Köszönöm, nézem őket. Van ismerősöd, akinek ilyen van? Csak h ne csak a szívem fájjon...

Köszönöm, nézem őket. Van ismerősöd, akinek ilyen van? Csak h ne csak a szívem fájjon...
Szerintem is, persze.bitrograde írta: ↑2019.11.08., pén. 12:37
És végül persze az ízlésbeli különbségek, melyek persze jó lenne, ha az interpretációra vonatkoznának, és nem a keverésre. Ahogy a legjobb hifi is az, amikor nincs hifi. Nem pedig az, amikor ízfokozó.
Szerintem, persze.
Mert még nem hallottad a Resonessence DAC-okat.
Efelé, de az új Sokol gyár Pakson állítólag 2030-tól már termel.chord írta: ↑2019.11.08., pén. 08:22Szerintem meg az igazi finom felbontás az soha nem 'kárpótol' vagy erőltet.bitrograde írta: ↑2019.11.07., csüt. 21:07Szerintem annál "részletezőbb" hang, mint egy koncertteremben - mondjuk a Kodály Központban - van, egyszerűen nem kell. Egy nagyzenekar esetén pedig az az igazi különbség a koncert- és a konzervhang között, hogy az előbbi annyira komplex, hogy agyban kell összerakni. A legtöbb rendszer csak szeretne ezért a komplexitásért a "felbontással" kárpótolni. Amikor azt mondom itt, hogy elég a "hetedik sor közepe" élménye, akkor erre (is) gondolok, meg arra, hogy nem kellene a részletek, a felbontás, meg a lélegzetvétel, meg a tér, meg a mit-tudom-én-még-mi felvételszinten való kidomborításával a zenei komplexitás mutogatását erőltetni.
Vagy, ha igen, akkor az egész hifis létezés a 'komplexitás mutogatásával erőltet', és akkor helyesebb Sokol rádión hallgatni, és az egész hangzáskultúrát meg elfelejteni. A pesszimistább nézőpontok szerint amúgy is ide tart a világ....
Értem, amit mondasz. De ezzel felborítják az előadásban kialakított belső egyensúlyát a zenének, belenyúlnak az értelmezésbe, ha teszik. Én ezt azért nem szeretem/pártolom, mert ezt a zenészek dolga megoldani. Nem azt akarom hallani, ami a kottában van (vagy éppen nincs, mint a romantika előtt), hanem amit a zenekar játszik.Robici írta: ↑2019.11.08., pén. 11:08Szerintem sokan összekeverték a felbontást azzal amiről Ujházy illetve itt többen írtak. Erről én is írtam már korábban, illetve régebben még Karajan egyik interjújából is idéztem. Egyszerűen arról van szó, hogy felvételen sokszor jobban érvényesülhetnek olyan szólamok amik élő előadáson nem. Természetesen végtelen féle felvétel és előadás létezik, de az értelmező keverés nagyon sokat hozzáadhat egy zenemű megértéséhez és élvezetéhez. Persze akik olyan szerencsések, hogy hallgatás közben kottából tudják követni a zenét, azoknak nem kell ilyen mankó, de hát sajnos kevesen tehetik ezt meg.
Igen, legitimek az interpretációs, a megszólalást mikéntjét és hogyanját érintő megjegyzéseid, és ezek hallatszanak is a felvételen, már ha a "hetedik sor közepe" koncepció a cél. Ha nem, akkor meg ne korrigáljon a keverés. Én ebben konzervatív vagyok, és tartom a hierarchiát.Ujházy teljesen egyértelmű amikor az interjúban erről beszél, hogy egyes embereknek (főleg akik zenével foglalkoznak) jobban tetszett a szólamok kiemelése, míg másoknak a régi, homogénebb felvétel. Sőt, még a zenekarok hangzásában is megfigyelhető ez, bár ma sajnos egyre inkább szabványosított zenekari hangzás van már. Egy ismerősömnek aki sajnos már nem él, lehetősége volt, hogy évtizedeken keresztül világszerte a leghíresebb zenekarokat hallhatta élőben saját koncerttermeikben. Azt mondta, az angol és amerikai zenekarok inkább ezt a részletező hangzást képviselik, ami olyan mintha csupa szólista ülne a zenekarban, míg a német zenekarok inkább a hangzás homogenitását hozzák elő. Nekem nagyon kevés tapasztalatom van, de valóban amikor a Londoni Szimfonikus Zenekart hallhattam a müpában, nagyon tetszett, hogy minden belső szólamot szinte külön ki lehetett hallani, míg a Bécsi vagy Berlini Filharmonikusoknál nem, ugyanakkor a bécsieknél a hangzás fénye és hangszíne volt olyan amit senki más nem tudott.
Ezért mondtam, hogy a felvétel és az élő előadás kiegészíti egymást és számomra nincs köztük hierarchia. Az én agyam felvételnél se korrigál, hanem a zenét hallgatja. :-)
És végül persze az ízlésbeli különbségek, melyek persze jó lenne, ha az interpretációra vonatkoznának, és nem a keverésre. Ahogy a legjobb hifi is az, amikor nincs hifi. Nem pedig az, amikor ízfokozó.Én a magam részéről jobban szeretem azt amikor a belső szólamok jól hallhatóak, nekem nagyobb élvezetet nyújt általában egy ilyen felvétel, de olyan felvételek is lehetnek jók ahol ez nincs meg (pláne ha már jól ismerem a művet és tudom, hogy ott minek kéne még szólnia :-) Régi archív felvételeknél általában más ad élvezetet.)
Az, hogy mi az a hifis "felbontás" ami sokszor szóbakerül azt nem tudom, de gyanítom hogy annak nem sok köze van a zenéhez.
Talán ugyanarra az előadásra gondolunk, én is jól emlékszem a szólamok definiáltságára, illetve igen nagy különbség volt dinamikában is a hazai zenekarokhoz képest.
Szerintem meg az igazi finom felbontás az soha nem 'kárpótol' vagy erőltet.bitrograde írta: ↑2019.11.07., csüt. 21:07Szerintem annál "részletezőbb" hang, mint egy koncertteremben - mondjuk a Kodály Központban - van, egyszerűen nem kell. Egy nagyzenekar esetén pedig az az igazi különbség a koncert- és a konzervhang között, hogy az előbbi annyira komplex, hogy agyban kell összerakni. A legtöbb rendszer csak szeretne ezért a komplexitásért a "felbontással" kárpótolni. Amikor azt mondom itt, hogy elég a "hetedik sor közepe" élménye, akkor erre (is) gondolok, meg arra, hogy nem kellene a részletek, a felbontás, meg a lélegzetvétel, meg a tér, meg a mit-tudom-én-még-mi felvételszinten való kidomborításával a zenei komplexitás mutogatását erőltetni.
Nézd, végső soron számomra az a fontos, hogy egy konzervzenét hallgatva mi esik jól a fülemnek, és az agyamnak, és mire mondom azt, hogy “hűha”. Az esetek legalább 99,999 százalékában olyan “konzervzenétl hallgatok, amelynek a felvételénél - még ha közönség előtt játszott élő zenéről is van szó - esélyem sem volt ott lenni, tehát az eredeti élmény ismerete nélkül akarja összerakni az agyam. De ezen nem agyalok sokat, mert számomra nem ez a lényeg, hanem a zene maga. Ha te azt várod el egy konzervzenétől, hogy úgy legyen interpretálva, mintha a Kodály Köpontban ülnél a 7. sorban, én azt őszintén el tudom fogadni, sőt még azt is, hogy minden ezen túlmenőt a zene komplexitása művi mutogatásának tartasz. Azt is elfogadom (ki vagyok én, hogy efelett ítélkezzek), hogy szerinted ennél egyszerűen nem kell több. Viszont, ha rám akarnád erőltetni, hogy mi tetsszen nekem, mi okozzon jóérzést vagy éppen zenei orgazmust nekem, egy konzervzene hallgatásánál, akkor alighanem majdnem reménytelen eset lennék számodra. És meggyőződésem, hogy sokan mások is. Mert én pl. az Amandine Beyer-féle Vivaldi lemez hallgatását akkor is az egyik legjobb konzervzenei élménynek tartom, ha pontosan tudom, hogy azt hallom, amit a mikrofonok hallottak a felvételnél, és nem azt, amit ugyanezen mű és ugyanezen előadók Kodály központban való előadásán hallanék a 7. sorban. Hogy miért, abba most kár lenne belemennünk, mert benne van nagyjából az egész előéletem, beleértve a zenei és hangszeres képzésemet is, amiből - ha hiszed, ha nem - egész kicsi gyerekkoromtól nagykamasz koromig bőven több jutott nekem, mint amennyit akkor elégségesnek tartottam volna magamnak - bár messze nem annyi, amennyi itt jónéhány fórumtársunknak. És félre ne értsd, nagyon messze áll tőlem, hogy itt most magamat helyezzem a központba vagy bárkivel szembe vagy fölé - egyszerűen csak a saját indokaimról és a saját személyes izlésem kialakulásáról van szó. Mint ahogyan mindenki másnál is.bitrograde írta: ↑2019.11.07., csüt. 21:07Szerintem annál "részletezőbb" hang, mint egy koncertteremben - mondjuk a Kodály Központban - van, egyszerűen nem kell. Egy nagyzenekar esetén pedig az az igazi különbség a koncert- és a konzervhang között, hogy az előbbi annyira komplex, hogy agyban kell összerakni. A legtöbb rendszer csak szeretne ezért a komplexitásért a "felbontással" kárpótolni. Amikor azt mondom itt, hogy elég a "hetedik sor közepe" élménye, akkor erre (is) gondolok, meg arra, hogy nem kellene a részletek, a felbontás, meg a lélegzetvétel, meg a tér, meg a mit-tudom-én-még-mi felvételszinten való kidomborításával a zenei komplexitás mutogatását erőltetni.
Shinagawa írta: ↑2019.11.07., csüt. 23:26Le a kalappal, nagyszerű kezdeményezés, kívánom, hogy sokáig bírjátok (minden tekintetben)!kaef2 írta: ↑2019.11.07., csüt. 21:41Csupán a történelmi hűség kedvéért írom le:
Kurtág György előbb hallotta felvételt, mint ahogy egyáltalán felmerült, hogy írjon róla ajánlást.
Kikértük a véleményét az előadásról, hogy mielőtt megkeressük a nativedsd-t és másokat (Qobuzt, Tidalt pld) külföldön, legalább valamiféle szakmailag megkérdőjelezhetetlen véleményt kapjunk arról, hogy érdemes-e külföldön is megpróbálni terjeszteni, eléri-e a felvétel az általuk és az ítészünk által elvárt szintet. Ha már a felvétel producere jól ismeri idősebb Kurtág Györgyöt.
Nagyon őszintén és némi ürességet érezve írom le:
számomra egészen furcsa hogy valaki(k)nek egy ilyen kezdeményezés és egy ilyen hírű és elismertségű művész közreműködése kapcsán az jut az eszébe, hogy megpróbáljon a sorok között olvasni. Nem neheztelek emiatt senkire persze, de elgondolkodtatónak találom.
Azt a pénzt amit eddig beletettem a saját magánpénzemből (a kb másfél évnyi munkáról nem is beszélve) és amit a producerrel közösen beleteszünk a következő pár hónapban csak a technológiába, kicserélve a teljes mikrofon és A/D konverter, szalagos magnó útvonal kábelezését, javítjuk a tápellátást, növeljük a DSD256-ban rögzíthető csatornák számát, veszünk még mikrofonokat, szoftvereket és javítjuk az akusztikát meg általában a körülményeket, soha nem lehet megkeresni azzal hogy évente 10-12 alkalommal odajön max 30 ember és fizet egy életreszóló élményért meg a felvételekért 20e ft-ot fejenként. Még azzal sem hogy, a nativedsd.comon meg lehet venni vagy hogy lehet a Tidalon, meg Qobuzon streamelni majd, hacsak nem milliószámra töltik le és streamelik (nem fogják, ez és a következő egy tucat felvétel nem az a műfaj). Talán inkább az mocorog bennünk a producerrel, hogy valamiféle nyomot hagyjunk magunk után a világban, mintsem a haszon.
Többször leírtam, de legyen még egyszer: ezek a felvételek azok élményét próbálják meg (egyfajta faximileként) visszaadni, akik ott voltak. Akik nem voltak ott, nem fogják ugyanazt az "immerzív" élményt kapni, mint azok, akiknek az emlékeiben ott rezegnek a húrok másfél, két méterről, de ettől még igyekszünk a tőlünk tellő legjobb felvételt megcsinálni technikai értelemben és az előadók is ugyanerre törekszenek művészileg.
Lehet azon is filozofálni, hogy mennyire "objektív" egy ilyen élmény vagy felvétel, csak nem tudom érdemes-e.
Nem célja "objektívnek" lenni, mi is egyáltalán az objektivitás ebben az esetben?
A célja a maradandó élmény. Az emlék.
Ami szerintem sokkal fontosabb, mint azt esetleg itt többen gondolják.
Ajánlásokra, mecénásokra mindig szükség volt, a művészet már csak ilyen. Ezt lehet innen is, meg onnan is nézni, de majd az utókor dönti el, hogy mennyire volt jó(?) döntés a "támogatók" részéről részt venni az alkotói folyamatban, vagy adott esetben kiállni mellette.
Szerintem annál "részletezőbb" hang, mint egy koncertteremben - mondjuk a Kodály Központban - van, egyszerűen nem kell. Egy nagyzenekar esetén pedig az az igazi különbség a koncert- és a konzervhang között, hogy az előbbi annyira komplex, hogy agyban kell összerakni. A legtöbb rendszer csak szeretne ezért a komplexitásért a "felbontással" kárpótolni. Amikor azt mondom itt, hogy elég a "hetedik sor közepe" élménye, akkor erre (is) gondolok, meg arra, hogy nem kellene a részletek, a felbontás, meg a lélegzetvétel, meg a tér, meg a mit-tudom-én-még-mi felvételszinten való kidomborításával a zenei komplexitás mutogatását erőltetni.
Miután többen is megkerestek e miatt csak gyorsan szertnék tisztázni egy-két dolgot, mert valszeg félreérthetően fogalmaztam, feleslegesen írtam be dolgokat, de ezen már nem tudok változtatni.
Valószínűleg. Mint ahogy sok mástól is változik a megítélésünk. Pl mit olvastunk a fórumon róla, mire számítunk pl az ára, felépítése, alapján, stb, stb, stb... De szerintem nem baj ez.chord írta: ↑2019.11.07., csüt. 10:27Tovább lehet szőni,
ha ott ültünk a bemutatóteremben, vagy esetleg a kereskedő elhozta, elcipelte hozzánk a cuccot, és kedves volt, és nem nagyképű, és nem erőltetett semmit, és lazán beismerte, hogy persze, neki is lenne ebből pénze, de szerinte tényleg jól szól, stb., akkor lőttek-e az objektivitásunknak, ami pl. a hangminőség megítélését jelenti?
Sok CDm van tőle, de kb 1 éve srácommal néztük a youtube-on, mikor kitalálta, hogy érdekli a zeneiskola és néztünk Kissint, Gavrilovot, Rubinsteint, stb. Gyerekem akkor értette meg, hogy mit jelent érezni és megélni a zenét, mikor feltűnt neki, h Michel gyakorlatilag nem billentyűket üt, hanem előhozza a zenét a semmiből. Meg is kérdezte, hogy hogy lehet úgy zongorázni, hogy az ember nem nézi a billentyűket... Mondtam neki, hogy nagyon-nagyon kell érezni és legalább annyit gyakorolni, hogy már Jedi legyen az ember.
lehoako írta: ↑2019.11.07., csüt. 13:25Imádom, egy ANGYAL hagyott itt minket, amikor Ő a felhők közé költözött. Franciás nyitottsága, optimizmusa és, ahogy minden ellenére sugározta a feelinget, pótolhatatlanná és utánozhatatlanná teszi őt. Csak a legnagyobb tisztelet és nagyrabecsülés nyelvén szabad róla beszélni.janesz írta: ↑2019.11.07., csüt. 12:13Helyesen, Michel Petrucciani a neve.tamagaba írta: ↑2019.11.07., csüt. 10:52Zongorában a törpe Petrucciani-nál leragadtam, de tisztázzuk itt most az ifjabbik Kurtágról van szó?
Vagy az idős 93 éves müvészről
Remélem nem lesz összeveszés ebből, tény, hogy vannak néha erős fogalmazások
Mindkét oldalon vannak jó gondolatmenetek, a MyReelClub-nak meg tobábbi jó felvételeket (írtam privátot)
... ha az idős mester írta, annyi zongorajátékot hallott már, hogy lehet hogy más nem jutott az eszébe (sokszor vannak ilyen egyszerü okok)
"Törpének" nevezni őt kb annyi, mint háttal ülni a moziban, mikor az élet filmje megy.
Imádom, egy ANGYAL hagyott itt minket, amikor Ő a felhők közé költözött. Franciás nyitottsága, optimizmusa és, ahogy minden ellenére sugározta a feelinget, pótolhatatlanná és utánozhatatlanná teszi őt. Csak a legnagyobb tisztelet és nagyrabecsülés nyelvén szabad róla beszélni.janesz írta: ↑2019.11.07., csüt. 12:13Helyesen, Michel Petrucciani a neve.tamagaba írta: ↑2019.11.07., csüt. 10:52Zongorában a törpe Petrucciani-nál leragadtam, de tisztázzuk itt most az ifjabbik Kurtágról van szó?
Vagy az idős 93 éves müvészről
Remélem nem lesz összeveszés ebből, tény, hogy vannak néha erős fogalmazások
Mindkét oldalon vannak jó gondolatmenetek, a MyReelClub-nak meg tobábbi jó felvételeket (írtam privátot)
... ha az idős mester írta, annyi zongorajátékot hallott már, hogy lehet hogy más nem jutott az eszébe (sokszor vannak ilyen egyszerü okok)
Na akkor most Te is a szarva közt a tőgyét, de nem baj, kenyerem az irónia, de ez most nem az volt, nehari.kaef2 írta: ↑2019.11.07., csüt. 09:16Érteni vélem az iróniát - egy világhírű zeneszerző esetében talán igen....
Szerinted hányan vették az adást?janesz írta: ↑2019.11.07., csüt. 12:13Helyesen, Michel Petrucciani a neve.tamagaba írta: ↑2019.11.07., csüt. 10:52Zongorában a törpe Petrucciani-nál leragadtam, de tisztázzuk itt most az ifjabbik Kurtágról van szó?
Vagy az idős 93 éves müvészről
Remélem nem lesz összeveszés ebből, tény, hogy vannak néha erős fogalmazások
Mindkét oldalon vannak jó gondolatmenetek, a MyReelClub-nak meg tobábbi jó felvételeket (írtam privátot)
... ha az idős mester írta, annyi zongorajátékot hallott már, hogy lehet hogy más nem jutott az eszébe (sokszor vannak ilyen egyszerü okok)
Helyesen, Michel Petrucciani a neve.tamagaba írta: ↑2019.11.07., csüt. 10:52Zongorában a törpe Petrucciani-nál leragadtam, de tisztázzuk itt most az ifjabbik Kurtágról van szó?
Vagy az idős 93 éves müvészről
Remélem nem lesz összeveszés ebből, tény, hogy vannak néha erős fogalmazások
Mindkét oldalon vannak jó gondolatmenetek, a MyReelClub-nak meg tobábbi jó felvételeket (írtam privátot)
... ha az idős mester írta, annyi zongorajátékot hallott már, hogy lehet hogy más nem jutott az eszébe (sokszor vannak ilyen egyszerü okok)
Ezek jó kérdések de szerintem pont hogy ezek azok amik között nem kell mert nem is lehet sorrendet felállítani. Mert mindenki teljesen más úton érkezik a zenéhez.