Szóval, lássuk az eddig összeszerzett-tapasztalt információimat:
A. Qobuz-használat főfelhasználóként (előfizetőként)
A kritikus pont a főfelhasználó és a fizetési mód regisztrációja.
Ha mindkettő sikeresen megtörtént, akkor már annyiszor mondod le és aktiválod újra az előfizetést, ahányszor akarod, mert használhatod a már regisztrált accountodat és használhatod a már regisztrált fizetési módot.
Az megugrandó akadályt pedig az jelenti, hogy a Qobuz Magyarországon hivatalosan nincs jelen, és egyetlen általam ismert szolgáltaó, aki tényleg mindent megtesz annak érdekében, hogy az általa "nem támogatott" országokból (hazánk ezek között van) NE lehessen ügyfele.
- a főfelhasználó regisztrációja CSAK külföldről (a Qobuz által támogatott országok valamelyikéből, de érdekességképpen pl. Kanada sem támogatott....), vagy itthonról nem publikus VPN-ről megy (lehet próbálkozni publikus VPN-nel, de másodkézbeli információim szerint ezt a kiskaput is bezárták, tehát a siker nem garantált). Nem publikus VPN pl. egy munkahelyi VPN mondjuk egy német vagy francia multinál - csak tudni kell, hol "megy ki" a VPN a netre .- de ezt gyerekjáték megállapítani.
Én a Qobuz regisztrációt egy külföldi, Németországi utamon hajtottam végre. Ez a pont még az egyszerűbbik tehát.
- sokkal problémásabb a fizetési mód regisztrációja. Lássuk a lehetőségeket:
- ha van külföldi bankkártyád, akkor az abból az országból legyen, amelyikben regisztráltál, vagy ahol "kimegy a VPN". Ezt ellenőrzik, és elutasítja, ha ezt akarod regisztrálni fizetési módként, és az ország-feltétel nem teljesül. Revolut-tal és táársaival nem ismerem a helyzetet, szóval ha valakinek sikerült Revolut kártyával fizetni a Qobuznak, akkor írja itt le, ez egy nagyon hasznos információ lenne. Alternatíva, ha van rokonod vagy (nagyon) jó ismerősöd, akinek van külföldi (támogatott országbeli) bankkártyája, és hajlandó fizetni helyetted, te meg valahogy eljuttatod hozzá a pénzt.
- ha nincs megfelelő bankkártya, akkor marad a PayPal. Amikor én regisztráltam, a PayPal mögötti bankkártyát/bbanskzámlát nem ellenőrizték, ezért én PayPal-on keresztül a mai napig vidáman fizetem a Qobuzt magyar bankkártyával - de szintén másodkézbeli információ alapján ezt a kiskaput is bezárták, szóval PayPal-lal sem garantált a siker. Lehet próbálkozni Paypal mögötti Revolut-tal, erről megint nincs információm. De elég valószínű, hogy nem a Paypal-account mögötti bankkártyát, hanem a Paypal-regisztrációban megadott országot ellenőrzik, illetve esetleg a mögötte lévő bankszámlaszámot. Hogy hogyan, ez kérdéses. Paypallal mindenképp érdemes próbálkozni, hátha siker koronázza a kísérletet
Ha a fenti két akadály le van küzdve, akkor a főflehasználó regisztrációjakor nem kötelező címet megadni (khm... foglamazzak úgy, hogy amikor én regisztráltam főfelhasználóként, akkor nem volt kötelező, mostnra a helyzet változhatott), HA Solo előfizetést választottál.
Duo vagy Family esetében kötelező a postacím. Én mindenképpen azt javaslom, hogy először egy Solo előfizetéssel kezdd, a címet ne add meg (kivéve, ha kötelezővé tették mostanában), majd ha Duo-ra vagy Family-re szeretnél váltani, akkor utólag fogja bekérni a címet. De ekkorra már van fizetési módod, amin már nem ellenőrzi a cím egyezőségét (én kevesebb mint egy éve upgrade-eltem Duóra, cimet kellett megadnom, és azt biztosan nem vezette össze a Paypal-ban regisztrált címeimmel... érted)
Ha (vagy amikor) kötelező megadnod címet, akkor vigyázz arra, hogy az AZ adott országbeli legyen, és ÉRVÉNYES, valódi cím legyen. Ezt ellenőrzik (valószínűleg valami publikus postacím-geolokációs API-n keresztül, pl a Google Maps-nek van ilyen szolgáltatása), de tapasztalatom alapján azt nem, hogy valóban ott tartózkodsz-e. Én azt a címet adtam meg, ahol akkor tartózkodtam kinn, amikor regisztráltam a főfelhasználó-accountomat /lehet ez egy hotelcím is

- tehát nem hazudtam/, de ezt a címet évekkel a regisztráció után adtam meg, amikor a Duo-ra váltás történt.
Ha sikeres a regisztráció és elfogadja a fizetési mód regisztrációját, akkor az előfizetés megtörténik, és amint írtam már, akármikor lemondod, az accountodat ne szümtesd meg, és akkor újra elő tudsz majd fizetni, minden fenti macera nélkül. Tehát nem kötelezed el magad nagyon.
Ha Duo vagy Family előfizetést akarsz, akkor a második, vagy Family esetén a többi (max. 6) usernek te kell küldj meghívót a Qobuz felületéről, az account management részben. Aki megkapja, annak írd meg a Qobuznak megadott címedet is, mert lehet, hogy tőle is bekéri a Qobuz, és ha nem egyezik, nem engedi userré válni.....
B. Qobuz-használat mellékfelhasználóként (tehát Duo esetében a másoik felhasználóként, Family esetében a főfelhasználó családtagjaként)
Egyik járható lehetőség, hogy valakit, aki már főfelhasználó (akár külföldön, akár itthon) megkérsz, hogy váltson Duo-ra vagy Family-re, és vegyen be téged is, és arányosan osztoztok a költségeken. Ha az illető Solo-t használt eddig, és még nem adott meg címet, akkor magánál a Duo-ra vagy Family-re upgrade-elésnél nem kell címet adjon, de addig nem tud "családtagot" vagy társat meghívni, amíg be nem írja a címét. Ami viszont a megfelelő országbeli kell legyen (az ország emlékeim szerint előre ki van töltve, csak a cím többi részét lehet megadni), és itt is vigyázni kell, hogy a cím valódi és lekereshető legyen. Ha ez megvan, tud küldeni a te e-mail címedre egy meghívót, amiben kasz egy linket, amin regisztrálhatsz mellék-felhasználóként / családtagként saját accountot (usernevet, jelszót).
A visszajelzések alapján ez a regisztráció is nehezített külföldről, tehát vagy az adott országban tartózkodsz éppen, amikor megteszed, vagy nempublikus VPN-t használsz (itt is él, hogy lehet próbálkozni publikus VPN szolgáltatással, de a siker nem garantált). Ha címet kér, mindenképp ugyanazt kell megadni, amit a főfelhasználó is megadott. De bankkártya-mizériára már nem lesz szükséged. További komplikációk lehetségesek (kétfaktoros autentikáció? ilyenek), de ezeket nem ismerem, talán másoknak is van információjuk. A fórumon vannak, akik így használják a Qobuzt (neveket sem itt, sem privátban nem fogok kiadni, tehát vagy látják ezt, és önkéntesen egészítik ki a saját információjukkal, vagy... sorry).
Ha már megvan a Qobuz-előfizetés és működő felhasználói account (usernév/password), akkor a zenehallgatás már simán menni fog itthonról is, nem kell VPN hozzá. Az iOS-eszközökre sajnos itthoni AlleID-val nem lehet letölteni a Qobuz-alkalmazást, de pl. Roon ARC-on keresztül működik iPhone-on is (ehhez kell persze otthonra egy állandóan rendelkezésre álló, neten lógó Roon Server és megfelelő router-beállítások, de megoldható). Androidos eszközökről nem tudok nyilatkozni.
PC-n vagy Mac-en pedig ott a Roon és az Audirvana vagy akár a webes lejátszás.
Na, remélem segíthettem.
Amint látod, a Qobuz-használat nem triviális ráadásul nem is olcsó. A minőség és az elérhető zene mennyisége viszont kárpótol mindezért. Ráadásul a Qobuz-on teljesen általános, hogy a fenn lévő albumokhoz be van digitalizálva jó minőségben a CD-booklet is (ami az AliaVox kiadványok esetében akár többszáz oldalas is lehet), teljesen terjedelemben.
Hogy megéri-e mindez a macerát és a pénzt? Ezt egyénileg kell eldönteni. Én a mai napig úgy érzem, hogy igen, bár ha a Tidal-on általánossá válik a natív-HighRes FLAC, és végre a helyére (a szemeteskukába) teszik az MQA-t, akkor újragondolom a történetet
