Mindenki úgy élvez ahogy tud - talán Huszti Zsolt mondása ez hifi ügyekben?Rock60 írta: ↑2025.01.13., hétf. 18:031. A dinamikán lehet, hogy nem sokat segít, a hangon igen.kaef2 írta: ↑2025.01.13., hétf. 13:25
1. Az átlag modern, kommersz felvételek dinamikája kb 10 dB. Ezen semmilyen kábelcsere nem fog segíteni.
2. A "felbontás", a "részlet", "testesség" megfoghatatlan fogalmak, műszaki értelemben. És az élethű hangzás is.
3. A felbontás és a részlet egy pöccintés az eq-n, meg a zengetésnél az utómunka során és általában a természetellenesen közelmikrofonozott felvételek sajátja.
Nem tudom, a TV adásnak mekkora a dinamikája, a felbontása biztosan kevés, de bármikor, ha kábelt cseréltem, akár digitet a box és a dac, akár RCA - t a dac és az erősítő között, mindig szignifikáns különbség hallatszott. / Most ezüst LessLoss digi van és Kondo AN-VZ./
2. A "felbontás", "részlet", "testesség", "élethű" valóban, véletlenül sem műszaki fogalmak, de a zenehallgatás sem műszaki tevékenység.![]()
3. A pöccintés az eq - n, nem tudom, hogyan növelné a felbontást.![]()
Ha emelünk kicsit pl. a prezensz tartományon, bizonyos hangok előtérbe kerülnek, olyan dolgok is hallhatóak lesznek, amit valójában nem, vagy sokkal halkabban hallanánk élő zene esetén.
Ez nem valóságos részlet és valóságos felbontás, inkább annak hamis, elhangolt illúziója.
A felbontás - szerintem - akkor jobb, ha az egész produkció életszerűbb, valóságosabb, a hangspektrumnak egyik részét sem torzítja el, hamisítja meg, helyesebben, líneárisabban jeleníti meg.
Ez kb. az eq-zás ellentéte.![]()
A " felbontás " -t lehet, hogy kisé eltérően értelmezzük...![]()
Nekem teljesen tökmindegy ki mit vár, kap egy kábel (vagy bármely más komponens) cseréjétől.

Ahogy csak jónak találja, tegye nyugodtan. Csak öröme legyen benne.
Azért baj, ha egy jellemzőnek nincs műszakilag megfogható, magyarázható alapja, mert enélkül nehéz a vélemény szubjektivitásával bármit kezdeni, nehéz eldönteni, hogy mennyire hihető az állítás és mennyire vonatkozik esetleg rám. A felbontás például az egyik leggumibb fogalom, főképpen, hogy gőzünk sincs, hogy az alkotók mit akartak a felvétellel kifejezni az alkotási és a produkciós folyamat során, egyáltalán bármilyen módon is szempont volt-e a felbontás például. Mellesleg sem a felbontás, sem a részletgazdagság nem zenei fogalom, ezért is furcsa a zenehallgatásba belekeverni. Ha a mikrofont két centivel közelebb tolom a hegedűhöz, akkor jobb lesz-e a felvétel ettől, mert úgy véljük, jobb lesz tőle a felbontás és részletgazdagság?
A hangutómunka során az effekt szoftverekkel, pluginekkel, nagyon sok, az átlag zenehallgató által nem ismert és talán el sem képzelhető malackodást meg lehet csinálni, főképpen a szólamok külön történő rögzítése után, amikor minden hangszer külön van rögzítve (akár több sávon, több mikrofonnal is). A hangutómunka már nagyon régen túl van azon, hogy "megemeljük a prezensz tartományt", ettől sokkal furmányosabb módon is meg lehet bolondítani a felvételeket.
Lehet, hogy egyszer csinálunk olyan felvételt, amit felveszünk sok mikrofonnal közel mikrofonozva, modernül, utómunkázva és sztereóban élőben kevés (mondjuk 2) mikrofonnal is. Csak, hogy mindenki számára egyértelmű legyen, mi mindent lehet a felvételbe belemalackodni utólag.
De még egyszer leszögezném: senkit nem szeretnék arról meggyőzni, hogy ne keressen felbontást, meg részleteket, főképpen nem egy kábeles topikban, tegye nyugodtan bárki, ha kedve tartja.
