Ijk írta: ↑2022.12.07., szer. 17:13
Az eladott konzumer projektorok többsége meg 500 ezer alatti 0.45" DLP (vagy kisebb) kínai csoda, azokra meg itt nem kíváncsi senki. :)
DEHOGYNEM! Azok is tökéletesek! Pl. elrettentő példának! :-)
OK, szóval évek óta gondolkozom, hogy hogyan lehetne tömören és velősen leírni a különbséget a "komoly" és a "gagyi" projektorok között. Azt hiszem TALÁN van egy ötletem.
A komoly projektor (és gyártója) onnan ismerszik meg, hogy a technika fejlődését ezek a cégek a termékek minőségének a javítására használják fel.
A gagyi projektor (és gyártója) onnan ismerszik meg, hogy a technika fejlődését ezek a cégek a termékek gyártási költségének a csökkentésére használják, míg a minőséget próbálják az "átlagos vevőnek még pont megfelel" szinten tartani. Vagy akár még ott sem ... ha időközben a vevők még jobban elbutultak és még tovább csökkentek az igényeik.
A definíció ennyi volt. Mondok példákat:
- A többmilliós LCD gépekben az egyik gyártó éppen most csökkentette le a panelek méretét. Pedig az előző generáció (10 millió közeli árú, 4K) gépei már majdnem hozták egy 1080p DLP képélességét. Már éppen leírtam, hogy az LCD végre egy jól használható technológia lesz a következő generációban ... de hát NEM lesz! Pedig lehetett VOLNA! Ha a következő generáció olcsóbb gépei megörökölték volna az előző verzió műszaki tartalmát, végre (csupán) "pármillióért" lehetne kapni rendes LCD gépet. Ehelyett mit csináltak? Az új, még jobb technológiájú paneleknek lecsökkentették a méretét, hogy még véletlenül se legyen élesebb a kép, mint ami az elfogadható minimum (valahol 720p és 1080p között, ha az MTF függvényt megmérné valaki, lenne nagy csodálkozás) ... viszont így fél centivel kisebb lencséket tudnak tenni a gépbe, amin spóroltak kb. 3,8 dollárt gépenként. Meg persze kiszedték az elektromos mozgatás motorjait, mert ezzel még 5 dollárt meg lehetett spórolni ... királyság! Remélem senki nem gondolja, hogy ezek után ezek a gépek olcsóbbak lettek...
- Egyes DLP gyártók mindig az elérhető legkisebb DMD-t teszik a gépekbe. Néha még drága gyártók is. Nemrég adtak el itt a fórumon (millió közeli áron) egy 0,65"-es DMD-vel felszerelt, de dögös megjelenésű, nagynevű gyártótól származó LED-es gépet. Tudtommal ez a gyártó ma már nem is gyárt 0,67"-nél nagyobb chip-ből gépet. De hát van neve, veszik a vackot mint a cukrot, horror pénzekért. És reklamál valaki? Senki. Talán mert a világon egyedül nyomorult kis hazánkban vannak a tudatában a házimozisok annak, hogy a chip mérete mennyit számít. Konkrétan nyugaton kb. soha, senki nem írta le, hogy a nagyobb chip jobb. Nem is fogják, hiszen ha a konzumidióták megokosodnának, nehezebb lenne lehúzni őket. Mindenkinek jobb, ha buták maradnak (és akkor a teszteket író "szakértők" szaktudását még csak nem is kommentáltam ... a nagy kedvencem a csóka, aki kiszámolta, hogy ha a rezgetett pixelek eltakarják önmagukat, akkor mennyi látszik ki a pixelből a saját háta mögül. A másik kedvencem az "LCD gépben gyengébb a lencse" ostobaság, amit kb. MINDEN tesztelő évekig leírt kb. minden LCD gép tesztjében. Gratulálok! :-)
Amikor megjelentek az akrilból préselt lencsék, le lehetett cserélni pár tagot a lencsében olcsó, fröccsöntött műanyagra. Sok gyártó meg is tette azonnal, így keletkezett a "műanyag lencse" fogalma. Előtte ilyen nem volt, most a gépek egy részében ezek vannak. Hogy ettől homályos lett a kép? Nem gond, tettek "élesítő" meg "képjavító" megoldásokat a szoftverbe. Jobb esetben ki sem lehet őket kapcsolni. A legszánalmasabb az, hogy ma már bármelyik gép vetíthetne korrekt képet. Mindegyik digitálisan kapja a jelet, tehát mindegyiknek lehetne tökéletes legalább a szürkeskálája meg a gammája, meg a színmegjelenítése, egyszóval azok a paraméterek, amik tisztán szoftveres kérdések. A szoftvert csak egyszer kell jól megírni, onnantól az ingyen van, a legolcsóbb gépben is futhatna ilyen. És a valóságban hány olcsó gép ilyen? Nulla? De miért? Ezen elgondolkozott már valaki?
Hozhatnék további példákat de nyilván értelmetlen. A fentiek alapján ebből a nézőpontból mindenki azonnal el tudja helyezni az összes gyártót a "minőség javítós" vagy "olcsósítós" kategóriában. És persze innen nézve az is nyilvánvaló, hogy miért gyenge minden olyan gép amit "olcsósítós" stílusban terveztek.
Sajnos (ahogy én látom) ma a valóság az, hogy a 8-12 éves ipari DLP gépek még ma is sokkal jobbak, mint kb. bármi amit ma a boltokban kapni lehet. Kivéve ezeknek az ipari gépeknek az utódait, azok nyilván jók, de horror drágák.
Az is tény, hogy egyes paraméterekben a mai gépek tényszerűen jobbak. On/off kontrasztban pl. egy LCD ma már sokkal jobb. A gond az, hogy az átlag házimozis nem tudja, hogyan kell súlyozni a műszaki paramétereket. Ebben a katalógusok nem is segítenek, mert ott minden gyártó a termékének az erősségeit emeli ki, akkor is, ha az a paraméter a lényegbe nem is szól bele jelentős mértékben. Ma még nincs olyan projektor ami mindenben a legjobb lenne, marad az, hogy az emberi szemnek FONTOS paramétereket nézzük kritikusan, a kevésbé fontosak miatt pedig nem idegeskedünk, mert úgysem tehetünk semmit velük kapcsolatban. A szerintem legfontosabb paraméter a kép természetessége. Ha egy gép el tudja hitetni velem, hogy egy ember mászkál előttem a vásznon, akkor az jó gép. Ha meg úgy érzem, hogy az ott a vásznon egy műanyag bábu, akkor az a gép nem jó. Akármilyen drága, akkor sem jó.
Ahhoz, hogy a képet természetesnek érezzük, a minimum a jó (egyenletes) gamma, RGB együttfutás, éles kép (amiből nincsenek "kimosva" a szomszédos pixelek akár jelentős fényesség-különbségei) és persze az, hogy a kép ugyanilyen maradjon akkor is, ha mozog. Mert ugye az embernek nem múlnak el az arcáról a szeplők attól, hogy átmegy a szoba másik oldalára. És a fűszálak sem tűnnek el a réten attól, hogy megmozdul a kamera ...
Igen, az ipari gépek rendesen vannak hűtve, ezért a ventillátorok valamivel hangosabbak. Ezért kell kitenni a gépet a mozin kívülre, ha lehet (de ahogy látom, azok sem teszik ki, akiknél amúgy erre adott a lehetőség). Ez a LED-esített F22 esetén már nem lesz probléma, az nagyon halk lesz, de a nagygépek sem igazán hangosak (de tény, hogy a "full csendes" LCD gépeknél azért valamivel hangosabbak) illetve erre is van jó megoldás. Csak hát ma már a legtöbben azt várják, hogy a projektor tegyen mindent a fenekük alá, még véletlenül se kelljen az agyunkban a kis szürke sejteket használni, mert az fárasztó. Ismeri valaki Misi Mókus meséjét? Kinek mi jut eszébe az örökké termő fa alatt heverésző elhízott, fára mászni már képtelen mókusokról akik semmit nem csinálnak egész nap, csak döglenek a fa alatt és zabálnak? Az én időmben, amikor a CRT projektorok mentek, simán megoldották a házimozisok, hogy a gép hangjából semmit ne lehessen hallani, pedig azok vagy 20x hangosabbak voltak mint ezek a DLP-k. Ma meg, ha egy csövet be kell dugni a gép fenekébe, már az is megugorhatatlan akadály sokaknak.
Az meg, hogy egy eleve kicsit homályos képet megjelenítő LCD képét még rezgetik is a vásznon ... hát ... fura. Ez azt mutatja nekem, hogy mennyire az üzleti érdekek vezetik a tervezők kezét a racionalitás helyett. Az LCD-ben polarizált a fény, így egy vékony egykristályra feszültséget adva simán el lehet tolni a képet fél pixellel a vásznon. Magyarul egy LCD-ben egyszerű és olcsó megoldani a regzetést, ezért mindegyikbe bele is teszik, függetlenül attól, hogy ennek van-e értelme. Ha ki lehetne kapcsolni, vagy ha lehetne állítani, hogy 2 pixelt rajzoljon egy fizikai pixel a vászonra vagy 4-et, akkor a kép plusz homályosodását legalább mi állíthatnánk be (vagy kapcsolnánk ki). De nem, ez is kikapcsolhatatlan, mert a vevők csak akkor veszik meg a gépet, ha az "4K" és ha valamit ki lehet kapcsolni, akkor véletlenül kikapcsolják, majd vörös fejjel viszik a gépet a szervízbe, hogy ez nem is 4K csak 2K. Ezeket a gépeket az átlagos vevőre "méretezik", ami azt jelenti, hogy pont azokat a beállításokat nem lehet módosítani, amiket azok szeretnének piszkálni, akik kicsit is értenek a vetítéshez. Ez van, ezt kell szeretni... ja, nem, bocs, nem kell ezt szeretni. Ott a lehetőség arra is, hogy valaki használja a kis szürke sejteket a fejében, vegyen egy (legalább a fontosabb paramétereiben) kompromisszummentes gépet, meg azt is megteheti bárki, hogy "ráfejleszt" annak a tudására (akár hardveres, akár szoftveres értelemben). A DynaBlack helyett mi is írhatunk szoftvert ami screenshot-okat csinál a képfelületről és ezek elemzése alapján RS232-n vezérli a gép fényforrását, vagy akár ha saját LED meghajtót használunk (F22) akkor magunk vezérelhetjük azt is. Tehetünk durván fejlettebb LED-eket a gépbe, tehetünk LED-et az UHP lámpák helyére, stb. Ezekben a gépekben a műszaki alap már gyárilag megvan ahhoz, hogy a legjobb képet vetítsék (ezt már az UHP-s modellek is megcsinálják, csak azokban néha lámpát kell cserélni). A DMD-k, a vezérlésük, a vetítő lencsék mind ugyanezek a mai legmodernebb, többtízmilliós gépekben is. Az elmúlt 10 évben igazából csak a fényforrás változott a projektorokban, meg nyilván az újak már képesek az UHD jel fogadására, de ez sem probléma ma már a gyakorlatban, már létezik megoldás a 4K jel lekonvertálására 2560 pixelre (csak szerintem az nem éri meg, mert drágább mint egy HTPC).
A napokban említett LCD gépek is jól használhatók mozizásra, csak azok mind analóg gépek, amelyek pixeleit műszaki "trükkökkel" kényszerítik arra, hogy az jelenítség meg, amit kell(ene). Ez nagyjából működik (a gép újkorában főleg) sokaknak ezzel nincs is gondja, de én még mindig nem érzem azt, hogy a képminőség elérte volna az "igazit". Persze az "örök életű" fényforrás előny (bár a lézeres gépeknél 20000 órát adnak meg 50% fénycsökkenésre, de ennek a töredéke alatt is láttam én már gépet gyakorlatilag nulla fényerőre esni, remélhetőleg ma már nem műanyagba ágyazott foszforszemcsék vannak a foszforkeréken ... vagy talán pont hogy igen? Ha már költségcsökkentés ... ). Szóval ezek is vetítenek, van fényerő meg színek is, meg fogadják az UHD jelet "egyenesben" ... de nincs meg a képükben az a természetesség, amitől az ember úgy érzi, hogy valóban minőségi képet néz. Az is tény, hogy ezek a gépek ma jobbak, mint 10 éve. De ha a minőség javítása helyett továbbra is csak az egyre gagyibb megoldásokat teszik beléjük a gyártók, akkor SOHA nem fogja elérni a képminőségük azt, amire már azt mondanám, hogy versenyképes egy komoly DLP-vel szemben. Ez az "egy lépés előre, kettő hátra" politika anyagi szempontból érthető, de amíg ez nem változik, a DLP marad az egyetlen lehetőség azoknak, akiknek számít a képminőség.
Mivel itthon a relatíve kisebb vásznakra vetítés a jellemző, ezt ma már LED-ek használatával is meg lehet csinálni. LED-es gépet manapság FullHD felbontással lehet szerezni, ami (ezek képélessége mellett) szerintem nem probléma, szerintem a "homály4K" nem jobb, mint a valódi (azaz éles) 1080p. A 2560 pixel felbontású LED-es gépek ma még ritkaságok. Ha valaki nagyobb felbontást akar, akkor (szerintem) ma az optimális megoldás egy 2560 pixeles UHP-s gép átalakítása (és ezzel még csak kapkodni sem kell, ha a gépben vannak UHP lámpák, a LED fényforrásnak elég elkészülni akkorra, amikor majd a lámpák elöregszenek). De igazából nem gondolom, hogy sokan lépnek majd erre az útra. De az is igaz, hogy ha megnézzük, hogy melyik (keleti) országban van a legtöbb házimoziban valamilyen Barco-jellegű gép, akkor talán a kis hazánk magasan a többi hasonló ország felett van. Amilyen ritkák voltak ezek a gépek 5-6 éve, most annyira gyakoriak. Még szerencse, hogy a nyugati házimozisok elhiszik a színes katalógusokban olvasottakat ... a legjobb projektorokat meg eladják nekünk bagóért ...
LED fronton már megoldódott a nagyobb LED-ek beépítése a gépbe, de a LED vezérlés elektronikáján (és annak tápegységén) ehhez már nem csak 1-2 alkatrészt kell módosítani. Viszont kb. 50% plusz fényerő a dolog eredménye. Csak nem vagyok biztos benne, hogy ez megéri a macerát. 1000 lumen körüli fényerő a kisebb LED-ekkel is menni fog és akkor a gép elektronikája messze nincs túlterhelve, alig kell valamit módosítani, sokkal jobb lesz a kontraszt és konkrétan a gyári paraméterek alatt megy majd minden, tehát kevés áramot fogyaszt a gép, alig melegszik, a várható élettartam nagyon hosszú. A plusz fényerő oka így a jobb fényhasznosítás, amit a kisebb felületű LED-ek tesznek lehetővé. Azt viszont jó tudni, hogy van működő megoldásunk arra az esetre is, ha valakinek nagyobb fényerő kell. Az az 1250 lumen-es LED-es gép, ami otthon van, simán alkalmas lenne pl. kertmozizni is, pedig ott 5m széles képet vetítünk (21:9-ben, anamorf optikával). A LED-ek ma már valóban képesek felvenni a versenyt az UHP lámpákkal, konkrétan ha az UHP lámpa fényét úgy megszűrjük, hogy a széles színtér vetítése lehetséges legyen, akkor a LED ma már fényesebb. És közben alig fogyaszt áramot ... szóval szerintem az UHP lámpák kora nagyjából véget fog érni akkor, amikor a jelenleg használ lámpák megöregszenek. Akkor majd ezeket LED-re lesz érdemes cserélni ... de hát amennyit egy átlagos gépet használnak, azért ez még nem holnap lesz. De el fog jönni ez az idő, abban is biztos vagyok.
Cseneles méréseivel az én méréseim akkor lennének közvetlenük összehasonlíthatóak, ha pl. ugyanazt a gépet megmérnénk mindketten és a különbséggel minden további (és előző) mérés eredményét korrigálnánk. Ezzel egymáshoz lehetne kalibrálni a méréseinket, mivel jelen pillanatban több tényező is kérdésessé teszi az összehasonlíthatóságukat. Pl. az én vetítési felületem gain-je nem ismert (de 10 év után nyilván 1 alatti) és a gyárilag 1.2-re specifikált vásznak is csak a legritkább esetben mutatnak valóban 1.2 gain-t megmérve. A gain-es vásznon a mérőfej pozíciója is számít, meg az is, hogy hova "néz" a műszer a vászon felületén, hiszen a gain-es vászon mindig mutat valamennyi hotspot-ot.
GyP