Tehát? Abszolút nem kötekedésként de ebből mit szerettél volna kihozni? :) Talán azt, hogy a mérés nem azt mutatja amit hallunk? Milyen apropóból jön ide a levegő? Tudjuk, hogy nélküle nincs mi közvetítse azt amit hangnak vélünk. Vagy talán azt akarod mondani, hogy a mikrofon levegő nélkül is mér?
Annak érdekében, hogy fenntartsuk ezt a szigetet, szükségünk van bevételre. Te is támogathatsz minket, ha azt szeretnéd, hogy sokáig és stabilan tudjunk működni. Amennyiben élsz ezzel a lehetőséggel, azt mi megköszönjük!
Általában a hifiről
Re: Általában a hifiről
Re: Általában a hifiről
Köszönöm, hogy kimondtad, én csak gondolkoztam, hogy hogy lehetne szépen.chord írta: ↑2019.11.04., hétf. 14:11- Én itt látom amúgy a véleménykülönbség fő okát. Mérnökszemlélet: lemérni, legyőzni, egyenesre hozni.
Szerintem meg, 'táncba kell vinni', felhasználni azt az akusztikát.
A régiek, 4-500 éve, egyenesen azt mondták, hogy egy hangszer teste az nem a fizikai kiterjedéséig tart, hanem létezik egy 'külső héjazat', maga a hallgató tér, ahol szól, a terem, a szoba, a templom vagy a chamber, 'chamber music', mond ez valamit? És az legalább annyira benne van a zenében, mint a hangszer teste. Persze, aki elektronikus zenét hallgat, vagy hangosított koncertfelvételt, vagy a komolyzene az mindig a nagy 110 tagú szimfonikus zenekar, annak ez az egész értelmezhetetlen megállapítás.
Csak nehogy az jöjjön le, hogy szerintem az akusztika az nem lényeges.
De az.
Vagy egy akusztikai kezelés nem lehet jó.
De lehet.
És a nagyon-nagyon sz@r akusztikájú szoba, az valószínűleg menthetetlen berendezéscserékkel.
Ilyen is van.
Csak a hifisek nagy részére, otthon, ez azért nem áll.
Amit "mérnökszemlélet" alatt írsz, az elméletileg lehet igaz, ha nem nyomja el a kasszacsörgés, de akkor, kérdem én, Te megvennél egy olyan szolgáltatást, ami lehet, h kajakra elhangolja a szobádat, a hallgatási pozíció ugyanúgy 1 pontban lesz, ott lesz kb. kialakítva a "jó hang helye"), a hangfalaidat se lecserélni, se arrébbrakni most már nem lesz jó, rendszerfejlesztés dettó kapufa, szoba átrendezése szintén nem nyert... Másrészt szerencsétlen szoba, sose lesz belőle MÜPA Bartók Béla terem, akárhogy hisz, remél és bízik benne, de, kérdem én MÓDJÁBAN ÁLL ELLENŐRIZNI? Mondhatja azt 30 napon belül, hogy bocsi, vixxa a babaruhát, mert szétcseszted azt, ami nekem tetszett, pedig jobbat igértél??? Vagy szépen közlik vele, hogy így járt és még vigyázzon magára, vagy eláztatják a fórumon?
Ez nem mérnökök hangja. Ez más hozzáállás. Itt öntöményezett kereskedőket hallok inkább.
Én is kihasználom a szobám akusztikáját.
Amit a végén írsz rapszódiában, sztem is fontos. És egyetértek a konklúzióddal: "Csak a hifisek nagy részére, otthon, ez azért nem áll." Csak megint sportból/bizniszből hüjének van nézve minden "laikus", akinek a rendszerből kijövő hang a fontos. Persze, majd egyszer visszaverődik, persze. De először jöjjön ki úgy. Sztem.
Re: Általában a hifiről
Ez most hogy jött ide?mgus írta: ↑2019.11.04., hétf. 18:12Mindez igaz lenne ha szinusz hullámokat hallgatnánk, és egy pozícióban ülnénk a hangfal előtt, 20cm-re.fapaci írta: ↑2019.11.04., hétf. 17:50Akusztika nélkül nem létezik zenehallgatás, de még hang sem, tehát nyilván felhasználjuk, hiszen nem rossz dolog. Leküzdeni nem kell, csak olyan szintre javítani, hogy lehetővé tegye a hangsugárzónál megszülető hanghullám fülünkhöz jutását viszonylag kevés torzulással. Ez a torzulás már a hanghullám levegőben történő utazásakor születik, tehát nem tudod kezelni a készülékeiddel, hangsugárzóddal. Nevezhetjük mérnöki hozzáállásnak, ha egy hibát nem a szomszéd utcában, hanem keletkezése helyén próbálunk javítani, de szerintem mások is egyetérthetnek vele.chord írta: ↑2019.11.04., hétf. 14:11Pl. az az oka, hogy lakószobákban is jól szóljanak, és ne kelljen 2 méterre kihúzni a faltól, és ne kelljen egy dedikált zeneszobát építeni akusztikai szakemberek bevonásával.
Vagy, esetleg, némelyik gyártó rájött arra, hogy a szoba ilyen-olyan akusztikája az nem valami leküzdendő, rossz dolog. Mert létezik, mert kocka szobákban hallgatunk zenét.- Én itt látom amúgy a véleménykülönbség fő okát. Mérnökszemlélet: lemérni, legyőzni, egyenesre hozni. Szerintem meg, 'táncba kell vinni', felhasználni azt az akusztikát.
Egy túl magas utózengési értéket, ami csúnyán összemossa az impulzusokat, csökkenti a dinamikát, megzabálja a részleteket, mégis miként csökkentesz a hangsugárzó tologatásával? A közeli falfelületekről érkező reflexiókat, amik összekuszálják a frekvenciaválaszt és a térhatást, miként kezelsz készülékek, kábelek cseréjével?
De hogy ne csak a levegőbe beszéljek (és éljek a mérnöki eszköztárral), mutatok két mérési ábrát. Mindkettőt egy általam készített hangdobozról készítettem egy szokványos lakószobában 0,5 m (piros vonal) és 3 m (kék vonal) távolságból, a hangnyomás és torzítás frekvenciafüggő értékeit mutatják. A két vonal szerintem meglehetősen eltér egymástól, különbségüket pedig... na mi? ... az akusztika okozza, hiszen csak a mikrofont vittem arrébb, más nem változott. Mindenki eldöntheti magában, a különbség mennyire hanyagolható, érdemes-e vele foglalkozni, mennyire javítható egy másik erősítővel, kábellel, kék bogyóval.
AC Clip_1.jpgAC Clip_2 dist.jpg![]()
Levegő nélkül nem létezik zenehallgatás.![]()
AK120 II - AK SE100 - Adl Stratos - HD600 - Ether C
- mgus
- Törzsvendég
- Hozzászólások: 1525
- Csatlakozott: 2010.02.18., csüt. 16:03
- Értékelés: 377
- Tartózkodási hely: Budapest
Re: Általában a hifiről
Mindez igaz lenne ha szinusz hullámokat hallgatnánk, és egy pozícióban ülnénk a hangfal előtt, 20cm-re.fapaci írta: ↑2019.11.04., hétf. 17:50Akusztika nélkül nem létezik zenehallgatás, de még hang sem, tehát nyilván felhasználjuk, hiszen nem rossz dolog. Leküzdeni nem kell, csak olyan szintre javítani, hogy lehetővé tegye a hangsugárzónál megszülető hanghullám fülünkhöz jutását viszonylag kevés torzulással. Ez a torzulás már a hanghullám levegőben történő utazásakor születik, tehát nem tudod kezelni a készülékeiddel, hangsugárzóddal. Nevezhetjük mérnöki hozzáállásnak, ha egy hibát nem a szomszéd utcában, hanem keletkezése helyén próbálunk javítani, de szerintem mások is egyetérthetnek vele.chord írta: ↑2019.11.04., hétf. 14:11Pl. az az oka, hogy lakószobákban is jól szóljanak, és ne kelljen 2 méterre kihúzni a faltól, és ne kelljen egy dedikált zeneszobát építeni akusztikai szakemberek bevonásával.
Vagy, esetleg, némelyik gyártó rájött arra, hogy a szoba ilyen-olyan akusztikája az nem valami leküzdendő, rossz dolog. Mert létezik, mert kocka szobákban hallgatunk zenét.- Én itt látom amúgy a véleménykülönbség fő okát. Mérnökszemlélet: lemérni, legyőzni, egyenesre hozni. Szerintem meg, 'táncba kell vinni', felhasználni azt az akusztikát.
Egy túl magas utózengési értéket, ami csúnyán összemossa az impulzusokat, csökkenti a dinamikát, megzabálja a részleteket, mégis miként csökkentesz a hangsugárzó tologatásával? A közeli falfelületekről érkező reflexiókat, amik összekuszálják a frekvenciaválaszt és a térhatást, miként kezelsz készülékek, kábelek cseréjével?
De hogy ne csak a levegőbe beszéljek (és éljek a mérnöki eszköztárral), mutatok két mérési ábrát. Mindkettőt egy általam készített hangdobozról készítettem egy szokványos lakószobában 0,5 m (piros vonal) és 3 m (kék vonal) távolságból, a hangnyomás és torzítás frekvenciafüggő értékeit mutatják. A két vonal szerintem meglehetősen eltér egymástól, különbségüket pedig... na mi? ... az akusztika okozza, hiszen csak a mikrofont vittem arrébb, más nem változott. Mindenki eldöntheti magában, a különbség mennyire hanyagolható, érdemes-e vele foglalkozni, mennyire javítható egy másik erősítővel, kábellel, kék bogyóval.
AC Clip_1.jpgAC Clip_2 dist.jpg

Levegő nélkül nem létezik zenehallgatás.

MaXiMusz MF3.2,Hb-Ag 200,Low end PC,SBx Titán HD,Neotech NEI-1002,
Furutech Alpha Cable,Fi-50,Fi-32 GTX-D System,AG power & Nano liquid.
Furutech Alpha Cable,Fi-50,Fi-32 GTX-D System,AG power & Nano liquid.
Re: Általában a hifiről
Közeltéri zenehallgatás?fapaci írta: ↑2019.11.04., hétf. 17:50Akusztika nélkül nem létezik zenehallgatás, de még hang sem, tehát nyilván felhasználjuk, hiszen nem rossz dolog.chord írta: ↑2019.11.04., hétf. 14:11Pl. az az oka, hogy lakószobákban is jól szóljanak, és ne kelljen 2 méterre kihúzni a faltól, és ne kelljen egy dedikált zeneszobát építeni akusztikai szakemberek bevonásával.
Vagy, esetleg, némelyik gyártó rájött arra, hogy a szoba ilyen-olyan akusztikája az nem valami leküzdendő, rossz dolog. Mert létezik, mert kocka szobákban hallgatunk zenét.- Én itt látom amúgy a véleménykülönbség fő okát. Mérnökszemlélet: lemérni, legyőzni, egyenesre hozni. Szerintem meg, 'táncba kell vinni', felhasználni azt az akusztikát.
Leküzdeni nem kell, csak olyan szintre javítani, hogy lehetővé tegye a hangsugárzónál megszülető hanghullám fülünkhöz jutását viszonylag kevés torzulással. Ez a torzulás már a hanghullám levegőben történő utazásakor születik, tehát nem tudod kezelni a készülékeiddel, hangsugárzóddal. Nevezhetjük mérnöki hozzáállásnak, ha egy hibát nem a szomszéd utcában, hanem keletkezése helyén próbálunk javítani, de szerintem mások is egyetérthetnek vele.
Egy túl magas utózengési értéket, ami csúnyán összemossa az impulzusokat, csökkenti a dinamikát, megzabálja a részleteket, mégis miként csökkentesz a hangsugárzó tologatásával? A közeli falfelületekről érkező reflexiókat, amik összekuszálják a frekvenciaválaszt és a térhatást, miként kezelsz készülékek, kábelek cseréjével?
De hogy ne csak a levegőbe beszéljek (és éljek a mérnöki eszköztárral), mutatok két mérési ábrát. Mindkettőt egy általam készített hangdobozról készítettem egy szokványos lakószobában 0,5 m (piros vonal) és 3 m (kék vonal) távolságból, a hangnyomás és torzítás frekvenciafüggő értékeit mutatják. A két vonal szerintem meglehetősen eltér egymástól, különbségüket pedig... na mi? ... az akusztika okozza, hiszen csak a mikrofont vittem arrébb, más nem változott. Mindenki eldöntheti magában, a különbség mennyire hanyagolható, érdemes-e vele foglalkozni, mennyire javítható egy másik erősítővel, kábellel, kék bogyóval.
AC Clip_1.jpgAC Clip_2 dist.jpg
Szerinted meglakatolható úgy egy szoba, hogy ne számítson a hallgatási pozíció? Jézusom... El kéne ezt mondani a Zeneaksin is...
Mert egyébként meg, ha még a konyhában is hallom, hogy denagyon jó a hang, akkor persze, megvehetek meg kifizethetek mindent, mérést, panelt, szakértést, satöbbi, de irreleváns.
- Luxor Audio
- Otthon vagyok
- Hozzászólások: 15730
- Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
- Értékelés: 11003
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Re: Általában a hifiről
Akusztika nélkül nem létezik zenehallgatás, de még hang sem, tehát nyilván felhasználjuk, hiszen nem rossz dolog. Leküzdeni nem kell, csak olyan szintre javítani, hogy lehetővé tegye a hangsugárzónál megszülető hanghullám fülünkhöz jutását viszonylag kevés torzulással. Ez a torzulás már a hanghullám levegőben történő utazásakor születik, tehát nem tudod kezelni a készülékeiddel, hangsugárzóddal. Nevezhetjük mérnöki hozzáállásnak, ha egy hibát nem a szomszéd utcában, hanem keletkezése helyén próbálunk javítani, de szerintem mások is egyetérthetnek vele.chord írta: ↑2019.11.04., hétf. 14:11Pl. az az oka, hogy lakószobákban is jól szóljanak, és ne kelljen 2 méterre kihúzni a faltól, és ne kelljen egy dedikált zeneszobát építeni akusztikai szakemberek bevonásával.
Vagy, esetleg, némelyik gyártó rájött arra, hogy a szoba ilyen-olyan akusztikája az nem valami leküzdendő, rossz dolog. Mert létezik, mert kocka szobákban hallgatunk zenét.- Én itt látom amúgy a véleménykülönbség fő okát. Mérnökszemlélet: lemérni, legyőzni, egyenesre hozni. Szerintem meg, 'táncba kell vinni', felhasználni azt az akusztikát.
Egy túl magas utózengési értéket, ami csúnyán összemossa az impulzusokat, csökkenti a dinamikát, megzabálja a részleteket, mégis miként csökkentesz a hangsugárzó tologatásával? A közeli falfelületekről érkező reflexiókat, amik összekuszálják a frekvenciaválaszt és a térhatást, miként kezelsz készülékek, kábelek cseréjével?
De hogy ne csak a levegőbe beszéljek (és éljek a mérnöki eszköztárral), mutatok két mérési ábrát. Mindkettőt egy általam készített hangdobozról készítettem egy szokványos lakószobában 0,5 m (piros vonal) és 3 m (kék vonal) távolságból, a hangnyomás és torzítás frekvenciafüggő értékeit mutatják. A két vonal szerintem meglehetősen eltér egymástól, különbségüket pedig... na mi? ... az akusztika okozza, hiszen csak a mikrofont vittem arrébb, más nem változott. Mindenki eldöntheti magában, a különbség mennyire hanyagolható, érdemes-e vele foglalkozni, mennyire javítható egy másik erősítővel, kábellel, kék bogyóval.
Re: Általában a hifiről
Ott a Dies iraeben te hallod hogy mit játszik a fafúvós sor? Az egy dolog hogy én hangnemében bármikor le tudom kottázni a tételt mert a fejemben van az egész mű és oda hallom akár a buszon is, de te ezt hallod? Mert koncerten én már azt se hallottam hogy a fuvolista fél méterre mit játszott tőlem. Ha nem lett volna előtte szólampróba talán ma se tudnám. Ha így nézem igaza van a bácsinak. Ennyit csalni szemtelenség. Na de ha odaírta Verdi akkor meg ne halljam? Egyáltalán minek játszik Schellenberger oly nagy beleéléssel amikor tudja hogy rajta kívűl a tuttiban senki nem hallja őt? Sőt, megkockáztatom hogy saját magát se hallja abban a hangzavarban. Kell-e az hogy többet adjon vissza egy felvétel mint amit valós körülmények között megkaphatsz?juliush írta: ↑2019.11.04., hétf. 16:15..."...egy probléma mégiscsak van a digitális felvételekkel. Noha a digitális felvételeknél már százszázalékosan tökéletes hangzásarányt lehet kikeverni, nem létezik, hogy a zenekar elnyomja az énekest, vagy elvesszen egy hangszercsoport, ugyanakkor azáltal, hogy minden hangszerhez közel teszik a mikrofonokat, egysíkúság jön létre."trane írta: ↑2019.11.04., hétf. 15:56"And now... something' else "> https://magyarnarancs.hu/zene2/mintha-n ... W77EskjcPg
A nyilvánvalóan tiszteletreméltó pályafutás elismerése mellett is...![]()
Én az igenre szavazok.
AK120 II - AK SE100 - Adl Stratos - HD600 - Ether C
- huszti-zsolt
- Törzsvendég
- Hozzászólások: 1295
- Csatlakozott: 2010.12.11., szomb. 18:09
- Értékelés: 2587
- Tctronic
- Beköltözött
- Hozzászólások: 2815
- Csatlakozott: 2014.06.26., csüt. 12:00
- Értékelés: 2722
- Tartózkodási hely: Kistarcsa
Re: Általában a hifiről
" A cél a versenyző halála"



"A szépség nem maguknak a dolgoknak a tulajdonsága, hanem pusztán az azokat szemlélő elmében keletkezik."
Re: Általában a hifiről
Ha jó az autónk,akkor degradáljuk a diagnosztikai műszereket,mert hát ugye minek az,viszont ha elromlik,akkor vagy használjuk azokat,vagy matatunk a "sötétben" addig még rá nem lelünk a baj okozójára.Az utóbbi szokott a drágább és a lassabb mutatvány is lenni,de sebaj,hifizünk.
Nem olvastam végig,de kb ezek a nézőpontok jöttek le ebből a szócsatából,na meg az,hogy nincs az az akusztika,amin még egy jó vfxxx nem tudna nagyot lendíteni.

Nem olvastam végig,de kb ezek a nézőpontok jöttek le ebből a szócsatából,na meg az,hogy nincs az az akusztika,amin még egy jó vfxxx nem tudna nagyot lendíteni.

Re: Általában a hifiről
Szóval akkor a csöves berendezés meg az LP jó hatással van a hangra mert széppé teszi azt? A Hifi-nek nem az lenne a célja, hogy minél hűebben visszaadja a felvételt és annak sajátosságait? Persze, kinek pap... Vagy ha a teljesen hű visszaadás úgysem lehetséges, akkor már legyen inkább "szebb" mint valójában? Csak ugye a szép az szubjektív, vagy nem? Meg akkor miért nem csinálták a zenét eleve "szebbre" ha az a jó. Csak annyit kellett volna hozzátennie a riportban a válaszolónak, hogy 'számára' szebbé teszi, de Ő kijelentette, hogy objektívan szebbé teszi.trane írta: ↑2019.11.04., hétf. 15:56"And now... something' else "> https://magyarnarancs.hu/zene2/mintha-n ... W77EskjcPg
Na mind1, csak egy kis brainstorming from me.
Re: Általában a hifiről
Érdekes és jó interjú, kösz! Én nagyon szeretem a cikkeit is a Gramofon magazinban. Kár, hogy megint analóg-digitális hitvita lesz itt belőle. :-)trane írta: ↑2019.11.04., hétf. 15:56"And now... something' else "> https://magyarnarancs.hu/zene2/mintha-n ... W77EskjcPg
Online
MN: Mi ennek az oka?
UL: Az LP-korszak kezdetén a hangfelvételek még nem félvezetős, hanem elektroncsöves keverőasztalokon készültek. Azoknak nagyon jó simító hatásuk van, széppé teszik a hangot. A felvételek az LP-korszak végéig analóg magnetofonra készültek. A magnetofonnak megint csak nagyon jó hatása van a hangra.
...Kiderült, hogy az otthonunk saját dinamikai lehetőségei pontosan megegyeznek az LP-lemez dinamikai lehetőségeivel. Az LP-lemezjátszón nem kell tekergetni a hangerőt, mert ezt a tekergetést a hangmérnök már a stúdióban elvégezte.
"...egy probléma mégiscsak van a digitális felvételekkel. Noha a digitális felvételeknél már százszázalékosan tökéletes hangzásarányt lehet kikeverni, nem létezik, hogy a zenekar elnyomja az énekest, vagy elvesszen egy hangszercsoport, ugyanakkor azáltal, hogy minden hangszerhez közel teszik a mikrofonokat, egysíkúság jön létre."
A nyilvánvalóan tiszteletreméltó pályafutás elismerése mellett is...
Re: Általában a hifiről
"...Az LP annyira humánus hang, amit semmi nem képes pótolni.trane írta: ↑2019.11.04., hétf. 15:56"And now... something' else "> https://magyarnarancs.hu/zene2/mintha-n ... W77EskjcPg
MN: Mi ennek az oka?
UL: Az LP-korszak kezdetén a hangfelvételek még nem félvezetős, hanem elektroncsöves keverőasztalokon készültek. Azoknak nagyon jó simító hatásuk van, széppé teszik a hangot. A felvételek az LP-korszak végéig analóg magnetofonra készültek. A magnetofonnak megint csak nagyon jó hatása van a hangra.
...Kiderült, hogy az otthonunk saját dinamikai lehetőségei pontosan megegyeznek az LP-lemez dinamikai lehetőségeivel. Az LP-lemezjátszón nem kell tekergetni a hangerőt, mert ezt a tekergetést a hangmérnök már a stúdióban elvégezte.
"...egy probléma mégiscsak van a digitális felvételekkel. Noha a digitális felvételeknél már százszázalékosan tökéletes hangzásarányt lehet kikeverni, nem létezik, hogy a zenekar elnyomja az énekest, vagy elvesszen egy hangszercsoport, ugyanakkor azáltal, hogy minden hangszerhez közel teszik a mikrofonokat, egysíkúság jön létre."
A nyilvánvalóan tiszteletreméltó pályafutás elismerése mellett is...

Gyula
Hanghordozó -> Kütyük -> Zene
Hanghordozó -> Kütyük -> Zene
- huszti-zsolt
- Törzsvendég
- Hozzászólások: 1295
- Csatlakozott: 2010.12.11., szomb. 18:09
- Értékelés: 2587
Re: Általában a hifiről
Tojástartó dobozokat a falakra!asebestyen írta: ↑2019.11.04., hétf. 15:29Nah, alakul ez. :)
...Én azt mondom, hogy minden eszközt vessünk be, a mérnökit is, meg a hifist is. Amit lehet, tegyünk meg akusztikai szempontból is. ...
[/quote]
De csak az M-es tojásé jó, pláne ha volt már benne törött is.

[/quote]
Eszembe jut egy régi emlék...

Valaha, egy messzi messzi galaxisban...
Új szobámba beköltözvén nagyon zavart az utánzengési idő (tapsolással lehetett "mérni"!


Hozzáértés nélkül csodákra képes az ember!
De számomra felfoghatatlan, hogy hálózati kábelekért meg ál-földelésért százezreket fizető hobbisták sokallnak egy néhány tízezer forintos mérést és tervezést!

A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára huszti-zsolt 2019.11.04., hétf. 16:06-kor.
Online
...Én azt mondom, hogy minden eszközt vessünk be, a mérnökit is, meg a hifist is. Amit lehet, tegyünk meg akusztikai szempontból is. ...
[/quote]
Tojástartó dobozokat a falakra!
[/quote]
De csak az M-es tojásé jó, pláne ha volt már benne törött is.
- asebestyen
- V.I.P.
- Hozzászólások: 6139
- Csatlakozott: 2017.11.26., vas. 10:59
- Értékelés: 7573
- Tartózkodási hely: Bokod
Re: Általában a hifiről
Nah, alakul ez. :)
...Én azt mondom, hogy minden eszközt vessünk be, a mérnökit is, meg a hifist is. Amit lehet, tegyünk meg akusztikai szempontból is. ...
[/quote]
Tojástartó dobozokat a falakra!

[/quote]
De csak az M-es tojásé jó, pláne ha volt már benne törött is.

Alces 6 | Mac Mini M1 | Audio-gd Reference 10.32 | Genelec 1031APM aktív monitorok | DIY Oyaide kábelezés
Re: Általában a hifiről
A hangdoboz átcsoportosítja a hangnyomást és a hangszóró kitérését a felhasználási módnak megfelelően, amit így aztán elhelyezünk egy szobában ami szintén átcsoportosítja vagy inkább módosítja a hallgatási pozicióban a hangnyomást de immár a hangszórókitérést nem változtatja meg.Robici írta: ↑2019.11.04., hétf. 15:11Szerintem ez csak részben van így, én úgy tudom a doboznak a másik fontos szerepe az, hogy a sugárzó által hátrafelé sugárzott hangokat is megpróbáljuk valahogy kézben tartani és csillapítani. De lehet nem így van, nem értek hozzá.denesdr írta: ↑2019.11.04., hétf. 14:28Meg ugye miért rakjuk egyáltalán a hangszórókat dobozba és miért nem hallgatjuk úgy ahogy a gyártósorról lejött csupaszon? Hát pont azért, hogy a megfelelő mennyiségű mélyet kapjuk, ugyan ez van a szobával is, az gyakorlatilag felfogható egy második hangdoboznak.
Re: Általában a hifiről
[/quote]
Nah, alakul ez. :)
...Én azt mondom, hogy minden eszközt vessünk be, a mérnökit is, meg a hifist is. Amit lehet, tegyünk meg akusztikai szempontból is. ...
[/quote]
Tojástartó dobozokat a falakra!
Nah, alakul ez. :)
...Én azt mondom, hogy minden eszközt vessünk be, a mérnökit is, meg a hifist is. Amit lehet, tegyünk meg akusztikai szempontból is. ...
[/quote]
Tojástartó dobozokat a falakra!

AK120 II - AK SE100 - Adl Stratos - HD600 - Ether C
Re: Általában a hifiről
Szerintem ez csak részben van így, én úgy tudom a doboznak a másik fontos szerepe az, hogy a sugárzó által hátrafelé sugárzott hangokat is megpróbáljuk valahogy kézben tartani és csillapítani. De lehet nem így van, nem értek hozzá.denesdr írta: ↑2019.11.04., hétf. 14:28Meg ugye miért rakjuk egyáltalán a hangszórókat dobozba és miért nem hallgatjuk úgy ahogy a gyártósorról lejött csupaszon? Hát pont azért, hogy a megfelelő mennyiségű mélyet kapjuk, ugyan ez van a szobával is, az gyakorlatilag felfogható egy második hangdoboznak.
Online
HB1 itt van fölöttem a műhelyben, Naim SBL-em pedig otthon. (AN-ből csak AZ-2-m volt, ami az én megítélésem szerint a legrosszabb hangsugárzó, amihez valaha is közöm volt. Viszont az új tulaja nagyon oda volt érte, pedig Nála sem szólt jól az én olvasatomban.)
Mérnökszemlélet: nem értek egyet azzal, amit írsz. Pont az a lényeg, hogy azért csinálják azokat a dobozokat olyanra, mert tudják, hogy bizonyos helyiségekben csak az az elhelyezési lehetőség van, ami egyébként rossz, a picike szoba is rossz, de ebből kell kihozni, amit lehet. Tudni bármilyet tudnának csinálni, mint ahogy csinálnak is ilyet is, olyat is. A különbség abban van mérnök és hifista szemlélet közt, hogy a mérnök tudatosan csinál valamit ilyenre vagy amolyanra. A hifista meg kötözget, ideologizál, de semmiképp se tudatosan cselekszik.
Jó lenne, ha táncba lehetne vinni a rossz akusztikát, de nem lehet, pont ez vele a baj. Mert olyan durva hibákat csinál, sokszor nagyon szűk sávban, de hatalmas amplitudóval, ami adott és rossz és semmi más módon nem lehet elüldözni, csak ha ott kezelem, mérséklem a hibát, ahol keletkezik. Ilyenkor van az, hogy az egész basszus 1 hangon szólal meg és búg rohadt erősen, míg máshol meg hatalmas likak vannak az átvitelben. Szól a bőgő, az egyik hangtól beremeg a szekrény meg a kanapé, 2 hanggal mellette meg csönd van, szó szerint nem jut el a füledig a hang, mert kioltják egymást a hullámok azon a frekvencián. Még ahol feldúsul, DSP-vel el lehet venni belőle, hogy kevésbé gerjessze a szobát, de ahol kioltják egymást, hiába teszel rá, csak a hangszóró, erősítő erőlködik jobban, de a hullámok ugyanúgy kioltják egymást.
Én azt mondom, hogy minden eszközt vessünk be, a mérnökit is, meg a hifist is. Amit lehet, tegyünk meg akusztikai szempontból is. Kérjünk szakértő segítséget. Én is megtettem amit tudtam, de ez nem jelenti azt, hogy jó lett az akusztika nálam, csak annyit, hogy amit lehet épeszű keretek közt, azt megtettem és jobb lett. Messze nem lett tökéletes. Ha nagyon jót akar az ember akkor vagy tudatosan olyan lakást, házat kell keresni, ahol van olyan helyiség, aminek a fizikai adottságai olyanok, vagy építeni kell.
- asebestyen
- V.I.P.
- Hozzászólások: 6139
- Csatlakozott: 2017.11.26., vas. 10:59
- Értékelés: 7573
- Tartózkodási hely: Bokod
Re: Általában a hifiről
Nah, alakul ez. :)chord írta: ↑2019.11.04., hétf. 14:11
Na jó, akkor beszélgessünk....:)
Pl. az az oka, hogy lakószobákban is jól szóljanak, és ne kelljen 2 méterre kihúzni a faltól, és ne kelljen egy dedikált zeneszobát építeni akusztikai szakemberek bevonásával. Főleg, a mélyhangok visszaadásakor így kihasználódik a sarok- vagy falratolt pozíció fizikája, és az a 21 cm-es mélyközép, a szobával együtt, tud alkotni valami olyat, ami hasonlít az alsó oktávokhoz, úgy, hogy ne kelljen visszaEQ-zni a hangváltóval 80 dB érzékenység környékére, ahol az erősítők már sokszor megőrülnek (ls3/5a).
HB-1-re emlékszünk?
Naim SBL?
Ha ezek nincsenek meg, az AN-E-re azért biztosan. Lehet szidni, hogy színez, meg így szól, meg úgy szól, meg mekkora nagyképűség már 27 Hz-re hangolni egy reflexportot, de a szobákkal szeret nagyon-nagyon jól együttműködni. Olykor a falra szorosan rátolva. Ahol más 'normál' doboznál pl. sikítozuk akusztikai segítség után...:)
Vagy, esetleg, némelyik gyártó rájött arra, hogy a szoba ilyen-olyan akusztikája az nem valami leküzdendő, rossz dolog. Mert létezik, mert kocka szobákban hallgatunk zenét.- Én itt látom amúgy a véleménykülönbség fő okát. Mérnökszemlélet: lemérni, legyőzni, egyenesre hozni.
Szerintem meg, 'táncba kell vinni', felhasználni azt az akusztikát.
A régiek, 4-500 éve, egyenesen azt mondták, hogy egy hangszer teste az nem a fizikai kiterjedéséig tart, hanem létezik egy 'külső héjazat', maga a hallgató tér, ahol szól, a terem, a szoba, a templom vagy a chamber, 'chamber music', mond ez valamit? És az legalább annyira benne van a zenében, mint a hangszer teste. Persze, aki elektronikus zenét hallgat, vagy hangosított koncertfelvételt, vagy a komolyzene az mindig a nagy 110 tagú szimfonikus zenekar, annak ez az egész értelmezhetetlen megállapítás.
Csak nehogy az jöjjön le, hogy szerintem az akusztika az nem lényeges.
De az.
Vagy egy akusztikai kezelés nem lehet jó.
De lehet.
És a nagyon-nagyon sz@r akusztikájú szoba, az valószínűleg menthetetlen berendezéscserékkel.
Ilyen is van.
Csak a hifisek nagy részére, otthon, ez azért nem áll.
HB1 itt van fölöttem a műhelyben, Naim SBL-em pedig otthon. (AN-ből csak AZ-2-m volt, ami az én megítélésem szerint a legrosszabb hangsugárzó, amihez valaha is közöm volt. Viszont az új tulaja nagyon oda volt érte, pedig Nála sem szólt jól az én olvasatomban.)
Mérnökszemlélet: nem értek egyet azzal, amit írsz. Pont az a lényeg, hogy azért csinálják azokat a dobozokat olyanra, mert tudják, hogy bizonyos helyiségekben csak az az elhelyezési lehetőség van, ami egyébként rossz, a picike szoba is rossz, de ebből kell kihozni, amit lehet. Tudni bármilyet tudnának csinálni, mint ahogy csinálnak is ilyet is, olyat is. A különbség abban van mérnök és hifista szemlélet közt, hogy a mérnök tudatosan csinál valamit ilyenre vagy amolyanra. A hifista meg kötözget, ideologizál, de semmiképp se tudatosan cselekszik.
Jó lenne, ha táncba lehetne vinni a rossz akusztikát, de nem lehet, pont ez vele a baj. Mert olyan durva hibákat csinál, sokszor nagyon szűk sávban, de hatalmas amplitudóval, ami adott és rossz és semmi más módon nem lehet elüldözni, csak ha ott kezelem, mérséklem a hibát, ahol keletkezik. Ilyenkor van az, hogy az egész basszus 1 hangon szólal meg és búg rohadt erősen, míg máshol meg hatalmas likak vannak az átvitelben. Szól a bőgő, az egyik hangtól beremeg a szekrény meg a kanapé, 2 hanggal mellette meg csönd van, szó szerint nem jut el a füledig a hang, mert kioltják egymást a hullámok azon a frekvencián. Még ahol feldúsul, DSP-vel el lehet venni belőle, hogy kevésbé gerjessze a szobát, de ahol kioltják egymást, hiába teszel rá, csak a hangszóró, erősítő erőlködik jobban, de a hullámok ugyanúgy kioltják egymást.
Én azt mondom, hogy minden eszközt vessünk be, a mérnökit is, meg a hifist is. Amit lehet, tegyünk meg akusztikai szempontból is. Kérjünk szakértő segítséget. Én is megtettem amit tudtam, de ez nem jelenti azt, hogy jó lett az akusztika nálam, csak annyit, hogy amit lehet épeszű keretek közt, azt megtettem és jobb lett. Messze nem lett tökéletes. Ha nagyon jót akar az ember akkor vagy tudatosan olyan lakást, házat kell keresni, ahol van olyan helyiség, aminek a fizikai adottságai olyanok, vagy építeni kell.
Alces 6 | Mac Mini M1 | Audio-gd Reference 10.32 | Genelec 1031APM aktív monitorok | DIY Oyaide kábelezés
Online
- Aszpirin
- Kiemelt Moderátor
- Hozzászólások: 6832
- Csatlakozott: 2018.04.06., pén. 21:30
- Értékelés: 5997
- Tartózkodási hely: Szár
Re: Általában a hifiről
OFF
Ákos, jó neked, hogy ma sem kell dolgoznod... vagy ne irigyeljem a munkáltatódat?
Ákos, jó neked, hogy ma sem kell dolgoznod... vagy ne irigyeljem a munkáltatódat?

- Fő rendszer: Mac (Roon Server) | Thorens 206 + Goldring 2200 | NAD M55 → NAD M33 → Audio Physic Classic 20
- Fejes rendszer: Mac (Roon Server) → RME ADI-2 DAC FS → Hifiman Arya Stealth
- Házimozi: Oppo 203 | AppleTV 4K → Marantz SR6013 → LG OLED B7 | Dali Opticon HM szett
Re: Általában a hifiről
Ezaz! Sajna, nem egyszerűen eldönthető tény. Ez humán tudomány, itt a leggyakrabban semmi nem fekete meg fehér. Emiatt imádom.Klaca írta: ↑2019.11.04., hétf. 11:12Ha már itt vagyok, azért válaszolok, több okból is. (CSak mellékesen: ha arról vitatkozol valakivel, hogy mi egy jövevényszó, akkor a "jövevényszó" oldalra érdemes rákeresni.)lehoako írta: ↑2019.11.04., hétf. 09:32Megnéztem a wikit, de s Pszükhé-s oldal másról szól. Pszükhé a görög mitológiában létező személy, a lélek istennője, ne menjünk bele az epikus részletekbe. Neve tulajdonnév, leírva úgy van, ahogy, lévén nevének a görög ábécés írásmódja volt az alap a latin betűs, de magyar, leginkább hangutánzó átíráshoz.
A "psziché"-kifejezés nem őt, hanem a lelket jelenti, mégpedig latin közvetítéssel jutott el az európai kultúrákba/nyelvekbe. Főleg, amikor a lélektan/pszichológia, mint tudomány, teret nyert a századelőn.
Kiszorítani semmit nem fog egyik sem, a "psziché" leginkább tudományos megközelítésű, a "lélek" inkább mindennapi.
Sztem kicsit túlgondoltuk a dolgot, minden tüske nélkül azt gondolom, előbb-utóbb megoldódik ez a dilemma, addig inkább foglaljuk el magunkat valami érdekesebbel.
Ha akarod, inkább folytassuk priviben.![]()
Köszönöm, hogy ennyire érdekel Téged ez a téma.![]()
Ez a téma sztem, közvetett módon abszolút releváns egy 'hifis' oldalon. Nem is annyira a tartalma miatt, hanem sztem az ahogyan egy ilyen vita zajlik, igen sokat elárul arról, hogy mit jelent a 'hifi' illetve mit jelent a 'fórumozás' legtöbbünknek. Valójában a hifis fórumozásnak kb annyi köze van a hifihez, mint a hifizésnek a zene szeretetéhez, és ezt egy ilyen kvázi idegen témáról, főleg egy egyszerűen eldönthető tényről itt folytatott 'vita' sokkal jobban szemlélteti, mint mondjuk egy látszólag hifis témáról folyó, de valójában tök másról szóló 'vita', amilyen ezeken a lapokon sztem nagy részben zajlik. (Tartalmat érintő dilemma meg sztem már nincs köztünk, a kérdés világosan eldőlt.)



Uccsó bekezdésedet majd, igérem, megbeszéljük, most sajna rohanok, de még egyszer köszönöm, hogy ennyire fontosnak tartod a témát!
Szeretnék egy rövid, és nyilván nem minden EGYES jövevényszót tartalmazó listát becses és érdeklődő figyelmedbe ajánlani. (Nincs benne a psziché, csak amiatt lenne jó, ha látnád, hogy a jövevényszavak helyesírásának is kb semmihez mincs köze, legalább annyi fonetikus átírás van, mint eredeti helyesírás-átvétel.
https://www.wikiwand.com/hu/J%C3%B6vev% ... st%C3%A1ja
"Az átírás egy-egy szón belül következetes abban az értelemben, hogy ha sor kerül rá, akkor a tipikusan idegen betűket, betűkapcsolatokat mind kiküszöböljük (kivéve az x-et és a ch-t, amelyek noha a szűkebb magyar ábécének nem részei, előfordulnak magyar írásmódú szavakban, l. AkH.11 204.). Az átírás ezzel együtt néha megőriz idegen elemeket, nem mindig pontosan adja vissza az elterjedt magyar kiejtést, például bonbon, futball, joghurt, millió (ejtve [bombon, fudball, jokhurt, milió], vö. AkH.11 203.)."
A jövevényszavak helyesírása sokkal összetettebb dolog, minthogy mindenre érvényes általános szabályt lehetne érvényesíteni rá. Ugyanúgy, mint a hifizés, ahogy írod. Nincs általános szabály. Nem matek, ahol 1+1=2. A nyelvtudomány humán tudomány, nagyon sok területe esetleges, redundáns, következetlen, ésatöbbi. Megtanulni meg lehet, a semmiből kikövetkeztetni nem. Az irodalom meg pláne, abban még ojan dolgokat is lehet csinálni, amijért a suliban megváglyák azembert.
Re: Általában a hifiről
Meg ugye miért rakjuk egyáltalán a hangszórókat dobozba és miért nem hallgatjuk úgy ahogy a gyártósorról lejött csupaszon? Hát pont azért, hogy a megfelelő mennyiségű mélyet kapjuk, ugyan ez van a szobával is, az gyakorlatilag felfogható egy második hangdoboznak.
A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára denesdr 2019.11.04., hétf. 14:41-kor.
Re: Általában a hifiről
Nem sz@rok (mármint a hangfalakchord írta: ↑2019.11.04., hétf. 13:24Gondolom, most az jön, hogy azért, mert sz@rok, mert képtelenek másképp rendes mélyeket előállítani...asebestyen írta: ↑2019.11.04., hétf. 08:25De, a komplett megszólalás, a végeredmény sok egymásra ható dolog bonyolult függvénye.chord írta: ↑2019.11.04., hétf. 07:48
A belinkelt Ear blog megvan?
Nem kellene egymásra ható, bonyolult függvényekként gondolni ezeket dolgokat?
Nem kellene azt belátni, hogy egy direkt-a-falra-tolni-kell hangsugárzó minimálisan 'más' akusztikát kíván, mint mondjuk az, amelyik legalább 1 m távolságot szeret a falaktól?
Kifejtettem, hogy miért fordítva gondolkodsz, de kitöröltem, inkább kérdezek Tőled.
Mi oka lehet annak, hogy a gyártó olyan dobozt készít, aminek az energia-egyensúlya csak falra, ne adj isten sarokba tolva jön létre?

Bár nem hiszem, hogy ez az egész újdonságként hat.
Re: Általában a hifiről
Na jó, akkor beszélgessünk....:)asebestyen írta: ↑2019.11.04., hétf. 13:51Így nehéz beszélgetni.chord írta: ↑2019.11.04., hétf. 13:24Gondolom, most az jön, hogy azért, mert sz@rok, mert képtelenek másképp rendes mélyeket előállítani...asebestyen írta: ↑2019.11.04., hétf. 08:25
De, a komplett megszólalás, a végeredmény sok egymásra ható dolog bonyolult függvénye.
Kifejtettem, hogy miért fordítva gondolkodsz, de kitöröltem, inkább kérdezek Tőled.
Mi oka lehet annak, hogy a gyártó olyan dobozt készít, aminek az energia-egyensúlya csak falra, ne adj isten sarokba tolva jön létre?
Pl. az az oka, hogy lakószobákban is jól szóljanak, és ne kelljen 2 méterre kihúzni a faltól, és ne kelljen egy dedikált zeneszobát építeni akusztikai szakemberek bevonásával. Főleg, a mélyhangok visszaadásakor így kihasználódik a sarok- vagy falratolt pozíció fizikája, és az a 21 cm-es mélyközép, a szobával együtt, tud alkotni valami olyat, ami hasonlít az alsó oktávokhoz, úgy, hogy ne kelljen visszaEQ-zni a hangváltóval 80 dB érzékenység környékére, ahol az erősítők már sokszor megőrülnek (ls3/5a).
HB-1-re emlékszünk?
Naim SBL?
Ha ezek nincsenek meg, az AN-E-re azért biztosan. Lehet szidni, hogy színez, meg így szól, meg úgy szól, meg mekkora nagyképűség már 27 Hz-re hangolni egy reflexportot, de a szobákkal szeret nagyon-nagyon jól együttműködni. Olykor a falra szorosan rátolva. Ahol más 'normál' doboznál pl. sikítozuk akusztikai segítség után...:)
Vagy, esetleg, némelyik gyártó rájött arra, hogy a szoba ilyen-olyan akusztikája az nem valami leküzdendő, rossz dolog. Mert létezik, mert kocka szobákban hallgatunk zenét.- Én itt látom amúgy a véleménykülönbség fő okát. Mérnökszemlélet: lemérni, legyőzni, egyenesre hozni.
Szerintem meg, 'táncba kell vinni', felhasználni azt az akusztikát.
A régiek, 4-500 éve, egyenesen azt mondták, hogy egy hangszer teste az nem a fizikai kiterjedéséig tart, hanem létezik egy 'külső héjazat', maga a hallgató tér, ahol szól, a terem, a szoba, a templom vagy a chamber, 'chamber music', mond ez valamit? És az legalább annyira benne van a zenében, mint a hangszer teste. Persze, aki elektronikus zenét hallgat, vagy hangosított koncertfelvételt, vagy a komolyzene az mindig a nagy 110 tagú szimfonikus zenekar, annak ez az egész értelmezhetetlen megállapítás.
Csak nehogy az jöjjön le, hogy szerintem az akusztika az nem lényeges.
De az.
Vagy egy akusztikai kezelés nem lehet jó.
De lehet.
És a nagyon-nagyon sz@r akusztikájú szoba, az valószínűleg menthetetlen berendezéscserékkel.
Ilyen is van.
Csak a hifisek nagy részére, otthon, ez azért nem áll.
ML 512 - Heed Nexus - Spendor SP1
blog: Komolyzenei ajánló