Annak érdekében, hogy fenntartsuk ezt a szigetet, szükségünk van bevételre. Te is támogathatsz minket, ha azt szeretnéd, hogy sokáig és stabilan tudjunk működni. Amennyiben élsz ezzel a lehetőséggel, azt mi megköszönjük!

Kerékpározás

Online
Avatar
Vinkler
Adminisztrátor
Adminisztrátor
Hozzászólások: 13915
Csatlakozott: 2011.02.13., vas. 23:02
Értékelés: 8806
Tartózkodási hely: Szentendre

Re: Kerékpározás

Hozzászólás Szerző: Vinkler »

st81 írta:
2025.04.11., pén. 21:27
Remélem a böjti szelek elcsendesednek május elejére, mert így elég küzdős lenne a tókerülés.
2 hetes betegeskedés után végre ismét rá tudtam ülni a bringára. Pont nem érdekelt se szél, se más. ;peace;
Apple / PS Audio / Linn / Parasound / Diy Active ATC
Gyertyára sem vet rossz fényt az, hogy fogyton fogy, amíg világít. / Fodor Ákos

Avatar
st81
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 545
Csatlakozott: 2007.01.30., kedd 14:07
Értékelés: 271

Re: Kerékpározás

Hozzászólás Szerző: st81 »

Remélem a böjti szelek elcsendesednek május elejére, mert így elég küzdős lenne a tókerülés.
Japán vonal: Accuphase, Denon
Német vonal: Lindemann, Quadral
Magyar vonal: "Fapaci-féle" Luxor Gold

Online
Avatar
revox
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 13700
Csatlakozott: 2005.06.27., hétf. 10:13
Értékelés: 4288
Kapcsolat:

Re: Kerékpározás

Hozzászólás Szerző: revox »

Vinkler írta:
2025.04.10., csüt. 18:56
A válaszom 2. része ettől függetlenül áll.
Nyilván. De legalább annyi szétcseszett kónuszos fotó is van,de azokra a rozsda nem jellemző (gondolom az anyag jobb), cserébe ráégett kosz,zsír,vagy isten tudja mi az, de vakarni kell a tengelyről... persze a rotor azokon is gatya...

Figyelni kell rá, de sokszor csak akkor derül ki, ha ki van véve a kerék,hogy van valami. Hajtva pl egy megrogyáson lévő rotort nem nagyon lehet érezni és az kapja legkönnyebben a koszt, egyebeket. Néha ki kell venni a hátsö kerrket és ránézni a dolgokra. Hozzám is, amik kerülnek, alapvetően figyel rà a gazdája,meg takarítgatja a többség, de a hátsó kereket ritkán veszik ki. Aztán, berohad a rotor,jön egy eső, a rohadt "lé" folyik be tovább... Sokszor a rotort szerviz után kitömöm zsírral, úgy tovább tart nekik valamivel...

De kb mindegy, csak érdemes figyelni ezekre, ha ipari, ha más.
avantgardeAcoustic, kondo, 47Lab, RS Laboratory, operaConsonanceLP5, twAcustic, vivLab, artemisLabs, zyx, hana, Quad CDP, KSL, TakeT, audioNote, furuyamaAudioLab, vdHul, tiglon, daruma, SaSuPa, onzow, loricraft, townshend, tmpAnt, hitachiSax
halfnote.hu

Online
Avatar
Vinkler
Adminisztrátor
Adminisztrátor
Hozzászólások: 13915
Csatlakozott: 2011.02.13., vas. 23:02
Értékelés: 8806
Tartózkodási hely: Szentendre

Re: Kerékpározás

Hozzászólás Szerző: Vinkler »

A válaszom 2. része ettől függetlenül áll.
Apple / PS Audio / Linn / Parasound / Diy Active ATC
Gyertyára sem vet rossz fényt az, hogy fogyton fogy, amíg világít. / Fodor Ákos

Online
Avatar
revox
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 13700
Csatlakozott: 2005.06.27., hétf. 10:13
Értékelés: 4288
Kapcsolat:

Re: Kerékpározás

Hozzászólás Szerző: revox »

Vinkler írta:
2025.04.10., csüt. 18:15
Én az ipari csapágyakra gondoltam, bocs, lehet félreérthető voltam.
Mindenestre a szakszerűtlen tisztítás nálam nem általános felhasználás. És a karbantartás hiánya sem. :rolleyes:
Ez az volt :D csak így jött ki :D a kiszedő, ha jól látom, kitépte a belső gyűrüt :D a pirvédők vannak ott szétszórva, ez nem robbantott CULT, felrobbant ipari :D
avantgardeAcoustic, kondo, 47Lab, RS Laboratory, operaConsonanceLP5, twAcustic, vivLab, artemisLabs, zyx, hana, Quad CDP, KSL, TakeT, audioNote, furuyamaAudioLab, vdHul, tiglon, daruma, SaSuPa, onzow, loricraft, townshend, tmpAnt, hitachiSax
halfnote.hu

Online
Avatar
Vinkler
Adminisztrátor
Adminisztrátor
Hozzászólások: 13915
Csatlakozott: 2011.02.13., vas. 23:02
Értékelés: 8806
Tartózkodási hely: Szentendre

Re: Kerékpározás

Hozzászólás Szerző: Vinkler »

Én az ipari csapágyakra gondoltam, bocs, lehet félreérthető voltam.
Mindenestre a szakszerűtlen tisztítás nálam nem általános felhasználás. És a karbantartás hiánya sem. :rolleyes:
Apple / PS Audio / Linn / Parasound / Diy Active ATC
Gyertyára sem vet rossz fényt az, hogy fogyton fogy, amíg világít. / Fodor Ákos

Online
Avatar
revox
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 13700
Csatlakozott: 2005.06.27., hétf. 10:13
Értékelés: 4288
Kapcsolat:

Re: Kerékpározás

Hozzászólás Szerző: revox »

néha fotózom,mit szedek ki,hogy lássa a tulaj, meg kicsit okuljon. hirtelen ezt találtam... de van sok :D
csapagy_gaz.jpg
avantgardeAcoustic, kondo, 47Lab, RS Laboratory, operaConsonanceLP5, twAcustic, vivLab, artemisLabs, zyx, hana, Quad CDP, KSL, TakeT, audioNote, furuyamaAudioLab, vdHul, tiglon, daruma, SaSuPa, onzow, loricraft, townshend, tmpAnt, hitachiSax
halfnote.hu

Online
Avatar
revox
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 13700
Csatlakozott: 2005.06.27., hétf. 10:13
Értékelés: 4288
Kapcsolat:

Re: Kerékpározás

Hozzászólás Szerző: revox »

Vinkler írta:
2025.04.10., csüt. 16:58
Mármint honnan mossa ki a víz a kenést?
a csapágyakat el tudja áztatni. nem úgy tűnik,de a gyakorlat azt mutatja, hogy képesek rá a userek :D elég sok rozsdás csapágyat szedtem már ki. Ne kérdezd,hogy csinálták, én általában amikor már csörgős volt,kiszedtem, nem vártam meg a kopást se. De az egyesületi kerekekkel, de egyebekkel is volt ilyen élményem. Bááár, a télibacjomban egy Fulcrum5 esetén nálam is felütötte a fejét a berohadás. Télen jártam vele, sokszor esett az eső,vagy csak szimplán vizes volt az út. xartam bele, téli kerék, meg úgyis iparis... Mondjuk, így is sokkal tovább bírta, mint a télinek vett decás bicaj saját kereke, azt kb 1 hónap alatt lerendeztem. mostam én tréning után,... sterimóval :D de azért ügyeltem,hogy ahol kenés van,ott ne menjen nagy nyomással csak áztassa. Ennek a bicajnak a villája acél volt (alu vázhoz). Amikor tavasszal szétbontottam a fejcsőnél,ott is rozsdás lé folyt ki. bemegy,ha akar... De szerintem, ha évente egy-kétszer cserélve van, meg foglalkoznak vele, nem tud berohadni. Nálunk azért a télibicaj nem a szívünk csücske volt. direkt ótvaros gépekkel mentünk,amit nem sajnálunk. Edzés után gyors sterimó, majd fékek,váltók forgáspontjai WD40, lánc meg szombaton steri után átolajozás, vasárnap leszerelés és kiáztatás. De a szutykos időt azért megérezte...
avantgardeAcoustic, kondo, 47Lab, RS Laboratory, operaConsonanceLP5, twAcustic, vivLab, artemisLabs, zyx, hana, Quad CDP, KSL, TakeT, audioNote, furuyamaAudioLab, vdHul, tiglon, daruma, SaSuPa, onzow, loricraft, townshend, tmpAnt, hitachiSax
halfnote.hu

Avatar
lacee
Beköltözött
Beköltözött
Hozzászólások: 2772
Csatlakozott: 2015.02.10., kedd 18:22
Értékelés: 1139

Re: Kerékpározás

Hozzászólás Szerző: lacee »

pärt írta:
2025.04.10., csüt. 16:26
asebestyen írta:
2025.04.10., csüt. 15:57
Új ipari csapágyból az alkalmazáshoz/konkrét gépelemhez (pl kerékagy típus) megfelelő csapágyhézaggal/méretpontossággal/tömítéssel rendelkező csapágyat kell választani/vásárolni, így azon nincs mit állítani, mert jó. Ha meg valami elkopott, azt ki kell cserélni, mert axiális feszítéssel valóban lehet csökkenteni a kotyogást, a kérdés, hogy milyen áron. Általában azon, hogy soha többet nem fog szépen forogni az a kerék, annak meg nem sok értelme van, hogy veszek egy drága kereket, majd a kopott csapágyat feszítve olyan kerékkel járok, ami úgy forog mint egy olcsó kínai fos.
Ha nem high-end, de normális minőségű csapágyakat használ valaki, azok cseréje nem sűrűn esedékes és nem is költséges és gyorsan is megy. Ezekkel nincs értelme sokat matyizni, ha megkopott, csere, kész. Ha pedig valaki tényleg komoly csapágyazást akar, akkor el kell felejteni a kínai kerámiát meg az összes szart ami olcsón valami nagy dolgot ígér és kell venni jó csapágyat, amit gyári! technológiával rendszeresen karban kell tartani.
Minden hibát ott kell megszüntetni, ahol keletkezik, minden más esetben az ürülék kenegetése zajlik, akkor is ha ha van rá mód.
Persze SZVSZ.
A műfaj - axiális állítási lehetőség az agyakon - ettől függetlenül létezik, hogy miért és milyen eredménnyel, annak megvitatása szétfeszítené ennek a fantasztikus topiknak a kereteit, meg félő, hogy széthúzást gerjesztene a béke szigeteként működő kis bringás közösségünkben. :P
Én részemről el is engedném ezt a csapágy témát, amint teszem minden hasonlóval. Egyben biztos vagyok: Tisza-tavi tekerésünket semennyire sem fogja befolyásolni, hogy ki milyen csapágy felekezet tagja.
A gőzmozdony büntetni fog a tónál :kapdelm:

Online
Avatar
Vinkler
Adminisztrátor
Adminisztrátor
Hozzászólások: 13915
Csatlakozott: 2011.02.13., vas. 23:02
Értékelés: 8806
Tartózkodási hely: Szentendre

Re: Kerékpározás

Hozzászólás Szerző: Vinkler »

Mármint honnan mossa ki a víz a kenést?
Apple / PS Audio / Linn / Parasound / Diy Active ATC
Gyertyára sem vet rossz fényt az, hogy fogyton fogy, amíg világít. / Fodor Ákos

Online
Avatar
revox
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 13700
Csatlakozott: 2005.06.27., hétf. 10:13
Értékelés: 4288
Kapcsolat:

Re: Kerékpározás

Hozzászólás Szerző: revox »

asebestyen írta:
2025.04.10., csüt. 15:57
Új ipari csapágyból az alkalmazáshoz/konkrét gépelemhez (pl kerékagy típus) megfelelő csapágyhézaggal/méretpontossággal/tömítéssel rendelkező csapágyat kell választani/vásárolni, így azon nincs mit állítani, mert jó. Ha meg valami elkopott, azt ki kell cserélni, mert axiális feszítéssel valóban lehet csökkenteni a kotyogást, a kérdés, hogy milyen áron. Általában azon, hogy soha többet nem fog szépen forogni az a kerék, annak meg nem sok értelme van, hogy veszek egy drága kereket, majd a kopott csapágyat feszítve olyan kerékkel járok, ami úgy forog mint egy olcsó kínai fos.
Ha nem high-end, de normális minőségű csapágyakat használ valaki, azok cseréje nem sűrűn esedékes és nem is költséges és gyorsan is megy. Ezekkel nincs értelme sokat matyizni, ha megkopott, csere, kész. Ha pedig valaki tényleg komoly csapágyazást akar, akkor el kell felejteni a kínai kerámiát meg az összes szart ami olcsón valami nagy dolgot ígér és kell venni jó csapágyat, amit gyári! technológiával rendszeresen karban kell tartani.
Minden hibát ott kell megszüntetni, ahol keletkezik, minden más esetben az ürülék kenegetése zajlik, akkor is ha ha van rá mód.
Persze SZVSZ.
ez mind igaz, de pl a fulcrum kerekek estén finomabban be lehet állítani az iparis megoldásokat is. pl haver Mavic kerekes bicaját mikor csak toltam, éreztem,hogy nem annyira finoman gurul,mint az akkor általam használt fulcrum quattro tette azt. Ahol nincs állítási lehetőség,inkább egy picit túlfeszítik a csapágyat,de legalább nem kottyan,mert az hamarabb kinyírja. Másodsorban a kerék sugarán már egész jól meg lehet kottyantani egy csapágyat,így inkább biztosra mennek. Ott is van a csapágynak feszítése, ami kiiktatja a csapágyhézagot,csak be van kalkulálva és nem szabályozható.

egyébként ezeknek a csapágyaknak legtöbbször, ha nem rommáázik és kimos minden kenést a víz, általában nem a futásból eredő kopás a halála, hanem az út felől érkező felütések minden egyes döccenő esetén (barokkos túlzással :D ) megpontozzák a csapágy futópályáját, a golyókat meg deformálják. Ezek nyilván mikrszkópikus mértékű változások, de egy egyenetlen futást fognak erdményezni és kizedve egy kellemetlen csörgő hang jelzi. Nézegettem ilyen csapágyakat kiszerelve, nagyon nem lehet megkottyantani, de elég fütyülősen futnak. Nálam valamikor, amikor még mentem többet, 2 szett ment el egy nyáribicajos idényben. tekintve az akkori 5ezer/4db árat, nem volt elviselhetetlenül drága.
avantgardeAcoustic, kondo, 47Lab, RS Laboratory, operaConsonanceLP5, twAcustic, vivLab, artemisLabs, zyx, hana, Quad CDP, KSL, TakeT, audioNote, furuyamaAudioLab, vdHul, tiglon, daruma, SaSuPa, onzow, loricraft, townshend, tmpAnt, hitachiSax
halfnote.hu

Online
Avatar
pärt
Hazajáró lélek
Hazajáró lélek
Hozzászólások: 3856
Csatlakozott: 2011.02.21., hétf. 23:30
Értékelés: 4947
Tartózkodási hely: Eger

Re: Kerékpározás

Hozzászólás Szerző: pärt »

asebestyen írta:
2025.04.10., csüt. 15:57
Új ipari csapágyból az alkalmazáshoz/konkrét gépelemhez (pl kerékagy típus) megfelelő csapágyhézaggal/méretpontossággal/tömítéssel rendelkező csapágyat kell választani/vásárolni, így azon nincs mit állítani, mert jó. Ha meg valami elkopott, azt ki kell cserélni, mert axiális feszítéssel valóban lehet csökkenteni a kotyogást, a kérdés, hogy milyen áron. Általában azon, hogy soha többet nem fog szépen forogni az a kerék, annak meg nem sok értelme van, hogy veszek egy drága kereket, majd a kopott csapágyat feszítve olyan kerékkel járok, ami úgy forog mint egy olcsó kínai fos.
Ha nem high-end, de normális minőségű csapágyakat használ valaki, azok cseréje nem sűrűn esedékes és nem is költséges és gyorsan is megy. Ezekkel nincs értelme sokat matyizni, ha megkopott, csere, kész. Ha pedig valaki tényleg komoly csapágyazást akar, akkor el kell felejteni a kínai kerámiát meg az összes szart ami olcsón valami nagy dolgot ígér és kell venni jó csapágyat, amit gyári! technológiával rendszeresen karban kell tartani.
Minden hibát ott kell megszüntetni, ahol keletkezik, minden más esetben az ürülék kenegetése zajlik, akkor is ha ha van rá mód.
Persze SZVSZ.
A műfaj - axiális állítási lehetőség az agyakon - ettől függetlenül létezik, hogy miért és milyen eredménnyel, annak megvitatása szétfeszítené ennek a fantasztikus topiknak a kereteit, meg félő, hogy széthúzást gerjesztene a béke szigeteként működő kis bringás közösségünkben. :P
Én részemről el is engedném ezt a csapágy témát, amint teszem minden hasonlóval. Egyben biztos vagyok: Tisza-tavi tekerésünket semennyire sem fogja befolyásolni, hogy ki milyen csapágy felekezet tagja.

Online
Avatar
revox
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 13700
Csatlakozott: 2005.06.27., hétf. 10:13
Értékelés: 4288
Kapcsolat:

Re: Kerékpározás

Hozzászólás Szerző: revox »

pärt írta:
2025.04.10., csüt. 15:25
Az új csapágyaknak lehet némi játéka, ami beépítés után optimális esetben eltűnik, mivel a külső gyűrű kissé összenyomódik a fészekben - ha nyomódik. Ha tág a fészek, könnyen "beleesik" a csapágy, na akkor jól jöhet az a tengelyirányú állítási lehetőség.
Persze nem minden kerékagyra raknak ilyet. A Vittoria kerekeimben pl. nincs állítási lehetőség, viszont pont el van találva a tolerancia; nem szorul, nem kottyan. Ősöreg Mavic Ksyriumjaimon van állítógyűrű, de sokat azt sem kellett még piszkálni.
sok esetben a csapágyhézag nagyon minimális, kézzel nem is érezhető, de létező dolog (ahogy minden olyan helyen, ahol illesztünk és főleg,ahol kenünk és persze cél a szabad mozgás). Ahol van állítási lehetőség, jobban be lehet ezt lőni.

egyik srác vett valami fura karbonkereket angliából (ránézésre kínai agy és felni volt összeszerelve, de angol cég volt), egész olcsón. aztán amikor kicserélgettük a csapágyat, kiderült miért volt annyi :D A végén úgy tudtuk beállítani,hogy be kellett kalkulálni a gyorszárat is,ahogy beszorítja a kereket,mert még az is préselt rajta, de ott úgy emlékszem, a rotor szorult meg. Persze, azon is mindent csak egy dedikált méretre lehetett állítani, semmi korrekció. Csak ez a Mavicnál működik, meg sok helyen, itt nem működött.
Pontosabban ott az lett,hogy nem tekertünk be mindent tövig,amíg lehetett,hanem hagytunk rá. A vázba betéve és beszorítva így jó lett. De ez elég necces megoldás.
[OFF - katt ide ha látni akarod]
amúgy a kenésről nem olvastad a lemezjátszó tányércsapágyas dolgomat? 44,93 rpm volt a legtöbb,amit el tudtam érni, a tápegység trimmerpotiját tökig kitekerve (viszonylag erős hajtómotor és 8 kilós tányér ellenére is). Aztán kitakarítottam a csapágyat, adtam neki műszerolajat (majdnem úgy folyik,mint a víz. "finomechanikai és orsóolaj" talán ennek az olajnak a hivatalos neve) és a trimmereket vissza kellett tekernem kb középállásba. persze,az siklócsapágy. a górdülőnél ez nem ilyen mértékben jelentkezik...
avantgardeAcoustic, kondo, 47Lab, RS Laboratory, operaConsonanceLP5, twAcustic, vivLab, artemisLabs, zyx, hana, Quad CDP, KSL, TakeT, audioNote, furuyamaAudioLab, vdHul, tiglon, daruma, SaSuPa, onzow, loricraft, townshend, tmpAnt, hitachiSax
halfnote.hu

Avatar
asebestyen
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 6100
Csatlakozott: 2017.11.26., vas. 10:59
Értékelés: 7495
Tartózkodási hely: Bokod

Re: Kerékpározás

Hozzászólás Szerző: asebestyen »

Új ipari csapágyból az alkalmazáshoz/konkrét gépelemhez (pl kerékagy típus) megfelelő csapágyhézaggal/méretpontossággal/tömítéssel rendelkező csapágyat kell választani/vásárolni, így azon nincs mit állítani, mert jó. Ha meg valami elkopott, azt ki kell cserélni, mert axiális feszítéssel valóban lehet csökkenteni a kotyogást, a kérdés, hogy milyen áron. Általában azon, hogy soha többet nem fog szépen forogni az a kerék, annak meg nem sok értelme van, hogy veszek egy drága kereket, majd a kopott csapágyat feszítve olyan kerékkel járok, ami úgy forog mint egy olcsó kínai fos.
Ha nem high-end, de normális minőségű csapágyakat használ valaki, azok cseréje nem sűrűn esedékes és nem is költséges és gyorsan is megy. Ezekkel nincs értelme sokat matyizni, ha megkopott, csere, kész. Ha pedig valaki tényleg komoly csapágyazást akar, akkor el kell felejteni a kínai kerámiát meg az összes szart ami olcsón valami nagy dolgot ígér és kell venni jó csapágyat, amit gyári! technológiával rendszeresen karban kell tartani.
Minden hibát ott kell megszüntetni, ahol keletkezik, minden más esetben az ürülék kenegetése zajlik, akkor is ha ha van rá mód.
Persze SZVSZ.
Alces 6 | Mac Mini M1 | Audio-gd Reference 10.32 | Genelec 1031APM aktív monitorok | DIY Oyaide kábelezés



 

Online
Avatar
pärt
Hazajáró lélek
Hazajáró lélek
Hozzászólások: 3856
Csatlakozott: 2011.02.21., hétf. 23:30
Értékelés: 4947
Tartózkodási hely: Eger

Re: Kerékpározás

Hozzászólás Szerző: pärt »

Az új csapágyaknak lehet némi játéka, ami beépítés után optimális esetben eltűnik, mivel a külső gyűrű kissé összenyomódik a fészekben - ha nyomódik. Ha tág a fészek, könnyen "beleesik" a csapágy, na akkor jól jöhet az a tengelyirányú állítási lehetőség.
Persze nem minden kerékagyra raknak ilyet. A Vittoria kerekeimben pl. nincs állítási lehetőség, viszont pont el van találva a tolerancia; nem szorul, nem kottyan. Ősöreg Mavic Ksyriumjaimon van állítógyűrű, de sokat azt sem kellett még piszkálni.

Online
Avatar
revox
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 13700
Csatlakozott: 2005.06.27., hétf. 10:13
Értékelés: 4288
Kapcsolat:

Re: Kerékpározás

Hozzászólás Szerző: revox »

asebestyen írta:
2025.04.10., csüt. 14:52
Revitől, mint fémipari ÉS géptan ismeretekkel rendelkező keréképítő mestert kérdezném, hogy egy mélyhornyú radiális golyóscsapágy axiális feszesség állításának mi a "zértelme"? Előre is köszönöm! :smile53:
ha van apró kottyanása, ami a csapágyhézagból (golyók és golyópálya) fakad, azt lehet (és kell) vele eltüntetni. ugyanígy, kisebb kopást el lehet, de akkor már kell kezdeni gyűjteni a következő csapágyszettre :P
(jóvanna, értem. új csapágyak voltak, kb 20 km-el :D )
avantgardeAcoustic, kondo, 47Lab, RS Laboratory, operaConsonanceLP5, twAcustic, vivLab, artemisLabs, zyx, hana, Quad CDP, KSL, TakeT, audioNote, furuyamaAudioLab, vdHul, tiglon, daruma, SaSuPa, onzow, loricraft, townshend, tmpAnt, hitachiSax
halfnote.hu

Avatar
asebestyen
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 6100
Csatlakozott: 2017.11.26., vas. 10:59
Értékelés: 7495
Tartózkodási hely: Bokod

Re: Kerékpározás

Hozzászólás Szerző: asebestyen »

Revitől, mint fémipari ÉS géptan ismeretekkel rendelkező keréképítő mestert kérdezném, hogy egy mélyhornyú radiális golyóscsapágy axiális feszesség állításának mi a "zértelme"? Előre is köszönöm! :smile53:
Alces 6 | Mac Mini M1 | Audio-gd Reference 10.32 | Genelec 1031APM aktív monitorok | DIY Oyaide kábelezés



 

Online
Avatar
revox
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 13700
Csatlakozott: 2005.06.27., hétf. 10:13
Értékelés: 4288
Kapcsolat:

Re: Kerékpározás

Hozzászólás Szerző: revox »

Vinkler írta:
2025.04.10., csüt. 13:45
A Merida kerekében lévő ipari csapágy, mint láttad, nem sokáig bírta. Vélhetőleg valami gyári hibás cucc lehetett. Kicserélték garanciában. Most abba nem megyek bele, hogy a cserét követően észrevettem, hogy összekarcolták a kereket, meg defektes belsővel kaptam vissza full leengedve. Amikor bevittem, hibátlan volt.

Egyébként meg jó szarul forog. Sírok, amikor a kezembe megforgatom. Mondjuk ezt tudtam is, tervben van a kerékszett cseréje.

Mindegy is. Ennek okán elkezdtem megnézegetni akkor, hogyan tovább, és az ipari csapágyak cseréje nem egy ördöglakat. Kell hozzá pár szerszám, (azok nélkül is el lehet végezni) de pofon egyszerű. Nem kell hozzá labor körülmény, sem semmilyen vajákosság. Csak egy kis zsír, pár szerszám és 2 ügyes kéz. És még a csapágyat sem kell szétszedni hozzá. :rolleyes:
ilyen Experted van? ez nem galléros... ezeknél csak annyi van,amit ráhúznak... Valamikor a Sram S40-em volt hasonló rendszerű. A szervizben nem tudták megoldani a csapágycserét rendesen. vagy kottyant,vagy szorult,de már lövésem sincs,hogy sakkoztam ki,hogy jó lett, de türelemjátékkal sikerült... Nagyon régen volt. De ezek általában ki vannak mérve,hogy csak addig lehet húzni,hogy pont jó legyen. kérdés,behúzták e rendesen a helyére a csapágyat. egy-két tized már okozhat szorulást. a csapágyak holtjátéka elég minimális szokott lenni. De úgyis cserés lesz. ez meg jó lesz tartaléknak, meg xarabb időben.

https://www.theoddspoke.com.au/merida-e ... d-wheelset

Kép
avantgardeAcoustic, kondo, 47Lab, RS Laboratory, operaConsonanceLP5, twAcustic, vivLab, artemisLabs, zyx, hana, Quad CDP, KSL, TakeT, audioNote, furuyamaAudioLab, vdHul, tiglon, daruma, SaSuPa, onzow, loricraft, townshend, tmpAnt, hitachiSax
halfnote.hu

Online
Avatar
revox
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 13700
Csatlakozott: 2005.06.27., hétf. 10:13
Értékelés: 4288
Kapcsolat:

Re: Kerékpározás

Hozzászólás Szerző: revox »

Vinkler írta:
2025.04.10., csüt. 13:45
A Merida kerekében lévő ipari csapágy, mint láttad nem sokat bírt. Vélhetőleg valami gyári hibás cucc lehetett. Kicserélték garanciában. Most abba nem megyek bele, hogy a cserét követően észrevettem, hogy összekarcolták a kereket, meg defektes belsővel kaptam vissza full leengedve a kereket. Amikor bevittem, hibátlan volt.

Egyébként meg jól szarul forog. Mondjuk ezt tudtam is, tervben van a kerékszett cseréje.

Mindegy is. Ennek okán elkezdtem megnézegetni akkor, hogyan tovább, és az ipari csapágyak cseréje nem egy ördöglakat. Kell hozzá pár szerszám, (azok nélkül is el lehet végezni) de pofon egyszerű. Nem kell hozzá labor körülmény, sem semmilyen vajákosság. Csak egy kis zsír, pár szerszám és 2 ügyes kéz. És még a csapágyat sem kell szétszedni hozzá. :rolleyes:
az iparinál ara kell ügyelni, hogy inkább kell az a kiszedő és behúzó szerzszám, mint kiütögetni. Nemrég pl olyan kerékkel találkoztam, amiből vélhetően mindig kikalapálták a csapágyat,meg be és az agytest belső palástja kikopott (ahova a csapágy külső gyűrűje befekszik). ilyenkor csak az átfúzés segít. Persze,lehet kis ideig játszani a tömítős zsírokal/kencékkel ilyen esetekben a csapágy külső gyűrűjén, de jobb megelőzni a bajt. A behúzók és kiszedő szerszámok viszonylag billenésmentesen hűzzák ki a csapágyat a szimmetriatengelyel párhuzamosan. Nyilván minden ki és behúzás mikronokat koptatni fog azon a belső fészken, de ezt azért kenéssel lehet minamalizálni.

Ami hatalmas előnye, az az ára és valóban, kis gyakorlattal is elvégezhető.

sajna nem ismerem a meridák csapágyazási rendszerét, de sok olyan iparis van,ami kézben xarul forog, de betéve kap egy olyan erővektort, ami felengedi a csapágyat és szabadabban mozog. Ha megnézel egy Mavic kereket, vagyis régen,amiket én láttam, azok is elég fogósan mozogtak kézben, aztán amikor kell, mennek.

Ha ezen is van feszítőcsavar, lehet azt húzták túl... annak is van egy "hatalmas" trükkje:
Amikor be van állítva vele a megfelelő csapágyfeszesség, kb 10°-ot vissza kell lazítani,mert amikor a hasított anya rögzítő csavarját meghúzzuk, akkor kapjuk azt a feszítést,amit erdetielg szerettünk volna belőni. Ha ezt a 10 fokos visszalazítást nem csinálták meg a rögzítés előtt,akkor szorul a csapágy. Kérdés,ez ilyen "galléros" állítós e.

jut eszembe, itt van erről egy videó. 1:20 körül mutatja a lényeget, ha amit leírtam nem teljesen érthető... Ezt a lépést sokan kihagyják és nyilván nem csak a Vision kereket sajátja, de ez van kéznél. Egyébként ez igaz a kónuszos kerekek feszességének beállítására is. A 10°se kőbevésett, idővel kialakul és megy érzésre, mennyit is kell. a Legvégső finomhangolás a kis szorítócsavar meghúzúsával egész precízen megoldható.


youtu.be/4YCtodWV2Yc
avantgardeAcoustic, kondo, 47Lab, RS Laboratory, operaConsonanceLP5, twAcustic, vivLab, artemisLabs, zyx, hana, Quad CDP, KSL, TakeT, audioNote, furuyamaAudioLab, vdHul, tiglon, daruma, SaSuPa, onzow, loricraft, townshend, tmpAnt, hitachiSax
halfnote.hu

Online
Avatar
Vinkler
Adminisztrátor
Adminisztrátor
Hozzászólások: 13915
Csatlakozott: 2011.02.13., vas. 23:02
Értékelés: 8806
Tartózkodási hely: Szentendre

Re: Kerékpározás

Hozzászólás Szerző: Vinkler »

A Merida kerekében lévő ipari csapágy, mint láttad, nem sokáig bírta. Vélhetőleg valami gyári hibás cucc lehetett. Kicserélték garanciában. Most abba nem megyek bele, hogy a cserét követően észrevettem, hogy összekarcolták a kereket, meg defektes belsővel kaptam vissza full leengedve. Amikor bevittem, hibátlan volt.

Egyébként meg jó szarul forog. Sírok, amikor a kezembe megforgatom. Mondjuk ezt tudtam is, tervben van a kerékszett cseréje.

Mindegy is. Ennek okán elkezdtem megnézegetni akkor, hogyan tovább, és az ipari csapágyak cseréje nem egy ördöglakat. Kell hozzá pár szerszám, (azok nélkül is el lehet végezni) de pofon egyszerű. Nem kell hozzá labor körülmény, sem semmilyen vajákosság. Csak egy kis zsír, pár szerszám és 2 ügyes kéz. És még a csapágyat sem kell szétszedni hozzá. :rolleyes:
Apple / PS Audio / Linn / Parasound / Diy Active ATC
Gyertyára sem vet rossz fényt az, hogy fogyton fogy, amíg világít. / Fodor Ákos

Online
Avatar
revox
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 13700
Csatlakozott: 2005.06.27., hétf. 10:13
Értékelés: 4288
Kapcsolat:

Re: Kerékpározás

Hozzászólás Szerző: revox »

Vinkler írta:
2025.04.10., csüt. 12:23
Az a baj a Youtube-on terjedő "oktató" videók nagy részével, hogy sosem tudhatod, mennyire szakszerű az, amit művelnek. Nyilván akinek van némi affinitása az el tudja dönteni, de általában nem az. Aztán szerencsétlen júzer meg pislog, mint hal a szatyorban, amikor kuka a 200 EUR-os csapágykészlete, vagy más egyéb szuperül meghekkelt kütyüje. Mer' a mérnökök úgy sem tudják mit terveztek, nem tudták belőle kihozni a benne rejlő potenciált, stb-stb.
Mondjuk a CULT csapágyak esetén elég konkrétan lehet tudni, mit akartak a mérnökök, ettől függetlenül senkit nem biztatnék arra, hogy CULT, vagy USB csapágynak essen neki, még utánhúzásnak, de újrakenésnek se (vagy főleg ne)

ezek nagyon finom rendszerek és nem fog menni kalapáccsal. kell az összes célszerszám hozzá és nem árt a gyakorlat. Az se baj, ha az illetőnek vannak fémipari és/vagy géptan ismeretei, hogy értse is, mit akart a költő, amikor megalkotott egy CULT rendszert.
Apró kis részletkere elég, ha nem figyel a szerelő és máris kukaéretté nyilvánít egy ilyen kereket, holott semmi baja, csak nem érti, hogy épül fel. A csatolt képen lévő kis kúpos alátétek (nyilakkal jelölve) a beállítást követően teljesen beékelődnek a tengely és a könuszgyűrű közé és utána az onnan nem akar kimoccanni, de befele semmiképp nem megy. Ha valaki csak lazán után akarja állítani a rendszert és elkezdi a csapágyfeszítő-csavart (HB-BO119 vagy FH-BO019) tekerni befele, az nem fog menni sehova, mert ez az alátét annál jobban be fogja ékelni a csapágygyűrű-tengely kapcsolatot. Ezt az egész rendszert, egy egyszerű, párszszáados kottyanás esetén is teljesen vissza kell bontani, ezt az "éket" kiszedni, de nem fog könnyen jönni. Tűhegyes kampókka lehet kibogarászni, esetleg egy picit lehet, finoman gumikalapáccsal, aprókat kocogttatva tehermenetesíteni ezt az ékkötést. A tengelyt kiütni ugyanúgy nem szabad, mert ez az alátét akkor a tengelyben tesz kárt, annak felületét, ahol beékelődött, koptatni fogja. Ez egy ipari csapágyas megoldás estén elég egyszerű. A szorítóanyán kicsit bentebb tekerünk és kész van. De ez csak az utánállítás. Ha a csapágy egyébként szépen fut, mindezt úgy kell eljátszani, hogy a csapágyba szennyeződés ne kerüljön be. Ezeknek addig jó, míg hozzá nem nyúlunk :D Ha a csapágyakat is ki kell szedni, akkor szinte kórházi műtőkörülményeket kell biztosítani. Egy csapágytakarítás és újrakenés alkalmával kb 15-20 szor kell kezet mosni és full tisztára. A legkisebb bekerülő szennyeződés is rágást fog eredményezni a csapágy futásakor. Alapos tisztítás után én kerülöm a papírtörlőket, mert papírszemcse maradhat a felületen. De kerülendő a szöszölődős szövet is. Sűrű szövésű, tiszta rongyokkal lehet játszani. De mindent óvintézkedést elkövetve is volt már többször, hogy vissza kellett bontani a rendszert és újra eljátszani mindent, mert valami csak bentmaradt..
Egyébként, ha jól meg van csinálva, nagyon szépen fut és tartós a kenés. A porvédelem is rendben van, de aki nagyon esős vidéken él, az agybajt fog kapni egy ilyen kerékszettől :D A víz az előbb-utóbb bejut...
Persze,egyéb dolgokra is figyelni kell, mivel kenjük a rotort (van speckó rotorzsír,ami a tömítést se támadja meg) és az lehetőleg ne tudjon a csapágyak közelébe férkőzni. Az összes leszedett alkatrész közé az oda megfelleő zsírt kell betenni,hogy a következő szétszedés is összejöjjön. Axxem, 4 féle zsírt (kenőanyagot) használok pl egy hátsó agyhoz, de van,aminek csak korrózióvédelmi szerepe van(lásd, következő szétszedés).

Miért jók akkor ezek? Igazából nekem már bekötött szemmel megy a dolog. Szeretem ezt a kónuszos megoldást ,elég finoman be lehet állítani. Gyorsabb lesz e, mint más rendszerű kerék? Tudja a fene. Valamit biztos számít, de vélhetően nem ezen múlik. Műszaki szemmel mindenképp egy sokkal szebb megoldás, mint egy sima ipari csapágy alkalmazása és bár drágább sokkal (tényleg elég butikára van :smile51: ), értelmes karbantartással szinte egy életre elég lehet. Na jó, ez lehet túlzás, de baromi sokáig. De azt mondom, azért ne essen neki senki hirtelen egy ilyet szétberhelni, vagy csak nagy türelemmel és lehetőleg ne ez legyen élete első kereke, ami t "megszerel" :D

Szalon egyébként el tudja mondani, volt e változás az USB után betett CULT-al. De arról is tudna mesélni, a szervizben hogy vágták haza a teljes kerekét egy egyszerűnek tűnő csapágycsere kapsán.

Jómagam, ha CULT-ot is hoznak oda, megkérdezem, mit akar bele, zsírt, vagy olajat. Nekem jobb a zsír, ritkábban hozzák átnézni, de amit a kedves vendég kíván :D A sajátomba olajat teszek, de nem 2 cseppet, legalább 5-öt :D
campa_hub.jpg
campa_hub.jpg (80.35 KiB) Megtekintve 310 alkalommal
avantgardeAcoustic, kondo, 47Lab, RS Laboratory, operaConsonanceLP5, twAcustic, vivLab, artemisLabs, zyx, hana, Quad CDP, KSL, TakeT, audioNote, furuyamaAudioLab, vdHul, tiglon, daruma, SaSuPa, onzow, loricraft, townshend, tmpAnt, hitachiSax
halfnote.hu

Online
Avatar
Vinkler
Adminisztrátor
Adminisztrátor
Hozzászólások: 13915
Csatlakozott: 2011.02.13., vas. 23:02
Értékelés: 8806
Tartózkodási hely: Szentendre

Re: Kerékpározás

Hozzászólás Szerző: Vinkler »

Az a baj a Youtube-on terjedő "oktató" videók nagy részével, hogy sosem tudhatod, mennyire szakszerű az, amit művelnek. Nyilván akinek van némi affinitása az el tudja dönteni, de általában nem az. Aztán szerencsétlen júzer meg pislog, mint hal a szatyorban, amikor kuka a 200 EUR-os csapágykészlete, vagy más egyéb szuperül meghekkelt kütyüje. Mer' a mérnökök úgy sem tudják mit terveztek, nem tudták belőle kihozni a benne rejlő potenciált, stb-stb.
Apple / PS Audio / Linn / Parasound / Diy Active ATC
Gyertyára sem vet rossz fényt az, hogy fogyton fogy, amíg világít. / Fodor Ákos

Online
Avatar
revox
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 13700
Csatlakozott: 2005.06.27., hétf. 10:13
Értékelés: 4288
Kapcsolat:

Re: Kerékpározás

Hozzászólás Szerző: revox »

pärt írta:
2025.04.10., csüt. 11:45
revox írta:
2025.04.10., csüt. 10:12

...ez a láncolaj, két csepp. a műszerolaj még pörgősebb :D (próbáljátok így megpörgetni a tengelyt. ennyi az előnye. de tekerve nem tudom, mit hoz. őszintén, nem érzek difit, igaz, USB-m 35-ös van csak, CULT meg 50-es. lejtőn az biztos,hogy nagyon gurul). igen,ez így "csörög". a kerámia hangja. Engem idegesített :D ezt is szétszedtem újra és kapott még vagy 3 csepp olajat, úgy csendesebb. de létező jelenség... az én műszaki -öreg- vénámnak ez a hang kenetlenséget jelez, pedig nem,de a bogarakkal nincs mit kezdeni :D

https://www.youtube.com/shorts/MlNsutcH ... ture=share
Revi, ezt a kerék horrort szedd már le! :D Már raktad be korábban, akkor is összeszartam magam az ijedtségtől, mikor a semmiből felordított az a kenetlen csapágy.
A csapágy felületi minőségének van valamennyi jelentősége a gördülési ellenállásban - bár biztos vagyok benne, hogy nagyságrenddel kevesebb, mint ami indokolná ezeknek a butik cuccoknak az árát - de a kenőanyag viszkozitásának jóval kevesebb. Annyi semmiképp, hogy érdemes lenne ilyen híg izékkel gyötörni.
Ha valakit nagyon aggaszt a zsírok belső ellenállása, akkor érdemesebb a mennyiseget csökkenteni: tömített gyapágyaknál egy filmréteg is elég lehet, egy jó zsír nem préselődik ki és tartósan tapad a fémen.
látod, te is boomer vagy :D :fekverohog:
nyugi,adtam még neki olajat :D de jó polgárpukkasztani :kapdelm: de sajna ennek ilyennek kell(ene) lennie... engem is kiver tőle a hideg.

egyébként most néztem, 2020. július 1-én tettem fel ezt a videót. Utána még tettem bele pár csepp olajat, azóta nem volt szétszedve, nem kell. Nem megy annyit,mint más alatt és súlyban se adok neki olyan terhelést, de az lassan 5 év...

"The Campagnolo upgrade / repair kit consists of 2 CULT bearings and is suitable for Record hubs with 17 mm oversize axle, e.g Campagnolo Zonda, Bullet, Bora or Hyperon as well as Fulcrum Racing 3, Red Wind or Racing Zero wheels.

CULT™ is the combination of the highest quality ceramic ball bearings available on the market and races made of Cronitect® chromium stainless steel, i.e. the technological wonder made by the German company Schaeffler.

Ceramic ball bearings make it possible to reduce friction to the minimum and maintain consistent performance over time; bearing races made of Cronitect® with thermochemical surface treatment make the sliding surface of the bearings extremely hard and resistant to wear.

But that's not all. Friction of the wheel and crankset is extremely reduced thanks to the minimal lubrication system required by CULT™: only a thin film of oil in the place of the grease traditionally used."

https://www.bike24.com/p286983.html
avantgardeAcoustic, kondo, 47Lab, RS Laboratory, operaConsonanceLP5, twAcustic, vivLab, artemisLabs, zyx, hana, Quad CDP, KSL, TakeT, audioNote, furuyamaAudioLab, vdHul, tiglon, daruma, SaSuPa, onzow, loricraft, townshend, tmpAnt, hitachiSax
halfnote.hu

Online
Avatar
pärt
Hazajáró lélek
Hazajáró lélek
Hozzászólások: 3856
Csatlakozott: 2011.02.21., hétf. 23:30
Értékelés: 4947
Tartózkodási hely: Eger

Re: Kerékpározás

Hozzászólás Szerző: pärt »

revox írta:
2025.04.10., csüt. 10:12

...ez a láncolaj, két csepp. a műszerolaj még pörgősebb :D (próbáljátok így megpörgetni a tengelyt. ennyi az előnye. de tekerve nem tudom, mit hoz. őszintén, nem érzek difit, igaz, USB-m 35-ös van csak, CULT meg 50-es. lejtőn az biztos,hogy nagyon gurul). igen,ez így "csörög". a kerámia hangja. Engem idegesített :D ezt is szétszedtem újra és kapott még vagy 3 csepp olajat, úgy csendesebb. de létező jelenség... az én műszaki -öreg- vénámnak ez a hang kenetlenséget jelez, pedig nem,de a bogarakkal nincs mit kezdeni :D

https://www.youtube.com/shorts/MlNsutcH ... ture=share
Revi, ezt a kerék horrort szedd már le! :D Már raktad be korábban, akkor is összeszartam magam az ijedtségtől, mikor a semmiből felordított az a kenetlen csapágy.
A csapágy felületi minőségének van valamennyi jelentősége a gördülési ellenállásban - bár biztos vagyok benne, hogy nagyságrenddel kevesebb, mint ami indokolná ezeknek a butik cuccoknak az árát - de a kenőanyag viszkozitásának jóval kevesebb. Annyi semmiképp, hogy érdemes lenne ilyen híg izékkel gyötörni.
Ha valakit nagyon aggaszt a zsírok belső ellenállása, akkor érdemesebb a mennyiseget csökkenteni: tömített gyapágyaknál egy filmréteg is elég lehet, egy jó zsír nem préselődik ki és tartósan tapad a fémen.

Online
Avatar
revox
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 13700
Csatlakozott: 2005.06.27., hétf. 10:13
Értékelés: 4288
Kapcsolat:

Re: Kerékpározás

Hozzászólás Szerző: revox »

Szalonnál a pont, 19-es. 2024. év elején vette, akkor még nem volt 23-as. lehet arra vált...
avantgardeAcoustic, kondo, 47Lab, RS Laboratory, operaConsonanceLP5, twAcustic, vivLab, artemisLabs, zyx, hana, Quad CDP, KSL, TakeT, audioNote, furuyamaAudioLab, vdHul, tiglon, daruma, SaSuPa, onzow, loricraft, townshend, tmpAnt, hitachiSax
halfnote.hu

Válasz küldése

Vissza: “Autó Sport és szórakozás”