Rock60 írta: ↑2025.01.12., vas. 19:49
kaef2 írta: ↑2025.01.12., vas. 18:40
A 2023-as Hifi kiállításon készült My Reel Club felvételek szalagról történő digitalizálását kb 30 millió forint értékű Siltech és Crystal Cable segítségével végeztük, amit használatra kaptam (ingyen) a két gyártótól. Nyilvánvaló, hogy ezt kommersz hangfelvétel készítés során használni a hangminőséggel indokolhatatlan plusz költség lenne, nincs a földön hangfelvételkészítő, aki bármilyen gazdasági ésszerűség okán ennyit adna pár 10m XLR, pár 10m táp és pár darab Ethernet kábelért. Aki megvette a nativdsd.com oldalról az ott fellelhető két Djabe DSD256 albumot, az jó, ha tudja, hogy azok szalagról történő digitalizálásakor is ezt a drága ezüst/arany kábelezést használtuk. Vagyis a hangfelvételkészítésnél a drága audiofil kábelek használata, inkább csak marketing eszköznek mondható, talán azt a kevés esetet kivéve, ha a felvételek úgy készülnek, hogy nincs utómunkájuk. Ott inkább lehet jelentősége.
Kizártnak tartom, hogy a végeredmény szempontjából ne lenne pozitív hozadéka a kiváló minőségű kábeleknek a felvételi láncban.
Nem értem, miért ésszerűtlen és indokolatlan +30 milliót áldozni a hangminőség oltárán ? / A készülékek is kerülnek valamennyibe./
Avval a kábelkészlettel hány felvétel készíthető, X felvétel elkészítése során összesen hány elkészített példányban manifesztálódik ez a költség, hogy ne lenne rentabillis ?
Nem annyira a Te munkádra, rentabillítás tekintetében inkább nagyobb cégek, sokkal nagyobb példányszámban kiadott felvételeire gondolok...
Ahogy ezt sokszor leírtam, elmondtam az elmúlt pár évben, a kommersz hangfelvételkészítés és kiadás utómunkaközpontúvá vált az idők során, a szólamonként felvett zenei tartalomnak felvételkor annyira kell jónak lennie, hogy jól utómunkázható legyen. Ugyanúgy, mint ahogy a filmkészítés sem létezhet VFX/CGI (green/blue box, LED falas háttér) nélkül.
1992 óta tervezek, építek stúdiókat. Az egyetlen stúdió, amelyik ez alatt az idő alatt minőségi kábelekkel kábelezte át magát, a hűvösvölgyi úti Akvárium volt, még Róbert Balázs tulajdonlása idején. Ott több kilométer Evidence Audio (főképpen) Lyric HG-t, építettek be a falakba és a rackekbe az eszközök közé. Akkor ennek métere kb 12-15 ezer ft lehetett. Viszont ott sem azért, mert enélkül nem tudtak volna jó hangminőségű felvételeket csinálni, hanem azért mert a korábbi kábelekkel volt egy zajuk, amit nem tudtak megszüntetni és ezért voltak felvételek, amiket nem fizettek ki és nem maradt más, mint a teljes átkábelezés (amivel megszűnt a zaj).
Teljesen más a zeneipar általános jó hangminőség elvárása, mint az audiofil világé. A pluginek, DSP-k, számítógépek, szoftverek sokkal fontosabbak, sajnos, mint a kábel.
Éppen írok egy cikket a témáról és ahhoz van egy pár hangfelvételi mintám, 3 track 192 kHz/24 bitben és egy DSD128-ban.
Most nem mondok róluk semmit, majd a cikkből kiderül, miért érdekesek.
Akit érdekel, milyen lehet egy: két (Royer) mikrofonos, nagyon drága, egyedileg gyártott eszközökkel, mind bemeneti, mind kimeneti oldalon erősen modifikált szalagos magnóra, nagyon drága ezüst kábelekkel készült, nulla vagy nagyon minimálisan utómunkázott, szalagra maszterelt és arról digitalizált klasszikus zenei felvétel, az töltse le.
Az elektronikák, a magnó modifikáció, ha valaha kereskedelmi forgalomba kerülnének (valószínűleg nem fognak), meghaladnánk jó eséllyel a 100 millió forintot - sima két csatornás sztereó felvétel esetében.
Kérdés hányan adnának 18-20 ezer forintot egy így készült album letöltéséért file formában vagy 200-250 ezer forintot egy szalag másolatért?
https://mediaengineering.medium.com/min ... 8175582672