Ne legyen kérdés, szerzői jogi okok állnak a háttérben. Amióta gyakorlatilag nincs számottevő fizikai adathordozó eladás, azóta a szerzőknek a streaming az egyik komoly megjelenési módjuk a hallgatók felé.robi20064 írta: ↑2021.10.26., kedd 23:50Elso sorban en is jogi dolgokra gondolok.
Néha ez a pénz előadónként sem kevés, de világszinten volumenében mindenképpen dollár és euró milliárdokról beszélünk - havonta. Senki nem kockáztat meg drága és hosszadalmas szerzői jogi pereket, inkább addig nem kezdi meg a szolgáltatást, amíg le nem tisztázottak a jogi keretek.
Ezt cifrázza, hogy pl az angolszász jog szerint a szerzői jogok eladhatók-vehetők, addig a legtöbb európai jog szerint nem (nálunk sem). Ehhez adjátok hozzá, hogy bizonyos országokban a jogtulajdonossal (annak harcias ügynökével) kell elszámolni, máshol meg erre szakosodott szerzői jogvédő jogkezelő szervezetekkel, mint nálunk az Artisjus.
További csavar, hogy a kereső algoritmusok alkalmazkodnak az előfizetés helyéhez, mert magyar zenéket (pláne magyar nyelvű podcast-eket) minek ajánljanak más országok előfizetőinek? Illetve megzavarja a fentebb írott elszámolásokat, ezért sem engedik a szervereik VPN trükkökkel becsapni magukat.
Ehhez tegyük még hozzá, ha egy zenét nem találsz meg a Tidal-en, nem biztos, hogy nincs fent. Rég rájöttem, hogy csak pontos keresésre ad pontos találatot. Sokszor elég elírni egy betűt, és már nem ismeri fel. Külön kavar a nem angolszász nevek keresése. Próbáljátok ki: Béla Bartók és Bartók Béla, vagy Rachmaninoff/Rachmaninov keresésre mennyire más listákat képes kiadni, Franz Lisztről és Liszt Ferencről ne is beszéljünk - és tudnám folytatni.
Mindkét fenti szempontból magasan veri a mezőnyt a Spotify, nem véletlenül nem mondtam le a Tidal mellett sem a Spoty előfizetésemet, és ha valamit nem találok, oda keresek vissza, úgyhogy a magam részéről alig várom a Spotify Hifit, de ez már másik téma!