A svájci hasonlat teljesen jogos. Az M1-en közlekedve szinte nincs olyan hét, hogy ne fogalmazódna meg bennem, pláne mikor valami dugóban araszolok, hogy nem hiszem el, hogy ennek a temérdek kamionnak, egy jelentős részét ne lehetne vasútra terelni úgy, mint Svájcban. Ha azt mondom, hogy a kamiontranzit felét sikerülne vasútra terelni, akkor talán az autópálya bővítésre sem lenne szükség, nem beszélve az így felére csökkenő károsanyag kibocsátásról. Az átlagember szemével ez logikus lépés lenne, de valahogy nem látok semmilyen szándékot ez irányba. Nem akarok összeesküvés elméleteket gyártani, de szerintem valamiért mind az üzleti, mind a politikai érdek a közúti szállítás mellett van.KLajos írta: ↑2025.07.06., vas. 05:14Az M1 bővítésének legfőbb környezetkárosítása nem a fák ezreinek kivágása, hanem a vele párhuzamos vasút fejlesztésének törlése.zoli73 írta: ↑2025.07.05., szomb. 23:11
A Budapest - Belgrád vasútvonal mára(mikor még el sem készült) már nagyrészt okafogyottá vált. A folyamatosan tologatott, kalkulálhatatlan határidők miatt, a szállítmányozó cégek más alternativákat, útvonalakat választottak. Vagy nagyon nehéz(költséges), vagy lehetetlen lesz őket erre a vonalra csábítani, de ha sikerül is részben, akkor sem fog a beruházás kb. soha megtérülni. Azt most ne is firtassuk, hogy bár a költségvetését folyamatosan módosították, de mégsem fog olyan minőségben(megengedett sebesség) megépülni, mint ahogy az az eredeti terveken szerepelt.
Az 1-es vonal lassújeleiről. Sajnos a vasút karbantartási részleget(PFT) is annyira lerohasztottak, hogy nincs kapacitás, és forrás sem, a hatékony állagmegörzésre. Jellemző a vasútnál, de más területeken is, hogy minden, újonnan megépült infrastruktúrát addig használunk, karbantartás nélkül, amíg az végül balesetveszélyessé nem válik. Lásdd a 30a(Budapest-Székesfehérvár) vonalat. Alig 10 éve végeztek rajta teljes rekonstrukciót, 160km/h sebesség ígéretével, ETCS2 rendszerrel, amik ma sem működnek, és a pálya, a létesítmények állapota csak egyre romlik, de karbantartás szinte semmi sem történt.
Az M1 bővítése bár valóban felér egy környezeti katasztrófával, de EU-s kötelezettségünk, amit már hosszú évek óta tologatunk magunk előtt. A forrásokat az EU már rég(10+ éve) a rendelkezésünkre bocsájtotta, de a kivitelezés valamiért mindig le lett söpörve az asztalról. Most azért kellett már nekilátni, mert elfogyott a türelem az EU részéről. Az M1 fontos kelet-nyugati korridor, aminek a bővítéséről már vagy 20 éve döntés született, csak nálunk valamiért ezer már dolgot fontosabbnak tartottak, mint a vállalásunkat teljesíteni.
Pontosan 23 éve járom végig az M1-est heti két alkalommal. Az utóbbi 8-10 évben már olyan szinten megemelkedett a forgalom, hogy legtöbbször kezelhetetlen, élhetetlen. Hosszú hétvégék, ünnepek előtt már előre rettegek, hogy mi vár rám az úton. Ilyenkor nem ritka a kétszeres menetidő a Bécs-Budapest úton.
Egyrészt én örülök a bővítésnek, mert ez már így is késik vagy 10 évet, más részről az a természet kárositás, ami vele jár, és hetente látnom kell, attól néha összeszorul a szívem. Egyes szakaszokon, szó szerint átalakítják a tájat, amiről nem vagyok meggyőzve, hogy szükséges. Nem beszélve a fennakadásokról, amik már most is, de az elkövetkező években megkeserítik az arra közlekedők életét.
Ha ezt a munkát elvégeztük volna már úgy 10-12 éve(mint pl. az Osztrákok az A1-en), amikor még nem volt ennyire brutális a forgalom, akkor talán még nem járt volna ekkora kényelmetlenséggel, kellemetlenséggel.
Kérdés: vajon Svájcban miért tesznek minden nyomorult konténert vonatra? Pedig lenne helyük, pláne pénzük autópályák építgetésére. Itt meg nem. És ne keverjük bele mindenbe ördögként az EU-t. Rengeteg hibája van sajnos, de az átlagát mi minden téren csak a békaperspektívából nézzük erős távcsővel. És akkor még csak a közlekedési fejlesztésekre gondolok.
Itthon ünnepeltetik magukat 20 km 160-ra átépített pályával (a 40-es vonalon). Az egyetlen, nyugattal összekötő vonalunkon a 140-es felső limit a jellemző, Tatától nyugatra van pár tíz km-nyi 160-as szakasz (ahol épp múlt vasárnap ment végig 12-vel a vonat Nagyszentjános és Ács között).
A labancoknál a Railjet tizensok éve 200 felett megy sokszor, sok helyen és hosszabb távokon. Most kezdik forgalomba állítani a 200-ra kalibrált emeletes Railjeteiket.Itt hon egy milliméter 200-as pálya sincs, de legalább lassab az eljutás (vonatról van szó) Miskolcra, Pécsre, mint 35-40 éve.
A brit vasutat nem hoznám ide, a '80-as években 4,5 óra volt a London-Edinburgh táv (630 km, jó néhány megállással) ...
Annak érdekében, hogy fenntartsuk ezt a szigetet, szükségünk van bevételre. Te is támogathatsz minket, ha azt szeretnéd, hogy sokáig és stabilan tudjunk működni. Amennyiben élsz ezzel a lehetőséggel, azt mi megköszönjük!
Zöld topik
Online
- zoli73
- V.I.P.
- Hozzászólások: 4673
- Csatlakozott: 2010.01.16., szomb. 22:11
- Értékelés: 3192
- Tartózkodási hely: 2465
Re: Zöld topik
MoFi MasterTracker - Funk Firm LSD - "Palotás" phono - Audio Research CD-1, LS-15, 100.2 - JBL Ti5000 - LessLoss - WireWorld - ValhallA - Siltech - Entreq - Furutech
-
- Nincs visszaút
- Hozzászólások: 176
- Csatlakozott: 2020.07.10., pén. 05:07
- Értékelés: 69
- Tartózkodási hely: Budapest
Re: Zöld topik
Az M1 bővítésének legfőbb környezetkárosítása nem a fák ezreinek kivágása, hanem a vele párhuzamos vasút fejlesztésének törlése.zoli73 írta: ↑2025.07.05., szomb. 23:11
A Budapest - Belgrád vasútvonal mára(mikor még el sem készült) már nagyrészt okafogyottá vált. A folyamatosan tologatott, kalkulálhatatlan határidők miatt, a szállítmányozó cégek más alternativákat, útvonalakat választottak. Vagy nagyon nehéz(költséges), vagy lehetetlen lesz őket erre a vonalra csábítani, de ha sikerül is részben, akkor sem fog a beruházás kb. soha megtérülni. Azt most ne is firtassuk, hogy bár a költségvetését folyamatosan módosították, de mégsem fog olyan minőségben(megengedett sebesség) megépülni, mint ahogy az az eredeti terveken szerepelt.
Az 1-es vonal lassújeleiről. Sajnos a vasút karbantartási részleget(PFT) is annyira lerohasztottak, hogy nincs kapacitás, és forrás sem, a hatékony állagmegörzésre. Jellemző a vasútnál, de más területeken is, hogy minden, újonnan megépült infrastruktúrát addig használunk, karbantartás nélkül, amíg az végül balesetveszélyessé nem válik. Lásdd a 30a(Budapest-Székesfehérvár) vonalat. Alig 10 éve végeztek rajta teljes rekonstrukciót, 160km/h sebesség ígéretével, ETCS2 rendszerrel, amik ma sem működnek, és a pálya, a létesítmények állapota csak egyre romlik, de karbantartás szinte semmi sem történt.
Az M1 bővítése bár valóban felér egy környezeti katasztrófával, de EU-s kötelezettségünk, amit már hosszú évek óta tologatunk magunk előtt. A forrásokat az EU már rég(10+ éve) a rendelkezésünkre bocsájtotta, de a kivitelezés valamiért mindig le lett söpörve az asztalról. Most azért kellett már nekilátni, mert elfogyott a türelem az EU részéről. Az M1 fontos kelet-nyugati korridor, aminek a bővítéséről már vagy 20 éve döntés született, csak nálunk valamiért ezer már dolgot fontosabbnak tartottak, mint a vállalásunkat teljesíteni.
Pontosan 23 éve járom végig az M1-est heti két alkalommal. Az utóbbi 8-10 évben már olyan szinten megemelkedett a forgalom, hogy legtöbbször kezelhetetlen, élhetetlen. Hosszú hétvégék, ünnepek előtt már előre rettegek, hogy mi vár rám az úton. Ilyenkor nem ritka a kétszeres menetidő a Bécs-Budapest úton.
Egyrészt én örülök a bővítésnek, mert ez már így is késik vagy 10 évet, más részről az a természet kárositás, ami vele jár, és hetente látnom kell, attól néha összeszorul a szívem. Egyes szakaszokon, szó szerint átalakítják a tájat, amiről nem vagyok meggyőzve, hogy szükséges. Nem beszélve a fennakadásokról, amik már most is, de az elkövetkező években megkeserítik az arra közlekedők életét.
Ha ezt a munkát elvégeztük volna már úgy 10-12 éve(mint pl. az Osztrákok az A1-en), amikor még nem volt ennyire brutális a forgalom, akkor talán még nem járt volna ekkora kényelmetlenséggel, kellemetlenséggel.
Kérdés: vajon Svájcban miért tesznek minden nyomorult konténert vonatra? Pedig lenne helyük, pláne pénzük autópályák építgetésére. Itt meg nem. És ne keverjük bele mindenbe ördögként az EU-t. Rengeteg hibája van sajnos, de az átlagát mi minden téren csak a békaperspektívából nézzük erős távcsővel. És akkor még csak a közlekedési fejlesztésekre gondolok.
Itthon ünnepeltetik magukat 20 km 160-ra átépített pályával (a 40-es vonalon). Az egyetlen, nyugattal összekötő vonalunkon a 140-es felső limit a jellemző, Tatától nyugatra van pár tíz km-nyi 160-as szakasz (ahol épp múlt vasárnap ment végig 12-vel a vonat Nagyszentjános és Ács között).
A labancoknál a Railjet tizensok éve 200 felett megy sokszor, sok helyen és hosszabb távokon. Most kezdik forgalomba állítani a 200-ra kalibrált emeletes Railjeteiket.Itt hon egy milliméter 200-as pálya sincs, de legalább lassab az eljutás (vonatról van szó) Miskolcra, Pécsre, mint 35-40 éve.
A brit vasutat nem hoznám ide, a '80-as években 4,5 óra volt a London-Edinburgh táv (630 km, jó néhány megállással) ...
Online
Az 1-es vonal lassújeleiről. Sajnos a vasút karbantartási részleget(PFT) is annyira lerohasztottak, hogy nincs kapacitás, és forrás sem, a hatékony állagmegörzésre. Jellemző a vasútnál, de más területeken is, hogy minden, újonnan megépült infrastruktúrát addig használunk, karbantartás nélkül, amíg az végül balesetveszélyessé nem válik. Lásdd a 30a(Budapest-Székesfehérvár) vonalat. Alig 10 éve végeztek rajta teljes rekonstrukciót, 160km/h sebesség ígéretével, ETCS2 rendszerrel, amik ma sem működnek, és a pálya, a létesítmények állapota csak egyre romlik, de karbantartás szinte semmi sem történt.
Az M1 bővítése bár valóban felér egy környezeti katasztrófával, de EU-s kötelezettségünk, amit már hosszú évek óta tologatunk magunk előtt. A forrásokat az EU már rég(10+ éve) a rendelkezésünkre bocsájtotta, de a kivitelezés valamiért mindig le lett söpörve az asztalról. Most azért kellett már nekilátni, mert elfogyott a türelem az EU részéről. Az M1 fontos kelet-nyugati korridor, aminek a bővítéséről már vagy 20 éve döntés született, csak nálunk valamiért ezer már dolgot fontosabbnak tartottak, mint a vállalásunkat teljesíteni.
Pontosan 23 éve járom végig az M1-est heti két alkalommal. Az utóbbi 8-10 évben már olyan szinten megemelkedett a forgalom, hogy legtöbbször kezelhetetlen, élhetetlen. Hosszú hétvégék, ünnepek előtt már előre rettegek, hogy mi vár rám az úton. Ilyenkor nem ritka a kétszeres menetidő a Bécs-Budapest úton.
Egyrészt én örülök a bővítésnek, mert ez már így is késik vagy 10 évet, más részről az a természet kárositás, ami vele jár, és hetente látnom kell, attól néha összeszorul a szívem. Egyes szakaszokon, szó szerint átalakítják a tájat, amiről nem vagyok meggyőzve, hogy szükséges. Nem beszélve a fennakadásokról, amik már most is, de az elkövetkező években megkeserítik az arra közlekedők életét.
Ha ezt a munkát elvégeztük volna már úgy 10-12 éve(mint pl. az Osztrákok az A1-en), amikor még nem volt ennyire brutális a forgalom, akkor talán még nem járt volna ekkora kényelmetlenséggel, kellemetlenséggel.
- zoli73
- V.I.P.
- Hozzászólások: 4673
- Csatlakozott: 2010.01.16., szomb. 22:11
- Értékelés: 3192
- Tartózkodási hely: 2465
Re: Zöld topik
A Budapest - Belgrád vasútvonal mára(mikor még el sem készült) már nagyrészt okafogyottá vált. A folyamatosan tologatott, kalkulálhatatlan határidők miatt, a szállítmányozó cégek más alternativákat, útvonalakat választottak. Vagy nagyon nehéz(költséges), vagy lehetetlen lesz őket erre a vonalra csábítani, de ha sikerül is részben, akkor sem fog a beruházás kb. soha megtérülni. Azt most ne is firtassuk, hogy bár a költségvetését folyamatosan módosították, de mégsem fog olyan minőségben(megengedett sebesség) megépülni, mint ahogy az az eredeti terveken szerepelt.KLajos írta: ↑2025.07.05., szomb. 20:48A Körösben kevesebb lesz a víz, ha átemelnek belőle a holtágba.Alex_Aston írta: ↑2025.07.05., szomb. 09:42Nem egészen így van.
Mivel a folyóink a nagy szabályozások óta gyprs lefolyásúak, így kevés víz marad itt.
Ezzel a megoldással egy része hasznosul.
És.vannak tervben más hasonló megoldások is, mint pl. földek ideiglenes elárasztása, amiből később kinyerhető víz.
Jobb lenne sima földmunkával visszakötni a holtágakat, hogy természetesen, ne pedig igen kevéssé zöld dízelaggregátorokkal töltődjenek fel minden áradáskor.
Tervekkel Dunát lehet rekeszteni. Sajnos. A megvalósulás minden évben újabb öt évvel tolódik. Ebből nincs kivehető azonnali haszon, ez nem - egyébként értelmetlen és brutál károsító - M1-es bővítés (pl.). Vagy nem szintén értelmetlen és haszontalan Bp.-Belgrád vasútvonal. Miközben az egyetlen nyugatra vezető vonalunkon a lassújelek tömege, a rendszeres, vaskos késések mindennaposak.
Az 1-es vonal lassújeleiről. Sajnos a vasút karbantartási részleget(PFT) is annyira lerohasztottak, hogy nincs kapacitás, és forrás sem, a hatékony állagmegörzésre. Jellemző a vasútnál, de más területeken is, hogy minden, újonnan megépült infrastruktúrát addig használunk, karbantartás nélkül, amíg az végül balesetveszélyessé nem válik. Lásdd a 30a(Budapest-Székesfehérvár) vonalat. Alig 10 éve végeztek rajta teljes rekonstrukciót, 160km/h sebesség ígéretével, ETCS2 rendszerrel, amik ma sem működnek, és a pálya, a létesítmények állapota csak egyre romlik, de karbantartás szinte semmi sem történt.
Az M1 bővítése bár valóban felér egy környezeti katasztrófával, de EU-s kötelezettségünk, amit már hosszú évek óta tologatunk magunk előtt. A forrásokat az EU már rég(10+ éve) a rendelkezésünkre bocsájtotta, de a kivitelezés valamiért mindig le lett söpörve az asztalról. Most azért kellett már nekilátni, mert elfogyott a türelem az EU részéről. Az M1 fontos kelet-nyugati korridor, aminek a bővítéséről már vagy 20 éve döntés született, csak nálunk valamiért ezer már dolgot fontosabbnak tartottak, mint a vállalásunkat teljesíteni.
Pontosan 23 éve járom végig az M1-est heti két alkalommal. Az utóbbi 8-10 évben már olyan szinten megemelkedett a forgalom, hogy legtöbbször kezelhetetlen, élhetetlen. Hosszú hétvégék, ünnepek előtt már előre rettegek, hogy mi vár rám az úton. Ilyenkor nem ritka a kétszeres menetidő a Bécs-Budapest úton.
Egyrészt én örülök a bővítésnek, mert ez már így is késik vagy 10 évet, más részről az a természet kárositás, ami vele jár, és hetente látnom kell, attól néha összeszorul a szívem. Egyes szakaszokon, szó szerint átalakítják a tájat, amiről nem vagyok meggyőzve, hogy szükséges. Nem beszélve a fennakadásokról, amik már most is, de az elkövetkező években megkeserítik az arra közlekedők életét.
Ha ezt a munkát elvégeztük volna már úgy 10-12 éve(mint pl. az Osztrákok az A1-en), amikor még nem volt ennyire brutális a forgalom, akkor talán még nem járt volna ekkora kényelmetlenséggel, kellemetlenséggel.
MoFi MasterTracker - Funk Firm LSD - "Palotás" phono - Audio Research CD-1, LS-15, 100.2 - JBL Ti5000 - LessLoss - WireWorld - ValhallA - Siltech - Entreq - Furutech
-
- Nincs visszaút
- Hozzászólások: 176
- Csatlakozott: 2020.07.10., pén. 05:07
- Értékelés: 69
- Tartózkodási hely: Budapest
Re: Zöld topik
A Körösben kevesebb lesz a víz, ha átemelnek belőle a holtágba.Alex_Aston írta: ↑2025.07.05., szomb. 09:42Nem egészen így van.
Mivel a folyóink a nagy szabályozások óta gyprs lefolyásúak, így kevés víz marad itt.
Ezzel a megoldással egy része hasznosul.
És.vannak tervben más hasonló megoldások is, mint pl. földek ideiglenes elárasztása, amiből később kinyerhető víz.
Jobb lenne sima földmunkával visszakötni a holtágakat, hogy természetesen, ne pedig igen kevéssé zöld dízelaggregátorokkal töltődjenek fel minden áradáskor.
Tervekkel Dunát lehet rekeszteni. Sajnos. A megvalósulás minden évben újabb öt évvel tolódik. Ebből nincs kivehető azonnali haszon, ez nem - egyébként értelmetlen és brutál károsító - M1-es bővítés (pl.). Vagy nem szintén értelmetlen és haszontalan Bp.-Belgrád vasútvonal. Miközben az egyetlen nyugatra vezető vonalunkon a lassújelek tömege, a rendszeres, vaskos késések mindennaposak.
Re: Zöld topik
Légköri szennyezettség három fő egészségkárosító összetevőjét (por, ózon, nitrogén oxid) online mutatja a világ összes mérő állomás adatai alapján. Ezek a mérőhelyek jellemzően mind városok légszennyezetségét mutatja. időnként borzalmas szennyezettséget jeleznek India nagyvárosaiban.
https://www.iqair.com/air-quality-map
Egy másik világtérképen felszíni tüzeket NASA pásztázó műholdjai alapján lehet követni. A tüzek kiterjedése, időbeni fennmaradása, napi, heti, vagy dátum szerint vissza nézhető formában is. Ezek többsége emberi tevékenység okozta tűz, de nagy számban lehet villámlások okozta tűz is. Ami nekem feltűnő, közép Afrika felett az év minden szakaszában, napján rendkívül sok tüzet jeleznek.
https://firms.modaps.eosdis.nasa.gov/ma ... ,15.7,3.9z
https://www.iqair.com/air-quality-map
Egy másik világtérképen felszíni tüzeket NASA pásztázó műholdjai alapján lehet követni. A tüzek kiterjedése, időbeni fennmaradása, napi, heti, vagy dátum szerint vissza nézhető formában is. Ezek többsége emberi tevékenység okozta tűz, de nagy számban lehet villámlások okozta tűz is. Ami nekem feltűnő, közép Afrika felett az év minden szakaszában, napján rendkívül sok tüzet jeleznek.
https://firms.modaps.eosdis.nasa.gov/ma ... ,15.7,3.9z
- Alex_Aston
- V.I.P.
- Hozzászólások: 5062
- Csatlakozott: 2020.08.03., hétf. 16:25
- Értékelés: 3316
Re: Zöld topik
Nem egészen így van.
Mivel a folyóink a nagy szabályozások óta gyprs lefolyásúak, így kevés víz marad itt.
Ezzel a megoldással egy része hasznosul.
És.vannak tervben más hasonló megoldások is, mint pl. földek ideiglenes elárasztása, amiből később kinyerhető víz.
Csak a Marantz! :-D
-
- Nincs visszaút
- Hozzászólások: 176
- Csatlakozott: 2020.07.10., pén. 05:07
- Értékelés: 69
- Tartózkodási hely: Budapest
Re: Zöld topik
Azért vannak fenntartásaim, hiszen ahonnan kiveszik az átvezetett (!) vizet, onnan durván hiányozni fog. Ettől nem lesz több vize senkinek, csak az eloszlása lesz más.Alex_Aston írta: ↑2025.07.02., szer. 21:25Kicsit savanyú, kicsit sárga, de a mienk.
Szép és hasznos összefogás, sok ilyet még, és akkor talán újra szebb lesz a világ.
youtu.be/p8iUSxN1bQc
Online
Az udvarunkból rálátok a finomítóra, tudom miről beszélek. Nem beszélve az elviselhetetlen bűzről(felénk "battaszag"-nak hívják), ami minden reggel terjeng. Ilyenkor nyáron, reggelente jó volna szellőztetni, de ez a förtelmes szag ezt meghiusítja.
Nagyjából két hónapja, a környékbeli polgármesterek, az érdi polgármester felhívására összefogtak, és választ követeltek a Mol-tól arra, hogy miért kell a környéken élő, több tízezer embernek ezt nap, mint nap szagolnia.
Kaptak egy válaszlevelet, tele sablon dumával, ami valójában lepattintó jellegű volt. Az Érd most oldalon olvasható volt ez a levél. Több, mint hat évet dolgoztam a finomító területén, bejártam minden szegletét, iszonyatos dolgakat láttam, amiről az embereknek fogalma sincs. Oldalakon keresztűl tudnám mesélni a történeteket a körülményekről, állapotokról. Maradjunk annyiban, hogy ha a környezetvédők tehetnének egy alapos látogatást a finomítóban, minimum sokkot kapnának.
- zoli73
- V.I.P.
- Hozzászólások: 4673
- Csatlakozott: 2010.01.16., szomb. 22:11
- Értékelés: 3192
- Tartózkodási hely: 2465
Re: Zöld topik
Ez csak most lett ekkora újság, mert bekerült a médiába. Igen, volt valami üzemzavar, ami miatt csúcsra kellett járatni a fáklyákat, de a mindennapok sem sokkal rózsázsabbak.
Az udvarunkból rálátok a finomítóra, tudom miről beszélek. Nem beszélve az elviselhetetlen bűzről(felénk "battaszag"-nak hívják), ami minden reggel terjeng. Ilyenkor nyáron, reggelente jó volna szellőztetni, de ez a förtelmes szag ezt meghiusítja.
Nagyjából két hónapja, a környékbeli polgármesterek, az érdi polgármester felhívására összefogtak, és választ követeltek a Mol-tól arra, hogy miért kell a környéken élő, több tízezer embernek ezt nap, mint nap szagolnia.
Kaptak egy válaszlevelet, tele sablon dumával, ami valójában lepattintó jellegű volt. Az Érd most oldalon olvasható volt ez a levél. Több, mint hat évet dolgoztam a finomító területén, bejártam minden szegletét, iszonyatos dolgakat láttam, amiről az embereknek fogalma sincs. Oldalakon keresztűl tudnám mesélni a történeteket a körülményekről, állapotokról. Maradjunk annyiban, hogy ha a környezetvédők tehetnének egy alapos látogatást a finomítóban, minimum sokkot kapnának.
MoFi MasterTracker - Funk Firm LSD - "Palotás" phono - Audio Research CD-1, LS-15, 100.2 - JBL Ti5000 - LessLoss - WireWorld - ValhallA - Siltech - Entreq - Furutech
Re: Zöld topik
Elofordulnak uzemzavarok, azert durva igy ranezve (foleg ugy, hogy van a vilagban par hely, ahol ez a latvany teljesen normalis)
Szazhalombatta, MOL finomito 2025.07Core Audio termékek gyártása, TARA LABS kábelek forgalmazása
MBL, PrimaLuna, PASS Labs, ODEON, NAT Audio, Vivid, Entreq, Esoteric
MBL, PrimaLuna, PASS Labs, ODEON, NAT Audio, Vivid, Entreq, Esoteric
- Alex_Aston
- V.I.P.
- Hozzászólások: 5062
- Csatlakozott: 2020.08.03., hétf. 16:25
- Értékelés: 3316
Re: Zöld topik
Kicsit savanyú, kicsit sárga, de a mienk.
Szép és hasznos összefogás, sok ilyet még, és akkor talán újra szebb lesz a világ.
youtu.be/p8iUSxN1bQc
Szép és hasznos összefogás, sok ilyet még, és akkor talán újra szebb lesz a világ.
youtu.be/p8iUSxN1bQc
Csak a Marantz! :-D
Re: Zöld topik
Pár éve a CATL gyár építkezés kezdetekor az igényelt technológia víz biztosítása egy részéhez nagy kapacitású vízkitermelő kutakat és vízvezetéket kezdtek építeni Balmazújváros közeléből CATL gyárhoz. Balmazújváros Hortobágy nemzeti park szélén fekszik. Ezzel a vízkinyeréssel nagymértékben tovább fog csökkenni a felszíni szikes vizek területe, ami kiemelt fontosságú átmeneti szállás helye az európai vonuló madaraknak.
Még az is lehet, ezzel a vízkitermeléssel csökkeni fog a Hajdúszoboszlói termál és fürdővizeket ellátó kutak kapacitása.
Online
Az akkugyártásnak, mint meglehetősen szomjas tevékenységnek pont a vízhiányos Debrecenbe telepítése is felvet pár kérdést. De ott a válaszok már megelőzték azokat.
- pärt
- Hazajáró lélek
- Hozzászólások: 3930
- Csatlakozott: 2011.02.21., hétf. 23:30
- Értékelés: 5022
- Tartózkodási hely: Eger
Re: Zöld topik
És ott van például a Civaqua, mint a hazai vízgazdálkodás állatorvosi lova, ami itt nem részletezhető okok miatt kb. semennyire sem halad. Ha 10 éve elkészült volna, már akkor is kicsit késő lenne. Debrecen egy lassan kiszáradó poros teknő. Ehhez képest szinte már cinikus ötlet, hogy a határába, a pusztaság közepén építendő új Közlekedési Múzeum mellé egy kis tavacskát álmodtak, holott a város környékén már évtizedek óta egy kacsaúsztató sem képes túlélni.Luxor Audio írta: ↑2025.06.28., szomb. 11:52
...A magyar vízgazdálkodás is megérne egy beszélgetést. Nem értek hozzá, de a hírek alapján kritikus a helyzet, a régebben épített létesítmények állaga folyamatosan romlik, újak nem épülnek annak ellenére, hogy a tervek sok éve elkészültek (Kvassay Jenő Terv).
Pánikkeltő kis színes: A Felső-Tisza vízgyűjtőjén az elmúlt 40 évben 46%-kal csökkent a vízhozam.
Az akkugyártásnak, mint meglehetősen szomjas tevékenységnek pont a vízhiányos Debrecenbe telepítése is felvet pár kérdést. De ott a válaszok már megelőzték azokat.
- Luxor Audio
- Otthon vagyok
- Hozzászólások: 15730
- Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
- Értékelés: 11003
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Re: Zöld topik
Ennek ellenére nálunk is tervben van egy ilyen szivattyús-tározós erőmű építése (nem kell hozzá folyó, hiszen zárt rendszerű állóvíznek mondható). 600 MW beépített kapacitással rendelkezne, 6 órás folyamatos energiatermelésre lenne képes. Eddig két lehetséges helyszín merült fel, Sajóivánka (Bükk, Borsod-Abaúj-Zemplén) és Markaz (Mátra, Heves vármegye). Úszó napelemekkel is lefednék a felső tározó egy részét, hogy csökkentsék a párolgást és növeljék a hatékonyságot. Kíváncsian várom, mikor és mi lesz belőle...istvan01 írta: ↑2025.06.28., szomb. 11:38Ha már hazai "vizekre is eveztél", akkor illik említeni, Magyarországon magas vízi tározó építésre alkalmas hegyek folyók közelében nincsenek. Talán-talán a Dunakanyarban Pilis vagy Börzsöny oldalon. Az Alföld mára katasztrofális kiszáradásét csökkentendő síkvidéki tározók sem épülnek. A meglévő csekély mélységű szikes tavak is tűnnek el élővilágukkal együtt, szinte örökre.
A magyar vízgazdálkodás is megérne egy beszélgetést. Nem értek hozzá, de a hírek alapján kritikus a helyzet, a régebben épített létesítmények állaga folyamatosan romlik, újak nem épülnek annak ellenére, hogy a tervek sok éve elkészültek (Kvassay Jenő Terv).
Pánikkeltő kis színes: A Felső-Tisza vízgyűjtőjén az elmúlt 40 évben 46%-kal csökkent a vízhozam.
Re: Zöld topik
Ha már hazai "vizekre is eveztél", akkor illik említeni, Magyarországon magas vízi tározó építésre alkalmas hegyek folyók közelében nincsenek. Talán-talán a Dunakanyarban Pilis vagy Börzsöny oldalon. Az Alföld mára katasztrofális kiszáradásét csökkentendő síkvidéki tározók sem épülnek. A meglévő csekély mélységű szikes tavak is tűnnek el élővilágukkal együtt, szinte örökre.Luxor Audio írta: ↑2025.06.28., szomb. 11:18Üzembe helyezték a világ legnagyobb szivattyús tározós erőművét a kínai Hebei tartományban.
- Luxor Audio
- Otthon vagyok
- Hozzászólások: 15730
- Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
- Értékelés: 11003
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Re: Zöld topik
Üzembe helyezték a világ legnagyobb szivattyús tározós erőművét a kínai Hebei tartományban. A Fengning erőmű egy 10 GW teljesítményű szél- és napenergia teleppel működik együtt, az ott termelt és éppen fel nem használt energiát tárolja gravitációs módszerrel. A 45 millió m3 víz mozgatását az alsó és felső tározó között, illetve az energia visszanyerését 12 db 300 MW teljesítményű reverzibilis, tehát mindkét irányban használható, kettős funkciójú szivattyú-turbina végzi. A létesítmény teljesítménye a Paksi Atomerőmű teljesítményének kb duplája, éves energia termelése a tervek szerint 6,6 TWh lesz (ez Magyarország éves villamos energiafogyasztásának majdnem ötöde).
A kínai beruházás költsége 2,5 milliárd USD volt (900 milliárd Ft), ami alig haladja meg a magyar stadionépítési őrület árát (700 milliárd Ft), kb 3 Puskás Stadionnak felel meg, tehát még magyar viszonylatban sem elérhetetlenül sok pénz. Nagyságrendi összehasonlításként írom, hogy a debreceni CATL akkugyár ennél sokkal magasabb költségen épül (3000 milliárd Ft), csak az oda tolt állami támogatás is 300 milliárd Ft felett van. (A legfrisebb hírek szerint a gyár termelési kapacitásának ötödét sem fogják használni, a gyárrészek nagy részét be sem üzemelik, a csarnokok üresen fognak állni, a tervezett 9000 fő helyett csupán 2000 embernek ad munkát. Beruházni tudni kell...)
Kínában jelenleg 18 hasonló tározós erőmű építése zajlik mintegy 100 GW összteljesítménnyel (50 x Paks 1), többet már használnak is. Nálunk egyetlen ilyen, vagy 2-3 kisebb erőmű megoldaná a hazai napelemek által termelt, éves szinten kb 6 TWh energia átmeneti tárolását és a hálózatba történő igény szerinti betáplálását, ami jelenleg komoly probléma az elosztó hálózaton.
Pár hete volt osztálytalálkozónk a villamosmérnöki évfolyamtársaimmal, akik közül hárman is az országos elosztó rendszerben dolgoznak. Érdekes dolgokat meséltek, mennyi gondot okoz nekik az időszakosan üzemelő fotovillamos erőművek által termelt energia kezelése.
A kínai beruházás költsége 2,5 milliárd USD volt (900 milliárd Ft), ami alig haladja meg a magyar stadionépítési őrület árát (700 milliárd Ft), kb 3 Puskás Stadionnak felel meg, tehát még magyar viszonylatban sem elérhetetlenül sok pénz. Nagyságrendi összehasonlításként írom, hogy a debreceni CATL akkugyár ennél sokkal magasabb költségen épül (3000 milliárd Ft), csak az oda tolt állami támogatás is 300 milliárd Ft felett van. (A legfrisebb hírek szerint a gyár termelési kapacitásának ötödét sem fogják használni, a gyárrészek nagy részét be sem üzemelik, a csarnokok üresen fognak állni, a tervezett 9000 fő helyett csupán 2000 embernek ad munkát. Beruházni tudni kell...)
Kínában jelenleg 18 hasonló tározós erőmű építése zajlik mintegy 100 GW összteljesítménnyel (50 x Paks 1), többet már használnak is. Nálunk egyetlen ilyen, vagy 2-3 kisebb erőmű megoldaná a hazai napelemek által termelt, éves szinten kb 6 TWh energia átmeneti tárolását és a hálózatba történő igény szerinti betáplálását, ami jelenleg komoly probléma az elosztó hálózaton.
Pár hete volt osztálytalálkozónk a villamosmérnöki évfolyamtársaimmal, akik közül hárman is az országos elosztó rendszerben dolgoznak. Érdekes dolgokat meséltek, mennyi gondot okoz nekik az időszakosan üzemelő fotovillamos erőművek által termelt energia kezelése.
Re: Zöld topik
A mi kis falunkban elég sokan háborgunk mostanában (persze hiába). Tavaly egy viszonylag új utcában a telkek végén kivágtak egy csomó fát, kb. 10 méter szélességben az erdőből az egész utca hosszában. Az a hír járja, hogy valamelyik új lakó kérte ezt. Én el nem tudom képzelni, miért zavar bárkit egy erdő a kertje végében, és ha így is van, miért kellett ekkora mennyiségben fákat kivágni. Most persze alakul a fák helyén a rekettyés, nem tudom, ez miért jobb.
Aztán éppen a héten elkezdtek fákat vágni egy másik utcában is, ott is kis erdő volt a telkek mellett. Most is bejelentette valaki, hogy ágak nyúlnak a kert fölé, és a fűrészek beindultak így a nyár közepén, szintén hatalmas területet leromboltak. A lakók többsége meg szomorkodik, mert reggelente őzikékre ébredtek, akik ott legelésztek, ennek nyilván vége van. Gyanítjuk, hogy valami fekete pénzek is mozogtak ezekben az ügyekben, ami zajlik, egyszerűen érthetetlen, és rettenetesen szomorú.

erősítő: LZ 7, cd: Marantz CD5000 modifikált, dvd: Cambridge Audio DVD89, lemezjátszó: REGA Planar2+RB250 AN kábel+Roksan Corus Black+Orbit2+Heed Quasar streamer: Electrocompaniet RENA S1+Schiit Bifrost Multibit, hangfal: Triangle Antal EX, kábel: Wireworld, Chord, Valhalla
Re: Zöld topik
Azt illik hozzatenni, hogy lakossagaranyosan messze Magyarorszagon haltak meg a legtobben a Covid miatt. Esetleg a nemzeti sajatossagainkat nem feltetlenul kell belekeverni altalanos vilagnezeti dolgok koze. Itthon szutyok, aljas modon volt kezelve az egesz helyzet.gomolalaci írta: ↑2025.06.27., pén. 20:35Meg arra volt jó ez a ,,politikai" vírus, hogy hogyan lehet embertömegeket félelembe, ezáltal szolgasorsba kényszeríteniK P írta: ↑2025.06.18., szer. 17:35A Covid ha másra nem is arra jó volt, hogy minden városlakó megtapasztalja azt, milyen lehet tiszta levegőjű környezetben élni. Nyilván sok hibája van (még) az elektromos autóknak is az akku gyártástól kezdve, a töltő hálózatokig, azonban a lokális szennyezés minimalizálása egyelőre csak így lehetséges….![]()
![]()
Szerencsere sikerult sokat utaznom, es a vilag egy jo resze kivirult.
Az emberek a sok felesleges szemelyes talalkozo helyett online megbeszeleseket tartottak, es ez egy hatalmas elorelepes, amit szerencsere a mai napig is az uzleti elet ahol csak lehet megtartott.
Az en utazasi szokasaim is megvaltozott, csak akkor ulok autoba, ha tenyleg szukseges. Es ha sok ember igy van ezzel, annak mar van lokalis, globalis kornyezeti hozadeka.
Core Audio termékek gyártása, TARA LABS kábelek forgalmazása
MBL, PrimaLuna, PASS Labs, ODEON, NAT Audio, Vivid, Entreq, Esoteric
MBL, PrimaLuna, PASS Labs, ODEON, NAT Audio, Vivid, Entreq, Esoteric
-
- Fórumlakó
- Hozzászólások: 932
- Csatlakozott: 2018.05.14., hétf. 08:52
- Értékelés: 364
- Tartózkodási hely: Szada
Re: Zöld topik
Meg arra volt jó ez a ,,politikai" vírus, hogy hogyan lehet embertömegeket félelembe, ezáltal szolgasorsba kényszeríteniK P írta: ↑2025.06.18., szer. 17:35A Covid ha másra nem is arra jó volt, hogy minden városlakó megtapasztalja azt, milyen lehet tiszta levegőjű környezetben élni. Nyilván sok hibája van (még) az elektromos autóknak is az akku gyártástól kezdve, a töltő hálózatokig, azonban a lokális szennyezés minimalizálása egyelőre csak így lehetséges….


A gondolkodás nem megerőltető...
Re: Zöld topik
Itt lakom a nagyfaluban a kertvárosi zöld övezetben és látom a sok értelmetlen fa kivágását és az úgynevezett hozzáértést amikor teljesen egészséges fákat vágnak ki és nincs semmilyen magyarázat ráTctronic írta: ↑2025.06.19., csüt. 20:37A képek látható fáknak, ilyen környezetben szerintem nincs szüksége támasztékra, kordonra ki hogy hívja. De mit ér a fásítás ha nincs marketing, reklám (önfényezés) ereje.Nagyon nem akarok politikát belevinni, de sajnos ott van mindenütt.Ha "kordon" nélkül lennének beültetve nagyon sokan észre sem vennék.
Nálunk elég mostohák a körülmények, terület se túl nagy, mégis próbálok fákat ültetni. Utoljára egy birsalma fát ültettem tavaly ősszel. Locsolgatom és gyönyörködök az új hajtásaiban.

Rendszeresen ültetek zöldet de sajnos már nálunk nem lehet többet. Jó érzés minden este reggel madárcsicsergésre ébredni….

"Az igazi barát szemből támad."
- Tctronic
- Beköltözött
- Hozzászólások: 2816
- Csatlakozott: 2014.06.26., csüt. 12:00
- Értékelés: 2732
- Tartózkodási hely: Kistarcsa
Re: Zöld topik
A képek látható fáknak, ilyen környezetben szerintem nincs szüksége támasztékra, kordonra ki hogy hívja. De mit ér a fásítás ha nincs marketing, reklám (önfényezés) ereje.

Nálunk elég mostohák a körülmények, terület se túl nagy, mégis próbálok fákat ültetni. Utoljára egy birsalma fát ültettem tavaly ősszel. Locsolgatom és gyönyörködök az új hajtásaiban.
"A szépség nem maguknak a dolgoknak a tulajdonsága, hanem pusztán az azokat szemlélő elmében keletkezik."
Re: Zöld topik
A faültetésben az a kedvencem amikor egy csemete fát három fa karóval veszik körbe ami fából van…
Ehhez vajon honnan szereztek fát?
Ehhez vajon honnan szereztek fát?

- Csatolmányok
-
- IMG_0214.jpeg (76.42 KiB) Megtekintve 596 alkalommal
"Az igazi barát szemből támad."
- Luxor Audio
- Otthon vagyok
- Hozzászólások: 15730
- Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
- Értékelés: 11003
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Re: Zöld topik
Részben igazad van, de inkább volt. Az EV jelölésű gumikat pont erre a probémára találták ki, így az elektromos autók gumikopása ma már alig magasabb, mint a hagyományosaké. No meg a mostanában bemutatott elektromos hajtású autók között már jócskán vannak emberi léptékkel tervezettek is, azaz 2 tonna és 300 LE alattiak. A SUV-okat (városi tankokat) vissza kell szorítani, ez nem kétséges, csak nehéz küldetés, mert a nép még mindig ezeket keresi (elektromos és hagyományos motorral egyaránt). Arra meg nehéz rávenni a vállalatokat, hogy ne kínáljanak olyan termékeket, amit leginkább keresnek a vásárlók. Bizonyára valamilyen büntetőadó, gazdasági szankció lesz a megoldás (amin majd lehet vitázni), szóval ez is politikai kérdés.istvan01 írta: ↑2025.06.19., csüt. 11:28Ebben a gumi-kopás szennyezésben a villany szgk bizony többet szór a levegőbe, úttestre, mint egy fele/harmad akkora össztömegű másik 4-5 személyes benzines autó. Ezt akkor gondoltam érvényesnek, amikor az egyébként kis forgalmú családi házas utcánkban házam előtt elhúz 40-50km-es tempóban egy-egy Tesla. A futómű-kerék zaj a dominás ezzel a sebességgel, se motor, se szélzaj és mégis nagyobb zajt csap, mint egy 3-4tonnás dízel furgon.
És gondolom most majd leírod, hogy semmi bajod a zöldekkel, ahogy az elektromos autókkal sem...dumdum írta: ↑2025.06.19., csüt. 11:48Azért bírom a zöldeket, megy a duma a madárcsiripelésről a városban stb. de senki nem büszkélkedik azzal, hogy pl. fákat ültetne...Nem kell hozzá saját föld sem még a városokban sem. Tisztább lenne a levegő ha lennének parkok, zöldfelületek... Ami van még azokat is kiirtják.

A mostani állításod is igencsak téves, pedig szerintem nem nehéz megtalálni az adatokat a faültetésekről. Nem tudom, le merjem-e írni, hol ültetik a legtöbb fát manapság.

Amúgy bármilyen meglepő, Budapesten is egyre több fa van, csak az elmúlt 5 évben 35 ezret ültettek (és persze sokat ki is vágtak, de így is gyarapodás történt). A hagyományosan zöld városnak mondott Bécsben sem volt ennyi faültetés mostanában.
Szerintem el kellene már engedni ezt a zöld / nem zöld marakodást. Biztos vagyok benne, hogy idővel, ahogy egyre durvább lesz a klímahelyzet, mindenki zöld lesz. A mostani gyerekeknek már ez a természetes hozzáállás, a konok ellencsapat pedig a mi korosztályunkkal sírba száll majd.
Re: Zöld topik
- Tctronic
- Beköltözött
- Hozzászólások: 2816
- Csatlakozott: 2014.06.26., csüt. 12:00
- Értékelés: 2732
- Tartózkodási hely: Kistarcsa
Re: Zöld topik
A Fülöp-szigeteken tanulmányai végeztével minden diáknak 10 fát kell ültetni kötelező jelleggel. Nem csak szép, de felettébb értékes gesztus is.dumdum írta: ↑2025.06.19., csüt. 11:48.......
Azért bírom a zöldeket, megy a duma a madárcsiripelésről a városban stb. de senki nem büszkélkedik azzal, hogy pl. fákat ültetne...![]()
Nem kell hozzá saját föld sem még a városokban sem.
Tisztább lenne a levegő ha lennének parkok, zöldfelületek...
Ami van még azokat is kiirtják.
https://qubit.hu/2019/05/29/minden-fulo ... az-iskolat
"A szépség nem maguknak a dolgoknak a tulajdonsága, hanem pusztán az azokat szemlélő elmében keletkezik."
Re: Zöld topik
Egy kis olvasnivaló a belsőégésű motorok "levegőtisztító" hatásának realitásáról:
(Spoiler: nem életszerű, extrém körülmények között, elméletileg, talán...)
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 1022005532
(Spoiler: nem életszerű, extrém körülmények között, elméletileg, talán...)
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 1022005532
Gyula
Hanghordozó -> Kütyük -> Zene
Hanghordozó -> Kütyük -> Zene