Annak érdekében, hogy fenntartsuk ezt a szigetet, szükségünk van bevételre. Te is támogathatsz minket, ha azt szeretnéd, hogy sokáig és stabilan tudjunk működni. Amennyiben élsz ezzel a lehetőséggel, azt mi megköszönjük!
Milyen hangsugárzót? (kérdés előtt olvasd el a nyitó hozzászólást)
- szabo_pitty
- V.I.P.
- Hozzászólások: 1263
- Csatlakozott: 2007.01.25., csüt. 20:20
- Értékelés: 93
- Tartózkodási hely: Békéscsaba
Re: Milyen hangsugárzót? (kérdés előtt olvasd el a nyitó hozzászólást)
Sziasztok!
Nemrég, ajánlottak megvételre, egy Tannoy Mercury, 6.1-es szettet, 100.000-ért. Érdemes lenne-e, a JamoS606 szettet, erre cserélni? Milyen irányba változna, a hangzás?
Nemrég, ajánlottak megvételre, egy Tannoy Mercury, 6.1-es szettet, 100.000-ért. Érdemes lenne-e, a JamoS606 szettet, erre cserélni? Milyen irányba változna, a hangzás?
Erősítő: Marantz SR7005, Hangsugárzók: Monitor Audio Silver 200, Silver 50, Silver C150, Jamo SW505E, Magnódeck: Yamaha KX-390, CD: Marantz CD5000, LP: Technics SL-BD2, BD: Pioneer BDP-LX58, TV: LG42LF652V, Hangfal kábel: Monitor Atmos Air 309 Cu, IC: KáCsa KCO-IS100 Média-lejátszó: Dune HD Base 3D
- vuduman
- Újonc fórumos
- Hozzászólások: 28
- Csatlakozott: 2009.03.29., vas. 17:34
- Értékelés: 1
- Tartózkodási hely: Tolna-Mözs
Re: Milyen hangsugárzót? (kérdés előtt olvasd el a nyitó hozzászólást)
Sziasztok!
Egy régi JmLab Focal Laureate pároshoz milyen erősítőt ajánlanátok? A keret 50 ezer Ft. körül lenne.
Koszi a segítséget előre is.
Egy régi JmLab Focal Laureate pároshoz milyen erősítőt ajánlanátok? A keret 50 ezer Ft. körül lenne.
Koszi a segítséget előre is.
- ViXi78
- Nincs visszaút
- Hozzászólások: 233
- Csatlakozott: 2020.01.05., vas. 10:34
- Értékelés: 54
- Tartózkodási hely: Angyalföld
Re: Milyen hangsugárzót? (kérdés előtt olvasd el a nyitó hozzászólást)
Amennyiben nem hibásak és esztétikailag is jó állapotban vannak a T27 magasak, akkor azok érdekelnének!
Apple Mac Mini M1(Audirvana Studio, Tidal)- Questyle CMA Twelve - Hifiman Arya Stealth
- ViXi78
- Nincs visszaút
- Hozzászólások: 233
- Csatlakozott: 2020.01.05., vas. 10:34
- Értékelés: 54
- Tartózkodási hely: Angyalföld
Re: Milyen hangsugárzót? (kérdés előtt olvasd el a nyitó hozzászólást)
Na várjunk csak! Miért kell ezeket kicserélni?
Apple Mac Mini M1(Audirvana Studio, Tidal)- Questyle CMA Twelve - Hifiman Arya Stealth
- bitrograde
- Beköltözött
- Hozzászólások: 2081
- Csatlakozott: 2016.10.27., csüt. 11:40
- Értékelés: 1817
- Tartózkodási hely: Pécs
Re: Milyen hangsugárzót? (kérdés előtt olvasd el a nyitó hozzászólást)
Én egy Celestion UL6-ot keresnék, egy Rega Brio (clamshell változatú) erősítővel. Vadászni kell, valószínűleg külföldről, de megérné.Joc írta: ↑2020.06.29., hétf. 21:55Sziasztok,
Ötleteket várnék az alábbi projekthez. Második rendszernek, TV/PC mellé gondoltam beruházni hangcuccra (integrált erősítő + hangfalak vagy lehet egy aktív pár is), a keret kb. 100eFt, de adott esetben kicsit feljebb mehet. Alapvetően használtban gondolkodnék úgy 20-30 évvel ezelőttről, már csak a retro feeling miatt is.:) Leginkább EDM szól amikor a gép előtt ülök, de ez a rendszer szólna akkor is ha TV-t nézek vagy a PS4-et nyüstölöm. Maga a szoba csak 8nm, de nyitott a nappali és egy folyosó felé. Mivel az elhelyezés messze lenne az ideálistól, elsősorban zárt dobozokban gondolkodnék (feszes, megfogott basszusokkal) és bár biztos sokan azt mondják hogy sok ide, de inkább 3 útban mint 2-ben (szeressük ha van membránfelület). Elsősorban hangfalakra kérnék tippeket, erősítőt szerintem egyszerűbb lesz találni. Audio interface van, az amögötti részre kellenének cuccok.
Dobozokból valami olyasmi jellegű lenne az irány, mint a pl. a Heco Superior 630-1 vagy az Infinity RS4000 (csak lehetőleg gumiperemes hangszórókkal, nem olyanokkal amik szeretnek szétporladni) vagy akár nagyobb zárt 3 utas (japán) dobozok. Ha tudtok ezekhez hasonlóakat mondani méretben, felépítésben, amiknek érdemes utánanézni az nagy segítség lenne.
Kösz a tippeket előre is.
Audio-PC (zozoweb & mzperx) / Rotel RCD-865 (by süteményx) - RME ADI-2 FS (zozoweb PSU) - Bryston 4B - Vandersteen 2CE Signature |
OTL by zozoweb (Siemens&Mullard) - Sennheiser HD540 Reference Gold | Wyre4Sound, freeba, SAEC, Kondo KSL-SPC & Mogami
OTL by zozoweb (Siemens&Mullard) - Sennheiser HD540 Reference Gold | Wyre4Sound, freeba, SAEC, Kondo KSL-SPC & Mogami
Re: Milyen hangsugárzót? (kérdés előtt olvasd el a nyitó hozzászólást)
Sziasztok,
Ötleteket várnék az alábbi projekthez. Második rendszernek, TV/PC mellé gondoltam beruházni hangcuccra (integrált erősítő + hangfalak vagy lehet egy aktív pár is), a keret kb. 100eFt, de adott esetben kicsit feljebb mehet. Alapvetően használtban gondolkodnék úgy 20-30 évvel ezelőttről, már csak a retro feeling miatt is.:) Leginkább EDM szól amikor a gép előtt ülök, de ez a rendszer szólna akkor is ha TV-t nézek vagy a PS4-et nyüstölöm. Maga a szoba csak 8nm, de nyitott a nappali és egy folyosó felé. Mivel az elhelyezés messze lenne az ideálistól, elsősorban zárt dobozokban gondolkodnék (feszes, megfogott basszusokkal) és bár biztos sokan azt mondják hogy sok ide, de inkább 3 útban mint 2-ben (szeressük ha van membránfelület). Elsősorban hangfalakra kérnék tippeket, erősítőt szerintem egyszerűbb lesz találni. Audio interface van, az amögötti részre kellenének cuccok.
Dobozokból valami olyasmi jellegű lenne az irány, mint a pl. a Heco Superior 630-1 vagy az Infinity RS4000 (csak lehetőleg gumiperemes hangszórókkal, nem olyanokkal amik szeretnek szétporladni) vagy akár nagyobb zárt 3 utas (japán) dobozok. Ha tudtok ezekhez hasonlóakat mondani méretben, felépítésben, amiknek érdemes utánanézni az nagy segítség lenne.
Kösz a tippeket előre is.
Ötleteket várnék az alábbi projekthez. Második rendszernek, TV/PC mellé gondoltam beruházni hangcuccra (integrált erősítő + hangfalak vagy lehet egy aktív pár is), a keret kb. 100eFt, de adott esetben kicsit feljebb mehet. Alapvetően használtban gondolkodnék úgy 20-30 évvel ezelőttről, már csak a retro feeling miatt is.:) Leginkább EDM szól amikor a gép előtt ülök, de ez a rendszer szólna akkor is ha TV-t nézek vagy a PS4-et nyüstölöm. Maga a szoba csak 8nm, de nyitott a nappali és egy folyosó felé. Mivel az elhelyezés messze lenne az ideálistól, elsősorban zárt dobozokban gondolkodnék (feszes, megfogott basszusokkal) és bár biztos sokan azt mondják hogy sok ide, de inkább 3 útban mint 2-ben (szeressük ha van membránfelület). Elsősorban hangfalakra kérnék tippeket, erősítőt szerintem egyszerűbb lesz találni. Audio interface van, az amögötti részre kellenének cuccok.
Dobozokból valami olyasmi jellegű lenne az irány, mint a pl. a Heco Superior 630-1 vagy az Infinity RS4000 (csak lehetőleg gumiperemes hangszórókkal, nem olyanokkal amik szeretnek szétporladni) vagy akár nagyobb zárt 3 utas (japán) dobozok. Ha tudtok ezekhez hasonlóakat mondani méretben, felépítésben, amiknek érdemes utánanézni az nagy segítség lenne.
Kösz a tippeket előre is.
Re: Milyen hangsugárzót? (kérdés előtt olvasd el a nyitó hozzászólást)
Ismeri valaki ezt a szériát, megállja a helyét ennyiért a 8col kategóriában?
https://www.hangszerdiszkont.hu/index.p ... t_id=23539
https://www.hangszerdiszkont.hu/index.p ... t_id=23539
- bitrograde
- Beköltözött
- Hozzászólások: 2081
- Csatlakozott: 2016.10.27., csüt. 11:40
- Értékelés: 1817
- Tartózkodási hely: Pécs
Re: Milyen hangsugárzót? (kérdés előtt olvasd el a nyitó hozzászólást)
Nézz szét a Falcon Audio oldalán. Ők foglalkoznak ezekkel (és a kiváltásukkal).
Audio-PC (zozoweb & mzperx) / Rotel RCD-865 (by süteményx) - RME ADI-2 FS (zozoweb PSU) - Bryston 4B - Vandersteen 2CE Signature |
OTL by zozoweb (Siemens&Mullard) - Sennheiser HD540 Reference Gold | Wyre4Sound, freeba, SAEC, Kondo KSL-SPC & Mogami
OTL by zozoweb (Siemens&Mullard) - Sennheiser HD540 Reference Gold | Wyre4Sound, freeba, SAEC, Kondo KSL-SPC & Mogami
Re: Milyen hangsugárzót? (kérdés előtt olvasd el a nyitó hozzászólást)
Réges-régi hangládában szeretném cserélni a hangszóró-készletet.
KEF B200 /sp 1039/
KEF B110 /sp 1057/
KEF T 27 /sp 1032/
Van e ötletetek mivel tudnám kiváltani őket?

KEF B200 /sp 1039/
KEF B110 /sp 1057/
KEF T 27 /sp 1032/
Van e ötletetek mivel tudnám kiváltani őket?

- szabo_pitty
- V.I.P.
- Hozzászólások: 1263
- Csatlakozott: 2007.01.25., csüt. 20:20
- Értékelés: 93
- Tartózkodási hely: Békéscsaba
Re: Milyen hangsugárzót? (kérdés előtt olvasd el a nyitó hozzászólást)
Előző kérdésem gondolatmenetét folytatva, az lenne a kérdésem, hogy mi a véleményetek, a Quadral Argentum 450-ről?
Erősítő: Marantz SR7005, Hangsugárzók: Monitor Audio Silver 200, Silver 50, Silver C150, Jamo SW505E, Magnódeck: Yamaha KX-390, CD: Marantz CD5000, LP: Technics SL-BD2, BD: Pioneer BDP-LX58, TV: LG42LF652V, Hangfal kábel: Monitor Atmos Air 309 Cu, IC: KáCsa KCO-IS100 Média-lejátszó: Dune HD Base 3D
Re: Milyen hangsugárzót? (kérdés előtt olvasd el a nyitó hozzászólást)
Igen, a régi kantonról beszélek a 930-asról (kétutas)...de van GLE több méretben, ill. volt még GLX-200, az ugyan valamivel jobb, pl. van némi tere, de a Karát 930 éles és dübög... A német vintage-król az a benyomásom, hogy általában nem tudnak szárnyalni, hiányzik belőlük a művészi hajlam - hiába színtiszta pragmatika, technokrata gondolkodású nemzet - a felhőtlen muzikalitás, de lehet, hogy csak én érzem így. (Válasz a kérdésedre: erősítőkből a Pioneer SA sorozat több tagja, Scott 436, vintage Luxman L2, Luxman L-190, Teac-ok és miegymás, zenék: mindenféle stílus, leginkább akusztikus, blues, jazz-vocal). Az általad említett régi Dittonok közül hallottam egy monitort, az igen meggyőző volt emlékeim szerint. Az az igazság, hogy mióta hozzám került az említett Pioneer CS-E320 1972-ből és teszteltem a felsoroltakkal, néhány kivételtől eltekintve (Pioneer HPM, Pioneer S-X10 - ez egy fantasztikus kis doboz) a többi mellette úgy szólt mint egy SOKOL rádió. És nemigen túlzok... És innentől nincs illúzió kergetés, álságos mentség, hogy nem az a zene, nem az a kábel, nem az a szoba...ezek többnyire önáltatások, rózsaszín ködszurkálások...avl2 írta: ↑2020.06.15., hétf. 07:06a regi Karat ? 260 x 430 x 260 mm
Illetve nem tudom teljes biztosan, hogy a "kritikán aluli" erre vagy a CV Vegára vonatkozik-e ?
Kicsit reszletesebben erdekelne; miért, milyen zenéken, erösitövel, mekkora szobában, milyen elvarassal ? Köszönöm.
Nekem eddig 1 regebbi hangsugarzom volt (Celestion Ditton 15), több nem olyan regi kisdoboz, igy kivancsi maradtam regebbi nagyobb hangszorosokra (na nem annyira, hogy ki sem bírnám, inkabb csak játékként), ezert kerdezem (nomeg mert többen inkabb dicserni szoktak "ezek regiek tudtak valami, amit a mai kishangszorosok nem".
Persze tudataban vagyok vele, hogy ízlések és pofonok, egyéni preferenciák szerepe hatalmas.


Re: Milyen hangsugárzót? (kérdés előtt olvasd el a nyitó hozzászólást)
a regi Karat ? 260 x 430 x 260 mmReverb írta: ↑2020.06.14., vas. 18:29Hogy milyen hangsugárzót? .... Canton Karat 930 (kritikán aluli) Cerwin Vega D1, Altec lasing model 5 (hatalmas csalódás) MB Quart 280 (középben nem rossz) Kef Coda7 (jazz-vocalban elmegy) B&W több tagja, JPW-k (semmi emlékezetes hang), JM lab Tantal, hogy csak a komolyabb neveket említsem...
Illetve nem tudom teljes biztosan, hogy a "kritikán aluli" erre vagy a CV Vegára vonatkozik-e ?
Kicsit reszletesebben erdekelne; miért, milyen zenéken, erösitövel, mekkora szobában, milyen elvarassal ? Köszönöm.
Nekem eddig 1 regebbi hangsugarzom volt (Celestion Ditton 15), több nem olyan regi kisdoboz, igy kivancsi maradtam regebbi nagyobb hangszorosokra (na nem annyira, hogy ki sem bírnám, inkabb csak játékként), ezert kerdezem (nomeg mert többen inkabb dicserni szoktak "ezek regiek tudtak valami, amit a mai kishangszorosok nem".
Persze tudataban vagyok vele, hogy ízlések és pofonok, egyéni preferenciák szerepe hatalmas.
Re: Milyen hangsugárzót? (kérdés előtt olvasd el a nyitó hozzászólást)
Hogy milyen hangsugárzót? Háát, én cca. 30 éve keresem a hangot és talán most vagyok hozzá a legközelebb. Vagy talán a fülem romlott hozzá ehhez a típushoz és ezért hallom sokkal jobbnak az eddig tapasztaltaknál. Ribbon magas sugárzós kétutas. Ha olcsót akarsz, akkor Philips music centeres MCD széria. Tudom, most sokan megköveznek ezért... de az elmúlt években vagy 50 különböző hangfal haladt át a kezeim között, legtöbbtől végre megszabadultam. Ha akusztikus, hangszeres zenét szeretnél átélhető minőségben hallgatni, akkor az említett a legjobb. Hogy miért? Mert egy hatalmas tér, világosság, levegős hangszínpad tárul eléd és kinyílik a világ előtted, mint azelőtt soha és kérdőn tekintesz magadba, "vajon miért nem előbb találtam meg ?". És hogy miket küldtem emiatt nyugdíjba? csak párat az említésre méltókból: Canton GLE sorozat (a régi cantonok közözött mégis talán a legjobb, mégis egy levágott szárnyú madár, aki nem tud repülni, Canton Karat 930 (kritikán aluli) Cerwin Vega D1, Altec lasing model 5 (hatalmas csalódás) MB Quart 280 (középben nem rossz) Kef Coda7 (jazz-vocalban elmegy) B&W több tagja, JPW-k (semmi emlékezetes hang), JM lab Tantal, hogy csak a komolyabb neveket említsem... És hogy mik maradtak állva? A Pioneer-ek 1980-ig. Pl. az olcsó CS-E 320 (a legjobb hangfalam mindenek felett!!!) Pioneer HPM-300 (mélyben JBL L- sorozat, igazi amerikás hang, persze ribbon prizma twitterrel (egész jó), és persze az Orion HS 400 upgrade modell. És hogy miért? Nem tudom. Nincs igazi válasz. A hang megfoghatatlan, sokszor véletlenek műve, vagyis több, mint tervezőasztalnál legyártható mérnöki munka. És amitől több, az valószínűleg az Isteni szikra... (Szerintem.)
- szabo_pitty
- V.I.P.
- Hozzászólások: 1263
- Csatlakozott: 2007.01.25., csüt. 20:20
- Értékelés: 93
- Tartózkodási hely: Békéscsaba
Re: Milyen hangsugárzót? (kérdés előtt olvasd el a nyitó hozzászólást)
Sziasztok!
Túl vagyok az erősítő-cserén, a Yamaha DSP-A5, AX492 duó, Marantz SR7005-re lett cserélve. Jelenleg, Jamo S606-os szettet hajt. Gondolkodom a cserén. Méretben lefelé, minőségben felfelé lépnék. A kiegyenlített hangzást, a szép, lágy magasakat szeretem. Mit ajánlotok? Hírdetnek itt, egy B&W DM602.5 S3-at. Az például, szimpatikus.
Túl vagyok az erősítő-cserén, a Yamaha DSP-A5, AX492 duó, Marantz SR7005-re lett cserélve. Jelenleg, Jamo S606-os szettet hajt. Gondolkodom a cserén. Méretben lefelé, minőségben felfelé lépnék. A kiegyenlített hangzást, a szép, lágy magasakat szeretem. Mit ajánlotok? Hírdetnek itt, egy B&W DM602.5 S3-at. Az például, szimpatikus.
Erősítő: Marantz SR7005, Hangsugárzók: Monitor Audio Silver 200, Silver 50, Silver C150, Jamo SW505E, Magnódeck: Yamaha KX-390, CD: Marantz CD5000, LP: Technics SL-BD2, BD: Pioneer BDP-LX58, TV: LG42LF652V, Hangfal kábel: Monitor Atmos Air 309 Cu, IC: KáCsa KCO-IS100 Média-lejátszó: Dune HD Base 3D
- zoli73
- V.I.P.
- Hozzászólások: 4647
- Csatlakozott: 2010.01.16., szomb. 22:11
- Értékelés: 3177
- Tartózkodási hely: 2465
Re: Milyen hangsugárzót? (kérdés előtt olvasd el a nyitó hozzászólást)
Ha ez az egyik lehetőség, akkor jöhet a másik.Kellnerművek írta: ↑2020.06.05., pén. 18:07Az egyik lehetőség - lősz egy aukciós oldalon Hennel, Heco , ITT vintage doboz párt fillérekért. Legtöbbjén állítható 4- 8 ohm, mivel 6 ohmos a tiéd. Vásárolsz 6-8 db olcsó magas súgót, mivel a srácok ki-be fogják húzogatni a 3,5- s jack dugót a telefonjukból, hogy mutogassák a saját zenéiket, és nem veszik le a hangerőt közben, és nincs az a csipogó, ami ezt sokáig bírná leégés nélkül. Tapasztalatból mondom. Csak nálam ezt Isophonok bánták, nem kevés pénzért.
Őszinte leszek, ezek az aukciós oldalak(pl. vatera), fogalmam sincs hogy működnek, soha nem is keresgéltem ezeken, távol állnak tőlem.
Máshol, pl. jófogás, már nézelődtem, van is, vagyis volna néhány doboz, de sok az ütött-kopott vacak, ami meg elfogadható, azért viszont át kellene utazni a fél országot, ennyire azért nem fontos.
Úgy érzem nem lesz egyszerű dolgom...
MoFi MasterTracker - Funk Firm LSD - "Palotás" phono - Audio Research CD-1, LS-15, 100.2 - JBL Ti5000 - LessLoss - WireWorld - ValhallA - Siltech - Entreq - Furutech
- Kellnerművek
- Fórumlakó
- Hozzászólások: 512
- Csatlakozott: 2014.01.19., vas. 13:50
- Értékelés: 534
- Tartózkodási hely: Fejér megye
Re: Milyen hangsugárzót? (kérdés előtt olvasd el a nyitó hozzászólást)
Az egyik lehetőség - lősz egy aukciós oldalon Hennel, Heco , ITT vintage doboz párt fillérekért. Legtöbbjén állítható 4- 8 ohm, mivel 6 ohmos a tiéd. Vásárolsz 6-8 db olcsó magas súgót, mivel a srácok ki-be fogják húzogatni a 3,5- s jack dugót a telefonjukból, hogy mutogassák a saját zenéiket, és nem veszik le a hangerőt közben, és nincs az a csipogó, ami ezt sokáig bírná leégés nélkül. Tapasztalatból mondom
-
- Isten Hozott! :)
- Hozzászólások: 10
- Csatlakozott: 2020.05.08., pén. 10:50
- Értékelés: 0
- Tartózkodási hely: Budapest
Re: Milyen hangsugárzót? (kérdés előtt olvasd el a nyitó hozzászólást)
Sziasztok! Szépen lassan darabonként szeretném upgrade-elni a házimozi (amit gyakran zene hallgatásra is használok) rendszerem. Az első lépes egy b&w 608 sub volt és szeretnék ehhez illő front hangfalakat választani. Használtan találtam jó áron egy DALI concept 6-os frontot. Mennyire illeszkedne a rendszerbe? Jelenleg az erősítőm még csak egy pioneer vsx 329 de mindenféleképp ez lesz a frontok utáni csere tárgya. Válaszokat előre is köszönöm!
- zoli73
- V.I.P.
- Hozzászólások: 4647
- Csatlakozott: 2010.01.16., szomb. 22:11
- Értékelés: 3177
- Tartózkodási hely: 2465
Re: Milyen hangsugárzót? (kérdés előtt olvasd el a nyitó hozzászólást)
Kis segítséget, ötletet, tanácsot, szeretnék kérni.
Vettem a fiamnak(12éves), egy Technics SE-CH 530-as mini hifi-t, de sajnos hangsugárzók nem voltak hozzá.
Használni tudja, mert tűzoltás képpen előkerült a padlásról egy pár "hangsugárzó", valami gagyi mikróhifié volt valaha, de ez tényleg csak szükségmegoldás.
Keresnék hozzá valamilyen hangsugárzót, ami megfelel a nem túl magas követelményeknek.
A kifinomúltság nem szempont, inkább a strapabírosság, dögös hangzás a cél, és minél hangosabban szóljon, mondaná a fiam.
Az erősítő része, 2X35W, 6Ohm, a szoba 12-13nm, napjaink sláger, pop, rock, zenéi.
Kézenfekvő lenne keresni hozzá egy pár eredeti hangsugárzót (SB-CH530A), ami gyárilag járt hozzá, de ez már csak azért sem kritérium, mert nem egyszerű találni pont ilyet a rengetegben, meg nem is akarok hosszú ideig időrablóan keresgélni.
Ami meglepő, hogy a legtöbb hírdetés, ohol ilyen mini hifi-t kínálnak, hangsugárzó nélkül van, nem is értem hová kallódik el éppen a hangsugárzó a szettből.
Végülis bármilyen hangsugárzó megfelelne a célnak, és lehetőleg férjen bele max. 30e-be(nagyon max.35e), de igazából semmi ötletem nincs, mi az amit keresek/keressek.
Ha valakinek van valami ötlete, javaslata, szívesen veszem.
Köszönöm!
Vettem a fiamnak(12éves), egy Technics SE-CH 530-as mini hifi-t, de sajnos hangsugárzók nem voltak hozzá.
Használni tudja, mert tűzoltás képpen előkerült a padlásról egy pár "hangsugárzó", valami gagyi mikróhifié volt valaha, de ez tényleg csak szükségmegoldás.
Keresnék hozzá valamilyen hangsugárzót, ami megfelel a nem túl magas követelményeknek.
A kifinomúltság nem szempont, inkább a strapabírosság, dögös hangzás a cél, és minél hangosabban szóljon, mondaná a fiam.
Az erősítő része, 2X35W, 6Ohm, a szoba 12-13nm, napjaink sláger, pop, rock, zenéi.
Kézenfekvő lenne keresni hozzá egy pár eredeti hangsugárzót (SB-CH530A), ami gyárilag járt hozzá, de ez már csak azért sem kritérium, mert nem egyszerű találni pont ilyet a rengetegben, meg nem is akarok hosszú ideig időrablóan keresgélni.
Ami meglepő, hogy a legtöbb hírdetés, ohol ilyen mini hifi-t kínálnak, hangsugárzó nélkül van, nem is értem hová kallódik el éppen a hangsugárzó a szettből.
Végülis bármilyen hangsugárzó megfelelne a célnak, és lehetőleg férjen bele max. 30e-be(nagyon max.35e), de igazából semmi ötletem nincs, mi az amit keresek/keressek.
Ha valakinek van valami ötlete, javaslata, szívesen veszem.
Köszönöm!
MoFi MasterTracker - Funk Firm LSD - "Palotás" phono - Audio Research CD-1, LS-15, 100.2 - JBL Ti5000 - LessLoss - WireWorld - ValhallA - Siltech - Entreq - Furutech
- tonee73
- Kiemelt Moderátor
- Hozzászólások: 13165
- Csatlakozott: 2008.12.12., pén. 11:49
- Értékelés: 6189
- Tartózkodási hely: SO15 0SB
Re: Milyen hangsugárzót? (kérdés előtt olvasd el a nyitó hozzászólást)
A Vandi mellé pedig egy jó kis csöves vasat, azokkal jobban kifutják magukat.bitrograde írta: ↑2020.05.30., szomb. 19:34Vegyél használtan Audio Physic Virgót, vagy 2-es Vandersteent . Mindkettő befér 5K alá.paramania írta: ↑2020.05.30., szomb. 18:25Gondolkodom hogy fejhallgatózás után kipróbálnám a "valódi térérzetet" is adó hangfalas rendszert.
Tudnátok javasolni, sorolni olyan 2-3 utas álló hangfalakat amik a jobbak közé tartoznak! Akár konkrét tipusok is jöhetnek!
Paraméterek:
25m2 : 4,5 x 5,5 nappalis zenehallgatás, családi ház
Stílus: jazz, és populáris zenék, egy kis komoly(hegedű, zongora)
Erősítő: nincs, tehát gondolom nagyon nyitott lehet így a skála
Ár: 3-500k HUF között
Köszönöm mindenkinek!

Jó zenék --> Marantz CD16 --> Etalon Suprampli --> Chario Constellation Delphinus mkII
Ha meghalsz, te nem tudod, hogy halott vagy, csak a többieknek nehéz.Ugyanez a helyzet akkor is, ha hülye vagy.
Ha meghalsz, te nem tudod, hogy halott vagy, csak a többieknek nehéz.Ugyanez a helyzet akkor is, ha hülye vagy.
- bitrograde
- Beköltözött
- Hozzászólások: 2081
- Csatlakozott: 2016.10.27., csüt. 11:40
- Értékelés: 1817
- Tartózkodási hely: Pécs
Re: Milyen hangsugárzót? (kérdés előtt olvasd el a nyitó hozzászólást)
Vegyél használtan Audio Physic Virgót, vagy 2-es Vandersteent . Mindkettő befér 5K alá.paramania írta: ↑2020.05.30., szomb. 18:25Gondolkodom hogy fejhallgatózás után kipróbálnám a "valódi térérzetet" is adó hangfalas rendszert.
Tudnátok javasolni, sorolni olyan 2-3 utas álló hangfalakat amik a jobbak közé tartoznak! Akár konkrét tipusok is jöhetnek!
Paraméterek:
25m2 : 4,5 x 5,5 nappalis zenehallgatás, családi ház
Stílus: jazz, és populáris zenék, egy kis komoly(hegedű, zongora)
Erősítő: nincs, tehát gondolom nagyon nyitott lehet így a skála
Ár: 3-500k HUF között
Köszönöm mindenkinek!
Audio-PC (zozoweb & mzperx) / Rotel RCD-865 (by süteményx) - RME ADI-2 FS (zozoweb PSU) - Bryston 4B - Vandersteen 2CE Signature |
OTL by zozoweb (Siemens&Mullard) - Sennheiser HD540 Reference Gold | Wyre4Sound, freeba, SAEC, Kondo KSL-SPC & Mogami
OTL by zozoweb (Siemens&Mullard) - Sennheiser HD540 Reference Gold | Wyre4Sound, freeba, SAEC, Kondo KSL-SPC & Mogami
Re: Milyen hangsugárzót? (kérdés előtt olvasd el a nyitó hozzászólást)
Gondolkodom hogy fejhallgatózás után kipróbálnám a "valódi térérzetet" is adó hangfalas rendszert.
Tudnátok javasolni, sorolni olyan 2-3 utas álló hangfalakat amik a jobbak közé tartoznak! Akár konkrét tipusok is jöhetnek!
Paraméterek:
25m2 : 4,5 x 5,5 nappalis zenehallgatás, családi ház
Stílus: jazz, és populáris zenék, egy kis komoly(hegedű, zongora)
Erősítő: nincs, tehát gondolom nagyon nyitott lehet így a skála
Ár: 3-500k HUF között
Köszönöm mindenkinek!
Tudnátok javasolni, sorolni olyan 2-3 utas álló hangfalakat amik a jobbak közé tartoznak! Akár konkrét tipusok is jöhetnek!
Paraméterek:
25m2 : 4,5 x 5,5 nappalis zenehallgatás, családi ház
Stílus: jazz, és populáris zenék, egy kis komoly(hegedű, zongora)
Erősítő: nincs, tehát gondolom nagyon nyitott lehet így a skála
Ár: 3-500k HUF között
Köszönöm mindenkinek!
- bruin
- Kezdő Fórumlakó
- Hozzászólások: 285
- Csatlakozott: 2011.11.28., hétf. 20:03
- Értékelés: 24
- Tartózkodási hely: Szolnok
Re: Milyen hangsugárzót? (kérdés előtt olvasd el a nyitó hozzászólást)
Üdvözlöm!
A roksan hangfalat egy naim 5i hajtja meg.Sajnos a hej szükös mérete végett kettő rendszert nem tudok kiépíteni.
Arcam avr 450 házimozi erősítőre gondoltam volna de mivel inkább több zenét hallgatok mint filmet így elgondolkodok még rajta.
Ha maradok a sztereónál szerinted jó választás a rokan hangfalhoz a naim5i vagy tudsz árban jobbat 200000ft körül.
Üdv,
István
A roksan hangfalat egy naim 5i hajtja meg.Sajnos a hej szükös mérete végett kettő rendszert nem tudok kiépíteni.
Arcam avr 450 házimozi erősítőre gondoltam volna de mivel inkább több zenét hallgatok mint filmet így elgondolkodok még rajta.
Ha maradok a sztereónál szerinted jó választás a rokan hangfalhoz a naim5i vagy tudsz árban jobbat 200000ft körül.
Üdv,
István
- bitrograde
- Beköltözött
- Hozzászólások: 2081
- Csatlakozott: 2016.10.27., csüt. 11:40
- Értékelés: 1817
- Tartózkodási hely: Pécs
Re: Milyen hangsugárzót? (kérdés előtt olvasd el a nyitó hozzászólást)
Elnézést kérek előre is a válaszért: szerintem az Ojant kár mozivasra kötni, annak rendes sztereó rendszerben a helye. Csak centert kötni be mellé pedig teljesen felesleges, mert többet árt neki az ember, mint amennyit használ. Ha moziznál, és kell a sokcsatornás rendszer, akkor építs olyat, és hagyd meg a sztereót külön. Vannak a kettőt ötvöző megoldások (processzor+végfokok), de azzal messze az Ojan árán túl kell csak számolni. Szerintem érdemesebb azt a pénzt, amit a centerre szánsz a többi komponens fejlesztésére felhasználni az Ojan mellett (nem tudom, mi hajtja, szolgáltatja a forrást, stb. nálad, de az Ojan mellett egy jó darabig lehet a többi komponenssel feljebb lépegetni). Az Ojant meg eszedbe ne jusson elkótyavetyélni árában mozis csodasugárzókért, mert nagyon meg fogod bánni.bruin írta: ↑2020.05.16., szomb. 19:36Üdvözlöm mindenkit.
Olyan kérdésem lenne hogy lenne egy 1993 évekbõl Roksan ojan 3 hangfalam és házimozihoz szeretnék hozzá centert választani.
Nem tudom melyik tipus lenne jó kinéztem egy tannoy mercury mc vagy acoustic energy evo center .
Mindkettő angol mint a roksan.
Audio-PC (zozoweb & mzperx) / Rotel RCD-865 (by süteményx) - RME ADI-2 FS (zozoweb PSU) - Bryston 4B - Vandersteen 2CE Signature |
OTL by zozoweb (Siemens&Mullard) - Sennheiser HD540 Reference Gold | Wyre4Sound, freeba, SAEC, Kondo KSL-SPC & Mogami
OTL by zozoweb (Siemens&Mullard) - Sennheiser HD540 Reference Gold | Wyre4Sound, freeba, SAEC, Kondo KSL-SPC & Mogami
Re: Milyen hangsugárzót? (kérdés előtt olvasd el a nyitó hozzászólást)
Osztrák fórumról másolva. Hangsugárzókról !
ÁLTALÁNOS HANGSZÓRÓK
A hi-fi lánc végén a legnehezebb és legfontosabb alkotóelemek
→ Érdemes a rendelkezésre álló költségvetés legalább felét a hangszórókba fektetni, ha audiolejátszó rendszert vásárol (egy forráseszközből, erősítőből és sztereo hangszórókból), mivel ezek gyakorlatilag mindig a leggyengébb láncok.
→ Az egyes termékek közötti hangkülönbségek sokkal tisztábban hallhatók a hangszórókkal, mint az elektronikus alkatrészekkel, amelyek manapság - ha jól és helyesen készülnek - gyakorlatilag ugyanazok (jó).
→ A középső árkategória körül a hangszórók ára és minősége szinkronban emelkedik. Egyik gyártó sem tud varázsolni.
→ A legtöbb esetben a ház drágább, mint a beépített technológia (ez nem vonatkozik az aktív dobozokra).
→ Egyik másik hi-fi elem sem tartalmaz annyi kompromisszumot, mint a hangszórók.
→ Az álló hangszórók jobb fizikai feltételekkel rendelkeznek a "teljes hanghoz", mint a kompakt hangszórók.
→ Kiváló hang az apró hangszórókból, amelyek csak „működnek” a reklámban.
→ A műszaki adatok viszonylag keveset mondnak arról, hogy a hangszórók kedvelik a hangot.
→ Az aktív hangszórók technikailag felülmúlják a passzív hangszórókat. De nem kell jobban kedvelned. Jobb jó passzív hangszórók, mint a rossz aktív hangszórók.
Előszó
Az elektromos audiojelek nagyrészt veszteségmentes átalakítása mechanikai membránmozgássá (és ezáltal akusztikus hangvibrációkká) sokkal nehezebb megvalósítani, mint az első pillantásra látszik. Az audiotechnika egyetlen más területén sem a kevésbé könyörtelen módon szembesülnek a fizika és a természet törvényei, mint a magas színvonalú hangszórók építésével. Összehasonlításképpen, egy hi-fi sztereo erősítő építése „gyermekjáték”, mivel az energia formája soha nem változik bemenőtől kimenetig.
A hangszórók mindig a legnehezebb elemek
A tervezéssel kezdődik, mert minden hangszóró számtalan kompromisszummal jár, amelyeket alaposan meg kell fontolni. A végfelhasználóknak itt is sokat kell gondolkodniuk, mivel a döntéseket nem csak a szubjektív hangzás benyomása miatt, hanem a méret, megjelenés, elhelyezési lehetőségek, és nem utolsósorban az ár miatt is meg kell hozni. Általában csak a hallgatóba történő telepítés után derül ki, hogy ezek a döntések helytállóak voltak-e. Mindenekelőtt olyan helyiség akusztikai problémái merülhetnek fel, amelyekre korábban nem számítottak.
A nagy teljesítményű hangszórók általában nagyok és nehézek (fárasztó szállítás), és a huzalozás nehéz lehet (a bútorok hátfalán, a szőnyegek alatt, az ajtókeretek körül stb.).
Kompakt vagy padlón álló hangszórók?
Ha lehetséges, az padlón álló hangszórók részesülnek előnyben! Tisztán fizikai szempontból előnyeik vannak (általában "kicsi") kompakt hangszórókkal szemben. A nagyobb házmennyiség, általában a nagyobb membránfelülettel kapcsolatban, nagyobb hangmennyiséget és linearitást eredményez a mély és a mély hangtartományban. Még alacsony hallgatási hangerő mellett is megmarad a teljes hang, a kompakt hangszórók elég gyorsan elveszítik anyagát. Az padlón álló hangszórók egyszerűen többet vonzanak "a teljesből", és ezt nem lehet figyelmen kívül hagyni. A vékonyabb basszus tartomány mellett a kompakt hangszórók kiválóan hangzik. Ideális esetben ezek az LS állványokon vannak elhelyezve, de ugyanolyan helyet foglalnak el, mint az elülső helyzetű hangszórók. Ennek ellenére ennek lehet értelme, különösen kis helyiségekben és rövid hallgatási távolság mellett. Újra és újra előfordul, hogy az elülső helyzetben lévő hangszórókat nem lehet befogadni, vagy hogy optikai okokból egyszerűen nem akarják őket. Teljesen elfogadható kompromisszum lehet a kompakt hangszórók elhelyezése a bútoron vagy a bútoron.
Brosúrákban a kompakt hangszórókat ismételten "meghatározták", alacsonyabb frekvenciahatárokkal, a 30-35Hz tartományban. Ritka azonban azzal, hogy milyen csökkentett hangnyomással és milyen alacsony terhelésnél csak ez lehetséges! A legtöbb kompakt hangszóró gyártója olyan trükköt használ, amely lehetővé teszi a "gazdag" basszus alapítvány megtételét. A teljes alacsony frekvenciatartományt egyszerűen emelik, linearitás nélkül. Sajnos ez akkor elkerülhetetlen, hogy a viszonylag magas basszusfrekvenciák (kb. 75-100Hz között) növekedése történjen, ami elég idegesítő lehet. Ha egy tervező túl sokat túloz, a hangszóró hajlamos a fellendülésre.
A kompakt hangszórók szinte kizárólag a kétirányú elv szerint működnek. A mélysugárzót és a középső tartományt ugyanabból a hangszóró-házból bocsátják ki. Magasabb szinteken és a hozzájuk tartozó nagyobb membránütésnél ez torzulásokhoz vezethet a kritikus középső tartományban.
Nagy hang az apró dobozokból, ez jó lenne, de nem működik.
Számos gyártó már találkozott azzal a gyakran kedvelt vágyszal, hogy olyan hangszórókat válasszon, amelyek annyira kicsik, hogy ne zavarják az életkörnyezetet. Két (vagy öt vagy hét a "házimozi" -hoz) mini doboznak, amelyek mindegyikének körülbelül fél liter térfogata és egy mélysugárzója nagysága van egy cipődoboznak, képesnek kell lennie arra, hogy cserélje a nagy hangerőű hangszórókat. Bonyolult hirdetéssel, ellenőrzött tesztjelentésekkel és a nagykereskedelmi piacok segítségével ez a „háló” - a várakozásoknak megfelelően - nagy sikerrel jár. A helyzet azonban az, hogy a természeti törvényeket és a fizikát nem szabad aláásni. Minden kompromisszumnak van hatása, és ez különösen nyilvánvaló a hangszórók kialakításában. A természethez hasonló hang előállítása szempontjából alapvető tényezők a kellően nagy membránterületek és a szükséges levegőmennyiség (passzív hangszórók esetén). A mini hangszórók nem képesek reprodukálni egy hangszert, és természetesen nem az egész zenekar teljes méretében, még akkor is, ha a mélysugárzó (szintén túl kicsi) virágzik. Egy ilyen rendszer már kissé magasabb minőségi előírásokkal sem képes kielégíteni.
Ugyanazt a célt lehet teljesen más módszerekkel elérni
Minden komolyan venni kívánt hangszóró-tervezőnek alapvetően ugyanaz a célja, nevezetesen olyan hangszóró előállítása, amely az erősítőből érkező audio jeleket a lehető legkisebb veszteséggel akusztikus hangenergiává alakítja. A tervezés előtt tisztázandó sok tényezőn kívül ezt a célt gyakran nagyon különböző módszerekkel, rendszerekkel és anyagokkal érik el. Ugyanebben az árkategóriában (függetlenül attól, hogy olcsó vagy drága) - az egyszerű, kétirányú hangszórók lapos 6dB szűrővel egészen a bonyolult 4- vagy akár ötutas hangszórókig meredek 48dB szűrőkkel, minden elképzelhető változat megtalálható, de ezek keveréke is. Különböző műanyagok, szénszál, kevlar, faszál, karton, alumínium stb. Készülnek membránanyagként. Átitatott selymet, titánt adnak a csengőhangokhoz, és berilliumot vagy akár gyémántot adnak a rendkívül drága hangszórókhoz. MDF, multiplex, alumínium, különféle kompozit anyagok, nemesbeton, pala és kő - ezek néha kombinációi - használhatók a házakhoz. Amint azt az alábbiakban részletesebben ismertetjük, különféle rendszerek vannak a hangszóró alvázához és annak elrendezéséhez a házban. Különböző módszereket is alkalmaznak a mélyhang-tartomány linearizálására. Mindenféle forma, méret és súly van. Néhányuk képes nagy torzítás nélküli szintre reprodukálni, mások csak mérsékelt hangerőre tervezték. A legtöbb úgynevezett passzív hangszóró, de vannak aktív és részben aktív rendszerek is. És utoljára, de nem utolsósorban vannak felületi hangszórók, kürtrendszerek és mindenirányú hangszórók. A "közvetlen radiátorok" a leggyakoribbak. A nagyméretű kompakt dobozok (a teljesen aktív stúdiómonitorok kivételével) és a széles előlapokkal rendelkezők nagyjából eltűntek.
Miért olyan nehéz megtervezni a lehetséges „tökéletes” hangszórót?
A hangszóró működése alapvetően egyszerűnek tűnik. Valójában nincs sok olcsó és primitív hangszóró, a zene "nagyon primitív dobozokból" származik. Csak akkor lesz nagyon nehéz, ha a tervező olyan hangszórót akar létrehozni, amely a lehető legoptimálisabban működik. Ezután sok döntést kell hoznia, amelyek mindig kompromisszumokat eredményeznek. A követelmény az, hogy az erősítőből származó nagyon összetett elektromos váltójelet megfelelő mechanikai membránmozgássá kell alakítani, anélkül, hogy minőségi veszteségeket okozna. A közepes levegő ezután a légnyomás ingadozásaként továbbítja őket a fülünkhöz. Ez számos olyan fizikai problémát okoz, amelyeket nehéz megoldani.
Ide tartoznak például:
→ ésszerű házméret egy adott minimális térfogat mellett (különösen a passzív hangszórókra vonatkozik) egy bizonyos alsó határfrekvencia és terhelhetőség elérése érdekében.
→ a ház magas stabilitása ésszerű súly mellett, hogy a szállítási költségek ne legyenek túl magasak, és a manipuláció ne legyen szükségtelenül bonyolult.
→ Vonzó stílusú, többféle felület közül lehet választani, hogy a hangszórók ne zavarják túl sokat a lakóhelyet.
→ a meghatározott árszabályok betartása a piacon való túlélés érdekében.
→ költséghatékony sorozatgyártás a lehető legjobb ár-teljesítmény arány elérése érdekében.
Nem ok nélkül, néhány hangszórógyártó mindent házon belül gyárt. Ez azt jelenti, hogy Ön független és gyorsan végrehajtja a szükséges változtatásokat.
Miért kompromisszum?
Íme egy egyszerű példa: A csak egy szélessávú alvázú hangszórónak nagyon jó előfeltételei lennének a tökéletes hangvisszaadásnak, mivel a hang sugárzása pontszerű és nincs interfész. Mivel nincs szükség keresztezésre, az erősítő minősége teljes mértékben továbbadható (mint az aktív rendszereknél). Ennek az egy hangszóró-háznak azonban egy szigorúan korlátozott frekvenciatartománya lenne, és nagyon eltérõen bocsátaná ki a hangot a teljes frekvenciatartományban. Az alacsony frekvenciatartományban szinte gömbösen és egyre növekvő frekvenciával bocsát ki egyre inkább. Az alacsony hangokhoz szükséges nagy membrán-elhajlások viszonylag alacsony hangerő mellett is hallható torzítást eredményeznek. Azáltal, hogy a teljes frekvenciatartományt két különálló hangszóró alvázra osztják (kétirányú rendszer), néhány probléma megoldódik, ám újakkal egészül ki. A szükséges keresztezés ezután fáziseltolódást eredményez, és az elektronikus alkatrészek minőségi veszteségeket okoznak. Ugyanakkor létrejön egy olyan terület, ahol a hangszóró-ház átfedésben működik. Mindkét frekvenciatartomány még mindig meglehetősen nagy, a hangszóró-alváznak olyan frekvenciákat kell feldolgoznia, amelyekhez nem igazán megfelelnek. Egy bizonyos hangerő felett ismét torzulás hallható. Háromutas rendszerrel ez a probléma meglehetősen jól megoldódik, de már létezik két átmeneti terület minden hiányosságukkal.
Egy másik példa: A kereszteződés tervezésekor a tervező kérdéseket tesz fel a szűrők tulajdonságairól és lejtéséről. A meredek szűrőknek megvan az az előnye, hogy kicsit átfedik egymást, ahol az összetevők költsége meglehetősen magas, és a fázis forgásai nagyok. A lapos szűrő kialakítású kereszteződéseket könnyű felépíteni és alacsony fázistolódásokkal rendelkeznek, de a hangszóró alvázát jobban ki vannak téve a nem megfelelő frekvenciáknak, és az átfedési területek nagyok. Az optimális működés érdekében nem ritka, ha a rendszer különböző szűrőjellemzőkkel vagy szűrőgradiensekkel működik. Ezek az egyszerű példák csak részleges problémák, ám ezek már adnak képet a dilemmáról, amellyel a tervező szembesül, akinek a célja olyan hangszórót építeni, amely a lehető leginkább elszíneződik. Még nehezebbé válik, ha egy ilyen hangszórónak képesnek kell lennie arra is, hogy a magasabb szinteket torzítás nélkül képes reprodukálni, és ha jó hatékonysággal is rendelkezzen. Csak egy követelmény, alkotóelem vagy dimenzió megváltoztatása egy ilyen összetett általános struktúrában általában minden irányban messzemenő változásokat eredményez. Tehát nem meglepő, hogy minden hangszóró másképp hangzik.
Mi a különbség az olcsó és a drága hangszórók között?
Az olcsó hangszórók gyakran összetettebbnek tűnnek, mint a drágaek. A nem szakemberek könnyen lenyűgözőek lehetnek sok vagy nagy hangszóró alvázon (amelyek nem kerülnek sokba). A házak ennek megfelelően nagyok, de a viszonylag kis súly azt sugallja, hogy csak olcsó és vékony falemezekből készülnek. A hangzás szempontjából is megkíséreljük „többet” ajánlani a verseny minden területén. Több basszussal, élesebb magassággal és nagyobb hatékonysággal (a semlegesség rovására) a laikus munkatársat arra kell késztetni, hogy elhiggye, hogy sokat kap pénzével. Nagyon sok technikai adat áll rendelkezésre, amely egyrészt semmit sem mond, másrészt a végfelhasználó számára aligha ellenőrizhető. Nincs kifogás, hogy az ilyen hangszórók használhassák a párt pincéjét,
A magas színvonalú hangszórók viszont gyakran észrevétlenek, és a hang szempontjából először nem hatnak be. Még a műszaki adatok általában sem észrevehetően jobbak, mint a sokkal olcsóbb modellek. Ez könnyen azt a benyomást keltheti, hogy túl drágák. Valójában nem specifikusak, mert amennyire csak lehetnek semlegesek. A (mindenesetre nem releváns) műszaki adatok legalábbis őszinték, mert anechoic térben vagy nyílt terepen mérték őket. Különösen a kiváló minőségű hangszórók esetében a "kevesebb gyakran több", ha az egyes alkatrészek minősége magas, és a tervező tudja, mi igazán fontos.
A fejlett hangszóró felépítése nagyon bonyolult és sok időt vesz igénybe. Az ilyen hangszórók általában bonyolult, nehéz és stabil házakkal vannak ellátva, amelyek drága anyagokból készülnek. A hangszóró alváz nem olcsó tömegtermékű áru, „nemes kovácsból” származik, és ennek megfelelően nagyon sokba kerül. A keresztezések nemes alkatrészeket tartalmaznak, alacsony veszteségekkel és tűréshatárokkal. A végeredmény egy tonálisan semleges és alacsony torzítású hangszóró, amely bármilyen zenei műfajhoz megfelelő. Az alacsony alkotóelem tűréshatárok miatt nincsenek nagy sorozatbeli eloszlások. Még nagyobb hangerőn semmi sem ordít és nem torzul, a hang természetes szinten marad.
Miért jobb a modern hangszórók?
A régebbi hangszórókhoz képest a jó jelenlegi modellek reprodukciós minősége minden bizonnyal pontosabb és hang semleges, mivel a tervezők ma a speciális PC-szoftverek hatalmas előnyeit élvezik. A szimulációs programok már a tervezési szakaszban kiszámíthatják a hangszóró alapvető tulajdonságait. A paraméterek minden egyes megváltoztatásakor a tervező megmutatja az ennek eredményeit. Ez kiküszöböli azt is, hogy számtalan teszt példányt kell készíteni. Kétségkívül a hangszórók az utóbbi években is szebbek és barátságosabbak lettek. A modern, vékony kialakítás részben a technológia eredménye, mivel sokkal kisebb mélysugárzókat használnak otthoni használatra, mint korábban. Ha nagyobb hangnyomásra vagy nagyobb hatékonyságra van szükség a hangszóró tervezésekor, akkor több azonos hangszóróházat egyszerűen párhuzamosan kapcsolnak össze azzal az előnnyel, hogy jobban követik a rövid és gyors impulzusokat. Ez ugyanakkor nem is teljesen kompromisszumoktól mentes, mert több hangközpontot hoz létre (egy másik tipikus példa: akár / akár).
A régebbi hangszórókba épített nagy basszus meghajtók ritkán voltak jók, ennek oka a viszonylag gyenge "meghajtó" (kis mágnes, kis hangtekercs) egy nagy membránfelülettel kapcsolatban. Ezenkívül a nagy membránok többnyire meglehetősen lágyak voltak, és ezért inherensek. Az eredmény virágzó és pontatlan basszusgitár volt. 20 és még 30 évvel ezelőtt is voltak nagyon jó nagy mélysugárzók, mert a fontos kérdés már régóta ismert.
Néhány gyártó elkezdte a hangszórók mélysugárzók elrendezését a ház oldalfalain. Ilyen módon a karcsú elülső rész megtartható nagy hangerővel és nagy hangszóró átmérővel is. Nincs azonban tonális hátrány, ha a keresztezési frekvenciát alacsonynak választják, mivel a mélysugárzókhoz hasonlóan a helyiségben alacsony frekvenciájú hangforrást sem lehet (szinte) elhelyezni. Ilyen hangszórók felszerelésekor nem kell különös figyelmet fordítani az oldalsó basszusillesztőkre. Még egy nagyon kis távolság a mellette lévő bútordarabig sem számít.
A kétirányú hangszóró tartalmaz egy mélysugárzót / közepes tartományt és egy hangszórót. A háromutas hangszóró tartalmaz egy mélysugárzót, egy középső tartományt és egy hangszórót. Időről időre négyutas és néha ötirányú hangszórókat is talál. Gyakran több mélysugárzót telepítenek a membrán területének növelésére, de nagyon ritkán egynél több közép- vagy magassugárzót használnak a hi-fi hangszórókban.
A basszusgátló hangszórók szinte minden hangszórója a basszus reflex rendszer szerint működik. A basszus reflexnyitás úgy működik, mint egy szelep, amely a frekvenciától függően nyit és zár. A helyes számítás és a kivitelezés révén ez meghosszabbítja a hangszóró alsó frekvenciahatárait hallható hátrányok nélkül. Természetesen ez is kompromisszum bizonyos hátrányokkal, de ebben az esetben az előnyök meghaladják a kivételt.
A sugárzási viselkedés
A visszatükröző környezetben működő hangszórók sugárzási viselkedése (amely szinte minden hallgatóhelyiségben működik) nagyon fontos a hang szempontjából. Ez nagymértékben nem releváns, ha a szabadban, nyilvánvaló határterületek nélkül üzemeltetik.
Az ideális eset (a helyesen kiválasztott hallgatási pozíció alapján a két hangszóró között!) Az emberi hallgatási terület minden frekvenciájának meglehetősen szűk hangjele.
Ez azonban egy olyan követelmény, amelyet alig lehet teljesíteni. Ellenintézkedések nélkül az alacsony frekvenciájú hang sugárzása mindig legalább félgömb alakú vagy (keskeny és / vagy viszonylag kicsi terelőlapkával) majdnem teljesen gömb alakú. A frekvencia növekedésével a hang sugárzása irányosabbá válik, egészen a nagy frekvenciatartományban nagyon irányos hang sugárzásig.
Ennek következményei mindenekelőtt végzetesek, annál fényesebb felületek vannak a hallgatóban.
További részletek a "Érdekes tények a helyiség akusztikájáról ebben a HP-ben" cikkben találhatók.
Az úgynevezett „koaxiális alváz” a legjobb módja annak, hogy kielégítsék legalább a punktozatos hang sugárzás iránti vágyat. Általában a középtávú hangszóró és a hangszóró átlapolódik. Három és akár négyirányú tervek is léteznek, de mint mindig, nem elkerülhetetlen hátrányok nélkül. A koaxok előállítása kissé bonyolultabb, mint az egyedi alvázaké, de nem annyira, hogy ezeket egy lehetséges változatként kiküszöböljék. Vannak még olyan dobozgyártók is, akik több mint 40 éve követik ezt a koncepciót, és ezzel felépítik imázsát.
Ennek egyik változata a d'Appolito hangszóró elrendezése. A mélysugárzót / közepes tartományt közvetlenül a hangszóró fölé és alá kell telepíteni. Ez egy kétirányú hangszórót tesz. A dolgok háromirányúvá válnak, ha egy „igazi” mélysugárzót adnak a külső végéhez. Az alváz függőleges elrendezése szimmetrikus képet hoz létre, a középső hangszóróval. Egy jó ötlet, amely már régóta fennáll és folyamatosan megvalósul. Ugyanakkor itt is vannak hátrányok a sok hangközpont miatt, különösen akkor, ha a hallgató nem a hangszóró tengelyén van (fázis törlés).
Néhány érdekes tény
→ A dinamikus kúpos / kupola házú passzív hangszórók tényleges hatékonysága körülbelül 1-3%. A nagyon hatékony kürt hangszórók akár 5% -ot is elérhetnek.
→ A szubjektíven érzékelt hangerő megkétszereződése a hangnyomás kb. 10 dB-es növekedésének felel meg. Ebből a célból a hangszórót kb. Tízszeres árammal kell ellátni.
→ Ha a hangszóró alvázának membránterületét megnöveli, a hangerő megemelkedik annak ellenére, hogy ugyanazt az elektromos energiát szolgáltatják. A membrán területének körülbelül háromszorosa szükséges a térfogat megduplázásához.
→ A hangerő kétszeresére ugyanolyan membránterület körülbelül háromszorosára van szükség a membrán löketének.
→ Ha a hangszórótól való meghallgatási távolság megduplázódik, a hangnyomás kb. 6dB-vel csökken. Ez azonban csak a mérés nélküli helyiségekben vagy a szabadban végzett mérésekre vonatkozik. Tükröződésű helyiségekben (normál lakóterület) ez a hatás kisebb, mivel általában csak a 3dB-ről ("szobanyereség") szól.
→ A modern hi-fi elektronikai alkatrészekkel ellentétben (ezek amplitúdó-frekvencia-válaszuk olyan, mintha vonalzóval vonnák őket), még a hallgatási terület magas színvonalú hangszórói is nagyon ingadozó hangnyomás-görbét eredményeznek. A hangszóróban és laboratóriumi körülmények között mérve jó hangszórók mozognak egy 4dB folyosón (+/- 2dB). A lakóövezetben és a hallgatási helyen ez a tanfolyam drámaian romlik! A hangnyomás eltérései +/- 15dB-ig nem ritkák. Így minden hi-fi rendszer (legalább a hallóhelyiség hangnyomási görbéjéhez viszonyítva) jóval az érték alatt marad, de a legjobb esetben, ahogyan azt a helyiség akusztikája megengedi. (Részletekért lásd a HP érdekes tényeit a helyiség akusztikájáról).
Ami még egyszer világossá teszi: a brosúra-információk és a műszaki adatok összehasonlítása minden bizonnyal érdekes, de ezeknek az értékeknek nincs sok köze a gyakorlathoz! Hiba az, ha így dönt a vásárlással kapcsolatban.
ÁLTALÁNOS HANGSZÓRÓK
A hi-fi lánc végén a legnehezebb és legfontosabb alkotóelemek
→ Érdemes a rendelkezésre álló költségvetés legalább felét a hangszórókba fektetni, ha audiolejátszó rendszert vásárol (egy forráseszközből, erősítőből és sztereo hangszórókból), mivel ezek gyakorlatilag mindig a leggyengébb láncok.
→ Az egyes termékek közötti hangkülönbségek sokkal tisztábban hallhatók a hangszórókkal, mint az elektronikus alkatrészekkel, amelyek manapság - ha jól és helyesen készülnek - gyakorlatilag ugyanazok (jó).
→ A középső árkategória körül a hangszórók ára és minősége szinkronban emelkedik. Egyik gyártó sem tud varázsolni.
→ A legtöbb esetben a ház drágább, mint a beépített technológia (ez nem vonatkozik az aktív dobozokra).
→ Egyik másik hi-fi elem sem tartalmaz annyi kompromisszumot, mint a hangszórók.
→ Az álló hangszórók jobb fizikai feltételekkel rendelkeznek a "teljes hanghoz", mint a kompakt hangszórók.
→ Kiváló hang az apró hangszórókból, amelyek csak „működnek” a reklámban.
→ A műszaki adatok viszonylag keveset mondnak arról, hogy a hangszórók kedvelik a hangot.
→ Az aktív hangszórók technikailag felülmúlják a passzív hangszórókat. De nem kell jobban kedvelned. Jobb jó passzív hangszórók, mint a rossz aktív hangszórók.
Előszó
Az elektromos audiojelek nagyrészt veszteségmentes átalakítása mechanikai membránmozgássá (és ezáltal akusztikus hangvibrációkká) sokkal nehezebb megvalósítani, mint az első pillantásra látszik. Az audiotechnika egyetlen más területén sem a kevésbé könyörtelen módon szembesülnek a fizika és a természet törvényei, mint a magas színvonalú hangszórók építésével. Összehasonlításképpen, egy hi-fi sztereo erősítő építése „gyermekjáték”, mivel az energia formája soha nem változik bemenőtől kimenetig.
A hangszórók mindig a legnehezebb elemek
A tervezéssel kezdődik, mert minden hangszóró számtalan kompromisszummal jár, amelyeket alaposan meg kell fontolni. A végfelhasználóknak itt is sokat kell gondolkodniuk, mivel a döntéseket nem csak a szubjektív hangzás benyomása miatt, hanem a méret, megjelenés, elhelyezési lehetőségek, és nem utolsósorban az ár miatt is meg kell hozni. Általában csak a hallgatóba történő telepítés után derül ki, hogy ezek a döntések helytállóak voltak-e. Mindenekelőtt olyan helyiség akusztikai problémái merülhetnek fel, amelyekre korábban nem számítottak.
A nagy teljesítményű hangszórók általában nagyok és nehézek (fárasztó szállítás), és a huzalozás nehéz lehet (a bútorok hátfalán, a szőnyegek alatt, az ajtókeretek körül stb.).
Kompakt vagy padlón álló hangszórók?
Ha lehetséges, az padlón álló hangszórók részesülnek előnyben! Tisztán fizikai szempontból előnyeik vannak (általában "kicsi") kompakt hangszórókkal szemben. A nagyobb házmennyiség, általában a nagyobb membránfelülettel kapcsolatban, nagyobb hangmennyiséget és linearitást eredményez a mély és a mély hangtartományban. Még alacsony hallgatási hangerő mellett is megmarad a teljes hang, a kompakt hangszórók elég gyorsan elveszítik anyagát. Az padlón álló hangszórók egyszerűen többet vonzanak "a teljesből", és ezt nem lehet figyelmen kívül hagyni. A vékonyabb basszus tartomány mellett a kompakt hangszórók kiválóan hangzik. Ideális esetben ezek az LS állványokon vannak elhelyezve, de ugyanolyan helyet foglalnak el, mint az elülső helyzetű hangszórók. Ennek ellenére ennek lehet értelme, különösen kis helyiségekben és rövid hallgatási távolság mellett. Újra és újra előfordul, hogy az elülső helyzetben lévő hangszórókat nem lehet befogadni, vagy hogy optikai okokból egyszerűen nem akarják őket. Teljesen elfogadható kompromisszum lehet a kompakt hangszórók elhelyezése a bútoron vagy a bútoron.
Brosúrákban a kompakt hangszórókat ismételten "meghatározták", alacsonyabb frekvenciahatárokkal, a 30-35Hz tartományban. Ritka azonban azzal, hogy milyen csökkentett hangnyomással és milyen alacsony terhelésnél csak ez lehetséges! A legtöbb kompakt hangszóró gyártója olyan trükköt használ, amely lehetővé teszi a "gazdag" basszus alapítvány megtételét. A teljes alacsony frekvenciatartományt egyszerűen emelik, linearitás nélkül. Sajnos ez akkor elkerülhetetlen, hogy a viszonylag magas basszusfrekvenciák (kb. 75-100Hz között) növekedése történjen, ami elég idegesítő lehet. Ha egy tervező túl sokat túloz, a hangszóró hajlamos a fellendülésre.
A kompakt hangszórók szinte kizárólag a kétirányú elv szerint működnek. A mélysugárzót és a középső tartományt ugyanabból a hangszóró-házból bocsátják ki. Magasabb szinteken és a hozzájuk tartozó nagyobb membránütésnél ez torzulásokhoz vezethet a kritikus középső tartományban.
Nagy hang az apró dobozokból, ez jó lenne, de nem működik.
Számos gyártó már találkozott azzal a gyakran kedvelt vágyszal, hogy olyan hangszórókat válasszon, amelyek annyira kicsik, hogy ne zavarják az életkörnyezetet. Két (vagy öt vagy hét a "házimozi" -hoz) mini doboznak, amelyek mindegyikének körülbelül fél liter térfogata és egy mélysugárzója nagysága van egy cipődoboznak, képesnek kell lennie arra, hogy cserélje a nagy hangerőű hangszórókat. Bonyolult hirdetéssel, ellenőrzött tesztjelentésekkel és a nagykereskedelmi piacok segítségével ez a „háló” - a várakozásoknak megfelelően - nagy sikerrel jár. A helyzet azonban az, hogy a természeti törvényeket és a fizikát nem szabad aláásni. Minden kompromisszumnak van hatása, és ez különösen nyilvánvaló a hangszórók kialakításában. A természethez hasonló hang előállítása szempontjából alapvető tényezők a kellően nagy membránterületek és a szükséges levegőmennyiség (passzív hangszórók esetén). A mini hangszórók nem képesek reprodukálni egy hangszert, és természetesen nem az egész zenekar teljes méretében, még akkor is, ha a mélysugárzó (szintén túl kicsi) virágzik. Egy ilyen rendszer már kissé magasabb minőségi előírásokkal sem képes kielégíteni.
Ugyanazt a célt lehet teljesen más módszerekkel elérni
Minden komolyan venni kívánt hangszóró-tervezőnek alapvetően ugyanaz a célja, nevezetesen olyan hangszóró előállítása, amely az erősítőből érkező audio jeleket a lehető legkisebb veszteséggel akusztikus hangenergiává alakítja. A tervezés előtt tisztázandó sok tényezőn kívül ezt a célt gyakran nagyon különböző módszerekkel, rendszerekkel és anyagokkal érik el. Ugyanebben az árkategóriában (függetlenül attól, hogy olcsó vagy drága) - az egyszerű, kétirányú hangszórók lapos 6dB szűrővel egészen a bonyolult 4- vagy akár ötutas hangszórókig meredek 48dB szűrőkkel, minden elképzelhető változat megtalálható, de ezek keveréke is. Különböző műanyagok, szénszál, kevlar, faszál, karton, alumínium stb. Készülnek membránanyagként. Átitatott selymet, titánt adnak a csengőhangokhoz, és berilliumot vagy akár gyémántot adnak a rendkívül drága hangszórókhoz. MDF, multiplex, alumínium, különféle kompozit anyagok, nemesbeton, pala és kő - ezek néha kombinációi - használhatók a házakhoz. Amint azt az alábbiakban részletesebben ismertetjük, különféle rendszerek vannak a hangszóró alvázához és annak elrendezéséhez a házban. Különböző módszereket is alkalmaznak a mélyhang-tartomány linearizálására. Mindenféle forma, méret és súly van. Néhányuk képes nagy torzítás nélküli szintre reprodukálni, mások csak mérsékelt hangerőre tervezték. A legtöbb úgynevezett passzív hangszóró, de vannak aktív és részben aktív rendszerek is. És utoljára, de nem utolsósorban vannak felületi hangszórók, kürtrendszerek és mindenirányú hangszórók. A "közvetlen radiátorok" a leggyakoribbak. A nagyméretű kompakt dobozok (a teljesen aktív stúdiómonitorok kivételével) és a széles előlapokkal rendelkezők nagyjából eltűntek.
Miért olyan nehéz megtervezni a lehetséges „tökéletes” hangszórót?
A hangszóró működése alapvetően egyszerűnek tűnik. Valójában nincs sok olcsó és primitív hangszóró, a zene "nagyon primitív dobozokból" származik. Csak akkor lesz nagyon nehéz, ha a tervező olyan hangszórót akar létrehozni, amely a lehető legoptimálisabban működik. Ezután sok döntést kell hoznia, amelyek mindig kompromisszumokat eredményeznek. A követelmény az, hogy az erősítőből származó nagyon összetett elektromos váltójelet megfelelő mechanikai membránmozgássá kell alakítani, anélkül, hogy minőségi veszteségeket okozna. A közepes levegő ezután a légnyomás ingadozásaként továbbítja őket a fülünkhöz. Ez számos olyan fizikai problémát okoz, amelyeket nehéz megoldani.
Ide tartoznak például:
→ ésszerű házméret egy adott minimális térfogat mellett (különösen a passzív hangszórókra vonatkozik) egy bizonyos alsó határfrekvencia és terhelhetőség elérése érdekében.
→ a ház magas stabilitása ésszerű súly mellett, hogy a szállítási költségek ne legyenek túl magasak, és a manipuláció ne legyen szükségtelenül bonyolult.
→ Vonzó stílusú, többféle felület közül lehet választani, hogy a hangszórók ne zavarják túl sokat a lakóhelyet.
→ a meghatározott árszabályok betartása a piacon való túlélés érdekében.
→ költséghatékony sorozatgyártás a lehető legjobb ár-teljesítmény arány elérése érdekében.
Nem ok nélkül, néhány hangszórógyártó mindent házon belül gyárt. Ez azt jelenti, hogy Ön független és gyorsan végrehajtja a szükséges változtatásokat.
Miért kompromisszum?
Íme egy egyszerű példa: A csak egy szélessávú alvázú hangszórónak nagyon jó előfeltételei lennének a tökéletes hangvisszaadásnak, mivel a hang sugárzása pontszerű és nincs interfész. Mivel nincs szükség keresztezésre, az erősítő minősége teljes mértékben továbbadható (mint az aktív rendszereknél). Ennek az egy hangszóró-háznak azonban egy szigorúan korlátozott frekvenciatartománya lenne, és nagyon eltérõen bocsátaná ki a hangot a teljes frekvenciatartományban. Az alacsony frekvenciatartományban szinte gömbösen és egyre növekvő frekvenciával bocsát ki egyre inkább. Az alacsony hangokhoz szükséges nagy membrán-elhajlások viszonylag alacsony hangerő mellett is hallható torzítást eredményeznek. Azáltal, hogy a teljes frekvenciatartományt két különálló hangszóró alvázra osztják (kétirányú rendszer), néhány probléma megoldódik, ám újakkal egészül ki. A szükséges keresztezés ezután fáziseltolódást eredményez, és az elektronikus alkatrészek minőségi veszteségeket okoznak. Ugyanakkor létrejön egy olyan terület, ahol a hangszóró-ház átfedésben működik. Mindkét frekvenciatartomány még mindig meglehetősen nagy, a hangszóró-alváznak olyan frekvenciákat kell feldolgoznia, amelyekhez nem igazán megfelelnek. Egy bizonyos hangerő felett ismét torzulás hallható. Háromutas rendszerrel ez a probléma meglehetősen jól megoldódik, de már létezik két átmeneti terület minden hiányosságukkal.
Egy másik példa: A kereszteződés tervezésekor a tervező kérdéseket tesz fel a szűrők tulajdonságairól és lejtéséről. A meredek szűrőknek megvan az az előnye, hogy kicsit átfedik egymást, ahol az összetevők költsége meglehetősen magas, és a fázis forgásai nagyok. A lapos szűrő kialakítású kereszteződéseket könnyű felépíteni és alacsony fázistolódásokkal rendelkeznek, de a hangszóró alvázát jobban ki vannak téve a nem megfelelő frekvenciáknak, és az átfedési területek nagyok. Az optimális működés érdekében nem ritka, ha a rendszer különböző szűrőjellemzőkkel vagy szűrőgradiensekkel működik. Ezek az egyszerű példák csak részleges problémák, ám ezek már adnak képet a dilemmáról, amellyel a tervező szembesül, akinek a célja olyan hangszórót építeni, amely a lehető leginkább elszíneződik. Még nehezebbé válik, ha egy ilyen hangszórónak képesnek kell lennie arra is, hogy a magasabb szinteket torzítás nélkül képes reprodukálni, és ha jó hatékonysággal is rendelkezzen. Csak egy követelmény, alkotóelem vagy dimenzió megváltoztatása egy ilyen összetett általános struktúrában általában minden irányban messzemenő változásokat eredményez. Tehát nem meglepő, hogy minden hangszóró másképp hangzik.
Mi a különbség az olcsó és a drága hangszórók között?
Az olcsó hangszórók gyakran összetettebbnek tűnnek, mint a drágaek. A nem szakemberek könnyen lenyűgözőek lehetnek sok vagy nagy hangszóró alvázon (amelyek nem kerülnek sokba). A házak ennek megfelelően nagyok, de a viszonylag kis súly azt sugallja, hogy csak olcsó és vékony falemezekből készülnek. A hangzás szempontjából is megkíséreljük „többet” ajánlani a verseny minden területén. Több basszussal, élesebb magassággal és nagyobb hatékonysággal (a semlegesség rovására) a laikus munkatársat arra kell késztetni, hogy elhiggye, hogy sokat kap pénzével. Nagyon sok technikai adat áll rendelkezésre, amely egyrészt semmit sem mond, másrészt a végfelhasználó számára aligha ellenőrizhető. Nincs kifogás, hogy az ilyen hangszórók használhassák a párt pincéjét,
A magas színvonalú hangszórók viszont gyakran észrevétlenek, és a hang szempontjából először nem hatnak be. Még a műszaki adatok általában sem észrevehetően jobbak, mint a sokkal olcsóbb modellek. Ez könnyen azt a benyomást keltheti, hogy túl drágák. Valójában nem specifikusak, mert amennyire csak lehetnek semlegesek. A (mindenesetre nem releváns) műszaki adatok legalábbis őszinték, mert anechoic térben vagy nyílt terepen mérték őket. Különösen a kiváló minőségű hangszórók esetében a "kevesebb gyakran több", ha az egyes alkatrészek minősége magas, és a tervező tudja, mi igazán fontos.
A fejlett hangszóró felépítése nagyon bonyolult és sok időt vesz igénybe. Az ilyen hangszórók általában bonyolult, nehéz és stabil házakkal vannak ellátva, amelyek drága anyagokból készülnek. A hangszóró alváz nem olcsó tömegtermékű áru, „nemes kovácsból” származik, és ennek megfelelően nagyon sokba kerül. A keresztezések nemes alkatrészeket tartalmaznak, alacsony veszteségekkel és tűréshatárokkal. A végeredmény egy tonálisan semleges és alacsony torzítású hangszóró, amely bármilyen zenei műfajhoz megfelelő. Az alacsony alkotóelem tűréshatárok miatt nincsenek nagy sorozatbeli eloszlások. Még nagyobb hangerőn semmi sem ordít és nem torzul, a hang természetes szinten marad.
Miért jobb a modern hangszórók?
A régebbi hangszórókhoz képest a jó jelenlegi modellek reprodukciós minősége minden bizonnyal pontosabb és hang semleges, mivel a tervezők ma a speciális PC-szoftverek hatalmas előnyeit élvezik. A szimulációs programok már a tervezési szakaszban kiszámíthatják a hangszóró alapvető tulajdonságait. A paraméterek minden egyes megváltoztatásakor a tervező megmutatja az ennek eredményeit. Ez kiküszöböli azt is, hogy számtalan teszt példányt kell készíteni. Kétségkívül a hangszórók az utóbbi években is szebbek és barátságosabbak lettek. A modern, vékony kialakítás részben a technológia eredménye, mivel sokkal kisebb mélysugárzókat használnak otthoni használatra, mint korábban. Ha nagyobb hangnyomásra vagy nagyobb hatékonyságra van szükség a hangszóró tervezésekor, akkor több azonos hangszóróházat egyszerűen párhuzamosan kapcsolnak össze azzal az előnnyel, hogy jobban követik a rövid és gyors impulzusokat. Ez ugyanakkor nem is teljesen kompromisszumoktól mentes, mert több hangközpontot hoz létre (egy másik tipikus példa: akár / akár).
A régebbi hangszórókba épített nagy basszus meghajtók ritkán voltak jók, ennek oka a viszonylag gyenge "meghajtó" (kis mágnes, kis hangtekercs) egy nagy membránfelülettel kapcsolatban. Ezenkívül a nagy membránok többnyire meglehetősen lágyak voltak, és ezért inherensek. Az eredmény virágzó és pontatlan basszusgitár volt. 20 és még 30 évvel ezelőtt is voltak nagyon jó nagy mélysugárzók, mert a fontos kérdés már régóta ismert.
Néhány gyártó elkezdte a hangszórók mélysugárzók elrendezését a ház oldalfalain. Ilyen módon a karcsú elülső rész megtartható nagy hangerővel és nagy hangszóró átmérővel is. Nincs azonban tonális hátrány, ha a keresztezési frekvenciát alacsonynak választják, mivel a mélysugárzókhoz hasonlóan a helyiségben alacsony frekvenciájú hangforrást sem lehet (szinte) elhelyezni. Ilyen hangszórók felszerelésekor nem kell különös figyelmet fordítani az oldalsó basszusillesztőkre. Még egy nagyon kis távolság a mellette lévő bútordarabig sem számít.
A kétirányú hangszóró tartalmaz egy mélysugárzót / közepes tartományt és egy hangszórót. A háromutas hangszóró tartalmaz egy mélysugárzót, egy középső tartományt és egy hangszórót. Időről időre négyutas és néha ötirányú hangszórókat is talál. Gyakran több mélysugárzót telepítenek a membrán területének növelésére, de nagyon ritkán egynél több közép- vagy magassugárzót használnak a hi-fi hangszórókban.
A basszusgátló hangszórók szinte minden hangszórója a basszus reflex rendszer szerint működik. A basszus reflexnyitás úgy működik, mint egy szelep, amely a frekvenciától függően nyit és zár. A helyes számítás és a kivitelezés révén ez meghosszabbítja a hangszóró alsó frekvenciahatárait hallható hátrányok nélkül. Természetesen ez is kompromisszum bizonyos hátrányokkal, de ebben az esetben az előnyök meghaladják a kivételt.
A sugárzási viselkedés
A visszatükröző környezetben működő hangszórók sugárzási viselkedése (amely szinte minden hallgatóhelyiségben működik) nagyon fontos a hang szempontjából. Ez nagymértékben nem releváns, ha a szabadban, nyilvánvaló határterületek nélkül üzemeltetik.
Az ideális eset (a helyesen kiválasztott hallgatási pozíció alapján a két hangszóró között!) Az emberi hallgatási terület minden frekvenciájának meglehetősen szűk hangjele.
Ez azonban egy olyan követelmény, amelyet alig lehet teljesíteni. Ellenintézkedések nélkül az alacsony frekvenciájú hang sugárzása mindig legalább félgömb alakú vagy (keskeny és / vagy viszonylag kicsi terelőlapkával) majdnem teljesen gömb alakú. A frekvencia növekedésével a hang sugárzása irányosabbá válik, egészen a nagy frekvenciatartományban nagyon irányos hang sugárzásig.
Ennek következményei mindenekelőtt végzetesek, annál fényesebb felületek vannak a hallgatóban.
További részletek a "Érdekes tények a helyiség akusztikájáról ebben a HP-ben" cikkben találhatók.
Az úgynevezett „koaxiális alváz” a legjobb módja annak, hogy kielégítsék legalább a punktozatos hang sugárzás iránti vágyat. Általában a középtávú hangszóró és a hangszóró átlapolódik. Három és akár négyirányú tervek is léteznek, de mint mindig, nem elkerülhetetlen hátrányok nélkül. A koaxok előállítása kissé bonyolultabb, mint az egyedi alvázaké, de nem annyira, hogy ezeket egy lehetséges változatként kiküszöböljék. Vannak még olyan dobozgyártók is, akik több mint 40 éve követik ezt a koncepciót, és ezzel felépítik imázsát.
Ennek egyik változata a d'Appolito hangszóró elrendezése. A mélysugárzót / közepes tartományt közvetlenül a hangszóró fölé és alá kell telepíteni. Ez egy kétirányú hangszórót tesz. A dolgok háromirányúvá válnak, ha egy „igazi” mélysugárzót adnak a külső végéhez. Az alváz függőleges elrendezése szimmetrikus képet hoz létre, a középső hangszóróval. Egy jó ötlet, amely már régóta fennáll és folyamatosan megvalósul. Ugyanakkor itt is vannak hátrányok a sok hangközpont miatt, különösen akkor, ha a hallgató nem a hangszóró tengelyén van (fázis törlés).
Néhány érdekes tény
→ A dinamikus kúpos / kupola házú passzív hangszórók tényleges hatékonysága körülbelül 1-3%. A nagyon hatékony kürt hangszórók akár 5% -ot is elérhetnek.
→ A szubjektíven érzékelt hangerő megkétszereződése a hangnyomás kb. 10 dB-es növekedésének felel meg. Ebből a célból a hangszórót kb. Tízszeres árammal kell ellátni.
→ Ha a hangszóró alvázának membránterületét megnöveli, a hangerő megemelkedik annak ellenére, hogy ugyanazt az elektromos energiát szolgáltatják. A membrán területének körülbelül háromszorosa szükséges a térfogat megduplázásához.
→ A hangerő kétszeresére ugyanolyan membránterület körülbelül háromszorosára van szükség a membrán löketének.
→ Ha a hangszórótól való meghallgatási távolság megduplázódik, a hangnyomás kb. 6dB-vel csökken. Ez azonban csak a mérés nélküli helyiségekben vagy a szabadban végzett mérésekre vonatkozik. Tükröződésű helyiségekben (normál lakóterület) ez a hatás kisebb, mivel általában csak a 3dB-ről ("szobanyereség") szól.
→ A modern hi-fi elektronikai alkatrészekkel ellentétben (ezek amplitúdó-frekvencia-válaszuk olyan, mintha vonalzóval vonnák őket), még a hallgatási terület magas színvonalú hangszórói is nagyon ingadozó hangnyomás-görbét eredményeznek. A hangszóróban és laboratóriumi körülmények között mérve jó hangszórók mozognak egy 4dB folyosón (+/- 2dB). A lakóövezetben és a hallgatási helyen ez a tanfolyam drámaian romlik! A hangnyomás eltérései +/- 15dB-ig nem ritkák. Így minden hi-fi rendszer (legalább a hallóhelyiség hangnyomási görbéjéhez viszonyítva) jóval az érték alatt marad, de a legjobb esetben, ahogyan azt a helyiség akusztikája megengedi. (Részletekért lásd a HP érdekes tényeit a helyiség akusztikájáról).
Ami még egyszer világossá teszi: a brosúra-információk és a műszaki adatok összehasonlítása minden bizonnyal érdekes, de ezeknek az értékeknek nincs sok köze a gyakorlathoz! Hiba az, ha így dönt a vásárlással kapcsolatban.