juliush írta: ↑2019.11.08., pén. 15:05
Klaca írta: ↑2019.11.08., pén. 14:15
Az élő zenének van egyfajta koherenciája, amit a pszichológában leginkább Gestalt koherenciának szoktak hívni, vagyis az egy olyan egész, ami megelőzi a részeit, nem előzetesen adott atomszerűen elkülöníthető részekből tevődik össze, és részeket csak külön erőfeszítés vagy a figyelem másirányú fókuszálása révén lehet belőle kiemelni. Amikor élő zenét hallgatunk, akkor egy efféle sajátos 'egészt' hallgatunk. Bár nincs nagyon sok tapasztalatom, de mintha egy hifi valahogy, isten tudja hogyan, képes volna arra, hogy a részeket ne egy ilyen sajátos gestaltszerű egészben, hanem együtt, ám mégis egymástól elkülönítve és csak külsődlegesen összekapcsolva jelenítse meg.
Érvelésedben az élő és a reprodukált zenét ruházod fel a "Gestalt koherenciával", illetve annak hiányával, holott a "Gestalt koherencia" inkább a psziché interpretáló reakciója a zenére, mint auditív ingerre, ha jól értem. A kérdés ebből a szemszögből már az, hogy a műszaki eszközeinkkel reprodukált zene kevésbé alkalmas-e a "Gestalt koherenciával" jellemezhető élmény kiváltására, mint az élő.
De lehet hogy tévedek.
Most frissen, üdén azt mondanám erre az ellenérvre, hogy ha hozzászokunk ahhoz, hogy egy dolgot, esetünkben az élő zenét, valamilyen módon észleljük, akkor ha ugyanaz a dolog másként kerül az érzékszerveink elé (pl. (egy rossz) hifi-n át), akkor valszeg megborul a normáis Gestalt szerű érzékelésünk, ezért észlelhetjük azt részeire esve. Ez nem nyilvánvaló képtelenség, hiszen már jó ideje tudjuk, hogy minden, még a legegyszerűbb észlelés maga is, tanult folyamat, így sajátos helyzetekben fel is borulhat a normális menete. Pl. egy képet is meg lehet úgy buherálni, hogy ne vegyük rögtön észre, hogy mi is az a dolog, az az "egész", amit ábrázol, és egy külön erőfeszítésre legyen szükség ahhoz, hogy a képet lássuk. Ilyenek az egy időben divatos 3d képek, ahol elsőre csak egy színes ponthalmazt lát az ember, de meg tudja tanulni, hogy a kép mögé fókuszálva "előhívja" a rendes képet. Valami ilyesmit csinál szerintem a hifi is kisebb nagyobb mértékben. Szétszed valamit, amit utólagos "erőfeszítés" révén kell összeraknunk. Ez különösen az un. "nagy felbontásra' képes (esetleg stúdió) hifiknél van így, de én azt mondanám, hogy valamennyire ez minden hifi sajátja.És ezárt van az, hogy aki jól begyakorolta ezt a fajta zenehallgatást, annak ez már nem fárasztó (ez is tanulható) és ezt hallja jónak. De nyilván egy hifivel foglalkozó ember jobban tudja, hogy ez hogy lehet, miként csinálja egy hifi ezt stb...