Annak érdekében, hogy fenntartsuk ezt a szigetet, szükségünk van bevételre. Te is támogathatsz minket, ha azt szeretnéd, hogy sokáig és stabilan tudjunk működni. Amennyiben élsz ezzel a lehetőséggel, azt mi megköszönjük!
Stúdió felvételekkel kapcsolatos dolgok
- Luxor Audio
- Otthon vagyok

- Hozzászólások: 15834
- Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
- Értékelés: 11147
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Stúdió felvételekkel kapcsolatos dolgok
Maradjunk ezen kiváló aktív stúdiómonitorok műszaki illetve alkalmazhatósági elemzésénél! Kérlek benneteket ne csináljunk ebből is olyat mint a többi topik 99 %-ában. Nem hinném, hogy odáig kéne jutnunk, hogy "de mi az a zene?" , "mi a tér?", "mi az idő?", ezt pont ne egy pro audio-s témában beszéljük meg.
Kösz.
Szerintem nem véletlen és nem is haszontalan, hogy a topicok többsége ilyen irányt vett. Pl ebben a topicban miről lehetne/kellene szerinted beszélgetni egy HiFis fórumon?
Stúdió felvételekkel kapcsolatos dolgok
Ezért kellene pontosan definiálni, hogy ZENE alatt mit értünk.
Ezt már sokan megtették helyettünk, nincs rá szükség.
A tér szerepét és jelentőségét én kizárólag a zene reprodukció, a hangfelvétel és hifiken annak visszajátszása aspektusból értettem és nem az élő zenénél.
Persze utóbinál is lehetne elgondolkozni a dolgon, hogy a mai nagyobbrészt hangosítással működő élő zenék esetében milyen jelentősége van a hangtérnek.
Stúdió felvételekkel kapcsolatos dolgok
Mielőtt bárki fel szeretné fedezni a spanyolviaszt, íme néhány ajánlott olvasmány:
http://www.yourbrainonmusic.com/
http://www.scientificamerican.com/artic ... -the-brain
Spaces Speak, Are You Listening?: Experiencing Aural Architecture
http://www.amazon.com/Spaces-Speak-Are- ... 980&sr=1-1
Auditory Scene Analysis: The Perceptual Organization of Sound
http://www.amazon.com/Auditory-Scene-An ... 0262521954
Sound Reproduction: The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms
http://www.amazon.com/Sound-Reproductio ... 349&sr=1-1
potatomelon.wordpress.com
Stúdió felvételekkel kapcsolatos dolgok
Nem erre gondoltam. Arra gondoltam, hogy magának a zenének nincs olyan eleme hogy tér.
A zenének olyan elemei vannak, hogy dallam, ritmus, harmónia, dinamika stb., de tér olyan nincs neki.
A tér az már a hangzásesztétikához, ha úgy tetszik hangtechnikához, hifihez kapcsolható elem.
Sok zene hallgató ember van akinek a tér egy reprodukált zene esetében semmilyen jelentőséggel nem bír.
Van persze akinek meg fontos.
Persze azt is lehetne ragozni, hogy mi köze van a hangfelvételeken lévő térnek gondolt hangzásnak bármiféle valóságos térhez. Szerintem igen nagyon kicsi a legtöbb hangfelvétel esetében. Viszont csak zene hallgató szempontból az, hogy a zenei elemek hogyan jönnek át egy hifi rendszeren, az nagyon fontos.
Azt hiszem, nem definiáltuk a ZENE fogalmát. Korábbi posztomban igyekeztem legalább 3 különböző aspektusát leírni, úgymint
1.) Élő zene (ebben a kontextusban a hifizmus nem létezik).
2.) Kevert (maszterelt) felvételen lévő zene, mint olyan.
3.) HiFi rendszeren visszahallgatott kevert felvétel.
Fapaci tapintott rá a lényegre, amit most írnék: attól, hogy nincs a kottában, attól még létezik.
Ugyanakkor én továbbmennék (értsen velem egyet, aki akar): az elméleti zenében (kottában, librettóban) is OTT a tér! Azzal, hogy pl. operát (vagy szimfonikus zenekart) említünk, beleértjük és axiómaként kezeljük, hogy a zenészek/énekesek meghatározott séma szerint helyezkednek el, amikor a zajt keltik. Tudjuk és halljuk, hogyha szűk utcában énekelnek, vagy erkélyjelenetben válaszolgatnak egymásnak az erkélyről-utcáról az erkély alól, adott esetben a színpadon kívülről énekel be egy-egy szereplő, stb. Meg a színpadon látjuk is. Mert így is van megírva az adott zenemű.
"A tér az már a hangzásesztétikához, ha úgy tetszik hangtechnikához, hifihez kapcsolható elem."
Az általam a fentiekben említettek tükrében egyre erőteljesebb meggyőződésem, hogy ez az állítás minimum kétséges, az én interpretációmban pedig inkább ellenpéldákat tudnék mondani.
Ezért kellene pontosan definiálni, hogy ZENE alatt mit értünk.

