Dél-Budán szinte mindegyik munkanapon, autóval

Dél-Budán szinte mindegyik munkanapon, autóval
Erre a hozzászólásra már a délelőtt szerettem volna reagálni, csak hát a munka az előrébb való....kaef2 írta: ↑2019.11.04., hétf. 09:19Sokszor leírtam már hogy egy egyensúlyban lévő, ízéslünknek és szokásainkank valamint lehetőségeinknek megfelelő hangrendszer építés kb végtelen számú ismeretlen és egymásra ható dolog függvénye.
Összefoglalásképpen ár gondolat mindazonáltal.
Egy otthoni hangrendszert sokféleléppen össze lehet rakni.
Lehet:
- alkatrész,
- eszköz és
- rendszerszemlélettel építkezni és lehet
- impulzívan az éppen legjobb deal feltételezésével, megvenni ami adódik a piacon.
1.
Alkatrész-alap:
csak (mondjuk) 300B triódával akar valaki rendszert vagy csak J-fettel vagy csak ezüst kábellel
2.
Eszköz-alap:
ragaszkodik ahhoz hogy valamilyen eszközjellemző legyen az alap: csak csöves erősítő legyen csak zárt doboz legyen, csak analóg és LP legyen, a "csak ezüst kábellel" szemlélet itt is játszhat annak függvényében mennyire tekintjjük fontosnak a kábelezést.
(...)
3.
Rendszerszemlélelettel történő építkezés már igényelheti szakember bevonását.
Ebben az esetben szükséges megismerni a helység adottságait akusztikailag. Így sokszor már az építkezésnél is bevonnak szakembert, és a későbbiek során is mérnek például akusztikailag is. Majd a mérések alapján határozzák meg a hangfalak és az ülési pozíció optimális helyét és választják ki (akár technológiától teljesen függetlenül is) a hangrendszert és sok esetben magát a bútorzatot is.
(...)
Tapasztalatom szerint a hosszú távon leginkább jó megoldás a 3-as még ha ez is tűnik a legdrágábbnak. Ám ha valaki összeszámolja, hogy mi pénzt költött el eszközök cserélgetésére, akkor már nem feltétlenül ez lesz a legköltségesebb megoldás. Az összes többi inkább ad hoc-nak tekinthető és sokkal több benne a szerencse faktor, mint ebben.
(...)
Tehát? Abszolút nem kötekedésként de ebből mit szerettél volna kihozni? :) Talán azt, hogy a mérés nem azt mutatja amit hallunk? Milyen apropóból jön ide a levegő? Tudjuk, hogy nélküle nincs mi közvetítse azt amit hangnak vélünk. Vagy talán azt akarod mondani, hogy a mikrofon levegő nélkül is mér?
Köszönöm, hogy kimondtad, én csak gondolkoztam, hogy hogy lehetne szépen.chord írta: ↑2019.11.04., hétf. 14:11- Én itt látom amúgy a véleménykülönbség fő okát. Mérnökszemlélet: lemérni, legyőzni, egyenesre hozni.
Szerintem meg, 'táncba kell vinni', felhasználni azt az akusztikát.
A régiek, 4-500 éve, egyenesen azt mondták, hogy egy hangszer teste az nem a fizikai kiterjedéséig tart, hanem létezik egy 'külső héjazat', maga a hallgató tér, ahol szól, a terem, a szoba, a templom vagy a chamber, 'chamber music', mond ez valamit? És az legalább annyira benne van a zenében, mint a hangszer teste. Persze, aki elektronikus zenét hallgat, vagy hangosított koncertfelvételt, vagy a komolyzene az mindig a nagy 110 tagú szimfonikus zenekar, annak ez az egész értelmezhetetlen megállapítás.
Csak nehogy az jöjjön le, hogy szerintem az akusztika az nem lényeges.
De az.
Vagy egy akusztikai kezelés nem lehet jó.
De lehet.
És a nagyon-nagyon sz@r akusztikájú szoba, az valószínűleg menthetetlen berendezéscserékkel.
Ilyen is van.
Csak a hifisek nagy részére, otthon, ez azért nem áll.
Ez most hogy jött ide?mgus írta: ↑2019.11.04., hétf. 18:12Mindez igaz lenne ha szinusz hullámokat hallgatnánk, és egy pozícióban ülnénk a hangfal előtt, 20cm-re.fapaci írta: ↑2019.11.04., hétf. 17:50Akusztika nélkül nem létezik zenehallgatás, de még hang sem, tehát nyilván felhasználjuk, hiszen nem rossz dolog. Leküzdeni nem kell, csak olyan szintre javítani, hogy lehetővé tegye a hangsugárzónál megszülető hanghullám fülünkhöz jutását viszonylag kevés torzulással. Ez a torzulás már a hanghullám levegőben történő utazásakor születik, tehát nem tudod kezelni a készülékeiddel, hangsugárzóddal. Nevezhetjük mérnöki hozzáállásnak, ha egy hibát nem a szomszéd utcában, hanem keletkezése helyén próbálunk javítani, de szerintem mások is egyetérthetnek vele.chord írta: ↑2019.11.04., hétf. 14:11Pl. az az oka, hogy lakószobákban is jól szóljanak, és ne kelljen 2 méterre kihúzni a faltól, és ne kelljen egy dedikált zeneszobát építeni akusztikai szakemberek bevonásával.
Vagy, esetleg, némelyik gyártó rájött arra, hogy a szoba ilyen-olyan akusztikája az nem valami leküzdendő, rossz dolog. Mert létezik, mert kocka szobákban hallgatunk zenét.- Én itt látom amúgy a véleménykülönbség fő okát. Mérnökszemlélet: lemérni, legyőzni, egyenesre hozni. Szerintem meg, 'táncba kell vinni', felhasználni azt az akusztikát.
Egy túl magas utózengési értéket, ami csúnyán összemossa az impulzusokat, csökkenti a dinamikát, megzabálja a részleteket, mégis miként csökkentesz a hangsugárzó tologatásával? A közeli falfelületekről érkező reflexiókat, amik összekuszálják a frekvenciaválaszt és a térhatást, miként kezelsz készülékek, kábelek cseréjével?
De hogy ne csak a levegőbe beszéljek (és éljek a mérnöki eszköztárral), mutatok két mérési ábrát. Mindkettőt egy általam készített hangdobozról készítettem egy szokványos lakószobában 0,5 m (piros vonal) és 3 m (kék vonal) távolságból, a hangnyomás és torzítás frekvenciafüggő értékeit mutatják. A két vonal szerintem meglehetősen eltér egymástól, különbségüket pedig... na mi? ... az akusztika okozza, hiszen csak a mikrofont vittem arrébb, más nem változott. Mindenki eldöntheti magában, a különbség mennyire hanyagolható, érdemes-e vele foglalkozni, mennyire javítható egy másik erősítővel, kábellel, kék bogyóval.
AC Clip_1.jpgAC Clip_2 dist.jpg![]()
Levegő nélkül nem létezik zenehallgatás.![]()
Mindez igaz lenne ha szinusz hullámokat hallgatnánk, és egy pozícióban ülnénk a hangfal előtt, 20cm-re.fapaci írta: ↑2019.11.04., hétf. 17:50Akusztika nélkül nem létezik zenehallgatás, de még hang sem, tehát nyilván felhasználjuk, hiszen nem rossz dolog. Leküzdeni nem kell, csak olyan szintre javítani, hogy lehetővé tegye a hangsugárzónál megszülető hanghullám fülünkhöz jutását viszonylag kevés torzulással. Ez a torzulás már a hanghullám levegőben történő utazásakor születik, tehát nem tudod kezelni a készülékeiddel, hangsugárzóddal. Nevezhetjük mérnöki hozzáállásnak, ha egy hibát nem a szomszéd utcában, hanem keletkezése helyén próbálunk javítani, de szerintem mások is egyetérthetnek vele.chord írta: ↑2019.11.04., hétf. 14:11Pl. az az oka, hogy lakószobákban is jól szóljanak, és ne kelljen 2 méterre kihúzni a faltól, és ne kelljen egy dedikált zeneszobát építeni akusztikai szakemberek bevonásával.
Vagy, esetleg, némelyik gyártó rájött arra, hogy a szoba ilyen-olyan akusztikája az nem valami leküzdendő, rossz dolog. Mert létezik, mert kocka szobákban hallgatunk zenét.- Én itt látom amúgy a véleménykülönbség fő okát. Mérnökszemlélet: lemérni, legyőzni, egyenesre hozni. Szerintem meg, 'táncba kell vinni', felhasználni azt az akusztikát.
Egy túl magas utózengési értéket, ami csúnyán összemossa az impulzusokat, csökkenti a dinamikát, megzabálja a részleteket, mégis miként csökkentesz a hangsugárzó tologatásával? A közeli falfelületekről érkező reflexiókat, amik összekuszálják a frekvenciaválaszt és a térhatást, miként kezelsz készülékek, kábelek cseréjével?
De hogy ne csak a levegőbe beszéljek (és éljek a mérnöki eszköztárral), mutatok két mérési ábrát. Mindkettőt egy általam készített hangdobozról készítettem egy szokványos lakószobában 0,5 m (piros vonal) és 3 m (kék vonal) távolságból, a hangnyomás és torzítás frekvenciafüggő értékeit mutatják. A két vonal szerintem meglehetősen eltér egymástól, különbségüket pedig... na mi? ... az akusztika okozza, hiszen csak a mikrofont vittem arrébb, más nem változott. Mindenki eldöntheti magában, a különbség mennyire hanyagolható, érdemes-e vele foglalkozni, mennyire javítható egy másik erősítővel, kábellel, kék bogyóval.
AC Clip_1.jpgAC Clip_2 dist.jpg
Közeltéri zenehallgatás?fapaci írta: ↑2019.11.04., hétf. 17:50Akusztika nélkül nem létezik zenehallgatás, de még hang sem, tehát nyilván felhasználjuk, hiszen nem rossz dolog.chord írta: ↑2019.11.04., hétf. 14:11Pl. az az oka, hogy lakószobákban is jól szóljanak, és ne kelljen 2 méterre kihúzni a faltól, és ne kelljen egy dedikált zeneszobát építeni akusztikai szakemberek bevonásával.
Vagy, esetleg, némelyik gyártó rájött arra, hogy a szoba ilyen-olyan akusztikája az nem valami leküzdendő, rossz dolog. Mert létezik, mert kocka szobákban hallgatunk zenét.- Én itt látom amúgy a véleménykülönbség fő okát. Mérnökszemlélet: lemérni, legyőzni, egyenesre hozni. Szerintem meg, 'táncba kell vinni', felhasználni azt az akusztikát.
Leküzdeni nem kell, csak olyan szintre javítani, hogy lehetővé tegye a hangsugárzónál megszülető hanghullám fülünkhöz jutását viszonylag kevés torzulással. Ez a torzulás már a hanghullám levegőben történő utazásakor születik, tehát nem tudod kezelni a készülékeiddel, hangsugárzóddal. Nevezhetjük mérnöki hozzáállásnak, ha egy hibát nem a szomszéd utcában, hanem keletkezése helyén próbálunk javítani, de szerintem mások is egyetérthetnek vele.
Egy túl magas utózengési értéket, ami csúnyán összemossa az impulzusokat, csökkenti a dinamikát, megzabálja a részleteket, mégis miként csökkentesz a hangsugárzó tologatásával? A közeli falfelületekről érkező reflexiókat, amik összekuszálják a frekvenciaválaszt és a térhatást, miként kezelsz készülékek, kábelek cseréjével?
De hogy ne csak a levegőbe beszéljek (és éljek a mérnöki eszköztárral), mutatok két mérési ábrát. Mindkettőt egy általam készített hangdobozról készítettem egy szokványos lakószobában 0,5 m (piros vonal) és 3 m (kék vonal) távolságból, a hangnyomás és torzítás frekvenciafüggő értékeit mutatják. A két vonal szerintem meglehetősen eltér egymástól, különbségüket pedig... na mi? ... az akusztika okozza, hiszen csak a mikrofont vittem arrébb, más nem változott. Mindenki eldöntheti magában, a különbség mennyire hanyagolható, érdemes-e vele foglalkozni, mennyire javítható egy másik erősítővel, kábellel, kék bogyóval.
AC Clip_1.jpgAC Clip_2 dist.jpg
Akusztika nélkül nem létezik zenehallgatás, de még hang sem, tehát nyilván felhasználjuk, hiszen nem rossz dolog. Leküzdeni nem kell, csak olyan szintre javítani, hogy lehetővé tegye a hangsugárzónál megszülető hanghullám fülünkhöz jutását viszonylag kevés torzulással. Ez a torzulás már a hanghullám levegőben történő utazásakor születik, tehát nem tudod kezelni a készülékeiddel, hangsugárzóddal. Nevezhetjük mérnöki hozzáállásnak, ha egy hibát nem a szomszéd utcában, hanem keletkezése helyén próbálunk javítani, de szerintem mások is egyetérthetnek vele.chord írta: ↑2019.11.04., hétf. 14:11Pl. az az oka, hogy lakószobákban is jól szóljanak, és ne kelljen 2 méterre kihúzni a faltól, és ne kelljen egy dedikált zeneszobát építeni akusztikai szakemberek bevonásával.
Vagy, esetleg, némelyik gyártó rájött arra, hogy a szoba ilyen-olyan akusztikája az nem valami leküzdendő, rossz dolog. Mert létezik, mert kocka szobákban hallgatunk zenét.- Én itt látom amúgy a véleménykülönbség fő okát. Mérnökszemlélet: lemérni, legyőzni, egyenesre hozni. Szerintem meg, 'táncba kell vinni', felhasználni azt az akusztikát.
Ott a Dies iraeben te hallod hogy mit játszik a fafúvós sor? Az egy dolog hogy én hangnemében bármikor le tudom kottázni a tételt mert a fejemben van az egész mű és oda hallom akár a buszon is, de te ezt hallod? Mert koncerten én már azt se hallottam hogy a fuvolista fél méterre mit játszott tőlem. Ha nem lett volna előtte szólampróba talán ma se tudnám. Ha így nézem igaza van a bácsinak. Ennyit csalni szemtelenség. Na de ha odaírta Verdi akkor meg ne halljam? Egyáltalán minek játszik Schellenberger oly nagy beleéléssel amikor tudja hogy rajta kívűl a tuttiban senki nem hallja őt? Sőt, megkockáztatom hogy saját magát se hallja abban a hangzavarban. Kell-e az hogy többet adjon vissza egy felvétel mint amit valós körülmények között megkaphatsz?juliush írta: ↑2019.11.04., hétf. 16:15..."...egy probléma mégiscsak van a digitális felvételekkel. Noha a digitális felvételeknél már százszázalékosan tökéletes hangzásarányt lehet kikeverni, nem létezik, hogy a zenekar elnyomja az énekest, vagy elvesszen egy hangszercsoport, ugyanakkor azáltal, hogy minden hangszerhez közel teszik a mikrofonokat, egysíkúság jön létre."trane írta: ↑2019.11.04., hétf. 15:56"And now... something' else "> https://magyarnarancs.hu/zene2/mintha-n ... W77EskjcPg
A nyilvánvalóan tiszteletreméltó pályafutás elismerése mellett is...![]()
Szóval akkor a csöves berendezés meg az LP jó hatással van a hangra mert széppé teszi azt? A Hifi-nek nem az lenne a célja, hogy minél hűebben visszaadja a felvételt és annak sajátosságait? Persze, kinek pap... Vagy ha a teljesen hű visszaadás úgysem lehetséges, akkor már legyen inkább "szebb" mint valójában? Csak ugye a szép az szubjektív, vagy nem? Meg akkor miért nem csinálták a zenét eleve "szebbre" ha az a jó. Csak annyit kellett volna hozzátennie a riportban a válaszolónak, hogy 'számára' szebbé teszi, de Ő kijelentette, hogy objektívan szebbé teszi.trane írta: ↑2019.11.04., hétf. 15:56"And now... something' else "> https://magyarnarancs.hu/zene2/mintha-n ... W77EskjcPg
Érdekes és jó interjú, kösz! Én nagyon szeretem a cikkeit is a Gramofon magazinban. Kár, hogy megint analóg-digitális hitvita lesz itt belőle. :-)trane írta: ↑2019.11.04., hétf. 15:56"And now... something' else "> https://magyarnarancs.hu/zene2/mintha-n ... W77EskjcPg
"...Az LP annyira humánus hang, amit semmi nem képes pótolni.trane írta: ↑2019.11.04., hétf. 15:56"And now... something' else "> https://magyarnarancs.hu/zene2/mintha-n ... W77EskjcPg
Tojástartó dobozokat a falakra!asebestyen írta: ↑2019.11.04., hétf. 15:29Nah, alakul ez. :)
...Én azt mondom, hogy minden eszközt vessünk be, a mérnökit is, meg a hifist is. Amit lehet, tegyünk meg akusztikai szempontból is. ...
Nah, alakul ez. :)
A hangdoboz átcsoportosítja a hangnyomást és a hangszóró kitérését a felhasználási módnak megfelelően, amit így aztán elhelyezünk egy szobában ami szintén átcsoportosítja vagy inkább módosítja a hallgatási pozicióban a hangnyomást de immár a hangszórókitérést nem változtatja meg.Robici írta: ↑2019.11.04., hétf. 15:11Szerintem ez csak részben van így, én úgy tudom a doboznak a másik fontos szerepe az, hogy a sugárzó által hátrafelé sugárzott hangokat is megpróbáljuk valahogy kézben tartani és csillapítani. De lehet nem így van, nem értek hozzá.denesdr írta: ↑2019.11.04., hétf. 14:28Meg ugye miért rakjuk egyáltalán a hangszórókat dobozba és miért nem hallgatjuk úgy ahogy a gyártósorról lejött csupaszon? Hát pont azért, hogy a megfelelő mennyiségű mélyet kapjuk, ugyan ez van a szobával is, az gyakorlatilag felfogható egy második hangdoboznak.
Szerintem ez csak részben van így, én úgy tudom a doboznak a másik fontos szerepe az, hogy a sugárzó által hátrafelé sugárzott hangokat is megpróbáljuk valahogy kézben tartani és csillapítani. De lehet nem így van, nem értek hozzá.denesdr írta: ↑2019.11.04., hétf. 14:28Meg ugye miért rakjuk egyáltalán a hangszórókat dobozba és miért nem hallgatjuk úgy ahogy a gyártósorról lejött csupaszon? Hát pont azért, hogy a megfelelő mennyiségű mélyet kapjuk, ugyan ez van a szobával is, az gyakorlatilag felfogható egy második hangdoboznak.
Nah, alakul ez. :)chord írta: ↑2019.11.04., hétf. 14:11
Na jó, akkor beszélgessünk....:)
Pl. az az oka, hogy lakószobákban is jól szóljanak, és ne kelljen 2 méterre kihúzni a faltól, és ne kelljen egy dedikált zeneszobát építeni akusztikai szakemberek bevonásával. Főleg, a mélyhangok visszaadásakor így kihasználódik a sarok- vagy falratolt pozíció fizikája, és az a 21 cm-es mélyközép, a szobával együtt, tud alkotni valami olyat, ami hasonlít az alsó oktávokhoz, úgy, hogy ne kelljen visszaEQ-zni a hangváltóval 80 dB érzékenység környékére, ahol az erősítők már sokszor megőrülnek (ls3/5a).
HB-1-re emlékszünk?
Naim SBL?
Ha ezek nincsenek meg, az AN-E-re azért biztosan. Lehet szidni, hogy színez, meg így szól, meg úgy szól, meg mekkora nagyképűség már 27 Hz-re hangolni egy reflexportot, de a szobákkal szeret nagyon-nagyon jól együttműködni. Olykor a falra szorosan rátolva. Ahol más 'normál' doboznál pl. sikítozuk akusztikai segítség után...:)
Vagy, esetleg, némelyik gyártó rájött arra, hogy a szoba ilyen-olyan akusztikája az nem valami leküzdendő, rossz dolog. Mert létezik, mert kocka szobákban hallgatunk zenét.- Én itt látom amúgy a véleménykülönbség fő okát. Mérnökszemlélet: lemérni, legyőzni, egyenesre hozni.
Szerintem meg, 'táncba kell vinni', felhasználni azt az akusztikát.
A régiek, 4-500 éve, egyenesen azt mondták, hogy egy hangszer teste az nem a fizikai kiterjedéséig tart, hanem létezik egy 'külső héjazat', maga a hallgató tér, ahol szól, a terem, a szoba, a templom vagy a chamber, 'chamber music', mond ez valamit? És az legalább annyira benne van a zenében, mint a hangszer teste. Persze, aki elektronikus zenét hallgat, vagy hangosított koncertfelvételt, vagy a komolyzene az mindig a nagy 110 tagú szimfonikus zenekar, annak ez az egész értelmezhetetlen megállapítás.
Csak nehogy az jöjjön le, hogy szerintem az akusztika az nem lényeges.
De az.
Vagy egy akusztikai kezelés nem lehet jó.
De lehet.
És a nagyon-nagyon sz@r akusztikájú szoba, az valószínűleg menthetetlen berendezéscserékkel.
Ilyen is van.
Csak a hifisek nagy részére, otthon, ez azért nem áll.
Ezaz! Sajna, nem egyszerűen eldönthető tény. Ez humán tudomány, itt a leggyakrabban semmi nem fekete meg fehér. Emiatt imádom.Klaca írta: ↑2019.11.04., hétf. 11:12Ha már itt vagyok, azért válaszolok, több okból is. (CSak mellékesen: ha arról vitatkozol valakivel, hogy mi egy jövevényszó, akkor a "jövevényszó" oldalra érdemes rákeresni.)lehoako írta: ↑2019.11.04., hétf. 09:32Megnéztem a wikit, de s Pszükhé-s oldal másról szól. Pszükhé a görög mitológiában létező személy, a lélek istennője, ne menjünk bele az epikus részletekbe. Neve tulajdonnév, leírva úgy van, ahogy, lévén nevének a görög ábécés írásmódja volt az alap a latin betűs, de magyar, leginkább hangutánzó átíráshoz.
A "psziché"-kifejezés nem őt, hanem a lelket jelenti, mégpedig latin közvetítéssel jutott el az európai kultúrákba/nyelvekbe. Főleg, amikor a lélektan/pszichológia, mint tudomány, teret nyert a századelőn.
Kiszorítani semmit nem fog egyik sem, a "psziché" leginkább tudományos megközelítésű, a "lélek" inkább mindennapi.
Sztem kicsit túlgondoltuk a dolgot, minden tüske nélkül azt gondolom, előbb-utóbb megoldódik ez a dilemma, addig inkább foglaljuk el magunkat valami érdekesebbel.
Ha akarod, inkább folytassuk priviben.![]()
Köszönöm, hogy ennyire érdekel Téged ez a téma.![]()
Ez a téma sztem, közvetett módon abszolút releváns egy 'hifis' oldalon. Nem is annyira a tartalma miatt, hanem sztem az ahogyan egy ilyen vita zajlik, igen sokat elárul arról, hogy mit jelent a 'hifi' illetve mit jelent a 'fórumozás' legtöbbünknek. Valójában a hifis fórumozásnak kb annyi köze van a hifihez, mint a hifizésnek a zene szeretetéhez, és ezt egy ilyen kvázi idegen témáról, főleg egy egyszerűen eldönthető tényről itt folytatott 'vita' sokkal jobban szemlélteti, mint mondjuk egy látszólag hifis témáról folyó, de valójában tök másról szóló 'vita', amilyen ezeken a lapokon sztem nagy részben zajlik. (Tartalmat érintő dilemma meg sztem már nincs köztünk, a kérdés világosan eldőlt.)