- 1
- altec_017.jpg (774.12 KiB) Megtekintve 3512 alkalommal
Annak érdekében, hogy fenntartsuk ezt a szigetet, szükségünk van bevételre. Te is támogathatsz minket, ha azt szeretnéd, hogy sokáig és stabilan tudjunk működni. Amennyiben élsz ezzel a lehetőséggel, azt mi megköszönjük!
Altec
Re: Altec
Szomszédaim a tanúk rá: én bizony néha szeretem egy kicsit, hm, fölcsavarni a hangerőt – de csakugyan nem egyszerűen a hangosság az Altec jellemző tulajdonsága. Talán inkább a hangossággal összefüggő hatásfok. Amely annál nagyobb, mennél hangosabb hangot ad egy hangsugárzó változatlan erősítő-teljesítmény mellett.
Számolgassunk egy kicsit. A legnagyobb Quad elektrosztatikus hangsugárzó, az ESL-2912 meglehetősen érzéketlen; érzékenysége csupán 86dB/W/m. Állítsuk szembe vele a 210A típusjelű tölcséres dobozba szerelt Altec 515-8GHP-t. Ez volt a Filmszínház Hangjának legnagyobb hatásfokú mélyközép-hangszórója. Érzékenysége óriási: 108,5dB/W/4láb, ami becslésem szerint kb. 110,5dB/W/m-nek felelhet meg.
Képzeletben hajtsuk meg egy kicsit. 10W-os erősítő-teljesítmény esetén az Altec 120,5dB erősségű hangot ad, ami alig elviselhető. 100W-os erősítő-teljesítmény esetén 130,5dB-t ad. Ezzel bőven átléptük a fájdalomhatárt, és a hangszóró még mindig távol jár elméleti teljesítőképességétől (200W).
Most hajtsuk meg a Quadot. 10W-os bemenetre ad 96dB erősségű hangot. 100W-osra 106dB-t adna, de a hangsugárzót nem szabad ennyire megerőltetni. 116dB-hez már 1kW-os erősítő-teljesítmény kellene, ha a hangszórót korábban nem gyilkoltuk volna meg. A tisztán elméleti 126dB-hez 10kW-os erősítő kellene! És akkor még mindig hol vagyunk az Altec maximális hangerejétől, amely ennek kb. kilencszerese!
Csatolok egy régebbi, általános prospektust, valószínűleg az 1960-as évekből.
Számolgassunk egy kicsit. A legnagyobb Quad elektrosztatikus hangsugárzó, az ESL-2912 meglehetősen érzéketlen; érzékenysége csupán 86dB/W/m. Állítsuk szembe vele a 210A típusjelű tölcséres dobozba szerelt Altec 515-8GHP-t. Ez volt a Filmszínház Hangjának legnagyobb hatásfokú mélyközép-hangszórója. Érzékenysége óriási: 108,5dB/W/4láb, ami becslésem szerint kb. 110,5dB/W/m-nek felelhet meg.
Képzeletben hajtsuk meg egy kicsit. 10W-os erősítő-teljesítmény esetén az Altec 120,5dB erősségű hangot ad, ami alig elviselhető. 100W-os erősítő-teljesítmény esetén 130,5dB-t ad. Ezzel bőven átléptük a fájdalomhatárt, és a hangszóró még mindig távol jár elméleti teljesítőképességétől (200W).
Most hajtsuk meg a Quadot. 10W-os bemenetre ad 96dB erősségű hangot. 100W-osra 106dB-t adna, de a hangsugárzót nem szabad ennyire megerőltetni. 116dB-hez már 1kW-os erősítő-teljesítmény kellene, ha a hangszórót korábban nem gyilkoltuk volna meg. A tisztán elméleti 126dB-hez 10kW-os erősítő kellene! És akkor még mindig hol vagyunk az Altec maximális hangerejétől, amely ennek kb. kilencszerese!
Csatolok egy régebbi, általános prospektust, valószínűleg az 1960-as évekből.
© Horváth Iván
Re: Altec
Hát, gondolkodtam ezen, és lehet, hogy revideálom, amit az előbb írtam: asszem, igenis fontos, hogy az Altecek torzítatlanul tudnak hangosan szólni. Ez bizony hozzájárul a koncertszerű élményhez. A koncertek sem halkak, nem bizony.
Re: Altec
Hogy miért szeretjük az Altec-eket? Én nem a hangosság miatt, bár az határozottan klassz dolog, hogy aránylag nagy hangerővel is sima, torzítatlan hangot adnak. Nem szoktam iszonyú hangerővel hallgatni őket, talán úgy közepesen. A közepes hangerőhöz egyébként elég 1-2 Watt erősítő-teljesítmény.
Az talán többet számít nekem, hogy halkan is teljes hangképet adnak, amiből nem hiányzik a dinamika és semmi más sem.
De legfőképpen talán azért kedvelem őket, mert a dinamikus hangsugárzók közül a legvalóságközelibb hangot adják (persze az általam ismertek közül. Biztos lehet csilliókért alternatívákat találni). Behunyt szemmel tényleg sokszor egy koncert nézőterén érzem magam. Én csak elektrosztatikusoktól hallottam finomabb hangot, ott viszont meg nincs meg a dinamika. Jól megszólal a nagyzenekar is, de megdöbbentő, hogy ezekből a hűtőszekrénnyi dobozokból milyen finoman jön egy énekhang vagy egy hegedűszóló is.
Más: mozizáshoz nem az Altec-eket használom, mert nem vagyok olyan gazdag. Egyrészt sajnálnám a drága cső-üzemidőt mozizásra fordítani, másrészt laptopról nézek filmeket, s előfordulhatna, hogy egy csatlakozás kirángatásakor véletlenül túl nagy impulzusnak teszem ki a hangszórókat. A mozi-erősítő egy régi, aránylag olcsó tranyós Marantz, a hangdobozok pedig JPW Sonaták, amiknek a méretükhöz és az árukhoz képest állati jó hangja van (de persze az Altecekkel nincsenek versenyben). Takács Jenő szerint az Altecekkel mozizni olyan volna, mint egy Ferrarival kihajtani a legelőre.
Nagyon klassz irodalmakat tettél föl! Igyekszem majd megtalálni olyan képeket, leírásokat, amelyek az Altec-hívők érdeklődésére számíthatnak.
Az talán többet számít nekem, hogy halkan is teljes hangképet adnak, amiből nem hiányzik a dinamika és semmi más sem.
De legfőképpen talán azért kedvelem őket, mert a dinamikus hangsugárzók közül a legvalóságközelibb hangot adják (persze az általam ismertek közül. Biztos lehet csilliókért alternatívákat találni). Behunyt szemmel tényleg sokszor egy koncert nézőterén érzem magam. Én csak elektrosztatikusoktól hallottam finomabb hangot, ott viszont meg nincs meg a dinamika. Jól megszólal a nagyzenekar is, de megdöbbentő, hogy ezekből a hűtőszekrénnyi dobozokból milyen finoman jön egy énekhang vagy egy hegedűszóló is.
Más: mozizáshoz nem az Altec-eket használom, mert nem vagyok olyan gazdag. Egyrészt sajnálnám a drága cső-üzemidőt mozizásra fordítani, másrészt laptopról nézek filmeket, s előfordulhatna, hogy egy csatlakozás kirángatásakor véletlenül túl nagy impulzusnak teszem ki a hangszórókat. A mozi-erősítő egy régi, aránylag olcsó tranyós Marantz, a hangdobozok pedig JPW Sonaták, amiknek a méretükhöz és az árukhoz képest állati jó hangja van (de persze az Altecekkel nincsenek versenyben). Takács Jenő szerint az Altecekkel mozizni olyan volna, mint egy Ferrarival kihajtani a legelőre.
Nagyon klassz irodalmakat tettél föl! Igyekszem majd megtalálni olyan képeket, leírásokat, amelyek az Altec-hívők érdeklődésére számíthatnak.
Re: Altec
Lehet, hogy részben azért szeretjük a régi Altec-eket, mert hangosak? Mert nagy a hatásfokuk? Mert nagy hangerőnél se nő meg a torzításuk, és nem nyomják össze a felvétel dinamikáját?
Bandi A5-ösének tiszteletére megpróbálok feltenni egy prospektust A Filmszínház Hangjáról, szerintem az 1970-es évekből. Előre elnézést, lehet, hogy elrontom a fájlok csatolását.
Bandi A5-ösének tiszteletére megpróbálok feltenni egy prospektust A Filmszínház Hangjáról, szerintem az 1970-es évekből. Előre elnézést, lehet, hogy elrontom a fájlok csatolását.
© Horváth Iván
Re: Altec
Lenyűgöző. Kösz, Bandi, hogy megosztottad velünk. Teljesen előírásszerű A5. Még ez a csatahajó-szürke Altec-szín is tökéletes, és a 10-cellás fémtölcsér alatti lábak sincsenek megrövidítve, ahogy a hifisek szeretik. Csak a szupermagas hangszóró (én Fostexnek néztem volna) nem volt ott a gyári változatban, de ilyesmire valóban szükség van. A mozi-hangsugárzóknak aránylag szűk frekvencia-tartományban kellett sugározniuk. Hangmester fiam valami olyasmit magyarázott, hogy az egykori amerikai hangosfilm-szabvány szerint nemigen kellett 8kHz fölé felmenniük.
Lenyűgöző a mikrolemez-állvány a gyakori osztásokkal. A hátsó fal akusztikai csillapítása. De a legjobb az összetekert filmvászon. Te nemcsak LP-ket hallgatsz ezen a rendszeren, hanem mozit is nézel. De lehet-e, szabad-e házimozinak (home cinema) nevezni ezt a rendszert?
Ha egy boldog hifis valahogy, nagy szerencsével hozzájut egy „The Voice of the Theatre”-hez, az nem A5-ös, hanem mindig A7-es. Alul általában 416-os, fölül 806-os, esetleg a nagyobb 802-es hangszórókkal. A legkisebb mozik hangsugárzója volt az A7-es. Az A5-ös már nem. Az 515-ös mélysugárzónak még a 416-osénál is nagyobb volt a mágnese. A 288-as magassugárzónak pedig csak a nyomókamrája is, tölcsér és közdarab nélkül, közel 14 kiló! Ez itt már egy nagyobbacska Filmszínház Hangja! Vicces, hogy lemezhallgatás mellett home cinemának használod.
Lenyűgöző a mikrolemez-állvány a gyakori osztásokkal. A hátsó fal akusztikai csillapítása. De a legjobb az összetekert filmvászon. Te nemcsak LP-ket hallgatsz ezen a rendszeren, hanem mozit is nézel. De lehet-e, szabad-e házimozinak (home cinema) nevezni ezt a rendszert?
Ha egy boldog hifis valahogy, nagy szerencsével hozzájut egy „The Voice of the Theatre”-hez, az nem A5-ös, hanem mindig A7-es. Alul általában 416-os, fölül 806-os, esetleg a nagyobb 802-es hangszórókkal. A legkisebb mozik hangsugárzója volt az A7-es. Az A5-ös már nem. Az 515-ös mélysugárzónak még a 416-osénál is nagyobb volt a mágnese. A 288-as magassugárzónak pedig csak a nyomókamrája is, tölcsér és közdarab nélkül, közel 14 kiló! Ez itt már egy nagyobbacska Filmszínház Hangja! Vicces, hogy lemezhallgatás mellett home cinemának használod.
© Horváth Iván
Re: Altec
Bocsánat, hogy így egyenként, a rendszer nem engedte be egy hozzászólásba a három képet, alighanem terjedelmi korlátok miatt.
Re: Altec
Szia, Lullus, csináltam néhány képet. A tölcsér alatt egy kis Coral supertweeter látható.
Re: Altec
Szia, Bandi. Arcátlanság lenne-e kíváncsiskodni? és fényképet kérni az A5-ösökről?
© Horváth Iván
Re: Altec
Sziasztok! Nagyon klassz, Lullus, hogy elkezdted ezt a szálat. Én is nagy Altec-hívő vagyok: ez kábé négy éve kezdődött, amikor alkalmam volt A/B-tesztben összehasonlítani nagy, régi Tannoy-dobozokat Altecekkel. A Tannoy jól szólt, az Altec még jobban: tán a basszusa kissé gyengébb volt, de nyíltabb, s mindenek előtt valóságosabb volt a hang, majdnem koncert-élmény nyújtott. Azt az Altec-et, egy Model 17-est (620-as dobozban 604-8G driver) aztán meg is vásároltam, tavaly adtam el. Azóta összeállítottam egy Voice of the Theatre A7-est, aztán egy A5-öst, azóta is ez utóbbi szól nálam. Nagy mázli volt, hogy megvettem az alkotóelemeket néhány éve, mert az Altec-cuccok iszonyatos iramban drágulnak, alighanem a távol-keleti és az orosz gazdagok keresletének köszönhetően.
Hogy milyen az Altec-hangzás? Közvetlen, nyomulós, nagyon dinamikus és eléggé valósághű. Az erősítőim Takács Jenőtől való OTL-ek, nagyon bírják egymást a dobozokkal.
Az Altec-nél nehézség, hogy külön típusszáma van a drivereknek vagyis a hangszóróknak, a hangváltónak, a magasnak és ha van, a tölcsérnek, valamint sokszor az egész kombinációjának. Az A5-ös állhat például 515-ös mélyből, 288-as magasból, 1005-ös tölcsérből.
A Voice of the Theatre, vagyis a Színház Hangja sorozatot a 40-es évektől az amerikai mozik, illetve kisebb színházak hangosítására használták. Eleve nagyon jól ki vannak találva, de persze van egy csomó ügyes kis modifikáció, amit a hifisták tettek hozzá a még jobb hangzáshoz.
Hogy milyen az Altec-hangzás? Közvetlen, nyomulós, nagyon dinamikus és eléggé valósághű. Az erősítőim Takács Jenőtől való OTL-ek, nagyon bírják egymást a dobozokkal.
Az Altec-nél nehézség, hogy külön típusszáma van a drivereknek vagyis a hangszóróknak, a hangváltónak, a magasnak és ha van, a tölcsérnek, valamint sokszor az egész kombinációjának. Az A5-ös állhat például 515-ös mélyből, 288-as magasból, 1005-ös tölcsérből.
A Voice of the Theatre, vagyis a Színház Hangja sorozatot a 40-es évektől az amerikai mozik, illetve kisebb színházak hangosítására használták. Eleve nagyon jól ki vannak találva, de persze van egy csomó ügyes kis modifikáció, amit a hifisták tettek hozzá a még jobb hangzáshoz.
Altec
1982-ben Jean Hiraga folyóirat-cikke nyomán csináltattam egy pár jókora Onken-dobozt. Altec 416-osokat kellett volna beléjük szerelnem, de csak BEAG-okra nyílt lehetőség. Csak a rendszerváltás után sikerült szert tennem egy pár 416-8A-ra. A tapasztalat arról győzött meg, hogy az Altec hírneve nem indokolatlan.
A most elindítandó beszélgetés célja a régi Altec Lansing hangszórókkal kapcsolatos információ- és véleménycsere. Javaslom, hogy korlátozzuk a beszélgetést a californiai Anaheimben működött, majd 1996 körül, Oklahomában megszűnt Altec Lansing gyár tevékenységére, és ne foglalkozzunk a hasonló néven forgalmazott mai házimozi- és számítógépes kütyükkel. Ideillőnek vélem viszont az oklahomai Great Plains Audio összes termékét, az egykori Big Red és UREI-hangsugárzókat, valamint a régmúltból az Altec anyavállalatának (Western Electric) mozi-hangszóróit. Mindenképp idetartoznak az Altec leghíresebb mérnökének, James B. Lansingnek az 1930–1940-es évekből való alkotásai, vagyis a JBL őstörténete.
A most elindítandó beszélgetés célja a régi Altec Lansing hangszórókkal kapcsolatos információ- és véleménycsere. Javaslom, hogy korlátozzuk a beszélgetést a californiai Anaheimben működött, majd 1996 körül, Oklahomában megszűnt Altec Lansing gyár tevékenységére, és ne foglalkozzunk a hasonló néven forgalmazott mai házimozi- és számítógépes kütyükkel. Ideillőnek vélem viszont az oklahomai Great Plains Audio összes termékét, az egykori Big Red és UREI-hangsugárzókat, valamint a régmúltból az Altec anyavállalatának (Western Electric) mozi-hangszóróit. Mindenképp idetartoznak az Altec leghíresebb mérnökének, James B. Lansingnek az 1930–1940-es évekből való alkotásai, vagyis a JBL őstörténete.
© Horváth Iván