: letelt az NDA vajon, amiről még év végén beszélt? Vagy hogyhogy ennyire nyíltan beszél a problémákról?
Már elérhető a Magyar felirat hozzá.
"A zene magasabb rendű minden tudománynál és filozófiánál." Ludwig van Beethoven

Avatar
Zozi
Törzsvendég
Törzsvendég
Hozzászólások: 1848
Csatlakozott: 2012.01.28., szomb. 00:29
Értékelés: 974
Tartózkodási hely: Sopronkövesd

Re: Mindent a házimozi projektorokról és vásznakról, A-Z-ig

Hozzászólás Szerző: Zozi »

Lars Mette az iSE-ről. 4:45-től egészen érdekes "nem létező" dolgokról beszél. Talán egyszer lesz hozzá felirat, aztán a németül nem beszélő fórumtársak is értelmezni tudják.

https://www.youtube.com/watch?v=E5I7xlj ... oodzuhause



szerkesztés 1: hogy kell videót beágyazni? :-)
szerkesztés 2: letelt az NDA vajon, amiről még év végén beszélt? Vagy hogyhogy ennyire nyíltan beszél a problémákról?
* JVC DLA NZ800 * gerriets opera white microperf CS 135" * Trinnov Altitude16 * topping e50 *
* FusionAmp PlateAmp * Apollon Audio NCMP 8350 * Apollon Audio NCMP 6350 * Pronomic XA1400 *
* MadVR PC * HKV Bold Series * BMS 18n862 * WaveForming * Harmony Elite * iPad mini * Sonoff *



 

Avatar
szepi0808
Őslakos
Őslakos
Hozzászólások: 4118
Csatlakozott: 2013.10.22., kedd 20:15
Értékelés: 2104

Re: Mindent a házimozi projektorokról és vásznakról, A-Z-ig

Hozzászólás Szerző: szepi0808 »

HSRT8 írta:
2023.02.02., csüt. 20:09
Minden gépezetbe becsúszik néha hiba, (a legjobbakba is) persze gyakran nem is tudunk róla.
Gyakorlati szinten a felhasználók (világ) nagyon nagy részét (90% felett) ez nem érdekli és észre sem veszi a használat során a mindennapokban.
Nincs ezzel semmi baj...a gyártó elismerte-javítja a problémát. Emiatt nem lesz kevesebb a Sony pojik száma szerintem.
Javasolni fogom a Sony korporésönnek, hogy egy ilyen matricával lassák el a Sony projektorokat! Fő a biztonság!
:D
ZSFM-2323D.jpg
ZSFM-2323D.jpg (113.48 KiB) Megtekintve 2951 alkalommal
JVC DILA X30
Screenline Fashion 136" Diamond 1.2 4K
Zidoo Z3000 Pro
Anthem AVM70 15.2ch.
EMOTIVA XPA Gen3, BasX500.
MILLER & KREISEL S150/MP950/IC95/M5
SVS SB5000

Szepi házimozi: viewforum.php?f=46

Avatar
HSRT8
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 1724
Csatlakozott: 2008.02.20., szer. 20:44
Értékelés: 602

Re: Mindent a házimozi projektorokról és vásznakról, A-Z-ig

Hozzászólás Szerző: HSRT8 »

Minden gépezetbe becsúszik néha hiba, (a legjobbakba is) persze gyakran nem is tudunk róla.
Gyakorlati szinten a felhasználók (világ) nagyon nagy részét (90% felett) ez nem érdekli és észre sem veszi a használat során a mindennapokban.
Nincs ezzel semmi baj...a gyártó elismerte-javítja a problémát. Emiatt nem lesz kevesebb a Sony pojik száma szerintem.
Aurender - Cary Audio - Nuforce - Marten Design

Avatar
gyulaipal
Törzsvendég
Törzsvendég
Hozzászólások: 1447
Csatlakozott: 2014.10.21., kedd 10:54
Értékelés: 807

Re: Mindent a házimozi projektorokról és vásznakról, A-Z-ig

Hozzászólás Szerző: gyulaipal »

Egyetértek a kölykömmel. Sajnos.

Ez a natív 4K-s nagymozis gép talán a legjobb gép az országban, ami magánkézben van (vagy lehet ... bár ki tudja?). Az 1,38"-es natív 4K chip-ek, egészen elképesztőek, erről mi valószínűleg életünk végéig csak álmodni fogunk. Valószínűtlen, hogy valaha is legyen ekkora DMD házimozis (vagy akár 1 chip-es) gépben. Főleg mivel a lézer-foszfor fényforrás sokat tud javítani a kisebb chip-ek képén is. Vagy ha esetleg lesz is egyszer majd ilyen gép, akkor az nem a miénk lesz ... főleg mivel az 1" körüli natív 4K chip is csak mostanában kerül bele valódi projektorba ... és azon az 5 mikronos TRP-s kis tükröcskék vannak, ami nyilván nem azonos kategória a 7 mikronos mikrotükrökkel (sem képélesség sem elérhető kontrasz tekintetében).

Én azonban minden tiszteletem ellenére NEM vinném haza ezt a gépet, talán még ingyen sem. Nem bírná el a födém, nem lehetne feljuttatni a lépcsőn, stb. De még ha felkerülne is a tetőtérbe, nem férne el a folyosón, csak talán 90 fokkal elfordítva, tükörből vetítve. Az meg azért vicces lenne.

A legnagyobb gondnak a gép lámpáját látom, az biztosan horror drága és ezeknek a Xenon lámpáknak nem hosszú az élettartama. Utángyártott lámpát venni ebbe esélytelen, de kb. egy millát fizetni mondjuk 1000 óránként az új lámpáért ... hát ahhoz képest még az ipari áram bevezetése is szinte ingyen lenne.

Ez pedig azért gáz, mert amúgy ez a gép tökéletesen működne RGB LED fényforrással, hiszen a Xenon egyenáramú lámpa, nem lenne semmi probléma optikailag, brutál fényereje lenne és soha nem kellene benne lámpát cserélni. Ekkora DMD méret mellett kb. 100%-ban hasznosítható lenne a legnagyobb LED-ek fénye is, azok meg "tolnak" vagy 20000 lumen fényt a gépbe, ha annak csak a negyede jutna ki a túloldalon, már az is lenne vagy 5000 lumen. Egészen elképesztő lehetőségek vannak ebben a gépben optikailag ... bár csak az a "de" ne lenne ott a dologban ...

De hogyan győzzük meg a gépet arról, hogy van a gépben lámpa és az világít? Lehet, hogy ez egyszerű lenne, de lehet, hogy megoldhatatlan feladat. Mi lesz ha valami baja van a gépnek? Ehhez nem állnak otthon alkatrészek senkinek, a gyári szervíz meg szintén milliós összeg, talán a légszűrő cseréjét kivéve (ha egyáltalán van benne).

Láttam, hogy milyen képet vetít egy ilyen gép és azt szívesen látnám otthon ... egy egy 125 kilós bálnát nagyon NEM látnék szívesen. És "sajnos" a 2560 pixeles gépek is igen jó képet vetítenek, ráadásul azok kicsik, olcsók, fenntarthatóak (moduláris rendszer ÉS van hozzájuk alkatrész) ... szóval azokhoz képest az a plusz amit ez tud, csak akkor éri meg ennek a bálnának a maceráját, ha égető szükség van valamelyik olyan képességére, amit a mi kis otthoni vackaink nem tudnak utánozni.

Ahogy a mondás tartja: "egy jobb élet legnagyobb akadálya néha egy jó élet" ... és a manapság hozzáférhető gépek bőven elég jó életet biztosítanak ahhoz, hogy ne legyen mellettük hiányérzetem. Akinek különlegesebb elvárásai vannak, az meg úgyis azokhoz kell, hogy gépet válasszon... még szerencse, hogy én normális méretű képet vetítek és nem "fekete" vászonra.

Ja, LED fejlesztés ügyben is vannak hírek. Jelen pillanatban kb. 70% optikai hatásfoknál tartunk, ami már sokkal jobb, mint a gyári 58% volt, de még messze van az elvárásoktól (80-90%, ez kéne ahhoz, hogy a pici LED-ek kevesebb fényerejét kompenzáljuk). Az már biztos, hogy a tüköralagutak NEM működnek ideálisan akkor, ha a fény első pár "pattintása" nagy szögben történik. Ekkor ugyanis minden "körben" 11-12% fényt veszítünk, ami kb. meg is magyarázza azt, hogy miért nincs akkora fényerőnk (még), mint amit vártunk. Mondjuk a 70% v.s. 90% különbsége nagyjából ezzel meg is magyarázható, a maradék meg úgyis túl szép volt ahhoz, hogy igaz legyen (nem éri meg az ilyen nagy szögű sugarakat hasznosítani, mert sokkal nagyobb íriszek kellenének hozzá, ami viszont durván rontaná a kontrasztot).

Jelen pillanatban az F22 fluorit lencséjével már fényesebb a gép, mint amit a gyári LED-ekkel egy FL32-vel el lehet érni, még ha a legújabb és legmagasabbra specifikált gyári LED-eket is használjuk. Pedig az az 1080p DMD nagyobb felületű és a mikrotükrök is nagyobbak, tehát kb. minden paraméterében az a jobb, nyilván a felbontást kivéve. Viszont a kontraszt most azzal kb. azonos, full nyitott írisszel 1450:1 a kontraszt (ami egy 2560 pixeles géptől szerintem már nem is rossz). Viszont ekkor a fényerő csak 4%-ot nő az F22 lencséhez képest, mivel a nagyobb "lyuk" ezekkel a LED-ekkel csak a szürkeséget gyűjti, érdemi fénymennyiség NEM megy át a lencse peremén. Az említett 4% fényerőt kidobva lesz 1940:1 a kontraszt (és ezen egy belső írisz sem tudna 4%-nál többet javítani, mivel csak ennyi "rossz" fény jut a DMD-re).

Viszont a lencse íriszének a szűkítésével durván javul a kontraszt, ahogy azt vártuk is. 25% fényveszteség mellett 2880:1 a mért natív on/off, de ugye ezt (nagyjából) a fényveszteség mértékével növekedne ha lenne a gépben belső írisz (lesz is, csak előbb a fényforrás-témát le akarom zárni). Elvben 2880*(1/0,75) az kb. mondjuk 3600-3800:1 lenne. Ha tovább szűkítenénk az íriszt, akkor 50% fényerőnél most kapunk kb. 3100:1 kontrasztot, de ugye ezt már 2-vel kell megszorozni, hogy lássuk mit tudna a gép egy jól megépített belső írisszel. Az már durva lenne ... csak szerintem értelmetlen, mert a dinamikus LED vezérlés mellett nem hiszem, hogy a kontraszt javulását meglátnánk ... de a fele fényerőt biztosan észrevennénk. Abban sem vagyok biztos, hogy 2000:1 fölé érdemes menni, azt meg már most tudná a gép, így ahogy van.

Még mindig nem volt időm a dinamikus LED vezérléssel foglalkozni, így azt sem tudom, hogy meddig van értelme a natív kontrasztot "forszírozni". Ha úgy alakul, hogy van értelme, akkor 10-20% fényességet simán beáldozok a kontraszt oltárán, de ennél több már nagyon fájna.

Viszont a tüköralagutakban "pattogás közben elvesző" fény nagyon piszkálja a csőrömet, ha azt megoldjuk, akkor lesz annyi plusz fotonunk, hogy 3000-4000:1 körüli natív kontraszt mellett sem lesz problémánk ... úgyhogy most ez a legfontosabb feladat ... szerintem.

GyP

Avatar
Gyulai D.
Kezdő Fórumlakó
Kezdő Fórumlakó
Hozzászólások: 376
Csatlakozott: 2019.11.26., kedd 14:51
Értékelés: 83
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Mindent a házimozi projektorokról és vásznakról, A-Z-ig

Hozzászólás Szerző: Gyulai D. »

t97eat írta:
2023.01.27., pén. 18:45
Sziasztok!

Adódott, hogy olcsón be tudnék szerezni egy ilyen projektort, ami teljesen működőképes, de kicsit módosított:

Christie Mirage 4K25

https://www.christiedigital.com/product ... rage-4k25/

Specs:
https://www.christiedigital.com/globala ... asheet.pdf

Van értelme vele foglalkozni, vagy inkább hagyjam a fenébe?

Nincs benne HDMI kártya, csak a DVI csatlakozós input kártya. A por ellenére keveset használt, 2…300 óra körül van benne, 2015-ös gép.

Előre is köszi a válaszokat…
Ez tökéletes otthoni használatra, ha milliárdos vagy és van egy 500m2-es mozid. Üzemeltetését nem tudom hogy oldanád meg, mert ezekhez tudomásom szerint ipari áram kell. Egy lámpa bele az kb. 7 számjegyű összeg!!!! és nem lehet minden sarki boltban venni. ezekből még utángyártott sem létezik. Megveheted mert ha jó vétel akkor hajrá de kb annyi lesz a gép élettartama amennyi a lámpában van hátra, mert amikor majd cseréhez kerül akkor szembesülsz azzal hogy szinte beszerezhetetlen és rá kell költened egy használt autó árát.

Én nem javaslom a megvételét bármennyire is a világ egyik legjobb gépe, mert csak a nyűg lesz vele! :ohnoohnoohno:


Dominik

Avatar
Ijk
Nincs visszaút
Nincs visszaút
Hozzászólások: 125
Csatlakozott: 2018.01.07., vas. 09:58
Értékelés: 35
Tartózkodási hely: Kecskemét

Re: Mindent a házimozi projektorokról és vásznakról, A-Z-ig

Hozzászólás Szerző: Ijk »

TSanyi írta:
2023.01.27., pén. 22:09
t97eat írta:
2023.01.27., pén. 21:24
Nem itthoni használatra terveztem. Sőt, nem is terveztem ilyet, a véletlen műve, hogy rábukkantam.
De attól félek, hogy nyűglődés lenne üzemeltetni.
Natív 4K, nagy chip, 3 chip, kevés üzemidő… bravo.gif

A lencse ami van hozzá mennyire használható otthoni moziban? Gondolom nem rövid vetítési távolságú. Ha létezik is hozzájuk, azt sem egyszerű beszerezni. De lehet mázlija az embernek, mint egy ilyen készülékre rábukkanni. Legalábbis kívánom!
Szerintem azzal nem lenne gond mert nem is 10m széles képet vetítene vele otthon.
Nagyobb szobába, külön gépházzal így első körben el tudnám képzelni, persze nem tudom pl. lámpát mennyire egyszerű ezekbe szerezni. A legkisebb 2kW-os teljesítményű, 10.000 lument tud vele.
PD F22
Screenline 2.35:1 270cm

Avatar
TSanyi
Beköltözött
Beköltözött
Hozzászólások: 2737
Csatlakozott: 2017.04.06., csüt. 21:59
Értékelés: 441

Re: Mindent a házimozi projektorokról és vásznakról, A-Z-ig

Hozzászólás Szerző: TSanyi »

Morph írta:
2023.01.30., hétf. 08:03


Ezt Pali bácsi nagyon szeretné, de elhelyezni, valószínű senki. Hatalmas ipari gép nagy zajjal és iszonyat fogyasztással. Specifikációban jól néz ki, de otthoni felhasználás, nagyjából kizárt.
Igen, az a natív 4K 1,38”-os 3 chipes speckó szimpi. A 125 kg-ot felemelni a fej fölé sem egyszerű….

Online
Avatar
Morph
Törzsvendég
Törzsvendég
Hozzászólások: 1779
Csatlakozott: 2011.02.19., szomb. 18:14
Értékelés: 618
Tartózkodási hely: Érd

Re: Mindent a házimozi projektorokról és vásznakról, A-Z-ig

Hozzászólás Szerző: Morph »

TSanyi írta:
2023.01.27., pén. 22:09
t97eat írta:
2023.01.27., pén. 21:24
Nem itthoni használatra terveztem. Sőt, nem is terveztem ilyet, a véletlen műve, hogy rábukkantam.
De attól félek, hogy nyűglődés lenne üzemeltetni.
Natív 4K, nagy chip, 3 chip, kevés üzemidő… bravo.gif

A lencse ami van hozzá mennyire használható otthoni moziban? Gondolom nem rövid vetítési távolságú. Ha létezik is hozzájuk, azt sem egyszerű beszerezni. De lehet mázlija az embernek, mint egy ilyen készülékre rábukkanni. Legalábbis kívánom!
Ezt Pali bácsi nagyon szeretné, de elhelyezni, valószínű senki. Hatalmas ipari gép nagy zajjal és iszonyat fogyasztással. Specifikációban jól néz ki, de otthoni felhasználás, nagyjából kizárt.
Nappali! MoziTCL 75C935 , Pc,
"Pinyó" mozi 7.1.4: PJ: Epson 12000B, ,Proci , Hang: KRIX Vászon: Screen research, Madzag: Wire World Helicon OCC,Fapaci. SUB:Krix, Arendal

Válasz küldése

Vissza: “Házimozi”