
youtu.be/wMy1sbqDoro
Nagyon szép ajánló. Igazi ritkaságokat sikerült feltúrnod. Én szívesen hallgatnám meg őket. Egyetlennek rendelkezem magam is - hála neked -, az pedig a Lajtha dupla-lemez. Ha valaki kéri, biztosan tudok belőle kölcsönpéldányt keríteni.Klaca írta: ↑2021.05.16., vas. 20:46Egy hete a requiem kapcsán akartam még még ajánlani Jeney "Halotti szertartás"-át. (Talán valamelyik korábban beidézett Kurtág interjúban említi Kurtág, mint "korszakos jelentőségű művet".) Az egész műnek, azt hiszem, nincs felvétele, szal ha az ember bukta az ősbemutatót valamikor 2004 tájékán a Müpában, akkor úgy tűnik ennyi volt. Négy tétel azonban megjelent egy BMC HUngaroton közös kiadványon (Music Colors), ami gyakorlatilag beszerezhetetlen, asszem soha nem is volt kereskedelmi fogalomban, csak valami repi kiadvány. Pedig a a Jeney darabon kívül az Új Zenei Stúdió több alakjának is igen szép szerzeményei vannak rajta. De tényleg: meglepően szép és érdekes művek. Az Eötvös és a Vidovszky, de a Kurtág darab is a 2. Cd-n nagyon szép. Szal, ha valaki belebotlik, mindenképpen csapjon le rá.
Maga a cd. is nagyon szép kiállítású. Ő az:
MC.jpeg
Ez a lemez sincs fent sztem egyetlen streamelő oldalon sem, úgyhogy be kell fizikailag szerezni, ha szertnénk meghallgatni. (A Jeney darabot pl. sehogy másként más felvételen nem is tudjuk)
Összegyűjtöm még itt azokat a lemezeket, amiket korábban ajánlottam, és hasonlóan elérhetetlenek. Ezek egyike sem azért ilyen mert elkapkodták őket a népek, mint a sültkrumplit (nem voltak soha felkapott darabok), hanem mert obskurus kis kiadók adták ki őket. Ettől függetlenül sztem mind nagyon jó.
1: Rudol Serkin Goldberg Variációk (+1 Schubert szonáta +3 Chopin etűd) Ez a Goldberg első "felvétele", amit egy átalakított Steinway-en vettek fel valamikor 1928 körül, amibe bele volt buherálva valamiféle henger, ami egészen pontosan rögzítette a játékot, és vissza tudta játszani (Welte Mignon recording Piano). Erről vette fel CD-re a archiphon nevű kiadó.
2: Volt Balog József dupla Lajta zongora Lemeze ami az CCM kiadónál jelent meg. ( Amásik itt megjelent érdekes Balog lemez, a way of folk songs, amikor Bartók zongoráján játszik, és amolyan muzsikás szerűen fel vannak véve a darabok népdal forrásai is, de ez fent van pl. a spotify-on. (Máshol nem tudom.)
3: Aztán volt Btagaov Kunst def Fuge-ja, ami ugye megint nincs fent sehol, de mint janesz példája is mutatja beszerezhető
4: Music Colors: Hungarian Contemporary Music (1999-2004) BMC-Hungaroton-CEU Dupla CD
Mintha lett volna még egy, de most nem jut eszembe...
Ha tudtok még ilyeneket, amik jók, írjátok meg!
Tubuson is van, én a primephonicról hallgattam meg.
bitrograde írta: ↑2021.05.12., szer. 11:31Épp ma délelőtt ültem le meghallgatni, és igyekeztem félretenni minden előítéletemet. Nem nagyon kellett igyekezni. Kiváló értelmezés (az előadás szó itt kevésnek tűnik), ha nem éppen a legjobb, amit eddig hallottam. Ugyanez a "na ez az" érzésem volt végig: hogy eltalálták az arányokat, a dinamikát, a tempót és a megszólalás mikéntjét (talán csak a "Tuba mirum" esetében véltem felfedezni egy csöpp megingást). Örülök, hogy rávettél, adjak ennek a felvételnek egy esélyt. Köszönöm.Klaca írta: ↑2021.05.12., szer. 10:19Látom, benned van egy kis ellenkező irányú elfogultság, de sztem próbáld ezt levetkőzni, csukd be a szemed, és úgy hallgasd meg a Requiem lemezét. ...elém került ez a felvétel, elkezdtem hallgatni, és minden kis résznél a "na ez az" érzésem volt. Ennyi. Sztem nagyon jó mind a kórus, mind a zenekar, amivel Currentzis általában dolgozik. Itt az általad emlegetett bombasztikusságra törekvést vagy különcködést, egyáltalán nem találom, vagy pont jól el van találva, nem tudom. Az is lehet, hogy éppen ez az a mű, ahol Currentzis régizene tudása, és "kortárskodása" még éppen jó elegyet tud alkotni. Mindegy. Hallgasd meg, szetm tetszeni fog neked.
Épp ma délelőtt ültem le meghallgatni, és igyekeztem félretenni minden előítéletemet. Nem nagyon kellett igyekezni. Kiváló értelmezés (az előadás szó itt kevésnek tűnik), ha nem éppen a legjobb, amit eddig hallottam. Ugyanez a "na ez az" érzésem volt végig: hogy eltalálták az arányokat, a dinamikát, a tempót és a megszólalás mikéntjét (talán csak a "Tuba mirum" esetében véltem felfedezni egy csöpp megingást). Örülök, hogy rávettél, adjak ennek a felvételnek egy esélyt. Köszönöm.Klaca írta: ↑2021.05.12., szer. 10:19Látom, benned van egy kis ellenkező irányú elfogultság, de sztem próbáld ezt levetkőzni, csukd be a szemed, és úgy hallgasd meg a Requiem lemezét. ...elém került ez a felvétel, elkezdtem hallgatni, és minden kis résznél a "na ez az" érzésem volt. Ennyi. Sztem nagyon jó mind a kórus, mind a zenekar, amivel Currentzis általában dolgozik. Itt az általad emlegetett bombasztikusságra törekvést vagy különcködést, egyáltalán nem találom, vagy pont jól el van találva, nem tudom. Az is lehet, hogy éppen ez az a mű, ahol Currentzis régizene tudása, és "kortárskodása" még éppen jó elegyet tud alkotni. Mindegy. Hallgasd meg, szetm tetszeni fog neked.
Hát igen, ahhoz, hogy ezt biztosan meg tudjuk ítélni, ahhoz nagyon kellene érteni a zenéhez, e nélkül marad a tapasztalataink és az alkatunk által meghatározott ízlésünk. Most kicsit megnéztem a csávót magát is, és értem, hogy miért látod amolyan excentrikus, artsy-fartsy valakinek (eddig nem tudtam róla semmit, Batagov honlapjáról jutottam el egy-két általa ajánlott felvételéhez, így eleve egy kis elfogultsággal kezdtem el hallgatni). Mondjuk nekem nincs eleve bajom az excentrikussággal , de annyira nem is "égettem még át" magamon a felvételeit, mint mondjuk Batagovéit (az nekem nagyon hosszú idő), így nem is fogok foggal körömmel ragaszkodni a rá vonatkozó véleményemhez (ezt írtam is). Látom, benned van egy kis ellenkező irányú elfogultság, de sztem próbáld ezt levetkőzni, csukd be a szemed, és úgy hallgasd meg a Requiem lemezét. Ez nekem is egy olyan mű volt, amiből nagyon rég óta kerestem egy olyan előadást, ami minden szempontból bejön nekem. A feleségem minden közeli halálesetnél ezt hallgatja, és akármilyen előadást választott, nem jött be nekem. Elkönyveltem, hogy valszeg egyszerűen nem tudom levetkőzni a népszerű művekkel szembeni értelmetlen előítéleteimet, és én ilyenkor inkább mindig a Mária királynő temetésére írt zenét hallgattam különvonultan a kis odúmban.bitrograde írta: ↑2021.05.08., szomb. 10:01Azt hiszem, értem, amit mondasz. A gond az, hogy hajszál választja el egymástól a kortárs komolyzene eme enfant terrible-jeit, meg azt, hogy a kortárs kultúra szinte csak a szenzáció és a rajongás móduszában képes működni: hogy szükség van rájuk, meg arra az érzésre, hogy valami újat, addig soha nem hallottat produkáljanak. És hogy helyenként eldönthetetlen - legalábbis számomra -, hogy mennyi ebből a piac logikája, és hol kezdődik a minőség. Mert ezt nehéz az egyébként általában konzervatív hajlamú, az ismertek közé az újat beillesztő ízlés segítségével eltalálni. (Currentzis Requiemjét még nem hallottam, talán pont azért, mert ha valaminek az "elrontását" nehezen tűri a fülem, akkor az ez a mű. De fenn van a primephonicon, így meg fogom (tudni) hallgatni. A Batagov sajnos sem ott, sem a deezeren nem található.)
A fórummotor ismét kiválóan működik, elnézést a dupla posztért.
Azt hiszem, értem, amit mondasz. A gond az, hogy hajszál választja el egymástól a kortárs komolyzene eme enfant terrible-jeit, meg azt, hogy a kortárs kultúra szinte csak a szenzáció és a rajongás móduszában képes működni: hogy szükség van rájuk, meg arra az érzésre, hogy valami újat, addig soha nem hallottat produkáljanak. És hogy helyenként eldönthetetlen - legalábbis számomra -, hogy mennyi ebből a piac logikája, és hol kezdődik a minőség. Mert ezt nehéz az egyébként általában konzervatív hajlamú, az ismertek közé az újat beillesztő ízlés segítségével eltalálni. (Currentzis Requiemjét még nem hallottam, talán pont azért, mert ha valaminek az "elrontását" nehezen tűri a fülem, akkor az ez a mű. De fenn van a primephonicon, így meg fogom (tudni) hallgatni. A Batagov sajnos sem ott, sem a deezeren nem található.)Klaca írta: ↑2021.05.08., szomb. 08:55Fiúk, azt hogy ki zseniális (jobb híján maradjunk ennél a szónál, bár már ez is teljesen értelmét vesztette: (ld A tulajdonságok nélküli ember felütését)), természetesen nem az dönti el, hogy csinált e sok szart, hanem hogy csinált e legalább egy olyat, amit senki más nem. (Üssünk fel egy Ady összest, igen valószínű, hogy egy szar versnél nyílik ki, pedig én nem tudok most hirtelen zseniálisabb magyar költőt.) Az általatok említett barokk zenészek nekem nem ugranak ki, még akkor sem, ha igen szép lemezeket produkálnak stb. Mondom, itt a teljesítmény számomra az egész mozgalom. Ettől még persze azok is szépek maradnak, de egy kicsit számomra ki- vagy felcserélhetőek szinte bármelyik másik hasonló minőségűvel a "mozgalomból". Persze Currentzisnek is vannak gyengébb pontjai, de pl. a Requiemjénél nem tudok jobb felvételt, és még van egy-két ilyenje. (Az lehet, hogy nem a Purcell a legjobbja, bár én még azt is megveszem tőle, valszeg épp azért, mert olyan: valamilyen, felismerhető, van egy saját alakja a csávónak (amitől persze lehet viszolyogni, de a valamilyenségét még ezzel is elismerjük). Nem véletlenül vannak pl. Batagovval egymás sejhajában (meg talán Kopachinskayaval is. Persze valahol mindegyikük kvázi orosz. Egy akol.) Aztán persze kinek mi. Meg nem vagyok zenetudós sem, lehet, egyszerűen tévedek. (Tul. kép., ha jobban belegondolok, már a biblia megmondta: non est volentis, neque currentzis ... )
Ha már legalább Batagovban megegyezünk, ideteszem nektek a kunst der fuge fantasztikus poszt minimalista "art work"-jét (kb úgy kell elképzelni, hogy nyomtatópapír minőség a CD "könyvecske".) Látom, hogy ez a CD nincs fent semmilyen megosztón. Botrány! Szerezzétek be, biztos lehet kapni. (Bár, mint említettem, kell hozzá némi meditatív elkötelezettség: amit Kocsis vagy Sokolov letud másfél óra alatt, ahhoz neki két és fél kell.)
batagov_kdf.jpg
2018 decemberében adtak a Müpában egy Mahler-koncertet, zenekari dalokkal és a 4. szimfóniával. Én is ott voltam, és nem voltam elájulva tőle, de mivel élőben és lemezen is a Fischer Iván vezényelte Fesztiválzenekaron kupálódtam (sok más remek felvétellel egyetemben), talán nem meglepő. Egyébként meg az egekig magasztalt Csajkovszkij Patétikus felvételük sem volt rám olyan nagy hatással. De ezek nyilván végtelenül szubjektív vélemények a részemről!
Batagov esetében egyet kell értsek, Currentzis számomra kérdéses. Azt is mondhatnám, hogy az ízlésem megakadályoz nagyságának felismerésében.Klaca írta: ↑2021.05.03., hétf. 14:07Sok zenész, zenekar ráérzett erre, és jól beletanult, sokszor -- ahogyan bitrogarde írja -- tényleg csak leheletnyi, vagy ízlésbeli különbségek vannak. Én viszont zseniálisnak azért ezek közül egyiket sem érzem. (Az egész mozgalom együtt, en bloc persze jelentős, de a figurák egyesével, mint mondjuk egy casals, gould vagy richter, azért mégsem.)
Ahhoz valami több kell sztem. Ezt én inkább olyan figurákban találom meg, mint Batagov vagy Currentzis, akiknek persze a "régizene" előadásaik, (új)régizenész szemmel nyilván vitathatóak, de mondjuk ez engem kevésbé izgat. (Asszem pont "tudjuk ki" jól ki is akadt anno a Currentzis féle purcell dolgokon (indian queen, dido), és talán pont r2d2 barátja viszont nagyon kajálta (én is akkoriban kaptam rá). Mindegy is.
Az egyébként a beidézett Nyman lemez kapcsán elgondolkodtató vagy legalábbis érdekes jelenség, hogy a minimalizmus, meg a post-minimalizmus (Batagov) milyen könnyen utat talál és kapcsolható a régi zenéhez. (könnyebben mint mondjuk a dodekafón vagy az atonális zenéhez)
Ezek nekem mind nagyon szép előadásoknak tűnnek, mind jól elsajátították az új-régi zene hagyományait. Ez utóbbiról egyébként, mióta "tudjuk ki"-vel komoly vitákat folytattam itt, eléggé alakult is a véleményem, és most már azt mondom, hogy ez a mozgalom egészében tényleg tudott valami új levegőt hozni, ami érdekes is és szép is. Sok zenész, zenekar ráérzett erre, és jól beletanult, sokszor -- ahogyan bitrogarde írja -- tényleg csak leheletnyi, vagy ízlésbeli különbségek vannak. Én viszont zseniálisnak azért ezek közül egyiket sem érzem. (Az egész mozgalom együtt, en bloc persze jelentős, de a figurák egyesével, mint mondjuk egy casals, gould vagy richter, azért mégsem.)bitrograde írta: ↑2021.05.02., vas. 22:06Az énekest ismertem korábbról, de nekekm talán túlságosan is frissek. Valahogy jobban értékelem a hagyományosabb iskolát, Iestyn Daviest, akár Dowlandet énekel, akár a Fretworkkel Purcellt.
Van egy Purcell-Nyman albumok például, az zseniális.
Ez pedig egy kicsit talán túlságosan is emlékeztet a kék albumra. Tudom, hogy neked nagyon beragadt, vagyunk ezzel így egy páron, de ez szerintem ahhoz képest nem hoz újat, mást: már-már epigonszerű számomra. A Voces8 már más tészta. Szerintem ők abszolút önálló minőséget képviselnek számomra. Ilyenkor nüanszok döntenek már csak az ízlésben, tudom.
Az emlegetett lemezek jó része pedig ott van a Deezeren és a Primephonicon (én most ezeken pörgök).
Az énekest ismertem korábbról, de nekekm talán túlságosan is frissek. Valahogy jobban értékelem a hagyományosabb iskolát, Iestyn Daviest, akár Dowlandet énekel, akár a Fretworkkel Purcellt.ajkamici írta: ↑2021.04.26., hétf. 10:13Ha Purcell, akkor nekem ez a csapat iszonyatosan tetszik. Itt megint azt érzem hogy új és friss szél fúj.
Mit gondoltok ?
youtu.be/9M838EiInnQ
Ez pedig egy kicsit talán túlságosan is emlékeztet a kék albumra. Tudom, hogy neked nagyon beragadt, vagyunk ezzel így egy páron, de ez szerintem ahhoz képest nem hoz újat, mást: már-már epigonszerű számomra. A Voces8 már más tészta. Szerintem ők abszolút önálló minőséget képviselnek számomra. Ilyenkor nüanszok döntenek már csak az ízlésben, tudom.
Nagy kedvencem ez a lemez.juliush írta: ↑2021.04.26., hétf. 10:27Debussy ... és a jazz. Prelűdök kvartettre. Már a címe is sugallja, hogy szigorúan véve határeset a komolyzene szemszögéből. És tényleg ezt hallgatva mintha egy furcsa tájon barangolnánk, melyen számtalan hatás termékenyítette furcsán ismerős, vagy épp elbűvölően idegen elemek, tárgyak, növények, hatások varázsolnak el percről-percre. A hangok DNS-e Debussy prelűdjeinek génjeit hordozzák, melyek már önmagukban is számos kultúra hatásait mutatják, de most fiatal jazz és klasszikus zenészek közös homokozójaként szolgálnak. Tálaljuk mindezt a Harmonia Munditól már megszokott elképesztően magas hangminőségben és minden adott egy felejthetetlen közel 70 perchez, melyet szívesen látogatok meg újra és újra!
cover.jpg
youtu.be/1A9HGSD3a24