juliush írta: ↑2024.06.25., kedd 11:19
Nagyon fontos megérteni egy jelentős különbséget az analóg és digitális hangrögzítést, tágabb értelembe véve távközlést illetően!
A tisztán analóg technológiában a rögzített jel gyakorlatilag tetszőlegesen finom felbontással vizsgálva, minden egyes időpillanatban közvetlenül reprezentálja az információt (még ha a jelalak tudatosan módosításra is kerülhetett – ld. ekvalizáció), annak bármilyen sérülése, vesztesége automatikusan és elkerülhetetlenül a reprodukció számára rendelkezésre álló információban jelentkező veszteséget eredményezi. A felvételi stúdiótól az otthoni hangfalakig ez számos veszteségforrás kumulált hatását jelenti.
A digitalizálást követően a tárolt információ már nem közvetlenül feleltethető meg a rögzítendő és visszaállítandó jelenséggel. Mivel az alkalmazandó mintavételi frekvencia a formátumokban szabványosított, mindaddig, míg a mért amplitúdó-értékeket ábrázoló biteket pontosan meg tudjuk őrizni a folyamat során, minden információ, beleértve az időzítést is, pontosan ugyanúgy áll rendelkezésünkre, ahogy azt a folyamat elején mérték és kódolták. Márpedig a modern távközlési rendszerek a fejlett kódolással, hibajavítási algoritmusokkal még egészen ellenséges fizikai környezetben is nagy biztosággal megoldják ezt.
Tévedés ne essék, ezzel nem azt állítottam, hogy a digitális távközlési csatorna végén minden automatikusan tökéletesen reprodukálódik, csupán azt, hogy minden információ rendelkezésünkre áll a tökéletes helyreállításhoz. Ebben rejlik a „bitperfekt” kifejezést szapulók alapvető félreértése. Sajnos a D/A átalakítás közel sem egyszerű folyamat, különösen akkor, ha a távközlési csatornán keresztül annak érzékeny működését befolyásoló tényezők, zajok jutnak a rendszerbe.
És akkor térjünk rá a CD-transzport/olvasó kérdéskörre!
A CD-k információ tartalmának kiolvasásáért felelős részegység funkciójában megegyezik a klasszikus CD-játszókban használatos egységekben, vagy a 20 dolláros DVD-olvasókban, amennyiben a feladatuk egy szabványosított formátumú médiumon tárolt bináris információ kiolvasása és továbbítása a következő részegységek felé.
Azonban alapvető különbség mutatkozik a felhasználási környezeteikben, működési mechanizmusukban és végeredményben a velük szemben támasztott követelményekben!
A klasszikus CD-játszók architektúrája ún. izokrón működéssel bír, vagyis az egyszeres sebességgel, hibajavító ismétlések nélkül működő kiolvasás szinkronban van, osztozik az órajelen, ha úgy tetszik, az összes őt követő részegységgel a D/A-átalakítóval bezárólag. Belátható, hogy mekkora hangsúlyt kellett helyezni az egyszeri kiolvasás hibaarányának minimalizálására annak érdekében, hogy legalább a formátumban szabványosított hibajavító kódolás/dekódolás és interpoláció kezelni tudja az egyébként óhatatlanul előforduló bithibákat.
A számítástechnikai eszközeink, az adattárolási lehetőségek és a hálózati rendszerek rohamos fejlődése azonban megnyitotta az utat egy teljesen másféle üzemmód számára, még a CD-k lejátszását illetően is. Itt a CD tartalmát olvasó egységre nem nehezedik az izokrón működés terhe, a kiolvasás és a tényleges lejátszás időben és térben elszakadhat egymástól, aszinkronná válik. Az információt egy sokszoros kiolvasási sebességre és ebből adódóan akár ismételt olvasási kísérletekre képes, általában DVD vagy BluRay olvasó szedi le a lemezről és helyezi el különböző technológiájú számítástechnikai tárolóeszközökre. Ráadásul a modern CD-olvasó alkalmazások arra is képesek, hogy az Interneten működtetett adatbázisokban összevessék a tartalmat más olvasási kísérletek eredményével (AccurateRip) és nagy biztonsággal adhatnak visszajelzést a kiolvasás bitszintű pontosságáról. Erre bőven elegendő egy 20 dolláros olvasó, amely ha kezdi megadni magát a kiolvasási eredmények tanúsága szerint, akár újabb 20 dolláros eszközzel helyettesíthető.
Az információ bithelyes továbbítása a tárolóról a lejátszás helyszínén végrehajtandó D/A-átalakítóhoz manapság már „ujjgyakorlat”. Mint írtam, az átalakító működését befolyásoló egyéb tényezők nélkül azonban már „némi odafigyelést” igényel.
A fentieket figyelembe véve teljesen indokolatlannak tartok bármiféle összevetést a klasszikus architektúrához tervezett, nyilvánvalóan robusztus kiolvasók, és az olcsó, de teljesen más környezetre, és bár alapvető funkciójában hasonló, de azt teljesen máshogy kivitelezett működéssel megvalósító olcsó olvasók között.
Kivétel:
"
Tévedés ne essék, ezzel nem azt állítottam, hogy a digitális távközlési csatorna végén minden automatikusan tökéletesen reprodukálódik, csupán azt, hogy minden információ rendelkezésünkre áll a tökéletes helyreállításhoz. Ebben rejlik a „bitperfekt” kifejezést szapulók alapvető félreértése."
A bitperfekt kifejezést használók alapvető félreértése abban rejlik, hogy "
minden információ rendelkezésünkre áll a tökéletes helyreállításhoz". Nem áll rendelkezésünkre, ugyanis az A/D átalakítás rendkívül tökéletlenül történik a technológiánk jelenlegi színvonalán (értsd, lényegileg tökéletlenebbül, mint a nemdigitalizálásos, azaz analóg módszerekkel). Függetlenül attól, hogy élőzenét szerető embernek a konzervzenei (azaz hifi) ügyben eleve több "ösztönös" ellenérzése illik legyen az ellen, hogy a digitális konzervzenében tárolt információ nem közvetlenül feleltethető meg az eredeti jelenséggel, mint az ellen, hogy az analóg konzervzenében tárolt információ közvetlenül megfeleltethető az eredeti jelenséggel. A konzervzene mindenképpen veszteség és torzítás, de illik (illene) a konzervzene
hangminőségére (azaz az élőzenével hasonlatosságára) igényeseknek "ösztönösen" is lehetőség szerint olyan hangrögzítési megoldásokban gondolkodni, amelyekben a konzervjel közvetlenül megfeleltethető az eredeti jelenséggel - de mondom, ez a szempont független attól, hogy a digitális konzervzene bajainak origója egyelőre az, hogy a technológiánk jelenlegi szintjén egyelőre rendkívül tökéletlenül történik az élőzenei jelenség A/D transzformációja (ugyebár a nagyfelbontású formátumok révén csökken ennek az eredendő tökéletlenségnek a mértéke). Ó, persze tudom, "
Nyquist-Shannon matematikailag bebizonyította"… Ó, persze tudom, „20kHz fölé felesleges, úgyse halljuk”…
"
És akkor térjünk rá a CD-transzport/olvasó kérdéskörre! (...) A klasszikus CD-játszók architektúrája ún. izokrón működéssel bír, vagyis az egyszeres sebességgel, hibajavító ismétlések nélkül működő kiolvasás szinkronban van, osztozik az órajelen, ha úgy tetszik, az összes őt követő részegységgel a D/A-átalakítóval bezárólag. Belátható, hogy mekkora hangsúlyt kellett helyezni az egyszeri kiolvasás hibaarányának minimalizálására... (...) A számítástechnikai eszközeink, az adattárolási lehetőségek és a hálózati rendszerek rohamos fejlődése azonban megnyitotta az utat egy teljesen másféle üzemmód számára, még a CD-k lejátszását illetően is. Itt a CD tartalmát olvasó egységre nem nehezedik az izokrón működés terhe, a kiolvasás és a tényleges lejátszás időben és térben elszakadhat egymástól, aszinkronná válik. Az információt egy sokszoros kiolvasási sebességre és ebből adódóan akár ismételt olvasási kísérletekre képes (...) olvasó szedi le a lemezről és helyezi el különböző technológiájú számítástechnikai tárolóeszközökre... (…) Erre bőven elegendő egy 20 dolláros olvasó, (…) Az információ bithelyes továbbítása a tárolóról a lejátszás helyszínén végrehajtandó D/A-átalakítóhoz manapság már „ujjgyakorlat”. "
"És sikerült?" Mitől tudja a hipersebességű többszöri kiolvasás valahányadszorra jobban kiolvasni, amit az
alacsony sebességű, tehát nagyobb pontosságra képes kiolvasás előszörre nem tudott? Sokak (például e sorok írója) tapasztalata szerint nem feltétlen tudja. Sőt. Esetleg gyengébben tudja a nagysebességű többszörös, mint a kissebességű egyszeres. És akkor még ott lesz a puffermemóriával szemben az izokrón kiolvasás követelménye, annak minden ódiumával - beillesztettünk egy plusz alkatrészt a jelútba, ráadásul kiiktattuk a hibajavítás intézményét, ami általában jóval több pattogást eredményez a karcos CD-k kiolvasásában, valamint a hipersebesség révén megszaporáztuk a mechanikai rezgéseket is, úgy a CD-re, mint a készülék egészére vonatkoztatva...
Persze, a CD-ROM-okat a számítógépes felhasználás miatt irdatlan darabszámokban gyártották, és emiatt (is, meg a műanyagságuk miatt is) rendkívül olcsók lettek, esetleg jobb tudott lenni a hangminőségi ár-érték arányuk a "hagyományos" robusztus hifi CD-futóműveknél, így sok középkategóriás, esetleg high-end gyártó is áttért a CD-ROM-ok használatára a CD-játszóikban a költségcsökkentés végett. Sokan meg nem tértek át, mert azok az "elavult" izokrón, egyszeres, azaz KISSEBESSÉGŰ (és robusztus) kiolvasók alkalmasint mégiscsak pontosabb kiolvasást eredményeztek a D/A átalakításhoz, és a tervezők egy részének ez fontosabb volt, mint az ár.
A bitperfekt kifejezést bizonyítékként használók ugyebár jellemzően eredendően tagadják azt is, hogy a hifi digitális műveletek ne lennének bitperfektek. Anno a CD kiolvasásának tökéletlenségét is tagadták (hja, erre a vágányra most is valamelyest te is rátévedtél a nagysebességű és bufferelős CD-ROM-ok által), és persze jellemzően eredendően tagadják, hogy digitális kábelek hangminőségei között vannak különbségek, jellemzően eredendően tagadják, hogy a távolról jövő stream más hangminőségű, mint az otthoni lejátszó saját tárolójáról lejátszás, hja, "nekik" jellemzően a PC is bitperfekt futómű...
Miért kiáltom megint pusztába a szót? Nem azért, mert még mindig remélném, hogy el lehet érni a "
digi gerillamarketingeseknél" (az én szóhasználatomban "
bitperfekteknél"), hogy egy hifi fórumon képesek legyenek hifi módon is, hifi tapasztalatra-tudásra építve is gondolkodni (bocs: egyáltalán gondolkodni a nem ideillő informatikai dogmák bizonyítékul idézgetése mellett-helyett...). És nem azért, mert még mindig remélném, hogy hajlandóak a vitapartner szövegéből azt kiolvasni, amit az illető a szövegbe beleírt.
Furcsa: Az analóg hifiben nincsenek megoldások. Nincsenek abszolútumok. Csak jobb-rosszabb kompromisszumok vannak. Egymás ellen játszó paraméterek vannak – a köztük kialakítandó kompromisszumoknak esetleg optimum haranggörbéi. A digitális hifi tömve van megoldásokkal. Tökéletességekkel. Perfekciókkal. Abszolútumokkal. (Na de mi miatt szokott jobban szólni az elektromos SPDIF interfész, mint az optikai SPDIF… Nyilván amiatt biztosan nem, mert az optikaiban van egy plusz oda-vissza transzformáló interfész a jel útjában, hiszen hát mint tudjuk, az bitperfekt művelet…)
Kivétel vége.