Hogyan mérnéd ki egy H&M és egy Louis Vuitton öltöny közötti különbséget? Milyen paramétereket határoznál meg, ami alapján meg tudnád biztosan mondani, hogy mindenki számára biztosan az egyik lesz a jobb? Bevethetsz bármilyen mérési metódust, soha a büdös életben nem fogsz egyetlen egy paramétert sem találni, ami alapján 100%-osan azt tudnád mondani, hogy a H&M öltöny a nyerő... Lesz olyan paraméter, ami alapján mindegyiknek meg lesz a saját vásárlóközönsége. Van olyan fix, konkrét, mérhető paraméter - mondjuk egy 360.000 Ft-os árcédula - ami paraméter miatt valaki biztosan megveszi, valaki pedig biztosan nem. És most még csak önmagába egy öltönynek 1 paraméterét néztük, ami nincs rendszerbe építve... Mert tudjuk, hogy nem mindegy mit mivel, s hogyan párosítunk... valamint persze az sem mindegy kin is van az adott ruhadarab...chord írta: ↑2019.11.11., hétf. 15:47De hogy említeném, amikor arról panaszkodok, hogy nem képesek egy ilyen megbízható, szabványosítottan mérhető dolgot találni, ami lerántaná a leplet pl. a simán szélhámosokról?Aszpirin írta: ↑2019.11.11., hétf. 14:33Megemlítenél, kérlek, egy pédát, hogy szerinted mi az, amit mérni kellene neked egy kábelen még ahhoz, hogy a "mi várható" kérdésre választ kapj?
(csak halkan jegyzem meg, hogy a hang, amit hallasz, az a hangszórókból jön egy teljes rendszer végén, nem egyetlen kábelből, illetve azt is, hogy a kedvenc hifis jelzőket pedig általában még maguk a hifisek sem tudják definiálni, annyira szubjektívek)
Én is mérnök vagyok, de hidd el, fogalmam sincs.
De az, hogy van két drót, 5000-szeres árkülönbséggel, és nem tudunk semmit kimérni, ami közvetlenül és mindig összefüggene az adott rendszeren kapott hangjával, akkor minimum két eset lehet:
1. Nem áll rendelkezésre az a tudás, amely egy ilyen mérést, minden metrológiai vonzatával megalkosson, erről bátorkodtam írni alant.
2. Az a helyzet, hogy azért nem lehet kimérni különbséget, mert nincs különbség. Nincs. Akkor minden csak pszicho-akusztika meg kognitív disszonancia. Akkor e mögé felsorakoznának a mérnökök, kórusban, én meghajolnék. És nem piszkálódnék.
De nem. Az egyik vetít, hogy fú a teflon. A másik, hogy hatkilences réz. A harmadik, hogy ez mind l@f*sz, a geometria, arra kell figyelni. A negyedik belekeveri a hullámelméletet meg a kvantumfizikát. Az ötödik az régi leégett liftmotorból nyeri az anyagot, mert az a nyerő. A hatodik az simán csak legyint, hogy a selyem a Litze körül, az a lényeg. A hetedik azt mondja, hogy mind tévedésben vagytok, és az idióta forrasztásaitokkal elsz@rtok mindent, összeugrik a színpad, ilyen kicsire, a gambából cselló lesz, a zongorából meg harmonika... a nyolcadik meg azt mondja ereszkedő hangsúllyal, hogy az ezüst, ó, igen, az ezüst, ó, Kondo san, a kilencedik meg azzal kezdi, hogy a Nap, az üreges, és,.............stb...
Beszélhetnénk ételekről is, mi a finomság mértékegysége? Mit mérnél, s milyen következtetéseket vonnál le egy főzőversenyen? Az összes szakács is sarlatán, mert nem tudják pontosan kifejezni ételeiknek finomságát? Egy menün fel kéne tüntetni a receptet is? Akkor fogod tudni kiválasztani tuti a legfinomabb ételt, ha leírják miből mennyit használtak, s hogy főzték meg? Vajon 5 szakács ugyanabból az alapanyagból és receptből ugyanazt fogja megfőzni? Biztos mind az 5 elkészült étel ugyanolyan lesz? Ha 5 tök egyforma recept és hozzávalókból készült ételt, 5 teljesen különböző helyen fogyasztasz el, akkor tuti, hogy ugyanazt a finomsági mértékegységet adnád neki? Tényleg egy büdös, dohányfüstös, falusi csehóban, a piszkos étkészlettel is ugyanolyan jóízűen fogod elfogyasztani azt az ételt, mint otthon, vagy egy Michelin csillagos étteremben? Hogyan mérjük ezt meg?
Zenében tudnál mindenkire egyformán ható paramétert mérni, ami alapján meg tudnánk határozni a tetszés mértékét? Az ízlést szerinted mérnöki feladat definiálni?
Ott vannak az autók is akár... nézz ki egy kategóriát, biztos van 5-10-50 márka, amik ugyanabban a kategóriában indulnak. Ismert egy csomó paraméter, közölnek egy csomó adatot, mégsem mindenki, akinek mondjuk 6 milliója van autóra, az VW Golfot fog venni. Van aki persze igen, elég sokan is, de van aki Ford Focust, van aki Mazdát... És ez még csak egy kategória, ahol hasonlóak az igények és a felhasználási módok is. Mi van, ha csak 1 paramétert, mondjuk az árat nézzük... lehet használt-új, kicsi-nagy, kabrió-terepjáró...stb Milyen paramétert mérnél, ami alapján egyértelmű lenne mindenki számára, hogy az a legjobb? Vagy akár egy sorrendet fel tudnál állítani? Van aki 6 misiért egy Mazda MX-5-ből soha ki sem akarna szállni, van aki meg bele se férne... hiába lenne olyan paraméter, amiben a legjobbnak lehetne ítélni...
Hangsugárzóknál elég sok adatot megadnak, ugyanúgy erősítőknél is... de valamiért mégse mindenki ugyanazt választja a katalógusból... Te is cserélgettél már jópár rendszert, vannak adatok, vannak mérések, alkatrészenként is akár... Miért nem tudtad akkor már elsőre, vagy másodikra, de legalább harmadikra kiválasztani legalább saját magad számára a tökéletes erősítő-hangsugárzó párost?
Persze persze, mérjünk kábeleket, de meg tudnád fogalmazni, milyen paramétert? Ami, vagy amik alapján tuti be tudnád lőni, hogy na neked ez lesz a nagy ő?
És azért, mert nem kötik az orrodra - mint ahogy a Coca Cola receptjét sem - attól még hidd el, hogy a mérnökök tudják, hogy mit miért csinálnak. Vegyél egy normális kábelgyártót, legyen AQ - Stealth - Kubala - Crystal - Siltech...stb Kezd el a kábeleiket bepakolni egy rendszerbe és igenis szépen, ahogy egyre haladsz felfele, egyre jobbak lesznek. Nincs olyan, hogy a 20.000-es kábel, jobb ugyanazon márkán belül, mint a 200.000-es. Viszont van olyan rendszer, ahova lehet tényleg jobban illik egy 20.000-es kábel, mert a 200.000-es már bőven megmutatja a készülékek hibáit is akár... amit a 20.000-es meg elfed. Persze egy relatíve egyensúlyban lévő rendszerrel érdemes kábeleket tesztelni. Ugye itt sokan így szűrik le a téves tapasztalatokat, s születnek az óriásölők
