Ha volt akkor azt nem értettem valóban. Nem vagyok sem RS rajongó, sem kedvelő. Talán ezért is nem értettem. (?) :(
Bocs ha elrontottam....

Ha volt akkor azt nem értettem valóban. Nem vagyok sem RS rajongó, sem kedvelő. Talán ezért is nem értettem. (?) :(

Ez technikailag korrektnek tűnik, valóban. Csak félreviszi a dolgokat. És örökös savanyú-ábrázatot nevel belénk, hogy de-bezzeg-a valóság, itt meg a sz@r korlátos hifink. Ami csak veszít. Mindig.revox írta: ↑2025.01.14., kedd 09:19
Juliush nagyon eltalált mondataira visszatérve (mégegyszer: "Otthon is a lejátszó rendszer elemeiben is egészen a hangzó eseményt fizikailag reprodukáló hangszórókig. A cél nyilván ennek a veszteségnek a minimalizálása." ), az otthoni lejátszó rendszereken nagyon sok veszteség és torzítás keletkezik. Ezeket lehet minimalizálni, vagy leglábbis megpróbálni a jobb rendszerekkel, a helyes installal és persze a megfelelő kábelekkel.

Elhiszem hogy 130-ért listaáras kábel még nem tetszett. Mondjuk használtan kb majd 70 esetleg 60 lesz... A régen belépő szintnek számító kábeleket ma már 30-60 ezrekért kínálják, de amiket már érdemes használni is azokat inkább 120-180 körül. Az igazán jók meg 500 körül kezdődnek. Sajnos.....de a legjobban - mégis azt kell mondanom- azok érik meg.dixie-chicken írta: ↑2025.01.14., kedd 17:49"szép felvételek."...hogy maradjunk a kábeles témánál,járatnom kell a Mogami 2497-est,nemrég volt vendégségben egy ismert kábelgyártó phono kábele (kb 130.000 a listaár szerint most az 1m,gyári szerelt változata) ,nekem nem jött be a dolog,gondolkodtam,milyen "gonosz" felvételel kéne megkinálnom magam,ma d.ekaef2 írta: ↑2025.01.14., kedd 16:52Tisztázzunk két félreértést:wasiliy888 írta: ↑2025.01.14., kedd 08:59Ez nem ilyen egyszerű, a hangminőség önmagában nem adja el a felvételt, legyen bármilyen jó. Persze, vannak - nem túl sokan -, akiknek ez a legfontosabb, de számomra például (meg ne sértődj Kaef) az is lényeges, hogy ne egy koreai vándordiák csoport ütős bemutatóját hallgassam. Vagy említhetném a skandináv speciál kiadók "üdvöskéit", ahol a producer élete párját lehet csodálni a kiaványok 90 százalékában. Köszönöm, nem kérem. Inkább nagy duzzogva becsapatom magam DiMeola Telarc-os, utómunkás felvételeivel, amiből egy pár elérhető Tidalon.
- a koreai dobosok magyar háziasszonyok, hölgyek voltak, akik a szabadidejükben tanultak koreai ütős hangszeren játszani. Nem "vándordiákok". A felállás jobb szélén ülő hölgy, aki a legnagyobb dobbal játszott, olyan rezgéseket kell, hogy átéljen zenélés közben, hogy a koncert vége után percekig nem tud járni, mert nem működik az izomzata a kapott rezgések hatására, de mégis csinálja. A fellépésük a 2023-as Hifi Kiállításon a koncertet végigülőknek (kb 50-60 embernek) módot adott, hogy megértsék, mit jelent az élő előadás valós dinamikája, amikor a csúcsban 5-6 méterre a zenészektől hangosítás nélkül 119 dB -t lehetett mérni, egy kb 40 dB saját zajú teremben és amikor megjelenik a hangban a 10-15 Hz körüli mélység is. Ha úgy vesszük a koncertjük egyfajta oktatási, tapasztalatszerzési lehetőséget adott a Hifi Show-ra látogatóknak, a belépő árához képest minden extra költség nélkül. Mellesleg én még emlékszem, amikor a kilencvenes évek második felében a hazai hifi szeánszok sűrűn használt felvétele volt egy koreai dobos fiú cd-je....
- a My Reel Club által kiadott, és készített felvételek (például a Juhász Gábor Trió: Planets dupla CD-je, vagy a BJPP élőben és bármiféle beavatkozás és utómunka nélkül rögzített, szalagról vágott LP-je, nemcsak zenei élményt próbálnak adni, de viszonyítási lehetőségként, hívhatjuk akár referenciának is, is szolgálnak. A BJPP LP élő felvételén ott ült 60-70 ember, és közöttük, előttük volt a mikrofon elhelyezve. Aki megvette az LP-t és meghallgatta a koncertet, tudja majd mihez hasonlítani az otthoni lejátszás élményét, hogy az mennyire idézi meg az általa is megélt valóságot. A Planets albumon van egy kitartott szaxofon hang, aminek megmértük a stúdióban a hangosságát és a CD bookletben meg is adtuk, hogy aki akarja, megpróbálhassa ezt otthon is beállítani, hogy legalább esélye legyen valamiféle hidat képezni ezáltal a múlt valósága és a lejátszó rendszere pillanatnyi képességei között.
A felvételeink lehetőséget adnak a maguk egyszerűségével és élőségével, a felvételi körülmények nagyon részletes bemutatásával arra, hogy ne csak álomképszerű, elképzelt és feltételezett valóságosságot próbáljunk elérni, de legyen konkrét információnk, élményünk is arról, hogy mi volt az élő előadás valósága.
....egy kis fejvakarás,aztán Rolling Stones "Exile on main street" ugrot be:ritka fo@talicska felvétel (az utolsó "Hackney diamonds" utazik ugyazen receptre,csak a +40 év alatt finomitottak egy picit az egész "recepten"),de tartalmilag "it's (dirty) rock'n' roll,but i like it"
![]()

"szép felvételek."...hogy maradjunk a kábeles témánál,járatnom kell a Mogami 2497-est,nemrég volt vendégségben egy ismert kábelgyártó phono kábele (kb 130.000 a listaár szerint most az 1m,gyári szerelt változata) ,nekem nem jött be a dolog,gondolkodtam,milyen "gonosz" felvételel kéne megkinálnom magam,ma d.ekaef2 írta: ↑2025.01.14., kedd 16:52Tisztázzunk két félreértést:wasiliy888 írta: ↑2025.01.14., kedd 08:59Ez nem ilyen egyszerű, a hangminőség önmagában nem adja el a felvételt, legyen bármilyen jó. Persze, vannak - nem túl sokan -, akiknek ez a legfontosabb, de számomra például (meg ne sértődj Kaef) az is lényeges, hogy ne egy koreai vándordiák csoport ütős bemutatóját hallgassam. Vagy említhetném a skandináv speciál kiadók "üdvöskéit", ahol a producer élete párját lehet csodálni a kiaványok 90 százalékában. Köszönöm, nem kérem. Inkább nagy duzzogva becsapatom magam DiMeola Telarc-os, utómunkás felvételeivel, amiből egy pár elérhető Tidalon.
- a koreai dobosok magyar háziasszonyok, hölgyek voltak, akik a szabadidejükben tanultak koreai ütős hangszeren játszani. Nem "vándordiákok". A felállás jobb szélén ülő hölgy, aki a legnagyobb dobbal játszott, olyan rezgéseket kell, hogy átéljen zenélés közben, hogy a koncert vége után percekig nem tud járni, mert nem működik az izomzata a kapott rezgések hatására, de mégis csinálja. A fellépésük a 2023-as Hifi Kiállításon a koncertet végigülőknek (kb 50-60 embernek) módot adott, hogy megértsék, mit jelent az élő előadás valós dinamikája, amikor a csúcsban 5-6 méterre a zenészektől hangosítás nélkül 119 dB -t lehetett mérni, egy kb 40 dB saját zajú teremben és amikor megjelenik a hangban a 10-15 Hz körüli mélység is. Ha úgy vesszük a koncertjük egyfajta oktatási, tapasztalatszerzési lehetőséget adott a Hifi Show-ra látogatóknak, a belépő árához képest minden extra költség nélkül. Mellesleg én még emlékszem, amikor a kilencvenes évek második felében a hazai hifi szeánszok sűrűn használt felvétele volt egy koreai dobos fiú cd-je....
- a My Reel Club által kiadott, és készített felvételek (például a Juhász Gábor Trió: Planets dupla CD-je, vagy a BJPP élőben és bármiféle beavatkozás és utómunka nélkül rögzített, szalagról vágott LP-je, nemcsak zenei élményt próbálnak adni, de viszonyítási lehetőségként, hívhatjuk akár referenciának is, is szolgálnak. A BJPP LP élő felvételén ott ült 60-70 ember, és közöttük, előttük volt a mikrofon elhelyezve. Aki megvette az LP-t és meghallgatta a koncertet, tudja majd mihez hasonlítani az otthoni lejátszás élményét, hogy az mennyire idézi meg az általa is megélt valóságot. A Planets albumon van egy kitartott szaxofon hang, aminek megmértük a stúdióban a hangosságát és a CD bookletben meg is adtuk, hogy aki akarja, megpróbálhassa ezt otthon is beállítani, hogy legalább esélye legyen valamiféle hidat képezni ezáltal a múlt valósága és a lejátszó rendszere pillanatnyi képességei között.
A felvételeink lehetőséget adnak a maguk egyszerűségével és élőségével, a felvételi körülmények nagyon részletes bemutatásával arra, hogy ne csak álomképszerű, elképzelt és feltételezett valóságosságot próbáljunk elérni, de legyen konkrét információnk, élményünk is arról, hogy mi volt az élő előadás valósága.
Tisztázzunk két félreértést:wasiliy888 írta: ↑2025.01.14., kedd 08:59Ez nem ilyen egyszerű, a hangminőség önmagában nem adja el a felvételt, legyen bármilyen jó. Persze, vannak - nem túl sokan -, akiknek ez a legfontosabb, de számomra például (meg ne sértődj Kaef) az is lényeges, hogy ne egy koreai vándordiák csoport ütős bemutatóját hallgassam. Vagy említhetném a skandináv speciál kiadók "üdvöskéit", ahol a producer élete párját lehet csodálni a kiaványok 90 százalékában. Köszönöm, nem kérem. Inkább nagy duzzogva becsapatom magam DiMeola Telarc-os, utómunkás felvételeivel, amiből egy pár elérhető Tidalon.

Nagyon fontos gondolatok. Jól összefoglaltad...revox írta: ↑2025.01.14., kedd 09:19
Zoli jelentette ki, hogy jobb lett a felbontás, amit én egyértelműen értettem, mit jelent.
Juliush nagyon eltalált mondataira visszatérve "Otthon is a lejátszó rendszer elemeiben is egészen a hangzó eseményt fizikailag reprodukáló hangszórókig.
A cél nyilván ennek a veszteségnek a minimalizálása."
Zoli, amikor kipróbálta a "drága kábelt", ezt követte el, veszteséget csökkentett. Mellesleg olyan zenei anyaggal próbálta ki,amit előtte már hallgatott sokat, szóval zenei anyag szinten nem történt változás, mégis detektálható volt a felbontás javulása.
Magyarul, maga a rendszer felbontása nem függ a zenei anyagtól, a felvételtől, de a kapott "zenereprodukció" igen.
Ami ebben a jó, akármilyen galád egy felvétel, egy jobb felbontású rendszeren akkor is jobban fog szólni, nem mindegy, hogy az alapanyagból minden rendszerkomponensen 10-10%-ot veszítünk,vagy csak 5-öt...
ez egy korrekt dolog, de a homa audió rendszer felbontása más dolog, csak erre hívom fel a figyelmet. Örvendetes a cél,amit kitúztél és dícséretes, de ez megkavarhat értelmezéseket pl a kábelekkel kapcsolatban.kaef2 írta: ↑2025.01.14., kedd 08:03
Az én sajátságos rendszerszemléletem szerint a zenehallgató rendszer a felvétellel kezdődik és a szobánkban a hallgatási pozícióval, és a hangerővel végződik. Azt szeretném reprodukálni, ami a felvételen van, annak alkotóinak a szándékai szerint. Ezért is tettem egy rakás munkát, pénzt abba, hogy csináljak és kiadjak saját felvételeket, hasonló szemléletet valló szakemberekkel közösen, ahol lehet tudni, mit, mivel és milyen körülmények között vettek fel a készítők. Másképpen nem lehet tudni, hogy mi a felvétel "valósága", amibe a legkevésbé szeretnél belenyúlni.

Az én sajátságos rendszerszemléletem szerint a zenehallgató rendszer a felvétellel kezdődik és a szobánkban a hallgatási pozícióval, és a hangerővel végződik. Azt szeretném reprodukálni, ami a felvételen van, annak alkotóinak a szándékai szerint. Ezért is tettem egy rakás munkát, pénzt abba, hogy csináljak és kiadjak saját felvételeket, hasonló szemléletet valló szakemberekkel közösen, ahol lehet tudni, mit, mivel és milyen körülmények között vettek fel a készítők. Másképpen nem lehet tudni, hogy mi a felvétel "valósága", amibe a legkevésbé szeretnél belenyúlni.revox írta: ↑2025.01.13., hétf. 22:23Feri! Ne haragudj érte, de mostmár nem tudom megállni, hogy szóljak. Ezt a felbontás dolgot teljesen félreviszed. Felbontása egy hifi láncnak van, teljesen értelmetlen módon kevered ide a felvételeket. A felbontás. ahogy a neve mondja a rendszer, vagy kábelrendszer felbontása, amit Te a másik oldalon semmivel nem fogsz tudni befolyásolni. Szerintem Zoli bejegyzése nagyon el volt találva és én értem, mit mond. Aki nem érti, mi egy rendszer felbontása még nem érkezet meg (Tőled ez fura lenne). De hogy érthető legyen, attól. ha a mikrofont a muzsikus seggébe dugjuk és minden apró szellentése a lemezen lesz, nem növeltük a felbontást, csak több infót mutatunk meg a produkcióból, de ez NEM a FELBONTÁS. Az már felbontás, ha a fingnak szinte érezzük is a szagát, annyira valósághű. De ez nem annak lesz a függvénye, mennyire tolod be a mikrofont abba a bizonyos ánuszba. Ez a lejátszó rendszertől fog függni. Ha nagyon erőltetem a felvételi oldal, mit tehet a felbontásért, amit Rock mondott, minél kevesebbet belenyúlni a valóságba. Ahogy írta az EQ ennek az ellentettje. De valójában a rendszer felbontására ennek nincs semmilyen hatása, az adott. Legfelejebb a xarabb felvételeken jobban hallható, hogy xar...kaef2 írta: ↑2025.01.13., hétf. 21:19Mindenki úgy élvez ahogy tud - talán Huszti Zsolt mondása ez hifi ügyekben?Rock60 írta: ↑2025.01.13., hétf. 18:03
1. A dinamikán lehet, hogy nem sokat segít, a hangon igen.
Nem tudom, a TV adásnak mekkora a dinamikája, a felbontása biztosan kevés, de bármikor, ha kábelt cseréltem, akár digitet a box és a dac, akár RCA - t a dac és az erősítő között, mindig szignifikáns különbség hallatszott. / Most ezüst LessLoss digi van és Kondo AN-VZ./
2. A "felbontás", "részlet", "testesség", "élethű" valóban, véletlenül sem műszaki fogalmak, de a zenehallgatás sem műszaki tevékenység.![]()
3. A pöccintés az eq - n, nem tudom, hogyan növelné a felbontást.![]()
Ha emelünk kicsit pl. a prezensz tartományon, bizonyos hangok előtérbe kerülnek, olyan dolgok is hallhatóak lesznek, amit valójában nem, vagy sokkal halkabban hallanánk élő zene esetén.
Ez nem valóságos részlet és valóságos felbontás, inkább annak hamis, elhangolt illúziója.
A felbontás - szerintem - akkor jobb, ha az egész produkció életszerűbb, valóságosabb, a hangspektrumnak egyik részét sem torzítja el, hamisítja meg, helyesebben, líneárisabban jeleníti meg.
Ez kb. az eq-zás ellentéte.![]()
A " felbontás " -t lehet, hogy kisé eltérően értelmezzük...![]()
Nekem teljesen tökmindegy ki mit vár, kap egy kábel (vagy bármely más komponens) cseréjétől.![]()
Ahogy csak jónak találja, tegye nyugodtan. Csak öröme legyen benne.
Azért baj, ha egy jellemzőnek nincs műszakilag megfogható, magyarázható alapja, mert enélkül nehéz a vélemény szubjektivitásával bármit kezdeni, nehéz eldönteni, hogy mennyire hihető az állítás és mennyire vonatkozik esetleg rám. A felbontás például az egyik leggumibb fogalom, főképpen, hogy gőzünk sincs, hogy az alkotók mit akartak a felvétellel kifejezni az alkotási és a produkciós folyamat során, egyáltalán bármilyen módon is szempont volt-e a felbontás például. Mellesleg sem a felbontás, sem a részletgazdagság nem zenei fogalom, ezért is furcsa a zenehallgatásba belekeverni. Ha a mikrofont két centivel közelebb tolom a hegedűhöz, akkor jobb lesz-e a felvétel ettől, mert úgy véljük, jobb lesz tőle a felbontás és részletgazdagság?
A hangutómunka során az effekt szoftverekkel, pluginekkel, nagyon sok, az átlag zenehallgató által nem ismert és talán el sem képzelhető malackodást meg lehet csinálni, főképpen a szólamok külön történő rögzítése után, amikor minden hangszer külön van rögzítve (akár több sávon, több mikrofonnal is). A hangutómunka már nagyon régen túl van azon, hogy "megemeljük a prezensz tartományt", ettől sokkal furmányosabb módon is meg lehet bolondítani a felvételeket.
Lehet, hogy egyszer csinálunk olyan felvételt, amit felveszünk sok mikrofonnal közel mikrofonozva, modernül, utómunkázva és sztereóban élőben kevés (mondjuk 2) mikrofonnal is. Csak, hogy mindenki számára egyértelmű legyen, mi mindent lehet a felvételbe belemalackodni utólag.
De még egyszer leszögezném: senkit nem szeretnék arról meggyőzni, hogy ne keressen felbontást, meg részleteket, főképpen nem egy kábeles topikban, tegye nyugodtan bárki, ha kedve tartja.
![]()
![]()
A hangrögzítés, mint technológia alapvető célja, hogy egy hangzó eseményt több-kevesebb valósághűséggel reprodukálhassunk térben és időben eltérő ponton, akár újra meg újra megismételve.revox írta: ↑2025.01.13., hétf. 22:23Felbontása egy hifi láncnak van, teljesen értelmetlen módon kevered ide a felvételeket. A felbontás. ahogy a neve mondja a rendszer, vagy kábelrendszer felbontása, amit Te a másik oldalon semmivel nem fogsz tudni befolyásolni...De hogy érthető legyen, attól. ha a mikrofont a muzsikus seggébe dugjuk és minden apró szellentése a lemezen lesz, nem növeltük a felbontást, csak több infót mutatunk meg a produkcióból, de ez NEM a FELBONTÁS. Az már felbontás, ha a fingnak szinte érezzük is a szagát, annyira valósághű. De ez nem annak lesz a függvénye, mennyire tolod be a mikrofont abba a bizonyos ánuszba...
Feri! Ne haragudj érte, de mostmár nem tudom megállni, hogy szóljak. Ezt a felbontás dolgot teljesen félreviszed. Felbontása egy hifi láncnak van, teljesen értelmetlen módon kevered ide a felvételeket. A felbontás. ahogy a neve mondja a rendszer, vagy kábelrendszer felbontása, amit Te a másik oldalon semmivel nem fogsz tudni befolyásolni. Szerintem Zoli bejegyzése nagyon el volt találva és én értem, mit mond. Aki nem érti, mi egy rendszer felbontása még nem érkezet meg (Tőled ez fura lenne). De hogy érthető legyen, attól. ha a mikrofont a muzsikus seggébe dugjuk és minden apró szellentése a lemezen lesz, nem növeltük a felbontást, csak több infót mutatunk meg a produkcióból, de ez NEM a FELBONTÁS. Az már felbontás, ha a fingnak szinte érezzük is a szagát, annyira valósághű. De ez nem annak lesz a függvénye, mennyire tolod be a mikrofont abba a bizonyos ánuszba. Ez a lejátszó rendszertől fog függni. Ha nagyon erőltetem a felvételi oldal, mit tehet a felbontásért, amit Rock mondott, minél kevesebbet belenyúlni a valóságba. Ahogy írta az EQ ennek az ellentettje. De valójában a rendszer felbontására ennek nincs semmilyen hatása, az adott. Legfelejebb a xarabb felvételeken jobban hallható, hogy xar...kaef2 írta: ↑2025.01.13., hétf. 21:19Mindenki úgy élvez ahogy tud - talán Huszti Zsolt mondása ez hifi ügyekben?Rock60 írta: ↑2025.01.13., hétf. 18:031. A dinamikán lehet, hogy nem sokat segít, a hangon igen.kaef2 írta: ↑2025.01.13., hétf. 13:25
1. Az átlag modern, kommersz felvételek dinamikája kb 10 dB. Ezen semmilyen kábelcsere nem fog segíteni.
2. A "felbontás", a "részlet", "testesség" megfoghatatlan fogalmak, műszaki értelemben. És az élethű hangzás is.
3. A felbontás és a részlet egy pöccintés az eq-n, meg a zengetésnél az utómunka során és általában a természetellenesen közelmikrofonozott felvételek sajátja.
Nem tudom, a TV adásnak mekkora a dinamikája, a felbontása biztosan kevés, de bármikor, ha kábelt cseréltem, akár digitet a box és a dac, akár RCA - t a dac és az erősítő között, mindig szignifikáns különbség hallatszott. / Most ezüst LessLoss digi van és Kondo AN-VZ./
2. A "felbontás", "részlet", "testesség", "élethű" valóban, véletlenül sem műszaki fogalmak, de a zenehallgatás sem műszaki tevékenység.![]()
3. A pöccintés az eq - n, nem tudom, hogyan növelné a felbontást.![]()
Ha emelünk kicsit pl. a prezensz tartományon, bizonyos hangok előtérbe kerülnek, olyan dolgok is hallhatóak lesznek, amit valójában nem, vagy sokkal halkabban hallanánk élő zene esetén.
Ez nem valóságos részlet és valóságos felbontás, inkább annak hamis, elhangolt illúziója.
A felbontás - szerintem - akkor jobb, ha az egész produkció életszerűbb, valóságosabb, a hangspektrumnak egyik részét sem torzítja el, hamisítja meg, helyesebben, líneárisabban jeleníti meg.
Ez kb. az eq-zás ellentéte.![]()
A " felbontás " -t lehet, hogy kisé eltérően értelmezzük...![]()
Nekem teljesen tökmindegy ki mit vár, kap egy kábel (vagy bármely más komponens) cseréjétől.![]()
Ahogy csak jónak találja, tegye nyugodtan. Csak öröme legyen benne.
Azért baj, ha egy jellemzőnek nincs műszakilag megfogható, magyarázható alapja, mert enélkül nehéz a vélemény szubjektivitásával bármit kezdeni, nehéz eldönteni, hogy mennyire hihető az állítás és mennyire vonatkozik esetleg rám. A felbontás például az egyik leggumibb fogalom, főképpen, hogy gőzünk sincs, hogy az alkotók mit akartak a felvétellel kifejezni az alkotási és a produkciós folyamat során, egyáltalán bármilyen módon is szempont volt-e a felbontás például. Mellesleg sem a felbontás, sem a részletgazdagság nem zenei fogalom, ezért is furcsa a zenehallgatásba belekeverni. Ha a mikrofont két centivel közelebb tolom a hegedűhöz, akkor jobb lesz-e a felvétel ettől, mert úgy véljük, jobb lesz tőle a felbontás és részletgazdagság?
A hangutómunka során az effekt szoftverekkel, pluginekkel, nagyon sok, az átlag zenehallgató által nem ismert és talán el sem képzelhető malackodást meg lehet csinálni, főképpen a szólamok külön történő rögzítése után, amikor minden hangszer külön van rögzítve (akár több sávon, több mikrofonnal is). A hangutómunka már nagyon régen túl van azon, hogy "megemeljük a prezensz tartományt", ettől sokkal furmányosabb módon is meg lehet bolondítani a felvételeket.
Lehet, hogy egyszer csinálunk olyan felvételt, amit felveszünk sok mikrofonnal közel mikrofonozva, modernül, utómunkázva és sztereóban élőben kevés (mondjuk 2) mikrofonnal is. Csak, hogy mindenki számára egyértelmű legyen, mi mindent lehet a felvételbe belemalackodni utólag.
De még egyszer leszögezném: senkit nem szeretnék arról meggyőzni, hogy ne keressen felbontást, meg részleteket, főképpen nem egy kábeles topikban, tegye nyugodtan bárki, ha kedve tartja.
![]()
Mindenki úgy élvez ahogy tud - talán Huszti Zsolt mondása ez hifi ügyekben?Rock60 írta: ↑2025.01.13., hétf. 18:031. A dinamikán lehet, hogy nem sokat segít, a hangon igen.kaef2 írta: ↑2025.01.13., hétf. 13:25
1. Az átlag modern, kommersz felvételek dinamikája kb 10 dB. Ezen semmilyen kábelcsere nem fog segíteni.
2. A "felbontás", a "részlet", "testesség" megfoghatatlan fogalmak, műszaki értelemben. És az élethű hangzás is.
3. A felbontás és a részlet egy pöccintés az eq-n, meg a zengetésnél az utómunka során és általában a természetellenesen közelmikrofonozott felvételek sajátja.
Nem tudom, a TV adásnak mekkora a dinamikája, a felbontása biztosan kevés, de bármikor, ha kábelt cseréltem, akár digitet a box és a dac, akár RCA - t a dac és az erősítő között, mindig szignifikáns különbség hallatszott. / Most ezüst LessLoss digi van és Kondo AN-VZ./
2. A "felbontás", "részlet", "testesség", "élethű" valóban, véletlenül sem műszaki fogalmak, de a zenehallgatás sem műszaki tevékenység.![]()
3. A pöccintés az eq - n, nem tudom, hogyan növelné a felbontást.![]()
Ha emelünk kicsit pl. a prezensz tartományon, bizonyos hangok előtérbe kerülnek, olyan dolgok is hallhatóak lesznek, amit valójában nem, vagy sokkal halkabban hallanánk élő zene esetén.
Ez nem valóságos részlet és valóságos felbontás, inkább annak hamis, elhangolt illúziója.
A felbontás - szerintem - akkor jobb, ha az egész produkció életszerűbb, valóságosabb, a hangspektrumnak egyik részét sem torzítja el, hamisítja meg, helyesebben, líneárisabban jeleníti meg.
Ez kb. az eq-zás ellentéte.![]()
A " felbontás " -t lehet, hogy kisé eltérően értelmezzük...![]()


1. A dinamikán lehet, hogy nem sokat segít, a hangon igen.kaef2 írta: ↑2025.01.13., hétf. 13:25
1. Az átlag modern, kommersz felvételek dinamikája kb 10 dB. Ezen semmilyen kábelcsere nem fog segíteni.
2. A "felbontás", a "részlet", "testesség" megfoghatatlan fogalmak, műszaki értelemben. És az élethű hangzás is.
3. A felbontás és a részlet egy pöccintés az eq-n, meg a zengetésnél az utómunka során és általában a természetellenesen közelmikrofonozott felvételek sajátja.
a hangfaltologatás nem upGrade, hanem kötelező dolog. A többit eldugtam, mert nem drót, de hátha valakit érdekel...GTomi írta: ↑2025.01.13., hétf. 16:44kaef2 írta: ↑2025.01.13., hétf. 13:25Meg kellene egyszer próbálni a hangfal tologatást, forgatást nagyon tanulságos. :)wasiliy888 írta: ↑2025.01.13., hétf. 12:52Nehezen tudom elképzelni, hogy a felbontás növekedése, dinamika, testesség, élethűbb hangzás, több apró részlet elérhető lenne bármiféle tologatással, forgatással. Persze nyilván egy forrás, erősítő, vagy hangsugárzó csere, vagy ezek részeinek a cseréje is hozhat ilyet. Ahogy a kábelek cserélgetése szintén.
Az egyik legjobban működő upgrade lehetőség, és ingyen van.![]()
Persze.akvapark írta: ↑2025.01.13., hétf. 15:24"Ahogy megjelentek a digitális utómunka rendszerek és a velük készített felvételek. Kb a tér is ekkor jelet meg, mint elvárás."
Én ugyan 1979-től csak a HFM-ből értesültem a HiFi tényléges állásáról, de az Opus3 és RR lemezek tesztjeiben jócskán előfordultak a tér, térhatás kifejezések. Analóg felvételek voltak akkor.
Úgy érzem, a felvételtechnikának nincs köze a térhatáshoz, talán a hangmérnöknek, zenei rendezőnek annál több.![]()

kaef2 írta: ↑2025.01.13., hétf. 13:25Meg kellene egyszer próbálni a hangfal tologatást, forgatást nagyon tanulságos. :)wasiliy888 írta: ↑2025.01.13., hétf. 12:52Nehezen tudom elképzelni, hogy a felbontás növekedése, dinamika, testesség, élethűbb hangzás, több apró részlet elérhető lenne bármiféle tologatással, forgatással. Persze nyilván egy forrás, erősítő, vagy hangsugárzó csere, vagy ezek részeinek a cseréje is hozhat ilyet. Ahogy a kábelek cserélgetése szintén.
Az egyik legjobban működő upgrade lehetőség, és ingyen van.![]()
Én manapság hallgatom ismét a Mercury Living Presence CD gyűjteményemet, most már flac fájban mind. Ezek eredetije Wilma Cozart munkásságával 1951-1968 között készült, kettő-három mikrofonos technikával a háromcsatornás sztereohoz is, egy részük 35mm filmszalagra. Torzítás és szalag zaj van, de ami zene élményt, energiában és dinamikával, és még térrel is közvetítenek, elképesztő. Nem, abban az időben nem volt utómunka fogalom, Ha valami, az lehetett kevés korrekció, eszköz se nagyon volt hozzá.Rock60 írta: ↑2025.01.13., hétf. 14:26
Egy lószart, mama !![]()
![]()
A nyolcvanas évek elején - közepén, mikor megismertem egy közös ismerősünkön keresztül akit nevezzük Karcsinak, TJ - t, alias tunerman - t, és meghallgattuk Nála a cuccot, kérdezte Karcsi tőlem, hogy hallottál már ilyen jó térleképezést, mint itt ?
Egy lószart, mama !
Jól látod, az újságírók lehetnek a felelősek.zoli73 írta: ↑2025.01.13., hétf. 12:46Ilyen alapon a neves hifi szaklapok tesztelőit, cikkeik szerzőit is érheti a kritika, mert Mi hozzájuk képest csak kisinasok vagyunk 1-1 hangzás, hangkép körülirásában. Nehéz, és ingoványos kérdes ez, mert nagyjából minden meghatározást lehet kritizálni, másként magyarázni, másként értelmezni. Így ilyen alapon nagyon könnyű kétségbe vonni más jellemzését, leírását, de nem tudom, hogy ezek nélkül hogyan kellene egy jellemzést, beszámolót közzétenni? Milyen "egyezményes" kifejezések kellene használni, hogy az a többségnek elfogadható, értelmezhető legyen?kaef2 írta: ↑2025.01.13., hétf. 12:18Már egy ideje agyalgatok egy íráson, ami az általad felvetetteket boncolgatná, talán meg is írom hamarosan. Azt is érintve, hogy a "javult a felbontás, részletezés, kiterjedtebb lett a tér, valóságosabbak lettek az ének, és hangszerhangok, fokozódott a jelenlétérzet" véleményt hogyan kell értelmezni - mert hát ugye ezek mögött nagyon kevés megfogható műszaki fogalom (neadjisten mérés) áll, főképpen úgy hogy gőzünk nincs az alkotók mit hallottak, hagytak jóvá.zoli73 írta: ↑2025.01.13., hétf. 09:14
Azért ezt az utolsó bekezdést némileg vitatnám, mert ez túlságosan általános jellemzés, hogy a kábelekkel hangszínt szabályozunk.
Ilyesmire is van példa, de ha az történik, ami nálam a legutóbbi kábelcserénél, akkor nekem nem az equalizálás jut eszembe.
Konkrétan javult a felbontás, részletezés, kiterjedtebb lett a tér, valóságosabbak lettek az ének, és hangszerhangok, fokozódott a jelenlétérzet. Az én fogalmaimban/tapasztalatom szerint, egy hifi célra készül parametrikus equalizerrel, meghatározott frekvencia tartományokon tudunk változtatni, amik ugyan hangzás változásokat idéznek elő, de teljesen más jellegűeket, mint a fent vázoltak.
Most abba ne menjünk bele, hogy számitógépes úton(DSP) miket lehet elérni, akár már a felvételek során, mert szerintem ez meghaladja egy átlag hifista/zenehallgató "hatáskörét".
Rövid megjegyzések:
- az eqzás nem bűn, nem ciki, ha valaki használja, vannak problémák, amikre nem nagyon van más vagy egyszerűbb megoldás
- az eqzás esetében ne ragadjunk le a hifi tornyokba berakott 1 vagy 2U magas parametrikus eq elképzelésének a szintjén, gondoljunk olyesmire is, mint amit egy Roon vagy Hqplayerbe épített szoftverek tudnak, vagy a pro fázishiba nélkül működő EQ plug-inekre pár tíz, vagy max egy-két száz eurós átlag áron.
- a kábelek hatásának megítélésekor számomra a fontos kérdés, hogy amit egy cserekor a rendszerben hallok azt a változást elő lehet-e idézni a rendszer más pontján valami változtatással? Mint amilyen a hangfal tologatása, forgatása például?
Komoly érdeklődéssel várom az írásodat ezzel kapcsolatban.![]()
Nekem csak a parametrikus equalizerekkel van/ volt némi, elég felületes tapasztalatom, a számitógépes megoldásokról semmit sem tudok, nekem az fehér folt.